PROTOKÓŁ NR 31/2013
z posiedzenia Komisji Budżetowo - Finansowej
w dniu 13 czerwca 2013 roku
Przewodniczący komisji Józef Szafarek otworzył posiedzenie, powitał zebranych i stwierdził quorum, przy którym komisja może podejmować praworządne decyzje.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
W posiedzeniu uczestniczyła Marek Dyba dyrektor PCEZ i Anna Trubacz główna księgowa.
Porządek posiedzenia przedstawiał się następująco:
-
Otwarcie.
-
Przedstawienie i omówienie porządku obrad.
-
Informacja Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni o realizacji projektów finansowanych ze środków zewnętrznych na lata 2007-2013.
-
Zaopiniowanie projektów uchwał/tematów na XXX sesję Rady Powiatu.
-
Zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2013-2023 oraz zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2013 rok.
-
Wolne głosy i wnioski.
-
Zakończenie.
Członkowie komisji nie zgłosili uwag do zaproponowanego porządku posiedzenia, w związku z czym przewodniczący komisji przystąił do realizacji punktu 3.
Ad. 3.
W punkcie tym pan dyrektor PCEZ Marek Dyba przedstawił informację o realizacji projektów finansowanych ze środków zewnętrznych na lata 2007-2013, stanowiącą załącznik nr 2 do protokołu.
Radni nie podjęli dyskusji nad przedstawionym materiałem, w związku z czym przewodniczący komisji podziękował dyrektorowi za uczestnictwo w posiedzeniu i przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku posiedzenia.
Ad. 4,5,6.
Główna księgowa A. Trubacz omówiła zwiększenie dochodów i wydatków budżetowych informując, że dochody zwiększa się je o kwotę 44.600,00 zł z tytułu:
- środków otrzymanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu na realizację przedsięwzięcia pn.: „Opracowanie i sporządzenie Programu ochrony środowiska, Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla powiatu wrzesińskiego oraz Raportu z wykonania Programu ochrony środowiska” – w rozdziale 90095 o kwotę 12.500,00 zł,
- Zarządzenia Wojewody Wielkopolskiego – zwiększenie panu dotacji celowych na rok 2013 o kwotę 7.800,00 zł z przeznaczeniem na realizację programów korekcyjno – edukacyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie,
- zwiększonych wpływów uzyskanych przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących o kwotę 6.300,00 zł,
- zwiększonych wpływów uzyskanych przez Dom Pomocy Społecznej o kwotę 18.000,00 zł.
Wydatki budżetowe zwiększa się o kwotę 338.889,00 zł z tego:
-
ze zwiększonych dochodów budżetowych zwiększa się plan wydatków o kwotę 44.600,00 zł dla jednostek wyżej wymienionych,
-
z wolnych środków pozostających na rachunku bankowym za rok 2012 o kwotę 294.289,00 zł, z tego dla:
- ZST i O o kwotę 16.312,00 zł z przeznaczeniem na usunięcia awarii w kotłowni gazowej,
- Starostwa Powiatowego o łączną kwotę 7.995,00 zł na zadania majątkowe związane z termomodernizacją ZST i O, DPS, PCEZ,
- Rodzinnego Domu Dziecka w Pyzdrach o kwotę 12.000,00 zł z przeznaczeniem na uzupełnienie środków do realizacji zadań,
- Starostwa Powiatowego o kwotę 37.776,00 zł z przeznaczeniem między innymi na koszty sezonowego uruchomienia Ośrodka „Relax” w Orzechowie i uzupełnienie środków do realizacji zadań, o kwotę 30.500,00 zł z przeznaczeniem na uzupełnienie środków do realizacji zadań z zakresu działalności kulturalnej powiatu, o kwotę 30.000,00 zł na realizacje Grantów Edukacyjnych w roku szkolnym 2013/2014, o kwotę 70.000,00 zł z przeznaczeniem na zadania z zakresu kultury fizycznej (zajęcia sportowe, organizacja zawodów sportowych), na pokrycie kosztów ostatecznego rozliczenia projektu „Moja wiedza, mój sukces zawodowy”, o kwotę 66.899,00 zł z przeznaczeniem na realizację nowego zadania „Przebudowa części poddasza budynku Starostwa Powiatowego we Wrześni” - wykonanie dokumentacji.
Ponadto w budżecie dokonuje się zmniejszenia zaplanowanych środków dla organizacji pozarządowych na realizowanie działań, a także zmniejsza się rezerwę celową i przeznacza dla Liceum Ogólnokształcącego i Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących.
Zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej polegają na doprowadzeniu do zgodności wartości zawartych w uchwale budżetowej. Wprowadzone zmiany skutkują deficytem budżetowym, który zostanie sfinansowany planowanym kredytem długoterminowym.
Szczegółowa informacja zawarta jest w załączniku nr 3 do protokołu.
W dyskusji nad przedstawionym materiałem radna M. Taciak pytała o kwoty związane z termomodernizacją, która realizowana była w roku 2012, pytając, z jakiego tytułu wprowadza się te drobne kwoty do tych dwóch zadań, a także jakie są plany związane z przebudową części poddasza i w jakiej części budynku planuje się tę inwestycję, ponieważ jest to kwota 66 tys. zł. Radna wspomniała, że Komisja Rewizyjna badała wydatki związane z promocją, został sformułowany wniosek do Zarządu o racjonalizację wydatków związanych z tą pozycją w klasyfikacji budżetowej. Uchwalając budżet na rok 2013 rok, według uzasadnienia projektodawców miał on być oszczędnościowy, ale realny do wykonania, tymczasem w niespełna pół roku od uchwalenia budżetu zostają wprowadzone do wydatków dość znaczne kwoty patrząc na zadania pt.: „drogi” nie widać w tym wykazie inwestycyjnym żadnego nowego zadania związanego z drogami powiatowymi. Radna zaznaczyła, że zastanawia się, czy rzeczywiście zasadne jest wydatkowanie tych pieniędzy na zadania, o których mowa w uchwale, a kwoty dochodów niewiele się zmieniają.
