AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady 2008 (III kadencja)

Protokoły z Sesji Rady 2008 (III kadencja)

Protokół nr XXI / 2008

Protokół nr XXI / 2008

z sesji Rady Powiatu we Wrześni,

z dnia 06.11.2008 r.

 

Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godz. 16:00 otworzył XXI sesję Rady Powiatu we Wrześni. Po powitaniu radnych i zaproszonych gości przewodniczący stwierdził, że zgodnie z listą obecności aktualnie w sesji uczestniczy 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób, stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Nieobecny radny Eugeniusz Plewiński.

 

Ad. 2

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XIX sesji został sporządzony w statutowym terminie i nikt z radnych nie wniósł do niego poprawek, ani nie zgłosił uwag.
W związku z powyższym, przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.

Protokół z XIX sesji Rady Powiatu we Wrześni został przez radnych przyjęty – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących”.

Następnie przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XX sesji został sporządzony w statutowym terminie i nikt z radnych nie wniósł do niego poprawek, ani nie zgłosił uwag i zwrócił się z zapytaniem do radnych, kto jest za przyjęciem protokołu.

Na salę obrad przybył radny E. Plewiński – liczba radnych uczestniczących w posiedzeniu – 19.

Protokół z XIX sesji Rady Powiatu we Wrześni został przez radnych przyjęty – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących”.

Ad. 3

Następnie przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołów z XIX i XX sesji Rady Powiatu.

  3. Przedstawienie porządku obrad.

  4. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

  5. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.

6. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. wyrażenia zgody na sprzedaż udziału nieruchomości będącej w 13125/14608 części własnością Powiatu Wrzesińskiego, położonej we Wrześni, oznaczonej działką nr 3703/15,

  2. zmiany uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 110/XIV/2008 o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej,

  3. zaciągnięcia kredytu długoterminowego,

  4. zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2008 rok.

  1. Interpelacje i zapytania radnych.

  2. Wolne głosy i wnioski.

  3. Zamknięcie obrad.

Radni nie wnieśli uwag do porządku, w związku z czym przewodniczący Rady przystąpił do jego realizacji.

 

Ad. 4.

W punkcie tym przewodniczący Rady przedstawił informację o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym – załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 5.

Zgodnie z porządkiem obrad informację o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym od 7 października do 6 listopada 2008 r. i z wykonania uchwały w wymienionym okresie przedstawił przewodniczący Zarządu Dionizy Jaśniewiczzałącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

W trakcie składania informacji salę obrad na 5 minut opuścił radny P. Rogoziński

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem do radnych, czy ktoś chciałby zabrać głos w związku z przedstawionymi informacjami.

O głos poprosił radny E. Plewiński i pytał na jakim etapie jest sprawa przekazywania oficyny w Kołaczkowie. Radny nawiązał do historii mówiąc, że w 1925 roku pani Aurelia Reymont sprzedała pałac po Władysławie Reymoncie rodzinie Juraszów z Poznania, znanej rodzinie chirurgów, sprzeciwiając się testamentowi, jaki zostawił pisarz przekazując ten kompleks literatom. W latach 90 tych radny jako członek rady sołeckiej Kołaczkowa uczestniczył w spotkaniu rodziny Juraszków z mieszkańcami w tej kwestii. Stan majątkowy fundacji w owym czasie nie przedstawiał się najlepiej. Radny prosił starostę o wyjaśnienie tej kwestii.

Starosta D. Jaśniewicz odpowiadając radnemu powiedział, że nie znana jest jemu wcześniejsza historia dotycząca roszczeń rodziny Juraszów, czy próby przejęcia obiektów znajdujących się w Kołaczkowie. Natomiast fundacja profesorów Juraszów wystąpiła z bardzo ciekawą propozycją zagospodarowaniem obiektu oficyny, w którym kiedyś mieściło się gimnazjum specjalne przy ośrodku socjoterapii, a teraz jest niezagospodarowany przez powiat. Propozycja polegałoby na takiej długoterminowej opiece nad osobami przewlekle chorymi. Fundacja jest zainteresowana zagospodarowaniem tego obiektu, jak i zorganizowaniem izby pamięci dla wielce zasłużonych dla polskiej medycyny.

