AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady 2008 (III kadencja)

Protokoły z Sesji Rady 2008 (III kadencja)

Protokół nr XVII / 2008

Protokół nr XVII/2008

z sesji Rady Powiatu we Wrześni,

z dnia 27.06.2008 r.

 

 

Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godz. 10:00 otworzył XVII sesję Rady Powiatu we Wrześni. Po powitaniu radnych i zaproszonych gości przewodniczący stwierdził, że zgodnie z listą obecności aktualnie w sesji uczestniczy 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 18 osób, stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Nieobecny – radny Krzysztof Wojciechowski, liczba osób uczestnicząca w obradach – 18.


Ad. 2

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XVI sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady.

Przewodniczący poinformował także, że do dnia sesji nikt z radnych nie wniósł do niego poprawek i nie zgłosił uwag.

W związku z powyższym, protokół z XVI sesji został poddany pod głosowanie.

Protokół z XVI sesji Rady Powiatu we Wrześni został przez radnych przyjęty – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących”.

 

Ad. 3
Następnie przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z obrad XVI sesji Rady Powiatu.

  3. Przedstawienie porządku obrad.

  4. Wręczenie Tytułu „Człowieka Roku 2007 ” Powiatu Wrzesińskiego.

  5. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

  6. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.

  7. Ocena stanu sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej powiatu wrzesińskiego za 2007 rok.

  8. Sprawozdanie dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni z działalności w 2007 r. wraz z wykazem potrzeb w zakresie pomocy społecznej.

  9. Omówienie projektu Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla powiatu wrzesińskiego.

  10. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół ponadgimnazjalnych o uprawnieniach szkół publicznych,

  2. zmiany uchwały określającej zasady rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli, zasady udzielania i rozmiar zniżek godzin dla kadry kierowniczej, tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, nauczycieli szkół zaocznych, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin,

  3. wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Wrzesińskiego, na nieruchomość stanowiącą własność Parafii Rzymsko – Katolickiej pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Stanisława Biskupa Męczennika we Wrześni,

  4. zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego,

  5. zmieniającą uchwałę nr 113/XV/2008 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 26 marca 2008 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia i uzgodnienia wartości jednego punktu służących do ustalenia tabeli wynagrodzeń dla pracowników Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni,

  6. przystąpienia do stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania – „Z NAMI WARTO”,

  7. ustalenia wynagrodzenia dla Starosty Wrzesińskiego,

  8. zmiany uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 110/XIV/2008 z dnia 28.02.2008 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej,

  9. zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2008 rok.

  1. Interpelacje i zapytania radnych.

  2. Wolne głosy i wnioski.

  3. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 4.

Przewodniczący Rady poinformował, że po raz kolejny Rada Powiatu ma zaszczyt uczestniczyć we wręczeniu tytułu „Człowieka Roku”, organizowanego przez Fundację Dzieci Wrzesińskich.

Przedstawiciele Kapituły Konkursowej Fundacji w osobach Zenon Suchorski wiceprezes Fundacji, Bolesław Święciechowski przewodniczący Kapituły oraz ubiegłoroczna laureatka tytułu Stefania Czarnecka, dokonali wręczenia tytułu „Człowieka roku 2007” Stanisławowi Filipiakowi sołtysowi wsi Gorzyc i Chrustowa.
Wyróżniony otrzymał także Laur Starosty Wrzesińskiego za działalność społeczną na rzecz mieszkańców powiatu wrzesińskiego oraz liczne gratulacje od radnych i obecnych na sesji gości. W słowach podziękowania za otrzymany tytuł, sołtys S. Filipiak zaznaczył, że jest to dla niego wielki zaszczyt i dodał, że nie robi tego wszystkiego dla siebie, tylko dla ludzi. Tegoroczny laureat podziękował także staroście i radnym powiatowym za wsparcie finansowe, bez którego trudno byłoby cokolwiek dokonać.

Po tej uroczystości, przewodniczący Rady ogłosił 5 minutową przerwę.

 

Ad. 5.

Po przerwie przewodniczący Rady wznowił obrady i zgodnie z porządkiem posiedzenia przedstawił informację o działaniach Rady w okresie międzysesyjnym od 25 kwietnia br. do 26 czerwca br. – załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 6.

W punkcie tym sprawozdanie przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz przedstawił sprawozdanie o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w wymienionym okresie – załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

W uzupełnieniu do materiału starosta odniósł się do projektu ewentualnej budowy nowej siedziby Powiatowego Zarządu Dróg przy ul. Wojska Polskiego i dodał, że jest propozycja współudziału w tym przedsięwzięciu ze strony terenowego oddziału Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego we Wrześni, który poszukuje miejsca na swoją siedzibę i posiada środki na inwestycje.

Z uwagi na brak pytań ze strony radnych na temat przedstawionych informacji, przewodniczący Rady przeszedł do realizacji kolejnego punktu porządku.

 

Ad. 7.

Ocena stanu sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej powiatu wrzesińskiego za 2007 rok została zaprezentowana w formie multimedialnej przez powiatowego inspektora sanitarnego Krzysztofa Pałczyńskiego – załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

W trakcie prezentacji na 10 minut salę obrad opuścili radni B. Kruk, M. Kosiński.
W dyskusji nad przedstawionym materiałem głos zabrali radni: W. Skupiński, E. Plewiński.

Radny W. Skupiński pytał, jakie są zasady oprysków środkami chemicznych w sadach.

K. Pałczyński wyjaśnił radnemu, że ta kwestia nie wchodzi w sferę działalności Sanepidu.

Radny E. Plewiński zawrócił się z zapytaniem o wycofanie zestawu witamin „Centrum”, jakie skutki niesie to działanie dla zwykłego użytkownika.

K. Pałczyński odpowiedział radnemu, że Sanepid prowadzi szeroki nadzór na suplementami diety, nieprawidłowość witamin polegała na złym oznakowaniu, które nie było zgodne ze stanem faktycznym. Producent zmienił etykietę i lek wrócił do sprzedaży.

Z uwagi na brak dalszych pytań ze strony radnych, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku i przystąpił do realizacji punktu 8.

 

Ad. 8.

