AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady 2009 (III kadencja)

Protokół nr XXXIII / 2009

Protokół nr XXXIII/2009

z sesji Rady Powiatu we Wrześni

z dnia 8 grudnia 2009 r.

 

Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godz. 16:00 otworzył XXXIII sesję Rady Powiatu we Wrześni. Po powitaniu radnych i zaproszonych gości przewodniczący stwierdził, że zgodnie z listą obecności aktualnie w sesji uczestniczy 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób, stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.


 

Ad. 2.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXXII sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady. Przewodniczący dodał, że nikt z radnych nie złożył uwag do protokołu.

W związku z powyższym, protokół z XXXII sesji został poddany pod głosowanie.

Protokół z XXXII sesji Rady Powiatu we Wrześni został przyjęty przez radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących”.

 

Ad.3.

Przewodniczący Rady przedstawił następujący porządek obrad:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z XXXII sesji Rady Powiatu.

  3. Przedstawienie porządku obrad.

  4. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

  5. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.

6. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. utworzenia przez powiat wrzesiński wraz z Samorządem Województwa Wielkopolskiego i innymi podmiotami, spółki prawa handlowego pod firmą „Wielkopolska Agencja Zarządzania Energią” sp. z o.o.

  2. zaciągnięcia kredytu długoterminowego,

  3. zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2009 rok,

  4. uchwalenia budżetu Powiatu Wrzesińskiego na rok 2010:

  • odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,

  • zapoznanie się z opiniami komisji Rady,

  • odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej,

  • odczytanie stanowiska Zarządu w sprawie opinii komisji Rady i opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,

  • dyskusja nad wniesionymi poprawkami,

  • głosowanie nad wniesionymi poprawkami,

  • głosowanie projektu uchwały budżetowej wraz z przegłosowanymi poprawkami.

  1. Interpelacje i zapytania radnych.

  2. Wolne głosy i wnioski.

  3. Zamknięcie obrad.

 

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad, zatem przewodniczący Rady przystąpił do jego realizacji.

O godzinie 16:10 na sesję przybyła radna Teresa Waszak, zwiększając liczbę radnych do 19 osób.

 

Ad. 4.

W punkcie tym przewodniczący Rady Powiatu złożył informację o działaniach podjętych w okresie międzysesyjnym – załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 5.

Informację z posiedzeń Zarządu i realizację z wykonania uchwał przedstawił przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz – załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie przedstawionych informacji prac Zarządu.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady przystąpił do punktu dotyczącego podjęcia projektów uchwał.

 

Ad. 6

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie utworzenia przez powiat wrzesiński wraz z Samorządem Województwa Wielkopolskiego i innymi podmiotami, spółki prawa handlowego pod firmą „Wielkopolska Agencja Zarządzania Energią” sp. z o.o.

W otwartej przez przewodniczącego dyskusji głos zabrał radny Józef Szafarek, popierając swoją wiedzą i doświadczeniem projekt powyższej uchwały. Jest przekonany, że powołana spółka pozwoli przekonać rolników do utworzenia biogazowni w naszym powiecie - tematu obecnie trudnego.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 206/XXXIII/2009 w sprawie utworzenia przez powiat wrzesiński wraz z Samorządem Województwa Wielkopolskiego i innymi podmiotami, spółki prawa handlowego pod firmą „Wielkopolska Agencja Zarządzania Energią” sp. z o.o.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

Przewodniczący Rady poprosił o jej uzasadnienie Starostę D. Jaśniewicza.

Starosta wyjaśnił, że kredyt jest formą polisy ubezpieczeniowej, gdyż do końca roku powiat nie uzyska w pełni zaplanowanych wpływów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Wykonanie tych dochodów będzie na poziomie 1 mln. PLN. Drugim czynnikiem powodującym zaciągnięcie kredytu jest niewykonanie planu dochodów ze sprzedaży mienia. Kolejną sprawą jest nie wykorzystanie w pełnej kwocie kredytu długoterminowego na kwotę 8 mln. PLN. Jego absorpcję szacuje się w granicach 7 mln. PLN.

W związku z brakiem podjęcia otwartej dyskusji przewodniczący Rady Powiatu przystąpił do głosowania nad projektem w/w uchwały.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 207/XXXIII/2009 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2009 rok.

Przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz poinformował o wprowadzeniu przez Zarząd autopoprawki do projektu uchwały, w związku z powyższym poprosił skarbnika powiatu B. Walkowiak o jej przedstawienie.

