PROTOKÓŁ NR XXXIII/2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni
w dniu 27 września 2013 roku
Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godzinie 16:00 otworzył XXXIII sesję Rady Powiatu we Wrześni, powitał radnych, starostę, pracowników starostwa, przedstawicieli jednostek organizacyjnych powiatu, a także zaproszonych gości. Przewodniczący stwierdził obecność 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał i decyzji w sprawach objętych porządkiem obrad.
Nieobecny radny Bogdan Kruk.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Ad. 2.
Podczas inauguracji wręczenia stypendiów edukacyjnych „Talent” starosta D. Jaśniewicz zabierając głos powiedział, że po raz kolejny nagrodą dla młodzieży szczególnie utalentowanej zostaną uhonorowani absolwenci wrzesińskich szkół ponadgimnazjalnych. Środki na ten cel pochodzą z funduszy zebranych podczas Balu Charytatywnego Starosty Wrzesińskiego i w całości przeznaczone są na stypendia „Talent” dla młodzieży, która wykazuje się szczególnymi uzdolnieniami i osiągnięciami. Starosta dodał, że dzisiaj będzie miał przyjemność te nagrody wręczyć zdolnym, wybitnym utalentowanym młodym ludziom, którzy idą w świat z bagażem wiedzy i doświadczenia zdobytego we wrzesińskich szkołach ponadgimnazjalnych do swoich nowych, wybranych celów. Kończąc starosta życzył laureatom, żeby wybory, których dokonają były tymi najlepszymi, optymalnymi, które przyniosą w życiu zadowolenie i satysfakcję.
Po odczytaniu laudacji laureatów, stypendia „Talent” Starosta wręczył następującym osobom:
Łukaszowi Balickiemu – absolwentowi Zespołu Szkół Politechnicznych w zawodzie technik elektronik;
Mariuszowi Góreckiemu – absolwentowi Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w zawodzie cukiernik;
Mateuszowi Miedziakowi – absolwentowi Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w zawodzie fryzjer;
Joannie Sikora – absolwentce Zespołu Szkół Politechnicznych w zawodzie technik budownictwa;
Adamowi Pańczakowi – absolwentowi Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w zawodzie technik rolnik.
Przewodniczący Rady Powiatu w imieniu swoim i radnych złożył laureatom serdeczne gratulacje, życząc dalszych sukcesów.
Ad. 3.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXXII sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady. Przewodniczący dodał, że nikt z radnych nie zgłosił uwag do treści w nim zawartych i zarządził głosowanie, w wyniku którego protokół nr XXXII/2013 z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 25 lipca 2013 roku został przyjęty 18 głosami „za”.
Przewodniczący Rady zrealizował w ten sposób początkowe punkty porządku obrad:
-
Otwarcie i stwierdzenie quorum.
-
Wręczenie stypendiów „Talent”.
-
Przyjęcie protokołu z XXXII sesji Rady Powiatu.
O godz. 16:10 na salę obrad przybył radny B. Kruk zwiększając tym samym liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 19.
Ad. 4.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że porządek posiedzenia został radnym przesłany wraz z materiałami na sesję, po czym zapytał, czy ktoś chciałby wnieść zmiany do porządku obrad.
Głos zabrał starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że w punkcie 12. Wolne głosy wnioski poprosi Zbyszko Przybylskiego prezesa Zarządu Spółki z o.o. Szpital Powiatowy we Wrześni o złożenie informacji dotyczącej przebiegu inwestycji rozbudowy szpitala powiatowego we Wrześni. Z uwagi na brak dalszych głosów w tej sprawie, pozostałe punkty porządku obrad nie uległy zmianie i przedstawiały się następująco:
-
Przedstawienie porządku obrad.
-
Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
-
Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał podjętych na XXXII sesji.
-
Informacja przewodniczącego Rady o oświadczeniach majątkowych.
-
Informacja starosty wrzesińskiego o oświadczeniach majątkowych.
-
Informacja o przebiegu wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za pierwsze półrocze 2013 roku oraz informacji o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2013-2023.
-
Podjęcie uchwał:
-
w sprawie przyjęcia od Powiatu Słupeckiego do prowadzenia zadania
z zakresu administracji rządowej polegającego na prowadzeniu ośrodka wsparcia – środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi; -
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania;
-
w sprawie wyrażenia woli realizacji projektu pn.: „Przebudowa odcinka drogi powiatowej nr 2919P w m. Grabowo Królewskie”;
-
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miłosław;
-
zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2013 – 2023;
-
w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.
-
-
Interpelacje i zapytania radnych.
-
Wolne głosy i wnioski.
-
Zakończenie.
Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 5 porządku obrad.
Ad. 5.
Przewodniczący
Rady przedstawił informację o działaniach podjętych przez radnych
w okresie międzysesyjnym od 25 lipca do 27 września 2013 roku.
Informacja stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
Ad. 6.
Starosta Dionizy Jaśniewicz zapoznał radnych z działalnością Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady podjętych 25 lipca 2013 r.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie.
Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 7.
Ad. 7.
Informacja przewodniczącego Rady o oświadczeniach majątkowych radnych Rady Powiatu we Wrześni stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Ad. 8.
W punkcie tym starosta D. Jaśniewicz przedstawił informację o oświadczeniach majątkowych członków Zarządu Powiatu, skarbnika powiatu, sekretarza powiatu, kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz pracowników wydających decyzje administracyjne w imieniu starosty - stanowiącą załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Ad. 9.
Realizując ten punkt porządku obrad, przewodniczący Rady poinformował, że radni otrzymali w ustawowym terminie informację o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2013 roku oraz informację o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2013-2023 (załącznik nr 6), a także uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej wyrażającej opinię o informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2013 roku (załącznik nr 7) i dodał, że jeżeli nie będzie żadnych pytań w tym temacie, to punkt ten będzie uważał za zamknięty.
Radni nie podjęli dyskusji w tej sprawie, zatem przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 9.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:
-
w sprawie przyjęcia od Powiatu Słupeckiego do prowadzenia zadania
z zakresu administracji rządowej polegającego na prowadzeniu ośrodka wsparcia – środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
O uzasadnienie projektu uchwały przewodniczący Rady poprosił Jerzego Nowaczyka dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
Dyrektor
poinformował, że powiat słupecki nie posiada na swoim terenie
żadnej placówki typu ośrodek wsparcia dla osób z zaburzeniami
psychicznymi, w związku z czym wystąpił do powiatu wrzesińskiego
o możliwość umieszczania swoich mieszkańców w środowiskowych
domach samopomocy. Powiat wrzesiński posiada dwie tego typu placówki
w Gozdowie i Pietrzykowie. W tym przypadku chodzi o Środowiskowy
Dom Samopomocy
w Pietrzykowie, ponieważ leży on w bezpośrednim
sąsiedztwie powiatu słupeckiego. Powiat wrzesiński wyraża zgodę
na przyjęcie tego zadania, którerealizowane będzie na podstawie
porozumienia, którego treść jest załącznikiem do projektu
uchwały. Dyrektor zaznaczył, że są dwa istotne elementy tego
porozumienia: 1. mieszkańcy będą mogli być umieszczeni we
wrzesińskiej placówce wówczas, gdy będą wolne miejsca, 2. jeżeli
osoba niepełnosprawna będzie wymagała dowozu, to koszty tego
przejazdu będą leżały po stronie powiatu słupeckiego.
Radni nie podjęli dyskusji w tej kwestii, w związku z czym przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada
Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”,
przy 0 głosów „przeciw”
i 0 głosów „wstrzymujących”
podjęła UCHWAŁĘ NR 204/XXXIII/2013 w
sprawie przyjęcia od Powiatu Słupeckiego do prowadzenia zadania z
zakresu administracji rządowej polegającego na prowadzeniu ośrodka
wsparcia – środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami
psychicznymi.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:
-
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.
Uzasadniając projekt uchwały Katarzyna Starzyńska p.o. naczelnika Wydziału Edukacji i Kultury Fizycznej wyjaśniła, że 1 września 2013 roku został uruchomiony niepubliczny ośrodek rewalidacyjno – wychowawczy dla dzieci i młodzieży. Zgodnie z treścią art. 90 ustawy o systemie oświaty placówki niepubliczne otrzymują na każdego wychowanka dotacje z budżetu powiatu, stąd też podjęcie przedmiotowej uchwały uważa się za uzasadnione.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji, zatem przewodniczący Rady zarządził głosowanie projektu uchwały.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 205/XXXIII/2013 w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:
-
w sprawie wyrażenia woli realizacji projektu pn.: „Przebudowa odcinka drogi powiatowej nr 2919P w m. Grabowo Królewskie”.
Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Hanna Brona inspektor w Wydziale Inwestycji, Zamówień Publicznych i Funduszy Europejskich.
Pani
H. Brona poinformowała, że w związku z ogłoszeniem przez Wojewodę
Wielkopolskiego naboru wniosków o dofinansowanie zadań
proponowanych do realizacji w roku 2014, powiat wrzesiński
zamierza przystąpić do projektu pn. „Przebudowa odcinka drogi
powiatowej nr 2919P w m. Grabowo Królewskie” w ramach Programu
Wieloletniego pn. „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych –
etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój” – tzw.
schetynówki. Byłaby to już piąta inwestycja powiatu z tego
programu.
