PROTOKÓŁ NR XXX/2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni
w dniu 14 czerwca 2013 roku
Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godzinie 16:00 otworzył XXX sesję Rady Powiatu we Wrześni, powitał radnych, starostę, pracowników starostwa, przedstawicieli jednostek organizacyjnych powiatu, a także zaproszonych gości. Przewodniczący stwierdził obecność 19 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał i decyzji w sprawach objętych porządkiem obrad.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Przewodniczący
Rady poinformował, że protokół z XXIX sesji został
sporządzony
w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu
w biurze Rady. Przewodniczący dodał,
że nikt z radnych
nie zgłosił uwag do treści w nim zawartych i zarządził
głosowanie,
w wyniku którego protokół
nr XXIX/2013 z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni
w dniu 25
kwietnia 2013 roku został przyjęty 19 głosami „za”.
Przewodniczący Rady zrealizował w ten sposób początkowe punkty porządku obrad:
-
Otwarcie i stwierdzenie quorum.
-
Przyjęcie protokołu z XXIX sesji Rady Powiatu.
Ad. 3.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że porządek posiedzenia został radnym przesłany wraz z materiałami na sesję, po czym zwrócił się z zapytaniem, czy ktoś z radnych chciałby zgłosić uwagi do zaproponowanego porządku.
Radni nie zgłosili uwag, w związku z czym dalsze punkty porządku obrad przedstawiały się następująco:
-
Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
-
Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał podjętych na XXIX sesji.
-
Podjęcie uchwał:
-
zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2013 – 2023,
-
w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.
7.
Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego
za 2012 rok
wraz ze sprawozdaniem finansowym:
-
przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za 2012 rok;
-
przedstawienie sprawozdania finansowego za 2012 rok;
-
przedstawienie informacji o stanie mienia powiatu;
-
przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za 2012 rok;
-
przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za 2012 rok wraz
ze sprawozdaniem finansowym; -
dyskusja nad sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego wraz ze sprawozdaniem finansowym za 2012 rok;
-
podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego
za 2012 rok.
8. Udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu:
a)
przedstawienie przez Komisję Rewizyjną wniosku w sprawie
absolutorium;
b) przedstawienie
opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie
wniosku
Komisji Rewizyjnej;
c) dyskusja;
d) podjęcie uchwały
w sprawie absolutorium Zarządowi Powiatu
we Wrześni z
wykonania budżetu za 2012 rok.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne głosy i wnioski.
11. Zakończenie.
Ad. 4.
Przewodniczący Rady poinformował o działaniach, które zostały podjęte przez radnych w okresie międzysesyjnym od 25 kwietnia do 14 czerwca 2013 roku.
Przedstawione informacje stanowią załącznik nr 2 do protokołu.
Ad. 5.
Sprawozdanie z prac Zarządu i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym przedstawił przewodniczący Zarządu Dionizy Jaśniewicz.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby zabrać głos w kwestii przedstawionych informacji.
Głos zabrał radny B. Kruk pytając, co wymyślił Zarząd po zapoznaniu się z tematem renowacji elementów drewnianych w kościółku poewangelickim w Miłosławiu.
Odpowiadając radnemu, starosta D. Jaśniewicz poinformował, że Zarząd kontynuuje to, co jest kontynuacją prac konserwatorskich prowadzonych od kilku lat w ramach uzyskiwanych dofinansowań. Powiat otrzymał z Urzędu Marszałkowskiego dofinansowanie na realizowanie tych zadań i pewien fragment tych elementów drewnianych co roku jest odnawiany. Starosta dodał, że jest to ostatni z etapów renowacji tych elementów w kościele poewangelickim.
Radny B. Kruk powiedział, że rozumie, że jest to bez udziału finansowego powiatu.
Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że jeżeli powiat otrzymuje dofinansowanie, zawsze jest udział własny, który jest warunkiem uzyskania dofinansowania i dodał, że w projekcie budżetu powiatu na rok 2013 były zapisane środki na realizację tego zadania.
Radny B. Kruk wszedł w słowo staroście mówiąc, że w sprawozdaniu pan starosta nie wspomniał o udziale własnym powiatu.
W związku z brakiem dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął pkt 5 i przystąpił do realizacji punktu 6.
Ad. 6.
Przewodniczący Rady zaproponował, aby te dwa projekty uchwał były rozpatrywane łącznie, na co radni nie wyrazili sprzeciwu, po czym przystąpił do rozpatrzenia projektów uchwał:
-
zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy
Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2013 – 2023, -
w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.
W imieniu Zarządu Powiatu starosta D. Jaśniewicz zgłosił autopoprawki do obu projektów uchwał. Uzasadnienie wprowadzenia autopoprawek, jak również uzasadnienia do projektów uchwał przedstawiła główna księgowa Anna Trubacz.
Autopoprawka do zmiany uchwały budżetowej polega na zmniejszeniu wydatków bieżących w rozdziale 60014 o kwotę 8.320,00 zł i przeznaczeniu tych środków na zwiększenie planu wydatków na zadanie majątkowe pn.: „ Zakup remontera do wykonywania napraw na drogach powiatowych”.
Autopoprawka do
projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia WPF
jest skutkiem wprowadzonych zmian do uchwały zmieniającej uchwałę
budżetową i polega na przesunięciu planu wydatków na wydatki
majątkowe i doprowadzeniu WPF do zgodności
z wielkościami w
uchwale budżetowej.
Autopoprawki stanowią kolejno załączniki nr 4 - do WPF i nr 5 do zmiany uchwały budżetowej.
Następnie główna księgowa A. Trubacz omówiła zwiększenie dochodów i wydatków budżetowych informując, że dochody zwiększa się je o kwotę 44.600,00 zł z tytułu:
-
środków otrzymanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i
Gospodarki Wodnej w Poznaniu na realizację przedsięwzięcia pn.:
„Opracowanie i sporządzenie Programu ochrony środowiska, Programu
usuwania wyrobów zawierających azbest dla powiatu wrzesińskiego
oraz Raportu z wykonania Programu ochrony środowiska” –
w
rozdziale 90095 o kwotę 12.500,00 zł,
- Zarządzenia Wojewody Wielkopolskiego – zwiększenie panu dotacji celowych na rok 2013 o kwotę 7.800,00 zł z przeznaczeniem na realizację programów korekcyjno – edukacyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie,
-
zwiększonych wpływów uzyskanych przez Zespół Szkół
Technicznych
i Ogólnokształcących o kwotę 6.300,00 zł,
- zwiększonych wpływów uzyskanych przez Dom Pomocy Społecznej o kwotę 18.000,00 zł.
Wydatki budżetowe zwiększa się o kwotę 338.889,00 zł z tego:
-
ze zwiększonych dochodów budżetowych zwiększa się plan wydatków o kwotę 44.600,00 zł dla jednostek wyżej wymienionych,
-
z wolnych środków pozostających na rachunku bankowym za rok 2012 o kwotę 294.289,00 zł, z tego dla:
- ZST i O o kwotę 16.312,00 zł z przeznaczeniem na usunięcia awarii w kotłowni gazowej,
-
Starostwa Powiatowego o łączną kwotę 7.995,00 zł na zadania
majątkowe związane
z termomodernizacją ZST i O, DPS, PCEZ,
- Rodzinnego Domu Dziecka w Pyzdrach o kwotę 12.000,00 zł z przeznaczeniem na uzupełnienie środków do realizacji zadań,
-
Starostwa Powiatowego o kwotę 37.776,00 zł z przeznaczeniem między
innymi na koszty sezonowego uruchomienia Ośrodka „Relax” w
Orzechowie i uzupełnienie środków do realizacji zadań, o kwotę
30.500,00 zł z przeznaczeniem na uzupełnienie środków do
realizacji zadań z zakresu działalności kulturalnej powiatu, o
kwotę 30.000,00 zł na realizacje Grantów Edukacyjnych w roku
szkolnym 2013/2014, o kwotę 70.000,00 zł z przeznaczeniem na
zadania z zakresu kultury fizycznej (zajęcia sportowe, organizacja
zawodów sportowych), na pokrycie kosztów ostatecznego rozliczenia
projektu „Moja wiedza, mój sukces zawodowy”, o kwotę 66.899,00
zł z przeznaczeniem na realizację nowego zadania
„Przebudowa
części poddasza budynku Starostwa Powiatowego we Wrześni” -
wykonanie dokumentacji.
Ponadto w budżecie dokonuje się zmniejszenia zaplanowanych środków dla organizacji pozarządowych na realizowanie działań, a także zmniejsza się rezerwę celową i przeznacza dla Liceum Ogólnokształcącego i Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad przedstawionym materiałem.
W
dyskusji udział wzięli według kolejności zgłoszeń: radna M.
Taciak, radni B. Kruk
i K. Wojciechowski.
Radna
M. Taciak i pytała o zadania i kwoty wprowadzone do załącznika nr
4 projektu uchwały – wykaz zadań majątkowych na 2013 rok,
dotyczące termomodernizacji budynku głównego – kwota 888,00 zł
i budynku dydaktycznego wraz z salą gimnastyczną
i łącznikiem
Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących – kwota
889,00 zł. Radna zaznaczyła, że na komisji budżetowej pan
starosta poinformował, że zadania te zostały zakończone w 2012
roku, wobec powyższego w sprawozdaniu z wykonania budżetu na te
zadania były przyznane środki, które wykorzystano: w pierwszym
przypadku na poziomie 95,95 % i w drugim zadaniu na poziomie 98,20%.
W związku z powyższym radna pytała, kiedy dokonano odbioru tych
dwóch zadań, czy został podpisany protokół odbioru, czy były
sporządzone aneksy do umowy, skutkiem których być może owe kwoty
brakują i trzeba w tej chwili wprowadzić je do budżetu i jak się
to ma do przywołanych procentów, które zostały zawarte w
sprawozdaniu z wykonania budżetu, jeśli chodzi o te dwa zadania.
