AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady 2013 (IV kadencja)

Protokół nr XXVIII / 2013

PROTOKÓŁ NR XXVIII/2013

z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni

w dniu 26 marca 2013 roku





Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godzinie 16:00 otworzył XXVIII sesję Rady Powiatu we Wrześni, powitał panią poseł na Sejm RP Krystynę Poślednią, radnych, starostę, pracowników starostwa, przedstawicieli jednostek organizacyjnych powiatu, służb i straży powiatowych, dziennikarzy oraz pana Stanisława Hałasa, a także przybyłych gości. Przewodniczący stwierdził obecność 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał i decyzji w sprawach objętych porządkiem obrad.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z  XXVII sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady. Przewodniczący dodał, że nikt z radnych nie zgłosił uwag do treści w nim zawartych i zarządził głosowanie, w wyniku którego protokół nr XXVII/2013 z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 6 marca 2013 roku został przyjęty 18 głosami „za”.

Przewodniczący Rady zrealizował w ten sposób początkowe punkty porządku obrad:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z XXVII sesji Rady Powiatu.


Ad. 3.

Przewodniczący Rady zaznaczył, że porządek posiedzenia został radnym przesłany wraz z materiałami na sesję, po czym poinformował, że w piątek tj. 22 marca 2013 roku wpłynął wniosek czterech radnych pani M. Taciak, pana L. Stawickiego, pana K. Wojciechowskiego i pana P. Hirschfelda o poszerzenie porządku obrad o punkt, w którym osoby odpowiedzialne za realizację inwestycji złożą wyjaśnienia związane z korektą finansową w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami przy realizacji zamówienia publicznego budowy szpitala powiatowego we Wrześni.

Przewodniczący Rady zaproponował, aby tę sprawę omówić w punkcie 9 porządku obrad – Interpelacje i zapytania radnych i dodał, że jeżeli ze strony radnych nie będzie sprzeciwu, to będzie znaczyło o przyjęciu tej propozycji.

O głos poprosiła radna M. Taciak pytała, czy będą osoby, które w tym punkcie miałyby udzielić wyjaśnienia.

Przewodniczący Rady zapewnił, że tak.

Następnie głos zabrał radny K. Wojciechowski mówiąc, że jego zdaniem ta propozycja nie jest najlepsza, z tego względu, że w punkcie interpelacje i zapytania istnieje możliwość istotnego przedłużenia udzielenia odpowiedzi na ewentualne pytania, które w tej dyskusji powstaną, natomiast gdyby dyskusja była w osobnym porządku obrad, to wówczas dyskusja mogłaby być konkretna i jednoznaczna.

Przewodniczący Rady stwierdził, że nie chciałby gwarantować i ręczyć za wyczerpujące informacje, które powinien udzielić Zarząd Spółki, ale jeżeli radny podtrzymuje swój wniosek to zostanie on poddany pod głosowanie. Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnego K. Wojciechowskiego, czy proponuje konkretny punkt, czy nie ma to znaczenia.

Radny K. Wojciechowski odpowiedział, że nie ma to znaczenia.

W związku z powyższym, przewodniczący Rady zaproponował, aby tę informację zawrzeć w punkcie 11, po punkcie – Wolne głosy i wnioski.

Radny K. Wojciechowski prosił, aby ta informacja została umieszczona przed punktem 11 i dodał, że niepotrzebnie została rozpoczęta ta dyskusja, bo wniosek został złożony i zgodnie z procedurą Rada powinna go przegłosować.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest „za” rozszerzeniem porządku obrad o zawarcie informacji o korekcie finansowej inwestycji budowa szpitala powiatowego we Wrześni i umieszczenie jej w punkcie 9, przed punktem – Interpelacje i zapytania radnych.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” opowiedziała się za przyjęciem wniosku radnych w punkcie 9 zaproponowanym przez przewodniczącego Rady.


W związku z przyjętym przez Radę Powiatu wnioskiem, dalszy porządek posiedzenia przedstawiał się następująco:

4. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

5. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i  z wykonania uchwał Rady podjętych na XXVII sesji.

6. Ocena stanu sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej powiatu wrzesińskiego w 2012 roku.

7. Sprawozdanie z działalności Komendanta Powiatowego Policji we Wrześni – informacja o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie powiatu  wrzesińskiego w 2012 roku.

  1. Podjęcie uchwał:

1) w sprawie wstąpienia w skład Rady Powiatu we Wrześni Pana Stanisława Antoniego Hałasa:

a) ślubowanie radnego;

2) zmieniającej uchwałę Nr 4/I/10 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wyboru pozostałych członków Zarządu Powiatu;

3) w sprawie uzupełnienia składu Zarządu Powiatu we Wrześni:

a) zgłaszanie kandydatów na członka Zarządu,

b) powołanie Komisji Skrutacyjnej,

c) przeprowadzenie głosowania (tajnego),

d) przedstawienie uchwały stwierdzającej wybór członka Zarządu;

4) w sprawie zmiany uchwały nr 155/XXV/2012 w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania;

5) w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Września;

6) w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Kołaczkowo;

7) zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2013 – 2025;

8) w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2013 rok.

9) Informacja o korekcie finansowej inwestycji budowa szpitala powiatowego we Wrześni.

10) Interpelacje i zapytania radnych.

11) Wolne głosy i wnioski.

12) Zakończenie.


Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji przyjętego porządku posiedzenia.

Ad. 4.

Przewodniczący Rady poinformował o działaniach, które zostały podjęte przez radnych
w okresie międzysesyjnym od 6 marca do 26 marca 2013 roku.

Przedstawione informacje stanowią załącznik nr 2 do protokołu.


Ad. 5.

Sprawozdanie z prac Zarządu i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym przedstawił przewodniczący Zarządu Dionizy Jaśniewicz.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.


Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby zabrać głos
w kwestii przedstawionych informacji.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 6.

Ad. 6.

W punkcie tym ocenę stanu sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej powiatu wrzesińskiego w 2012 roku przedstawił Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Wrześni lek. med. Krzysztof Pałczyński.

Informacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

W dyskusji nad przedstawionym materiałem głos zabrała radna M. Taciak pytając,
czy w okresie sprawozdawczym były kontrolowane placówki oświatowo – wychowawcze prowadzone przez powiat i czy stwierdzono w nich rażące uchybienia.

K. Pałczyński odpowiedział, że w kontrolowanych placówkach oświatowych nie było rażących uchybień.

Przewodniczący Rady poinformował, że placówki ponadgimnazjalne podlegają pod wojewódzkiego inspektora sanitarnego i w ubiegłym roku na prośbę radnego
K. Wojciechowskiego taka informacja została sporządzona.

K. Pałczyński uzupełnił wypowiedź przewodniczącego Rady mówiąc, że wszystkie sprawy w tym zakresie dotyczące szpitala kierowane są do wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

Radna M. Taciak kontynuując pytała, czy w roku 2012 doszło do zamknięcia jakiegoś obiektu żywienia zbiorowego np. restauracji i jeżeli tak, to jakiego rodzaju sankcje zastosowano wobec właścicieli.

K. Pałczyński wyjaśnił, że były to czasowe zamknięcia do czasu osiągnięcia wymaganych standardów, nie zanotowano radykalnych przekroczeń skutkujących natychmiastowym zamknięciem obiektów.

Radna M. Taciak pytał, czy na terenie powiatu w sklepach, które głównie zajmują się handlem produktami żywnościowymi odnotowano przypadki, gdzie w obrocie znajdowały się przeterminowane towary i czy jest to zjawisko nasilające się.

K. Pałczyński wyjaśnił, że nagminne już są przypadki fałszowania daty ważności, jak i składu produktów. Za towar przeterminowany odpowiada właściciel, ale ustawa jednoznacznie nie określa, w jaki sposób należy pozbyć się takiego towaru. Jako przykład inspektor podał często stosowaną praktykę sprzedaży skrawków wędlin jako tzw. „bigosowe” mówiąc, że jest bezwzględny zakaz sprzedaży, podobnie jak obowiązuje również zakaz sprzedaży mięsa mielonego, powinno być zmielone w obecności kupującego. Ponadto, w sprzedaży również w supermarketach jest dużo artykułów pochodzących z Chin, w których stwierdza się dużą ilość kadmu i ołowiu.