A. Trubacz wyjaśniła kwestię wprowadzanych kwot dotyczących termomodernizacji mówiąc, że zadania te są w sensie rzeczowym zakończone, trwa kontrola tego przedsięwzięcia i być może trzeba będzie w tej kwestii dokonać dodatkowych analiz, stąd asekuracyjne wprowadzenie tych środków do budżetu.
Radna
M. Taciak kontynuując stwierdziła, że jeżeli było realizowane
określone zadanie, to w ramach środków uchwalonych przez Radę
Powiatu i skoro zadanie to zostało zakończone, to skąd wzięły
się takie różnice. Każdorazowo, w toku realizacji każdego
zadania mogą wystąpić różne okoliczności, tymczasem to zadanie
zostało zamknięte, a dzisiaj po kilku miesiącach zostają
wprowadzone dodatkowe środki. Radna pytała, jak się to ma do
ustawy
o finansach publicznych.
Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że to zadanie jest zakończone, ale nie jest rozliczone, będzie ono ostatecznie rozliczone z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska, kiedy powiat otrzyma ostatnią transzę. Ponadto jedna z firm kwestionuje sprawę dotyczącą naliczenia kar umownych związanych z terminami wejścia na inwestycję, co zdaniem Zarządu jest nieuzasadnione.
Następnie starosta wyjaśnił zasadność remontu poddasza mówiąc, że w ogromnym tempie rośnie dokumentacja archiwalna, którą urząd ma obowiązek przechowywać, archiwum w części piwnicznej jest w całości zajęte przez wydział komunikacji, podobna sytuacja jest jeśli chodzi o dokumenty finansowe zgromadzone w części strychowej. Część materiałów jest już zakupiona, wyprowadzone są też wszystkie instalacje i przebudowa prowadzona będzie systemem gospodarczym. Ponadto starosta dodał, że takim systemem została przez pracowników gospodarczych wyremontowana piwnica, która stanowi część socjalną dla pracowników gospodarczych i sprzątaczek. Starosta zaprosił członków komisji do obejrzenia tych pomieszczeń po posiedzeniu komisji.
Kontynuując
swoją wypowiedź starosta odniósł się do poruszonej przez radną
kwestii dróg powiatowych mówiąc, że na ostatniej sesji Rady, z
wolnych środków dość znaczna kwota została przeznaczona na
remonty cząstkowe dróg powiatowych i wsparcie zadań inwestycyjnych
– wykonanie dokumentacji technicznej na drogę w Łagiewkach,
Grzymysławice – Chwalibogowo, ruszył przetarg na drogę Psary –
Czerniejewo do
ul. Gnieźnieńskiej, chodniki w Krzywej Górze,
Targowej Górce, we Wrześni ul. Szosa Witkowska, poszerzenie pobocza
w Otocznej. Jeżeli chodzi o remonty cząstkowe to wydatkowanych jest
o 60% więcej niż w roku ubiegłym, zima skończyła się w połowie
kwietnia, w związku z czym na drogi można było wejść z
opóźnieniem. Dwukrotnie już zlecane były prace cząstkowe,
dlatego, że pierwotnie zaplanowane budżety nie wystarczyły,
równocześnie rozstrzyga się przetarg na dodatkowy sprzęt –
remonter. Jednak nie jest to problem budżetu, tylko wydajności,
ponieważ do utrzymania jest 322 km dróg powiatowych. Starosta
podkreślił, że w stosunku do roku ubiegłego nastąpił znaczący
wzrost środków wydatkowanych na drogi powiatowe, zarówno na zimowe
utrzymanie jak i na remonty
cząstkowe.
W kwestii wydatków na promocję starosta wyjaśnił, że środki te wprowadzane są do budżetu sukcesywnie i dodał, że nie uważa, żeby promocja była przeinwestowana, ponieważ wszystkie imprezy organizowane przez powiat są na bardzo wysokim poziomie, są to imprezy cykliczne, np. dożynki powiatowe i środki wydatkowane nie wskazują na to, żeby było to rozdawanie pieniędzy. Starosta zwrócił uwagę, że nie ma Zarządu, na którym jakaś organizacja nie zwróciłaby się o wsparcie organizowanych przez siebie imprez. Często nie jest to wsparcie finansowe, ale organizacje te otrzymują gadżety powiatowe.
Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący komisji zamknął dyskusję.
Ad. 6.
W punkcie tym radni nie zabrali głosu.
Ad. 7.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, przewodniczący J. Szafarek zamknął 31 posiedzenie komisji.
Przewodniczący komisji
Józef Szafarek
Katarzyna Plucińska
inspektor
- wytworzenie informacji: Józef Szafarek
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Łukasz Jakubowski (12/07/2013 12:58:48)
- zaakceptowanie treści informacji: Łukasz Jakubowski (12/07/2013 12:59:36)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Łukasz Jakubowski (12/07/2013 12:59:36)