Wnuczka prof. Jurasza, która z tą propozycją wystąpiła i fundacja , którą reprezentuje nie rości sobie na tą chwilę praw do obiektu, co zresztą prawnie byłoby nieskuteczne, natomiast jest zainteresowana zagospodarowaniem tego obiektu we wcześniej wspomnianym celu.

Zarząd poprosił panią o przedstawienie dokumentów fundacji oraz szerszą informację na temat zamierzeń, jakie fundacja chciałaby realizować w Kołaczkowie. Na dzień dzisiejszy Zarząd ustosunkował się do tej propozycji w ten sposób, że jeżeli powstanie konkretny projekt modernizacji tego obiektu, z wykazaniem środków, dzięki którym się to dokona, jak i wykazaniem środków na prowadzenie tego przedsięwzięcia, to Zarząd gotowy byłby ten obiekt wydzierżawić fundacji. Fundacja byłaby zainteresowana kupić ten obiekt, natomiast Zarząd chciałby przyjrzeć się zdolnościom, czy możliwością fundacji, żeby ten cel, który postawili – ciekawy i interesujący, na ile udałoby się im go wprowadzić w życie i zrealizować. Jeżeli przedsięwzięcie okazałoby się nieskuteczne, to po sprzedaży nieruchomości, samorząd nie miałby żadnego wpływu na to, co się z tą nieruchomością dzieje. Natomiast, jeżeli działania okazałyby się skuteczne, cel zostałby osiągnięty i placówka służyłaby społeczności nie tylko lokalnej, wówczas można by było rozważyć kwestię ewentualnego wykupienia tychże nieruchomości na zasadzie prawa pierwokupu, skoro fundacja poniosłaby określone nakłady w adaptacje tego obiektu, to przysługiwałoby prawo pierwokupu. Kończąc starosta dodał, że na dzień dzisiejszy rozmowy zakończyły się na tym, aby fundacja przedstawiła realny projekt realizacji tego przedsięwzięcia.

Z uwagi na brak kolejnych pytań, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 6.

 

Ad. 6.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż udziału nieruchomości będącej w 13125/14608 części własnością Powiatu Wrzesińskiego, położonej we Wrześni, oznaczonej działką nr 3703/15.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła inspektor wydziału geodezji, kartografii i nieruchomości Małgorzata Mirecka mówiąc, że nieruchomość ta położona jest we Wrześni przy ul. Kaliskiej o powierzchni 1112 m2 i została wyceniona na kwotę 207.940,- zł. Została ona wydzielona z większej powierzchni, która została nabyta przez powiat w drodze decyzji wojewody wielkopolskiego. W budynkach nabytej przez powiat nieruchomości miały swoją siedzibę wydziały i jednostki starostwa powiatowego. W części wydzielonej i oznaczonej działką nr 3703/17 nadal funkcjonuje Powiatowy Zarząd Dróg. Kontynuując inspektor zaznaczyła, że wydzielona niezabudowana działka nie służy wykonywaniu zadań powiatu i dodała, że oprócz tej uchwały Rady Powiatu będzie potrzebna jeszcze zgoda wojewody na sprzedaż, ponieważ w części stanowi ona własność Skarbu Państwa.

Po wyjaśnieniach, przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

O głos poprosił radny E. Plewiński i wypowiedział się w kwestii dojazdu na podwórze tej nieruchomości z lewej strony parkingu oraz pytał, czy ta część drogi biegnąca wzdłuż tego parkingu została sprzedana i czy nie będzie to kolidowało z dojazdem na parking.