Następnie o głos poprosił radny P. Hirschfeld i pytał, czy na terenie powiatu wrzesińskiego zanotowano przypadki zatrucia skażonym alkoholem i czy były one śmiertelne oraz, czy były
w powiecie przedsiębiorstwa, które wykorzystywały do swojej produkcji sól drogową.

Odpowiadając radnemu, K. Pałczyński rozpoczął od drugiego pytania mówiąc, że po kontroli stwierdzono, że sól tzw. wypadowa była na stanie firm z terenu powiatu wrzesińskiego Kontrola pozwoliła również ustalić skąd ona pochodzi. Wojewódzki inspektor sanitarny stwierdził, że nie ma szkodliwości i umieścił na stronie internetowej listę zakładów, które taką sól miały – bez komentarza. K. Pałczyński dodał, że w wyniku kontroli część zakładów używało tej soli do posypywania chodników w okresie zimowym. Jeżeli chodzi o pytanie radnego dotyczące alkoholu, K. Pałczyński poinformował, że wspólnie z policją odbyła się akcja wycofywania denaturatu ze sklepów spożywczych i ze stacji benzynowych, z uwagi na to, że stwierdzono w nim zbyt wysoką zawartość metanolu, natomiast w powiecie wrzesińskim nie odnotowano zatruć skażonym alkoholem, natomiast były sytuacje zatrucia tym denaturatem, ale nie jest jemu wiadome, czy były one ze skutkiem śmiertelnym.



Z uwagi na brak dalszych głosów w dyskusji, przewodniczący Rady zamknął punkt 6 i przystąpił do realizacji punktu 7 porządku posiedzenia.



Ad. 7.

Komendant Powiatowy Policji Jarosław Gruszczyński zaprezentował sprawozdanie o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego w powiecie wrzesińskim w 2010 roku, które stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Radny P. Hirschfeld nawiązał do pytań zadanych na sesji w roku 2012 dotyczących likwidacji małych posterunków w gminach powiatu wrzesińskiego i pytał, jaka jest sytuacja na dzień dzisiejszy i które posterunki komendant wyznaczył do likwidacji.

W odpowiedzi J. Gruszczyński wyjaśnił, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby dokonać reorganizacji Komendy Powiatowej – likwidacji, czy utworzenia, taki wniosek musi napisać komendant powiatowy. Na dzień dzisiejszy taki wniosek nie został złożony, natomiast na koniec 2012 roku, Komendant Wielkopolski polecił dokonać wnikliwej analizy funkcjonowania jednostek organizacyjnych pod kątem ekonomii. Komendant dodał, że uzasadnił to jeżeli chodzi o funkcjonowanie struktury organizacyjnej w ten sposób, że istniejące posterunki na trwałe związały się z poszczególnymi gminami, a gminy poniosły bardzo duże koszty w zakresie dostosowania tych jednostek do standardów XXI wieku. Komendant zaznaczył, że przeprowadzona kontrola sanitarno – epidemiologiczna na terenie komendy i posterunków pokazała, że komenda powiatowa jest jedną z nielicznych jednostek w województwie wielkopolskim w której nie wykazano żadnych uwag. Zdaniem komendanta zmiany w policji są potrzebne, ale powinny one być dostosowane do struktury administracyjnej państwa i w ślad za ewentualnymi zmianami powinny być dostosowane służby, w tym policja. Komendant podkreślił, że na dzień dzisiejszy nie składał żadnego wniosku o jakąkolwiek likwidację, łączenie czy zmiany na szczeblu posterunków policji.

Radna H. Waligóra pytała, czy są zatrzymywani kierowcy pod wpływem narkotyków.

Komendant Gruszczyński odpowiedział, że jest coraz więcej przypadków, gdzie jest ujawniona jazda pod wpływem środków odurzających, czy psychotropowych, jest to traktowane na równi jako przestępstwo, nie jest to jednak jakaś duża skala, można to określić jako 10% z tej ilości 247 przypadków jazdy pod wpływem alkoholu.

Radny M. Przyjemski nadmienił, że uczestnicząc w spotkaniach wiejskich, mieszkańcy Sokołowa i Obłaczkowa sygnalizowali problem nagminnego przekraczania prędkości w tych miejscowościach i tym samym duże utrudnienie z przejściem na drugą stronę ulicy. Szczególnie mieszkańcy Sokołowa ostro protestowali przeciwko brakowi jakichkolwiek kontroli policyjnych na tym odcinku drogi. Radny dodał, że często pokonuje ten odcinek i rzeczywiście nie spotkał tam patrolu policyjnego z radarem, natomiast taki patrol często jest w Kaczanowie, przy przestawionym znaku drogowym – teren zabudowany, gdzie nie ma tam szczególnego skupiska ludzi i jest to zdaniem radnego o wiele mniej znaczący element jeśli chodzi o bezpieczeństwo niż w tych wymienionych wcześniej miejscowościach.

Następnie radny M. Przyjemski odniósł się do informacji dotyczącej 10 wakatów we wrzesińskiej policji i pytał, z czego wynika ten problem i czy brakuje specjalistów.

Odpowiadając na drugie pytanie radnego Komendant wyjaśnił, że jest duża rotacja, w ubiegłym roku odeszło 11 policjantów, a w 2011 – 14 policjantów. Ta ilość osób jest stale uzupełniania, ale problem polega na tym, że do policji przychodzą młodzi policjanci, a system przygotowania policyjnego trwa rok i po roku jest on przydatny do służby, a tak naprawdę policjant przydatny do służby to jest po 5,6 latach. Komendant dodał, że chętnych jest bardzo dużo, ale sytuacja kadrowa w całym województwie jest podobna i tych wakatów jest też dużo.

Jeśli chodzi o pytanie pierwsze, Komendant odpowiedział, że przyjmuje wniosek radnego jako wniosek społeczny, żeby policja podjęła tam działania i dodał, że tam, gdzie kierowani są policjanci, to wynika z pewnej analizy zdarzeń i przestępczości drogowej.

Zdaniem radnego M. Przyjemskiego potrzebne są kontrole policyjne na drogach krajowych, gdzie jest duży ruch komunikacyjny.

Następnie głos zabrał radny B. Kruk prosił komendanta, żeby ruch na drodze w Kaczanowie był bardziej płynny, ponieważ radny nie ma możliwości wyjechać z domu, ze względu na znak drogowy ograniczający prędkość oraz stojący dalej patrol policji.

Z uwagi na brak dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady podziękował Komendantowi za przedstawienie informacji i prosił o przekazanie policjantom podziękowań za pełnienie odpowiedzialnej służby.

Następnie Rada przystąpiła do rozpatrzenia projektów uchwał zapisanych w punkcie 8 porządku posiedzenia.


Ad. 8. 1)

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:


1) w sprawie wstąpienia w skład Rady Powiatu we Wrześni Pana Stanisława
Antoniego Hałasa


Przewodniczący Rady poinformował, że po ostatniej sesji uchwała w sprawie rezygnacji z mandatu radnego pana Przemka Kuczory została przesłana do Komisarza Wyborczego w Koninie, Komisarz pismem poinformował, że w to miejsce wstępuje pan S. Hałas. Pan S. Hałas złożył oświadczenie, że chce pełnić mandat oraz, że nie ma przeciwskazań, ponieważ posiada czynne i bierne prawo wyborcze.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 178/XXVIII/2013 w sprawie w sprawie wstąpienia w skład Rady Powiatu we Wrześni Pana Stanisława Antoniego Hałasa.


Po podjęciu uchwały nastąpiło złożenie ślubowania.


Ad. 8 1. a)

Przewodniczący Rady poprosił wszystkich zebranych o powstanie, po czym odczytał rotę ślubowania. Po złożeniu ślubowania, przewodniczący Rady poprosił radnego S. Hałasa o zajęcie miejsca.

W związku z powyższym liczba radnych biorących udział w posiedzeniu - 19 osób.


Ad. 8 2)


Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:

2) zmieniającej uchwałę Nr 4/I/10 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 2 grudnia
2010 r. w sprawie wyboru pozostałych członków Zarządu Powiatu.


Przewodniczący Rady poinformował, że projekt tej uchwały ma charakter porządkowy i poddał go pod głosowanie.

Radna M. Taciak zabierając głos stwierdziła, że radni nie mają przed sobą zapisów tej uchwały i głosują nie wiedząc, czego dotyczy ta zmiana.

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że w uchwale Nr 4/I/10 powołanych było dwóch członków Zarządu, w tym radny Przemysław Kuczora i dodał, że zmianie ulega tiret 3 uchwały skreślający nazwisko radnego ze składu Zarządu.