Następnie
głos zabrał radny B. Kruk i poinformował, że zagłosuje przeciwko
tej uchwale
ze względu na to, że jest przeciwny wydawaniu
pieniędzy na Ośrodek „Relax” w Orzechowie,
a uzasadni to w
ten sam sposób, w jaki została uzasadniona uchwała o sprzedaży
gospodarstwa w Bierzglinku: Ośrodek „Relax” nie jest w żaden
sposób potrzebny do wypełniania przez powiat obowiązków
statutowych, podobnie, jak kościółek poewangelicki
w
Miłosławiu. Ponadto radny zwrócił uwagę na zwiększenie planu w
rozdziale 92195
o kwotę 30.500,00 zł na szerzenie kultury
zagranicą i prosił szerszą informację na temat.
Radny K. Wojciechowski zabrał głos w kwestii formalnej mówiąc, że radny B. Kruk użył sformułowania „uchwała o sprzedaży gospodarstwa w Bierzglinku” i prosił, żeby nie wprowadzać społeczności powiatowej w błąd, ponieważ nie ma uchwały o sprzedaży tylko jest uchwała o zamiarze sprzedaży, ponieważ jest to istotna różnica i na razie nikt gospodarstwa nie sprzedał. Radny dodał, że zrobi wszystko, żeby nikt tego nie uczynił.
Wyjaśnień
w powyższych kwestiach udzielił starosta D. Jaśniewicz. W kwestii
modernizacji, starosta powiedział, że czym innym jest zakończenie
zadania i dokonanie odbioru, a czym innym jest rozliczenie projektu.
Projekt finansowany jest ze środków unijnych
z Wojewódzkiego
Funduszu Ochrony Środowiska i ostateczne rozliczenie następuje po
przeprowadzeniu kontroli, która ostatecznie uruchamia ostatnią
transzę. Takie działania dotyczą każdego projektu unijnego, który
powiat realizował. Projekt termomodernizacji realizowany był w
dwóch etapach w roku 2011 i 2012. Zadanie zostało zakończone w
roku 2012, natomiast ostateczne rozliczenie nastąpi w roku 2013.
Kwota, która wynikała wstępnie z ostatecznego rozliczenia jest na
poziomie około 400 tys. zł, która po ostatecznym rozliczeniu
wpłynie na konto powiatu. Rozliczenie to nastręcza szereg
problemów, jedna
z firm kwestionuje sprawę dotyczącą
naliczenia kar umownych związanych z terminami wejścia na
inwestycję. Ostatecznie opinia Zarządu jest taka, że firma nie ma
podstaw do kwestionowania naliczenia kar. Sprawa jest cały czas w
toku, z tego trzeba opłacić ekspertyzy i wszystkie postępowania z
tym związane, dlatego trwające do dzisiaj wszystkie kwestie sporne
dotyczące wyjaśniania spraw związanych z rozliczeniem ostatecznym
inwestycji mogą generować środki, jeżeli pojawiają się różnego
rodzaju zastrzeżenia, stąd te drobne kwoty, które wymagają
podjęcia pewnych działań, żeby można było dokonać ostatecznego
rozliczenia inwestycji i otrzymania zwrotu kwoty, która została
wydatkowana na to zadanie.
Jeżeli
chodzi o Ośrodek „Relax” w Orzechowie, starosta zaznaczył, że
jest to inicjatywa powiatowa i przy znacznym współudziale gminy i
społeczeństwa ten ośrodek został uruchomiony. Chodzi głównie o
to, by dzieci i młodzież z pobliskich miejscowości położonych w
pobliżu rzeki Warty nie kąpała się w rzece, różnych stawach
tylko korzystała
ze znajdującego się tam basenu. Starosta
dodał, że w ośrodku odbywają się różnego rodzaju spotkania,
zloty, festyny itd. Następnie starosta wypowiedział się w kwestii
kościoła poewangelickiego mówiąc, że w jednym z zadań powiatu
jest ochrona zabytków i kilka lat temu powiat otrzymał obiekt w
nieodpłatne użytkowanie i prace konserwatorskie na tym obiekcie
prowadzone są głównie ze środków zewnętrznych. Starosta dodał,
że znaczny udział
w remoncie tego obiektu miała grupa
przyjaciół z Wolfenbuttel, którzy praktycznie w całości
sfinansowali instalację centralnego ogrzewania i dzięki tym pracom,
zabytek jest przywracany do życia. Jeżeli chodzi o krzewienie
kultury zagranicą, starosta powiedział, że od kilku lat
z
powodzeniem są realizowane z powiatem Wolfenbuttel wspólne
programy w zakresie sportu, kultury, odbywają się plenery
malarskie, realizowany będzie mowy projekt z udziałem seniorów z
powiatowych organizacji pozarządowych. Starosta zaznaczył, że te
zadania realizowane są przy znaczącym udziale partnerów z
Wolfenbuttel i dodał, że w planie jest realizacja nowego projektu,
w którym uczestniczyć będzie kadra urzędnicza, co pozwoli na
przyjrzenie się, jak funkcjonuje administracja w obu krajach.
Następnie
radna M. Taciak odniosła się do wypowiedzi starosty mówiąc, że
są to drobne kwoty i dodała, że jeżeli Rada Powiatu uchwaliła w
roku 2012 określoną kwotę na realizację tychże zadań, został
rozstrzygnięty przetarg w ramach tych przyznanych środków, to
realizacja tego zadania odbywa się w ramach przyznanych środków.
Radna zaznaczyła,
że wobec powyższego nie bardzo może
zrozumieć wyjaśnienie pana starosty, dlaczego po zakończeniu
zadania pojawiają się dodatkowe kwoty. Radna dodała, że rozumie,
że kwoty te wynikają z przedmiotu zamówienia, z kosztów, które
towarzyszyły realizacji tego zadania
i dodała, że może ten
mechanizm rozliczeń jest skomplikowany, ale powinno się poruszać
w ramach środków przyznanych przez Radę na te dwa zadania,
dlatego zostało postawione pytanie, czy były zawierane jakieś
dodatkowe aneksy, które spowodowały powstanie tych drobnych kwot.
Kończąc radna stwierdził, że wyjaśnienie pana starosty jest
niesatysfakcjonujące.
Starosta
D. Jaśniewicz ponownie udzielił radnej wyjaśnień podając za
przykład budowę hali
i wiaty magazynowej w kompleksie Zespołu
Szkół Politechnicznych, dotyczącego inwestycji Powiatowego Centrum
Edukacji Zawodowej, gdzie zostały popełnione błędy projektowe,
gdzie czas wyjaśniania trwał ponad rok i zostały przygotowane
ekspertyzy, które pozwoliły na obronę stanowiska. Jeśli chodzi o
termomodernizację jest identyczna sytuacja, że do rozstrzygnięcia
tych spornych kwestii trzeba przygotować odpowiednie ekspertyzy,
które nie są za darmo, a dzięki którym Zarząd będzie mógł
obronić swoje stanowisko w tych spornych kwestiach, żeby uzyskać
środki, które wpłyną po ostatecznym rozliczeniu projektu.
Po
wyjaśnieniach starosty, głos zabrał radny B. Kruk mówiąc, że
Ośrodek „Relax” ma znaczenie dla radnych z gminy Miłosław,
radny zauważył, że takiego ośrodka nie ma
w gminie
Kołaczkowo, czy w gminie Pyzdry i dodał, że zarówno ten ośrodek,
jak i kościół został przejęty w momencie, kiedy powiat był
bogaty, teraz jest biedny, ponieważ na drodze do Grabowa jest dziura
o głębokości 20 cm. Radny pytał, czy nie byłoby lepiej
przeznaczyć pieniądze na załatanie tych dziur, a tymczasem
obiecuje się tym ludziom, że zrobi się to jesienią. Ponadto radny
stwierdził, że ma mieszane uczucia jeśli chodzi o współpracę
z
powiatem Wolfenbuttel, ponieważ nie zauważył żadnych wymiernych
korzyści.
Następnie
głos zabrała radna T. Waszak mówiąc, że w jednym z punktów w
projekcie uchwały o zmianach w budżecie jest przeznaczenie kwoty
8.200,00 zł na zakup remontera. Zdaniem radnej remonter powinien być
zakupiony wcześniej, zaraz po skończonej zimie
i dodała, że
wszystkim wiadomo, jak wygląda stan dróg powiatowych. Kontynuując
radna odniosła się do podjętej przez Radę uchwały o likwidacji
Powiatowego Zarządu Dróg mówiąc, że w uzasadnieniu do
podejmowanej decyzji o likwidacji Zarząd i pan starosta zapewniał,
że na pewno nie będzie gorzej, natomiast patrząc na sytuację na
drogach powiatowych, można ocenić, że jest zdecydowanie gorzej.
Radna pytała, czy Zarząd planuje zwiększenie środków na
załatanie dziur na drogach i dodała, że do Kołaczkowa ekipa
remontowa ma przyjechać w miesiącu sierpniu lub we wrześniu.
Zdaniem radnej może powinno się wytypować jeszcze jedną firmę,
która przyspieszy naprawę dróg powiatowych.
W dalszej części dyskusji głos zabrał radny K. Wojciechowski i zwrócił uwagę na jak nazwał dziurę powiatową nr 2913 z Kołaczkowa do Miłosławia, uzasadniając, że nazwał tak dlatego, ponieważ drogą tego nazwać nie można. Radny zaznaczył, że w tej sprawie otrzymuje szereg telefonów z prośbą o interwencję od mieszkańców, którzy z tej drogi korzystają.
Radny L. Stawicki nawiązał do zawartych w projekcie uchwały realizacji zadań w zakresie kultury fizycznej i przeznaczonej na to kwoty 70.000,00 zł i pytał, kto będzie zajmował się organizacją zawodów sportowych. Kolejna kwestia poruszona przez radnego dotyczyła zasadności przebudowy poddasza w starostwie powiatowym oraz sprawy kościoła poewangelickiego w Miłosławiu. Radny pytał, w jakim procencie powiat finansuje te remonty kościoła, ponieważ powiat ma obiekt w użyczeniu i może przyjść taki czas, że gmina Miłosław będzie chciała odebrać kościół, dostanie wówczas wyremontowany obiekt za pieniądze powiatowe.
