AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady 2008 (III kadencja)

Protokoły z Sesji Rady 2008 (III kadencja)

Protokół nr XIX / 2008

Protokół nr XIX/2008

z sesji Rady Powiatu we Wrześni,

z dnia 25.09.2008 r.

 

Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godz. 16:05 otworzył XIX sesję Rady Powiatu we Wrześni. Po powitaniu radnych i zaproszonych gości przewodniczący stwierdził, że zgodnie z listą obecności aktualnie w sesji uczestniczy 17 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób, stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Nieobecny – radny Bogdan Kruk i wicestarosta Paweł Guzik, liczba osób uczestnicząca w obradach – 17.


Ad. 2

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XVIII sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady.

Przewodniczący poinformował także, że do dnia sesji nikt z radnych nie wniósł do niego poprawek i nie zgłosił uwag.

W związku z powyższym, protokół z XVIII sesji został poddany pod głosowanie.

Protokół z XVIII sesji Rady Powiatu we Wrześni został przez radnych przyjęty – 17 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących”.

 

Ad. 3
Następnie przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z obrad XVIII sesji Rady Powiatu.

  3. Przedstawienie porządku obrad.

  4. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

  5. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.

  6. Informacja o wycenie wartości rynkowej szpitala jako podmiotu gospodarczego.

  7. Informacja z przebiegu wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za I półrocze 2008 r.

  8. Sprawozdanie z realizacji Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Wrzesińskim na lata 2004 – 2015.

  9. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. ustalenia najniższego wynagrodzenia i wartości jednego punktu dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Wrzesińskiego,

  2. ustanowienia służebności gruntowej przez działki nr 545/17, 545/19, 545/21, stanowiące własność Powiatu Wrzesińskiego na rzecz właściciela działek nr 545/6 oraz nr 271/15 położonych w Orzechowie,

  3. wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny lokali mieszkalnych nr 1,2,3,4 położonych w budynku przy ul. 3 Maja 8 we Wrześni,

  4. zatwierdzenia przystąpienia Powiatu Wrzesińskiego do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działanie 9.2 „Efektywna edukacja zawodowa to wysoka zdolność do zatrudnienia” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

  5. zatwierdzenia przystąpienia Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni do realizacji projektu „Moja kariera w moich rękach” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa,

  6. udzielenia pomocy finansowej gminie Września,

  7. zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2008 rok.

  1. Interpelacje i zapytania radnych.

  2. Wolne głosy i wnioski.

  3. Zamknięcie obrad.

Radni nie wnieśli uwag do porządku, w związku z czym przewodniczący Rady przystąpił do jego realizacji.

 

Ad. 4.

W punkcie tym przewodniczący Rady przedstawił informację o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym – załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

O godz. 16:15 na salę obrad przybył radny B. Kruk zwiększając liczbę osób biorących udział w posiedzeniu do 18.

 

Ad. 5.

Zgodnie z porządkiem obrad informację o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym od 21 sierpnia do 25 września 2008 r. i z wykonania uchwały w wymienionym okresie przedstawił przewodniczący Zarządu Dionizy Jaśniewiczzałącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem do radnych, czy ktoś chciałby zabrać głos w związku z przedstawionymi informacjami.

O głos poprosił radny E. Plewiński i nawiązując do wypowiedzi przewodniczącego Zarządu dotyczącej spotkania z księdzem biskupem Wojciechem Polakiem pytał, jaki charakter mają takie spotkania z księżmi.

Udzielając odpowiedzi D. Jaśniewicz przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że są to tzw. wizytacje robocze, które są okazją do spotkania i wymiany informacji. Od czasu do czasu księża biskupi wizytują swoje parafie. Kilka miesięcy temu wizytowany przez biskupa był Zespół Szkół Politechnicznych i Gimnazjum nr 2, wówczas jest okazja do spotkania się i wymiany informacji. Tym razem była to wizytacja, która dotyczyła szpitala powiatowego we Wrześni przy współudziale kapelana szpitala księdza proboszcza Kazimierza Kuczmy.

Z uwagi na brak dalszych pytań, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 6.

 

Ad.6.

Zanim przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu panią Iwonę Kilanowską i przedstawienie wyceny wartości rynkowej szpitala jako podmiotu gospodarczego poinformował radnych, że informacja ta będzie pierwszym etapem do projektu uchwały dotyczącym wniesienia pozostałej części majątku po byłym szpitalu do spółki „Szpital Powiatowy”.

