Protokół nr XXXII/2009
z sesji Rady Powiatu we Wrześni,
z dnia 29 października 2009 r.
Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godz. 16:00 otworzył XXXII sesję Rady Powiatu we Wrześni. Po powitaniu radnych i zaproszonych gości przewodniczący stwierdził, że zgodnie z listą obecności aktualnie w sesji uczestniczy 19 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób, stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji – lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Ad. 2.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXXI sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady. Przewodniczący dodał, że nikt z radnych nie złożył uwag do tego protokołu. W związku z powyższym, protokół z XXXI sesji został poddany pod głosowanie.
Protokół z XXXI sesji Rady Powiatu we Wrześni został przez radnych przyjęty – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących”.
Ad.3.
Przewodniczący Rady przedstawił następujący porządek obrad:
-
Otwarcie i stwierdzenie quorum.
-
Przyjęcie protokołu z obrad XXXI sesji Rady Powiatu.
-
Przedstawienie porządku obrad.
-
Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
-
Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.
-
Informacja Przewodniczącego Rady o oświadczeniach majątkowych radnych.
-
Informacja Przewodniczącego Zarządu o oświadczeniach majątkowych pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu.
-
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu w roku szkolnym 2008/2009.
-
Podjęcie uchwał w sprawie:
-
uchwalenia rocznego programu współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2010,
-
powierzenia gminie Września wykonania zadania publicznego – organizacji i prowadzenia powiatowej biblioteki publicznej,
-
wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej we Wrześni, na najem lokalu użytkowego, położonego w budynku powiatowym we Wrześni przy ul. Chopina 10,
-
zmiany uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 166/XXV/2009 z dnia 26.02.2009 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej,
-
zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2009 rok.
-
Interpelacje i zapytania radnych.
-
Wolne głosy i wnioski.
-
Zamknięcie obrad.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad, zatem przewodniczący Rady przystąpił do jego realizacji.
Ad. 4.
W punkcie tym przewodniczący Rady Powiatu złożył informację o działaniach podjętych w okresie międzysesyjnym – załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Ad. 5.
Informację z posiedzeń Zarządu i realizację z wykonania uchwał przedstawił przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz – załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie przedstawionych informacji.
Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady przystąpił do realizacji następnego punktu porządku obrad.
Ad. 6.
W punkcie tym przewodniczący Rady odczytał informację o analizie danych zawartych w oświadczeniach majątkowych za rok 2008 radnych Rady Powiatu we Wrześni – załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Ad. 7.
Przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz przedstawił analizę złożonych oświadczeń majątkowych w zakresie prawidłowości wypełnienia formularzy i terminowości ich złożenia – załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Ad. 8.
Przewodniczący Rady poprosił Bożenę Nowacką naczelnika Wydziału Oświaty i Sportu o przedstawienie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu w roku szkolnym 2008/2009 – załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
W dyskusji nad powyższym dokumentem głos zabrała radna Maria Taciak i odniosła się do sposobu prezentacji opracowania zwracając uwagę, że dokument ten zawiera wszystko, co wynika o oświacie nadzorowanej przez organ, jakim jest powiat. Radna dodała, że na pewno wymagało to dużego zaangażowania ze strony pracowników i pani naczelnik i dla tych osób, które spoza grona radnych będą miały wgląd do tego dokumentu, naprawdę dowiedzą się w sposób rzetelny różnych ciekawych informacji. Na zakończenie swojej wypowiedzi radna podziękowała naczelnikowi , że w takiej formie radni otrzymują materiał zbiorczy, który prezentuje w sposób bardzo analityczny dość skomplikowaną dziedzinę, jaką jest oświata.
Następnie głos zabrał radny Rafał Zięty zwrócił uwagę na potwierdzoną w dokumencie dobrą kondycję szkół ponadgimnazjalnych i podziękował dyrektorom placówek, nauczycielom, Zarządowi Powiatu, a także naczelnik B. Nowackiej, za tak przygotowany materiał poglądowy, pozwalający wyciągnąć wiele wniosków i dokonać analiz.
Radny podsumował, że generalnie jest to optymistyczny dokument z wyjątkiem jednej tabeli mówiącej o stanie organizacji szkół i zwrócił uwagę na fakt, że w ciągu 2 lat liczba uczniów zmniejszyła się o 518, a oddziałów o 10 i dodał, że jeśli taka tendencja będzie się utrzymywać w ciągu najbliższych lat, to mogą wyniknąć kłopoty ze spięciem wydatków oświatowych z subwencji. Kończąc radny zgodził się z radną M. Taciak w kwestii rzetelności opracowania.