Odpowiadając
na pytania radnych, starosta w pierwszej kolejności odniósł się
do kwestii kościoła w Miłosławiu mówiąc, że wielkość środków
przeznaczanych na jego remont zależy od wielkości środków
zewnętrznych i jest to 10,15,20 % udziału własnego w zależności
od realizowanego projektu. Powiat remontuje nie tylko kościół
poewangelicki, ale jak wcześniej zostało powiedziane, zadaniem
powiatu jest wspieranie działań zmierzających do ochrony zabytków.
Takie przedsięwzięcia były finansowane w wielu świątyniach na
terenie powiatu wrzesińskiego między innymi w Biechowie,
Sokolnikach i Pyzdrach. Bez względu na to,
co stanie się w
przyszłości z tym kościołem, powiat realizuje zadanie pt.:
ochrona zabytków
i dziedzictwa kulturowego. Jeżeli chodzi o
zajęcia sportowe, starosta wyjaśnił, że są one finansowane
bezpośrednio poprzez granty edukacyjne. Są to bardzo dobrze
funkcjonujące programy, które inne powiaty próbują wdrażać i
realizować na swoim terenie. W ramach tych projektów sfinansowane
zostaną zajęcia dla 48 instruktorów na 1980 godzin zajęć
sportowych. Starosta przypomniał, że jest to również zadanie
powiatu, ale realizowane nie
w strukturze administracyjnej, tylko
finansowane bezpośrednio przy równoczesnym pozyskiwaniu środków
zewnętrznych i dokładaniu ich do środków powiatowych. Jeśli
chodzi o remont poddasza, starosta poinformował, że na posiedzeniu
komisji budżetowej udzielił wyjaśnień, ponieważ również takie
pytanie było zadane i dodał, że członkowie komisji obejrzeli
piwnicę, która wyremontowana została przez pracowników
gospodarczych, która stanowi część socjalną dla pracowników
gospodarczych i sprzątaczek. Następnie starosta wyjaśnił
zasadność remontu poddasza mówiąc, że w gigantycznym tempie
rośnie dokumentacja archiwalna, którą urząd ma obowiązek
przechowywać, archiwum w części piwnicznej jest w całości zajęte
przez wydział komunikacji, podobna sytuacja jest jeśli chodzi
o
dokumenty finansowe zgromadzone w części strychowej. Ponadto
starosta dodał,
że w wyremontowanej części poddasza będzie
znajdować się pomieszczenie socjalne dla pracowników zatrudnionych
w starostwie. Część materiałów jest już zakupiona, wyprowadzone
są też wszystkie instalacje i przebudowa prowadzona będzie również
systemem gospodarczym. W dalszej części starosta odniósł się do
pytań związanych
z sytuacją na drogach powiatowych mówiąc,
że zakres, wielkość i ilość prac do wykonania na drogach
powiatowych jest ogromna, a złożyły się na to dwa czynniki –
trwająca do połowy kwietnia zima oraz ilość wyrządzonych zimą
szkód nie tylko na drogach powiatowych,
ale na drogach
wojewódzkich również, co nie znaczy, że Zarząd uważa to za
kwestię bagatelną, natomiast ilość środków finansowych i sił
skierowanych do łatania tych dziur jest
o wiele większa niż w
latach ubiegłych, przy założeniu, że znaczną część środków
pochłonęło zimowe utrzymanie tych dróg, a mimo to zostały
wyasygnowane znaczne środki na drogi powiatowe. Starosta podkreślił,
że jest to też kwestia pewnych mocy przerobowych
i
wykonawczych, ponieważ jest 322 km dróg powiatowych. Starosta
przywołał kwoty wydatkowane na zimowe utrzymanie dróg, a także
wydatki na bieżące remonty dróg:
rok |
zimowe utrzymanie dróg |
remonty bieżące |
wydatki majątkowe |
2012 |
357 tys. zł
|
1 mln 126 tys. zł |
113 tys. zł |
2013 |
749 tys. zł (do kwietnia)
|
1 mln 773 tys. zł |
1 mln 900 tys. zł |
Kontynuując starosta powiedział, że podobnie, jak w latach ubiegłych zleca się remonty cząstkowe na drogach powiatowych firmie zewnętrznej, przy równoczesnym wykorzystaniu przyrządu remontowego wraz z ekipą. Prace te wykonywane są od momentu, kiedy pozwoliły na to warunki pogodowe po dzień dzisiejszy. Starosta dodał, że od momentu, kiedy pojawiła się możliwość, zostały wszczęte procedury do zakupu tego remontera, co podwoi działania na drogach powiatowych przy tej samej liczbie zatrudnionych osób. Podsumowując starosta stwierdził, że wielkość sił i środków przeznaczonych na drogi powiatowe, w stosunku do ubiegłego roku jest znacznie większa, dodając jednocześnie, że nie jest to sytuacja komfortowa. Przyjęto zasadę, że w pierwszej kolejności remontom podlegają najbardziej zniszczone drogi, jak i te najbardziej uczęszczane, jak np. ul. Kościuszki, Szosa Witkowska, która już dwa razy była remontowana, ponieważ po pierwotnym remoncie pojawiają się nowe dziury. Zdaniem starosty nie można mówić o zaniechaniu, czy opieszałości, ponieważ Zarząd podejmuje działania zwiększające środki finansowe, następuje zlecanie na zewnątrz dodatkowych prac.
Po
wyjaśnieniach starosty głos zabrał radny K. Wojciechowski i pytał,
kiedy były ogłoszone
i rozstrzygnięte przetargi na zakup grysu
do dokonywania tych remontów, jeżeli pracownicy będą obsługiwać
remonter w lipcu i sierpniu, to kto będzie kosił trawę na tych
ponad trzystu kilometrach dróg oraz, czy wydatek na zakup remontera
jest zasadny, jeżeli te prace można było zlecić na zewnątrz.
Radny B. Kruk stwierdził, że kiedy był likwidowany Powiatowy Zarząd Dróg, pan starosta uzasadniał, że lepiej nająć firmę zewnętrzną, bo to wychodzi taniej i szybciej, niż wykonywanie tych prac własnymi siłami, natomiast teraz pan starosta mówi, że tempo wykonywanych prac zależy od tego, kiedy zostanie zakupiony remonter.
Radny L. Stawicki dodał, że w okresie likwidacji PZD była podnoszona kwestia zlecania wszystkich robót na zewnątrz, żeby nie inwestować w PZD, poza tym, powiat miał środki na zakup remontera ze sprzedaży składników majątku po likwidacji PZD i taka decyzja mogła zostać podjęta dużo wcześniej.
Starosta
D. Jaśniewicz wyjaśnił, że wejście w strukturę starostwa PZD
spowodowało połączenie ekipy remontowej starostwa jak i ekipy
byłego PZD, która pozostała bez zmian
i składa się z trzech
osób, dodatkowo jeszcze są pracownicy z robót publicznych, którzy
sezonowo wspierają tę ekipę. W kwestii zasadności zakupu
remontera, starosta wyjaśnił,
że firmy zewnętrzne wykonują
poważniejsze remonty, natomiast podczas dyskusji
o
przekształceniu PZD w Referat Dróg Powiatowych, na wniosek radnego
M. Przyjemskiego została utrzymana pewna ekipa dla tych drobnych
prac remontowych. Decyzja o zakupie remontera pojawiła się w
styczniu, ponieważ nikt wcześniej takiej potrzeby nie zgłaszał.
Kontynuując, starosta odniósł się do kwestii przetargów na zakup
grysów i remontów cząstkowych mówiąc, że rozpoczęły się one
w styczniu tego roku, a rozstrzygnęły się
w lutym, marcu,
kwietniu. Starosta dodał, że w wykaszaniu trawy uczestniczą
pracownicy ekipy remontowej starostwa oraz pracownicy w ramach robót
publicznych.
Radny K. Wojciechowski zapytał starostę, czy ma wiedzę, ilu ludzi musi pracować przy wykaszaniu trawy, żeby opanować jej rozrost.
Starosta
D. Jaśniewicz odpowiedział, że gdyby zatrudnić stu ludzi, to na
pewno byłoby krócej, niż w tej chwili, kiedy jest 5, czy 7 osób.
Ponadto starosta stwierdził, że rozumie zamiar i intencję tych
zapytań, ponieważ zmierzają one w tym kierunku, żeby wykazać,
że likwidacja PZD doprowadziła do zapaści na drogach
powiatowych. Starosta z pełną odpowiedzialnością dodał, że
liczba przeznaczonych środków finansowych, jak i sił
i środków
fizycznych działających na drogach powiatowych jest więcej,
nakładów jest więcej, natomiast szkód na drogach jest więcej,
niż miało to miejsce w latach ubiegłych. Dzięki temu, że zostały
ograniczone koszty administracyjne funkcjonowania PZD, większa ilość
środków finansowych mogła zostać przeznaczona na drogi. Natomiast
dzisiaj, jeżeli chodzi
o przygotowanie przetargów, regulacje
spraw nieruchomości pod drogami powiatowymi, przygotowywanie
projektów do ubiegania się o środki zewnętrzne, to uczestniczą w
tym wydziały: nieruchomości, inwestycji, zamówień publicznych i
funduszy europejskich.
Następnie głos zabrał radny K. Wojciechowski mówiąc, że trudno polemizować w tej kwestii, że sił i środków na drogach jest mniej, skoro jest więcej, natomiast sytuacja wygląda w ten sposób, że dziur jest nadal za dużo i należy się zastanowić, co zrobić, żeby to ograniczyć. Radny dodał, że radni dzisiaj mówią, żeby zrezygnować w tym roku z wydatków na remont poddasza w starostwie i dotacji na inne cele i skoncentrować się na tym, co dla społeczeństwa powiatowego jest najpilniejsze, a mieszkańcy na dzień dzisiejszy nie komentują, że jest więcej pieniędzy na drogi, tylko komentują fakt, że są dziury i wysoka trawa, która zagraża bezpiecznemu poruszaniu się po drogach powiatowych i te pretensje kierują do radnych.