Zabierając głos pani I. Kilanowska poinformowała, na jakim etapie realizacji znajduje się wycena mówiąc, że została dokonana wycena przedsiębiorstwa – byłego SP ZOZ w warunkach analizy historycznej, z tych danych, które do tej pory stanowiły podstawę w prowadzeniu szpitala. Ta wycena została wykonana po to, aby sprawdzić, w jaki sposób zarządzano powierzonym majątkiem, w realiach do tej pory zabezpieczanych na potrzeby prowadzenia takich jednostek jak szpitale powiatowe. Została przeprowadzona wycena majątku metodą dochodową, metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych, zwana w skrócie DCF. Jest ona postrzegana przez ekonomistów jako autentycznie najbardziej wiarygodna analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa. Istotną wadą tej metody jest potrzeba przewidzenia, czy sprognozowania wielu czynników, które mają wiarygodnie odzwierciedlać czynniki gospodarcze. Taka metodę stosuje się od około 5 lat. Po dokonaniu tej analizy istnieje świadomość, że ta wycena majątku metodą dochodową, jest w istocie diagnozą i oceną sytuacji ekonomiczno – finansowej na dzień wskazany w umowie. To jest próba określenia wartości SP ZOZ w podejściu dochodowym, dla celu określenia potencjału rozwojowego czynnikami niematerialnymi, ekonomicznie zwanymi miękkimi, które w analizie SWOT specjalnie przygotowanej na ten cel przyniosą autentyczne, wiarygodne wartości. Ta analiza została już w części przygotowana, ale są już informacje, że ministerstwo zdrowia zleciło instytutowi badań nad gospodarką rynkową ocenę sytuacji szpitali.

Badania są w trakcie opracowywania i w momencie, kiedy zostaną udostępnione na potrzeby tej wyceny, będą stanowiły podstawę do stworzenia czynników analizowanych ta metodą. Analiza SWOT, to analiza strategii, która służy do oceny pozycji danego podmiotu.

Nazwa pochodzi od pierwszych liter, które oznaczają: silne strony, słabe strony szanse i zagrożenia. I jak najwiarygodniej uda się określić realia towarzyszące takim podmiotom, jak szpitale powiatowe, tym wiarygodniejsze będzie to, co otrzyma się w efekcie.

Ocenę wartości majątku szpitala SP ZOZ przeprowadzono dwutorowo. Pierwsza to wycena majątkowa obciążona wadą, ponieważ nie odpowiada na pytanie, czy ten majątek, który został powierzony w formie aportu jest wykorzystywany maksymalnie, optymalnie, czy z korzyścią. Natomiast wiadomo, że wartość ma, bo szacuje się go tak, jakby nie uwzględniał prowadzonej tam żadnej działalności.

Kontynuując pani I. Kilanowska omówiła wyniki metody dochodowej mówiąc, że istotą analizy są dochody, jakie może generować analizowany podmiot – SP ZOZ w likwidacji. Odpowiada na pytanie, w jaki sposób mogą dzisiaj zarządzać majątkiem, gdyby nie zmienić realiów rządzenia w likwidowanym SP ZOZ – ie. Zestawione zostały dwie informacje, które są dorobkiem działań na majątku, gdyby patrzeć na ten majątek pod kątem metody majątkowej – jest to ponad 23 mln zł. Patrząc na majątek ze strony dochodowej w ujęciu historycznym, z założonymi podmiotami, które do tej pory szpital musiał realizować i w relacjach kosztowych i nakładowych istnieć, wartość tego przedsiębiorstwa wynosi 8 mln 800 tys. zł. Różnica bierze się z tego, że mamy do czynienia z podmiotem, którego głównym celem nie jest rentowność. Obie metody dają dwie różne informacje, można je wykorzystać w przyszłości do oceny sposobu korzystania z powierzonego majątku. Pierwsza dała informację, jaki majątek wniosło starostwo do stworzonej spółki, druga informacja, odpowiada, że pomimo iż podmiot nie miał stworzonych realiów jak podmioty nastawione na najwyższe zyski – zarządził majątkiem poprawnie, z dochodem, co na tle innych szpitali powiatowych, które mają wyniki finansowe nieporównywalnie gorsze – już oznacza tę cechę, która powinna wykreować wartości.

Pani I. Kilanowska poprosiła o skupienie się nad tym, co ministerstwo zdrowia zaproponuje, ponieważ ta wykonywana przez zespół analiza, będzie miała wówczas najbardziej wiarygodne i obiektywne wyniki. Na zakończenie swojej wypowiedzi pani I. Kilanowska zwróciła uwagę na fakt, że w wyniku analizy porównawczej z innymi szpitalami powiatowymi odpadł bardzo poważny czynnik ekonomiczny, ponieważ inaczej są zbudowane bilanse. Należy szukać innych kryteriów, należy udowodnić, skąd się wziął pozytywny wynik finansowy szpitala powiatowego we Wrześni. Dzisiaj te działania są intuicyjne, natomiast niektóre czynniki już można określić np. silne strony szpitala powiatowego – wysoko wykwalifikowany personel medyczny, unowocześniony sprzęt medyczny, wysoka jakość usług, duży udział w lokalnym rynku usług medycznych, szeroki zakres usług medycznych, dogodna lokalizacja szpitala i poradni, wdrożony i zintegrowany system informatyczny, wdrożony system zarządzania jakością i podnoszenie kwalifikacji kadry.