Radna M. Taciak podziękowała za wyjaśnienie, przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 179/XXVIII/2013 zmieniającej uchwałę Nr 4/I/10 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wyboru pozostałych członków Zarządu Powiatu.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:

3) w sprawie uzupełnienia składu Zarządu Powiatu we Wrześni:

a) zgłaszanie kandydatów na członka Zarządu,

b) powołanie Komisji Skrutacyjnej,

c) przeprowadzenie głosowania (tajnego),

d) przedstawienie uchwały stwierdzającej wybór członka Zarządu.

Przewodniczący przypomniał radnym zasadę wyboru członka Zarządu zgodną z art. 27 ust. 3 Ustawy o samorządzie powiatowym, która mówi, że „Rada powiatu wybiera wicestarostę oraz pozostałych członków zarządu na wniosek starosty zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym” i zwracając się do starosty poprosił o zgłoszenie kandydata.

Starosta D. Jaśniewicz zaproponował uzupełnienie składu Zarządu o radnego Andrzeja Szablikowskiego dodając, że jest to doświadczony radny, aktywnie działający w sprawach samorządowych i obecność Jego w Zarządzie Powiatu przyczyni się do wzmocnienia składu i merytorycznego przygotowania materiałów i inicjatyw oraz rozpatrywania spraw które Zarząd Powiatu rozpatruje.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnego A. Szablikowskiego, czy wyraża zgodę na wstąpienie do Zarządu Powiatu.

Radny A. Szablikowski odpowiedział, że wyraża zgodę.

Następnie przewodniczący Rady poprosił radnych o zgłaszanie kandydatów do Komisji Skrutacyjnej.

Głos zabrała radna M. Taciak i stwierdziła, że taki stały skład Komisji już jest i jeśli radni wyrażą zgodę, to proponuje, żeby w skład Komisji weszli radni J. Szafarek, L. Stawicki i S. Hałas.

Kandydaci wyrazili zgodę na udział w pracach Komisji Skrutacyjnej, przewodniczący poprosił aby Komisja ukonstytuowała się i wybrała ze swojego grona przewodniczącego. Przewodniczącym Komisji został wybrany J. Szafarek.

Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej J. Szafarek zapoznał zebranych z zasadami głosowania. Radni w pełnym składzie osobowym przystąpili do głosowania tajnego.

Na okres liczenia głosów i sporządzania protokołu Komisji Skrutacyjnej nastąpiła krótka przerwa w obradach.


Po przerwie przewodniczący Rady wznowił obrady – liczba radnych uczestniczących w posiedzeniu – 19.


Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej J. Szafarek odczytał protokół z wyboru członka Zarządu Powiatu we Wrześni, z którego wynikało, że spośród 19 ważnie oddanych głosów na kandydata radnego A. Szablikowskiego głosowało 15 radnych, 2 radnych głosowało „przeciw” i 2 radnych oddało głos „wstrzymujący”.

Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej poinformował, że w wyniku tajnego głosowania członkiem Zarządu Powiatu we Wrześni został Andrzej Szablikowski.

Protokół Komisji Skrutacyjnej wraz z kartami do głosowania stanowią załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.


Ad. 3 d)

Przewodniczący Rady odczytał treść UCHWAŁY NR 180/XXVIII/2013 w sprawie uzupełnienia składu Zarządu Powiatu we Wrześni.

A. Szablikowski nowo wybrany członek Zarządu poinformował, że złoży na ręce pana przewodniczącego Rady rezygnację z funkcji wiceprzewodniczącego Rady Powiatu we Wrześni.

Dokument stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

W związku z powyższym przewodniczący Rady przytoczył treść art. 14 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym mówiący o tym, że radny wchodzący w skład zarządu nie może pełnić funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady.

O godz. 18:00 przewodniczący Rady zarządził 15 minutową przerwę w obradach.

Po przerwie przewodniczący wznowił obrady przy udziale 19 radnych i poinformował, że otrzymał rezygnację pana A. Szablikowskiego z funkcji wiceprzewodniczącego Rady Powiatu we Wrześni. Przewodniczący zaproponował w związku z tym rozszerzenie porządku obrad o wywołanie uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji z funkcji wiceprzewodniczącego Rady Powiatu we Wrześni pana A. Szablikowskiego.

Radni otrzymali projekt uchwały w tej sprawie, nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 181/XXVIII/2013 w sprawie przyjęcia rezygnacji z funkcji wiceprzewodniczącego Rady Powiatu we Wrześni, Pana Andrzeja Szablikowskiego.

Dalsze punkty porządku obrad po wprowadzeniu zmiany przedstawiały się następująco:

5) w sprawie zmiany uchwały nr 155/XXV/2012 w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania;

6) w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Września;

7) w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Kołaczkowo;

8) zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2013 – 2025;

9) w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2013 rok.

    1. Informacja o korekcie finansowej inwestycji budowa szpitala powiatowego
      we Wrześni.

    2. Interpelacje i zapytania radnych.

    3. Wolne głosy i wnioski.

    4. Zakończenie.


Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:


5) w sprawie zmiany uchwały nr 155/XXV/2012 w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła pani B. Nowacka sekretarz powiatu mówiąc, że Regionalna Izba Obrachunkowa zakwestionowała zasadność ustalenia kwoty dotacji na podstawie informacji z kilku ościennych powiatów. Zdaniem organu nadzoru powinny być to szkoły niepubliczne z najbliższego powiatu niezależnie od tego, jaka wartość kosztów bieżących jest ponoszona przez te powiaty. Kończąc pani sekretarz dodała, że stąd jest konieczność zmiany ust. 3 i 4 § 2 uchwały.

Radni nie podjęli dyskusji w tym temacie, zatem przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.


Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 182/XXVIII/2013 w sprawie zmiany uchwały nr 155/XXV/2012 w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.


Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:


6) w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Września.

Uzasadniając projekt uchwały U. Łabęda naczelnik Wydziału Budownictwa, Środowiska i Rolnictwa wyjaśniła, że Powiatowy Program Ochrony Środowiska realizuje przedsięwzięcia z zakresu ochrony przyrody. Jednym z nich jest walka ze szrotówkiem kasztanowcowiaczkiem, w tym roku gmina Września planuje zrealizować ten program, stąd też zwróciła się do Zarządu o przyznanie dotacji na ten cel w wysokości 7 tys. zł, które zamierza przeznaczyć na zakup środków stosownych do walki ze szrotówkiem.

Z uwagi na brak głosów w dyskusji, przewodniczący Rady zarządził głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 183/XXVIII/2013 w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Września.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:


7) w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Kołaczkowo;


Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawił starosta D. Jaśniewicz zaznaczając, że projekt przedstawianej uchwały na dofinansowanie inwestycji pod nazwą „Zabezpieczenie koniecznych usług w zakresie ochrony środowiska dla mieszkańców Gminy Kołaczkowo poprzez budowę kanalizacji sanitarnej w Zielińcu oraz zakup ciągnika i wozu asemizacyjnego” jest wsparciem inwestycji, którą zamierza realizować gmina Kołaczkowo ubiegając się o środki zewnętrzne. Jeżeli gmina otrzyma takie dofinansowanie, dotacja ta będzie udziałem powiatu wrzesińskiego w tym przedsięwzięciu. Na terenie gminy Kołaczkowo, w miejscowości Zieliniec znajduje się obiekt powiatowy tzw. pałac w Zielińcu z parkiem, w tym miejscu mieści się również Dom Samotnej Matki prowadzony przez Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu Monar – Markot. Obiekt ten nie posiada żadnej kanalizacji ani oczyszczalni, natomiast posiada szambo, które w stosunku do potrzeb generuje ogromne koszty wywozu nieczystości, stąd wielokrotnie na zebraniach, które odbywały się w Zielińcu w siedzibie stowarzyszenia podnoszono kwestie budowy kanalizacji sanitarnej, która umożliwiałaby podłączenie do niej również tego obiektu. Taka deklaracja była pierwotnie składana, że jeżeli pojawią się środki zewnętrzne na współfinansowanie tej inwestycji, wówczas Zarząd Powiatu wystąpi do Rady o wsparcie tego przedsięwzięcia. Starosta dodał, że taka okazja się w tej chwili nadarza, jest to 75% dofinansowania, jeżeli wniosek złożony przez gminę Kołaczkowo zostanie przyjęty. Udział własny jest 25% , wartość kosztorysowa to około 600 tys. zł. Jeżeli gmina dostanie taką dotację i zostanie rozstrzygnięte postępowanie przetargowe, wówczas okaże się, jak jest faktycznie ta kwota. Kontynuując starosta dodał, że gmina Kołaczkowo, która zadeklarowała udział własny w tym projekcie, zwróciła się do Zarządu Powiatu o dofinansowanie w wysokości 150 tys. zł.
Po rozważeniu wielkości przedsięwzięcia finansowego i pewnych proporcji, Zarząd oszacował, że kwota 80 tys. zł będzie z jednej strony znaczącą kwotą i z drugiej strony niezbędną do spięcia tego projektu finansowego. Starosta wnioskował o przegłosowanie tego projektu ze względu na to, że ma ono istotne znaczenie nie tylko dla całej miejscowości, ale również dla tej nieruchomości, na której znajduje się obiekt powiatowy, wyremontowany z dużym nakładem finansowym przez Stowarzyszenie Monar – Markot. Na zakończenie swojej wypowiedzi starosta dodał, że inne firmy, w tym jedna ze znaczących firm
w Kołaczkowie również zadeklarowała finansowe partycypowanie w tym przedsięwzięciu.