Starosta D. Jaśniewicz powiedział, że środki, które przeznaczone są na prace remontowe poddasza itp., są nieistotne w odniesieniu do realizacji zadań na drogach powiatowych, ponieważ rzecz nie jest w środkach finansowych, tylko w przerobie, ile jest się w stanie zrobić tych prac w krótkim czasie i dodał, że będąc obiektywnym, stan dróg krajowych, gminnych, wojewódzkich jest podobny.
Radny K. Wojciechowski zapytał starostę, jaką drogą najczęściej jeździ.
Starosta D. Jaśniewicz zapytał, jakie to ma znaczenie i odpowiedział, że drogą Czerniejewską.
Radny K. Wojciechowski stwierdził, że najbliższa inwestycja jeżeli się nie myli, ma być właśnie na drodze Czerniejewskiej i pytał, czy właśnie dlatego, że starosta tamtędy jeździ.
Starosta D. Jaśniewicz odpowiedział, że jest to przypadek, ponieważ tą drogą jeździ od miesiąca i za dwa miesiące już nie będzie z tej drogi korzystał. Starosta dodał, że jeżeli jest mowa o inwestycjach na drogach powiatowych, które były wykonywane w latach ubiegłych, to można stwierdzić, że rozwiązywały one kompleksowe problemy i jeżeli chodzi o drogę Czerniejewską, to już od poprzedniej kadencji, kilkakrotnie ówczesny radny W. Podzerek zgłaszał kwestię Psar Polskich, Nowego Folwarku i tego odcinka drogi Czerniejewskiej, obecny radny B. Kwiatkowski również kilkakrotnie tę kwestie podnosił. Starosta zaznaczył, że jest to droga o dużym natężeniu ruchu, przy dużym zurbanizowaniu, stąd pewne priorytety przyjęte przez Zarząd, tak jak w ubiegłych latach droga w kierunku Orzechowa, Czeszewo - Sarnice, jak droga Bierzglinek – Gozdowo, Nekla – Mystki. To gminy proponowały do inwestycji te miejsca, które dla nich są najważniejsze.
Radny
K. Wojciechowski stwierdził, że pytanie o drogę Czerniejewską
miało pokazać to,
o czym była mowa, kiedy był uchwalany
budżet na rok 2013, kiedy była dyskusja na temat uznaniowości
określonych inwestycji na drogach. Radny dodał, że właśnie po
to, żeby unikać tak stawianych zarzutów, w przyszłości dla
czystości intencji radnych, zorganizować coś takiego, co by
wykluczało komukolwiek zarzutów takiej uznaniowości.
Starosta
wyjaśnił, że przed kilku laty Zarząd przeprowadził dwukrotnie
objazd dróg powiatowych, które są o newralgicznym znaczeniu, po
czym został sporządzony bilans potrzeb na drogach powiatowych.
Wówczas potrzeby oszacowano na kwotę około 100 mln zł, z czego z
każdej gminy z uwzględnieniem wniosków i preferencji gmin zostały
wybrane drogi, które gminy uważają za priorytetowe, które w
pierwszej kolejności winny znaleźć się
w projektach
inwestycyjnych. Przy pomocy środków zewnętrznych powiat starał
się realizować te inwestycje, które umożliwiały uzyskanie
dofinansowania. Taka lista w każdej gminie funkcjonuje, ponieważ
nie została do końca zrealizowana z tego względu, że potrzeb jest
o wiele więcej niż możliwości. Kończąc starosta dodał, że
jeszcze dużo czasu upłynie, zanim powiat będzie miał drogi w
takim standardzie jak droga Kozubiec – Czeszewo – Orzechowo,
Mystki – Nekla itd.
Następnie
o głos poprosił radny L. Stawicki i wypowiedział się na temat
remontu ul. Leśnej
w Czeszewie. Radny pytał kiedy
odbył się przetarg na położenie nowego dywanika na
ul.
Leśnej w Czeszewie, ponieważ te przetargi, które się odbyły były
tylko na remonty cząstkowe oraz na grys i emulsję oraz jaki byłby
koszt remontu nawierzchni?
Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że położenie dywanika odbyło się w ramach remontu cząstkowego, natomiast to, co zostało zrobione więcej, to jest bonus ze strony firmy pana Lewandowskiego, który ma tam swoje obiekty sportowe. Firma zaczęła remontować ten odcinek, na którym było więcej dziur niż asfaltu, stąd jej decyzja o położyłeniu dywanika, natomiast koszty policzone zostały jako remont cząstkowy.
Radny L. Stawicki poprosił starostę o otrzymanie na piśmie informacji, jakie były koszty tego remontu, ponieważ jest to dość długi odcinek, jaka jest wartość tej inwestycji oraz, czy nie powinno być to zadanie inwestycyjne, ponieważ nastąpiło podniesienie wartości majątku?
Starosta odpowiedział, że taką informację radny otrzyma, i dodał, że remont ten kosztował tyle co remont cząstkowy.
Radny K. Wojciechowski pytał, czy pan starosta wie ile kosztowało ten remont.
Starosta wyjaśnił, że nie jest kierownikiem referatu, natomiast Zarząd podejmuje decyzje co do przeznaczenia środków, a sprawami odbioru i ilością wykonanych prac zajmują się pracownicy referatu.
Radny K. Wojciechowski zabierając głos powiedział, że jeżeli jest to odcinek 500 metrowy drogi, to ogólny szacunek kosztu takiego remontu wynosi około 150 tys. zł.
Następnie
głos zabrał radny J. Balcerzak i odniósł się do wypowiedzi pana
starosty dotyczącej inwestycji drogi Nekla – Mystki i dodał, że
ta droga w całości ma 12 km, natomiast inwestycja, o której
wspomniał starosta wykonana była na długości około 2 km, łącznie
z poboczami, ale ten 10 kilometrowy odcinek jest nie zrobiony.
Salę
obrad opuścił radny A. Szablikowski pomniejszając liczbę osób
biorących udział
w posiedzeniu do 18.
Podczas trwania dyskusji, przewodniczący Rady zwrócił uwagę radnym, że dyskusja odeszła od tematu, dodając, że nie twierdzi, że to o czym mówią radni nie jest ważne, ale dyskusja ta mogła być w innym punkcie porządku obrad.
Radny K. Wojciechowski zauważył, że poruszane przez radnych kwestie dotyczą budżetu.
Z
uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął
dyskusję i przystąpił do procedury głosowania autopoprawki
Zarządu do projektu uchwały zmieniającej uchwałę
w sprawie
uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na
lata 2013 – 2025.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 14 głosami „za”, 1 głosie „przeciw” i 3 głosach „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie projektu uchwały wraz z przyjętą autopoprawką Zarządu.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 13 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 4 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 194/XXX/2013 zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2013 – 2025.
Na salę obrad wrócił radny A. Szablikowski – liczba radnych biorących udział w posiedzeniu – 19.
Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie autopoprawkę Zarządu do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 14 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 5 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą autopoprawką Zarządu.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 14 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 5 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 195/XXX/2013 w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.
Punkt 6 został wyczerpany, przewodniczący Rady ogłosił 10 minut przerwy.
Po przerwie, przy pełnym składzie Rady, przewodniczący wznowił obrady i przystąpił do realizacji punktu 7.
Ad. 7.
Realizując punkt
dotyczący rozpatrzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania
z
wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za 2012 rok przewodniczący
Rady oddał głos przewodniczącemu Zarządu Powiatu Dionizemu
Jaśniewiczowi, który w formie prezentacji multimedialnej
stanowiącej załącznik
nr 6
do protokołu przedstawił sprawozdanie
z wykonania budżetu
powiatu wrzesińskiego za 2012 rok.
Na zakończenie
starosta przypomniał, że uchwalając budżet wszyscy uważali, że
będzie to bardzo trudny rok do realizacji zadań, natomiast okazało
się, że mimo zrealizowania zadań majątkowych na blisko 8 %,
została wygospodarowana nadwyżka. Starosta podkreślił,
że
zadania realizują ludzie, a żeby wykorzystać potencjał, stąd
struktury organizacyjne mają istotne znaczenie dla realizacji tych
zadań. Starosta podziękował obecnemu Zarządowi za realizację
tego budżetu, jak również złożył imienne podziękowania byłemu
członkowi Zarządu Przemysławowi Kuczorze za aktywny wkład w
realizację tego budżetu.
Następnie Anna
Trubacz główna księgowa, również w formie prezentacji
multimedialnej,
w imieniu Zarządu omówiła sprawozdanie
finansowe stanowiące załącznik
nr 7 do protokołu,
jak i informację o stanie mienia powiatu – załącznik
nr 8 do protokołu.
W dalszej części realizacji tego punktu Stanisław Hałas - wiceprzewodniczący Rady odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za 2012 rok zawartą w uchwale nr SO – 0954/50/5/Ko/2013 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 26 kwietnia 2013 roku, która stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Regionalna Izba Obrachunkowa wydała pozytywną opinię o sprawozdaniu przedłożonym przez Zarząd Powiatu we Wrześni.
Oddając głos
przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Marii Taciak, przewodniczący
Rady przystąpił do realizacji punktu dotyczącego przedstawienia
opinii Komisji Rewizyjnej
w sprawie sprawozdania z wykonania
budżetu powiatu wrzesińskiego za 2012 rok wraz
ze sprawozdaniem
finansowym stanowiącej załącznik
nr 10 do protokołu.
W dyskusji nad przedstawionymi materiałami głos zabrali według kolejności zgłoszeń radni: P. Hirschfeld, K. Wojciechowski, J. Szafarek, B. Kruk i starosta D. Jaśniewicz.
Radny P. Hirschfeld
uzasadnił swoje stanowisko dotyczące głosowania nad udzieleniem
absolutorium Zarządowi Powiatu mówiąc, że jako członek Komisji
Rewizyjnej głosował „za” udzieleniem absolutorium, natomiast są
dwie sprawy, które budzą wątpliwości radnego i które zaważyły,
że dzisiaj wstrzyma się od głosu tj. sprawa budowy szpitala
powiatowego
i zamieszanie związane z oddaniem tego
przedsięwzięcia do użytku oraz sprawa dotycząca Bierzglinka i
podjęta decyzja o sprzedaży gospodarstwa.
Radny K.