Po tych wyjaśnieniach przewodniczący Rady otworzył dyskusję na powyższy temat.

Jako pierwszy głos zabrał D. Jaśniewicz starosta wrzesiński i pytał, czy z analizy na obecnym etapie wynika fakt, iż szpital nie jest zakładem nastawionym na zysk i czy jego wartość ekonomiczna byłaby wyższa, gdyby był jednostką komercyjną.

Pani I. Kilanowska odpowiedziała, że bezwzględnie tak, natomiast podmiot zwany SP ZOZ nie mógł być traktowany jak komercyjna spółka, bo nie miał takich realiów ekonomicznych.

Co się zmieni w sposobie ekonomicznym . Do dzisiaj żadnego sprzętu nie można było pobrać w leasingu. Od momentu utworzenia spółki taka możliwość jest, w związku z tym nie ma takiej wielkiej potrzeby gromadzenia kapitału na zakup sprzętu – w gotówce, czy w kredycie. Jest to forma dostępna także innym podmiotom gospodarczym.

Kontynuując starosta D. Jaśniewicz pytał, co mówi ta kwota 8 mln 80 tys. zł.

Pani I. Kilanowska odpowiedziała, że w prognozie historycznej, za czasów, które do tej pory istniały, koszt wypunktowanych usług medycznych nie równoważyły się ze sobą. Trzeba było ogromnej staranności przy zarządzaniu majątkiem, żeby przy tak nieprzychylnie nastawionych kosztach finansowania utrzymać dodatni wynik podmiotu.

Starosta D. Jaśniewicz ponownie zabrał głos i powiedział, że kilka lat temu uczestniczył w konferencji z udziałem przedstawicieli wcześniej przekształconych w spółki szpitali, najczęściej tych, które były zagrożone likwidacją. Starosta ze Świecka spróbował dokonać wyceny wartości przedsiębiorstwa, poza majątkiem ruchomym i nieruchomym, czyli tej wartości niematerialnej, której głównym wyznacznikiem była wielkość kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Ta wielkość kontraktu sytuowała szpital na określonym poziomie.

Pani I. Kilanowska stwierdziła, że taka wycena jest dużym uproszczeniem, bo zabezpieczanie kontraktem dochodów jest połową informacji o tym, w jakich realiach będzie działał szpital. Nie wiadomo w tym momencie, jaką ma substancję, ile musi przeznaczyć pieniędzy na konserwację, na remonty, na spełnienie żądań ustawowych. Najbardziej klasyczna metoda analizy strategii to SWOT, bo ona odwzorowuje właśnie sytuację szpitala we Wrześni na dziś i na tą perspektywę, którą można się spodziewać. Należy na moment przeniesienia majątku aportem trzymać się warunków do tej pory zagwarantowanych szpitalowi, ale daje to także informację, jak niewiele można zdziałać nawet przy mądrym zarządzaniu. Trzeba coś zmienić, żeby inaczej mogły się odbywać przepływy strumieni pieniężnych.

Starosta D. Jaśniewicz dodał, że w jego rozumieniu jest to swego rodzaju wartość historyczna, natomiast nie odzwierciedla ona momentu po przekształceniu w spółkę, te potencjalne możliwości, które dzisiaj się pojawiają, stwarzają nowe możliwości funkcjonowania tego organizmu w nowych realiach, jak i w nowej strukturze organizacyjnej.

Pani I. Kilanowska stwierdziła, że taka jest funkcja tych przekształceń, nie chodzi o to, aby nastawić podmiot na zyski, tylko chodzi o to, żeby mu stworzyć warunki, żeby mógł spokojnie realizować swoje zadania publiczne, ale w planie ekonomicznym, by nie musiał do tego dokładać, dlatego należy to skalkulować.

Starosta kontynuując zapytał, kiedy można spodziewać się ostatecznych ustaleń.

Pani I. Kilanowska odpowiedziała, że ostateczne ustalenia będą wówczas, kiedy okaże się, że ministerstwo ma już opracowania i dodała, że nie udało się do tej pory znaleźć jakiegokolwiek materiału, który można by było zaproponować jako badanie rynku na tę okoliczność.

Starosta D. Jaśniewicz dodał, że odnosi wrażenie, że struktury ministerialne nie bardzo nadążają nad rzeczywistością, która wyprzedziła pewne koncepcje, pomysły i rozwiązania, które rodzą się na szczeblu ministerialnym, czego przykładem jest szpital we Wrześni.