Sprawozdanie z działalności w 2007 r. Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni wraz z wykazem potrzeb w zakresie pomocy społecznej zostało przedstawione przez dyrektora W. Móla w formie multimedialnej – załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Za jedną z ważniejszych wydarzeń, jakie miały miejsce w roku ubiegłym dyrektor przytoczył rozwiązanie Rodzinnego Domu Dziecka we Wrześni, zmianę na stanowisku kierownika Warsztatów Terapii Zajęciowej w Czeszewie oraz sprawa związana ze środkami finansowymi wydatkowanymi w ramach programu IW EQUAL.

Dyrektor dodał, że na podkreślenie zasługują inwestycje, które udało się przeprowadzić w roku 2007 - adaptacja byłej kotłowni budynku przy ul. Wojska Polskiego we Wrześni na salę rehabilitacyjną dla osób niepełnosprawnych oraz siedzibę Spółdzielni Socjalnej „UL”. Sala finansowana była w 50% z budżetu PFRON i 50% ze środków własnych i w 100% jeśli chodzi o siedzibę Spółdzielni. Drugą inwestycją był remont i adaptacja budynku po byłym gimnazjum w Gozdowie na siedzibę Środowiskowego Domu Samopomocy. Środki finansowe otrzymane z budżetu wojewody na I etap zadania w wysokości 250.000,- zł zostały przeznaczone na adaptację parteru.

W dalszej części swojej wypowiedzi dyrektor PCPR mówił o realizacji Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych zwracając uwagę na kontynuację Powiatowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie – interwencja kryzysowa.

Jeśli chodzi o drugą część sprawozdania obejmującego plan potrzeb w zakresie pomocy społecznej, dyrektor wymienił wykonanie II etapu adaptacji budynku ŚDS w Gozdowie, dokończenie realizacji programu IW EQUAL, kontynuację Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, realizowanego w ramach partnerstwa PCPR i 4 ośrodków pomocy społecznej w Miłosławiu, Pyzdrach, Kołaczkowie i Nekli. Projekt ten ma za zadanie rehabilitację osób niepełnosprawnych w środowiskowych domach samopomocy, aktywizację zawodową kobiet w wieku 45+.

Po wysłuchaniu sprawozdania, przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad przedstawionym materiałem.

W dyskusji głos zabrał starosta D. Jaśniewicz i pytał, jaka na dzień dzisiejszy jest kwota dofinansowania w rodzinie zastępczej.

Dyrektor W. Mól odpowiedział, że kwota dofinansowania jest uzależniona od dochodu rodziny, a także od wieku dziecka. Do lat 7, na jedno dziecko wynosi ona średnio od 900-1000 zł/mc, na dzieci niepełnosprawne ponad 1000,- zł/mc, natomiast na dzieci do 18 roku życia przypada średnio 650,- zł/mc.

Starosta D. Jaśniewicz ponownie zabrał głos mówiąc, że pytanie zadał celowo, ponieważ wiąże się to z pewną strategią działania i wydatkowania środków z budżetu powiatu. Starosta zwrócił uwagę na dużą różnicę kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej i w OWD i R, gdzie koszt ten jest większy o 1/3. Starosta zaznaczył, że w większości powiaty wyzbywały się tego typu ośrodków i w skali kraju jest to ogromny problem, ponieważ głównie dotyczy to dzieci w sytuacjach interwencyjnych. Starosta podkreślił, że OWD i R, który kosztuje budżet powiatu około 1 mln zł, jest bardzo potrzebny i takich ośrodków w kraju powinno być o wiele więcej. Zdaniem starosty system finansowania tych ośrodków powinien być trochę inny niż dotychczas, powinno to być zadanie w większym stopniu wspomagane środkami zewnętrznymi, żeby w mniejszym stopniu obciążało wydatki własne powiatu.

Na zakończenie starosta dodał, że Zarządowi zależy na utrzymaniu Ośrodka ,który w ostatnim czasie jest bardzo dobrze prowadzony, natomiast z punktu widzenia rachunku ekonomicznego, rodziny zastępcze kosztowałyby powiat 1/3 tego wydatku.

Z uwagi na brak dalszych głosów w dyskusji, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i o godz. 11 45 ogłosił 10 minut przerwy.

Po przerwie przewodniczący Rady wznowił obrady przeszedł do realizacji punktu 9 porządku.

Na sali obrad obecnych 16 radnych – nieobecni: radna M. Taciak i P. Guzik.

 

Ad. 9.

Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu Jarosława Sobczaka naczelnika Wydziału Środowiska i Rolnictwa i omówienie projektu Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla powiatu wrzesińskiego – załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

O godz. 12 00 salę obrad opuścił radny M. Kosiński.

O godz. 12 05 na salę obrad przybyła radna M. Taciak – liczba radnych biorących udział w posiedzeniu – 16.

Tytułem wstępu do omówienia założeń Programu naczelnik zapoznał radnych z historią produkcji azbestu, jak i z jego szkodliwością mówiąc, że azbesty pod względem chemicznym są uwodnionymi krzemianami metali, zawierające w swym składzie magnez, wapń i żelazo i dzielą się one na dwie grupy: grupę serpentynów i grupę azbestów amfoborowych.

Do grupy serpentynów zalicza się azbest, który w 90 % był wykorzystywany w przemyśle i budownictwie. Pozostała grupa to najgroźniejsze biologicznie azbesty, które odznaczają się odpornością na kwasy, na wodę morską, w związku z czym używane były do produkcji rur wysokociśnieniowych w przemyśle stoczniowym.

