AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady 2013 (IV kadencja)

Protokół nr XXXI / 2013

PROTOKÓŁ NR XXXI/2013

z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni

w dniu 27 czerwca 2013 roku



Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godzinie 16:00 otworzył XXXI sesję Rady Powiatu we Wrześni, powitał radnych, starostę, pracowników starostwa, przedstawicieli jednostek organizacyjnych powiatu, a także zaproszonych gości. Przewodniczący stwierdził obecność 19 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał i decyzji w sprawach objętych porządkiem obrad.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z  XXX sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady. Przewodniczący dodał, że nikt z radnych nie zgłosił uwag do treści w nim zawartych i zarządził głosowanie, w wyniku którego protokół nr XXX/2013 z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 14 czerwca 2013 roku został przyjęty 19 głosami „za”.


Przewodniczący Rady zrealizował w ten sposób początkowe punkty porządku obrad:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z XXX sesji Rady Powiatu.


Ad.3.

Pani Lilla Pylak, członek kapituły Fundacji Dzieci Wrzesińskich przedstawiła „Człowieka Roku 2012 Powiatu Wrzesińskiego”, pana Mateusza Michalskiego, któremu Fundacja przyznała ten tytuł. Przewodniczący kapituły Bolesław Święciochowski odczytał rekomendację - pan M. Michalski jest dwukrotnym medalistą paraolimpijskim, mistrzem świata i Europy. Pierwszym międzynarodowym sukcesem sportowca było mistrzostwo świata wywalczone w 2011 roku podczas zawodów w Nowej Zelandii, gdzie zdobył dwa złote medale w biegach na 100 i 200 metrów. W roku 2012 został mistrzem Europy w biegu na 100 m, na igrzyskach paraolimpijskich w Londynie wywalczył dwa medale - w biegu na 200 metrów ustanawiając jednocześnie rekord świata i srebrny na dystansie 100 metrów. Mateusz to skromny i pracowity sportowiec, który od wielu lat udowadnia młodym ludziom, że ciężką pracą i wysiłkiem mimo niepełnosprawności można osiągnąć sukcesy na skalę światową. Jest dzisiaj ambasadorem naszego powiatu, nie tylko na terenie kraju, ale także poza jego granicami. Kandydaturę do tytułu zgłosiło Wrzesińskie Towarzystwo Kulturalne.

Gratulacje panu Mateuszowi złożyli członkowie kapituły, jak również pani poseł na Sejm RP Krystyna Poślednia, Starosta Wrzesiński Dionizy Jaśniewicz i Grzegorz Kaźmierczak przewodniczący Rady.

Mateusz Michalski podziękował za wyróżnienie mówiąc, że było to dla niego duże zaskoczenie, że został zgłoszony do tego tytułu, który będzie motywacją do pracy nad sobą, tak jak pracuje nad lepszą formą. Pan Mateusz za niecały miesiąc będzie bronił tytułu mistrza świata na mistrzostwach we Francji.

Przewodniczący kapituły B. Święciochowski podziękował staroście i przewodniczącemu Rady za umożliwienie wręczenia tytułu „Człowiek Roku 2013 Powiatu Wrzesińskiego” na sesji Rady Powiatu.

Kontynuując posiedzenie, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktów objętych porządkiem obrad.


Ad. 4.

Przewodniczący Rady zaznaczył, że porządek posiedzenia został radnym przesłany wraz z materiałami na sesję, po czym zwrócił się z zapytaniem, czy ktoś z radnych chciałby zgłosić uwagi do zaproponowanego porządku.

Radni nie zgłosili uwag, w związku z czym dalsze punkty porządku obrad przedstawiały się następująco:

  1. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

  2. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał podjętych na XXX sesji.

  3. Podjęcie uchwał:


a) w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie hipoteką nieruchomości stanowiącej własność powiatu wrzesińskiego;

b) zmieniającej uchwałę nr 267/XLII/2010 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 29 września 2010 roku w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie długoterminowego zobowiązania finansowego w związku z realizacją przez Spółkę pod firmą „Szpital Powiatowy we Wrześni” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością inwestycji pn.: „Rozbudowa budynków, budowli i instalacji oraz zakupu sprzętu medycznego dla Szpitala Powiatowego we Wrześni;

c) zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2013 – 2023;

d) w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.


8. Interpelacje i zapytania radnych.

9. Wolne głosy i wnioski.

10. Zakończenie.


Ad. 5.

Przewodniczący Rady poinformował o działaniach, które zostały podjęte przez radnych w  okresie międzysesyjnym od 14 czerwca do 27 czerwca 2013 roku.

Przedstawione informacje stanowią załącznik nr 2 do protokołu.


Ad. 6.

Sprawozdanie z prac Zarządu i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym przedstawił przewodniczący Zarządu Dionizy Jaśniewicz.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.


Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby zabrać głos w kwestii przedstawionych informacji.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 7.



Ad. 7.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:


a) wyrażenia zgody na obciążenie hipoteką nieruchomości stanowiącej własność powiatu wrzesińskiego.


Przewodniczący Rady poprosił starostę D. Jaśniewicza o przedstawienie uzasadnienia do projektu uchwały.

Starosta zaznaczył, że przedstawi informację, która podsumowuje uchwały dotyczące zabezpieczenia hipoteką emisji obligacji i pokazuje konstrukcję finansową całego przedsięwzięcia i jakie to będzie powodowało skutki dla budżetu zarówno bieżące, jak i związane z Wieloletnią Prognozą Finansową. Starosta zwrócił uwagę, że w całym przedsięwzięciu są trzy główne bloki. Część z nich związana jest z dodatkowym finansowaniem zadań, a część jest nieinwazyjna w stosunku do bieżącego budżetu, jak i budżetu w latach następnych., Obligacje które wyemituje Spółka Szpital Powiatowy we Wrześni na prace dodatkowe wynikają jak mówił na poprzedniej sesji przewodniczący Rady Nadzorczej ze zmian przepisów prawnych i wymogów NFZ. Na kwotę 4.350,000 zł składają się prace dodatkowe - na poziomie 2,5 mln zł, zestawienia różnicowe, czyli porównanie tzw. wydatków kwalifikowanych i niekwalifikowanych, które są skutkiem tych prac dodatkowych– 454.000,- zł, korekta finansowa i koszty związane z inspektorami nadzoru – 135.000,- zł.

