Protokół nr XXX/2009
z sesji Rady Powiatu we Wrześni,
z dnia 3.09.2009 r.
Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godz. 16:00 otworzył XXX sesję Rady Powiatu we Wrześni. Po powitaniu radnych i zaproszonych gości przewodniczący stwierdził, że zgodnie z listą obecności aktualnie w sesji uczestniczy 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób, stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji – lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Nieobecny – radny Krzysztof Wojciechowski.
Ad. 2.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXIX sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady.
Przewodniczący dodał, że nikt z radnych nie złożył uwag do tego protokołu.
W związku z powyższym, protokół z XXIX sesji został poddany pod głosowanie.
Protokół z XXIX sesji Rady Powiatu we Wrześni został przez radnych przyjęty –18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących”.
Ad.3
Przewodniczący Rady przedstawił następujący porządek obrad:
-
Otwarcie i stwierdzenie quorum.
-
Przyjęcie protokołu z obrad XXIX sesji Rady Powiatu.
-
Przedstawienie porządku obrad.
-
Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
-
Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.
-
Informacja na temat bezrobocia i sytuacji na rynku pracy w powiecie wrzesińskim w 2008 r.
-
Informacja o przebiegu wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za I półrocze 2009 r.
8. Podjęcie uchwał w sprawie:
-
regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Wrzesiński,
-
wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości będącej własnością powiatu wrzesińskiego, położonej we Wrześni, oznaczonej geodezyjnie jako działka nr 3896/23,
-
Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego we Wrześni,
-
zmiany uchwały nr 188/XXIX/2009 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie przyjęcia dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie przedsięwzięcia „Odnawialne źródła energii i termomodernizacja wybranych budynków Powiatu Wrzesińskiego i upoważnienia Zarządu Powiatu we Wrześni do wystawienia weksla in blanco,
-
zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2009 rok.
-
Interpelacje i zapytania radnych.
-
Wolne głosy i wnioski.
-
Zamknięcie obrad.
Ad.3.
Przewodniczący Rady zaproponował zmianę w porządku obrad polegającą na wprowadzeniu w punkcie 8 e) projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia realizacji projektu „Im więcej nas łączy, tym mniej dzieli – integracja lokalnej społeczności w gminie Kołaczkowo” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na rok 2009 otrzymałby numer 8 f).
Radni jednogłośnie 18 głosami „za”, przy 0 głosów „sprzeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęli zaproponowaną poprawkę do porządku obrad.
Ad. 4.
W punkcie tym przewodniczący Rady Powiatu złożył informację o działaniach podjętych w okresie międzysesyjnym – załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Ad. 5.
Informację z posiedzeń Zarządu i realizację z wykonania uchwał przedstawił przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz - załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
O godz. 16:20 na salę obrad przybył radny K. Wojciechowski.
Liczba radnych biorących udział w posiedzeniu – 19.
Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie przedstawionych informacji.
Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady przystąpił do realizacji następnego punktu porządku obrad.
Ad. 6.
W punkcie tym głos zabrał dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni Eugeniusz Wiśniewski, który zapoznał radnych z sytuacją bezrobocia, z także przedstawił statystykę bezrobocia od początku roku 2009.
Powyższa informacja stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
W dyskusji nad przedstawionym materiałem głos zabrali radni: E. Plewiński i J. Mazurkiewicz.
Radny E. Plewiński zwrócił uwagę, że ze sprawozdania wynika, że znacznie zwiększyła się liczba bezrobotnych z wyższym wykształceniem.
Dyrektor PUP potwierdził ten fakt.
Radny kontynuując pytał, jakie jest uzasadnienie tego faktu i pytał, czy nie jest to rezultat otwarcia we Wrześni filii wyższych uczelni i kształcenia w kierunkach, które na rynku pracy nie mają popytu.
Dyrektor PUP odpowiedział radnemu, że ludzie z wyższym wykształceniem łatwiej sobie radzą na rynku pracy. PUP głównie pomaga ludziom bez wykształcenia i z wykształceniem zawodowym i gimnazjalnym i kieruje środki dla tych bezrobotnych, którzy tej pomocy potrzebują., natomiast te osoby, które ukończyły studia łatwiej znajdują pracę i nie pozostają długotrwale bezrobotnymi. Wysoki stan bezrobocia na koniec 2008 roku wynika z tego, że młodzi ludzie rejestrują się głównie w IV kwartale.