Pani I. Kilanowska zgodziła się ze starostą w tej kwestii.

Starosta D. Jaśniewicz stwierdził, że operują pewne określenia w stosunku do jednostek, które już nie funkcjonują, a które pokazują, że coś ma pewną wartość niezależnie od tego czy istnieje, czy nie. Operuje się jeszcze określeniem budynku WKTS, w którym mieściła się kolumna transportu sanitarnego, a które funkcjonuje jeszcze w obiegu publicznym, natomiast nie ma żadnego odzwierciedlenia z uwagi na to, że nie działa już od 10 lat.

Starosta dodał, że podobnie można mówić o pewnych wartościach, które istnieją, a których do końca nie da się zmierzyć, określić, wyliczyć.

Pani I. Kilanowska stwierdziła, że wszystko da się zmierzyć, tylko należy znaleźć właściwą miarę.

Następnie głos zabrał radny J. Szafarek i nawiązał do operatu szacunkowego, który określa wartość SP ZOZ na 23 mln zł, którą to radni ocenili, jako cenę nie wygórowaną.

Radny zaznaczył, że dzisiaj ta wycena określona metodą dochodową mówi o kwocie 8,8 mln zł, co w stosunku do poprzedniej stanowi ogromną różnicę. Radny prosił panią I. Kilanowską o ustosunkowanie się do okresu 5 lat i pytał, czy biorąc pod uwagę perspektywę rozwoju i rozbudowy szpitala i co za tym idzie zwiększenia możliwości usług medycznych, za pięć lat wartość szpitala ma szansę ulec zwiększeniu i ile by wynosiła.

Pani I. Kilanowska odpowiedziała, że metoda mieszana, to są dwie niezależne od siebie metody – majątkowa i dochodowa, którymi próbuje się zbadać, co się dzieje z majątkiem, ale metoda ta łączy obie metody. W jaki sposób zostaną one połączone zostanie zaproponowane na następnym spotkaniu i do tego zostanie dołączona analiza SWOT. Pani I. Kilanowska zaznaczyła, że w dniu dzisiejszym nie jest znana wartość przedsiębiorstwa, są to tylko dwie analizy, które dają wartości w dwóch podejściach, które są obarczone błędami, ponieważ nie odpowiadają dokładnie, w jakich realiach musi pracować SP ZOZ.

Wartość dochodowa jest w ujęciu historycznym, czyli nie przewiduje się tam żadnych prognoz rozwojowych. Działania są w realiach przed przekształceniem i uwzględnione są świadczenia, które są punktowane w określonych przedziałach kwotowych, są obowiązki, które należy wypełnić i wówczas analizuje się, co się z tym majątkiem dzieje.

Radny J. Szafarek zabierając ponownie głos powiedział, że rozumie, że metoda historyczna to wynik około 8,8 mln, ale gdyby wartość przedsiębiorstwa uwzględniała usługi zwiększające się z roku na rok, to ostateczna wartość tego podmiotu uległa by zmianie.

Pani I. Kilanowska odpowiedziała, że kalkulacja, o której mówi radny jest przedmiotem zupełnie innego zadania i dodała, że w związku z tym nie może się do tego ustosunkować.

Radny J. Szafarek stwierdził, że taka kalkulacja zwiększałaby wartość i byłaby lepsza.

Pani I. Kilanowska ponownie zaznaczyła, ze mowa jest o majątku i realiach w pojęciu historycznym i dodała, że nie jest przeciwna prognozowaniu i w analizie SWOT będzie zawarty element prognozy.

Następnie głos zabrał radny E. Plewiński i stwierdził, że trochę się nie zgadza z radnym J. Szafarkiem i dodał, że pani I. Kilanowska przedstawiła plusy szpitala bez minusów i patrząc na to przez pryzmat bilansu ta kwota 8,8 mln jest zyskiem. Radny zwrócił uwagę, że do tej pory była mowa o wartościach niematerialnych, natomiast dzisiaj radni dowiadują się, że jednym z ważniejszych czynników jest właśnie ten czynnik niematerialny, czyli ludzki. Radny stwierdził także, że gdyby szpital był oddany w inne ręce, mógłby inaczej funkcjonować. Radny dodał, że dla niego dużym plusem jest fakt, że w wielu wymienionych czynnikach przejawia się personel w kwestii podnoszenia kwalifikacji, systemu zarządzania i, że ten czynnik jest przeważający.

Pani I. Kilanowska odpowiedziała radnemu, że kapitał ludzki jest kapitałem własnym i dodała, że odpowiedzią na dobre, czy złe zarządzanie jest fakt ile szpitali powiatowych jest za szpitalem we Wrześni.