Starosta nawiązał do nałożonej przez Urząd Marszałkowski korekty finansowej mówiąc, że wskutek podjętych decyzji, został podpisany aneks z Urzędem Marszałkowskim na kontynuowanie inwestycji, skutkiem tego było przekazanie transzy środków finansowych dnia 18 czerwca 2013 r. na konto Spółki.

Kontynuując starosta wypowiedział się w kwestii prefinansowania mówiąc, że we wszystkich projektach finansowanych w formie dotacji ostatnia transza środków musi być prefinansowana, czyli beneficjent musi wyłożyć kwotę w wysokości 10% wartości dotacji, przy czym, po rozliczeniu zadania następuje zwrot tych środków. Czyli kwota 2.650.000,- zł będzie zabezpieczona poprzez ustanowienie hipoteki na nieruchomościach powiatowych, co ze strony banku określone jest jako wystarczające, natomiast w momencie rozliczenia inwestycji to zabezpieczenie zostanie odblokowane.

Zarząd Powiatu zdecydował, żeby do nowego szpitala dofinansować zakup sprzętu tzw. wyposażeniowego. Część tego sprzętu została zakupiona przed trzema laty ze środków otrzymanych z Ministerstwa Zdrowia, jest różnicą pomiędzy tym zakupionym sprzętem, a tym, w który zostanie wyposażony szpital w momencie oddania go do użytku. Na zakup wyposażenia dla nowego szpitala powiat wrzesiński przeznaczy 650.000,- zł, taka kwota wynika z tego, że rata kapitałowa w tej wysokości byłaby płatna, gdyby nastąpiło zakończenie inwestycji, natomiast w tej sytuacji zostaje ona przesunięta na lata następne, dlatego zwolniła się kwota 1.350.000,- zł, która jest w budżecie zapisana jako zabezpieczenie ze strony powiatu. Zarząd zakłada, że kredyt będzie do miliona zł, żeby nie utrudniać procedur, jeżeli okazałoby się, że rozstrzygnięcia przetargowe będą wyższe. Ta wielkość, która jest podana w uchwale spina całość przedsięwzięcia

W całości jest to kwota 5 mln zł, przy wartości inwestycji ponad 50 mln zł, zakłada się przy takich inwestycjach 10% wartości na roboty dodatkowe. Starosta zaznaczył, że żeby podjąć te uchwały należy mieć świadomość, jakie to rodzi skutki bliższe i dalsze dla budżetu powiatu, jak i perspektywy finansowania zadań powiatowych i dodał, że na szczęście powiat jest w bardzo dobrej sytuacji finansowej ze wskaźnikami na bardzo dobrym poziomie, co daje gwarancję uchwalania, jak i kontynuowania wydatków inwestycyjnych na lata następne.

Starosta poprosił panią Annę Trubacz, główną księgową o przedstawienie części wskaźnikowej budżetu.

Zestawienie kształtowania się relacji wynikającej z art. 243 ustawy o finansach publicznych w Wieloletniej Prognozie Finansowej w latach 2013-2023 odnosi się do maksymalnego, dopuszczalnego wskaźnika spłaty, który w latach kolejnych ma tendencję zwyżkową. Planowana łączna kwota zobowiązań tylko w roku 2013 przekracza tę relację, gdyby już obowiązywały przepisy o finansach publicznych, nie mógłby wówczas być uchwalany budżet w takim kształcie. Począwszy od roku 2014 margines bezpieczeństwa jest dość spory, w roku 2020 jest on ze względu na ekstrapolację na lata przyszłe jest w ogóle bardzo duży, następuje zbliżenie w roku 2017, w którym wchodzą poręczenia. W przypadku uchwalenia w dniu dzisiejszym zmian do budżetu wskaźnik nieco się spłaszcza, jednak nadal pnie się w górę i planowana kwota zobowiązań nie powoduje niebezpieczeństwa. Aby móc porównać te dwie rzeczy – stan na chwilę obecną i stan po podjęciu uchwał zmieniających budżet i zmieniających prognozę finansową i dotyczących poręczeń, jak i prolongaty na lata następne wykupu obligacji, to wskaźniki zostały utrzymane na tym samym poziomie.

Po tych wyjaśnieniach, przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Jako pierwszy głos zabrał P. Hirschfeld i zwracając się do starosty pytał, czy kwota 5 mln zł, jest kwotą ostateczną, czy w późniejszym czasie szpital nie będzie wymagał dodatkowego wsparcia finansowego.

Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że jest to realna perspektywa, z drobną nadwyżką, natomiast na dzień dzisiejszy, ze wszystkich danych, jakie zostały przedstawione przez Zarząd Spółki Szpital Powiatowy we Wrześni wynika, że są to kwoty, które zamykają wartość tej inwestycji, natomiast inżynieria finansowa została wcześniej uzgodniona z bankiem Nordea, jeżeli takie uchwały zostaną podjęte, to bank wyrazi zgodę na emisję tych obligacji. Przedstawiona wcześniej przez główną księgową ekstrapolacja finansowa pokazuje, jak się będzie to kształtowało w latach następnych i na podstawie przekazanych informacji spina to wartość inwestycji.