Po wyjaśnieniach starosty, przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna M. Taciak zwracając się do obecnego na sesji Wójta Gminy Kołaczkowo prosiła o podanie informacji, czy Rada Gminy Kołaczkowo podjęła w tej kwestii uchwałę, jeśli tak, to czy w budżecie gminy została zapisana kwota, która jest niezbędna do realizacji tego zadania oraz, czy to zadanie będzie realizowane w roku bieżącym.

W. Majchrzak Wójt Gminy Kołaczkowo poinformował, że gmina złożyła wniosek o dofinansowanie do PROW (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich), Rada gminy podjęła uchwałę w tej sprawie, środki są zabezpieczone i inwestycja będzie realizowana w tym roku, jeżeli wniosek uzyska akceptację.

W związku z brakiem dalszych głosów w tym temacie, przewodniczący zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie projekt uchwały.


Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 184/XXVIII/2013 w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Kołaczkowo.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektów uchwał w sprawie:

8) zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2013 – 2025.

9) w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2013 rok.

 

W imieniu Zarządu Powiatu starosta D. Jaśniewicz zgłosił autopoprawki do obu projektów uchwał.

Autopoprawki stanowią kolejno załączniki nr 8 - do WPF i nr 9 do zmiany uchwały budżetowej.

Odnośnie projektu uchwały w sprawie zmiany WPF skarbnik poinformowała o zmianie przepisów o finansach publicznych w sprawie wieloletniej prognozy finansowej, które nałożyły na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek dostosowania do 31 marca 2013 r. przyjętych uchwał do obowiązujących w tym zakresie regulacji prawnych. Uchwalając WPF były trzy załączniki – wyszczególnienia, przedsięwzięcia i objaśnienia przyjętych wartości. Te ostatnie zostały wykreślone, natomiast jeżeli chodzi o przedsięwzięcia, to skraca się okres obowiązywania wieloletniej prognozy finansowej, który wynika ze zmiany traktowania poręczeń, które na mocy wprowadzonych zmian przestały stanowić przedsięwzięcia.

Jeżeli chodzi o zmiany do WPF to wprowadza się dwa nowe przedsięwzięcia:

- „Budowa boisk wielofunkcyjnych z bieżnią i skocznią w dal przy Zespole Szkół Politechnicznych we Wrześni – okres realizacji 2013-2014 na łączną kwotę 1.833.702,00 zł;

sprzątanie pomieszczeń Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni na lata 2013-2015, na łączną kwotę 48.000,00 zł.

- dokonano aktualizacji w załączniku o przedsięwzięciach limitów, które zostały już do tej pory wykorzystane.

Następnie skarbnik uzasadniła autopoprawkę do zmiany uchwały budżetowej mówiąc, że decyzją Ministra Finansów powiat otrzymał dotację celową w wysokości 412.439,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie przebudowy skrzyżowania ulic: T. Kościuszki, Legii Wrzesińskiej, Opieszyn i 3 Maja we Wrześni. Kontynuując skarbnik odniosła się do zwiększenia dochodów budżetowych, które ulegają zmianie z tytułu:

- zwiększenia planu dotacji celowych o kwotę 206.858,- zł z przeznaczeniem na sfinansowanie skutków podwyżek uposażeń funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej od 1 października 2012 roku

- otrzymanej dotacji celowej w łącznej kwocie 20.000,- zł -po 10.000,- zł z gminy Kołaczkowo i 10.000,- zł z gminy Nekla na realizację programu usuwania azbestu

- otrzymanej dotacji celowej z gminy Nekla w kwocie 20.000,- zł z przeznaczeniem na zadanie pn.: „Budowa chodnika w miejscowości Targowa Górka”

- zaktualizowano harmonogram realizacji projektu „Kadra Plus” i zwiększono plan o kwotę 6.502,- zł

- otrzymanej dotacji z Wielkopolskiego Urzędu Pracy w wysokości 1.381.474,- zł na dofinansowanie projektu pn.: „Program aktywizacji społecznej i zawodowej „Bądźmy aktywni”.

Następnie skarbnik omówiła zwiększenie wydatków budżetowych informując, że:

- wydatki zwiększa się o kwotę 2.392.295,- zł z wolnych środków pozostających na rachunku bankowym za rok 2012 dla:

- Zespołu Szkół Politechnicznych o kwotę 1.228.555,- zł z przeznaczeniem na zadanie majątkowe „Budowa boisk wielofunkcyjnych z bieżnią i skocznią w dal przy Zespole Szkół Politechnicznych we Wrześni”

- Powiatowego Urzędu Pracy zwiększa się plan o kwotę 1.147,- zł na realizację projektu „Kadra Plus”

- Komendy Powiatowej PSP o kwotę 70.000,- zł na zakup samochodu rozpoznawczo- ratowniczego

- Komendy Powiatowej Policji na dofinansowanie kosztów utworzenia „Policyjnego Centrum Edukacji Bezpieczeństwa” w wysokości 100.000,- zł

- Starostwa Powiatowego zwiększa się plan o kwotę 95.000,- zł na: „ Zakup remontera do wykonywania napraw dróg powiatowych”, kwotę 12.000,- zł na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy drogi powiatowej w miejscowości Grabowo Królewskie, kwotę 21.000,- zł z przeznaczeniem na utwardzenie pobocza przy drodze powiatowej w miejscowości Otoczna i kwota 45.000,- zł z przeznaczeniem na remonty dróg powiatowych, zwiększa się plan o kwotę 100.000,- zł z przeznaczeniem na „Zakup oprogramowania, komputerów i sprzętu drukarskiego”, zwiększa się plan o kwotę 8.000,- zł z przeznaczeniem na dotacje dla organizacji pozarządowych na realizowanie zadań z zakresu pomocy społecznej, zwiększa się plan o kwotę 8.400,- zł z przeznaczeniem na dotacje dla powiatów na przekazanie do realizacji zadania na podstawie porozumień z przeznaczeniem na utrzymanie dzieci z powiatu wrzesińskiego w rodzinach zastępczych.

Po wyjaśnieniach pani skarbnik, przewodniczący Rady otworzył dyskusję, w której głos zabrali kolejno: radna M. Taciak, L. Stawicki. Wyjaśnień udzielał starosta D. Jaśniewicz.

Radna M. Taciak nawiązała do wcześniejszej wypowiedzi Komendanta Policji dotyczącej zadania, na które Rada Powiatu w ubiegłym roku podjęła uchwałę o dotacji w wysokości 100.000,- zł na utworzenie Policyjnego Centrum Edukacji Bezpieczeństwa, w której to pan Komendant użył formuły, że otrzymana kwota nie została wykorzystana. W związku z tym radna pytała, czy kwota 100.000,- zł wróciła do budżetu, czy została skonsumowana na inne wydatki.

Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że był to zapis budżetowy o udzieleniu dotacji, natomiast, aby nastąpiła realizacja, potrzebne jest podpisanie umowy. Ze względu na to, że przedłużały się prace projektowe i uzgodnienia dotyczące tejże inwestycji, niemożliwa okazała się realizacja tej inwestycji w roku 2012, stąd te środki pozostały w budżecie i zasiliły wolne środki w budżecie w roku 2013, dlatego tez następuje powrót do tej uchwały udzielającej wsparcia policji w wykonaniu tych prac modernizacyjnych i remontowych w Komendzie Powiatowej Policji we Wrześni.