Ad. 9.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2010.
Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady zarządził głosowanie projektu uchwały.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 201/XXXII/2009 w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2010.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie powierzenia gminie Września wykonania zadania publicznego – organizacji i prowadzenia powiatowej biblioteki publicznej.
Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 202/XXXII/2009 w sprawie powierzenia gminie Września wykonania zadania publicznego – organizacji i prowadzenia powiatowej biblioteki publicznej.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej we Wrześni, na najem lokalu użytkowego, położonego w budynku powiatowym we Wrześni przy ul. Chopina 10.
Radni nie podjęli dyskusji, projekt uchwały został poddany pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 203/XXXII/2009 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej we Wrześni, na najem lokalu użytkowego, położonego w budynku powiatowym we Wrześni przy ul. Chopina 10.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 166/XXV/2009 z dnia 26.02.2009 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.
Nikt z radnych nie zabrał głosu w dyskusji, w związku z tym przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 204/XXXII/2009 w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 166/XXV/2009 z dnia 26.02.2009 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2009 rok.
Przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz poinformował o wprowadzeniu przez Zarząd autopoprawki do projektu uchwały i poprosił skarbnika powiatu B. Walkowiak o jej przedstawienie.
Skarbnik powiatu B. Walkowiak uzasadniła wprowadzenie autopoprawki Zarządu, a następnie przedstawiła zmiany w budżecie powiatu. Autopoprawka stanowi - załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
W dyskusji nad projektem uchwały głos zabrała radna M. Taciak i pytała czym uzasadnione jest zwiększenie w dziale 750 kwoty 150.000,- zł na wynagrodzenia i pochodne.
Odpowiedzi radnej udzielił starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że obejmuje to kilka kwestii: zgodnie z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego powiat jest zobowiązany do zwrotu za trzy lata częściowych zasiłków chorobowych, ze względu na dość sztywne zaplanowanie budżetu nie zostały uwzględnione nagrody jubileuszowe oraz podwyżki wynagrodzeń związane z tzw. awansem zawodowym w placówkach oświatowych. Starosta zaznaczył, że nie są to środki pochodzące z innego tytułu, tylko środki, które pochodzące z przesunięcia wewnątrz budżetu powiatu.
Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zarządził głosowanie autopoprawki Zarządu.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.
Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 205/XXXII/2009 w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na rok 2009.
W związku z wyczerpaniem tego punktu porządku obrad, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu.
Ad. 10.
Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym do biura Rady nie wpłynęła żadna interpelacja i zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby złożyć interpelację lub zadać pytanie.
O głos poprosiła radna T. Waszak i pytała o sytuację zagospodarowania oficyny w Kołaczkowie, czy powiat rozpatrywał możliwość przekazania oficyny gminie Kołaczkowo.
Następnie głos zabrał radny S. Oliwa i powołując się na sprawozdanie starosty z okresu międzysesyjnego mówiącego o zakończeniu kilku inwestycji drogowych pytał, czy te inwestycje zostały ostatecznie rozliczone i jak się zamknęły finansowo.
Udzielając odpowiedzi starosta D. Jaśniewicz rozpoczął od pytania radnego S. Oliwy mówiąc, że część inwestycji została zrealizowana, część jeszcze pozostaje w trakcie realizacji, a realizacja części nie została podjęta ze względu na nie rozstrzygnięcie postępowań przetargowych. Starosta zaznaczył, że zrealizowane inwestycje, to budowa drogi Bierzglinek – Gozdowo, gdzie w stosunku do cen kosztorysowych powstała oszczędność niecałego miliona złotych, zakończono inwestycję odcinka drogi w Pałczynie.
Z inwestycji budowy mostu w Zapowiedni powstały oszczędności w wysokości około 150.000,- zł, które zostały przekazane na budowę drogi w Nowej Wsi Królewskiej.