Następnie o głos poprosił radny K. Wojciechowski mówiąc, że dzisiaj Rada Powiatu ma podjąć decyzję o skierowaniu do szpitala wrzesińskiego dodatkowych środków, jest to decyzja trudna albowiem wiadomo, jaka jest sytuacja jeśli chodzi o opóźnienie tej inwestycji, a dzisiejsze uchwały mają związek z tymi opóźnieniami. K. Wojciechowski stwierdził, że każdy z radnych musi mieć świadomość, musi dokonać pewnej oceny, że są różne sytuacje, w których znajduje się dany podmiot, w tym wypadku szpital wrzesiński i jeżeli jest to sytuacja dobra, to wtedy te decyzje podejmuje się łatwiej, jeżeli sytuacja ekonomiczna jest trudna, to te decyzje obciążone są dodatkowym ryzykiem, które oczywiście można i trzeba podejmować, ale trzeba mieć określoną wiedzę. Dzisiaj wiadomo z informacji pana starosty, że powiat znajduje się w dobrej kondycji finansowej, co nie zmienia postaci rzeczy, że trzeba sięgać po dodatkowe środki kredytowe. Radny pytał jak wygląda sytuacja finansowa szpitala, jaki jest wynik finansowy szpitala za rok 2012.

Odpowiadając radnemu starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że mówienie o skierowaniu dodatkowych środków dla szpitala nie jest do końca uzasadnione, ponieważ emisji obligacji dokona Spółka, natomiast powiat udzieli poręczenia. Zarząd Powiatu proponuje, żeby zakupiony przez powiat sprzęt został aportem przekazany do Spółki z tego względu, że dla wskaźników finansowych jest to bardziej korzystne, niż bezpośrednie dofinansowanie. Starosta podkreślił i zdementował, jakoby dodatkowe koszty wynikały z opóźnienia inwestycji dodając, że jest to nieprawda, nie potwierdzają tego żadne dokumenty, nie potwierdza tego również Urząd Marszałkowski. Aneks podpisany przez Urząd Marszałkowski uznaje, że inwestycja jest prowadzona prawidłowo. Ponownie starosta zaznaczył, że dodatkowe środki związane są z pracami dodatkowymi, które nie wynikają z przedłużenia terminu realizacji, tylko wynikają z procesów technologicznych i odbiorowych po zakończeniu inwestycji, żeby nie narazić się na sytuację, że inwestycja nie może być odebrana ze względu na to, że w międzyczasie zmieniły się przepisy.

Radny K. Wojciechowski odniósł się do wyjaśnień udzielonych przez starostę D. Jaśniewicza mówiąc, że użył takiego sformułowania, ponieważ w uzasadnieniu do projektu uchwały dotyczącej podjęcia długotrwałego zobowiązania, pierwsze zdanie zaczyna się od takiego właśnie sformułowania: „W związku z przedłużającymi się pracami inwestycyjnymi…”. Kontynuując radny ponownie zwrócił się z prośbą o informacje na temat wyniku finansowego szpitala za rok 2012 i informacji, czy odbyło się Walne Zgromadzenie i czy Zarząd Spółki otrzymał absolutorium.

Starosta D. Jaśniewicz odpowiadając na drugie pytanie radnego poinformował, że Walne Zgromadzenie odbyło się w dniu wczorajszym, obrady nie zostały dokończone, dalsza część posiedzenia odbędzie się bezpośrednio po zakończeniu sesji Rady i zostanie podjęta decyzja o udzieleniu absolutorium zarówno Radzie Nadzorczej i Zarządowi Spółki.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i nim przystąpił do procedury głosowania o głos w kwestii formalnej poprosił radny K. Wojciechowski mówiąc, że chciałby uzyskać informację jaki jest wynik finansowy szpitala, informację, która ułatwi podjęcie decyzji jak głosować.

Starosta D. Jaśniewicz odpowiedział, że ta kwestia zostanie rozstrzygnięta w dniu dzisiejszym, po sesji. Przewodniczący Rady poprosił prezesa Zarządu Spółki Szpital Powiatowy we Wrześni o zabranie głosu w tej sprawie.

Prezes Zarządu Z. Przybylski odpowiedział, że wynik finansowy szpitala jest na poziomie minus 4 mln zł i jest on największy, jaki szpital osiągnął w ciągu dziesięcioletniej działalności jako SP ZOZ i pięcioletniej kadencji Spółki. Jest on wynikiem niedoszacowania kontraktów, wynikających głównie z ogólnej sytuacji NFZ. Obecnie sprawa jest w sądzie, 3 lipca br. odbędzie się pierwsza rozprawa o ponad 4,6 mln zł za nadwykonania z roku 2010 i 2011. Jeżeli chodzi o nadwykonania z roku 2012, to NFZ jest w trakcie przygotowywania koncepcji rozliczenia tych nadwykonań.

Następnie głos w dyskusji zabrał radny B. Kruk mówiąc, że ostatni raz zagłosuje za poręczeniem obligacji dla szpitala, dlatego, że nikt obecny na tej sali nie poręczyłby kredytu dając swoje pieniądze komuś, kto ma złą sytuację finansową.

Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że to właśnie dokończenie inwestycji spowoduje, że kontrakt, który dzisiaj jest umniejszony w stosunku do lat ubiegłych, który wynika z tego, że można było kontraktować na takim poziomie, jak w latach ubiegłych ze względu na SOR, oddział wewnętrzny i kilka kontraktów, które zostały zmniejszone w związku z inwestycją. Zakończenie inwestycji przywróci ten poziom finansowania jaki był dotychczas, jak i otworzy nowe możliwości kontraktowania i zwiększenia kontraktu w stosunku do tego, co jest w dniu dzisiejszym.