Radny L. Stawicki pytał o zakup remontera do wykonywania remontów dróg powiatowych mówiąc, że w momencie likwidacji Powiatowego Zarządu Dróg była mowa o tym, że nie opłaca się inwestować w PZD i taniej będzie wykonywać remonty dróg powiatowych firmami zewnętrznymi, czy teraz firmy zewnętrzne nie „wyrabiają się” z remontami dróg powiatowych i z tego powodu Zarząd decyduje się na zakup remontera dla jednostki w strukturze starostwa. Ponadto radny odniósł się do podjętej w czerwcu 2012 roku przez Radę Powiatu uchwały, w której zwiększono wydatki budżetowe o kwotę 260.000,- zł i z tego w planie Powiatowego Zarządu Dróg przeznaczono kwotę 60.000,- zł na zakup samochodu osobowo – towarowego. Radny dodał, że samochód nie został zakupiony i pytał w związku z tym, czy te pieniądze miały inne przeznaczenie, czy pozostały w rezerwie budżetowej.

Odpowiadając na pierwsze pytanie radnego, starosta D. Jaśniewicz przypomniał, że dyskusja na temat reorganizacji zarządzania drogami powiatowymi poprzez likwidację PZD i powołanie referatu dróg powiatowych miała na celu zmniejszenie części administracyjnej funkcjonowania PZD, natomiast pozostałe dwie osoby pracowników technicznych, którzy wykonują różnego rodzaju prace na drogach powiatowych, w związku z czym zakup remontera idzie dokładnie w tym kierunku. Dotychczas PZD dysponował archaicznym sprzętem, który i tak nie spełniał swojej roli i był tylko do wykorzystania w wąskim zakresie prac, natomiast remonter pozwoli kompleksowo dokonywać remontów na drogach powiatowych. Starosta podkreślił, że w tym roku i w latach następnych będzie rozpisany przetarg, wygra określona firma, która wykonuje szereg remontów kompleksowych w ramach wielkości określonej kwoty. Natomiast zakup remontera pozwoli efektywnie wykorzystać pracę tych dwóch pracowników, ponieważ sprzęt ten obsługiwany jest przez dwie osoby, zdolności techniczne sprzętu jest zdecydowanie większe, co pozwoli na wykonywanie drobnych prac na drogach w ciągu całego roku. Dysponowanie sprzętem, który pozostał po PZD plus remonter pozwoli na uzupełnianie tych głównych zamówień, które będą realizowały firmy zewnętrzne. Ma to służyć racjonalizacji i wykorzystywania sił i środków, które powiat w tej chwili posiada jeśli chodzi o organizację w formie referatu dróg powiatowych.

Kontynuując starosta odniósł się do drugiego pytania mówiąc, że zadanie zakupu samochodu nie zostało zrealizowane, w związku z czym środki pozostały w budżecie na realizację innych zadań.

Radny L. Stawicki prosił o wyjaśnienie kwestii „innych zadań”.

Starosta odpowiedział, że pieniądze z niezrealizowanego zadania przechodzą do budżetu roku następnego i zasilają wolne środki budżetowe.

W związku z brakiem dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przeszedł do procedury głosowania autopoprawki Zarządu do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2013 – 2025.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie projektu uchwały wraz z przyjętą autopoprawką Zarządu.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 185/XXVIII/2013 zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2013 – 2025.


Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie autopoprawkę Zarządu do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.


Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.


Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projektu uchwały wraz z przyjętą autopoprawką Zarządu.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 186/XXVIII/2013 w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.


Punkt 8 został wyczerpany, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 9 porządku obrad prosząc jednocześnie wiceprezesa A. Jasinskiego i przedstawienie informacji o ewentualnej korekcie finansowej kosztów inwestycji budowy szpitala powiatowego we Wrześni.

Ad. 9.

Wiceprezes A. Jasinski oświadczył, że „Zarząd Szpitala Powiatowego we Wrześni Sp. z o.o. nie otrzymał żadnej ostatecznej wiążącej decyzji o naliczeniu korekty finansowej jeśli chodzi o projekt „Podniesienie jakości opieki medycznej w regionie poprzez rozbudowę i przebudowę szpitala powiatowego we Wrześni” . W połowie ubiegłego roku, podczas wizyty monitorującej instytucji zarządzającej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego pojawiły się pewne wątpliwości dotyczące procedury przetargowej. Część tych wątpliwości została wyrażona w protokole wizyty monitorującej. Zarząd szpitala odniósł się do tych wątpliwości, do tej pory trwa obfita korespondencja między Zarządem szpitala a instytucją zarządzającą. Stoimy na stanowisku, że te kwestie, które instytucja zarządzająca poruszyła są bezpodstawne i bezzasadne. Instytucja zarządzająca zakwestionowała zapisy określające wymagania, czy nakładające określone wymagania na potencjalnych oferentów, którzy mogli wystartować w przetargu na rozbudowę i przebudowę szpitala. Zapisy te wskazywały określone wymagania po to, żeby można było wybrać możliwie jak najlepszego wykonawcę, wtedy instytucja zarządzająca została poinformowana o tym zapisie w SIWZ, ten SIWZ został przez instytucję zarządzającą zaakceptowany, mało tego w przetargu stanęło kilkunastu oferentów, z czego część te wymagania spełniała. W związku z powyższym my na tej podstawie wznosimy cały czas zastrzeżenia, jest to procedura wewnętrzna, odwoławcza od ewentualnego ryzyka nałożenia tej korekty finansowej. Gdyby się okazało, ze nasze zastrzeżenia, nasz pogląd na ten problem nie zostanie przez instytucję zarządzającą przyjęty i pojawi się ryzyko nałożenia korekty w formie ostatecznej decyzji administracyjnej, my zamierzamy się od tej decyzji odwoływać, rozpocząć procedurę odwoławczą zewnętrzną, wszcząć postępowanie przed sądami powszechnymi”. Wiceprezes zwrócił uwagę, że w kraju jest mnóstwo takich sytuacji, gdzie instytucje zarządzające nałożyły na beneficjentów korekty, beneficjenci odwołali się do sądów powszechnych i linia orzecznictwa sądów powszechnych jest przyjazna dla beneficjentów, w większości wypadków beneficjenci wygrywają te sprawy i instytucja zarządzająca od tej korekty musi odstąpić.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna M. Taciak stwierdziła, że pytania, które przygotowała w tej sprawie na tym etapie wyjaśnień stają się bezprzedmiotowe, ponieważ jeżeli Rzecznik Urzędu Marszałkowskiego podaje wielkość na jaką zostanie nałożona ta korekta finansowa, to sądziła, że informacja tego rodzaju, a jest ona dla tej inwestycji bardzo istotna, została Zarządowi szpitala przekazana, a jeżeli nawet nie została przekazana, to zdaniem radnej należało wykazać zainteresowanie na podstawie czego Rzecznik Urzędu Marszałkowskiego publikuje informację, która staje się informacją publiczną. Radna dodała, że mieszkańcy Wrześni i powiatu zaczynają pytać radnych co z tą inwestycją, ale również interesują się tym osoby spoza powiatu wrzesińskiego. Radna dodała, że ta inwestycja, co do której, wszyscy na sali mieli przekonanie, że jest ona zasadna i potrzebna dla miasta i powiatu, dlatego też wszyscy radni swego czasu głosowali za podjęciem tego zadania inwestycyjnego, Kontynuując radna stwierdziła, że nie ma sesji, aby radni na temat rozbudowy szpitala nie dyskutowali, co napawa nutą pesymizmu. Kończąc radna dodała, że życzy wszystkim, którzy ponoszą pełna odpowiedzialność za realizację tej inwestycji, aby nie doszło do tej korekty, bo jest to kwota ponad dwóch milionów złotych. Radna zaznaczyła, że nie posiada tyle wiedzy, jak się to przełoży na całą kwotę dofinansowania. Wobec powyższego, jeżeli Zarząd otrzyma stosowną informacje to prosiła, aby pan starosta, który reprezentuje powiat wrzesiński w Zgromadzeniu Wspólników na bieżąco Radzie przekazywał informacje co dzieje się na terenie tej budowy. Radna dodała, że inwestycja się „ślimaczy” i mówią to zwykli ludzie, którzy i zgłaszają uwagi, że inwestycja nie „żyje”. Jest inspektor nadzoru budowlanego, jest umowa, która na pewno była obwarowana określonymi karami, jeżeli nie zakończy w terminie. W związku z powyższym, radna pytała, czy w stosunku do wykonawcy stosowano jakiekolwiek sankcje wynikające z zapisów tejże umowy oraz czy w treści umowy zawarto między innymi zapis, który obligowałby projektanta szpitala, by uczestniczył w trakcie realizacji tego zadania. Radna dodała, że odnosi wrażenie, że nie ma tak naprawdę osoby, która odpowiada i czuje się odpowiedzialna za realizację tej inwestycji, tak to wygląda, jakby nie było żadnych ram czasowych co do jej zakończenia. Niedawno na tej sali sesyjnej prezes Zarządu przywoływał termin kwiecień/maj. Kończąc radna zapytała, w jakim terminie Zarząd przewiduje zakończenie inwestycji.