W rozstrzygnięciach przetargowych dużych inwestycji jak np. boisko lekkoatletyczne pozostało ok. 1 mln zł, dzięki temu w następnych postępowaniach przetargowych zostały uruchomione następne zadania, takie jak budowa trybun. Została również korzystnie rozstrzygnięta budowa boiska wielofunkcyjnego, gdzie pierwotnie była zaplanowana kwota 400.000,- zł, a została zrealizowana na kwotę 300.000,- zł. Jeżeli chodzi o remont internatu, to został już zakończony i zmieścił się w zaplanowanej kwocie. Starosta dodał, że w tym przypadku jednocześnie odbywało się kilka postępowań przetargowych. Wszystkie meble, które dotyczyły pokoi mieszkalnych zostały zakupione w pierwszym postępowaniu przetargowym, pozostałe, takie, jak wyposażenie świetlicy i stołówki, w ramach następnych postępowań. Ze środków głównie Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska, zostały wymienione pozostałe okna w internacie, również w Zespole Szkół Zawodowych nr 1, wymiana okien nastąpiła również z oszczędności po rozstrzygnięciu przetargu, rozpisano następne postępowanie na wymianę pozostałej części okien w budynku, w którym znajduje się sala gimnastyczna. Z nierozstrzygniętych przedsięwzięć, to termomodernizacja całego kompleksu budynków na ul. Kaliskiej, z powodu oprotestowania postępowania przez jedną z firm. Postępowanie zamiast 15 dni toczyło się przez dwa miesiące i kiedy zostało rozstrzygnięte okazało się, że nie ma terminu do prawidłowego wykonania zadania. Na to zadanie będzie rozpisany nowy przetarg, który zostanie rozstrzygnięty w tym roku, natomiast jego realizacja będzie następowała na przełomie roku 2009/2010, choć ze znacznym przesunięciem na rok 2010. Nie zostały także rozstrzygnięte dwa postępowania przetargowe dotyczące starostwa, zostało uruchomione trzecie postępowanie przetargowe, stąd to zadanie na dzień dzisiejszy nie jest zrealizowane.
Jeśli chodzi o pytanie radnej T. Waszak odnośnie oficyny w Kołaczkowie starosta przypomniał, że kilka lat temu gminie Kołaczkowo było proponowane rozwiązanie przekazania oficyny, gmina nie wyraziła wówczas zainteresowania, ewentualnie gotowa była do korzystania z pomieszczeń pod warunkiem, że koszty utrzymania ponosiłby powiat. Później nastąpiło postępowanie wyłaniające ewentualnego gospodarza, który mógłby ten obiekt zagospodarować. Wpłynęły dwa wnioski, ostatecznie Zarząd zaproponował pani Prądzyńskiej spadkobierczyni przedwojennych właścicieli majątku rodziny Juraszów.
W międzyczasie nieruchomość została wydzielona geodezyjnie, zniesiono trwały zarząd Ośrodka Wspomagania Dziecka i Rodziny nad tym obiektem ze względu na to toczące się postępowanie i wyłonienie ostatecznego gospodarza obiektu, co powoduje, że to całe postępowanie trochę trwa. Na zakończenie swojej wypowiedzi starosta przypomniał, że podstawą do wszczęcia postępowania był brak zainteresowania tą oficynę ze strony gminy Kołaczkowo. Na dzień dzisiejszy zostały wszczęte procedury i dopóki się one nie zakończą, rozstrzygnięcie jest takie, jak zostało przedstawione.
Następnie głos zabrał radny K. Wojciechowski mówiąc, że z informacji starosty radni dowiadują się, że wiele inwestycji planowanych na ten rok nie zostanie zrealizowanych ze względów proceduralnych i pytał, czy na dzień dzisiejszy już wiadomo, na jaką mniej więcej kwotę i o ile mniej wyda powiat na te przedsięwzięcia, które nie będą uruchamiane i czy kwota, ta, która w pewnym sensie zostaje zaoszczędzona będzie miała wpływ na zmniejszenie kredytu.
Starosta D. Jaśniewicz odpowiedział radnemu, że ostateczna kwota kredytu będzie wynikała z zakończenia tych wszystkich zadań inwestycyjnych, które są realizowane i rozstrzygnięcia tych postępowań, które jeszcze się toczą, w szczególności tej największej pozycji jaką jest termomodernizacja i remont starostwa. Jeśli jest mowa o kredycie, to został on określony na kwotę „do” i w zależności od rozstrzygnięć, ten kredyt na pokrycie tych zadań będzie w ten sposób realizowany, chyba, że niektóre zadania zmienione w WPI, które będą realizowane w kolejności roku 2009 i 2010. Starosta zaznaczył, że stąd pewne przesunięcia kredytowe na zrealizowanie innych zadań niż pierwotnie planowano, natomiast zadania, które były planowane z budżetu powiatu będą możliwe po uzyskaniu tzw. wolnych środków na realizację tych zadań w roku 2010.