Azbest jest używany w przemyśle już od wielu tysięcy lat, szacuje się , że znalazł zastosowanie w około 3 tysiącach różnego rodzaju wyrobów, szczególnie w wyrobach budowlanych. Wśród azbestów można wydzielić dwie grupy wyrobów: „azbesty miękkie”, to słabo związane produkty azbestowe o wysokim, ponad 60 % udziale azbestu w produkcie oraz niskiej substancji wiążącej – tynki, maty, płyty azbestowe, materiały izolujące, papy oraz „wyroby twarde”, zawierające wysoki udział substancji wiążącej, zaś niski 15 % udział azbestu. Spójność włókien azbestowych w produktach jest tak wysoka, że praktycznie nie uwalniają się one do środowiska. W Polsce produkcję azbestu rozpoczęto w 1907 r. a zakończono w 1998 r. Wcześniej, w roku 1997 weszła w życie ustawa, która zakazywała produkcji azbestu najdalej do 1998 roku. W Unii Europejskiej całkowity zakaz produkcji azbestu nastąpił w 2005 r. W latach 70-tych na świecie produkowano około 7 mln ton azbestu, natomiast obecnie około 2,5 mln ton. Największymi światowymi producentami azbestu są kraje takie, jak: Rosja, Chiny, Kanada i Kazachstan. Już w latach 30- tych w Stanach Zjednoczonych mówiono o szkodliwości azbestu. Szacuje się, że na wskutek szkodliwego oddziaływania azbestu, corocznie na świecie umiera około 100 tys. ludzi. Największe zagrożenie dla organizmu ludzkiego stanowią włókna azbestowe, które unoszą się w powietrzu, są wdychane do pęcherzyków płucnych i nie mogą już być wydalone.

Na zakończenie swojej wypowiedzi naczelnik dodał, że projekt programu usuwania azbestu jest konsekwencją przyjętego przez Radę Ministrów w 2002 r. Ogólnopolskiego planu usuwania azbestu, programu przewidzianego na 30 lat. W projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie, w załączniku Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska została zapisana kwota 30.000,- zł na realizację programu. Większość gmin powiatu zadeklarowała swój udział finansowy w tym programie rezerwując w swoich budżetach kwotę 5.000,- zł. Naczelnik wyraził swoją nadzieje, że uda się także pozyskać na to działanie dodatkowe środki finansowe z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

Następnie głos zabrała Małgorzata Lisiecka inspektor w wydziale środowiska i rolnictwa i omówiła założenia powiatowego programu usuwania azbestu.

Inspektor powiedziała, że Ogólnopolski program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest został opracowany w oparciu o dyrektywy unijne. Powiatowy program usuwania azbestu jest też formą realizacji tego Ogólnopolskiego programu, a także odpowiedzią na potrzeby mieszkańców na terenie powiatu, którzy często pytają, czy istnieje dofinansowanie do wymiany pokryć dachowych z eternitu. Inspektor zwróciła uwagę na konieczność inwentaryzacji zastosowanych wyrobów zawierających azbest, a także na podwyższenie świadomości mieszkańców jeśli chodzi o kwestię szkodliwości azbestu.

Program jest bardzo ogólny, ponieważ jest materiałem wyjściowym do pracy na poszczególne lata, który zostanie określony w regulaminie przyjmowanym przez Zarząd. Regulamin ten będzie określał wysokość i sposoby dofinansowania dla osób fizycznych wymieniających pokrycia dachowe. Program jest potrzebny do złożenia wniosku o dotację na realizację zadań w nim zawartych. Będą trzy źródła pozyskiwania pieniędzy PFOŚ, WFOŚ i deklaracje gmin. Wnioski od osób fizycznych będą trafiać do gmin, gdzie nastąpi ich weryfikacja, a następnie zostanie podpisana umowa pomiędzy powiatem a osobami fizycznymi o dofinansowanie.

Przewidziane jest także szkolenie dla pracowników gmin, straży miejskiej i dla jednostek organizacyjnych, które będą zaangażowane we wszystkie procedury. Szkolenie ma na celu zapoznanie z wiedzą merytoryczna na temat szkodliwości azbestu, metod postępowania i środkami ostrożności przy demontażu, a także pozwoli na wypracowanie jednolitych procedur. Jedną z najważniejszych spraw do zrealizowania jest zmobilizowanie gmin do dokonania szczegółowej inwentaryzacji i sporządzenia mapy powiatu z zaznaczonymi miejscami największej intensyfikacji dachów do wymiany w pierwszej kolejności, czyli takie, które są najstarsze i najbardziej zniszczone.

J. Sobczak naczelnik uzupełnił wypowiedź M. Lisieckiej mówiąc, że ten Program ma dać wskazówki i doświadczenia z tym naborem wniosków, z ich weryfikacją, czy będzie decydowała kolejność, czy faktyczna ocena zniszczenia dachu ta, która powinna ustawiać kolejność według zagrożenia.

M. Lisiecka dodała, że co roku regulamin będzie zmieniany i dostosowywany do realnych potrzeb w oparciu o doświadczenia.

Na zakończenie naczelnik J. Sobczak zaznaczył, że wiele programów napotyka na pewne bariery od strony finansowej. Finansowanie w ramach tego Programu będzie z udziałem trzech podmiotów, będą różne stawki podatku VAT dla jednostek samorządu i osób fizycznych, stąd też ten pilotażowy program ma dać odpowiedź na przyszłość, ponieważ będzie kontynuowany przez wiele lat.

Po przedstawionym materiale, przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji udział wzięli radni: W. Podzerek, E. Plewiński i W. Skupiński.

Radny W. Podzerek w swojej wypowiedzi pozytywnie ocenił fakt opracowania programu, który ukazuje poważny problem, ze względu na krótki czas wyznaczony do całkowitego usunięcia azbestu. Z danych wynika też, że w ciągu jednego roku należałoby wydatkować 925 tys. zł netto tylko na demontaż i utylizację pokryć dachowych. Zdaniem radnego dobrze byłoby skorzystać z doświadczeń innych krajów, jeżeli takowe mają.

Radny zwrócił także uwagę na jego zdaniem bardzo istotną kwestię dla osób fizycznych, a dotyczącą wysokich kosztów zmiany pokrycia dachowego, co niejednokrotnie dla przeciętnego obywatela może stanowić problem.

M. Lisiecka zabierając glos powiedziała, że z dotychczasowych, trzyletnich doświadczeń, wszystkie działania skierowane są na pokrycie kosztów demontażu, transportu i unieszkodliwiania pokrycia dachowego. Inspektor wyraziła także nadzieję, że być może dostępne będą takie środki finansowe, które pozwolą na sfinansowanie całego pokrycia dachowego.

Radny E. Plewiński pytał, z czego będzie wynikała kolejność wymiany pokryć dachowych, a także prosił o wypowiedź na temat wymiany innych urządzeń azbestowych np. rur wodociągowych.