W programie tym dofinansowanie wynosi 50% i ponieważ w
ocenie wniosku punktowane jest partnerstwo, została zawarta umowa
partnerska z gminą Kołaczkowo, która wyraziła zgodę na
dofinansowanie tego zadania w wysokości 4.000,- zł. Na zakończenie
pani H. Brona dodała, że z tego programu została zrealizowana
budowa ronda przy ul. Kościuszki przy pomocy finansowej gminy
Września.
W związku z brakiem głosów w dyskusji, przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 205/XXXIII/2013 w sprawie wyrażenia woli realizacji projektu pn.: „Przebudowa odcinka drogi powiatowej nr 2919P w m. Grabowo Królewskie”.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:
-
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miłosław.
O zabranie głosu i przedstawienie uzasadnienia do projektu uchwały, przewodniczący Rady poprosił panią Ilonę Dębicką naczelnika Wydziału Promocji i Kultury.
Pani I. Dębicka poinformowała, że projekt uchwały dotyczy przekazania gminie Miłosław dotacji w związku z organizacją Dożynek Powiatowych, które odbyły się 1 września br. w Miłosławiu. Jedną z atrakcji tej imprezy była loteria fantowa i zgodnie z ustawą o grach hazardowych dochód z takiej loterii przekazany zostaje na cele społecznie użyteczne. Organizatorzy uznali, że dochód z loterii przeznaczony zostanie na wyposażenie Świetlicy Wiejskiej w Książnie.
Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada
Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”,
przy 0 głosów „przeciw”
i 0 głosów „wstrzymujących”
podjęła UCHWAŁĘ NR 206/XXXIII/2013 w
sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miłosław.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektów uchwał:
-
zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2013 – 2023;
-
w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.
Przewodniczący Rady oddał głos staroście Dionizemu Jaśniewiczowi, który w imieniu Zarządu Powiatu zgłosił autopoprawki do ww. projektów uchwał.
Autopoprawki stanowią kolejno załączniki nr 8 - do WPF i nr 9 do zmiany uchwały budżetowej.
Autopoprawki omówiła główna księgowa, Anna Trubacz.
Rozpoczynając od omówienia autopoprawki do projektu uchwały zmieniającej budżet pani A. Trubacz poinformowała, że:
-
dochody budżetowe zwiększa się o kwotę 153.538,00 zł z tytułu:
a) Zarządzeniem Wojewody Wielkopolskiego został zwiększony plan dotacji o kwotę 26.365,00 zł z przeznaczeniem na uzupełnienie braków na rekompensatę pieniężną za przedłużony czas służby dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni;
b) o kwotę 25.811,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie wydatków bieżących w Środowiskowych Domach Samopomocy w Gozdowie i Pyzdrach;
2. Zarządzeniem Wojewody Wielkopolskiego został zwiększony plan dotacji o kwotę 101.362,00 zł z przeznaczeniem na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku.
Środki te odpowiednio przeznaczane są dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Powiatowego Urzędu Pracy.
Następnie Anna Trubacz omówiła zmiany w projekcie uchwały Rady zmieniającej uchwałę budżetową.
Dochody budżetowe zwiększa się o kwotę 55.610,00 zł z tytułu:
-
dotacji przyznanej przez Sejmik Województwa Wielkopolskiego w wysokości 8.000,00 zł na realizację zadania pn. „Prace konserwatorsko – restauratorskie polegające na wymianie 9 okien z parapetami w budynki stajni stanowiący zabytek architektury klasycystycznej z pierwszej połowy XIX wieku;
-
otrzymanych darowizn przez Ośrodek Wspomagania Dziecka i Rodziny
w Kołaczkowie o kwotę 5.720,00 zł; -
wpływów z tytułu odszkodowania otrzymanego przez Zespół Szkół Politechnicznych od ubezpieczyciela za szkody na mieniu jednostki w kwocie 5.609,00 zł;
-
wpływów z tytułu odszkodowania otrzymanego przez Zespół Szkół Zawodowych nr 2 od ubezpieczyciela za szkody na mieniu jednostki w kwocie 1.185,00 zł;
-
otrzymanych darowizn przez Dom Pomocy Społecznej oraz zwiększonych wpływów o kwotę 780,00 zł;
-
otrzymanych darowizn przez Starostwo Powiatowe o kwotę 8.000,00 zł;
-
wpływu środków z tytuł dochodu z loterii fantowej organizowanej podczas dożynek powiatowych o kwotę 5.740,00 zł;
-
wpływu środków z tytułu refundacji wydatków za udział młodzieży w Trójstronnej Międzynarodowej Wymianie Młodzieży we Francji w 2012 roku o kwotę 1.456,00 zł;
-
przyznanej pomocy z zakresu małych projektów w ramach działania 413 „wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” środków uzyskanych od Samorządu Województwa Wielkopolskiego na realizacje projektu pt.: „Wymiana pokrycia dachowego na 2 nadbudowach Kościoła poewangelickiego w Miłosławiu o kwotę 19.120,00 zł.