Ponownie głos zabrał radny K. Wojciechowski mówiąc, że radni są w trudnej sytuacji, ponieważ wszystkiego nie wiedzą i gdyby radny nie zapytał o pewne kwestie, to też by o nich nie wiedział, natomiast, jeżeli jest zaufanie do organu właścicielskiego, żeby poczekać z podjęciem tej decyzji do momentu, kiedy zakończy się Walne Zgromadzenie, wówczas będzie łatwiej podjąć tę decyzję. Głosowanie na „nie” stawia radnych w bardzo nieetycznej sytuacji, może łatwiej byłoby, gdyby zaufać Walnemu Zgromadzeniu i poczekać kilka godzin i zakończyć sesję w momencie, kiedy już będą znane decyzje organu właścicielskiego.

Starosta D. Jaśniewicz odniósł się do propozycji radnego K. Wojciechowskiego mówiąc, że zakończenie Zgromadzenia Wspólników i udzielenia absolutorium w żaden sposób nie przedkłada się na realizację zadań inwestycyjnych z tego względu, że te przedstawione wielkości nie mają żadnego wpływu na realizację inwestycji. Starosta dodał, że podjęcie uchwał ma decydować o dynamice i tempie zakończenia inwestycji.

Włączając się do dyskusji radny L. Stawicki pytał, jaka jest gwarancja, że w przyszłym roku, czy po zakończeniu inwestycji NFZ zwiększy kontraktowanie.

Starosta wyjaśnił, że na poprzedniej sesji przewodniczący Rady Nadzorczej te kwestie wyjaśniał, że w momencie oddania szpitala, są zagwarantowane pieniądze na SOR. Starosta dodał, że zmienia się w tej chwili filozofia NFZ i Ministerstwa Zdrowia w kierunku kontraktowania i na spotkaniu z ministrem Neumanem i prezesem NFZ panią Agnieszką Pachciarz przedstawiono jednoznaczne decyzje zmierzające do zmian w systemie kontraktowania na rzecz lecznictwa zamkniętego, które dzisiaj jest generalnie niedofinansowane i nie dotyczy to tylko wrzesińskiego szpitala. Jest to kwestia niedoszacowania wielu kontraktów szpitalnych kosztem praktyk wewnętrznych realizowanych przez NFZ, gdzie wybierane są interesujące placówki medyczne bez ponoszenia pełnych kosztów i odpowiedzialności, wiele takich praktyk dokonuje pewnych zabiegów, po czym przedsięwzięcie jest zamykane i otwierane następnego dnia, natomiast szpital działa w ostrym dyżurze przez 24 godziny 365 dni w roku, co generuje określone koszty. I kiedy dzisiaj NFZ dokonuje podsumowania sytuacji lecznictwa zamkniętego szpitali klinicznych, wojewódzkich i powiatowych, wymaga to radykalnej zmiany systemu, stąd propozycja renegocjowania obecnych kontraktów, jak i zmiana polityki kierowania strumieni finansowych do finansowania kontraktów. Starosta dodał, że wielokrotnie przez prezesa Spółki podnoszona była kwestia uwarunkowań historycznych, średnia kontraktowania populacji na cztery podstawowe oddziały w województwie wielkopolskim kształtuje się ona na jednego mieszkańca od 150 zł do 330 zł. We Wrześni jest to kwota 135 zł, dlatego pierwsza restrukturyzacja została przeprowadzona jeszcze w strukturze SP ZOZ doprowadziła, że kontraktowanie odbywało się procentowo w stosunku do lat ubiegłych, natomiast nikt nie chciał wrócić do podstaw, które decydują między innymi o nadwykonaniach, które generują określoną ilość pacjentów, ponieważ trudno wyobrazić sobie sytuację, kiedy pojawiają się pacjenci, których szpital odsyła, bo skończył się kontrakt. Na takie działanie nie może sobie pozwolić szpital ostrodyżurowy. Zmiana polityki kontraktowania daje szansę, że po zakończeniu inwestycji szpital będzie spełniał standardy na określonym poziomie, będzie mógł dodatkowo kontraktować na takim poziomie, który nie będzie generował nadwykonań, które trzeba egzekwować w sądach, tym bardziej, że do roku 2008 wszystkie nadwykonania były płacone.

Następnie o głos poprosiła radna M. Taciak mówiąc, że głosowała za przyjęciem do realizacji tej inwestycji i wszystko to, co działo się wokół szpitala na etapie realizacji, a było poddawane pod obrady Rady, razem z radnym L. Stawickim akceptowała propozycje Zarządu Powiatu. Radna przyznała, że do wypowiedzi sprowokował wynik finansowy szpitala i informacja prezesa Spółki, ze jest to najgorszy wynik finansowy od piętnastu lat. Radna dodała, że sprawia to, iż nie ma takiego przekonania do pewności co do sytuacji finansowej szpitala, jak i budżetu powiatu. Radna podkreśliła, że zarówno pan starosta, jak i główna księgowa przedstawili, że na dzień dzisiejszy sytuacja finansowa powiatu i wszelkie wskaźniki są bardzo korzystne również w perspektywie najbliższych dziesięciu lat. Radna przypomniała, ze na poprzedniej sesji pan starosta poinformował, że inicjatywa rozpoczęcia inwestycji odbywała się w sytuacji bardzo korzystnej jeśli chodzi finanse budżetu powiatu, jak i budżetu państwa. Dlatego, gdyby odnieść się do tego co było i do tego, co jest i co będzie, na dzień dzisiejszy mówi się o tak naprawdę wirtualnych wielkościach, ponieważ zapowiedzi ministra Rostowskiego i nie tylko wyraźnie wskazują na trudną sytuację gospodarczą, zatem przyszłość tych dziesięciu lat, w zderzeniu z tym, co dzieje się z budżetem państwa i z tym, co może się zdarzyć z budżetem powiatu, z uwagi na poręczenia w wysokości ponad 4 mln zł nie mówić o zaciągniętych kredytach. Radna dodała, że niestety wspólnie z radnym L. Stawickim wstrzyma się od poparcia i przyzwolenia podjęcia takiej uchwały.