W dalszej dyskusji głos zabrał radny K. Wojciechowski i uzasadnił swoją wypowiedź na początku sesji, żeby temu tematowi był poświęcony jeden z punktów porządku obrad mówiąc, że radny obawiał się, że kiedy będzie to w punkcie interpelacji i zapytań to otrzyma taką odpowiedź jak na ostatniej sesji – niekompletną z zapewnieniem, że zostanie ona udzielona na piśmie. Radny podkreślił, że to wszystko przedłuża pewne procedury udzielania informacji radnym. Kontynuując K. Wojciechowski stwierdził, że jeżeli rzeczywiście tak jest, że Zarząd szpitala nie ma żadnych informacji dotyczących tej korekty, to dziwi się, że informacja w mediach wywołana została tydzień temu i wywołała burzę wśród mieszkańców zainteresowanych tą inwestycją, przez tydzień radni zdążyli złożyć wniosek, aby na sesji podjąć ten temat, natomiast dziwne jest, że ze strony prezesa, czy Zarządu szpitala nie zostały podjęte żadne działania, żeby sprostować tę publiczną informację. Jeżeli ukazuje się informacja, o której nie wie Zarząd szpitala i jest ona nieprawdziwa i nierzetelna, to zarząd powinien zrobić wszystko, żeby to zdementować, natomiast Zarząd nic w tej kwestii nie zrobił, żeby albo sprostować, albo potwierdzić, bo stawia ona zarówno zarząd szpitala, jak i Zarząd Powiatu i wszystkich radnych w niekorzystnym świetle.

Radny P. Hirschfeld pytał: 1. czy korekta finansowa będzie miała wpływ na dalsze opóźnienia realizacji inwestycji, 2. czy po kontrolach o których mówił wiceprezes były inne kontrole, 3. czy jest możliwość całkowitego odebrania dotacji oraz 4. co teraz z brakującą kwotą i kto ją wyłoży. Radny odniósł się również do terminu oddania do użytku nowego szpitala przytaczając treść wypowiedzi prezesa A. Jasinskiego udzielonej dla przeglądu Powiatowego, z której wynika, że szpital zostanie oddany na przełomie kwietnia i maja dodając, że jego zdaniem jest to gra słów, czy chodzi o termin oddania, czy przyjęcie do użytkowania. Radny dodał, ze podczas spotkań z wyborcami zadawane są pytania i nie jest w stanie jasno i precyzyjnie odpowiedzieć, kiedy zostanie ukończona budowa i oddanie szpitala do użytku. Kontynuując radny zadał kolejne pytania: jaki jest pomysł na działanie szpitala, jakie będą źródła finansowanie tego przedsięwzięcia, czy szpital będzie samowystarczalny, jakie będą koszty utrzymania całej jednostki i skąd zarząd szpitala weźmie na to pieniądze. Radny uzasadnił zadane pytania mówiąc, ze chciałby być pewien, że po kilku miesiącach funkcjonowania tego obiektu nie będzie dalszych problemów finansowych.

Ponownie głos zabrała radna M. Taciak i pytała, czy dokonane zostały już zakupy urządzeń, jeżeli tak, to co z gwarancją na ten sprzęt.

Radny K. Wojciechowski ponownie zabierając głos w odniesieniu do wypowiedzi radnego P. Hirschfelda i pytał, czy są znane wyniki finansowe Spółki Szpital Powiatowy we Wrześni za 2012 rok.

Radny B. Kruk nawiązał do wypowiedzi wiceprezesa mówiąc, że powiedział on, że Zarządu szpitala nie poinformowano o wprowadzeniu korekty dodając, że być może tak jest. Ponadto radny pytał, czy poinformowano Zarząd szpitala o rozpoczęciu procedury wprowadzenia korekty.

Z uwagi na brak dalszych pytań, przewodniczący Rady poprosił prezesa o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.

Wiceprezes A. Jasinski odpowiadając w kwestii korekty finansowej, która wywołała niepokój wszystkich powiedział, że nie ma ostatecznej decyzji o nałożeniu tej korekty, natomiast każda instytucja zarządzająca, przy każdym projekcie unijnym ma prawo skontrolować beneficjenta, ma prawo przeprowadzić wizytę kontrolującą i taka wizyta w szpitalu powiatowym miała miejsce w połowie ubiegłego roku. Wiceprezes ponownie wspomniał, że instytucja zarządzająca miała wątpliwości co do pewnych zapisów w specyfikacji, Zarząd szpitala się do tego odniósł, cały czas są składane zastrzeżenia. Na dzisiaj zarząd nie wie, czy korekta zostanie nałożona, czy też nie, natomiast jeżeli ta korekta zostanie ostatecznie nałożona, choć cały czas Zarząd uważa, że jest ona bezzasadna, ponieważ Urząd Marszałkowski zapoznał się i znał SIWZ oraz to, że do przetargu stanęła większa ilość oferentów i w związku z tym zarzut był taki, że zapisy SIWZ stawiały warunki takie, że mogły uniemożliwić startowanie innym oferentom. Ponownie wiceprezes podkreślił, że nie ma ostatecznej decyzji o nałożeniu korekty i dodał, że w tej chwili Zarząd szpitala składając zastrzeżenia do wątpliwości Urzędu Marszałkowskiego stara się, żeby ta korekta nie nastąpiła, jeżeli jednak się pojawi, to Zarząd wystąpi do sądów powszechnych o zniesienie tej korekty.

Wchodząc w słowo wiceprezesa radny K. Wojciechowski prosił o udzielenie konkretnej odpowiedzi, ponieważ w pierwszej fazie swojej wypowiedzi wiceprezes dość precyzyjnie odpowiedział, że Zarząd nie ma żadnej informacji na temat tej korekty, teraz odpowiadając na pytania wiceprezes użył słów, że nie ma ostatecznej decyzji o nałożeniu korekty. Radny dodał, że są to dwie zupełnie inne wypowiedzi, które mogą być i uzasadniać zupełnie inne sytuacje dotyczące określonego stanu faktycznego. Radny stwierdził, że to powoduje, że ma coraz mniejsze zaufanie do tego, co mówi wiceprezes, po czym poprosił przewodniczącego Rady, żeby zwrócił się do Urzędu Marszałkowskiego z zapytaniem, kiedy i czy przyszła korespondencja do szpitala w tej kwestii.

Wiceprezes A. Jasinski odpowiedział, że nie chce wchodzić w szczegóły swojej wypowiedzi, ale pamięta, że powiedział, że Zarząd szpitala nie ma ostatecznej, wiążącej decyzji na nałożenie tej korekty. Odpowiadając na pozostałe pytania dotyczące realizowania umowy na roboty budowlane przez wykonawcę inwestycji powiedział, że problemy rzeczywiście są, ale Zarząd nie ukrywał tego, natomiast wynikają one z tego, że główny konsorcjant upadł, a ten który pozostał i kontynuuje tę inwestycję ma również problemy finansowe i logistyczne. Termin obowiązujący, wynikający z aneksu nr 2 przewidywał do 31 marca 2013 roku zakończenie budowy. Termin ten nie zostanie dotrzymany, w związku z czym Zarząd zacznie naliczać kary umowne. Jeżeli Zarząd podejmie decyzje o odstąpieniu od tej umowy wówczas Rada Powiatu zostanie poinformowana. Wykonawca od 1 kwietnia br. będzie pozostawał w zwłoce, co daje podstawę do naliczenia kar umownych. Jeżeli chodzi o projektanta inwestycji, to cały czas prowadzi on nadzór nad projektem, jeśli chodzi o termin, to w tej chwili na budowie jest około 50 pracowników, w ostatnim czasie zwiększyła się liczba podwykonawców, Zarząd przewiduje, że jeżeli byłaby kontynuowana umowa z tym wykonawcą, to zdaniem wiceprezesa realnym terminem jest połowa roku.

