PROTOKÓŁ NR XXVII/2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni
w dniu 6 marca 2013 roku
Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godzinie 16:00 otworzył XXVII sesję Rady Powiatu we Wrześni, powitał radnych, starostę, pracowników starostwa, przedstawicieli jednostek organizacyjnych powiatu, służb i straży powiatowych, dziennikarzy oraz przybyłych gości. Przewodniczący stwierdził obecność 16 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał i decyzji w sprawach objętych porządkiem obrad.
Nieobecni radni: Bogdan Kruk i Jerzy Mazurkiewicz i P. Kuczora.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXVI sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady. Przewodniczący dodał, że nikt z radnych nie zgłosił uwag do treści w nim zawartych i zarządził głosowanie, w wyniku którego protokół nr XXVI/2013 z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 31 stycznia 2013 roku został przyjęty 16 głosami „za”.
Przewodniczący Rady zrealizował w ten sposób początkowe punkty porządku obrad:
-
Otwarcie i stwierdzenie quorum.
-
Przyjęcie protokołu z XXVI sesji Rady Powiatu.
Ad. 3.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że porządek posiedzenia został radnym przesłany wraz z materiałami na sesję, po czym zapytał, czy ktoś chciałby wnieść zmiany do porządku obrad.
O głos poprosił starosta D. Jaśniewicz i w imieniu Zarządu Powiatu zgłosił wniosek o wniesienie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie udzielenie pomocy finansowej dla gminy Kołaczkowo.
Następnie głos w tej kwestii zabrał radny K. Wojciechowski pytając, czy pomoc ta będzie dotyczyć tylko tej rodziny, która ucierpiała w tej tragedii, czy będzie to dotyczyło szerszego grona, ponieważ kilka rodzin było poszkodowanych.
Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że projekt uchwały obejmuje kwotę 10 tys. zł, taka pomoc była udzielana, kiedy miały miejsce pożary w kilku miejscowościach – w Czeszewie, we Wrześni przy ul. Jana Pawła II, jak również w Miłosławiu. Decyzja w tej sprawie pozostawiona jest gminie Kołaczkowo, ponieważ powiat przekazuje tylko dotację. Z informacji uzyskanej od inspektora nadzoru budowlanego, który dokonał oględzin budynku wynika, że nie ma zagrożenia dla pozostałych mieszkań, nie została naruszona konstrukcja budynku.
Ponownie głos zabrał radny K. Wojciechowski mówiąc, ze podpisze się po projektem tej uchwały prosząc jednocześnie o zwiększenie kwoty dotacji z uwagi na to, że w dotychczasowych uchwałach przekazywane środki dotyczyły tylko jednej rodziny, natomiast w tym przypadku poszkodowanych jest 7 rodzin.
Przewodniczący
Rady poprosił radnego, żeby wrócić do tematu w momencie omawiania
projektu uchwały, a następnie poddał pod głosowanie wniosek
Zarządu o rozszerzenie porządku obrad o projekt uchwały dotyczący
pomocy finansowej dla gminy Kołaczkowo
w punkcie 6 j).
Rada Powiatu jednogłośnie 16 głosami „za” przyjęła wniosek Zarządu Powiatu o rozszerzenie porządku obrad o powyższy projekt uchwały. Pozostałe punkty porządku posiedzenia przedstawiały się następująco:
4. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
5. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady podjętych na XXVI sesji.
6. Podjęcie uchwał:
a) zmieniającej uchwałę nr 285/XLIV/2006 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 30.06.2006 r. w sprawie uchwalenia statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni;
b) w sprawie nadania statutu placówce opiekuńczo – wychowawczej pod nazwą Rodzinny Dom Dziecka w Pyzdrach;
c) w sprawie podziału środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej;
d) w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni do projektu „Our Identity: National and European? – A research of National and European Landmarks” (Narodowa i europejska tożsamość: poszukiwanie śladów między narodowymi i europejskimi kamieniami milowymi) w ramach programu Comenius – Partnerskie Projekty Szkół „Uczenie się przez całe życie”;
e) w sprawie przyjęcia rezygnacji oraz zwolnienia z pełnienia obowiązków członka Zarządu Powiatu we Wrześni Pana Przemysława Kuczory;
f) w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Pana Przemysława Kuczory;
g) zmieniającej uchwałę nr 9/II/10 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie powołania Komisji Budżetowo – Finansowej i ustalenia składu osobowego;
h) zmieniającej uchwałę nr 12/II/10 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie powołania Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa i ustalenia składu osobowego;
i) w sprawie sprostowania oczywistego błędu pisarskiego;
j) w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Kołaczkowo;
k) w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.