Odpowiadając radnemu M. Mirecka wyjaśniła, że ten podział został zatwierdzony pod warunkiem ustanowienia odpowiednich służebności gruntowych na rzecz nowo projektowanej działki oznaczonej numerem 3703/16, przez działkę o numerze 3703/9 i nowo projektowaną działkę o numerze 3703/17, czyli tak właściwie te służebności są zabezpieczane z dwóch stron.

Z uwagi na brak dalszych pytań, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przeszedł do głosowania.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 144/XXI/2008 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż udziału nieruchomości będącej w 13125/14608 części własnością Powiatu Wrzesińskiego, położonej we Wrześni, oznaczonej działką nr 3703/15.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 110/XIV/2008 o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.

Przewodniczący Rady poprosił dyrektora PCPR Wojciecha Móla o przedstawienie uzasadnienia do powyższego projektu uchwały.

Dyrektor PCPR W. Mól uzasadnił powyższy projekt uchwały mówiąc, że wzorem lat ubiegłych prezes PFRON przesyła zaoszczędzone środki, w tym roku jest to kwota 301.306,- zł z przeznaczeniem na zadania związane z tworzeniem miejsc pracy, likwidację barier architektonicznych, a także sprzęt rehabilitacyjny.

W otwartej przez przewodniczącego Rady dyskusji głos zabrała radna M. Taciak

Radna w swojej wypowiedzi odniosła się do pozycji – finansowanie kosztów szkolenia i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnych i pytała, czy w roku 2008 na to zadanie nie wpłynął żaden wniosek oraz, jak ta sytuacja przedstawiała się w latach ubiegłych.

Dyrektor PCPR W. Mól odpowiedział, że w tym roku nie wpłynął żaden wniosek, natomiast w latach ubiegłych odnotowano 1 lub 2 wnioski. Dyrektor dodał, że kwota 15.000,- zł w tej pozycji została zapisana głównie z myślą o projekcie „Bądźmy aktywni”, z uwagi na to, że wymagany jest udział własny w ramach tego projektu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję z uwagi na brak innych głosów w tej sprawie i przystąpił do procedury głosowania.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 145/XXI/2008 w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 110/XIV/2008 o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

O uzasadnienie powyższego projektu uchwały, przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Zarządu D. Jaśniewicza.

Starosta powiedział, że propozycja zaciągnięcia kredytu długoterminowego związana jest z realizacją wykonania budżetu. Starosta zaznaczył, że nie ma zagrożeń w realizacji budżetu powiatu na rok 2008, jednakże dla bezpieczeństwa jest propozycja zaciągnięcia kredytu długoterminowego, z tego względu, że ilość pozycji dotycząca dochodów nie jest do końca określona. Wpływy z podatku od osób fizycznych i od osób prawnych, oszczędności w szkołach niepublicznych skłaniają do przekonania, że te dochody będą wykonane w większym stopniu niż zakładano. Starosta zaznaczył, że propozycja ta dotyczy pełnego bezpieczeństwa przy założeniu, że część dochodów ze sprzedaży mienia nie została zrealizowana i prawdopodobnie nie zostanie już zrealizowana w roku 2008.

Źródło ewentualnego dochodu nie jest skonsumowane, tylko jest przenoszone na rok następny. Część postępowań dotyczących sprzedaży nieruchomości, głównie przy ul. 3 Maja spowodowała wydłużenie procedury, której finalizacja nastąpi na przełomie roku.

Część nieruchomości, którą nabywają mieszkańcy na zasadach pierwokupu powinna być zrealizowana w roku 2008, jednak procedura sprzedaży pozostałej części nieruchomości przypada na początek stycznia roku 2009. Na zakończenie swojej wypowiedzi starosta zaznaczył, że kredyt ten miałby służyć zabezpieczeniu, gdyby jakieś trudności pojawiły się po stronie dochodowej budżetu. W przypadku niewykorzystania tego kredytu pojawiłby się on w formie środków niewygasających w budżecie na rok 2009 na realizację innych zadań.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

W dyskusji udział wzięli radni : B. Kruk, E. Plewiński, radna M. Taciak.