Wojciechowski również uzasadnił swoje stanowisko w kwestii
udzielenia absolutorium Zarządowi mówiąc, że niestety, ale nie
będzie głosował za udzieleniem absolutorium. Radny podkreślił,
że zna z racji doświadczenia samorządowego specyfikę sesji
absolutoryjnej i zdaje sobie sprawę z tego faktu, że spięcie
budżetu, jest zadaniem bez wątpienia trudnym, natomiast w odczuciu
radego jeszcze trudniejszym zadaniem jest realizacja tego budżetu w
określonym stylu, w określony sposób i określonymi metodami.
Kontynuując radny K. Wojciechowski podkreślił, że wcześniejsza
dyskusja na temat dróg wykazała, że w wielu kwestiach radni mają
odrębne zdanie i wypowiedź radnego również będzie z kategorii
wypowiedzi subiektywnych. Powołując się na art. 21 ustawy o
samorządzie powiatowym, radny jest zobowiązany kierować się
dobrem wspólnoty samorządowej powiatu i powinien na forum rady
zgłaszać swoje uwagi, jak również uwagi swoich wyborców. Z tego
względu mając świadomość tej specyfiki sesji absolutoryjnej,
radny poinformował, że ma pewien pakiet pytań, które trzeba
postawić, które związane są ze szpitalem, a powiat jest
100 %
właścicielem dlatego tez wszystko, co się w szpitalu dzieje
powinno być dla radnych jasne i radni powinni otrzymywać pełną i
kompleksową informację. Niestety radni tej informacji nie
otrzymują, stąd też mowa o określonym stylu i określonych
metodach realizacji budżetu. Radny podkreślił, że o takie pełne
informacje radni muszą zabiegać lub też dowiadują się z
przypadkowo udzielonych wywiadów. Radny dodał, że taka metoda
funkcjonowania i informowania jest skandaliczna. Radny K.
Wojciechowski zwrócił się do przewodniczącego Rady, żeby poczuł
się gospodarzem i pełnoprawnym szefem wszystkich radnych i
niekoniecznie ulegał sugestiom w pewnych kwestiach zarządu, czy
pana starosty.
Radny dodał, ze należy odpowiedzieć sobie na szereg pytań jeżeli chodzi o szpital dlaczego inwestycja tak bardzo się opóźnia, kto za te opóźnienia jest odpowiedzialny, czy inwestycja zostanie ukończona do końca 2013 roku, co się stanie, jeśli nie zostanie skończona, jaki to będzie miało wpływ na realizacje budżetu powiatu w przyszłości, oraz co i w jakim wymiarze dało korzyści mieszkańcom powiatu przekształcenie szpitala w spółkę prawa handlowego, czy skorzystała na tym kadra i personel wrzesińskiego szpitala, czy skorzystali na tym tylko członkowie zarządu szpitala. Radny przypomniał, że wielokrotnie pytał o wysokość zarobków członków zarządu i otrzymał informację, ale poprzez informacje prasową ten temat powrócił.
Radny
kontynuując mówił, że należy zadać kolejne pytania, czy te
wynagrodzenia są adekwatne do realizacji przez zarząd szpitala
określonych zadań, czy są one sprawiedliwe
w stosunku do
szefów innych jednostek, trzeba zadać pytania dotyczące
kontraktów, oświadczeń majątkowych szefów jednostek
organizacyjnych i masę innych pytań związanych
z tym, co
dzieje się w szpitalu powiatowym. Radny zaznaczył, że nie oczekuje
dzisiaj odpowiedzi na te pytania, ale ma nadzieje, że radni dostana
na te pytania bardzo szczegółowe informacje i będą mogli
przedstawić je mieszkańcom powiatu. Na zakończenie radny
K.
Wojciechowski dodał, że trzeba zadać szereg pytań dotyczących
dróg, o których była dzisiaj mowa, jak i pytań dotyczących
gospodarstwa rolnego. Radny pytał, dlaczego radni nie otrzymali
opinii Rady Pedagogicznej dyrekcji szkoły (ZSTiO) w przypadku
likwidacji gospodarstwa rolnego, choć taka opinia była. Radny
ponownie podkreślił, że ma świadomość subiektywnej oceny
realizacji tego budżetu, stosowne pytania złoży prosząc o
udzielenie odpowiedzi.
Radny
J. Szafarek – przewodniczący Komisji Budżetowo - Finansowej
powiedział, że w dniu dzisiejszym, w sposób bardzo przeźroczysty
i obrazowy zostały przedstawione wszystkie informacje na temat
wykonania budżetu. Radny przypomniał, że przy konstrukcji budżetu
w roku 2011 było szereg wątpliwości, czy zostanie on
zamknięty. Radny zaznaczył, że budżet ten został zamknięty z
wynikiem finansowym 6,7 mln zł i dodał, że nie byłoby to możliwe,
gdyby zarząd nie przestrzegał dyscypliny finansowej. Kontynuując
powiedział, że w latach 2015 – 2020 będą nowe środki unijne i
te zagadnienia poruszane w pierwszej części sesji – budowa i
naprawa dróg, mogą zostać zrealizowane. Ta kadencja to wielkie
zadania dla wszystkich radnych, nigdy wcześniej powiat nie czynił
takich inwestycji. Szpital jest potrzebny, rozpoczęta budowa musi
zostać zakończona, choć wiadomo, jak trudno budować go ze środków
unijnych, nie można zakładać, ze w 2013 roku nie zakończy się
inwestycja budowy szpitala. Dzisiaj radni powinni mówić o
zadaniach, które zostały wykonane w roku 2012, wszyscy radni są za
tym, żeby tę inwestycje zakończyć, bo jeżeli ktoś jest przeciw,
niech powie.
Radny B. Kruk podziękował radnemu J. Szafarkowi za wystąpienie, ponieważ rozwiało ono wątpliwości dotyczące głosowania nad udzieleniem absolutorium i teraz radny będzie głosował „za”.
Starosta
zwrócił uwagę na pewną kwestie mówiąc, że nie da się oceniać
funkcjonowania żadnej instytucji, żadnego przedsięwzięcia i
realizacji żadnego budżetu w oderwaniu od otoczenia i porównania
środowiska, w którym następują te działania. Starosta
podkreślił,
że powiat wrzesiński należy do nielicznych
powiatów, który jest w komfortowej sytuacji, jeżeli chodzi o
zdolność finansową i wynik finansowy, zdolności zaciągania
zobowiązań i ich realizacji w stosunku do innych powiatów i w
sytuacji, kiedy znacząca część samorządów boryka się z
trudnościami ze zbilansowaniem budżetu, wskaźnikami finansowymi,
które są dalekie od zadowalających, to tutaj można powiedzieć,
że zarówno w ubiegłym roku, jak
i w tym roku wskaźniki
ulegają stałej poprawie. I na spotkaniach branżowych, finansowych
organizowanych przez Regionalną Izbę Obrachunkową, to powiat
wrzesiński podawany jest za przykład zdyscyplinowanej i
przewidującej gospodarki finansowej. Powiat reguluje zobowiązania,
które były zaciągane na realizację programów unijnych, spłacane
są zobowiązania ponad miarę i ponad przyjęte założenia w
budżecie poprawiając wskaźniki. Starosta przypomniał, że budżet
z roku 2012 i 2013 ma przygotować powiat do nowej absorbcji środków
unijnych. Te działania, które były i są podejmowane, wynik
finansowy
i realizacja budżetu następnego roku pokazuje, że
powiat będzie znów w dobrej sytuacji finansowej mogąc sięgnąć
po środki zewnętrzne miedzy innymi na fundamentalne inwestycje –
drogi powiatowe, które do tej pory były w znacznej mierze
realizowane ze środków zewnętrznych. Na zakończenie starosta
dodał, że chcąc obiektywnie ocenić, trzeba mieć świadomość
tego, że w zewnętrznym otoczeniu finansowym, wskaźnikach, które
należy realizować, podejmowane przedsięwzięcia stawia powiat w
tych czasach kryzysowych
w bardzo dobrej sytuacji finansowej, co
zawdzięcza sprawnej realizacji i zaangażowaniu szefom wszystkich
jednostek, ale w dużej mierze służb finansowych. Starosta
podkreślił,
że ogromne uznanie za to, co zostało i jest
zrobione należy się skarbnikowi powiatu i nikt nie jest w stanie
pomniejszyć tych zasług żadną wypowiedzią, bo cyfry i wyniki
finansowe są bezwzględne i trudno z nimi polemizować.
Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do procedury głosowania.
W tym miejscu, w kwestii formalnej zabrała radna M. Taciak mówiąc, że Rada nie wypełniła całego porządku obrad dotyczącego tej części, w której Komisja Rewizyjna przedstawia wniosek o udzielenie absolutorium.
Przewodniczący Rady wszedł w słowo radnej mówiąc, że poddaje pod głosowanie uchwałę dotyczącą sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za 2012 rok.
Radna M. Taciak przeprosiła za pomyłkę.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie omówiony projekt uchwały.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr 196/XXX/2013 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za 2012 rok.
Ad. 8.
Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu dotyczącego przedstawienia przez Komisję Rewizyjną wniosku w sprawie absolutorium i udzielił głosu przewodniczącej Komisji Rewizyjnej M. Taciak.
M.
Taciak odczytała wniosek Komisji w sprawie udzielenia absolutorium
Zarządowi Powiatu stanowiący załącznik
nr 11
do protokołu, jak również opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w
sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej
zawartą
w uchwale nr SO – 0955/30/5/Ko/2013 Składu Orzekającego
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu
z dnia 4 czerwca 2013
roku stanowiącą załącznik
nr 12
do
protokołu.
Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej wyraził opinię, że wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu został należycie uzasadniony.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad udzieleniem absolutorium dla Zarządu Powiatu we Wrześni z wykonania budżetu za 2012 rok.
Radni
nie podjęli dyskusji w tym punkcie, w związku z czym przewodniczący
poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie absolutorium
Zarządowi Powiatu we Wrześni
z wykonania budżetu powiatu za
2012 rok
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 16 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 197/XXX/2013 w sprawie
absolutorium
Zarządowi Powiatu we Wrześni z wykonania budżetu powiatu
za
2012 rok.