Radny J. Mazurkiewicz zwrócił uwagę na część sprawozdania dotyczącą zatrudniania obcokrajowców mówiąc, że brakuje jemu informacji dotyczącej ilu obcokrajowców pracuje w powiecie wrzesińskim oraz jaką funkcję pełni w tym Powiatowy Urząd Pracy, czy rola ogranicza się do rejestracji, czy urząd pomaga w zatrudnieniu tych osób.
Kontynuując radny pytał także, jaka jest wysokość składek na ubezpieczenie społeczne dla obcokrajowców zatrudnianych w Polsce.
Udzielając odpowiedzi na pytania radnego dyrektor PUP powiedział, że działania PUP dotyczące zatrudniania obcokrajowców w Polsce oparte są na rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej i dotyczy to obywateli Ukrainy, Białorusi i Rosji i rola PUP polega tylko na rejestracji oświadczeń pracodawców chcących zatrudnić obcokrajowców, natomiast Urząd nie wnika, gdzie jest możliwość zatrudnienia. Dyrektor zaznaczył, że nie będzie na forum wskazywał, z jakimi pracodawcami Urząd ma problem, ponieważ wiąże się to ze sprawami urzędów celnych, a także z naruszeniem prawa dotyczącym zatrudnienia. Dyrektor dodał, że w roku 2009 znacznie zmalała liczba pracodawców zatrudniających obcokrajowców.
Jeśli chodzi o składki na ubezpieczenia społeczne, dyrektor PUP wyjaśnił, że są odprowadzane od najniższego wynagrodzenia.
Z uwagi na brak dalszych głosów w dyskusji, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do realizacji punktu 7 porządku obrad.
Ad. 7.
Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu przewodniczącego Zarządu D. Jaśniewicza i przedstawienie informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za I półrocze 2009 roku – załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Zabierając głos starosta D. Jaśniewicz powiedział, że realizacja budżetu przebiega prawidłowo, co wynika z dobrze przygotowanego projektu budżetu i jego realizacji pomimo zmieniających się okoliczności, jak i wielu niewiadomych związanych z wpływami do budżetu.
Starosta zaznaczył, że dochody budżetu za I półrocze zostały wykonane w wysokości 52,54% oraz zwrócił uwagę na niskie wykonanie dochodów ze sprzedaży mienia i dodał, że te nieruchomości, które zostały zapisane w uchwale budżetowej jako przeznaczone do sprzedaży, w wyniku przeprowadzonych procedur nie zostały sprzedane, w związku z tym procedury te są w tej chwili wznawiane.
Starosta zwrócił uwagę, iż pomimo tego, że nieruchomości po raz kolejny są wystawione na sprzedaż, procedury te są długotrwałe i skomplikowane i dotyczą zwłaszcza tych nieruchomości, których wartość przekracza 1 mln złotych. Zarząd zakłada, że w drugiej połowie roku te nieruchomości uda się zgodnie z zapisami w uchwale budżetowej sprzedać. Kontynuując starosta ponownie zaznaczył, że mimo tego sytuacja finansowa budżetu, jeśli chodzi o dochody jest zadowalająca i dodał, że jeśli chodzi o wydatki, to zostały one wykonane na poziomie 42,25%. Wydatki i dochody nie rozkładają się proporcjonalnie w ciągu roku, stąd wykonanie budżetu jest pewnym sygnałem, czy nie powstają pewne niebezpieczeństwa i na ten moment takie zagrożenia nie występują, pomimo zmniejszonych wpływów. Przekroczenia występują w niektórych jednostkach oświatowych i związane jest to głównie z tym, że w I półroczu wypłacane są 13 pensje, co zawyża wielkość wydatków płacowych w tych jednostkach, co w następnej części roku jest proporcjonalnie wyrównane.