Wyjaśnień radnym udzielał starosta D. Jaśniewicz i skarbnik powiatu B. Walkowiak.

Jako pierwszy głos zabrał radny B. Kruk i pytał, czy jest niebezpieczeństwo dla budżetu, czy go nie ma i przytoczył w tym momencie wypowiedź starosty.

Odpowiadając radnemu starosta D. Jaśniewicz powiedział, że wielokrotnie się zdarzało w latach ubiegłych, że faktyczne wykonanie budżetu było wyższe od zakładanego i wszystkie wskaźniki pokazują, że ta sytuacja będzie miała miejsce także w tym roku. Natomiast jedną z zasad finansów jest zasada bezpieczeństwa, kiedy zakłada się najmniej optymistyczny wariant i na niego należy się zabezpieczyć.

Następnie głos zabrał radny E. Plewiński i powołał się na fragment uzasadnienia do projektu uchwały mówiącego o tym, że w trakcie roku nastąpił wzrost kosztów zatrudnienia wynikający ze zmian w tabeli. Radny dodał, że podczas głosowania nad zmianami w tabeli wynagrodzeń opowiedział się za zmianą, natomiast teraz będzie też musiał głosować za uzupełnieniem tych środków i wzięciem kredytu długoterminowego. Radny prosił skarbnika powiatu o uściślenie terminu „kredyt długoterminowy”.

Skarbnik powiatu B. Walkowiak wyjaśniła, że jest to kredyt, który przekracza rok budżetowy.

Radny E. Plewiński stwierdził, że w tym wypadku będą to trzy miesiące.

Tytułem uzupełnienia starosta D. Jaśniewicz dodał, że spłata zaplanowana jest w wysokości 300.000,- zł w roku 2009, natomiast spłata pozostałej części w roku 2010.

Starosta zaznaczył, że powiat posiada bardzo dobrą zdolność kredytową. Koszt bieżącej obsługi nie powinien przekraczać 15 %.

W tym miejscu skarbnik powiatu B. Walkowiak dodała, że łączna kwota całkowitych długów na koniec roku nie przekroczy 19%.

Radna M. Taciak zrezygnowała z zabrania głosu, ponieważ starosta swoją wypowiedzią uprzedził pytanie radnej.

Z uwagi na brak dalszych pytań, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 146/XXI/2008 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2008 rok.

Przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz poinformował o propozycji wprowadzenia przez Zarząd autopoprawki - załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Następnie skarbnik B. Walkowiak przedstawiła i uzasadniła wszystkie zmiany do budżetu powiatu na rok 2008 - (projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu wrzesińskiego na 2008 rok).

Po wyjaśnieniach, przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Jako pierwszy głos zabrał radny E. Plewiński powołał się na wypowiedź starosty w kwestii dotyczącej budowy drogi Tarnowa – Spławie i stwierdził, że są to pieniądze na wykonanie dokumentacji, a nie na wykonanie całego zadania.

Starosta odpowiedział, że dokumentacja na obie drogi jest gotowa, natomiast, gdyby nastąpił zbieg realizacji dwóch inwestycji w jednym roku, byłoby trudno osiągnąć cel i wykonać dwie inwestycje. Starosta dodał, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zakłada realizację tego programu tylko do roku 2009, stąd to zadanie realizowane byłoby priorytetowo. Natomiast droga Nowa Wieś Podgórna – Kołaczkowo we wstępnej weryfikacji znalazła się na liście rezerwowej, ponieważ została zbyt nisko sklasyfikowana ze względu na ten element bezpośredniej łączności z drogą wyższego rzędu. Aby spełnić to kryterium należałoby doprowadzić do modernizacji odcinka drogi między Tarnową a szosą tzw. kaliską. To obniżyło liczbę zdobytych punktów na realizację tej drogi. Dzisiaj realizacja tej inwestycji jest praktycznie zawieszona jeżeli chodzi o rok 2009. Jeżeli będzie można w razie czego ten wniosek zweryfikować i zaproponować zupełnie inny przebieg inwestycji, który pozwoli na zrealizowanie tego zadania do roku 2013 i dlatego zostanie ona przesunięta na rok 2010-2011.