Wszystkie te dochody zostają przeznaczone na działalność tych jednostek, które te dochody zrealizowały, z wyjątkiem dochodów z loterii fantowej, które zostaną przekazane jako pomoc finansowa dla Gminy Miłosław, zgodnie z treścią uchwały podjętej przez Radę.
Z wolnych środków pozostających na rachunku bankowym za rok 2012 kwotę 32.000,00 zł przeznacza się na uzupełnienie środków do realizacji zadań w Starostwie Powiatowym. Ponadto w budżecie dokonuje się zmian dotyczących zmniejszenia wydatków bieżących na dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych o kwotę 345.808,00 zł i przenosi się te środki dla Rodzinnego Domu Dziecka w Pyzdrach, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Powiatowego Urzędu Pracy, Starostwa Powiatowego z przeznaczeniem na uzupełnienie środków do realizacji zadań, na wypłatę stypendiów dla uczniów, na zajęcia sportowo – rekreacyjne, na zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2013/2014. Pani A. Trubacz zaznaczyła, że zadanie zimowego utrzymania dróg zostało zapisane również w Wieloletniej Prognozie Finansowej, łączna kwota przewidziana na realizację tego zadania to 800.000,00 zł, 200.000,00 zł w roku 2013 i 600.000,00 zł w roku 2014. Ponadto zmniejsza się rezerwę celową o kwotę 179.960,00 zł i przeznacza dla jednostek organizacyjnych oraz na wnioski dyrektorów jednostek przenosi się planowane wydatki budżetowe między działami, rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej.
Jeśli chodzi o Wieloletnią Prognozę Finansową pani A. Trubacz poinformowała, że wprowadza się zmiany w przedsięwzięciu pn. „Świadczenie usług pocztowych dla Starostwa Powiatowego we Wrześni” – zapewnienie wykonywania bieżących zadań oraz wprowadza się nowe przedsięwzięcie pn.: „Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2013/2014”.
Po wyjaśnieniach głównej księgowej, przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie zabrali głosu, w związku z czym przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przeszedł do procedury głosowania autopoprawki Zarządu do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2013 – 2023.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie projektu uchwały wraz z przyjętą autopoprawką Zarządu.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 208/XXXIII/2013 zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2013 – 2023.
Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie autopoprawkę Zarządu do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą autopoprawką Zarządu.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 209/XXXIII/2013 w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.
Punkt 10 został wyczerpany, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 11 porządku obrad.
Ad. 11.
Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym nie wpłynęła żadna interpelacja. Zapytał radnych, czy chcieliby zająć głos w tym punkcie porządku obrad.
W związku z brakiem głosów i wniosków w tym punkcie, przewodniczący Rady zamknął punkt 11 porządku obrad.
Ad. 12.
Zgodnie z prośbą pana starosty zgłoszoną podczas przyjmowania przez Radę porządku obrad dotyczącą złożenia informacji o przebiegu inwestycji rozbudowy szpitala powiatowego we Wrześni, przewodniczący poprosił o zabranie głosu Zbyszko Przybylskiego prezesa Zarządu Spółki Szpital Powiatowy we Wrześni.
Prezes Z. Przybylski poinformował, że Zarząd Spółki podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą - z firmą CLIMATIC, która realizowała inwestycję rozbudowy szpitala powiatowego we Wrześni. Przyczyną podjęcia takiej decyzji było zaprzestanie prac budowlanych przez firmę CLIMATIC i eskalacja nieuzasadnionych żądań finansowych. Od wielu miesięcy toczyły się rozmowy z firmą i nie udało się Zarządowi osiągnąć konsensusu i porozumienia. Prezes zaznaczył, że mimo tego, że istniały różnice, firma CLIMATIC miała obowiązek kontynuowania prac, które były do zrealizowania, a różnice można było wyjaśniać w dalszym etapie. Zarząd Spółki wzywał firmę CLIMATIC do kontynuowania prac, ale bez efektu, w związku z tym, w dniu dzisiejszym, jedna z firm ochroniarskich, które Zarząd Spółki wynajął, zabezpieczyła plac budowy, dokumenty, oczywiście po wcześniejszym dostarczeniu do siedziby firmy CLIMATIC decyzji o odstąpieniu od umowy na wykonywane prace.