Radny W. Podzerek pytał, jaka kwota została już wykorzystana z planowanego kredytu.
Starosta D. Jaśniewicz odpowiedział, że nie wykorzystano jeszcze żadnej kwoty, uruchomiona została kwota 2,5 mln zł, ale nie została wykorzystana.
Skarbnik powiatu B. Walkowiak uzupełniła wypowiedź starosty mówiąc, że w dniu dzisiejszym wpłynęło 2,5 mln zł, w związku z tym, że należy rozliczyć środki z Urzędu Marszałkowskiego. Inwestycje pokrywane są własnymi środkami, żeby jak najpóźniej pozyskać ten kredyt inwestycyjny. Na ten moment powiat ze swoich środków wydał około 3 mln zł na drobne zadania.
W dalszej części głos zabrał radny E. Plewiński i nawiązał w swojej wypowiedzi do tematu oficyny w Kołaczkowie i dodał, że parę miesięcy temu pytał starostę na temat jej zagospodarowania. Radny zwrócił uwagę, że obiekt niszczeje i nic się tam nie dzieje.
Radny zaznaczył, że czekał, czy gmina Kołaczkowo, po ogłoszeniu przez starostwo sposobu zagospodarowania odezwie się. Radny dodał, że przy przekazywaniu tej oficyny do starostwa jest taki zapis notarialny, że jeśli oficyna nie będzie przeznaczona na potrzeby oświaty, to musi zostać zwrócona gminie. Gmina do tej pory nic w tej materii nie robiła, natomiast dzisiaj, w rozmowie z radnymi okazuje się, że po przedstawieniu przez starostę propozycji zagospodarowania radni w Kołaczkowie pytają, jak to jest, że obiekt ten może wyjść spoza kurateli gminy, czy powiatu. Radny dodał, że akceptuje propozycję Zarządu dotyczącą zagospodarowania obiektu, ze względu na to, że proces niszczenia obiektu zostałby zahamowany oraz zostałby pozyskany bardzo potrzebny punkt rehabilitacyjny.
Radny pytał starostę, czy spotkał się z tym, że gmina ma obiekcje co do sposobu zagospodarowania tej oficyny.
Odpowiadając starosta D. Jaśniewicz mówił, że należy rozmawiać o konkretach, o pewnych twardych faktach, a nie o pewnym chciejstwie ze strony gminy. Powiat nie wszczynałby pewnych procedur, gdyby gmina z tej pierwotnej propozycji przejęcia obiektu skorzystała.
Propozycją Stowarzyszenia Emerytów było utworzenie punktu rehabilitacyjnego, wówczas gmina w osobie pana wójta nie wyraziła zainteresowania na realizację tego przedsięwzięcia. Natomiast jeśli chodzi o zapisy, o których wspomniał radny, to są one ujęte w zapisach z zebrania wiejskiego, w którym uczestniczyła pani kurator oświaty niż w akcie notarialnym.
Istotą rzeczy jest, aby to miejsce, które do tej pory służyło do realizacji określonych celów, było tam gimnazjum specjalne dla Turnusowego Ośrodka Socjoterapii, skoro zmienił się charakter ośrodka, ten obiekt wymaga zagospodarowania w inny sposób. Starosta zaznaczył, że powiat nie pozbywa się tego obiektu, będzie to forma wydzierżawienia.
W projekcie umowy są precyzyjnie określone tzw. nakłady konieczne służące utrzymaniu odpowiedniej substancji obiektu i tzw. nakłady adaptacyjne niezbędne na realizację zadania.
Dlatego trudno jest czynić zarzut Zarządowi, kiedy jest końcowa faza wyłonienia dzierżawcy na realizację zadania o określonym charakterze dla mieszkańców gminy. Na zakończenie starosta dodał, że jeżeli gmina będzie zainteresowana, żeby ponieść określone nakłady finansowe na remonty konieczne, adaptację obiektu i prowadzenie takiej salki rehabilitacyjnej, to taka ścieżka zawsze jest otwarta. Jako przykład starosta podał inicjatywę społeczną w Miłosławiu dotyczącą utworzenia gabinetu rehabilitacji.
Następnie o głos poprosił radny P. Rogoziński i prosił starostę o udzielenie szerszej informacji dotyczącej zwrotu należności za karty pojazdu.
Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że uczestniczył w debacie, która dotyczyła utworzenia przy WOKISS punktu konsultacyjnego, chodzi o to, by wypracować jednolite postępowanie powiatów przed sądami.. W różnych powiatach zjawisko to występuje o różnym nasileniu, np. w powiecie ostrowskim tych wniosków jest bardzo dużo, natomiast w niektórych powiatach to zjawisko nie występuje. Starosta dodał, że konieczne jest wypracowanie zarówno w stosunku do osób które występują o zwrot karty przed sądami powszechnymi, jak i przygotowanie stanowiska dla rzecznika praw obywatelskich i ministra infrastruktury ze względu na to, że powiat wykonując zadania w oparciu o obowiązujące przepisy, w tym wypadku rozporządzenie jeszcze wtedy ministra transportu wykonywał określone zadanie. W międzyczasie orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego zobowiązało do zmiany stanu prawnego, to w dniu dzisiejszym to nie powiaty są adresatem do tego zwrotu, tylko adresatem jest Skarb Państwa reprezentowany przez ministerstwo infrastruktury.
Ponownie głos zabrał radny P. Rogoziński i pytał, czy jeżeli starostwa będą zwracały pieniądze za karty, to czy będzie można liczyć na odzyskanie ich od Skarbu Państwa.
Odpowiadając radnemu starosta D. Jaśniewicz powiedział, że procedury trwają, na dzień dzisiejszy powiaty starają się o pewne rozstrzygnięcia, które będą korzystne dla powiatów.
W przypadku powiatu wrzesińskiego kwoty te nie są znaczące.
Radna H. Waligóra zabierając głos przekazała zaproszenie od pani kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy w Pietrzykowie na Bal Marcinkowy dla członków Komisji Zdrowia.
Radny K. Wojciechowski poprosił starostę o przedstawienie w kilku zdaniach sytuacji Centrum Powiadamiania Ratunkowego, ponieważ z informacji starosty wynika, że wrzesiński CPR będzie podlegał pod Poznań. Radny pytał w związku z tym, jaką funkcję będzie pełnił wrzesiński CPR.
Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że w całym kraju zmienia się system ratownictwa medycznego. Wojewodowie zostali zobowiązani do końca roku do przedstawienia propozycji rozwiązań na rok 2010. Polska jest krajem, który tą strukturę ma bardzo rozproszoną, niemal w każdym powiecie znajduje się CPR, co w krajach europejskich jest ewenementem.
W większości krajów są to centra, które obejmują dużo większe obszary, niż obszar powiatu wrzesińskiego. Z propozycji, które się pojawiają, to województwo małopolskie zaproponowało takie rozwiązanie, żeby był jeden CPR centralny dla całego województwa. Wiąże się to z systemem łączności, który jest zupełnie inny niż kilkanaście lat temu, dlatego możliwości budowania takich centrów na większy obszar są o wiele łatwiejsze. Propozycja dotycząca województwa wielkopolskiego zakładała trzy warianty: jeden CPR na województwo, 11 CPR-ów i 5 CPR na zasadzie tzw. subregionów. Siły i środki do dyspozycji, czyli siły ratownicze, a sam system powiadamiania są to jakby dwie różne kwestie. Starosta zaznaczył, że w pewnej mierze uzasadnione byłoby, żeby centra powiadamiania ratunkowego obejmowały większy obszar ze względu na czas dotarcia karetki. Nawiązał przy tym do opisywanych swego czasu w mediach kilku śmiertelnych zdarzeń, które miały miejsce na terenie powiatu wrzesińskiego i dodał, że to pokazuje, że dla potencjalnego poszkodowanego, czy pacjenta, najważniejsze jest, żeby pomoc dotarła jak najwcześniej. Zdaniem starosty zasadne jest ze względów bezpieczeństwa ratownictwa medycznego tworzenie centrów dla większego obszaru.
Starosta zaznaczył, że jest po rozmowach z wojewodą i być może będzie możliwość uruchomienia karetki w Pyzdrach i dodał, że w tym wszystkim najistotniejsze jest rozłożenie środków, a nie sam system powiadamiania ratowniczego. Zakłada się, że w tych centrach utworzonych dla większego obszaru, będą przedstawiciele z poszczególnych regionów powiatu. Wynika to z tego, że jeżeli pojawia się sygnał, gdzie i w jaki sposób dotrzeć, to zawsze łatwiej jest, jeśli w danym centrum jest osoba znająca topografię danego terenu.