Następnie o głos poprosił radny W. Podzerek i poruszył kwestię dotyczącą ochrony zdrowia, w szczególności chodzi o punkt zawierający podwyższenie udziałów spółki Szpital Powiatowy i pytał, czy kwota 1.500.000,- zł zwiększa dotychczasowe udziały. Czy to są wszystkie zobowiązanie, które są po SP ZOZ, czy są jeszcze jakieś do pokrycia oraz pytał o sytuację finansową szpitala. Radny powołał się na ranking najlepszych szpitali powiatowych ogłoszony przez gazetę Rzeczpospolita, w którym nie było wrzesińskiego szpitala.

Odpowiadając na pytanie radnego dotyczące kwot, które związane są z procesem likwidacyjnym, starosta D. Jaśniewicz przypomniał, że została pewna kwota środków finansowych, po tzw. drugim aporcie na tzw. aport końcowy- czyszczący, ze względu na to, że istniało jeszcze szereg zobowiązań, które trzeba było realizować w trakcie procesu likwidacyjnego aż do momentu wykreślenia SP ZOZ w likwidacji z Krajowego Rejestru Sądowego oraz placówki „szpital powiatowy” z rejestru wojewody. W związku z tym, przez ten okres powiat pokrywał różnego rodzaju zobowiązania i część z nich jest jeszcze nie zamknięta, stąd kwota wraca do spółki na podwyższenie kapitału zakładowego, natomiast pozostała część musi zostać zabezpieczona na zobowiązania, które jeszcze nie są zrealizowane, takie jak zobowiązania podatkowe, o których umorzenie można wystąpić, stąd potrzeba pozostawienia pewnych środków w budżecie powiatu.

Przewodniczący Rady poprosił starostę , aby odpowiedzi dotyczącej rankingu szpitali udzielił w punkcie 8 porządku obrad.

Następnie głos zabrała skarbnik powiatu B. Walkowiak i poinformowała, że w bilans SP ZOZ w likwidacji, który został przedstawiony i zatwierdzony przez Zarząd Powiatu wchodzi kwota zobowiązań na 31 lipca br. w wysokości 725.358,- zł, jest to nierozliczony dochód na cele statutowe, który wynosił na koniec w SP ZOZ 3.817.672,- zł, czyli kwota 19% jest kwotą należną, którą powiat na dzień dzisiejszy musiałby oddać do urzędu skarbowego jako deklaracja, która została złożona CIT – 8. Powiat będzie ubiegał się o zwolnienie z tej zapłaty. Od 1 sierpnia do dnia dzisiejszego br., powiat wydał jeszcze z tytułu zobowiązań 18.820,28 zł, są to koszty likwidatora, księgowe sporządzenie bilansu oraz różnych opłat związanych z potwierdzeniem dokumentów u notariuszy.

Ponownie o głos poprosił radny E. Plewiński i pytał, czy powiat ma podstawy do ubiegania się o zwolnienie z tego podatku, ponieważ każdy podmiot wypracowujący zysk jest zobowiązany do zapłaty podatku.

Odpowiadając na pytanie radnego skarbnik powiatu B. Walkowiak stwierdziła, że nie zna się na procedurach, natomiast jeśli chodzi o dochody z SP ZOZ wchodziły jako zysk, ale nie podlegały opodatkowaniu. W momencie, kiedy następuje likwidacja SP ZOZ, organ który jest następcą powinien ten podatek zapłacić.

W związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji, przewodniczący Rady poddał pod głosowanie autopoprawkę zgłoszoną przez Zarząd.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.

Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 147/XXI/2008 w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego za rok 2008.