Radny E. Plewiński kontynuując pytał, czy zwraca się uwagę na ten czynnik, o którym mowa i czy jest on czynnikiem pierwszoplanowym.

Pani I. Kilanowska odpowiadając radnemu zwróciła uwagę na fakt, że wszyscy mają w tej kwestii niewielkie doświadczenie, bo szpitale są nowymi podmiotami, które się pojawiły na rynku i wymagają tych procedur, które towarzyszą spółkom handlowym już od dawna od 1985 r. i tam wszędzie, gdzie szpitale zgłaszają się do tych przekształceń jest bardzo prężna kadra i to są nasi partnerzy. Zadaniem zespołu jest dociec, jak zestawić informacje o szpitalach, żeby te najlepsze otrzymały pozytywne notowania i żeby z tych informacji zrobić ekonomiczne wartości.

Na zakończenie dyskusji starosta D. Jaśniewicz stwierdził, że jednak wszystko da się wyliczyć.

Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do realizacji punktu 7 porządku obrad.

 

Ad. 7.

Informację z przebiegu wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za I półrocze 2008 r. – przedstawił przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz mówiąc, że na dzień dzisiejszy nie ma zagrożeń do wykonania budżetu, natomiast tradycyjnie tym elementem, który najgorzej wypada jest sprzedaż mienia. Równocześnie po stronie dochodowej korzystnie kształtują się inne źródła dochodów – podatek od osób fizycznych i od osób prawnych. Starosta zaznaczył, że na podstawie wykonania budżetu już za osiem miesięcy obserwuje się wysokie wykonanie po stronie podatków od osób fizycznych, z pewnością dochody z tego podatku ulegną przekroczeniu, taka sama sytuacja będzie dotyczyła podatku od osób prawnych. Zakłada się, że do końca roku uda się wykonać część planu sprzedaży nieruchomości, co będzie zależało od zakończenia procedur, z których jedna będzie dzisiaj przedmiotem obrad, a która dotyczy sprzedaży lokali mieszkalnych przy ul. 3 Maja 8 i kolejna nieruchomość przy ul. Kaliskiej, gdzie dokonano podziału oraz określenia warunków zabudowy. Jeśli chodzi o wydatki, na uwagę zasługują wzrost wydatków w Zespole Szkół Specjalnych, polegający z niedoszacowania do końca budżetu i w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących. Starosta zwrócił uwagę na fakt, że na dzień dzisiejszy jest do dyspozycji dość duża rezerwa celowa spowodowana oszczędnościami w szkołach niepublicznych, stąd wartości, które pozwalają na bieżąco oceniać sytuację związaną z wykonaniem budżetu. Zamknięcie budżetu będzie w dużej mierze zależało od dochodów ze sprzedaży mienia, natomiast ta strona dochodowa budżetu nie przesądza o wszystkim. Starosta zaznaczył, że równocześnie powiat ma bardzo dobrą zdolność kredytową i jeżeli będzie taka konieczność, to korzystniej będzie wesprzeć się kredytem, niż za wszelką cenę próbować w szybkim trybie dokonać sprzedaży mienia, które zostało zapisane w tym roku jako dochód budżetu. Starosta dodał, że przy pozytywnym rozwoju sytuacji, może istnieć taka możliwość, że w przypadku dość znacznego niewykonania dochodów ze sprzedaży mienia, sytuacja spięcia budżetu nie powinna nastręczać specjalnych kłopotów.

Starosta nadmienił, że szczegóły znajdują się w materiałach, które radni otrzymali, natomiast po dokonaniu przez Zarząd generalnej oceny, po analizie półrocznej i po 8 miesiącach można stwierdzić, że zagrożenia specjalnie nie występują. Na zakończenie swojej wypowiedzi starosta zaznaczył, że przy realizacji wielu zadań i pozyskaniu nowych środków na ich realizację, wielkość dochodu budżetu w stosunku do pierwotnego planu przekroczyła 50 mln zł i pokazuje, że ta sytuacja dochodowa jest dosyć dynamiczna i ona się przedkłada na realizację dodatkowych zadań. Czyli nie tylko są realizowane zadania, które zostały założone, ale również powstają nowe zadania, na które są pozyskiwane środki.

Zanim przewodniczący Rady otworzył dyskusję na powyższy temat, przypomniał, że radni otrzymali szczegółową informację przed 31 sierpnia br. tak, jak ustawa tego wymaga i dodał, że materiał ten był szczegółowo analizowany na posiedzeniach komisji stałych. Ponadto komisja rewizyjna po przeprowadzonej kontroli wydała pozytywną opinię o realizacji budżetu za I półrocze.