Za obsługę sieci CPR są odpowiedzialne państwowe straże pożarne i omawianie propozycji odbywa się przy ich konsultacji z wojewodą, który jest zobowiązany do zabezpieczenia sprawnego działania systemu powiadamiania ratowniczego. Na dzień dzisiejszy proponuje się docelowe rozwiązanie, żeby te centra znajdowały się w Koninie, Poznaniu, Pile, Lesznie i Kaliszu. Września podlegałaby terytorialnie pod Poznań.
Ponownie głos zabrał radny K. Wojciechowski i stwierdził, że jest to na razie propozycja oraz pytał w jakiej perspektywie czasowej może zostać to zrealizowane.
Starosta D. Jaśniewicz odpowiedział, że sądzi, że to nieprędko to nastąpi, teoretycznie powinno się to odbyć w roku 2010, ale budżet państwa jest budżetem napiętym, a finansowanie byłoby właśnie ze środków budżetu państwa, jednak przeorganizowanie całego systemu to nie jest tylko wykreślenie na mapie nowych obszarów, ale jest to nowe zorganizowanie sił i środków na prowadzenie takiego centrum, dlatego ten proces jeszcze potrwa.
Kontynuując radny K. Wojciechowski stwierdził, że wrzesińska samorządność zawsze będzie się obracać między poprzednimi województwami, takimi jak Piła, Kalisz, Konin, gdzie nie zlikwidowano filii urzędów wojewódzkich.
Starosta D. Jaśniewicz stwierdził, że wojewoda obawia się takiej bezwzględnej sprawności systemu telekomunikacyjnego powiadamiania, bo też skłaniałby się w kierunku powołania jednego centrum dla całego województwa. Na zakończenie swojej wypowiedzi starosta dodał, że jeżeli pojawia się propozycja pięciu centrów, to raczej jako forma przejściowa w dojściu do tego ostatniego rozwiązania.
Z uwagi na brak dalszych głosów w dyskusji, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku i przystąpił do realizacji punktu 11.
Ad. 11.
W punkcie tym głos zabrali radni: W. Podzerek i P. Rogoziński.
Radny W. Podzerek odczytał pismo mieszkańców Psar Polskich do Zarządu Powiatu, w którym proszą o włączenie do najbliższych planów inwestycyjnych budowę chodnika w tej miejscowości, na odcinku o długości ok. 300 m w kierunku Czerniejewa od numeru 127 do 142.
Zabierając głos radny P. Rogoziński nawiązał do swojej poprzedniej wypowiedzi dotyczącej zwrotu należności za karty pojazdu i pytał, czy gdyby wszyscy wystąpili o zwrot tych należności, to jaka byłaby to kwota.
Odpowiedzi udzielił starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że gdyby wszyscy zwrócili się o zwrot pieniędzy, to byłaby to kwota około 1,5 mln oraz zaznaczył, że powiat nie zwraca tych środków i będzie wykorzystywał wszystkie ścieżki prawne do ostatecznego rozstrzygnięcia kwestii i będzie równolegle odsyłać do prawdziwego adresata, jakim jest Skarb Państwa reprezentowane przez ministerstwo infrastruktury. Powiat nie będzie na siebie brał zobowiązań, które nie powstały z winy powiatu. Na zakończenie swojej wypowiedzi starosta zwrócił uwagę, że nie może być tak, że urzędnicy z tytułu realizacji zadań ustawowych ponoszą jakąś szkodę i dodał, że ten stan jest nie do przyjęcia i zaakceptowania.
W dalszej części tego punktu o głos poprosił radny B. Kruk i apelował do radnych o zastanowienie się, czy warto współfinansować taką imprezę jak Targi „Rolnicza Jesień”, ponieważ zdaniem radnego z rolnictwem ma ona niewiele wspólnego, handluje się tam rzeczami, które są dostępne na targu w każdy czwartek i to powiatu nic nie kosztuje.
Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnego B. Kruka, czy w tym temacie proponuje dyskusję.
Radny B. Kruk odpowiedział, że nie.
Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna sesja planowana jest 26 listopada 2009 r., natomiast sesja dotycząca projektu budżetu na 2010 rok odbędzie się 10 lub 17 grudnia br.
Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął punkt 11 porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 12.
Ad. 12.
W punkcie tym przewodniczący Rady podziękował radnym za sprawny przebieg obrad i o godz. 17:30 zamknął XXXII sesję Rady Powiatu we Wrześni.
Protokołowała: Katarzyna Plucińska - inspektor
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (29/12/2009 12:11:51)
- zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (11/01/2010 13:05:15)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (11/01/2010 13:05:15)