W dalszej części dyskusji głos zabrał radny S. Tomczak i powiedział, że nie był wtedy radnym, kiedy Rada podejmowała decyzję o budowie szpitala i dodał, że dzisiaj dziwi się tym radnym, którzy podejmują decyzje o wstrzymywaniu się od głosowania lub, że stają na rozdrożu tej sytuacji nad którą Rada debatuje. Zdaniem radnego wstrzymanie się od głosu, czy wątpliwości dotyczące podjęcia tych uchwał stawia radnych w określonej sytuacji, ponieważ niedokończenie tej inwestycji spowoduje konsekwencje jeszcze gorsze, niż jej dokończenie. Radny ponownie podkreślił, że dziwi się takiej dyskusji, dodając, że nie ma innego rozwiązania i dzisiaj szpital musi być dokończony i to, co powiedział prezes Przybylski, że po wybudowaniu szpitala będą inne kontrakty, które spowodują lepszą finansową sytuację szpitala, to zdaniem radnego jest prawdą, ponieważ szpital będzie spełniał warunki takie, jakie powinien spełniać, żeby to kontraktowanie uzyskać na wysokim poziomie. Kończąc radny podkreślił, że dzisiaj innej decyzji Rada nie powinna podejmować, jak tą, żeby te uchwały dzisiaj przyjąć i uchwalić te zmiany, które dotyczą finansowanie szpitala.

Następnie głos zabrał radny B. Kruk mówiąc, że dziwi się radnemu, że się dziwi, bo wiadomo, że przeciętny radny nie ma żadnego wpływu na budowę szpitala od początku od ogłoszenia przetargu.

Radny K. Wojciechowski stwierdził, że wychodzi to, o czym mówił wielokrotnie zadając dziesiątki pytań w różnych kwestiach i potwierdził słowa radnego B. Kruka mówiąc, że radni nie mają kompletu informacji i pełniąc mandat radnego, podejmując uchwały w określonych kwestiach radny chce mieć przekonanie i wiarę w to, że podejmuje decyzje na „tak”, albo na „nie”, ale ze świadomością, że wie na ten temat możliwie wszystko. Radny przypomniał debatę przed uchwaleniem budżetu na 2013 rok, na której nie było mowy o tym, że będzie podejmowana próba sprzedaży gospodarstwa w Bierzglinku, a kwestia ta wyniknęła po dwóch miesiącach od uchwalenia budżetu. Na poprzedniej sesji, przewodniczący Rady Nadzorczej z wielkim optymizmem mówił o realizacji inwestycji, ale nie wspomniał ani słowem o sytuacji finansowej szpitala, która jest taka, jaka jest. Na tej samej sesji nikt radnym nie powiedział o tym, że będzie potrzeba podejmowania tych uchwał, które dzisiaj są w porządku obrad. Problem polega na tym, że jeżeli radni mają podjąć decyzje, to powinni mieć świadomość, że podejmują ją w słusznej wierze. Radny pokreślił, że jest jak mało kto zainteresowany tym, żeby szpital został jak najszybciej skończony i zaproponował, żeby przełożyć sesję lub zrobić przerwę, niech się odbędzie Walne Zgromadzenie, które dokona oceny działania i realizacji budżetu szpitala powiatowego za 2012 rok. Radny dodał, że udzielenie absolutorium Zarządowi będzie dla niego dowodem, że praca Zarządu została oceniona pozytywnie, mimo powstałych strat, które są dlatego, że sytuacja w służbie zdrowia jest fatalna. Radny zwrócił się do Zarządu Powiatu z prośbą o pomoc w podjęciu decyzji lub stworzyć warunki do tego, żeby można z pełnym przekonaniem podnieść rękę na „tak”. Kontynuując radny podkreślił, że trzeba szpital skończyć jak najszybciej, ale działania te muszą mieć swoją kolej rzeczy. Radny dodał, że zadawał pytania dlaczego ta sytuacja z przeciąganiem się inwestycji trwa tak długo, dlaczego miały one miejsce i nikt do końca radnym o tym nie powiedział i na komisji budżetowej radny zadał pytanie panu staroście, czy w związku z tym, że szpitalowi zabrano ponad milion złotych, czy z tego tytułu ktoś ponosi konsekwencje, pan starosta nie widzi osób winnych tej sytuacji. Radny dodał, że być może tak jest, że wiąże się to z zupełnie innymi, niezależnymi kwestiami, ale teraz radny chce zaufać organowi właścicielskiemu, który musi podjąć decyzję i jeżeli ją podejmie, wtedy radnym będzie zdecydowanie łatwiej również te decyzje podjąć. Kończąc radny dodał, żeby zakończyć sprawę formalnie, nie tyle utrudnić, co usankcjonować, bo każdy z obecnych na tej sali już w przyszłym roku będzie rozliczany przez wyborców, którzy żądają od radnych rzetelności, dlatego radny podejmie tę decyzję na „tak”, z przyjemnością wyrazi zgodę na to, żeby te uchwały dzisiaj przyjąć, ale stawia warunek, aby najpierw odbyło się Walne Zgromadzenia, a dopiero po tym podjęcie decyzji.

Radny S. Tomczak w swojej wypowiedzi stwierdził, że do słów radnego B. Kruka nie będzie się odnosił, bo nie ma to w ogóle sensu i zwracając się do radnego K. Wojciechowskiego powiedział, że jak ktoś na ostatniej sesji słuchał uważnie wypowiedzi przewodniczącego Rady Nadzorczej i prezesa Spółki, która dotyczyła budowy szpitala, można było dokładnie wyciągnąć wnioski, że te uchwały dzisiaj trzeba będzie podjąć.

Radny K. Wojciechowski odniósł się do wypowiedzi przedmówcy mówiąc, że nie ma sensu polemizować, ponieważ odniósł inne wrażenie wynikające z tych wypowiedzi i dodał, że jeżeli nie dosłyszał, a dzisiaj ma świadomość, że taką wiedzę chce mieć, to zasługuje na to, aby ją otrzymać.