Przewodniczący Rady
pogratulował Zarządowi Powiatu udzielonego absolutorium
i
podziękował wszystkim pracownikom, którzy przyłożyli się do
realizacji tego budżetu
w roku 2012.
Ad. 9.
Przewodniczący Rady
poinformował, że w okresie międzysesyjnym nie wpłynęła żadna
interpelacja, ani zapytanie. Przewodniczący wspomniał, że na
ostatniej sesji, radny
P. Hirschfeld złożył wniosek o
zaproszenie na sesję członków Rady Nadzorczej i członków Zarządu
Szpitala Powiatowego we Wrześni Sp. z o.o., po czym zwrócił się
do radnego
P. Hirschfelda, czy odczyta on zawarte we wniosku
pytania. Radny P. Hirschfeld poprosił pana przewodniczącego o
odczytanie tych pytań.
Przewodniczący Rady odczytał pytania, na które odpowiedzi udzielali Dariusz Jurewicz - przewodniczący Rady Nadzorczej Szpitala Powiatowego we Wrześni Sp. z o.o. i Zbyszko Przybylski – prezes Zarządu Szpitala Powiatowego we Wrześni Sp. z o.o.
Pytanie nr 1.
Czy stanowisko Rady Nadzorczej w 100 % pokrywa się ze stanowiskiem Zarządu Szpitala w sprawie przeciągającej się inwestycji?
Przed udzieleniem
odpowiedzi przewodniczący Rady Nadzorczej Szpitala D. Jurewicz
podziękował za zaproszenie i dodał, że Rada postara się
rzetelnie wyjaśnić wszelkie wątpliwości związane z sytuacja w
szpitalu. Odpowiadając na pytanie powiedział, że Rada Nadzorcza w
100 % zgadza się ze stanowiskiem Zarządu, jeżeli chodzi nie tyle o
przeciąganie się inwestycji, ile o wolę zakończenia tej
inwestycji. Przewodniczący dodał jednocześnie,
że takie samo
zdanie mają członkowie Walnego Zgromadzenia, ponieważ wszystkim
zależy na jak najszybszym zakończeniu tej inwestycji. D. Jurewicz
zaznaczył, że doskonale rozumie, że przeciągająca się
inwestycja budzi wątpliwości, ale myśl o rozbudowie szpitala
powstała
w latach 2007/2008, w czasie prosperity gospodarczej,
kiedy inne inwestycje powstawały
w kraju, np. inwestycja w
Gnieźnie, która była inwestycja sztandarową, porównywaną
z
Wrześnią, kiedy mówiło się, że inwestycja we Wrześni jest źle
skalkulowana, na dzień dzisiejszy szpital ma wprawdzie rok
opóźnienia, ale jest bardzo duże i raczej pewne stanowisko, że do
końca roku szpital zostanie oddany. Jeżeli chodzi o sytuację w
Gnieźnie, tam zostały cofnięte dotacje, według nowego projektu,
30% budowy zostało przeznaczone do rozbiórki, dodatkowo błędy
konstrukcyjne spowodowały to, że cała klatka schodowa musi zostać
zburzona i wybudowana według nowego projektu. Koszt tej inwestycji,
to minimum 32 mln zł i już w tej chwili się mówi, że jest to co
najmniej parę milionów za mało.
D. Jurewicz zwrócił uwagę
na to, że najważniejsze jest patrzenie na tę inwestycję w skali
krajowej, jest to jedyna inwestycja w Wielkopolsce, jeśli chodzi o
budowę szpitali, która jeszcze się ciągnie i która ma największą
szanse na zakończenie. Przewodniczący dodał,
że Urząd
Marszałkowski, potwierdził zdanie Rady Nadzorczej i Zarządu
Szpitala
i udzielił aneksu przedłużającego zakończenie
inwestycji do końca 2013 roku
Pytanie nr 2.
Czy są środki na dokończenie tej inwestycji?
D. Jurewicz
odpowiedział, że na chwilę obecną brakuje środków finansowych
na prace na około 2,5 mln zł, wynika to z potrzeby dostosowania
projektu, który był opracowywany
w roku 2007, od tego czasu
zmieniły się przepisy, między innymi przepisy przeciw pożarowe,
które należy dostosować do aktualnych warunków, jak również
wymagania NFZ dotyczące kontraktowania. Na wyposażenie szpitala,
żeby go dostosować do standardów europejskich, należy przeznaczyć
kwotę 2,0 mln zł. Ostatecznie można tych środków nie inwestować,
a chodzi tu o sprzęt i wyposażenie, które jest w tej chwili w
szpitalu, a które wystarczyłoby, żeby zagospodarować nową część
szpitala, tyle, że będzie sytuacja, kiedy będzie nowy szpital i
stare wyposażenie i nijak będzie się to miało do standardów
europejskich. Dodatkowym kosztem pomniejszającym finansowani, jest
korekta z dotacji w wysokości 1 mln 108 tys. zł. Ostatnim elementem
jest sprawa prefinansowania, każdy projekt unijny wymaga wyłożenia
do przodu pieniędzy, w tym wypadku dotyczy to 10% i po ostatecznym
rozliczeniu inwestycji, prefinansowanie zostaje zwrócone. W tym
wypadku jest to kwota
2 mln 536 tys. zł.
Pytanie nr 3.
Jak wygląda sytuacja z rozliczeniem dotacji?
Odpowiedzi na to
pytanie udzielił prezes Z. Przybylski mówiąc, że przydzielona
dotacja jest na poziomie 26 mln 400 tys. zł, z czego 1 mln zł jest
z Centrum Systemu Informacyjnego Ochrony Zdrowia, a 25 mln 300 tys.
zł jest z Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu
w ramach programu
WRPO. Na chwilę obecną, z dotacji została wydatkowana kwota na
poziomie 20 mln zł, i w tej chwili trwa rozliczanie części dotacji
na sprzęt i korekta na kwotę 1 mln 108 tys. zł, która stanowi 5 %
wysokości dotacji. Korekta wynika z przeprowadzonej
w ubiegłym
roku wizyty kontrolującej, która zakwestionowała wniosek w dwóch
punktach. Wyjaśnianie tej sytuacji ciągnęło się blisko 8
miesięcy, ponieważ Zarząd nie do końca stał na stanowisku, że
korekta jest jednoznaczna. Prezes podkreślił, że najważniejszą
sprawą jest
w tej chwili dokończenie inwestycji i gdyby
rozpoczęte zostały spory na drodze sądowej, wstrzymałoby to
dalszą wypłatę środków z Urzędu Marszałkowskiego, co
zagroziłoby zrealizowaniem tej inwestycji. Aneks do umowy jest
podpisany do końca roku.
Pytanie nr 4.
Jakie działania podejmowała Rada Nadzorcza w związku z niedotrzymaniem terminu oddania inwestycji do użytku?
D. Jurewicz w swojej
wypowiedzi powrócił do pytania o środkach na dokończenie
inwestycji mówiąc, że nie byłoby problemu ze środkami na
dokończenie inwestycji, gdyby sytuacja
z nadwykonaniami
wyglądała tak, jak do roku 2008, czyli do roku, kiedy szpital
wykazywał zysk. Niestety od 2008 roku, z uwagi na to, że sytuacja
ogólnokrajowa jest taka, jaka jest, NFZ ma bardzo duże problemy z
płaceniem nadwykonań. W tym miejscu przewodniczący przytoczył
kwoty rozliczeń nadwykonań od 2009 roku:
2009 roku 4 mln 378 tys. 532 zł,
w 2010 r. 2 mln 173 tys. 80 zł,
w 2011 r. 3 mln 377 tys. 520 zł,
2012 r. 1mln 671 tys. 785 zł,
z tego w 2009 r. udało się uzyskać Spółce 2 mln 600 tys. zł.
Natomiast nadal
pozostaje sprawa rozliczenia trzech lat – 2010, 2011 i 2012, który
zamyka się kwotą 7 mln 222 tys. 385 zł. Gdyby kwota nadwykonań
była wypłacona w stopniu takim, jak w roku 2009, czyli na poziomie
60%, nie byłoby problemów z niedoszacowaniem i braku środków
jeśli chodzi o zamknięcie inwestycji. W dalszej części swojej
wypowiedzi
D. Jurewicz wyjaśnił działania Rady Nadzorczej
mówiąc, że na każdym spotkaniu, które odbywa się raz w miesiącu
omawiana jest sytuacja przeciągającej się inwestycji. Problemem
podstawowym, podobnie, jak w całej Polsce było bankructwo
wykonawcy, w tym przypadku było to bankructwo lidera konsorcjum
Grupy 3J, bo do momentu upadku Grupy 3J inwestycja przebiegała
zgodnie z harmonogramem. Po upadku Grupy 3J należało podjąć
działania formalno – prawne, które pozwoliły na zmianę
konsorcjanta wiodącego na firmę Climatic i od końca 2011 roku do
połowy 2012 roku prace ruszyły dość szybko, później nastąpiły
problemy technologiczne związane ze zmianą przepisów prawnych i
tych o których była mowa wcześniej. D. Jurewicz podkreślił, że
w zasadzie były dwa wyjścia, rozwiązanie umowy
z firmą
Climatic i rozpisanie nowego przetargu, co groziło odebraniem
dotacji – przykładem jest inwestycja w Gnieźnie. Drugą koncepcją
było również zerwanie umowy z firmą Climatic i przejęcia
inwestycji jako Spółka, jednak w takiej sytuacji również była
perspektywa odbioru dotacji.
Pytanie nr 5.
Czy przewodniczący Rady Nadzorczej wie, czy szpital po rozbudowie będzie samowystarczalny?
Przewodniczący Rady Nadzorczej odpowiedział, że w opinii Zarządu Szpitala, jak również Rady Nadzorczej koszt oddania nowego szpitala, jest związany z wzrostem kosztów eksploatacyjnych, wzrost kosztów obliczony jest na poziomie 1 mln 500 tys. zł i już po oddaniu nowego szpitala ma on zagwarantowane kontrakty na tym poziomie i bez dodatkowych kontraktów szpital powinien sam się finansować. Dodatkowe kontrakty niewątpliwie będą, ponieważ będzie to szpital najlepiej przystosowany jeśli chodzi o szpitale w innych powiatach.