Radny dodał, że sieć wodociągowa w Kołaczkowie jest zbudowana z takich rur, ale nie słyszał do tej pory, żeby była wzmianka o środkach finansowych na ich wymianę.

M. Lisiecka odpowiedziała radnemu, że wynika to ze słabych stron całego systemu inwentaryzacyjnego. Zgodnie z obowiązującym prawem, każdy właściciel domu lub budynku gospodarczego jest zobowiązany dokonać oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobu zawierającego azbest. Jeden z załączników do Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej określający zasady postępowania z wyrobami azbestowymi zawiera punktację, którą się przydziela określając stan pokrycia dachowego.

Ponieważ rozporządzenie to nie zostało rozpropagowane na szeroką skalę, gminy nie posiadają danych, szczególnie od osób fizycznych, na podstawie których dokonałyby inwentaryzacji pokryć dachowych. Inspektor dodała, że dlatego też potrzebne byłoby szkolenie w pierwszej kolejności sołtysów, którym można by było zlecić zrobienie takiej inwentaryzacji na wioskach. Zaznaczyła, że problem stanowi samo miasto Września, gdzie nie udało się jeszcze wypracować takiej współpracy z samorządem miasta, żeby wprowadzić mechanizmy pozwalające inwentaryzować budynki będące własnością osób fizycznych na terenie miasta. Gmina nie jest skora do wygenerowania środków finansowych dla kogoś, kto mógłby to zrobić profesjonalnie. Kontynuując M. Lisiecka dodała, że pokrycia eternitowe stanowią 90% wszystkich produktów zawierających azbest. W Polsce nie zdarza się, żeby wodociągi były własnością osób fizycznych, stąd też ten program skierowany jest głównie do osób fizycznych, czyli automatycznie jest on ukierunkowany na dofinansowanie wymiany pokryć eternitowych. Do modernizacji i budowy nowych wodociągów zakazane jest stosowanie jakichkolwiek wyrobów zawierających azbest. Przedsiębiorstwa wodociągowe jeżeli remontują wodociągi, zobowiązane są we własnym zakresie stosować materiały zgodne z polskimi normami. Mogą one wówczas starać się o pożyczki z WFOŚ na wymianę instalacji wodociągowej. Program nie daje możliwości dofinansowywania takich instytucji.

Podsumowując J. Sobczak powiedział, że właściciel jakiegokolwiek obiektu, czy urządzenia zawierającego azbest ma obowiązek w dwóch egzemplarzach sporządzić ocenę stanu tego urządzenia. Osoba fizyczna składa taką informację burmistrzowi, natomiast osoby prawne składają marszałkowi województwa. Z takiej oceny wynika, czy następny przegląd urządzeń ma być wykonany za rok, czy za pięć lat.

Następnie głos zabrał radny W. Skupiński i stwierdził na podstawie przeprowadzonych rozmów z rolnikami, że trudno będzie wyegzekwować od kogokolwiek wymianę eternitowych pokryć dachowych, nie refinansując może nawet w całości tego działania, z uwagi na wysokie koszty takiego przedsięwzięcia. W dalszej części swojej wypowiedzi radny ponowił swoje pytanie dotyczące zasad stosowania środków chemicznych w sadach, w jakich porach można je stosować i w jakiej odległości od zabudowań.

Odpowiadając radnemu J. Sobczak powiedział, że kwestię stosowania środków chemicznych reguluje ustawa o ochronie roślin. Inspekcja Ochrony Roślin kontroluje posiadaczy opryskiwaczy, którzy są zobowiązani do posiadania dokumentów potwierdzających dobry stan techniczny sprzętu, a także do prowadzenia rejestru zabiegów.

Naczelnik podkreślił, że wydział środowiska wraz z powiatową inspekcją sanitarną i powiatowym lekarzem weterynarii brał udział w kontroli na terenie Pyzdr we wsi Tarnowa w roku 2003, kiedy doszło do masowego zatrucia pszczół. Kontrolą zostali objęci wszyscy sadownicy, co do których zachodziło podejrzenie, że stosują te środki.

Naczelnik dodał, że nigdzie nie ma zapisu, w jakich odległościach od budynków mieszkalnych oraz w jakich godzinach można przeprowadzać oprysk.

Określają to szczegółowe instrukcje na preparatach, natomiast ogólnie obowiązuje etyka zawodowa. Jeżeli preparat jest dopuszczony do stosowania, rola inspekcji ochrony roślin polega na sprawdzeniu, czy zachowane są okresy karencji, czy została zastosowana odpowiednia dawka oraz, czy jest prowadzony rejestr zabiegów.

Z uwagi na brak dalszych pytań, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.

 

Ad. 10.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół ponadgimnazjalnych o uprawnieniach szkół publicznych.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Eugenia Potęga inspektor w wydziale oświaty mówiąc, że ponowne wywołanie tej uchwały wynika z faktu zakwestionowania jej przez Regionalną Izbę Obrachunkową w punkcie dotyczącym wysokości kwoty przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymanej przez powiat. Zmiana w ustawie o systemie oświaty zobowiązuje Zarząd do doprecyzowania zasad rozliczania dotacji. W maju tego roku przyszło wyjaśnienie, że wprawdzie w ustawie o systemie oświaty jest taki zapis, ale to rozliczenie może dotyczyć tylko części określającej liczbę uczniów, czyli Zarząd może zażądać od szkoły podania tylko liczby uczniów i udzielić dotacji zgodnej z tą liczbą uczniów. Jako organowi dotującemu nic więcej nie wolno ingerować w wydatki, jakie są w szkole niepublicznej.

Radni nie podjęli dyskusji na temat powyższego projektu, w związku z czym przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania.

Rada Powiatu w obecności 16 radnych – jednogłośnie 16 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 124/XVII/2008 w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół
ponadgimnazjalnych o uprawnieniach szkół publicznych.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały określającej zasady rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli, zasady udzielania i rozmiar zniżek godzin dla kadry kierowniczej, tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, nauczycieli szkół zaocznych, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin.

O godz. 12 30 salę obrad opuścił radny B. Kruk zmniejszając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 15.