B. Walkowiak, skarbnik – autopoprawka polega na przeniesieniu zadań miedzy grupami dotyczącymi wynagrodzeń i pochodnych oraz wydatków bieżących. Nie ulegają zmianie kwoty dochodów i wydatków. Sytuacja ta dotyczy jednostek, które w części realizują zadania administracji rządowej. Należą tu ŚDS w Pietrzykowie i Gozdowie, PCEZ, ZSS, KPPSP oraz ZSTiO. Od Wł. Wawrzyniaka, dyrektora ostatnio wymienionej jednostki wpłynęło pismo z prośbą o przesunięcie środków w wysokości 9 tys. PLN w związku z powstała awarią z rozdziału 80130 do rozdziału, z którego finansowane są zadania związane z funkcjonowaniem internatu. Dyrektor PCEZ, M. Dyba złożył pismo o zwiększenie rachunku dochodów własnych o kwotę 55.202,00 PLN na zakup materiałów dydaktycznych dla jednostki.

Kolejnie Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie uzasadnienia do uchwały w sprawie zmian budżetu powiatu.

Skarbnik poinformowała, że zmiany dotyczą zwiększenia dochodów z tytułu uzyskanych dotacji od Wojewody Wielkopolskiego w kwocie 87.600,00 PLN z przeznaczeniem na składki ubezpieczenia zdrowotnego za osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku. Zadanie to będzie realizowane przez PUP. W ramach programu Kapitał Ludzki dot. projektu „Pomocna dłoń II” zostaje zwiększony plan dochodów o kwotę 41.650,00 PLN. Zadanie to zostanie realizowane również przez PUP. Następnie zgodnie z wnioskiem złożonym przez powiat wojewoda zmniejszył dotacje celową o 26.800,00 PLN w związku z niewykonaniem zadania związanym z rozdziałem nieruchomości 71013 par. 2110. Zadanie to zostanie wykonane w 2009 roku. W związku z podjęciem kredytu w wysokości 500 tys. PLN zmniejsza się plan dochodów o tą kwotę z tytułu mienia komunalnego. Zakończyła się realizacja zadania prowadzonego przez Starostwo Powiatowe a związanego z projektem „Efektywna edukacja to wysoka zdolność do zatrudnienia” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i tym samym zmniejsza się dotacje o kwotę 22.379,00 PLN. Oprócz tego z rezerwy celowej i ogólnej zmniejsza się plan na łączna kwotę 10 tys. PLN i przeznacza się 1.648,00 PLN do Liceum Ogólnokształcącego na pokrycie braku środków na realizację zadań oraz 8.352,00 PLN do ZSS na wypłatę odprawy emerytalnej. Z rezerwy ogólnej zmniejsza się kwotę 1.950,00 PLN i przeznacza się ją na zwiększenie planu wydatków w PUP jako wkład własny na realizację projektu „Pomocna dłoń II”. Kwotę 16.514,00 PLN przeznacza się dla Starostwa Powiatowego na utrzymanie dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz kwotę 1 tys. PLN przekazuje się dla Starostwa Powiatowego na wniesienie udziału pieniężnego do spółki prawa handlowego pod firmą „Wielkopolska Agencja Zarządzania Energią” Sp. z o.o. W związku zakończeniem zadania dotyczącego remontu drogi pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 2926 P w miejscowości Nowa Wieś Królewska” środki w wysokości 102.883,00 PLN przenosi się miedzy jednostkami z zadania majątkowego Powiatowego Zarządu Dróg do Starostwa Powiatowego na zakończenie zadania związanego z budowę parkingu przy urzędzie. Podobnie kwotę 46.900,00 PLN w związku z zakończeniem zadania inwestycyjnego pn. „Budowa boiska wielofunkcyjnego ogólnie dostępnego dla dzieci i młodzieży przy ZSTiO we Wrześni” przenosi się do Starostwa celem zakończenia budowy w/w parkingu.

Z uwagi na brak podjęcia przez radnych dyskusji Przewodniczący Rady poddał głosowaniu wniesioną autopoprawkę.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę przedstawioną przez skarbnika powiatu.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 208/XXXIII/2009 w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na rok 2009.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Wrzesińskiego na rok 2010:

  • odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,

  • zapoznanie się z opiniami komisji Rady,

  • odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej,

  • odczytanie stanowiska Zarządu w sprawie opinii komisji Rady i opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,

  • dyskusja nad wniesionymi poprawkami,

  • głosowanie nad wniesionymi poprawkami,

  • głosowanie projektu uchwały budżetowej wraz z przegłosowanymi poprawkami.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Starosty o przedstawienie wraz z uzasadnieniem w/w projektu uchwały.