Pytanie nr 6.
Skąd Zarząd szpitala zamierza wziąć pieniądze na utrzymanie jednostki?
Prezes Z. Przybylski wyjaśnił, że zostało to już wcześniej powiedziane i dodał, że jest to kwestia kontraktowania, bo kwestia kosztów w szpitalu została doprowadzona do granic minimalnych, bo te koszty, które szpital ponosi wynikają ze spełnienia standardów kadrowych, sprzętowych i lokalowych. To jest nic innego, tylko program dostosowawczy, który Rada przyjęła, a który później był przyjęty przez Urząd Wojewódzki, bo wszystkie szpitale musiały taki program realizować. Prezes dodał, że jakość kosztuje i w tym momencie kwestia bilansowania na poziomie tych najbardziej pewnych przychodów - to jest szpitalny oddział ratunkowy, natomiast potencjalnie szpital będzie miał możliwości powiększenia kontraktów o kilkanaście mln zł, ale oczywiście nie od razu. Jeżeli będą eliminowane szpitale, które nie spełniają standardów lub będą miały ograniczone kontrakty, to szpital powiatowy będzie o duży krok do przodu.
Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnego P. Hirschfelda, czy odpowiedzi są wyczerpujące. Radny podziękował za udzielone odpowiedzi i zwracając się do przewodniczącego Rady Nadzorczej nawiązał do terminu oddania szpitala pytając, czy to znaczy, że pierwszy pacjent pojawi się tam jeszcze w roku 2013.
Przewodniczący D. Jurewicz odpowiedział, że tak i dodał, że jest o tym głęboko przekonany.
Jednocześnie składając publiczne zapewnienie, że jeżeli tak nie będzie, na pewno poda się do dymisji.
Radny P. Hirschfeld odpowiedział, że wcale nie myślał o dymisji i dodał, że jemu najbardziej zależy na tym, żeby ta inwestycja wreszcie została zakończona, ponieważ budzi to bardzo duże społeczne emocje.
Następnie głos
zabrał prezes Z. Przybylski mówiąc, że należy zdać sobie sprawę
z tego, że jak wcześniej zostało powiedziane, jest to jedyna
inwestycja szpitalna już nie w Wielkopolsce, ale w Polsce, która
jest realizowana. Prezes poinformował, że został zaproszony na
konferencję Banku Gospodarstwa Krajowego, na której zaprezentował
doświadczenia z tych działań, dzięki którym udaje się tę
inwestycję we Wrześni realizować, choć z półtora rocznym
opóźnieniem. Jeżeli inwestycja zakończy się w terminie, o którym
dzisiaj jest mowa, to łącznie będzie trwała 3 lata i dodał, że
nie ma takiego rekordu w kraju. Każdy tego typu obiekt, jeżeli był
planowany na okres budowy 3-4 lata, był przedłużany i nikomu nie
udało się dotrzymać wszystkich kosztów wyjściowych, które były
zakładane na początku, choćby dlatego, że zmieniły się pewne
technologie. Prezes dodał, że budowa szpitala traktowana jest jako
przykład inwestycji, którą udaje się zrealizować, biorąc pod
uwagę oczywiście trudności gospodarcze, które się diametralnie
zmieniły od roku 2010. Kończąc prezes powiedział,
że teraz
największym problemem jest dalsze kontraktowanie i poprawę bieżącej
działalności funkcjonowania, wynikającej właśnie z polityki NFZ,
jaka będzie prowadzona, czy będą szpitale, które spełnią
standardy jakościowe i czy ta kwestia będzie wspierana dodatkowymi
środkami.
W dalszej części
tego punktu głos zabrał radny J. Szafarek mówiąc, że zarówno
przewodniczący Rady Nadzorczej, jak i prezes Zarządu odpowiedzieli
w sposób wyczerpujący na postawione pytania. Radny dodał, że
inwestycja, która ma zakończyć się
w roku 2013 jest
inwestycją, na która czekają mieszkańcy. Radny zwrócił się z
apelem do wszystkich radnych, zaproszonych gości, dyrektorów
jednostek i szczególnie do mediów, aby zrobić przymierze i
pozwolić w spokoju poczekać i dać szansę na dokończenie
inwestycji. Radny dodał, że te informacje, które się pojawiają w
mediach dochodzą do Urzędu Marszałkowskiego, dochodzą do
decydentów, którzy te środki na szpital przyznali,
co wpływa
niekorzystnie na realizację inwestycji. Radny apelował, żeby
zostawić w spokoju nałożoną korektę i powrócić do niej po
wybudowaniu szpitala. J. Szafarek podkreślił to, co zostało już
wcześniej powiedziane, że szpital nie buduje tylko starosta D.
Jaśniewicz, ale rozmowy na ten temat zaczął prowadzić były
starosta K. Wojciechowski to należy uszanować i dokończyć
inwestycję, która przejdzie do historii. Radny ponownie apelował o
zachowanie spokoju i danie szansy Zarządowi i Radzie Nadzorczej
Szpitala, nie atakowanie ich, żeby nie tracili czasu na tłumaczenia
się przed mediami, mieszkańcami, radnymi, tylko zajęli się budową
szpitala. Kończąc radny podziękował wszystkim tym, którzy
pomagają w budowie
i tym, którzy w niej nie przeszkadzają.
Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych przypominając, że realizowany jest punkt „interpelacje i zapytania”, po czym udzielił głosu radnej M. Taciak.
Radna zwróciła się z zapytaniem do przewodniczącego Rady Nadzorczej, czy na zakończenie całej inwestycji brakuje 2,5 mln zł.
Przewodniczący Rady Nadzorczej wyjaśnił, że 2,5 mln zł brakuje na roboty dodatkowe, które muszą być wykonane z uwagi na zmianę przepisów prawnych i wymogi NFZ, plus na wyposażenie 2 mln, plus nałożona korekta i prefinansowanie.
Radna M. Taciak kontynuując pytała, jakie działania są podejmowane celem wyegzekwowania pieniędzy z nadwykonań w latach 2010, 2011 i 2012.
Odpowiedzi udzielił
prezes Z. Przybylski mówiąc, że polityka NFZ jest dzisiaj taka,
żeby te sprawy przeciągać i sprawa jest w sądzie. Prezes dodał,
że cały czas NFZ utwierdzał
w przekonaniu, że dojdzie do
rozliczeń i minął jeden rok, drugi i dopiero niedawno fundusz
zaproponował rozliczenie roku 2011 kwotę, której Zarząd nie
chciał przyjąć, ponieważ
z kwoty 2,5 mln zł 500 tys. Jest
złożony w sądzie w tej chwili pozew na kwotę 4 mln 700 tys. zł i
3 lipca jest wyznaczony termin pierwszej rozprawy.
Przewodniczący Rady Nadzorczej uzupełnił wypowiedź prezesa mówiąc, że dotyczy to lat 2010 i 2011.
Radny K.
Wojciechowski zabierając głos zwrócił się do radnego J. Szafarka
mówiąc,
że nikomu siedzącemu na tej sali nie zależy na tym,
żeby ta inwestycja nie była wykonana, natomiast jeżeli są
zadawane pytania, to nie po to, żeby pogrążać członków Zarządu,
tylko po to, żeby uzyskać pełną informację. Radny wyraził swoje
zadowolenie, że na sesję przybył przewodniczący Rady Nadzorczej i
złożył deklarację, że do końca 2013 roku ten szpital zostanie
wybudowany. Radny dodał, że trzeba zdać sobie sprawę z tego, że
trzy miesiące temu wiceprezes A. Jasinski na sesji zapewniał, że
szpital zostanie wybudowany do końca maja br. Dwa miesiące temu, na
tej samej sesji, wiceprezes A. Jasinski mówił radnym, że co tam 2
mln, że będzie odwołanie do sądu, a dzisiaj pan prezes Z.
Przybylski powiedział jasno
i wyraźnie, że nie ma sensu się
odwoływać, bo grozi to cofnięciem dotacji. Radny zaznaczył, że
chce mieć rzetelną, prawdziwą informację, bo taka się radnym
należy.
Następnie głos zabrał radny B. Kruk mówiąc, że radny J. Szafarek, mimo rocznego opóźnienia inwestycji namawia radnych do uprawiania propagandy sukcesu.
O głos poprosił
przewodniczący Rady Nadzorczej D. Jurewicz mówiąc, że jeżeli
wyrażał się o terminie zakończenia inwestycji do końca roku, to
jest absolutnie przekonany, że ten termin zostanie dotrzymany i
złożył publiczną deklarację, że jeżeli nie będzie dotrzymany,
to na
100 % poda się do dymisji i ponownie dodał, że wierzy,
że termin ten jest możliwy do zakończenia, podobnie jak Urząd
Marszałkowski, który aneksował umowę do 2013 roku.
Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął ten punkt i przystąpił do realizacji punktu 10.
Ad. 10.
W punkcie tym radni kontynuowali dyskusję rozpoczętą w punkcie 9. Radny J. Szafarek zabierając głos powiedział, że bardzo ceni opozycję konstruktywną, taką, jaką reprezentuje pan K. Wojciechowski i nie ma za złe, że radny zadaje pytania na temat budowy szpitala. Ponadto radny stwierdził, że Zarząd Szpitala złożył obietnicę i nie ma powodu, żeby nie wierzyć, dlatego apelował o spokój i przeprasza, jeżeli został źle zrozumiany.
Następnie głos
zabrał starosta D. Jaśniewicz i ustosunkował się do kwestii
związanych
z inwestycją budowy nowego szpitala, jak i
konstrukcji spółki, w której dzisiaj działa szpital
i w
której jest realizowana inwestycja. Starosta przypomniał o decyzji,
jaką Rada podjęła
o przekształceniu szpitala wrzesińskiego
SP ZOZ w spółkę. Decyzja ta została podjęta, ponieważ zamiarem
była inwestycja pn. Rozbudowa szpitala powiatowego we Wrześni, jak
również radni mieli świadomość, że żeby szpital mógł
funkcjonować, musi osiągnąć europejskie standardy. Odbyło się
wiele spotkań, na których prezes przedstawiał wyniki wstępnej
restrukturyzacji i tego, że w tych warunkach przestrzennych
zrealizowanie tego zadania jest niewykonalne. Stąd decyzja o
stworzeniu warunków, które umożliwią funkcjonowanie szpitala na
dziesiątki lat dla mieszkańców powiatu i leczenie na miejscu.