Prezes zaznaczył, że realizacja inwestycji jest bardzo zaawansowana, sięga 70-80% w zależności, w jakich branżach. Spółka nie ma żadnych zaległości finansowych, wszystkie prace, które zostały wykonane są odebrane i zafakturowane, natomiast działania firmy CLIMATIC, które zostały w ostatnim czasie podjęte, praktycznie uniemożliwiły i uniemożliwiają dochowanie terminu zakończenia realizacji tej inwestycji. Oceniając ryzyko i przebieg rozmów, to nie dawały one żadnych gwarancji na zakończenie budowy i wykończeniu jej przed zimą. Prezes dodał, że od poniedziałku będzie przeprowadzana inwentaryzacja całego majątku, który w tej chwili jest zabezpieczony przez firmę ochroniarską i będą przygotowania do rozpisania przetargu na dalsze prace i wykończenie tego zadania. Kończąc, prezes zaznaczył, że cel, który Zarząd Spółki chciał osiągnąć, czyli oddanie obiektu szpitala w tym roku, nie mógł być zrealizowany, dzięki takim posunięciom generalnego wykonawcy, natomiast w ostatnim czasie widoczny był brak woli współpracy i możliwości określenia realnego terminu zakończenia tej inwestycji.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w kwestii przedstawionej informacji.
Radna M. Taciak prosiła prezesa Zarządu o przybliżenie wobec zaistniałej sytuacji, jaka jest przyszłość inwestycji w kontekście środków finansowych, jakie szpital miał otrzymać z zewnątrz - z Urzędu Marszałkowskiego. Radna przypomniała wystąpienie przewodniczącego Rady Nadzorczej Szpitala na sesji w czerwcu, który oświadczył, że jeżeli inwestycja nie zostanie zamknięta do końca 2013 roku, osobiście poda się do dymisji. Radna pytała, co dalej z rozbudową szpitala i działaniami personalnymi w zderzeniu z oświadczeniem przewodniczącego Rady Nadzorczej i z dzisiejszą informacją prezesa Zarządu Spółki.
Prezes
Z. Przybylski odpowiedział, że jeżeli chodzi o dalszą realizację
inwestycji, to po przeprowadzeniu inwentaryzacji, zostaną
przygotowane i uruchomione procedury przetargowe na te prace, które
zostały do dokończenia. Z harmonogramu wynika, że to, co
zostało do ukończenia, jednocześnie przy dobrze przeprowadzonym
przetargu, dają szansę realnego zakończenia inwestycji w pierwszej
połowie 2014 roku. Jeśli chodzi o zmiany personalne, prezes
Zarządu zaznaczył, że nie leży to w jego kompetencji, natomiast
te informacje, które były przez Zarząd Spółki podawane na sesji
w czerwcu br. świadczyły
o tym, że Zarząd był bliski wiary,
że inwestycja będzie w sierpniu zakończona. Ponieważ tak się nie
stało, Zarząd Spółki podjął trudną decyzję, ale ocenił, że
ryzyko trwania i pozostawania w tym układzie stanowi większe
zagrożenie dla tej inwestycji, niż odstąpienie i przygotowanie
nowej procedury z wyłonieniem nowego wykonawcy. W ocenie Zarządu
daje to większą gwarancję zakończenia inwestycji w czasie
pierwszego półrocza 2014 roku.
Radna M. Taciak prosiła o przypomnienie, jaki termin został wynegocjowany w Urzędzie Marszałkowskim jeśli chodzi o dofinansowanie inwestycji ze środków zewnętrznych.
Prezes Zarządu odpowiedział, że w tej chwili termin rozliczenia jest do końca stycznia 2014 roku. Projekt, w ramach, którego szpital otrzymał dofinansowanie jest w przedziale czasowym 2007-2013, a rozliczanie jego następuje przez następne dwa lata. Prezes podkreślił, że osiągnięcie celu, jakim jest zakończenie inwestycji jest realne w terminie pierwszego półrocza 2014 roku. W Urzędzie Marszałkowskim trwają cały czas rozmowy, przy przedstawianiu odpowiednich argumentów, jest współpraca z prawnikami, z audytorami zewnętrznymi, którzy od strony techniczno – budowlanej przedstawiają argumenty realności osiągnięcia tego celu inwestycyjnego i całego projektu unijnego.