Wiceprezes odniósł się do interpelacji radnego K. Wojciechowskiego mówiąc, że dzisiaj uzupełnienie odpowiedzi zostało przekazane na ręce pana starosty.

Następnie wiceprezes odpowiedział na pytanie dotyczące sprzętu mówiąc, że przetargi na wyposażenie dla szpitala zostały rozstrzygnięte, natomiast Zarząd przewidział etapowanie – dostawę tego sprzętu, montaż i szkolenie, które odbędą się po zakończeniu budowy szpitala. Zarząd w aneksach dokonał również przedłużenie terminów gwarancji na ten sprzęt, jest w prawdziwym magazynie i nie ma żadnego zagrożenia, żeby się w jakikolwiek sposób zniszczył, czy zamortyzował w sposób, który obniżyłby jego wartość.

Jeżeli chodzi o wyniki szpitala za rok 2012, wiceprezes wyjaśnił, że w tej chwili biegły rewident bada sprawozdanie i na początku kwietnia Zarząd będzie mógł Radzie podać wiążące informacje. Jeżeli chodzi o koncepcję działania nowego szpitala, wiceprezes wspomniał, że następuje rozszerzenie opieki ambulatoryjnej, poradnictwa – działa przychodnia lekarza rodzinnego. Poradnie będą działać w starej części szpitala, od 1 stycznia br. zostało przyjęte z powrotem ratownictwo medyczne, widoczne są karetki stojące pod szpitalem. Będzie też działał szpitalny oddział ratunkowy, który jest wyceniany przez NFZ korzystniej, niż w tej chwili izba przyjęć, w tym roku udało się również zwiększyć kontrakt jeszcze na tzw. starym szpitalu jest to kwota 1.390.000,- zł na kontrakcie podstawowym, zostały przyjęte karetki i jest to kwota 1.000.850,- zł. Kończą się formalności dotyczące przejęcia poradni, która działa przy szpitalu, a prowadzona przez podmiot prywatny poradnia chirurgiczno - ortopedyczna, zakłada się, że będzie to przychód około milion złotych rocznie. 95 % przychodów będzie pochodziło z kontraktów z NFZ, Zarząd zakłada, że jest to ilość wystarczająca do utrzymania nowego budynku szpitala.

Radna M. Taciak wspomniała, że były negocjacje co do terminów oddania szpitala, żeby środki z dotacji nie przepadły, radna pytała, jaki jest ostateczny termin oddania szpitala.

Wiceprezes A. Jasinski odpowiedział, że trwa procedura wydłużenia umowy o dofinansowanie z urzędem marszałkowskim, do końca tego tygodnia Zarząd przekaże komplet dokumentów, które pozwolą zawrzeć aneks z urzędem marszałkowskim.

Do końca roku 2013 Zarząd będzie aneksować o przedłużenie tego terminu, dotyczącego realizacji części budowlanej i sprzętowej jak również rozliczenie inwestycji, natomiast terminem ostatecznym jest koniec 2015 roku.

Radna M. Taciak pytała, kto jest inspektorem nadzoru budowlanego.

Wiceprezes odpowiedział, że jest czterech inspektorów nadzoru, każdy z określonej branży.

Jeżeli chodzi o branżę budowlaną to jest to p. Waldemar Domagalski, w branży tzw. wentylacyjnej, kanalizacyjnej, klimatyzacyjnej – p. Ryszard Kaźmierczak, branża elektryczna – p. Jan Misztak, instalacje tzw. słaboprądowe – sieć LAN, informatyka – p. Włodzimierz Gomuła. Wszystkie te osoby wcześniej prowadziły nadzór nad inwestycjami publicznymi, również na terenie powiatu. Nadzór autorski prowadzi autor projektu architekt p. Michał Kozielewski.

Radny P. Hirschfeld życzył, żeby Zarządowi się udało i nie było korekty i ponownie pytał, czy korekta będzie miała wpływ na dalsze opóźnienie realizacji budowy szpitala.

Wiceprezes A. Jasinski podkreślił, że Zarząd przeanalizował wątpliwości urzędu marszałkowskiego i stwierdził, że są one bezzasadne i Zarządowi uda się z tego wybronić na poziomie urzędu marszałkowskiego, jeżeli jednak dojdzie do nałożenia korekty, wówczas Zarząd będzie się starał wybronić na poziomie sądu powszechnego. Wiceprezes zaznaczył, ze nie ma to żadnego wpływu na opóźnienia w budowie szpitala, są to dwie równolegle rzeczy, które się ze sobą nie pokrywają i na siebie nie wpływają.

Radny P. Hirschfeld pytał, czy odbyły się po tej kontroli jakieś inne kontrole.

Wiceprezes A. Jasinski wyjaśnił, że ta kontrola miała miejsce w 2010 roku i dotyczyła procedury przetargowej i oprócz tych wątpliwości kontrola zakończyła się stwierdzeniem, że projekt jest realizowany prawidłowo i ze strony urzędu marszałkowskiego nie było innych kontroli. Wiceprezes ponownie podkreślił, że instytucja zarządzająca ma prawo monitorować inwestycję, którą finansuje w formie sprawozdawczości, jak i w formie wizyty monitorującej.

Z uwagi na brak dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady zamknął pkt 9 porządku.


Ad. 10.

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie sesyjnym nie wpłynęła żadna interpelacja i zwrócił się do radnych, czy ktoś dzisiaj chciałby w tej sprawie zabrać głos. Ponadto przewodniczący poinformował, że w dniu dzisiejszym dotarło uzupełnienie do interpelacji złożonej przez radnego K. Wojciechowskiego.

Radni nie zgłosili zapytań, zatem przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku posiedzenia.

Ad. 11.