Przewodniczący Rady poprosił ponownie E. Potęgę o przedstawienie uzasadnienia do powyższego projektu uchwały.

E. Potęga poinformowała, że proponowana zmiana polega na obniżeniu przyjętego w uchwale nr 114/XV/2008 wymiaru godzin pedagoga szkolnego z 24 do 22. Uchwała ta podnosiła obowiązkowy wymiar godzin z 20 na 24, a wynikało to z analizy i zakresu obowiązków, jakie realizują pedagodzy w szkołach. Z pisma, jakie złożyli pedagodzy,. okazało się, że dyrektorzy nie skonsultowali tej zmiany w swoich szkołach macierzystych i po sesji złożyli zapytanie, czy możliwa byłaby weryfikacja tej uchwały w takim kontekście, aby ten wymiar 24 godzin zmniejszyć przynajmniej do wymiaru 22 godzin, jaki obowiązuje w tej chwili w szkołach prowadzonych przez gminę Września.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym projekt uchwały został przez przewodniczącego Rady poddany pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 15 radnych – jednogłośnie 15 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 125/XVII/2008 w sprawie zmiany uchwały określającej zasady rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli, zasady udzielania i rozmiar zniżek godzin dla kadry kierowniczej, tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, nauczycieli szkół zaocznych, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Wrzesińskiego, na nieruchomość stanowiącą własność Parafii Rzymsko – Katolickiej pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Stanisława Biskupa Męczennika we Wrześni.

W wyjaśnieniach do projektu uchwały inspektor Małgorzata Mirecka powiedziała, że z uwagi na lokalizację obiektów sportowych Liceum Ogólnokształcącego we Wrześni, na nieruchomości niebędącej własnością powiatu wrzesińskiego oraz zajęcia części terenu powiatu wrzesińskiego przez Parafię Fara – Zarząd Powiatu uznał, iż zachodzi konieczność uregulowania stanu prawnego działek nr 1236 i 1243. W wyniku zamiany działka 1243/1 stanowiąca własność powiatu o pow. 1074 m2, stanie się własnością Parafii, natomiast działka 1236/1 o pow. 1770 m2 stanie się własnością powiatu.

Zgodnie z art. 15 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomości stanowiące własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub prawnych i w przypadku różnicy powierzchni zamiana następuje za dopłatą. Dopłatę wynegocjowano na kwotę 24.000,- zł. Przy podejmowaniu tej decyzji Zarząd Powiatu, nie bez znaczenia był fakt, że pozytywnie została oceniona sprawa zagospodarowania budynku Parafii, czyli prowadzona w nim ochronka, która służy miejscowej społeczności, prowadzona jest też działalność charytatywna, pomieszczenia udostępniane są szeroko rozumianym organizacjom i stowarzyszeniom.

Z uwagi na fakt, że radni nie podjęli dyskusji, przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 15 radnych – jednogłośnie 15 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 126/XVII/2008 w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Wrzesińskiego, na nieruchomość stanowiącą własność Parafii Rzymsko –Katolickiej pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Stanisława Biskupa Męczennika we Wrześni.

O godz. 12 40 na salę obrad przybył radny B. Kruk zwiększając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 16.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego.

Uzasadniając projekt uchwały Adam Jasinski naczelnik wydziału organizacyjno – prawnego powiedział, że projekt zawiera regulacje dostosowane zarówno do stanu faktycznego, jak i prawnego.

Zmiany polegają na:

  1. wprowadzeniu audytora zewnętrzny - wynika to z ustawy o finansach publicznych, która nakłada na każdą jednostkę samorządu terytorialnego, która przekroczyła 40 mln zł rocznie,

  2. przejęciu prowadzenia obsługi księgowo – finansowej, jak również kadrowej dwóch jednostek – PCPR i Rodzinny Dom Dziecka w Pyzdrach,

  3. uaktualnienie nazwy - Powiatowe Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni,

  4. wprowadzenie zmian w zakresie zadań wydziału geodezji, kartografii i nieruchomości, dotyczących obowiązków, które wynikają z ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego,

  5. z zadań wydziału rozwoju lokalnego zostaje skreślone opiniowanie projektów planu zagospodarowania przestrzennego województwa, prowadzenia analiz studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego i zostaje to przeniesione do wydziału architektoniczno – budowlanego.

 

Po wysłuchaniu uzasadnienia, radni nie podjęli dyskusji, w związku z tym przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 16 radnych – jednogłośnie 16 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 127/XVII/2008 w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmieniającą uchwałę nr 113/XV/2008 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 26 marca 2008 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia i uzgodnienia wartości jednego punktu służących do ustalenia tabeli wynagrodzeń dla pracowników Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni.

Uzasadnienie do powyższego projektu uchwały przedstawił także naczelnik wydziału organizacyjno – prawnego A. Jasinski mówiąc, że projekt ten podwyższa wartość jednego punktu do wartości punktu ustalonego dla wszystkich jednostek organizacyjnych.

W związku z niepodjęciem przez radnych dyskusji, przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania.

Rada Powiatu w obecności 16 radnych – jednogłośnie 16 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 128/XVII/2008 w sprawie zmieniającą uchwałę nr 113/XV/2008 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 26 marca 2008 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia i uzgodnienia wartości jednego punktu służących do ustalenia tabeli wynagrodzeń dla pracowników Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie przystąpienia do stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania – „Z NAMI WARTO”.

Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu radnego J. Mazurkiewicza nowo wybranego prezesa Stowarzyszenia „Z NAMI WARTO”.

Rozpoczynając swoją wypowiedź radny poinformował, że Program Rozwoju Obszarów Wiejskich jak na razie realizowany głównie poprzez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa składa się z czterech głównych osi, z których dwie są realizowane przez Agencję, gdzie wplata się trzecia i czwarta forma, czyli samorządy wojewódzkie i najniższy szczebel – lokalne grupy działania. Pierwsza oś dotyczy spraw związanych z rolnictwem – renty strukturalne, modernizacja gospodarstw, druga oś dotyczy ochrony środowiska, trzecia oś to jakość życia na obszarach wiejskich. Jest to obszar działania gmin i lokalnych grup działania.