Starosta D. Jaśniewicz stwierdził, że odnosi wrażenie, że nie wszyscy są zainteresowani ukończeniem budowy tego szpitala. Zdaniem starosty wiele osób byłoby bardzo zadowolonych, gdyby to przedsięwzięcie się załamało, ale to właśnie wyborcy ocenią radnych za to, jakich działań podjął się Zarząd i Rada i jaki będzie tego ostateczny efekt. Starosta zaznaczył, że nie jest prawdą, że ta informacja na sesji Rady nie pojawiała się, że radni nie mieli informacji, jak kształtuje się przebieg inwestycji. Starosta przypomniał kilkakrotne wypowiedzi członków Zarządu i Rady Nadzorczej na zadawane pytania, na wniosek pojawiali się i wyjaśniali, tak że każdorazowo ta informacja pojawiała się i były dokonywane oceny sytuacji, to na podstawie tych informacji, które były przekazywane. Starosta dodał, że zupełnie inna sytuacja była w styczniu, kiedy toczyła się sprawa rozliczenia inwestycji i kontrola, która była przeprowadzona i zupełnie inna sytuacja jest dzisiaj, kiedy te rzeczy się rozstrzygnęły i rozstrzygnęły się na korzyść. Starosta dodał, że w jakiej sytuacji byliby dzisiaj wszyscy, gdyby Urząd Marszałkowski uznał, że były jakiekolwiek nieprawidłowości związane z przebiegiem i realizacją inwestycji, to nie zostałby podpisany aneks, który zamyka cały okres szczegółowych wyjaśnień. Starosta przypomniał, że podczas realizacji inwestycji była kontrola CBA, kontrola Urzędu Kontroli Skarbowej, NIK, wszystkie możliwe instytucje przyglądały się tej inwestycji, dokumentom na różnych etapach jej realizacji. Starosta nawiązał do wcześniejszej swojej wypowiedzi mówiąc, że został podpisany aneks, została określona kwota robót dodatkowych, to wszystko wynika z konkretnych działań i potrzeb związanych z tą inwestycją. I jeżeli w wyniku podpisanego aneksu trafiły na konto pieniądze i wiadomo, że trzeba prefinansować inwestycję i o tym było mówione wielokrotnie i jeżeli dzisiaj będą podejmowane decyzje, to właśnie dlatego, że są konkretne wyliczenia. Jest to normalny przebieg inwestycji zaakceptowany przez instytucję finansującą i dzisiaj Rada ma podjąć decyzję, ale żeby jak najszybciej zakończyć inwestycję, potrzebne są środki na sprzęt, na prefinansowanie, korektę i prace dodatkowe, co zostało uzasadnione. Starosta dodał, że zapewne nie wszystkie decyzje podejmowane w trakcie realizacji całego przedsięwzięcia były całkowicie bezbłędne, ale tego się nie da uniknąć przy takiej skali inwestycji. Starosta zaznaczył, że dzisiaj wszyscy są w dobrze decydującym momencie, ponieważ jest aneks i finansowanie z Urzędu Marszałkowskiego i spina się przedsięwzięcie, które daje zupełnie nową perspektywę. Starosta wspomniał, o inwestycji w Gnieźnie prezentując zdjęcia z budowy szpitala powiatowego, która z powodu rozstrzygnięć przetargowych, błędów na budowie po prostu stanęła i nadaje się w dużej mierze do rozbiórki, a koszt jej będzie wynosił tyle co wybudowanie części budynku. I jeżeli dzisiaj Rada podejmuje pewne decyzje, to dobrze, że jest ten etap niepewności i wyjaśniania kwestii formalnych, prawnych, finansowych jest już poza i dzisiaj ma być postawiona pieczęć nad przedsięwzięciem pt.: rozbudowa szpitala powiatowego we Wrześni.

Następnie głos zabrał radny J. Szafarek i wyraził swoje zadowolenie, że w dzisiejszej sesji uczestniczy pani poseł K. Poślednia, ponieważ o środki na budowę szpitala Rada ubiegała się w momencie, kiedy pani poseł była marszałkiem województwa wielkopolskiego. Radny odniósł się również do wyniku finansowego szpitala i podzielił zdanie radnych, że nie jest on dodatni, ale zdaniem radnego 3 lipca wynik ten się zmieni. Radny wspomniał również, że od ostatniej sesji, sytuacja w szpitalu uległa zmianie i do 70 osób wzrosła liczba osób pracujących na budowie. Radny dodał, że słowa prezesa szpitala i przewodniczącego Rady Nadzorczej szpitala spełnią się, jeżeli dzisiaj radni podejmą uchwały. Radny odnosząc się do wypowiedzi radnego K. Wojciechowskiego dotyczącej wahania przed podjęciem decyzji, stwierdził, że zastanawia się, jaki wpływ na decyzje będzie miało udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium. Niezależnie od tego, jaka będzie sytuacja, to zdaniem radnego Rada powinna te uchwały przyjąć, ponieważ budowy szpitala nie można zatrzymać, a te środki są dla zakończenia tej budowy niezbędne.

Radny P. Hirschfeld zwracając się do starosty powiedział, że bardzo zawiódł się na wypowiedzianych przez starostę słowach, że na sali są osoby, które są przeciwko budowie tego szpitala i dodał, że na pewno do tego grona się nie zalicza. Nawiązując do inwestycji w Gnieźnie radny dodał, że koszty tego, że inwestycja padła ponosi społeczeństwo i ono właśnie ma słuszne zarzuty do radnych, że niezbyt wnikliwie to wszystko kontrolowali. Radny stwierdził, że pan starosta jest w stanie te uchwały dzisiaj przegłosować poprze koalicję i dodał, że dobrze by było, żeby do tego grona dołączyła tzw. opozycja. Radny zaznaczył, że cały czas mówi się o tym, że informacja na temat tego, co się dzieje w szpitalu była nierzetelna i tu radny przypomniał o datach oddawania szpitala do użytku.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie.