Starosta poinformował, że projekt budżetu został przedstawiony i omówiony na posiedzeniu połączonych komisji. Zadania planowane na 2010 rok są kontynuacją podjętych prac w 2009 roku, głównie chodzi o przedsięwzięcia inwestycyjne, remontowe oraz drogi. Poinformował, że budżet na nowy rok jest wyważony i spójny, zaś realizacja zadań częściowo zostanie pokryta z zaciągniętych kredytów. Z racji dosyć trudnej globalnie sytuacji gospodarczej uwzględniono pewne modyfikacje budżetu. W budżecie 2009 nie zrealizowano części sprzedaży mienia, zadanie to powinno być ukończone w 2010 roku.

Następnie Przewodniczący Rady zaproponował, aby przewodniczący poszczególnych komisji stałych Rady Powiatu przedstawili opinie dotyczące proponowanego budżetu na 2010 rok.

Jako pierwszy opinię Komisji Edukacji, Kultury i Sportu i Turystyki odczytał przewodniczący R. Zięty – załącznik nr 4,

kolejnie radny Wł. Skupiński - przewodniczący Komisji Budżetowo – Finansowej, załącznik nr 5,

radny J. Szafarek – przewodniczący Komisji Rozwoju Lokalnego, załącznik nr 6,

radna M. Taciak - przewodnicząca Komisji Rewizyjnej, załącznik nr 7,

radna H. Waligóra – przewodnicząca Komisji Zdrowia i Opieki Zdrowotnej, załącznik nr 8

radny J. Mazurkiewicz – przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa, załącznik nr 9.

Wszystkie odczytane opinie były pozytywne wobec projektu budżetu powiatu na 2010 rok.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu St. Oliwa odczytał uchwałę 13/SO-5/2009/Ko Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu wyrażającą pozytywną opinię o przedłożonym przez Zarząd Powiatu projekcie budżetu na 2010 rok – załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Następnie odczytania stanowiska Zarządu w sprawie opinii komisji Rady i opinii Regionalnej Izby obrachunkowej dokonał starosta, D. Jaśniewicz. Autopoprawka do budżetu powiatu na 2010 rok stanowi załącznik nr 11 do protokołu. Podkreślił, ze projekt budżetu został przyjęty bez zastrzeżeń, zaproponował aby pod koniec I kwartału 2010 roku dokonać weryfikacji budżetu.

W otwartej przez Przewodniczącego Rady dyskusji głos zabrał radny E. Plewiński. Pytał skarbnika o uchwałę dotyczącą prognozy spłaty długu. Wg składu orzekającego RIO, który stwierdza, że spłata ma być w równych kwotach po 550 tys. PLN, dlaczego tak się dzieje podczas gdy prognozowane zadłużenie zmniejsza się. Czy to oznacza, że odsetki będą rosły przez najbliższe lata?

Skarbnik – wiedzy o zmieniających się odsetkach nie ma. Znana na dzień dzisiejszy jest tylko marża, stawki WIBOR również nie znamy. Uważa, że zastosowano tu „politykę ostrożnościową”, Przedstawiona symulacja nie ma wpływu na wzrost oprocentowania kredytu. Wskaźnik zadłużenia w najwyższym punkcie utrzymuje się na poziomie 29,15% w stosunku do 60. Są to środki planowane które nie mają wpływu na ten i przyszły rok, w związku z tym nie widzi żadnego zagrożenia.

Z uwagi na brak dalszych zapytań w dyskusji Przewodniczący poddał pod głosowanie autopoprawką do budżetu na 2010 rok wniesioną przez Zarząd Powiatu.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę do projektu budżetu na 2010 rok przedstawioną przez Zarząd Powiatu.

Przewodniczący Rady poddał pod dyskusję projekt uchwały budżetu na 2010 rok wraz z autopoprawką.

Nikt z radnych nie zabrał głosu w dyskusji, w związku z tym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały wraz z poprawkami pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 209/XXXIII/2009 w sprawie uchwalenia budżetu powiatu wrzesińskiego na 2010 rok wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.