Strukturę i funkcjonowanie LGD kształtuje rozporządzenie Rady Europy nr 1698 z 2005 r. oraz ustawa o rozwoju obszarów wiejskich z 07 marca 2007 r. Oba dokumenty precyzują podstawowe wymagania, jakim musi sprostać LGD, czyli nowa forma stowarzyszenia, której członkiem zwyczajnym mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne, w tym jednostki samorządu terytorialnego – gminy i powiaty. Marszałek województwa będzie jednostką zarządzającą. Takie ukształtowanie składu stowarzyszenia jest zgodne z wymogami dotyczącymi partnerstwa trójsektorowego opartego na strukturach publicznych, społecznych i prywatnych. W lokalnych grupach działania uczestniczą na równych prawach osoby fizyczne oraz prawne działające poprzez swoich przedstawicieli. Radny zaznaczył, że dotychczas tego nie było. Wspomniane wcześniej przepisy usunęły także problem dotyczący uczestnictwa gmin w lokalnych grupach działania. Zarejestrowane lokalne grupy działania mogą ubiegać się o środki w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich. LGD – „Z NAMI WARTO” wywodzi się po części z Fundacji „TUTAJ WARTO”, która nadal istnieje. Zgodnie z wymogami zostało utworzone Stowarzyszenie „Z NAMI WARTO”, które zostało zarejestrowane w KRS 16 kwietnia 2008 roku. Cztery gminy z powiatu wrzesińskiego – Miłosław, Kołaczkowo, Pyzdry i Września (bez miasta) podjęły uchwałę o przystąpieniu do LGD, co daje możliwość uzyskania funduszy. Łącznie jest to 38.833 osób x 148.00,- zł/ 1 osobę co daje kwotę 5.741.000,- zł do rozdysponowania na 5 lat, zakładając, że za trzy lata nastąpi kolejny przydział środków, w wyniku którego można będzie uzyskać około 1 mln zł.

Radny zaznaczył także, że powiat wrzesiński przystępując do LGD może mieć wpływ na kształt lokalnej strategii rozwoju i może pomóc w jej budowaniu, a tym samym realizować w części plan rozwoju obszarów wiejskich uchwalony w Planie Rozwoju Lokalnego dla powiatu wrzesińskiego. Do LGD nie przystąpiła gmina Nekla, ponieważ stała się członkiem Stowarzyszenia „Światowid”, które obejmuje swym zasięgiem cały powiat gnieźnieński i kilka innych gmin. Radny podkreślił, że gdyby nie było uchwał rad gmin o przystąpieniu do LGD, wówczas środków finansowych by nie było. Z tej kwoty 5.741.000,- zł, ponad 4.5000.000,- zł przeznaczone będzie na działanie przedsiębiorców, rodzin rolniczych, a 1/3 tych środków przejmą samorządy gminne. Jednak aby to nastąpiło musi być opracowana strategia, którą samorząd województwa zaopiniuje pozytywnie.

W dyskusji nad omówionym projektem uchwały głos zabrali radni: E. Plewiński

Radny E. Plewiński przytoczył § 11 ust. 1 pkt 3) Statutu Stowarzyszenia mówiący o regularnym opłacaniu składek i innych świadczeń obowiązujących w LGD i dodał, że jest jemu wiadomo, że na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze ustaleń co do wysokości składek.

Radny J. Mazurkiewicz ustosunkował się do wypowiedzi radnego mówiąc, że podstawą funkcjonowania każdego stowarzyszenia są składki członkowskie, natomiast nie zakładano by żadnych składek, gdyby nie to, że Stowarzyszenie musi posiadać konto w banku i żeby zacząć działanie trzeba posiadać środki. LGD rozpocznie swoją działalność od stycznia 2009 roku, wariant pesymistyczny jest taki, że parlament nie zdąży przygotować ustawy o prefinansowaniu pewnych działań, w związku z tym, przez prawie pół roku Stowarzyszenie będzie finansować się z tych składek.

Dodatkowo będzie trzeba wziąć kredyt w wysokości około 100.000,- zł. Na spotkaniu lokalnych grup działania województwa wielkopolskiego proponowano, żeby gminy powinny na pierwszy rok działania zapłacić składkę w wysokości około 0,50 zł / 1 mieszkańca na terenach wiejskich. Jeżeli chodzi o członków zwyczajnych składka wynosiłaby około 10.00,- zł na rok, a organizacje prawne w granicach 1.000,- zł. Wariant optymistyczny zakłada te wartości pomniejszone o 70 %. Według rozporządzenia wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, ale dodane jest, ze w terminie nie później niż 3 miesiące. Taka sytuacja zaistniała w LIDER +, 7 miesięcy trwa oczekiwanie za pieniędzmi, a bank bierze odsetki. Z uwagi na to, wysokość składki uzależniona będzie od przepływu środków.

Na zakończenie swojej wypowiedzi radny J. Mazurkiewicz dodał, że na dzień dzisiejszy nie może powiedzieć, jaka będzie jej wysokość, ponieważ zgodnie ze Statutem wysokość składki ustala Zarząd na Walnym Zebraniu, a nastąpi to pod koniec tego roku , w zależności od zaistniałej sytuacji.

Następnie głos zabrała radna Aleksandra Głowacka.

Radny E. Plewiński prosił o wykreślenie z protokołu wypowiedzi radnej.

W uzupełnieniu radny J. Mazurkiewicz poinformował, że Zarząd LGD składa się z przedstawicieli poszczególnych gmin. Ze strony gminy Miłosław – J. Mazurkiewicz – prezes i Agnieszka Przysiuda – członek Zarządu, ze strony gminy Pyzdr – Elżbieta Kłossowska – wiceprezes, ze strony gminy Kołaczkowo – Edmund Kubis - skarbnik, ze strony gminy Września – Piotr Matuszewski i Grzegorz Kaźmierczak – członkowie Zarządu. Komisja Rewizyjna została powołana w składzie: Roman Eichorszt z Pyzdr, Jarosław Kwiatek ze Wrześni i Bogusława Wietrzyńska – Stramczewska z Kołaczkowa.

Skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej jest tymczasowy i nie jest pełny, natomiast Rada do rozpatrywania wniosków, która będzie dzieliła środki na poszczególne gminy i mieszkańców zostanie powołana w momencie, kiedy Zarząd na Walnym Zebraniu określi taką ilość członków – reprezentantów tych środowisk, żeby można było tą Radę powołać.

Z uwagi na brak dalszych pytań ze strony radnych , przewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 16 radnych – jednogłośnie 16 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 129/XVII/2008 w sprawie przystąpienia do stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania – „Z NAMI WARTO”.

O godz. 1300 salę obrad opuścił starosta D. Jaśniewicz – liczba radnych biorących udział w posiedzeniu – 15.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Starosty Wrzesińskiego.

Uzasadniając projekt uchwały, przewodniczący Rady poinformował, że w miesiącu kwietniu zmieniło się rozporządzenie Rady Ministrów regulujące składniki wynagrodzenia pracowników samorządowych, które miało wpływ na wywołanie powyższego projektu. Jeśli chodzi o wysokość wynagrodzenia dla starosty, to należy wziąć także pod uwagę zakres zadań i odpowiedzialności wynikający z pełnienia tej funkcji, który obejmuje kierowanie starostwem i zwierzchnictwo w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych, inspekcji i straży. Przewodniczący dodał, że ostatnia regulacja wysokości wynagrodzenia starosty miała miejsce podczas I sesji Rady Powiatu III kadencji, czyli 27 listopada 2006 r. Zdaniem przewodniczącego Rady najlepszym uzasadnieniem dla podjęcia tej uchwały jest fakt, że starosta pracuje także w soboty i niedziele.

W dyskusji nad projektem uchwały głos zabrali radny W. Podzerek i radna M. Taciak.

Radny W. Podzerek pytał, w jakiej wysokości była ostatnia podwyżka starosty.

Radna M. Taciak pytała, jak tą podwyżkę zapisano w uchwale budżetowej na rok 2008 i o ile % następuje wzrost wynagrodzenia w stosunku do proponowanego w projekcie uchwały.

Odpowiedzi na pytania radnym udzieliła B. Walkowiak – skarbnik powiatu mówiąc, że ostatnia podwyżka była w 2006 roku.

M. Budzyńska – inspektor w wydziale organizacyjno – prawnym uzupełniła wypowiedź skarbnika mówiąc, że w stosunku do poprzedniego wynagrodzenia nastąpi wzrost o około 17 %.

Z uwagi na brak dalszych pytań, przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 15 radnych – jednogłośnie 15 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 130/XVII/2008 w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Starosty Wrzesińskiego.

Po podjęciu uchwały na salę obrad wrócił starosta D. Jaśniewicz – liczba radnych biorących udział w posiedzeniu – 16.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 110/XIV/2008 z dnia 28.02.2008 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.

Uzasadniając projekt uchwały dyrektor PCPR W. Mól powiedział, że kolejna zmiana uchwały wynika z oszczędności, w kwocie 8.000,- zł, które powstały w wyniku małego zainteresowania dotyczącego udzielania 50 % dofinansowania oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych przez osoby niepełnosprawne na kontynuowanie działalności gospodarczej oraz dokonywania zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na szkolenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych, w związku z czym w projekcie uchwały dokonuje się przeniesienia środków na niezrealizowane wnioski osób niepełnosprawnych na turnusy rehabilitacyjne.

Po wyjaśnieniach dyrektora, przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do głosowania projektu uchwały.

Rada Powiatu w obecności 16 radnych – jednogłośnie 16 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 130/XVII/2008 w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 110/XIV/2008 z dnia 28.02.2008 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2008 rok.

Przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz poinformował o wprowadzeniu przez Zarząd autopoprawki , która dotyczy przyznania dodatkowych środków finansowych z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu na realizację programu aktywizacji zawodowej i społecznej „Bądźmy aktywni”.

Starosta zaznaczył, że w związku z tym wywiązała się pewna kwestia finansowo- prawna, co do kwalifikacji przyznanych środków i poprosił skarbnika powiatu o przybliżenie radnym tej kwestii.

B. Walkowiak skarbnik powiatu wyjaśniła, że środki przekazywane z WUP w Poznaniu, część środków przechodzi bezpośrednio z budżetu urzędu pracy i trafiają one na rachunek Powiatowego Urzędu Pracy i tam są realizowane zadania. Ponieważ środki, które wpłynęły pochodzą z budżetu Sejmiku Województwa Wojewódzkiego, zgodnie z ustawą, powiat musi je wprowadzić do budżetu, natomiast opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej jest dwuznaczna, więc może być tak, że uchwała może zostać uchylona.

Przewodniczący Rady poprosił skarbnika o przedstawienie uzasadnienia do projektu uchwały.

Skarbnik uzupełniła swoją wypowiedź dotyczącą autopoprawki mówiąc, że jej wprowadzenie automatycznie zmieni załącznik nr 6 do projektu uchwały.

Następnie B. Walkowiak uzasadniła wprowadzone zmiany do budżetu.

Starosta D. Jaśniewicz wypowiedział się na temat kapitalnego remontu ul. Wiosny Ludów w Nekli, a także w kwestii dofinansowania do parafii rzymsko – katolickich na terenie powiatu wrzesińskiego.

Ponieważ radni nie podjęli dyskusji, przewodniczący Rady poddał pod głosowanie autopoprawkę Zarządu.

Rada Powiatu w obecności 16 radnych – jednogłośnie 16 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.

Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.

Rada Powiatu w obecności 16 radnych – jednogłośnie 16 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 132/XVII/2008 w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego za rok 2008.

W związku z wyczerpaniem tego punktu porządku obrad, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu.

 

Ad. 11.

Przewodniczący Rady poinformował, że 12 maja br. od radnego E. Plewińskiego wpłynęła interpelacja skierowana do Zarządu Powiatu i poprosił radnego o przedstawienie istoty zapytania.

Radny E. Plewiński poinformował, że pismo dotyczyło planów zagospodarowania obiektu oficyny po byłym gimnazjum w Kołaczkowie i dodał, że otrzymał od przewodniczącego Zarządu w tej sprawie odpowiedź zarówno ustną, jak i pisemną, która przekazał do rady sołeckiej Kołaczkowa.