-
Interpelacje i zapytania radnych.
-
Wolne głosy i wnioski.
-
Zakończenie.
Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji przyjętego porządku posiedzenia.
O godz. 16:10 na salę obrad przybyli radni B. Kruk i J. Mazurkiewicz zwiększając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 18.
Ad. 4.
Przewodniczący Rady poinformował o działaniach, które zostały podjęte przez radnych w okresie międzysesyjnym od 31 stycznia do 6 marca 2013 roku.
Przedstawione informacje stanowią załącznik nr 2 do protokołu.
Ad. 5.
Sprawozdanie z prac Zarządu i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym przedstawił przewodniczący Zarządu Dionizy Jaśniewicz.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby zabrać głos w kwestii przedstawionych informacji.
Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 6.
Ad. 6.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:
a) zmieniającej
uchwałę nr 285/XLIV/2006 Rady Powiatu we Wrześni
z dnia
30.06.2006 r. w sprawie uchwalenia statutu Powiatowego Centrum
Pomocy Rodzinie we Wrześni.
Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawił Jerzy Nowaczyk dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni mówiąc, że ta uchwała była podejmowana w lutym br., ale z uwagi na tryb zapisu dotyczący publikacji w Dzienniku Urzędowym została przez organ nadzoru uchylona. Wojewoda uznał, że uchwała nie ma charakteru prawa miejscowego i nie wymaga publikacji, w związku z tym zapis o publikacji został usunięty z projektu uchwały.
W związku z brakiem pytań, przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 167/XXVII/2013 w sprawie zmieniającej uchwałę nr 285/XLIV/2006 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 30.06.2006 r. w sprawie uchwalenia statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:
b) w sprawie nadania
statutu placówce opiekuńczo – wychowawczej pod nazwą Rodzinny
Dom Dziecka w Pyzdrach.
Ponownie
głos zabrał dyrektor PCPR J. Nowaczyk informując, że statut RDD
był uchwalony w 2006 r. i z uwagi na zmiany, które wynikają z
ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej musiała ulec
zmianie część zapisów tego statutu. Jednostka wychowawcza
wpisywana jest do rejestru wojewody, stąd wymóg, żeby wszystkie
zapisy były aktualne
i zgodne z przepisami prawa, dlatego też
należy statut uaktualnić.
Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 168/XXVII/2013 w sprawie nadania statutu placówce opiekuńczo – wychowawczej pod nazwą Rodzinny Dom Dziecka w Pyzdrach.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:
c) w sprawie podziału środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.
Uzasadniając projekt uchwały dyrektor PCPR J. Nowaczyk wyjaśnił, że zgodnie z algorytmem obowiązującym przy przydzielaniu środków na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej na rok 2013, PCPR otrzymał środki w wysokości 2.500.000,- zł. Dyrektor zaznaczył, że są one znacznie mniejsze niż w roku ubiegłym o blisko 20 % i następuje jakby powrót finansowania zadań na poziomie roku 2011. Jeżeli chodzi o rok 2013, to środki dla warsztatów terapii zajęciowych są zmniejszone o 4 %. Kończąc dyrektor dodał, że projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Powiatową Radę Osób Niepełnosprawnych.
Z uwagi na brak głosów w dyskusji, przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 169/XXVII/2013 w sprawie podziału środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:
d) w sprawie
wyrażenia zgody na przystąpienie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni do projektu „Our
Identity: National and European? – A research of
National and European Landmarks” (Narodowa i europejska
tożsamość: poszukiwanie śladów między narodowymi i europejskimi kamieniami milowymi) w ramach programu
Comenius – Partnerskie Projekty Szkół „Uczenie się
przez całe życie”.
Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Katarzyna Starzyńska p.o. naczelnika Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu mówiąc, że w ramach tego projektu szkoła zamierza ubiegać się o dofinansowanie w wysokości 2 tys. euro, realizację projektu planuje od sierpnia tego roku. Celem projektu jest wiedza na temat narodowych rocznic i świąt w danym kraju, historia ich powstawania i sposób ich obchodzenia. W projekcie udział weźmie 30 uczniów i 4 nauczycieli, projekt obejmuje 7 krajów - Polskę, Niemcy, Francję, Hiszpanię, Turcję, Grecję i Węgry. W ramach tego projektu młodzież ZST i O dwa razy wyjedzie do krajów biorących udział w tym przedsięwzięciu i dwa razy będą gościć młodzież z tych krajów.
Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 169/XXVII/2013 w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni do projektu „Our Identity: National and European? – A research of National and European Landmarks” (Narodowa i europejska tożsamość: poszukiwanie śladów między narodowymi i europejskimi kamieniami milowymi) w ramach programu Comenius – Partnerskie Projekty Szkół „Uczenie się przez całe życie”.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektów uchwał w sprawie:
e) w sprawie
przyjęcia rezygnacji oraz zwolnienia z pełnienia obowiązków
członka Zarządu Powiatu we Wrześni Pana Przemysława Kuczory;
f) w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Pana Przemysława Kuczory;
Przewodniczący Rady poinformował, że w dniu 5 lutego 2013 r. wpłynęło pismo, w którym pan Przemysław Kuczora oświadczył, że rezygnuje z funkcji członka Zarządu Powiatu we Wrześni, zatem zasadna wydaje się być potrzeba podjęcia takiej uchwały.
Przewodniczący kontynuując powiedział, że to samo uzasadnienie dotyczy projektu uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu, w dniu 5 lutego 2013 roku wpłynęło pismo w sprawie rezygnacji z mandatu radnego Rady Powiatu we Wrześni.
W dyskusji nad projektem uchwały głos zabrał radny B. Kruk mówiąc, że radny P. Kuczora był poniekąd zmuszony do złożenia rezygnacji z obydwu funkcji i jego zdaniem nie jest to jedynie wina radnego, co wina służb prawnych w powiecie, że nie został poinformowany o tych różnych pułapkach. Radny zwrócił się z pytaniem do starosty, czy w związku z tym, ktoś poniósł z tego tytułu jakieś konsekwencje.
Starosta
D. Jaśniewicz zaznaczył, że nie było podstaw prawnych do
wygaszenia mandatu radnego Przemysława Kuczory, gdyby sam z tego
mandatu nie zrezygnował. Zarzuty pod tym adresem podnoszone w opinii
prawników nie znajdują uzasadnienia. Była to decyzja honorowa,
powiedział, że nie chce być obiektem publicznej nagonki i chce,
żeby radni uszanowali jego decyzję. Natomiast jeśli chodzi o
decyzję rezygnacji z członka Zarządu i konfliktu prawnego, to
takich sytuacji w samorządach jest sporo i dotyczy to różnych
szczebli samorządu i zdaniem starosty wynika to z mało
przejrzystego sformułowania tego
w istniejących przepisach
prawnych dotyczących sprawowania mandatu radnego, jak i
ograniczeń ze sprawowania takiego mandatu.
W związku z brakiem dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie projekty uchwał.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 170/XXVII/2013 w sprawie przyjęcia rezygnacji oraz zwolnienia z pełnienia obowiązków członka Zarządu Powiatu we Wrześni Pana Przemysława Kuczory.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 171/XXVII/2013 w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Pana Przemysława Kuczory.
Po podjęciu przez Radę uchwał, przewodniczący Rady podziękował panu Przemkowi Kuczorze za wkład w funkcjonowanie Rady Powiatu i dodał, że szkoda, że radni muszą rozpatrywać jego rezygnację w tak dziwnych okolicznościach. Przewodniczący zakończył wypowiedź słowami „dziękuję Ci Przemku i jednocześnie Cię przepraszam”.
Następnie przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektów uchwał w sprawie:
g) zmieniającej uchwałę nr 9/II/10 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie powołania Komisji Budżetowo – Finansowej i ustalenia składu osobowego;
h) zmieniającej uchwałę nr 12/II/10 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie powołania Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa i ustalenia składu osobowego.
Przewodniczący poinformował, że te projekty są konsekwencją podjętych wcześniej uchwał, trzeba zmienić składy osobowe komisji, w których pan P. Kuczora był członkiem.
Z uwagi na to, że są to kwestie formalne, przewodniczący Rady przystąpił do głosowania.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 172/XXVII/2013 zmieniającą uchwałę nr 9/II/10 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie powołania Komisji Budżetowo – Finansowej i ustalenia składu osobowego.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 173/XXVII/2013 zmieniającą uchwałę nr 12/II/10 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie powołania Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa i ustalenia składu osobowego.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektów uchwał w sprawie:
i) w sprawie
sprostowania oczywistego błędu pisarskiego.