Ponad 50% wykonania budżetu było w Powiatowym Urzędzie Pracy i związane jest to ze zmianą uregulowań prawnych dotyczących obejmowaniem ubezpieczeniem zdrowotnym. Jest to zadanie rządowe finansowane ze środków zewnętrznych, które w momencie sporządzania informacji za I półrocze nie wpłynęły w odpowiedniej wysokości. Dość niskie wykonanie wydatków majątkowych 4,14% wynika z tego, że większość inwestycji realizowana jest w drugiej połowie roku. W pierwszej połowie roku trwają przygotowania, przeprowadzane są postępowania przetargowe, natomiast sama realizacja następuje w drugiej połowie roku, stąd ten wskaźnik nie stanowi niebezpieczeństwa związanego z zaplanowaną realizacją zadań, chociaż postępowania przetargowe nie przebiegają tak łatwo, pomimo unieważnień przetargów, co wpływa na przesunięcie terminów i obawy, czy zostaną one zrealizowane w roku 2009. Starosta dodał, że to będzie się wiązało z późniejszą informacją i propozycjami dotyczącymi zmian w zapisach w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym, ażeby można było płynnie te inwestycje kontynuować w roku 2010. Na ten rok zaplanowano dość sporo znaczących inwestycji finansowanych zarówno ze środków własnych, z kredytu długoterminowego zaciągniętego przez powiat na wspomaganie zadań inwestycyjnych tych zaplanowanych bezpośrednio ze środków własnych, jak i tych, które są ze środków pozyskanych. Starosta zaznaczył, że kredyt nie będzie wykorzystany na finansowanie bieżących wydatków. Większe inwestycje, do których powiat uzyskał dofinansowanie, poza środkami z programu kapitał ludzki, dofinansowanie na przebudowę dróg, modernizację obiektów sportowych i na zadania z zakresu termomodernizacji.
Na zakończenie swojej wypowiedzi, podsumowując 6 miesięcy realizacji budżetu, jak i bieżącą sytuację budżetu starosta zwrócił uwagę, że nie ma żadnych obaw, jeśli chodzi o realizację zaplanowanych zadań z budżetu w roku 2009 zarówno jeśli chodzi o dochody jak i wydatki.
Następnie przewodniczący Rady otworzył dyskusję, w której udział wzięli: radna M. Taciak i radny S. Oliwa.
Radna M. Taciak zwróciła uwagę na dość niskie wykonanie budżetu dotyczące wydatków na inwestycje i zwróciła się do dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg we Wrześni mówiąc, że do końca sierpnia miała być wykonana dokumentacja na drogę Nekla – Mystki.
Radna pytała, czy w związku z tym, że sierpień już minął, czy ta dokumentacja została wykonana oraz pytała o przebudowę mostu w miejscowości Zapowiednia, która powinna zostać wykonana do 30 września, czy zmieści się w podanym terminie.
Odpowiadając na pytania radnej, dyrektor PZD J. Kubczak odpowiedziała, że te dwa zadania będą realizowane według harmonogramu, który został założony, jedynie będzie małe opóźnienie jeśli chodzi o dokumentację na drogę Nekla – Mystki z uwagi na kilka błędów, które projektant musi uzupełnić.
Radny S. Oliwa pytał, czy są prowadzone działania dotyczące zwrotu pieniędzy za karty pojazdów wydane w ubiegłych latach, jeśli tak, to jaki to będzie miało wpływ na realizację budżetu powiatu.
Odpowiedzi na pytanie radnego udzielił starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że ta sprawa jest przedmiotem intensywnych działań prowadzonych zarówno przez Konwent Starostów, jak i Związek Powiatów Polskich. Zjawisko to w dużej mierze dotyczy tylko Wielkopolski, trudniej jest wyegzekwować te należności od Skarbu Państwa. Opłata pobierana była zgodnie z rozporządzeniem, było to działanie w oparciu o przepisy powszechnie obowiązujące, natomiast dzisiaj ciężar tego próbuje się zrzucić na powiaty. W powiecie wrzesińskim jest 199 wniosków zwrot i cały czas wpływają nowe. Kiedy powiat zostanie zobowiązany do dokonywania tych wypłat jakiś czas upłynie, natomiast na razie toczą się procedury. Starosta dodał, że w odpowiedzi na żądania zwrotu opłat informuje, że takiej możliwości nie ma ze strony powiatu, jeżeli zainteresowane strony rozpoczną dochodzenie swoich spraw przed sądem, wówczas będzie postępowanie i orzeczenie sądu. Starosta zaznaczył, że działania Konwentu Starostów i Związku Powiatów Polskich idą dwutorowo, z jednej strony jest to wypracowanie stanowiska do postępowania przed sądami powszechnymi, dotyczącymi odrzucenia tych wniosków z uwagi na to, że powiat nie jest adresatem. Z drugiej strony są to działania w stosunku do Ministra Infrastruktury, który w tym wypadku reprezentuje Skarb Państwa z tymi roszczeniami, jako prawidłowego adresata tych roszczeń, z tego względu, że to Minister Infrastruktury był autorem rozporządzenia, które zostało przez Trybunał Konstytucyjny uchylone. Na zakończenie swojej wypowiedzi starosta dodał, że dzisiaj nie powoduje to jeszcze bezpośrednich skutków prawnych i generalnie została przyjęta zasada z pozostałymi powiatami, że będą prowadzone postępowania sądowe, natomiast nie będzie wypłaty tych odszkodowań.
Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i ogłosił 10 minut przerwy.
Po przerwie o godz. 17:25 przewodniczący Rady wznowił obrady.
Liczba radnych biorących udział w posiedzeniu – 19.
Ad.8.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Wrzesiński.
Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 191/XXX/2009 w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Wrzesiński.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości będącej własnością powiatu wrzesińskiego, położonej we Wrześni, oznaczonej geodezyjnie jako działka nr 3896/23.
W dyskusji nad projektem uchwały o głos poprosiła radna M. Taciak pytała, czy jest ktoś zainteresowany zakupem tej działki, czy przygotowuje się drogę prawną do ewentualnego zbycia.
Odpowiadając na pytanie radnej starosta D. Jaśniewicz powiedział, że są to przygotowania, ponieważ dotychczas ta działka była dzierżawiona przez firmę, która się wycofała i jest to dobry moment, żeby przygotować ją do sprzedaży, dlatego nastąpił podział nieruchomości. Początkowo firma ta deklarowała docelowo możliwość skorzystania z prawa pierwokupu nieruchomości, jednak ta sytuacja uległa rozwiązaniu, jest to na ten moment racjonalne działanie z tego względu, że nie jest to miejsce, w którym Zarząd miałby realizować zadania powiatu.
Z uwagi na brak dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 192/XXX/2009 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości będącej własnością powiatu wrzesińskiego, położonej we Wrześni, oznaczonej geodezyjnie jako działka nr 3896/23.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego we Wrześni.
W dyskusji nad projektem uchwały głos zabrał radny E. Plewiński i pytał, czy nowa struktura przedstawiona w projekcie spowoduje tworzenie nowych miejsc pracy, czy też spowoduje likwidację stanowisk pracy, jeśli tak, to jakie to będą stanowiska i czy wiąże się to z redukcją etatów, jeśli tak to ile osób straci pracę.
Odpowiedzi udzielił A. Jasinski naczelnik wydziału organizacyjno – prawnego mówiąc, że zmiana tej struktury nie powinna wpłynąć na strukturę zatrudnienia, niemniej jednak politykę kadrową prowadzi bezpośrednio kierownik jednostki, czyli starosta. W samej strukturze organizacyjnej nie ma żadnych rewolucyjnych zmian w stosunku do tego co uchwaliła Rada Powiatu dwa lata temu. Propozycja tej struktury organizacyjnej nie jest po to, aby zmienić liczbę zatrudnienia.
Uzupełniając wypowiedź naczelnika starosta D. Jaśniewicz powiedział, że wynika to z nowych rozwiązań narzucanych przez prawodawcę, dotyczy to głównie aktualizacji zadań prowadzonych przez poszczególne wydziały. Zarząd zwrócił się do naczelników wszystkich wydziałów celem uzupełnienia i dostosowania ich do aktualnego stanu prawnego w myśl zmian ustawowych. Kończąc starosta zaznaczył, że to jest głównym celem zmian organizacyjnych, natomiast to w żaden sposób nie przekłada się na stan zatrudnienia.
Z uwagi na brak dalszych pytań, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do przegłosowania projektu uchwały.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 193/XXX/2009 w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego we Wrześni.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 188/XXIX/2009 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie przyjęcia dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie przedsięwzięcia „Odnawialne źródła energii i termomodernizacja wybranych budynków Powiatu Wrzesińskiego i upoważnienia Zarządu Powiatu we Wrześni do wystawienia weksla in blanco.
Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 194/XXX/2009 w sprawie zmiany uchwały nr 188/XXIX/2009 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie przyjęcia dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie przedsięwzięcia „Odnawialne źródła energii i termomodernizacja wybranych budynków Powiatu Wrzesińskiego i upoważnienia Zarządu Powiatu we Wrześni do wystawienia weksla in blanco.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia realizacji projektu „Im więcej nas łączy, tym mniej dzieli – integracja lokalnej społeczności w gminie Kołaczkowo” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Radni nie podjęli dyskusji.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie powyższego projektu uchwały.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 195/XXX/2009 w sprawie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia realizacji projektu „Im więcej nas łączy, tym mniej dzieli – integracja lokalnej społeczności w gminie Kołaczkowo” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2009 rok.
Przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz przedstawił autopoprawkę Zarządu – załącznik nr 6 do niniejszego protokołu, natomiast Skarbnik powiatu B. Walkowiak uzasadniła zmiany w budżecie.
W dyskusji nad projektem uchwały o głos poprosił radny E. Plewiński i w odniesieniu do treści projektu wyraził swoje niezadowolenie odnośnie tej części, która mówi o drogach. Radny zaznaczył, że nie tak dawno 7 kwietnia Zarząd deklarował położenie asfaltu na drodze do Gorazdowa. Z projektu uchwały wynika, że droga ta nie jest ujęta do realizacji, natomiast inne założenie jak remont drogi w Nowej Wsi Królewskiej nie tylko będzie realizowane, to jeszcze poszerzono zakres tego działania do 350.000,- zł. Radny dodał, że wczoraj jeszcze proponował bardziej radykalne postępowanie, ale w związku z tym, że jego uwagi odnoszą się tylko do tej konkretnej sprawy, pozwoli sobie na wstrzymanie się od głosu podczas głosowania tego projektu uchwały.
Następnie głos zabrał starosta D. Jaśniewicz i ustosunkował się do wypowiedzi radnego mówiąc, że są tak zwane względy zarówno formalne, jak i merytoryczne. W pracach nad budżetem został zgłoszony wniosek przez radnego B. Kruka, dotyczący przebudowy drogi przez Nową Wieś Królewską. Wówczas pojawiła się deklaracja, że w wypadku oszczędności z planowanych inwestycji, Zarząd rozważy możliwość powrotu do tego tematu. Jeżeli Zarząd miałby rozpatrywać inwestycje na drogach powiatowych, zarówno te duże, jak i te prace modernizacyjne, to tych zadań są setki. Zarząd stara się wypracowywać listę zadań priorytetowych, które powinny być rozpatrywane w dłuższym okresie czasu, nie tylko w oparciu o rok budżetowy oraz stara się, żeby były one proporcjonalne dla całego terenu obejmującego wszystkie gminy. Stara się również, aby prace modernizacyjne były wykonywane na tych odcinkach dróg, które wymagają natychmiastowego remontu, a z drugiej strony te, które mają takie priorytetowe znaczenie ze względu na komunikację. Starosta zaznaczył, że każde zadanie ma swoje uwarunkowania związane z rodzajem inwestycji. Raz jest to remont, raz inwestycja, a, że w międzyczasie zmieniły się przepisy, które nie pozwalają w szybki sposób uzyskać pozwolenia na przebudowę, czy wprowadzenia inwestycji do realizacji. I kiedy okazało się, że na realizację zadania inwestycyjnego na moście w Zapowiedzi pozostały oszczędności, żeby nie oddać jej do dotującego, należało poszukać porównywalne zadanie inwestycyjne, w którym zostały by wykorzystane te środki z oszczędności oraz z PZD i własne. Tak się złożyło, że to zadanie uzyskało zgłoszenie w roku 2007, tak, że jeśli chodzi o drogę w Nowej Wsi Królewskiej była ona gotowa do realizacji. Przełożenie bruku jest zadaniem również inwestycyjnym i w momencie, kiedy pojawiły się oszczędności, Zarząd rozpatrując „za” i „przeciw”, a z drugiej strony chcąc wykorzystać środki z oszczędności, jak i zebrania pewnych środków z PZD , doszedł do wniosku, że takim optymalnym rozwiązaniem będzie realizacja inwestycji w Nowej Wsi Królewskiej. Jeśli chodzi o Gorazdowo, to są tam dwa zgłaszane tematy. Jeden to odcinek brukowy w kierunku na Kołaczkowo i drugi temat równoległy to droga przez wieś w kierunku na Szamarzewo i 400 m w kierunku na Żydowo. To jest też inwestycja, która wymaga zrealizowanie jej kompleksowo. Całość przedsięwzięcia opiewa na około 400.000,- zł. Starosta zaznaczył, że jest to jedno z pilnych zadań i proponował wrócić do tego tematu w momencie konstruowania budżetu na rok 2010 oraz dodał, że mieszkańcy wsi Gutowa Małego, z Sędziwojewa oraz z Nekli zgłaszają bardzo pilna zadania. Zarząd ma kilka projektów przyjętych do realizacji, w przyszłorocznym budżecie Zarząd będzie chciał ująć kilka nowych dokumentacji na wykonanie następnych robót. To pozwala z jednej strony na aplikowanie środków zewnętrznych z programu WRPO, czy ministerialne środki, które się pojawiają, żeby być przygotowanym od tej strony dokumentacyjnej. Kończąc starosta zaznaczył, że aspektów dotyczących wyboru inwestycji jest więcej, nie ma w tym specjalnej woli preferowania kogoś, wbrew przeciwnie, taka podstawową zasadą jest szukanie zrównoważonego inwestowania na drogach powiatowych, chociaż środków finansowych powiatowych i gminnych jest nieproporcjonalnie mało w stosunku do środków, które w ostatnich latach pojawiły się na drogach krajowych i na drogach wojewódzkich.