Następnie przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby złożyć interpelację lub zadać pytanie.

O głos poprosił radny R. Zięty i pytał na co zostaną przekazane środki z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu w ramach programu „Bądźmy aktywni”.

Odpowiedzi radnemu udzielił dyrektor PCPR W. Mól mówiąc, że środki zostaną przeznaczone na realizację następujących zadań: aktywizacja kobiet bezrobotnych 45+, usprawnianie ruchowe uczestników Środowiskowych Domów Samopomocy, wdrażanie w dorosłość pełnoletnich wychowanków Ośrodka Wspomagania Dziecka i Rodziny w Kołaczkowie.

Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady przeszedł do realizacji punktu 12 porządku obrad.

 

Ad. 12.

W punkcie tym głos zabrali radni: W. Podzerek, S. Skupiński, radna Teresa Waszak starosta, prezes Zarządu Spółki z o.o. Szpital Powiatowy we Wrześni Zbyszko Przybylski.

Radny W. Podzerek poruszył problem ochrony zdrowia i niezbyt dobrego jego zdaniem funkcjonowania izby przyjęć w szpitalu powiatowym we Wrześni w niedzielę.

Sprawa, o której mówił radny była skutkiem konkretnej sytuacji, w której radny uczestniczył.

Na zakończenie swojej wypowiedzi radny W. Podzerek skierował pytanie do Z. Przybylskiego, jaka jest organizacja szpitala w niedziele i święta.

Następnie głos zabrał radny W. Skupiński, który odczytał treść pisma od burmistrza gminy i miasta Pyzdry skierowanego do dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg. – załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Radna T. Waszak nawiązała do sprawozdania przewodniczącego Zarządu, w którym mowa była o wypracowanym przez szpital powiatowy zysku w wysokości 700.000,- zł.

Radna pytała, czy można rozpatrzeć prośbę i jakąś część z tych pieniędzy przeznaczyć na podwyższenie wynagrodzenia średniemu personelowi medycznemu szpitala z uwagi na fakt zwiększonej ilości zadań, co zdaniem radnej nie jest adekwatne do otrzymywanego wynagrodzenia.

Dla porównania radna podała przykład szpitala w Gnieźnie, którego kondycja finansowa nie jest na wysokim poziomie, a jednak personel średni takie podwyżki otrzymał.

O godz. 1330 salę obrad opuścił radny J. Mazurkiewicz pomniejszając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 15.

Następnie głos zabrał starosta D. Jaśniewicz i nawiązał do sprawy terminu funkcjonowania SP ZOZ we Wrześni w likwidacji i prosił prezesa Zarządu Spółki Z. Przybylskiego o ustosunkowanie się również do tej sprawy, ponieważ Zarząd Powiatu nie wyraził zgody na poparcie wniosku o automatyczne przesunięcie terminu likwidacyjnego.

Starosta poinformował także, że Zarząd Powiatu odwołał się od decyzji w sprawie Programu Zasobów Ludzkich z działania 6.1, na podnoszenie kwalifikacji zawodowych na prowadzenie kursów i szkoleń. Protest został złożony do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, został on uznany i sprawa wróciła do ponownego rozpatrzenia przez Wojewódzki Urząd Pracy. Dotyczy to kwoty 650.000,- zł, natomiast czas realizacji tego zadania jest do końca tego roku i być może będzie taka potrzeba wprowadzenia tych środków do budżetu.

Starosta zaznaczył, że może tym samym pojawić się konieczność zwołania sesji w miesiącu lipcu.

Następnie głos zabrał prezes Zarządu Spółki z o.o. Szpital powiatowy we Wrześni
Z. Przybylski
i w pierwszej kolejności ustosunkował się do wypowiedzi radnej T. Waszak mówiąc, że zysk ten został wypracowany od momentu, kiedy szpital znalazł się w procesie likwidacyjnym. Jeśli chodzi o porównanie płac z innymi szpitalami, to płace kształtują się na poziomie górnego pułapu stanu średniego. Układ płac w szpitalu opiera się na systemie wartościowania stanowisk pracy i ubiegłym roku został on zaakceptowany przez całą załogę. W miarę posiadanych środków finansowych płace będą proporcjonalnie zmieniane. Prezes zaznaczył, że w związku z procesem przekształcenia są zachowane pewne środki ostrożności, celem utrzymania płynności finansowej. Proces ten łączy się z procesem wygaszania SP ZOZ w likwidacji i niezależnie od Zarządu proces ten może się przedłużyć. Po tym okresie będzie miał miejsce zupełnie inny system rozliczania się z NFZ jednak na dzień dzisiejszy nie można przeprowadzić żadnej obiektywnej symulacji, która pozwoliłaby na stwierdzenie, że NFZ będzie finansował te same świadczenia w tej samej wysokości co przed zmianą systemu rozliczania.

Starosta D. Jaśniewicz na koniec poruszanej kwestii właściwego funkcjonowania szpitala i pozytywnego odbioru przez mieszkańców naszego powiatu prosił o dokonanie stosownej reorganizacji pracy lekarzy w czasie dyżurów wieczornych i weekendowych. Podkreślił aby wypracować taki model pracy, aby pacjent nie odczuwał pojawiających się niedogodności po krótkim pobycie i udzieleniu pomocy doraźnej lekarza.

 

Ad. 13.

Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady Powiatu o godz. 13:50 zakończył XVII sesję Rady Powiatu.

 

Protokołowała: Katarzyna Plucińska - inspektor

Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji:
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (26/08/2008 09:47:45)
  • zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (27/08/2008 10:02:30)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (27/08/2008 10:02:30)
Lista wiadomości
Protokół nr XXIII / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 29.12.2008 r.
Protokół nr XXII / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 11.12.2008 r.
Protokół nr XXI / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 06.11.2008 r.
Protokół nr XX / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 7.10.2008 r.
Protokół nr XIX / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 25.09.2008 r.
Protokół nr XVIII / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 21.08.2008 r.
Protokół nr XVII / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 27.06.2008 r.
Protokół nr XVI / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 24.04.2008 r.
Protokół nr XV / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 26.03.2008 r.
Protokół nr XIV / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 28.02.2008 r.