Radny P. Hirschfeld stwierdził, że w roku 2013 zmieniły się przepisy i aby w roku 2014 mógł być podpisany kontrakt na szpitalny oddział ratunkowy musi być lądowisko. Radny pytał, jak wygląda sytuacja, czy takie lądowisko będzie i czy są zabezpieczone na to pieniądze.
Prezes Zarządu odpowiedział, że są czynione starania, żeby te wymagane parametry lądowiska były osiągnięte tak, żeby szpital mógł w całości spełniać te wszystkie kryteria zarówno w części stacjonarnej, jak i lądowiska. Jeśli chodzi o koszty budowy lądowiska, prezes stwierdził, że nie są to duże kwoty, a z informacji od ministra Cezarego Rzemka wynika, że przesunięcie terminów związanych z częścią ratunkową i lądowiskiem dla śmigłowców ma nastąpić do 2016 roku i dodatkowo będą zabezpieczone w ministerstwie zdrowia środki unijne na lata 2014-2016. Prezes Zarządu dodał, że można budować taką inwestycję nawet za kilka milionów na dachu szpitala, bądź na wyniesionych płytach, ale szpital będzie to robić w sposób bardziej racjonalny, by zamknąć się w kwocie 300-400 tys. złotych.
Radny P. Hirschfeld pytał, czy jeżeli szpital zostanie oddany do użytku, to będzie oddany już z lądowiskiem.
Prezes Z. Przybylski potwierdził, że razem z lądowiskiem.
Następnie głos zabrał radny K. Wojciechowski i pytał, czy prezes może odpowiedzieć, ilu pracowników firmy CLIMATIC pracowało jeszcze dzisiaj rano na budowie, zanim została przekazana decyzja o wejściu firmy ochroniarskiej i zabezpieczeniu całego obiektu.
Prezes Zarządu wyjaśnił, że nie potrafi dokładnie odpowiedzieć, ale na budowie było kilku pracowników z firm podwykonawczych, na pewno nie było kierownictwa firmy CLIMATC, ani jej przedstawicieli. Prezes dodał, że taki stan ma miejsce już od pewnego czasu.
Radny K. Wojciechowski kontynuując stwierdził, że z wypowiedzi prezesa wynika, że od jakiegoś czasu Zarząd Szpitala nie potrafił się dogadać z firmą CLIMATIC w kwestii rozliczeń. Radny wnioskował, aby zaprosić na sesję Rady przedstawicieli firmy CLIMATIC, żeby przedstawili swoje stanowisko w tej sprawie.
Prezes Z. Przybylski odpowiedział, że w tej chwili nie jest to dobre posunięcie z uwagi na to, że prawdopodobnie Zarząd Szpitala spotka się z firmą CLIMATIC na drodze sądowej i w tej chwili jakiekolwiek rozmowy niewiele wniosą. Jeżeli firma CLIMATIC wystąpi do sądu Zarząd będzie wyjaśniał te wszystkie kwestie, na które ma odpowiednie argumenty.
Następnie głos zabrał starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że jest to jedna z trudniejszych decyzji Zarządu Szpitala, która w tej sprawie zapadła, a jej podjęcie pozwoli uniknąć niebezpiecznego scenariusza.
Kontynuując starosta przekazał informację dotyczącą poziomu zadłużenia samorządów powiatowych z której wynika, że na 312 powiatów funkcjonujących w Polsce, powiat wrzesiński znajduje się na 166 miejscu z sumą zadłużenia – 23.000.094,- zł. Starosta podkreślił, że samorządy, których poziom zadłużenia jest w najwyższej strefie jest to poziom w granicach 60 % zadłużenia, z drugiej strony są też samorządy, których poziom zadłużenia jest niewielki, bądź wynosi zero, a wynika to z różnych przyczyn, z mniejszego angażowania się w proces inwestycyjny, jak również z charakteru samorządu, ponieważ są samorządy, które nie realizują pewnych zadań, np. nie posiadają szkół ponadgimnazjalnych, szpitala i szeregu innych placówek. Podsumowując starosta zwrócił uwagę, że powiat wrzesiński znajduje się w tym całym spektrum zestawienia na przestrzeni ostatnich 10 lat na dość wysokiej pozycji.
W dalszej części tego punktu głos zabrała radna M. Taciak i pytała, czy został rozstrzygnięty przetarg na sprzedaż gospodarstwa w Bierzglinku, jeżeli tak, to za jaką cenę, a jeżeli nie, to na kiedy wyznaczono następny termin przetargu i czy cena wywoławcza uległa zmianie.