Uzasadniając projekt uchwały skarbnik powiatu Beata Walkowiak wyjaśniła, że uchwała nr 162/XXV/2012 z dnia 28 grudnia 2012 roku zawierała błąd polegający na tym, że zamiast słowa „zwiększenia” napisane zostało „zmniejszenia”, w związku z tym tą uchwałą koryguje się ten zapis.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 174/XXVII/2013 w sprawie sprostowania oczywistego błędu pisarskiego.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektów uchwał w sprawie:
j) w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Kołaczkowo.
W dyskusji nad projektem uchwały głos zabrał radny K. Wojciechowski i zaproponował zwiększenie kwoty dotacji, z uwagi na to, że w tym pożarze ucierpiało także 7 rodzin i celowa byłaby pomoc w tym zakresie.
Starosta D. Jaśniewicz przypomniał, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dokonał sprawdzenia i ocenę stanu budynku i mieszkań po tym pożarze, natomiast zlecone jest dokonanie szczegółowej ekspertyzy, która pokaże, czy będzie to dotyczyło tylko tego jednego mieszkania, czy więcej. Ponadto starosta dodał, że nie są znane rozmiary pomocy, czy to ze strony gminy Kołaczkowo, czy też ze strony firm ubezpieczeniowych i w każdej chwili, jeżeli taka potrzeba zaistnieje będzie można wrócić do tematu i doprowadzić do ewentualnego zwiększenia tej kwoty. Starosta dodał na zakończenie, że na tym etapie ta kwota 10 tys. zł jest istotna, bo pozwoli na podjęcie tych pierwszych, bieżących spraw związanych z remontem, natomiast jeżeli okaże się, że rozmiar tego pożaru ma znamiona o większym zakresie, zawsze można do tego wrócić, tym bardziej, że jeszcze raz w marcu Rada będzie obradować.
W związku z brakiem dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do głosowania.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 175/XXVII/2013 w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Kołaczkowo.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektów uchwał w sprawie:
k) w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.
Starosta D. Jaśniewicz w imieniu Zarządu Powiatu zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały, którą uzasadniła skarbnik powiatu B. Walkowiak mówiąc, że jest ona konsekwencją podjętej przez Radę uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Kołaczkowo.
Następnie pani skarbnik odniosła się do zmian budżetu mówiąc, że z tytułu informacji Wojewody Wielkopolskiego uległ zmniejszeniu plan dotacji na zadania wykonywane przez powiat wrzesiński o kwotę 13.552,- zł dla Zespołu do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności. Ponadto zwiększeniu ulegają dochody budżetowe z tytułu:
- zawiadomienia Ministra Finansów ulega zwiększeniu część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2013 o kwotę 51.166,- zł oraz część równoważąca subwencji o kwotę 216,- zł;
- otrzymanej dotacji z Wielkopolskiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu na realizację programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu powiatu wrzesińskiego w kwocie 115.000,- zł;
Skarbnik poinformowała również o otrzymanych dotacjach oraz o rozdysponowaniu rezerwy celowej.
Dotacje:
- dla Ośrodka Wspomagania Dziecka i Rodzinie w Kołaczkowie 22.820,- zł z przeznaczeniem na korepetycje dla podopiecznych i zakup wyposażenia,
- na Powiatowy Fundusz Stypendialny 14.060,- zł,
Rozdysponowanie rezerwy: autopoprawką 10.000,- zł dla gminy Kołaczkowo, 2880,- zł dla Powiatowego Urzędu Pracy, dla Starostwa Powiatowego na zimowe utrzymanie dróg 50.000,- zł, opracowanie powiatowego programu opieki nad zabytkami powiatu wrzesińskiego - 5.000,- zł i dla Zespołu Szkół Politechnicznych -7.110,- zł na uzupełnienie środków.
Po wyjaśnieniach pani skarbnik, przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Z uwagi na brak głosów, przewodniczący zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie autopoprawkę Zarządu Powiatu.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę Zarządu Powiatu.
Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 174/XXVII/2013 w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na rok 2013.
Podjęcie tej uchwały wyczerpało punkt 6 porządku obrad.
Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 9.
Ad. 9.