Przewodniczący Rady pogratulował przyjęcia budżetu na nadchodzący rok, życząc jednocześnie konsekwencji w jego wykonywaniu. O godzinie 16:45 zarządził 10 minutową przerwę w obradach.

Po przerwie liczba radnych wynosiła 19 osób.

Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu.

 

Ad. 7.

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym do biura Rady nie wpłynęła żadna interpelacja. Zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby złożyć interpelację lub zabrać głos w tym punkcie.

O głos poprosił radny B. Kruk, pytał o dostępność i zasady korzystania z zamkniętego parkingu przy urzędzie. Uważa, że parking ma być otwarty i dostępny dla interesantów oraz należy zlikwidować bramkę, a kosztami jej zakupu i montażu obciążyć odpowiedzialne za te decyzje osoby.

Odpowiedzi udzielił starosta D. Jaśniewicz informując, ze jest to rozwiązanie ruchu miejskiego w centrum miasta, gdyż niebawem będzie to obszar objęty płatnym parkowaniem. W związku z tym dla pracowników zamiejscowych Starostwa i Urzędu Miasta i Gminy wydzielono obszar zamknięty i monitorowany. Szefowie jednostek organizacyjnych i radni będą mogli korzystać z tego parkingu. Proponuję aby za jakiś czas wrócić do rozmowy czy nowe rozwiązania są wygodne czy wymagają modyfikacji.

Z uwagi na brak dalszych głosów w dyskusji, Przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku i przystąpił do realizacji punktu wolne głosy i wnioski.

 

Ad. 8.

W punkcie tym głos zabrała Krystyna Poślednia, członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego. Gratulowała podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu na 2010 rok. Poinformowała radnych i zgromadzonych gości, że budżet województwa kształtuje się na poziomie 600 mln. PLN dochodów własnych do tej kwoty należy doliczyć środki unijne. Ok. 100 mln. PLN zostanie przydzielone dla powiatu wrzesińskiego. Przyznano już 35 mln dla szpitala z WRPO, kolejne 26 mln będzie przeznaczone na kanalizację dla miasta Miłosław, ok. 5 mln na rozbudowę szkoły w Bugaju oraz ok. 4 mln na szkołę w Chwalibogowie. Przewiduję się większą dostępność powiatów i gmin do środków pieniężnych na budowę i remonty dróg. Duża pula pieniędzy zostanie przeznaczona na budowę boisk w ramach Programu „Orlik 2012” W najbliższym czasie ma powstać łącznie 200 boisk w ramach tego programu.

Informowała, że ogłoszono konkursy z dziedziny kultury i sportu oraz pomocy społecznej, realizacja tych projektów ma nastąpić od marca 2010 roku. Na koniec swej wypowiedzi pogratulowała J. Mazurkiewiczowi zapału i skuteczności działania w pozyskiwaniu środków w ramach programu LEADER.

Z uwagi na brak dalszych głosów, Przewodniczący Rady poinformował o kolejnym terminie sesji i prosił przewodniczących poszczególnych komisji o przygotowanie planów pracy komisji na 2010 rok. Zamknął punkt 8 porządku obrad.

 

Ad. 9.

W punkcie tym Przewodniczący Rady podziękował radnym za sprawny przebieg obrad i o godz. 17:30 zamknął XXXIII sesję Rady Powiatu we Wrześni.

 

Protokołowała: Beata Jankowska - inspektor

Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji:
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (11/01/2010 10:16:32)
  • zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (11/01/2010 13:18:29)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (11/01/2010 13:18:29)
Lista wiadomości
Protokół nr XXXIV / 2009
z sesji Rady Powiatu we Wrześni z dnia 29.12.2009 r.
Protokół nr XXXIII / 2009
z sesji Rady Powiatu we Wrześni z dnia 8.12.2009 r.
Protokół nr XXXII / 2009
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 29.10.2009 r.
Protokół nr XXXI / 2009
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 24.09.2009 r.
Protokół nr XXX / 2009
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 3.09.2009 r.
Protokół nr XXIX / 2009
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 25.06.2009 r.
Protokół nr XXVIII / 2009
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 22.05.2009 r.
Protokół nr XXVII / 2009
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 24.04.2009 r.
Protokół nr XXVI / 2009
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 24.03.2009 r.
Protokół nr XXV / 2009
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 26.02.2009 r.
Protokół nr XXIV / 2009
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 22.01.2009 r.