Do dyskusji włączył się radny J. Szafarek mówiąc, że jako radny z Kołaczkowa także zwrócił na to uwagę, jednak na posiedzeniu przewodniczących komisji stałych, starosta przekonał o tym, żeby inwestycje w Gorazdowie przeprowadzić jednocześnie.
Radny w imieniu obecnego na sesji sołtysa z Pyzdr zwrócił się do radnych i Zarządu z prośbą o wzięcie pod uwagę drogi w kierunku Zamościa.
Ponownie o głos poprosił radny E. Plewiński mówiąc, że nie ma nic przeciwko remontowi drogi w Nowej Wsi Królewskiej, ponieważ uczestniczył z radnymi w wizytacji na drogach powiatowych i rozumie potrzebę tego remontu, natomiast ten kawałek bruku w Gorazdowie był w planie i byłoby to zakończenie inwestycji na drodze, która była zrobiona z Borzykowa do Gorazdowa.
Na zakończenie radny E. Plewiński powiedział, że podpisał się pod wnioskiem Rady Gminy Kołaczkowo o wprowadzeniu tych dwóch inwestycji w Gorazdowie na rok budżetowy 2010 i dodał, że ma nadzieję, że wniosek ten zostanie przez Zarząd rozpatrzony pozytywnie.
Z uwagi na brak dalszych pytań, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do przegłosowania autopoprawki Zarządu.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.
Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr 196/XXX/2009 w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2009 rok.
W związku z wyczerpaniem tego punktu porządku obrad, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu.
Ad. 9.
Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym do biura Rady nie wpłynęła żadna interpelacja i zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby złożyć interpelację lub zadać pytanie.
Radni nie złożyli interpelacji oraz nikt z radnych nie zadał pytania, zatem przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad.
Ad. 10.
W punkcie tym przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Rady Miejskiej w gminie Pyzdry Eugeniuszowi Staszakowi, który odczytał list gratulacyjny podpisany przez radnych z Pyzdr skierowany od mieszkańców gminy Pyzdry do starosty wrzesińskiego, z prośbą o przekazanie podziękowań dla pracowników wydziału architektoniczno – budowlanego wraz z naczelnikiem Stefanem Tłoczkiem za fachowość i profesjonalną obsługę mieszkańców.
Następnie głos zabrał radny B. Kruk i pytał, co takiego nadzwyczajnego zrobił naczelnik S. Tłoczek, że dostaje takie listy.
Przewodniczący Rady odpowiedział, że jeżeli mieszkańcy Pyzdr tak uważają, to nie widzi przeszkód.
Ponownie o głos poprosił E. Staszak pytając, czy radny B. Kruk to neguje.
Radny B. Kruk zapewnił, że nie neguje i cieszy się z tego listu.
Przewodniczący Rady poinformował radnych, że kolejna sesja planowana jest 24 września br. po czym zamknął 10 punkt porządku obrad.
Ad. 11.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad przewodniczący Rady o godz. 18:30 zamknął XXX sesję Rady Powiatu we Wrześni.
Protokołowała: Katarzyna Plucińska - inspektor
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (12/10/2009 14:17:26)
- zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (14/10/2009 08:11:16)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (14/10/2009 08:11:16)