W punkcie tym głos zabrała radna M. Taciak. W swojej wypowiedzi radna nawiązała do zorganizowanego przez przewodniczącą Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej spotkania radnych, które odbyło się na terenie budowy szpitala powiatowego, zaznaczając, że nie wszyscy radni w tym spotkaniu uczestniczyli i zwróciła się z zapytaniem, jaki był cel tego posiedzenia w tym miejscu, czy są jakieś informacje szczególne mające wpływ na przebieg cyklu inwestycyjnego i zaangażowanie środków finansowych w zderzeniu z tym, co zostało powiedziane na sesji w styczniu „jeśli nic się nadzwyczajnego nie wydarzy, to w miesiącu, kwietniu/maju obiekt zostanie oddany do użytku”.
Przewodnicząca
Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej H. Waligóra wyjaśniła, że
większość radnych była na spotkaniu, miało ono charakter wizji
lokalnej na terenie budowy nowego szpitala i dodała, że widać
postęp pracy, ale jeszcze dużo pozostało do zrobienia.
Są
zakupione wykładziny, pomalowane ściany, do założenia pozostaje
armatura w łazienkach. Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że
trudno określić termin ukończenia tych działań i jej zdaniem,
gdyby zwiększyła się liczba osób pracujących na terenie budowy i
nic nadzwyczajnego się nie wydarzyło, to byłaby szansa na
dotrzymanie terminu.
Następnie przewodniczący Rady odczytał 4 interpelacje radnego K. Wojciechowskiego, które wpłynęły w okresie międzysesyjnym, a także treść udzielonych odpowiedzi.
Interpelacje dotyczyły:
- zapytań złożonych na XXVI sesji w sprawie kontroli realizacji inwestycji budowy szpitala przeprowadzonej przez Urząd Marszałkowski w lipcu 2012 roku, w której to kontrolerzy stwierdzili błędy przy ogłaszanych przetargach,
- nagród dla urzędników Starostwa Powiatowego,
-
zapytań w sprawie zaciągnięcia kredytu przez Zarząd Spółki
„Szpital Powiatowy
we Wrześni” pod koniec 2012 roku,
- zapytań w sprawie sytuacji na drogach powiatowych po likwidacji Powiatowego Zarządu Dróg we Wrześni
Radny
K. Wojciechowski odniósł się do interpelacji dotyczącej kontroli
Urzędu Marszałkowskiego w szpitalu mówiąc, że treść odpowiedzi
na zarzuty, które zostały postawione przez kontrolujących z Urzędu
Marszałkowskiego nie zostały przedstawione.
Radny prosił
przewodniczącego Rady o spowodowanie, aby ten fragment został
uzupełniony.
W dalszej części tego punktu głos zabrał starosta D. Jaśniewicz i wypowiedział się w kwestii nagród dla pracowników urzędu przytaczając treść informacji, jaka ukazała się w Serwisie Samorządowym. Informacja porównywała średnie wynagrodzenia w sferze administracji rządowej i samorządowej, z której wynikało, że płaca w administracji samorządowej jest znacznie niższa niż w rządowej. Średnia płaca w powiatach według Serwisu wynosiła 3390,- zł, natomiast w powiecie wrzesińskim jest to kwota 2807,17 zł.
Radny K. Wojciechowski odnosząc się do wypowiedzi starosty powiedział, że pełni funkcję radnego i nie zadałby pytania w formie interpelacji – czy pan starosta przewiduje możliwość zwrotu tych nagród, gdyby tak nie postawił pytania mieszkaniec powiatu i poprosił o jego zadanie w takiej postaci. Radny podkreślił, że nie chodzi o kwestie wynagrodzenia, tylko kwestię nagród i o pewną specyfikę sytuacji, jaka się w tej chwili w ogóle w strukturze wynagrodzeń wytworzyła, z uwagi na to, że sytuacja ta w wielu branżach nie jest najlepsza i jest w tej kwestii pewne niezadowolenie społeczne. Na zakończenie radny K. Wojciechowski prosił, żeby w tym kontekście odbierać tę interpelację.
Kontynuując ten punkt przewodniczący Rady odczytał interpelację złożoną przez radnego B. Kwiatkowskiego w sprawie modernizacji drogi powiatowej w Otocznej na wysokości firmy Eur Nepa sp. z o.o. mówiąc, że radny prosił o uzupełnienie odpowiedzi o podanie ewentualnego terminu modernizacji. Przewodniczący przytoczył treść udzielonej odpowiedzi.
Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnego B. Kwiatkowskiego, czy chciałby w tej sprawie zabrać głos.