W związku z wyczerpaniem tego punktu porządku obrad, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu.

 

Ad. 7.

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym do biura Rady nie wpłynęła żadna interpelacja i zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby złożyć interpelację lub zadać pytanie.

Jako pierwsza głos zabrała radna M. Taciak i pytała starostę, czy prawdą jest, że będzie likwidacja basenu, który do niedawna był w zarządzie pana Rzeźnika, natomiast teraz zmienił się właściciel. Radna dodała, że jest świadoma, że temat jest bliższy dla samorządu gminnego, ale powiat funkcjonuje także w obrębie gminy Września. Informacje od mieszkańców, które docierają do radnej są pełne obaw, że jeśli nie zadziałają samorządy, to tak, jak każdy inny zakład zawiadywany przez prywatnego właściciela, po prostu zostanie zlikwidowany. Na zakończenie swojej wypowiedzi radna stwierdziła, że radni Rady Powiatu chcieliby uzyskać rzetelną informację, taką, która będzie adekwatna do stanu faktycznego i czy ta zapowiedź rzeczywiście znajduje uzasadnienie w informacji, którą nowy właściciel złożył burmistrzowi Miasta i Gminy Września i jakie burmistrz ma przemyślenia na ten temat, czy chce podjąć jakieś środki zaradcze.

Starosta D. Jaśniewicz potwierdził słowa radnej i dodał, że dotarła do niego taka informacja, że pracownicy mają umowy z wypowiedzeniem na koniec maja 2009 r., natomiast obecny właściciel, który kupił firmę „CENOS” nie poinformował jego, jako przewodniczącego Zarządu Powiatu i z tego, co wiadomo burmistrz także nie ma żadnej oficjalnej informacji, a wiadomości, które docierają są tylko od pracowników firmy.

Starosta dodał, że basen ten był budowany częściowo ze środków publicznych i zapis w umowie zakładał 10 letni okres eksploatacji, który mija w przyszłym roku.

Poprzedni właściciel sygnalizował, że utrzymanie basenu jest na krawędzi opłacalności. Starosta zaznaczył, że nie wyobraża sobie, żeby tak ważny obiekt miał zniknąć ze Wrześni i przestać służyć mieszkańcom. Jeżeli potwierdzą się te sygnały, będzie to okazja do poszukania jakiegoś rozwiązania, może to być również udział samorządu we wspólnym przejęciu, czy prowadzeniu i nad dalszym jego funkcjonowaniem. Na dzisiaj są to nieoficjalne, suwerenne decyzje właściciela, ale jeżeli okaże się, że przypuszczenia się potwierdzą, z pewnością należy wrócić do debaty na temat przejęcia, czy utrzymania w ostateczności ze środków publicznych, albo przez stworzenie spółki, albo przez inny podmiot prywatny, który podjąłby się prowadzenia tego obiektu. Starosta zaznaczył, że związane to będzie z uregulowaniem spraw własnościowych, ponieważ dzisiaj jest to własność prywatnej spółki, która poprzez udział publicznych środków w realizacji tego przedsięwzięcia posiada jakieś zobowiązanie wobec społeczności na rzecz której ten obiekt powstał. Dlatego w odpowiednim momencie należy rozpocząć umowy i negocjacje.

Do dyskusji włączył się radny R. Zięty i stwierdził, że te informacje powoli stają się oficjalne, ponieważ szkoła w Miłosławiu od 5 lat prowadzi zajęcia i otrzymała informację, że program może prowadzić tylko do marca 2009 r.

Ponownie głos zabrała radna M. Taciak i zwróciła się do starosty pytając, czy nie byłoby zasadne, żeby zainspirować spotkanie z udziałem samorządów, nie czekając na sygnał od pana, który jest właścicielem, natomiast dla radnych jest to istotne, ponieważ, jak słusznie podkreślił pan starosta obiekt służy lokalnej społeczności. Radna zaznaczyła, że obiekt ten został od wielu lat wpisany w krajobraz Wrześni, na nim też opiera się promocja miasta, a do Wrześni przyjeżdżają także mieszkańcy innych miast. Na zakończenie swojej wypowiedzi radna dodała, że nie wyobraża sobie, aby samorządy przeszły tak zupełnie z boku i jej zdaniem należałoby zainicjować spotkanie, żeby właściciel zaprezentował swoje dalsze plany.