Informacja o przebiegu wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za I półrocze 2008 r. wraz z uchwałą RIO wyrażającą opinię o przebiegu wykonania budżetu stanowi załącznik nr 4 i 5 do niniejszego protokołu.

W związku z tym, że radni nie podjęli dyskusji, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i ogłosił 10 minutową przerwę.

Po przerwie o godz. 17:05 przewodniczący Rady wznowił obrady i przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.

 

Ad. 8.

Sprawozdanie z realizacji Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Wrzesińskim na lata 2004 – 2015 przedstawił dyrektor PCPR Wojciech Mól – załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad przedstawionym materiałem.

W dyskusji udział wzięli: radna H. Waligóra, radna M. Taciak, radny R. Zięty, radna A. Głowacka oraz starosta D. Jaśniewicz.

Radna H. Waligóra przewodnicząca komisji zdrowia i opieki społecznej poinformowała, że na posiedzeniu 22 września br., po analizie strategii komisja wnioskowała o dalsze kontynuowanie strategii, aktualizację danych w niej zawartych, a także wprowadzenie nowych zadań.

Następnie głos zabrała radna M. Taciak i wnioskowała, aby przy dokonywaniu oceny w następnym czasokresie zawrzeć informacje o efektach, ponieważ zdaniem radnej zabrakło takiej informacji, która przybliżyłaby dane, co zdołano osiągnąć poprzez realizację.

Radna dodała, że w informacji przy poszczególnych zadaniach podaje się wzmiankę „zrealizowano” lub „w trakcie realizacji” i jako radna nie jest zorientowana, co się za tym kryje. Radna podsumowując swoją wypowiedź zaznaczyła, że dużo pracy zostało włożone w opracowanie materiału, jednak dane nie zawierają tego, co chciałaby szerzej poznać.

Zabierając głos radny R. Zięty zgodził się z wypowiedzią radnej M. Taciak i dodał, że chciałby usłyszeć, dlaczego pewnych zadań nie udało się zrealizować.

Jako przykład radny podał otworzenie punktu pomocy geriatrycznej we Wrześni, przy którym zapisane zostało „do realizacji” oraz „zmiana daty realizacji z 2005 roku na 2015 rok” i pytał, czy są w tej kwestii prowadzone jakieś działania.

Ponownie głos zabrała radna H. Waligóra i w odniesieniu do wypowiedzi radnej M. Taciak wyjaśniła, że dyrektor PCPR miał przedstawić sprawozdanie, z którego wynikałoby, jakie zadania zostały zrealizowane, a jakie nie. Radna dodała, że być może radni oczekiwali bardzie szczegółowych informacji.

Dyrektor PCPR W. Mól odpowiadając na pytanie radnego powiedział, że zadanie utworzenia punktu geriatrycznego zostało wpisane do strategii w 2004 roku. Punkt ten miał powstać w Domu Pomocy Społecznej we Wrześni dla jego mieszkańców oraz dla mieszkańców gminy Września. Jednak powstanie tego punktu nie doszło do skutku.

Radny R. Zięty ponownie zabierając głos powiedział, że nie ma pretensji, że ten punkt nie powstał, tylko brakowało w sprawozdaniu informacji - dlaczego.

Przewodniczący Rady zaproponował, aby wnioski radnej M. Taciak i R. Ziętego uwzględnić w przyszłości, kiedy będzie składane sprawozdanie.

W dalszej części dyskusji radna A. Głowacka stwierdziła, że, jeżeli strategia rozwiązywania problemów społecznych została ustanowiona uchwałą Rady, to ona musi być też uchwałą Rady zmieniona, zatem po pracach zespołu i komisji zdrowia trafi jeszcze na Zarząd i w postaci uchwały zmieniającej te szczegóły podane w sprawozdaniu wrócą na Radę.

Radna dodała, że wszystkie te wnioski, które radni wnoszą Zarząd weźmie pod uwagę.

Następnie przewodniczący Rady udzielił głosu staroście D. Jaśniewiczowi.

Zabierając głos D. Jaśniewicz starosta wrzesiński powiedział cyt: „chciałbym wyrazić szczerze powiedziawszy zaniepokojenie tym obszarem działalności, jakim jest pomoc społeczna, z tego względu, że odnoszę wrażenie, że od pewnego czasu funkcjonowanie PCPR i tego, co się wokół tego dzieje przypomina taką mało efektywną krzątaninę. Powstają jakieś programy, one są realizowane, coś się tam niby dzieje, ale tak naprawdę, o czym pani radna M. Taciak powiedziała, odnoszę wrażenie, że jest mało konkretnych efektów działania w tym obszarze i te zadania, którymi możemy się naprawdę pochwalić, które się pojawiły, ale wynikały jakby z pewnych inicjatyw spoza PCPR, natomiast zdolność do budowania pewnych programów, wizji, realizowania ich mogę określić, co przyznaję z dużym poczuciem może i współwiny, że zbyt mało może żeśmy poświęcali czasu jako Zarząd sprawom związanym z realizacją zadań przez PCPR i odnoszę wrażenie, że są to działania w dużej mierze dzisiaj defensywne. Stąd myślę, że w najbliższym czasie Zarząd powinien się zastanowić nad zadaniami, sposobem realizacji, jak i przygotowaniem pewnego programu, wizji, ale przede wszystkim efektów, tej że tak określę krzątaniny. Mówię to z dużym bólem i ocena w moim przekonaniu, zresztą nie tylko moim tychże działań i starań jest dość mizerna”.