Odpowiedzi radnej udzielił starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że całość gruntów, które są we władaniu gospodarstwa rolnego w Bierzglinku została podzielona na część przeznaczoną do dzierżawy i część przeznaczoną do sprzedaży. W międzyczasie rozstrzygnął się przetarg na dzierżawę gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, natomiast jeśli chodzi o grunty przeznaczone do sprzedaży to odbył się I przetarg, który został nierozstrzygnięty, ponieważ pojawił się 1 oferent, ale nie nastąpiło postąpienie, w związku czym przetarg nie doszedł do skutku. Następny termin przetargu wyznaczono na 20 listopada br. Pierwotna cena przyjęta przez Zarząd dość wyraźnie przekraczała wartość wyceny nieruchomości dotyczącej zarówno gruntów rolnych, jak i terenów zabudowanych. Starosta zaznaczył, że czystych gruntów rolnych przeznaczonych na sprzedaż w obrębie tej nieruchomości są 32 ha, natomiast pozostałe grunty mają częściowo charakter budowlany, częściowo przeznaczone są pod składy, magazyny, urządzenia techniczne co powoduje zawyżanie ceny. Całość wyceny była na poziomie około 4 mln 300 tys. zł, natomiast Zarząd po analizie i małym zainteresowaniu, (w odróżnieniu od dzierżawy, na którą zgłosiło się 14 oferentów) oraz ze względu na dość wysoką cenę dotyczącą terenów z budynkami, które są dość mocno zdekapitalizowane postanowił nie obniżać ceny nieruchomości rolnej i pozostawić ją na poziomie powyżej wyceny rzeczoznawcy, natomiast obniżyć wycenę: gruntów zabudowanych do kwoty 2 mln 950 tys. zł, jest to 88,72 % dotychczasowej ceny oraz dwóch nieruchomości: jednej, na której znajdują się nieużytkowane stawy hodowlane o powierzchni 2,72 ha i jednej działki z przeznaczeniem na składy, magazyny. Na te dwie nieruchomości Zarząd zaproponował obniżenie ceny o 20% wartości tych nieruchomości do przetargu.
Następnie o głos poprosił radny K. Wojciechowski i zwracając się do prezesa Zarządu Szpitala pytał, o jaką kwotę jest spór z firmą CLIMATIC.
Prezes Z. Przybylski wyjaśnił, że firma CLIMATIC oczekuje dodatkowo za wykonane prace kwotę przekraczającą 5 mln zł.
Radny M. Przyjemski przypomniał, aby w konstruowaniu budżetu na 2014 rok uwzględnić budowę chodnika pomiędzy Gutowem Małym a Wrześnią. Radny nawiązał do kwestii bezpieczeństwa w kontekście wypadku drogowego, jaki miał miejsce w miejscowości Kaczanowo.
W tej kwestii głos zabrał starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że radny B. Kruk zwrócił się o interwencję na drodze w Kaczanowie w związku z wypadkiem drogowym i poinformował, że jest to droga wojewódzka, dlatego też podjął pierwsze rozmowy z Urzędem Marszałkowskim w sprawie budowy przy tej drodze chodnika. Może odbyć się to przy udziale samorządu Województwa Wielkopolskiego, Gminy Września oraz przy ewentualnym współudziale Rady Powiatu.
Natomiast jeśli chodzi o kwestię budowy chodnika, czy ciągu pieszo – rowerowego w miejscowości Gutowo Małe, starosta uzasadnił potrzebę jego budowy ze względu na znaczną liczbę mieszkańców i duże natężenie ruchu. Starosta dodał, że pewną komplikacją jest fakt, że w tym rejonie, przy Szosie Witkowskiej przewidywany jest duży węzeł drogowy, który obejmie tę inwestycję. Wstępny koszt budowy takiej ścieżki wyniesie około 1 mln zł, propozycja jest taka, żeby w obrębie planowanego węzła drogowego ciąg ten został wykonany na wzór ciągu w Podstolicach, aby nie spotkać się z zarzutem, że ponosi się nakłady inwestycyjne na coś, co w późniejszym czasie zostanie zdemontowane. Starosta zaznaczył, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na prośbę o określenie terminu budowy wrzesińskiej obwodnicy odpowiedziała, że w tej sprawie nie zapadły żadne wiążące decyzje. Na zakończenie starosta dodał, że Referat Dróg Powiatowych przygotował kilka propozycji technicznego rozwiązania: budowa chodnika po prawej stronie wygeneruje dodatkowe koszty związane z budową odwodnienia, natomiast umieszczenie tej inwestycji po lewej stronie będzie związane z kwestią szerokości pasa drogowego, czyli pomieszczenia tej inwestycji tak, aby spełniała wymagane parametry. Starosta dodał, że te wstępne wyliczenia, parametry i propozycje będą omówione z mieszkańcami Gutowa Małego.