Starosta wspomniał również o historii jaka towarzyszyła budowie
szpitala przed 80 laty,
z jakimi borykano się problemami, a mimo
to szpital został wybudowany. Starosta zwrócił uwagę, ze podjęcie
działań dotyczących rozbudowy szpitala zostało poparte głęboka
analizą – studium przestrzenne, nakładka ekonomiczna, czyli
bilansowanie tego całego przedsięwzięcia. Wówczas nikt nie
wiedział, że będzie można sięgnąć po środki unijne. Starosta
przypomniał również, że decyzja przekształcenia szpitala w
spółkę została podjęta przez Radę jednogłośnie, przy pełnym
konsensusie, przy pozytywnej opinii wszystkich samorządów gminnych,
bez jednego głosu sprzeciwu znaczyło, że Rada miała pełną
aprobatę społeczną, żeby podjąć to dzieło. Jedna z opcji była
taka, żeby zrobić to w formule PPP, czyli partnerstwo publiczno –
prywatne, dlatego, ze w zasięgu nie było żadnych realnych środków
finansowych, z których można było sfinansować to przedsięwzięcie,
stąd pierwotna propozycja stworzenia spółki celowej, która
zrealizuje tę inwestycję. Szczęśliwie się stało,
że powiat
wrzesiński uzyskał dotację, największą w całym województwie.
Praca nad spięciem projektu finansowego, pomysł obligacji,
współpraca z bankiem Nordea, wielomiesięczne rozmowy, produkt
finansowy specjalnie wyprodukowany dla Wrześni – obligacje
w
wysokości 23 mln zł. Starosta stwierdził, że z dzisiejszej
perspektywy można było to inaczej zorganizować, ale w momencie
podejmowania decyzji, czynione były starania, żeby przebiegła ona
bezkonfliktowo. Przy planowaniu inwestycji, szpital miał bardzo
dobry wynik finansowy, ponadto środki własne szpital przeznaczał
na szereg modernizacji wewnętrznych. Starosta kontynuując
przypomniał działania, jakie były podejmowane od momentu upadku
głównego konsorcjanta – Grupy 3J. Starosta odniósł się również
do kontroli przeprowadzonej przez Urząd Marszałkowski w czerwcu
2012 roku, a dotyczącej kontroli prawidłowości inwestycji, a także
nałożonej przez Urząd korekty finansowej, mówiąc, że jest
podpisany aneks, w którym Urząd Marszałkowski stwierdza, że
inwestycja była realizowana prawidłowo i przedłuża termin jej
realizacji do końca roku 2013 i udostępnia środki do realizacji
tej inwestycji. Jeśli chodzi o korektę, starosta przypomniał, że
w pierwotnej wersji wysokość korekty wynosiła 10% ogólnej kwoty
dotacji, czyli ponad 2,5 mln zł. Dzięki ekspertyzie udało się
obniżyć korektę o połowę, do 1 mln 108 tys. zł. Przyjęcie tej
korekty spowodowało wznowienie finansowania i uzyskanie aneksu
dotyczącego dalszej realizacji inwestycji. Każdy miesiąc ma
istotne znaczenie dla funkcjonowania szpitala, ponieważ ukończenie
budynku „D” , które nastąpi na przełomie lipca i sierpnia
wpłynie na wysokość kontraktu szpitalnego oddziału ratunkowego
oraz pozwoli rozszerzyć wartość kontraktowania, której nie można
zrobić w starej strukturze budynku. W dalszej części wypowiedzi
starosta odniósł się do kwestii nadwykonań mówiąc, że jest to
problem większości szpitali w Polsce. Dzisiaj jest wyścig z
czasem, żeby osiągnąć pułap, który pozwoli osiągnąć
standardy i postawi
w sytuacji konkurencyjnej w stosunku do
wszystkich pozostałych szpitali. W tym miejscu starosta nawiązał
do konferencji, o której wcześniej mówił prezes Z. Przybylski
mówiąc,
że w Polsce potrzeba 58 miliardów zł na modernizację
i restrukturyzację szpitali. W nowym rozdaniu unijnych środków nie
ma żadnych pieniędzy na modernizacje zamkniętych placówek
medycznych. Te pieniądze otrzymane z WRPO były ostatnimi
pieniędzmi, które można było otrzymać na cele modernizacyjne i
rozwojowe. W ministerstwie zdrowia nie ma takich programów i takich
pieniędzy, które pozwolą zrestrukturyzować i zmodernizować
większość szpitalnictwa zamkniętego w Polsce. Starosta
przedstawił zestawienie tabelaryczne obrazujące wyniki finansowe
szpitala od roku 2000, jak również wielkości kontraktów. Materiał
stanowi załącznik
nr 13
do protokołu. Od roku 2009 NFZ przestał płacić
za
nadwykonania, nastąpiła również różnica w poziomie
kontraktowania. Dane te należy odnieść do całego potencjału
szpitala, którym dzisiaj dysponuje jeszcze w starej strukturze.
Podsumowując starosta dodał, że sądził, że konsensus w sprawie
decyzji o rozbudowie szpitala powiatowego, będzie poza wszelkimi
podziałami i apel radnego J. Szafarka jest
w dobrym momencie i
prosił o refleksję nad tym wszystkim, co się z tą inwestycją
wiąże. Starosta przyznał, że błędy były popełniane i dzisiaj
zrobione by to było zupełnie inaczej, ale to, że ostatecznie
został uzyskany aneks umożliwiający dalszą realizacje inwestycji,
jest niewątpliwym sukcesem i prosił o uszanowanie tego i pozwolenie
doprowadzenia tej inwestycji do końca, aby zrealizować założone
wcześniej cele. Na zakończenie starosta dodał, że nie jest to
inwestycja ani prezesa Przybylskiego, ani starosty Jaśniewicza, ani
Zarządu, ale jest to inwestycja ponadczasowa dla całej społeczności
powiatu wrzesińskiego.
Następnie o głos
poprosił przewodniczący Rady Nadzorczej D. Jurewicz i uzupełnił
wypowiedź starosty mówiąc, że od roku 2001 do 2008, środki,
które pozyskał szpital
z budżetu powiatu wynoszą 7 mln 257
tys.61 zł, w analogicznym okresie szpital zainwestował środki w
wysokości 9 mln 859 tys. 63 zł. Ponadto przewodniczący
wypowiedział się
w kwestii zarobków prezesa i Zarządu
Szpitala mówiąc, że zarobki prezesa są na poziomie 16,5 tys. zł.
Przewodniczący podkreślił, że należy również spojrzeć na
zarobki dyrektorów szpitali okolicznych. Zarobki pełniącego
obowiązki dyrektora szpitala w Gnieźnie są na poziomie 13 tys. zł,
dyrektor poznańskiego szpitala zarabia na poziomie 18 tys. zł.
Należy sobie zdać sprawę z tego, że odpowiedzialność prezesa
spółki prawa handlowego jest nieporównywalnie większa niż
odpowiedzialność dyrektora niepublicznego zakładu opieki
zdrowotnej, ponieważ prezes odpowiada całym swoim majątkiem.
Podsumowując przewodniczący dodał, że nowy szpital będzie nie
tylko na poziomie szpitala poznańskiego, czy warszawskiego, ale
będzie na poziomie szpitala europejskiego. Przewodniczący
podziękował panu staroście w myśl zasady, że sukces ma wielu
ojców, natomiast o porażce wiedzą wszyscy.
W toku dyskusji głos zabrał radny L. Stawicki mówiąc, że jest to pierwsza sesja, na której zostało szczegółowo powiedziane tyle na temat budowy szpitala.
Radny M. Przyjemski
w imieniu mieszkańców Gutowa Małego zwrócił się z wnioskiem do
Zarządu Powiatu o rozpatrzenie możliwości wybudowania ścieżki
pieszo – rowerowej
o długości 800 m, która w znacznym
stopniu podniesie bezpieczeństwo mieszkańców idących pieszo do
Wrześni lub dojeżdżających rowerem. Radny zaznaczył, że jest to
jedyna miejscowość w powiecie wrzesińskim, która nie łączy się
chodnikiem z miastem. Ponadto M. Przyjemski zwrócił się do radnych
i Zarządu z prośbą o zabezpieczenie środków
w
przyszłorocznym budżecie na ten cel, gdyby nie udało się
zrealizować tego zadania
w bieżącym roku. Na zakończenie
swojej wypowiedzi radny prosił w imieniu mieszkańców
o
zintensyfikowanie działań, które zmierzałyby do ukrócenia
brawury kierowców w rejonie Gutowa Małego.
Ponownie o głos
poprosił radny L. Stawicki uzupełnił wypowiedź radnego M.
Przyjemskiego mówić, że firmy, które prosperują w tej
miejscowości oferują swoją pomoc, żeby tylko wybudować chodnik i
połączyć Wrześnię z Gutowem Małym. Kończąc radny dołączył
się do prośby radnego M. Przyjemskiego i zwrócił się do Zarządu
Powiatu z prośbą
o rozpatrzenie tego wniosku.
Z uwagi na brak
dalszych głosów przewodniczący Rady zamknął punkt „Wolne
głosy
i wnioski”.
Ad. 11.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady G. Kaźmierczak o godz. 2045 zamknął XXX sesję Rady Powiatu we Wrześni.
Protokołowała:
Katarzyna Plucińska
inspektor
- wytworzenie informacji: Grzegorz Kaźmierczak
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Łukasz Jakubowski (22/07/2013 15:01:24)
- zaakceptowanie treści informacji: Łukasz Jakubowski (23/07/2013 12:03:35)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Łukasz Jakubowski (23/07/2013 12:03:35)