W związku z brakiem dalszych pytań, przewodniczący Rady przeszedł do realizacji punktu 9 porządku obrad.

 

Ad. 9.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia i wartości jednego punktu dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Wrzesińskiego.

Uzasadnienie do powyższego projektu przedstawiła Bożena Nowacka naczelnik wydziału oświaty i sportu mówiąc, że jest to uchwała, która zamyka cały proces ujednolicenia wynagrodzeń pracowników samorządowych w jednostkach oświatowych.

W związku z tym, że radni nie podjęli dyskusji, przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – jednogłośnie 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 136/XIX/2008 w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia i wartości jednego punktu dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Wrzesińskiego.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie ustanowienia służebności gruntowej przez działki nr 545/17, 545/19, 545/21, stanowiące własność Powiatu Wrzesińskiego na rzecz właściciela działek nr 545/6 oraz nr 271/15 położonych w Orzechowie.

Uzasadniając projekt uchwały Zbigniew Przyjemski naczelnik wydziału geodezji, kartografii i nieruchomości powiedział, że w 2007 roku powiat wrzesiński nabył w formie darowizny 3 działki oznaczone w ewidencji gruntów jako tereny rekreacyjno – wypoczynkowe na których znajduje się Ośrodek „Relaks” w Orzechowie. W czerwcu 2008 roku z Orzechowskie Zakłady Przemysłu Sklejek w Orzechowie zwróciły się do starosty z prośbą o ustanowienie służebności drogi koniecznej do budynku pompowni i uzbrojenia podziemnego, które znajdują się na terenie powiatowych działek, a które stanowią część składową Zakładów w Orzechowie.

Ponieważ radni nie podjęli dyskusji, przewodniczący Rady zarządził głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – jednogłośnie 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 137/XIX/2008 w sprawie ustanowienia służebności gruntowej przez działki nr 545/17, 545/19, 545/21, stanowiące własność Powiatu Wrzesińskiego na rzecz właściciela działek nr 545/6 oraz nr 271/15 położonych w Orzechowie.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny lokali mieszkalnych nr 1,2,3,4 położonych w budynku przy ul. 3 Maja 8 we Wrześni.

O przedstawienie uzasadnienia, przewodniczący Rady poprosił ponownie Z. Przyjemskiego naczelnika wydziału geodezji, kartografii i nieruchomości.

Naczelnik powiedział, że sprawa zaczęła się od wyznaczenia w 2006 roku budynku przy ul. 3 Maja 8 do sprzedaży. Późniejsze procedury dotyczyły przyznania pierwszeństwa nabycia lokali mieszkalnych ich dotychczasowym najemcom. Po ostatniej zmianie w ustawie o gospodarce nieruchomościami, która zmienia definicję nieruchomości zabudowanej domem na nieruchomość zabudowaną domem wielolokalowym zaistniała możliwość pierwszeństwa w zakupie dla dotychczasowych najemców. W związku z tym Zarząd zaproponował warunki sprzedaży i cenę ustaloną na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami, która przewiduje bonifikaty do ceny lokali. Na zakończenie swojej wypowiedzi naczelnik zaznaczył, że wszyscy najemcy skorzystali z tej możliwości, które daje ustawa i zwrócili się o bonifikatę, dlatego przyjęcie tej uchwały jest uzasadnione.

Radni nie podjęli dyskusji, przewodniczący Rady zanim poddał pod głosowanie projekt uchwały poinformował, że z głosowania wyłącza radnego S. Oliwę z uwagi na to, że sprawa dotyczy jego interesu prawnego.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 17 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 138/XIX/2008 w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny lokali mieszkalnych nr 1,2,3,4 położonych w budynku przy ul. 3 Maja 8 we Wrześni.

Radny S. Oliwa nie brał udziału w głosowaniu.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia przystąpienia Powiatu Wrzesińskiego do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działanie 9.2 „Efektywna edukacja zawodowa to wysoka zdolność do zatrudnienia” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Przewodniczący Rady poprosił B. Nowacką naczelnika wydziału oświaty i sportu o przedstawienie uzasadnienia.