Radny B. Kwiatkowski poprosił radnych, aby w związku z powyższym zastanowili się nad tym przy podziale nadwyżki budżetowej i pomogli w tej kwestii.
Kontynuując przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby zadać pytanie w tym punkcie.
O głos poprosił radny P. Hirschfeld i skierował do starosty D. Jaśniewicza dwa pytania;
-
czy starostwo powiatowe ma wyemitowane obligacje, jeżeli tak, to na jaką kwotę i na jaki cel,
-
czy planowana jest sprzedaż starego ośrodka zdrowia w 2013 roku.
Odpowiadając radnemu na pierwsze pytanie starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że powiat nie ma w tej chwili wyemitowanych żadnych obligacji, były one w 2003 roku z przeznaczeniem na remonty dróg i placówek oświatowych i zostały spłacone. Odnosząc się do pytania drugiego starosta poinformował, że nie ma planów sprzedaży budynku, poza tym nieruchomość ta jest w zabezpieczeniu inwestycji budowy szpitala.
Następnie o głos poprosił radny L. Stawicki pytając o status prawny gospodarstwa w Bierzglinku z uwagi na to, że 2 marca br. miała wygasnąć umowa dzierżawy.
Odpowiedzi na pytanie radnego udzielił starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że zgodnie z zawartą umową znajduje się klauzula, że w momencie wygaśnięcia dzierżawy do nowego rozstrzygnięcia, dotychczasowy dzierżawca na takich samych zasadach wykonuje dzierżawę z opłatami, jakie zostały dotychczas w umowie zaznaczone, stąd zabezpieczenie pewnej ciągłości.
Również w tym punkcie głos zabrał radny B. Kruk i wypowiedział się na temat gazety „Przegląd Powiatowy” mówiąc, że w jednym z ostatnich numerów ukazał się artykuł pt. „Dlaczego powiat sprzedaje Bierzglinek”. Radny pytał starostę, czy jest uczciwe to, żeby w gazecie wydawanej za pieniądze podatników lansować swoją osobę, swoje poglądy zupełnie nieobiektywnie. Zdaniem radnego ta gazeta powinna być biuletynem informacyjnym.
Starosta D. Jaśniewicz ustosunkował się do wypowiedzi radnego mówiąc, że biuletyn powiatowy służy do informowania o istotnych kwestiach dotyczących funkcjonowania powiatu i zaznaczył, że dawno żadne przedsięwzięcie, czy decyzja nie wzbudziła tyle dyskusji i kontrowersji co informacja dotycząca sprzedaży gospodarstwa, stąd mieści się to w ramach biuletynu, który informuje mieszkańców powiatu o faktycznym stanie rzeczy, jaki się miało i ma w stosunku do gospodarstwa szkolnego. Gazeta mieści się w konwencji biuletynu informacyjnego, nie porusza się w niej kwestii, które nie są bezpośrednio związane z działalnością powiatu, zadań realizowanych przez powiat, czy zadań realizowanych przez starostę jako reprezentanta Skarbu Państwa. Kończąc starosta dodał, że takie biuletyny wydaje większość samorządów w Polsce, jest to źródło rzetelnej informacji na temat tego, czym zajmują się samorządy, jakie zadania podejmują, jakie kwestie są istotne i jakie dyskusje się pojawiają. W odróżnieniu od komercyjnych informacji szereg tych działań i przedsięwzięć nie znajduje swojego uzasadnienia w opinii publicznej, stąd taka formuła biuletynu informacyjnego.
Radny B. Kruk zabierając głos stwierdził, że nie spodziewał się innej odpowiedzi i dodał, że nie jest tą odpowiedzią usatysfakcjonowany, natomiast usatysfakcjonowany byłby wówczas, kiedy by tę gazetę, a nie biuletyn zamknięto.
W związku z brakiem dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął ten punkt i przystąpił do realizacji punktu 8 – Wolne głosy i wnioski.
Ad. 8.
Głos zabrał starosta D. Jaśniewicz i złożył propozycję rozpoczęcia prac nad zmianą Statutu Powiatu Wrzesińskiego w kontekście zmniejszenia liczby komisji, ewentualnie zmniejszenia składu Zarządu. Starosta poinformował, że Zarząd będzie chciał powołać zespół, w którym również przedstawiciele opozycji uczestniczyliby w przygotowaniu tych zmian projektowych, które wynikają z często podnoszonych kwestii jeśli chodzi o komisje, że na poszczególnych komisjach powtarza się te same informacje, te same osoby referują po raz kolejny dany temat, stąd taka propozycja, żeby przystąpić do takich prac nad zmianą statutu.