W punkcie tym głos zabrał radny J. Mazurkiewicz i nawiązując w swojej wypowiedzi do korekty finansowej wyjaśnił, że ma ona związek z zajściem, które miało miejsce w 2010 roku, kiedy wspólnie z p. Alicją Kostrzewską uczestniczył w pracach komisji, która precyzowała specyfikacje istotnych warunków zamówienia i przedmiot zamówienia. Powołany był specjalny ekspert p. Modrzejewski, który prowadził te obrady, został on powołany przez Zarząd szpitala do przeprowadzenia prawidłowej procedury, aby nie było żadnej wątpliwości i faktycznie, wielokrotnie to podkreślał, że jest specjalistą w swojej branży. Kontynuując radny powiedział, że 18 czerwca 2010 roku pojawiła się informacja o rozpoczęciu procedury i wyłonieniu wykonawcy na budowę szpitala, minęły trzy lata i teraz urząd marszałkowski wraca do tej sytuacji. Kilka dni po ogłoszeniu na stronach internetowych zamówień publicznych, przyszły zapytania zgodnie z przewidzianą procedurą, na które należało udzielić informacji. Korekty urzędu marszałkowskiego dotyczyły windy i konsorcjum. Radny przytoczył treść pytania dotyczącego windy cyt.: „W przedstawionym projekcie brak pozycji wind, czy winda wraz z wyposażeniem wchodzi w skład wyceny?” Radny dodał, że w projekcie budowlanym było wszystko: schody, drzwi, piece, co. itp. i ktoś zapomniał wpisać windy, ale główny ciąg do windy był, wystarczyło odpowiedzieć, że winda wchodzi do wyceny, natomiast odpowiedź, która została udzielona na podstawie art. 38 prawo zamówień publicznych to taka, że zamawiający dokonuje zmian istotnych warunków zamówienia poprzez rozszerzenie zakresu przedmiotu zamówienia o dostawę i montaż wind. Windy te powinny spełniać wymogi według obowiązujących przepisach prawa. Zdanie radnego jest to jeden z głównych argumentów urzędu marszałkowskiego, że trzeba zabrać szpitalowi te kwoty, ponieważ urząd zaczął interpretować sobie dalej przepisy, które dotyczą prawa zamówień publicznych, natomiast komisja oparła się na art. 21 ust 12a), który mówił, że w przypadku dokonywania zmian treści ogłoszenia, zamieszczonego w biuletynie zamówień publicznych lub opublikowanym w dzienniku urzędowym unii europejskiej, zamawiający przedłuża termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub termin składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia zmian we wnioskach lub ofertach – jeżeli jest to konieczne. Komisja stwierdziła, że to nie jest konieczne, odpowiedź została udzielona 2 lipca, a złożenia ofert był do 26 lipca, a więc było jeszcze 24 dni. Urząd marszałkowski pisze, że odnosząc się do kwestii rozszerzenia przedmiotu zamówienia o montaż windy, zarzutu nie stanowi ocena przedmiotu zamówienia, ale brak terminu przedłużenia składania ofert w związku z tą zmianą. Zdaniem urzędu była to niezmiernie istotna zmiana i miał być zachowany okres 22 dni, w tym przypadku było 24 dni. Druga kwestia dotyczy konsorcjum, komisja walczyła o to, by przy zdolności ekonomicznej i finansowej spróbować zrobić tak, żeby wykonawcy z terenu powiatu wrzesińskiego mogli tez uczestniczyć w tym przetargu. Ekspert jednoznacznie stwierdzał, że ma doświadczenie i wiedzę, na co dawał konkretne przykłady, co nastąpiło, kiedy były przedstawione za małe wymogi, tak, że w końcu zostały przedstawione trzy warunki dla przedsiębiorców, którzy mieli startować – 1. wykazanie przychodów w ostatnich trzech latach 2007-2009, za każdy rok średnio po 50 mln zł, 2. mieli posiadać środków finansowych własnych lub zdolność kredytową na wysokość minimum 20 mln zł. i 3 warunek, że są ubezpieczeni od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzenia działalności tez na kwotę nie mniejszą, niż 20 mln zł. Radny dodał, że gdyby komisja robiła to bez udziału eksperta, nie byłby zrobiony błąd, ze w przypadku umowy z konsorcjum, partner główny, czyli lider powinien wykazać obroty średnio 40 mln zł. Radny dodał, że komisja nie spowodowała żadnego uszczerbku, wystartowało w przetargu 9 kontrahentów, wystartowały firmy, które proponowały wybudowanie szpitala od kwoty 35 mln zł do ponad 50 mln zł. Urząd Marszałkowski stwierdza, że takie coś, jak tutaj zostało zrobione, to mówi o tym,
że obowiązek traktowania wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie na równi z wykonawcami występującymi samodzielnie wskazuje sprzeciw art. 23 stanowiący, że do konsorcjum należy stosować przepisy o wykonawcy, a więc również przepisy dotyczące równego traktowania wykonawców. Za ten zapis, który komisja ustaliła był wymogiem eksperta, który mówił, że tak musi być, jeżeli będzie lider, należy mu dać takie warunki, żeby tę całą budowę prowadził, na tej podstawie urząd marszałkowski stwierdził, że jest to naruszenie konkurencyjności, bo wszyscy partnerzy konsorcjum mają równe prawa, stąd próba nałożenia korekty finansowej. Radny podkreślił, że mega skandalem dla urzędu marszałkowskiego będzie fakt, jak szpital wrzesiński wygra tę sprawę w sądzie, jak wygrają inne samorządy. Radny podał przykład sytuacji przy budowie szkoły, jak miała miejsce w gminie Miłosław, która została ukarana za brak podwykonawców, pomimo tego, że cel został osiągnięty i inwestycja została zakończona przed czasem, wszystko funkcjonuje, ale zostali ukarani za to, że nie wpuścili podwykonawców. Zdaniem radnego kara nie jest adekwatna do domniemanego przestępstwa, ale robi się ryczałt według ustalonej tabeli. Radny zwrócił uwagę, że urząd marszałkowski próbuje nałożyć korektę po dwóch latach od rozpoczęcia tej inwestycji. Kończąc radny dodał, że jego wypowiedź jest tytułem usprawiedliwienia się, ponieważ był tej komisji, która razem z innymi branżami uczestniczyła w tych rozmowach i nie udało się w wprowadzić podwykonawców z terenu powiatu wrzesińskiego i jeszcze dokonane zostały wpisy, które są traktowane jako coś, co powodowało, że było zagrożenie. Radny zaznaczył, że żadnego zagrożenia i uszczuplenia ilości ludzi do przetargu nie było i dodał, że ekspert nie przewidział, jak urzędnik potrafi znaleźć „hak” na wszystko, co jest możliwe. Wydawało się, że to, co robił ekspert i co przedstawiał świadczyło o tym, że wybrana została taka firma, która rzeczywiście w krótkim czasie wszystko dobrze zrobi, ale patrząc z drugiej strony na Grupę 3J, to na koniec roku 2010 potrafiła przedstawić duże wyniki finansowe i okazać się budową kilku szpitali w Polsce, a następnego miesiąca już nie miała płynności finansowej. Na zakończenie radny dodał, że najmniej udziału ma w tym wszystkim wiceprezes A. Jasinski, bowiem wszedł on na budowę pół roku temu.

Następnie głos zabrała radna M. Taciak podziękowała radnemu J. Mazurkiewiczowi za wyjaśnienie wszystkich niuansów dodając, że dzisiaj radni zostali przekonani, co tak naprawdę sprawiło, że urząd marszałkowski zaczyna się czepiać tej inwestycji wnioskując o korektę.

O głos poprosił Komendant J. Gruszczyński i w swojej wypowiedzi podziękował radnym za ponowne podjęcie decyzji dotyczące wsparcia inwestycji w Komendzie Powiatowej Policji we Wrześni, która będzie służyć młodym mieszkańcom powiatu wrzesińskiego.

Następni głos zabrała pani poseł K. Poślednia mówiąc, że jest zainteresowana inwestycją budowy szpitala i jeżeli istnieje taka potrzeba, na prośbę pana starosty, czy Zarządu szpitala uczestniczy w pewnych rozmowach, może bardziej w zakresie kontraktowania i finansowania usług medycznych, które prowadzi szpital. Poseł podkreśliła, że kwestie poruszane dzisiaj przez radnych zna z doniesień medialnych, jak również z rozmów osobistych z Zarządem szpitala, ale także zna procedury kontrolne, które dokonują potrzebę nałożenia tych korekt. Pani poseł również podziękowała radnemu J. Mazurkiewiczowi za wyjaśnienie istoty sprawy i dodała, że wierzy, że uda się Zarządowi wybronić z tej korekty, tym bardziej, że ta specyfikacja przez urząd marszałkowski była widziana. Pani poseł wspomniała, że specyfikacja dotycząca sprawy w Miłosławiu nie była znana instytucji nadzorującej. Poseł nawiązała do wypowiedzi radnej, że praktycznie na każdej sesji jest poruszany temat szpitala, to zdaniem pani poseł jest to zasadne, ponieważ jest to jedna z większych inwestycji powiatu wrzesińskiego, w którą inwestuje się kilka milionów złotych, a która będzie służyć nie tylko mieszkańcom powiatu wrzesińskiego. Kończąc pani poseł złożyła radnym życzenia świąteczne.

Przewodniczący Rady również złożył życzenia świąteczne radnym i zamknął ten punkt porządku obrad.


Ad. 12.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady G. Kaźmierczak, o godz. 1934 zamknął XXVIII sesję Rady Powiatu we Wrześni.


Protokołowała:

Katarzyna Plucińska

inspektor

Załączniki

Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji:
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Łukasz Jakubowski (30/04/2013 13:10:39)
  • zaakceptowanie treści informacji: Łukasz Jakubowski (30/04/2013 13:11:34)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Łukasz Jakubowski (30/04/2013 13:11:34)
Lista wiadomości
Protokół nr XXXVI/2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 27.12.2013 roku.
Protokół nr XXXV/2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 28.11.2013 roku.
Protokół nr XXXIV / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 24.10.2013 roku.
Protokół nr XXXIII / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 27.09.2013 roku.
Protokół nr XXXII / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 25.07.2013 roku.
Protokół nr XXXI / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 27.06.2013 roku.
Protokół nr XXX / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 14.06.2013 roku.
Protokół nr XXIX / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 25.04.2013 roku.
Protokół nr XXVIII / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 26.03.2013 roku.
Protokół nr XXVII / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 06.03.2013 roku.
Protokół nr XXVI / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 31.01.2013 roku.