Radny K. Wojciechowski zabrał głos w kwestii formalnej mówiąc, że w czasie swojego wystąpienia złożył wniosek o odroczenie sesji do momentu zakończenia Walnego Zgromadzenia i prosił o poddanie tego wniosku pod głosowanie.

Przewodniczący Rady zapytał, czy jest wniosek przeciwny.

Nikt z radnych nie zgłosił innego wniosku, w związku z czym przewodniczący poddał wniosek radnego K. Wojciechowskiego pod głosowanie.

W głosowaniu nad wnioskiem udział wzięło 19 radnych, 1 głos był za przyjęciem wniosku, 3 głosy „wstrzymujące” i 15 głosów było „za” odrzuceniem wniosku.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie hipoteką nieruchomości stanowiącej własność powiatu wrzesińskiego.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 15 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 4 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 198/XXXI/2013 w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie hipoteką nieruchomości stanowiącej własność powiatu wrzesińskiego.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:

b) zmieniającej uchwałę nr 267/XLII/2010 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 29 września 2010 roku w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie długoterminowego zobowiązania finansowego w związku z realizacją przez Spółkę pod firmą „Szpital Powiatowy we Wrześni” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością inwestycji pn.:  „Rozbudowa budynków, budowli i instalacji oraz zakupu sprzętu medycznego dla
Szpitala Powiatowego we Wrześni.

Uzasadnienie do projektu przedstawiła A. Trubacz główna księgowa mówiąc, że uchwała dotyczy prolongaty wykupu obligacji wyemitowanych przez Spółkę Szpital Powiatowy we Wrześni z roku 2013 na lata 2021-2023 po 450.000,- zł rocznie. Wynika to z przedłużającej się inwestycji, kiedy spłata zobowiązań finansowych następuje po zakończeniu inwestycji, zatem konieczna jest prolongata na emisję obligacji.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w przedstawionym temacie.

Nikt z radnych nie zabrał głosu, w związku z czym przewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 16 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 3 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 199/XXXI/2013 zmieniającą uchwałę nr 267/XLII/2010 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 29 września 2010 roku w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie długoterminowego zobowiązania finansowego w związku z realizacją przez Spółkę pod firmą „Szpital Powiatowy we Wrześni” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością inwestycji pn.: „Rozbudowa budynków, budowli i instalacji oraz zakupu sprzętu medycznego dla Szpitala Powiatowego we Wrześni.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektów uchwał:

c) zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2013 – 2023,

d) w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.


Uzasadniając projekty uchwał pani A. Trubacz w pierwszej kolejności odniosła się do projektu dotyczącego zmian w budżecie mówiąc, że wprowadza się dochody budżetowe w następujących kwotach:

- 10.000,00 zł z przeznaczeniem na prace remontowe kościoła poewangelickiego w Miłosławiu,

-- 8.241,00 zł jako dotacja od wojewody na sfinansowanie kosztów utrzymania w Domu Pomocy Społecznej,

- 20.936,00 zł z przeznaczeniem na zadanie „Asystent rodziny i koordynator rodziny pieczy zastępczej” realizowane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni,

- zwiększone wpływy uzyskane przez:

- Zespół Szkół Zawodowych nr 2 – kwota 7.900,00 zł,

- darowizna otrzymana przez Ośrodek Wspomagania Dziecka i Rodziny w Kołaczkowie - kwota 3.300,00 zł,

- Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego – 38,00 zł.

Powyższe środki przeznaczone są na zwiększenie budżetów jednostek, które bezpośrednio te zadania realizują. Ponadto z wolnych środków zwiększa się plan dla:

- PCPR z przeznaczeniem na pokrycie kosztów funkcjonowania zawodowych rodzin zastępczych i pogotowia rodzinnego,

- Starostwu Powiatowemu na wykonanie audytu bezpieczeństwa sieci teleinformatycznych i usług pocztowych,

- zwiększa się o 15.000,00 zł zadanie majątkowe jako wpłatę na fundusz dofinansowanie zakupu samochodu rozpoznawczo – ratowniczego wraz z przyczepą z funkcją rozpoznania zagrożeń chemiczno – ekologicznych.

Planowany kredyt w kwocie 1 mln zł planuje się przeznaczyć na zadanie majątkowe – zakup sprzętu dla Szpitala Powiatowego we Wrześni i kwotę 1.350.000,00 zł, z wydatków bieżących, w związku z podjęciem uchwały o przesunięciu spłaty obligacji na lata następne, przenosi się ją na zadania majątkowe, które łącznie będą wynosić 2.350.000,00 zł i taka kwota jest zabezpieczona w budżecie na zakup mebli dla Szpitala. Ponadto zmniejsza się rezerwę celową o kwotę 38.000,00 zł i środki te przeznacza się dla:

Liceum Ogólnokształcącego w kwocie 30.000,00 zł i Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej w kwocie 8.000,00 zł z przeznaczeniem na prace remontowe w obu obiektach.

W uzupełnieniu do zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej w zakresie przedsięwzięć dodaje się przedsięwzięcie pn.: świadczenie usług pocztowych dla Starostwa Powiatowego we Wrześni w łącznej kwocie 115.000,00 zł i dokonuje się zmian w długotrwałych zobowiązaniach finansowych w związku z realizowaniem przez Spółkę pod firmą Szpital Powiatowy we Wrześni Spółka z o.o. inwestycji – kwotę wydatków bieżących w kwocie 1.350.000,00 zł przenosi się na lata 2021-2023.

Z uwagi na udzielone przez powiat wrzesiński poręczenie w kwocie 4.350.000,00 zł, a chodzi o emisję obligacji, ma ono również odzwierciedlenie w WPF w części dotyczącej poręczeń i w związku z tym, że wprowadza się wolne środki i kredyt, zmianie ulegają również wskaźniki.