W dyskusji głos zabrał radny L. Stawicki przypominając, że niedawno była zmiana statutu i jeśli chodzi o ilość członków Zarządu opozycja wyrażała pogląd, żeby wprowadzić zmianę do 5 członków Zarządu, ale był sprzeciw z tego tytułu. Radny pytał, czy zmiana będzie na zapis „ do pięciu członków”, czy „ trzech członków”.
Następnie głos zabrał radny K. Wojciechowski mówiąc, że zgadza się z radnym L. Stawickim i dodał, że cieszy się, że po dwóch latach nastąpiła zmiana spojrzenia na ten fakt. Radny stwierdził, że pan starosta nie ma racji, ponieważ Zarząd powinien być utrzymany w takim stanie, w jakim funkcjonował do tej pory, bo to się doskonale sprawdzało, bez zmian powinna pozostać również ilość komisji. Kończąc radny K. Wojciechowski stwierdził, że jego zdaniem nie ma potrzeby dokonywania zmian w Statucie.
Radny B. Kruk zabierając głos powiedział, że sześć lat temu, na początku poprzedniej kadencji Rady, powołana została nowa komisja – Komisja Rozwoju Lokalnego z uzasadnieniem pana starosty, że jest ona niezbędna.
Starosta D. Jaśniewicz odniósł się do wypowiedzi radnego B. Kruka mówiąc, że Komisja Rozwoju Lokalnego została powołana wtedy, kiedy był wydział rozwoju lokalnego ze względu na to, że było realizowanych szereg projektów unijnych i ze względu na to, że ta ilość środków, które były wówczas do zagospodarowania była ogromna, zresztą ilość pozyskanych środków przez powiat w sprawozdaniu z wykonania budżetu było podnoszone i okazało się, że było to słuszne. Natomiast dzisiaj jest sytuacja, kiedy przez najbliższe dwa lata dostęp do tych zewnętrznych środków jest minimalny. Starosta przypomniał, że Rada dokonała również zmian w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa, gdzie te dwa wydziały – inwestycji i rozwoju lokalnego zostały połączone z uwagi na to, że zmieniają się zadania i wszystkie struktury i elementy organizacyjne powinny dostosowane do zmieniających się warunków, stąd, jeżeli jest propozycja rozpoczęcia dyskusji na ten temat, do której zaprasza również część opozycyjną Rady. Starosta dodał na zakończenie, że na jednej z ostatnich komisji radny K. Wojciechowski wypowiedział się w kwestii powtarzania informacji na poszczególnych komisjach.
W dalszej części dyskusji głos zabrali: radny K. Wojciechowski, radna M. Taciak, B. Kruk i starosta D. Jaśniewicz.
Radny K. Wojciechowski zwrócił uwagę, że jego wypowiedź nie była w tym kontekście przedstawionym przez starostę i jako przykład podał projekt uchwały środków z PFRON, to zdaniem radnego nie ma sensu, żeby dyrektora PCPR zapraszać na wszystkie komisje, bo szkoda jego czasu. Radny wypowiedział się w kwestii likwidacji komisji mówiąc, że jeżeli nie ma wydziału zdrowia, to może należy zlikwidować komisję zdrowia, co powiat ma wspólnego z rolnictwem, można zlikwidować komisję rolnictwa.
Radna M. Taciak stwierdziła, że Rada jest organem uchwałodawczym i kompetencje Rady są ściśle określone w akcie normatywnym i dodała, że nie można uzależniać nazwy komisji od struktur organizacyjnych urzędu, który jest aparatem administracyjnym obsługującym kierownika jednostki, jakim jest starosta i realizuje zadania będąc organem pomocniczym. Radna wyraziła swoją opinię, mówiąc, że najgorzej jest, kiedy zbyt często zaczyna się zmieniać te akty, które zostały podjęte. Radna wyraziła również ubolewanie, że w momencie, kiedy Rada podejmowała uchwałę w sprawie zmiany Statutu, nie wsłuchiwano się tak naprawdę uważnie w głos opozycji. Radna prosiła, żeby w przyszłości wsłuchać się w głosy opozycji, mówiąc, że nie zawsze ma ona rację, ale też nie zawsze zgadza się z tym, co jest sygnowane ze strony projektodawców w formie uchwał, ale jak można zauważyć ta opozycja w większości akceptuje przedłożone projekty. Zatem, jeżeli opozycja ma pewne obawy co do konstrukcji zapisu pewnego punktu, czy paragrafu, to nie na zasadzie, że to musi być podjęte, ale lepiej jest przedyskutować i podejść do tego tematu po raz drugi, a nie na zasadzie, że taka była potrzeba chwili. Kończąc radna stwierdziła, że najgorsze jest, kiedy buduje się struktury pod nazwiska lub pod opcję polityczną. Zgodziła się z faktem, że wszystko dzisiaj się zmienia, ale nie można zmieniać tylko dlatego, że kolega P. Kuczora przestał być członkiem Zarządu, więc wynikła jakby potrzeba zmiany tego zapisu. Radna dodała, że osobiście nie będzie uczestniczyć w pracach nad zmianą Statutu.