Radny M. Przyjemski zwrócił uwagę, że mieszkańcom chodzi o kawałek chodnika, nie o ścieżkę pieszo – rowerową, a perspektywa budowy wrzesińskiej obwodnicy nie znalazła się ostatnio w zapowiedziach GDDKiA do 2020 roku. Radny wspomniał, że jego zdaniem wiele inwestycji realizuje się tracąc to, co było robione wcześniej i zdaniem radnego mimo strat, jakie przyniosłaby ta inwestycja, to podjęcie jej byłoby uzasadnione.
W dalszej części tego punktu głos zabrała radny P. Hirschfeld pytając o drugi przetarg na działki pod budownictwo jednorodzinne, ile zostało sprzedanych działek w pierwszym przetargu i czy w drugim przetargu została obniżona cena.
Starosta D. Jaśniewicz odpowiedział, że w pierwszym przetargu zostały sprzedane dwie lub trzy działki, jeżeli chodzi o działki budowlane cena nie jest obniżana, z uwagi na to, że Zarząd stoi na stanowisku, że jest to wycena odpowiadająca temu, co dzisiaj funkcjonuje w ofercie sprzedaży na rynku wrzesińskim. W rozmowach i uzgodnieniach z Urzędem Miasta i Gminy we Wrześni, w planie na rok następny Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji jest wykonanie obwodu wodociągowego na tym terenie, co pozwoli nabywcom działek wykonać przyłącza poboru wody. Jeżeli chodzi o pobór energii elektrycznej zakład energetyki zapewnia, że w tym rejonie dysponuje wystarczającymi mocami, zgodnie z zapisami ustawowymi. Na zakończenie starosta poinformował, że został rozstrzygnięty przetarg na sprzedaż nieruchomości na Opieszynie, na kwotę około 950 tys. zł i dodał, że łącznie ze sprzedaży nieruchomości powiat uzyskał ponad milion zł.
Następnie o głos poprosił radny L. Stawicki i nawiązując do dyskusji na temat budowy chodnika w Gutowie Małym zaproponował, aby zwrócić się do UMiG Września i wspólnie sfinansować tę inwestycję.
Wyjaśnień w tej kwestii udzielił starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że finansowanie małych inwestycji w poszczególnych gminach z reguły odbywało się przy współudziale finansowym zainteresowanych gmin i dodał, że oczywiście Zarząd Powiatu zwróci się do gminy Września, ale w pierwszej kolejności chciałby dopracować do końca koncepcję budowy i skalkulować wstępnie koszty inwestycji.
W dalszej części tego punktu głos zabrał radny K. Wojciechowski i nawiązując do wypowiedzi prezesa Zarządu Spółki Szpital Powiatowy we Wrześni dotyczącej decyzji Zarządu Spółki stwierdził, że decyzja ta jest istotna ze względu na realizację inwestycji, która się w sposób zdecydowany opóźni i przyniesie określone konsekwencje finansowe dla budżetu powiatu.
Radny nawiązał również do wypowiedzi radnej M. Taciak mówiąc, że na sesji w czerwcu Zarząd Spółki zapewniał, że szpital zostanie zakończony do końca tego roku, a dzisiaj, po trzech miesiącach radni dowiadują się, że tak nie będzie. Radny zwrócił się z zapytaniem do prezesa Z. Przybylskiego, co się stało tak bardzo istotnego, że w ciągu tych trzech miesięcy wszystko się zmieniło. Radny podkreślił, że radni powinni otrzymać informację od Zarządu Spółki, jak i firmy CLIMATIC, dlaczego taki spór istnieje, bez względu na to, czy Zarząd Spółki będzie toczyć z firmą procesy sądowe, czy nie. Kończąc radny podkreślił, że takie informacje należą się zarówno radnym, jak i mieszkańcom powiatu wrzesińskiego.
W związku z brakiem dalszych pytań, przewodniczący Rady zamknął punkt 12 porządku obrad.
Ad. 13.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w sesji i o godz. 17:50 zamknął XXXIII sesję Rady Powiatu we Wrześni.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Protokołowała:
Katarzyna Plucińska
Referat Kancelaria Ogólna,
Biuro Rady i Zarządu
- wytworzenie informacji: Grzegorz Kaźmierczak
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Katarzyna Plucińska (31/10/2013 10:44:06)
- zaakceptowanie treści informacji: Katarzyna Plucińska (08/01/2014 09:45:18)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Łukasz Jakubowski (08/01/2014 09:45:18)