Po tych wyjaśnieniach, przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący zarządził głosowanie omówionych projektów uchwał.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 16 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 3 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 200/XXXI/2013 zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2013 – 2023.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 16 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 3 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 201/XXXI/2013 w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2013 rok.

Po głosowaniach, przewodniczący Rady zamknął punkt 7 porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 8.

Ad. 8.

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym nie wpłynęła żadna interpelacja ani zapytanie i zwracając się do radnych pytał, czy ktoś chciałby w tym punkcie zabrać głos.

W związku z brakiem głosów, przewodniczący Rady zamknął pkt 8 i przystąpił do realizacji kolejnego punktu objętego porządkiem obrad.

Ad. 9.

W punkcie tym głos zabrali radni według kolejności zgłoszeń: J. Balcerzak, T. Waszak, M. Przyjemski i L. Stawicki.

Radny J. Balcerzak zwrócił się z apelem do pana starosty i członków Zarządu o zintensyfikowanie prac na drogach powiatowych i poinformował, że w okresie międzysesyjnym, komisja ochrony środowiska dwukrotnie była w terenie - na drogach powiatowych: w dniu 17 czerwca br. w gminie Pyzdry i gminie Kołaczkowo i 24 czerwca br. – w gminie Miłosław i gminie Nekla, natomiast w dniu jutrzejszym komisja ma w planie przejazd po drogach powiatowych w gminie Września. Radny dodał, że późniejszym terminie komisja swoje uwagi przekaże przewodniczącemu Rady. Ponadto radny poinformował, że członkowie komisji zwrócili się z zapytaniem do pracownika Referatu Dróg Powiatowych, gdzie odbywają się prace na drogach, żeby komisja mogła je zobaczyć i otrzymali odpowiedź, że o godz. 14:00 już nikt nie pracuje, ponieważ o godz. 5:00 rozpoczynają pracę, a o 13:00 kończą, natomiast, jeżeli pracownicy wykonują remonty na drogach, wówczas nie koszą poboczy. Kończąc swoją wypowiedź radny dodał, że jego zdaniem ościenne powiaty lepiej radzą sobie z problemem koszenia przydrożnych rowów.

Przewodniczący Rady poinformował, że został poproszony przez radną T. Waszak o przekazanie panu staroście, jako przewodniczącemu Zarządu raportu wizualnego, który został przekazany pani radnej na sesji w Kołaczkowie.

Radna T. Waszak nawiązując do wypowiedzi radnego J. Balcerzaka stwierdziła, że niestety najgorszy stan dróg jest w gminie Kołaczkowo, stąd słowa krytyki pod adresem Rady Powiatu na sesji w Kołaczkowie. Radna dołączyła się do apelu radnego J. Balcerzaka i dodała, że wydolność ekipy pracującej na drogach jest niewystarczająca.

Radny M. Przyjemski zwrócił się do członków komisji ochrony środowiska, żeby przyjrzała się również drodze na Gutowo Małe, o której wspominał na poprzedniej sesji, a także prosił członków Zarządu, aby spróbowali oszacować koszty budowy chodnika, o który proszą mieszkańcy.

Przewodniczący Rady poprosił kierownika Referatu Dróg Powiatowych o zabranie głosu w poruszonych przez radnych kwestiach.

Pani I. Karpińska odniosła się do wypowiedzi radnego J. Balcerzaka mówiąc, że nie wie, dlaczego taka odpowiedź dotycząca koszenia poboczy została udzielona, ponieważ trzech pracowników pracuje na remontach cząstkowych, trzech pracowników zatrudnionych jest z Powiatowego Urzędu Pracy i dwóch pracowników z referatu gospodarczego. Jedna osoba kosi mechanicznie kosiarką bijakową, pozostałe osoby koszą ręcznie. Jeśli chodzi o remonty cząstkowe cały czas ekipa pracuje w terenie i od roku 1999 zawsze do tych prac były trzy osoby, ponadto po tej zimie jest trzy razy więcej ubytków niż w latach ubiegłych.

Radny L. Stawicki zwrócił się do pani I. Karpińskiej i pytał, czy z tych osób, które zostały wymienione można zorganizować dwie grupy trzy osobowe, które pracowałyby na drogach na dwie zmiany i dwóch traktorzystów, którzy przez te dwie zmiany kosili rowy.

Pani I. Karpińska odpowiedziała, że jeśli chodzi o pracę zmianową, to nie jest to możliwe do wykonania, natomiast po otrzymaniu remontera, dwie ekipy będą pracować na remontach cząstkowych, pozostali pracownicy będą wykaszać pobocza.

Z uwagi na brak dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady zamknął punkt 9 i podziękował radnym za udział w sesji.

Ad. 10.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, przewodniczący Rady, o godz. 17:40 zamknął XXXI sesję Rady Powiatu we Wrześni.

Załączniki

Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji:
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Łukasz Jakubowski (01/08/2013 09:57:56)
  • zaakceptowanie treści informacji: Łukasz Jakubowski (09/08/2013 09:05:15)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Łukasz Jakubowski (09/08/2013 09:05:15)
Lista wiadomości
Protokół nr XXXVI/2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 27.12.2013 roku.
Protokół nr XXXV/2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 28.11.2013 roku.
Protokół nr XXXIV / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 24.10.2013 roku.
Protokół nr XXXIII / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 27.09.2013 roku.
Protokół nr XXXII / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 25.07.2013 roku.
Protokół nr XXXI / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 27.06.2013 roku.
Protokół nr XXX / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 14.06.2013 roku.
Protokół nr XXIX / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 25.04.2013 roku.
Protokół nr XXVIII / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 26.03.2013 roku.
Protokół nr XXVII / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 06.03.2013 roku.
Protokół nr XXVI / 2013
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 31.01.2013 roku.