Radny B. Kruk stwierdził, że idąc za tokiem rozumowania radnej M. Taciak, to należałoby zlikwidować komisję zdrowia, a powołać komisje promocji, bo ten wydział jest najbardziej rozbudowany. Radny dodał też, że jego zdaniem zmniejszana jest ilość komisji, bo brakuje odpowiednich ludzi do Zarządu.
Ponownie głos zabrał radny K. Wojciechowski mówiąc, że podobnie jak radna M. Taciak i radny L. Stawicki nie będzie brał udziału w pracach nad Statutem, ponieważ jak była dyskusja na temat budżetu, to głosów opozycji nikt nie chciał słuchać.
Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że jeżeli mówi się o rozpoczęciu pewnej dyskusji, chodzi o pragmatyczne skonstruowanie, zorganizowanie pracy powiatu właśnie poprzez komisje, co do nazw komisji i przede wszystkim obszarów, którymi zajmują się komisje, może w powiecie nie ma wydziału zdrowia, ale jednym z ważniejszych zadań powiatu jest ochrona zdrowia i prowadzenie takiej jednostki, jaką jest szpital powiatowy, jak i szereg zagadnień związanych z funkcjonowaniem jednostek powiatowych, natomiast życie powoduje, że pewne zadania ulegają zmianie i struktury są zawsze wtórne w stosunku do zadań, a mają one zabezpieczyć jak najsprawniejsze funkcjonowanie tych jednostek, a jeśli chodzi o strukturę wewnętrzną Rady, to chodzi o to, by te działania były bardziej efektywne, stąd to zaproszenie. Starosta zaznaczył, że nie będzie mówił dzisiaj o rozstrzygnięciach co do ilości członków Zarządu, tylko mówi o ewentualnych propozycjach, które mogłyby być rozpatrywane i wzięte pod uwagę.
Ponownie o głos poprosił radny K. Wojciechowski mówiąc, że jeżeli chodzi o kwestię Zarządu, to jest to bez wątpienia kompetencja pana starosty, natomiast, jeżeli chodzi o ilość komisji, która funkcjonuje w strukturach Rady, to jest to zadanie pana przewodniczącego Rady. Radny pytał, czy w tej kwestii przewodniczący Rady nie zabiera żadnego głosu.
Przewodniczący Rady odpowiedział, że chciałby być neutralny, ale jeżeli ma wyrazić swój punkt widzenia, to jego zdaniem komisji jest zdecydowanie za dużo.
Radny K. Wojciechowski zwracając się do przewodniczącego Rady dodał, żeby się nad tym zastanowić i zrobić to, co uważa za stosowne. Radny stwierdził, że wychodzi z założenia, że jest pewien podział kompetencji i w kwestii ilości komisji rola pana przewodniczącego powinna być decydująca.
Przewodniczący Rady stwierdził, że nie zrobi nic wbrew Radzie Powiatu.
Radny B. Kruk stwierdził, że dla radnych zdanie pana przewodniczącego w tej kwestii jest bardzo ważne.
Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczy Rady zamknął punkt „Wolne głosy i wnioski”.
Ad. 12.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady G. Kaźmierczak, o godz. 1720 zamknął XXVII sesję Rady Powiatu we Wrześni.
Protokołowała:
Katarzyna Plucińska
inspektor
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Łukasz Jakubowski (28/03/2013 07:16:47)
- zaakceptowanie treści informacji: Łukasz Jakubowski (03/04/2013 09:53:07)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Łukasz Jakubowski (03/04/2013 09:53:07)