Starosta D. Jaśniewicz zaznaczył, że wiadomość o tej sytuacji otrzymał przed kilkoma dniami i czuje się zobowiązany do tego, żeby dotrzeć do źródła informacji poprzez bezpośrednie zwrócenie się do właściciela, aby uzyskać jakąś wiadomość i żeby rozważyć, jakie działania w tej sprawie mógłby podjąć samorząd.

Następnie głos zabrał radny B. Kruk i powołał się na wypowiedź starosty, że z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego nie została przyznana dotacja na budowę drogi Tarnowa – Spławie. Radny pytał, dlaczego Rada tak się upiera przy budowie tej drogi, skoro tyle innych dróg powiatowych jest w stanie tragicznym.

Przewodniczący Rady udzielił głosu staroście D. Jaśniewiczowi.

Starosta zaznaczył, że projekt budowy tej drogi pojawił się z sygnałów zebrań gminnych, władz trzech samorządów w tym Kołaczkowa i Miłosławia i te sygnały doprowadziły do tego, że została przygotowana dokumentacja, zostały wykupione grunty itd. Sygnały te świadczyły, że ta droga ma istotne znaczenie, podwójne, ze względu na turystyczne tereny nadwarciańskie, a z drugiej strony tą drogą są dowożone dzieci do szkoły lub tę drogę się omija, ponieważ jest w fatalnym stanie, bo jest to droga gruntowa, natomiast społeczne i gospodarcze znaczenie jej jest istotne.

Starosta przypomniał, że swego czasu w konsultacjach z mieszkańcami i samorządami gminnymi zostały określone podstawowe zadania inwestycyjne, które powiat chciałby realizować i droga Targowa Górka – Mała Górka gminie Nekla, Gozdowo – Bierzglinek w gminie Września i Kołaczkowo – Wszembórz i ta droga Tarnowa – Spławie – Nowa Wieś Podgórna. Na zakończenie swojej wypowiedzi starosta zaznaczył, że to świadczy o wielkości środków przeznaczanych przez WRPO na drogi, kiedy wielkie zapowiedzi kończą się małymi pieniędzmi, a wniosek dotyczący tej drogi, mający 35 pozycję znalazł się na liście rezerwowej, gdzie jest 35 powiatów w województwie wielkopolskim i 3 powiaty grodzkie. Wielkość tych środków w skali potrzeb jest mikroskopijna.

Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 8.

 

Ad. 8.

Przewodniczący Rady poprosił starostę D. Jaśniewicza o odpowiedź na pytanie radnego W. Podzerka, a dotyczące rankingu szpitali.

Starosta D. Jaśniewicz oddał swój głos obecnemu na sali prezesowi spółki „Szpital Powiatowy we Wrześni” Zbyszkowi Przybylskiemu.

Prezes Z. Przybylski powiedział, że w rankingach są duże rozbieżności z uwagi na różne informacje, których dotyczy ranking. Prezes dodał, że szpital nie startował w tym rankingu w natłoku innych ważniejszych w tym momencie spraw, co nie znaczy, że nie powinny być takie rankingi prowadzone, ponieważ brakuje takiego wewnętrznego porównania się między jednostkami. Niewykluczone, że dla regionu Wielkopolski, tak jak dla Dolnego Śląska, czy Małopolski, zostanie przeprowadzone takie badanie dla szpitali i będzie to wówczas bardziej wiarygodne. Prezes Z. Przybylski zwrócił uwagę, że ta kwestia ma znaczenie w trakcie poszukiwania nowej wartości rynkowej firmy „Szpital Powiatowy”. Wycena nieruchomości pod firmą napotyka wiele trudności, zespół szuka pełnych narzędzi badawczych, żeby tej wyceny dokonać i właśnie okazuje się, że tego typu badania będą miały znaczenie w wycenie majątku.

W dalszej części tego punktu, o głos poprosił komendant Komendy Powiatowej Policji we Wrześni Jarosław Gruszczyński.

Mówił o wsparciu, jakie otrzymuje KPP ze strony samorządu powiatowego i samorządów gminnych i wielu pozytywnych zmianach jakie nastąpiły we wrzesińskiej policji. Komendant zaznaczył, że został zobowiązany do podziękowania za te działania Radzie Powiatu przez dzieci uczestniczące w wyjeździe służb mundurowych do Rumunii, a który nie odbyłby się bez wsparcia wrzesińskiego samorządu.

Następnie w tej kwestii wypowiedziała się pani Justyna Mizderska, która była kierownikiem tej wycieczki. Pokazane zostały także zdjęcia z wizyty dzieci policjantów z Rumunii we Wrześni w 2007 r.

Ponownie głos zabrał komendant J. Gruszczyński i podkreślił w swojej wypowiedzi, że policjanci coraz bardziej utożsamiają się ze społecznością lokalną i ich działania są dla tej społeczności realizowane. Komendant opowiedział także o plenerze malarskim służb mundurowych, który trwał 7 dni, w wyniku którego powstało kilkanaście prac malarskich.

W ramach podziękowania pan Marek Lewandowski wręczył prace malarskie staroście D. Jaśniewiczowi i przewodniczącemu Rady G. Kaźmierczakowi.

Przewodniczący Rady i starosta wrzesiński otrzymali także upominki z wyjazdu do Rumunii przygotowane przez dzieci policjantów.

Komendant J. Gruszczyński zaprosił radnych do wzięcia udziału w licytacji, na która to zostały przekazane prace policjantów z pleneru malarskiego, natomiast wszystkie prace można oglądać w kościele pw. św. Kazimierza we Wrześni.

Starosta D. Jaśniewicz podziękował komendantowi za miły akcent i dodał, że od początku samorząd powiatowy wspierał działania policji mając pełną świadomość, że służy to mieszkańcom powiatu. Starosta dodał, że policja nie zajmuje się tylko malowaniem i prowadzeniem różnego rodzaju działań zmierzających do budowania wizerunku policji poprzez działania kulturalne. W corocznych podsumowaniach w Komendzie Wojewódzkiej Policji, ocena oparta jest na wynikach i statystykach, z radością można powiedzieć, że wrzesińska policja należy do najlepszych w województwie wielkopolskim.

Na zakończenie swojej wypowiedzi starosta podziękował za aktywność zarówno tę zawodową, jak i tę o której dzisiaj radni mieli okazję usłyszeć.

Przewodniczący Rady przekazał otrzymany obraz na licytację.

Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął punkt 8 porządku obrad i przeszedł do realizacji punktu 9.

 

Ad. 9.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący Rady Powiatu o godz. 17:55 zakończył XXI sesję Rady Powiatu.

 

Protokołowała: Katarzyna Plucińska - inspektor

Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji:
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (15/12/2008 11:47:25)
  • zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (17/12/2008 07:46:14)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (17/12/2008 07:46:14)
Lista wiadomości
Protokół nr XXIII / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 29.12.2008 r.
Protokół nr XXII / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 11.12.2008 r.
Protokół nr XXI / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 06.11.2008 r.
Protokół nr XX / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 7.10.2008 r.
Protokół nr XIX / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 25.09.2008 r.
Protokół nr XVIII / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 21.08.2008 r.
Protokół nr XVII / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 27.06.2008 r.
Protokół nr XVI / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 24.04.2008 r.
Protokół nr XV / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 26.03.2008 r.
Protokół nr XIV / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 28.02.2008 r.