Naczelnik B. Nowacka przypomniała, że kiedy na XVIII sesji Rady Powiatu uzasadniała projekt uchwały o wspieraniu edukacji mówiła, że zawiera on nowe obszary, nowe dziedziny, jest skonstruowany tak, żeby móc wpisywać się w różne programy unijne, bo te często dają możliwość pozyskania dużych środków. Naczelnik wspomniała też, że zostały złożone dwa wnioski o te środki, z których jeden zakończył się powodzeniem i powiat uzyska dofinansowanie w wysokości 378.122,- zł. Są to środki na działania związane z różnymi zajęciami pozalekcyjnymi, ale także dość znaczna kwota na pomoce edukacyjne. Kończąc naczelnik dodała, że zgodnie z procedurami Rada podejmuje decyzje o przystąpieniu do takiego programu, w związku z tym wywołany i przedstawiony projekt uchwały.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – jednogłośnie 18głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 139/XIX/2008 w sprawie zatwierdzenia przystąpienia Powiatu Wrzesińskiego do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działanie 9.2 „Efektywna edukacja zawodowa to wysoka zdolność do zatrudniania” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Po zakończonym głosowaniu radny E. Plewiński zwrócił uwagę na błąd w uzasadnieniu do projektu uchwały dotyczący końcowej daty realizacji projektu – rok 2008, a powinno być 2009.

Przewodniczący Rady prosił radnych o poprawienie daty.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia przystąpienia Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni do realizacji projektu „Moja kariera w moich rękach” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa.

Przewodniczący Rady poprosił dyrektora Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej Marka Dybę o uzasadnienie projektu uchwały.

Uzasadniając projekt uchwały dyrektor PCEZ M. Dyba powiedział, że Powiatowe Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni pozyskało kwotę w wysokości 630 453,00 zł na realizację projektu zatytułowanego „Moja kariera w moich rękach” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – 8.1 „Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie”, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw”.

W ramach projektu przewiduje się zorganizowanie 39 kursów szkoleniowych: kurs obsługi komputera z wykorzystaniem Internetu, kurs Excel, kurs komputer i multimedia, kurs organizacja usług gastronomicznych, kurs księgowość i płace, kurs kierowców wózków widłowych z wymianą butli gazowych, kurs spawania metodą MAG i TIG, kurs obrabiarek sterowanych numerycznie (CNC), kurs magazyniera oraz kurs językowy (angielski, niemiecki, hiszpański i włoski). Uczestnikami kursów będą pracujące osoby dorosłe zgłaszające z własnej inicjatywy chęć podnoszenia kwalifikacji, zamieszkujące/pracujące na terenu powiatu wrzesińskiego (505 osób). Wniosek o dofinansowanie realizacji w/w projektu złożono do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu dnia 4 lutego 2008 r, dlatego też harmonogram przewiduje rozpoczęcie realizacji projektu od 1 kwietnia 2008. W związku z tym, iż projekt został wybrany do dofinansowania w wyniku pozytywnej oceny Komisji Oceny Projektów dnia 23 lipca 2008 r., harmonogram musi ulec zmianie. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z wymaganiami WUP w Poznaniu nastąpi to dopiero po podpisaniu umowy o dofinansowanie.

Na zakończenie swojej wypowiedzi dyrektor zaznaczył, że projekt ten w całości finansowany będzie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady zarządził głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – jednogłośnie 18głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 140/XIX/2008 w sprawie zatwierdzenia przystąpienia Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni do realizacji projektu „Moja kariera w moich rękach” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Września.

Przewodniczący Rady poprosił starostę D. Jaśniewicza o przedstawienie uzasadnienia do powyższego projektu.

Starosta D. Jaśniewicz powiedział, że Towarzystwo Pamięci Powstania Wielkopolskiego zwróciło się o wsparcie działań zmierzających do odbudowy pomnika powstańców wielkopolskich, który znajduje się na cmentarzu parafialnym przy ul. Gnieźnieńskiej.

Całość przedsięwzięcia określono na kwotę 106.730,- zł. Początkowo określono koszt na około 80.000,- zł, natomiast po dokonaniu ekspertyz okazało się, że modernizacja fundamentów nie spełniłaby swojej roli, w związku z tym rozszerzono zadanie o wykonanie od nowa całej podstawy fundamentowej, czyli w zasadzie pomnik będzie zbudowany od podstaw. Starosta podkreślił, że pomnik ten wymagał renowacji z tego względu na to, że w ostatnich latach uległ znacznemu zniszczeniu i stąd potrzeba jego renowacji.

Po przeprowadzeniu wstępnej ekspertyzy Zarząd doszedł do wniosku, że powinna to być gruntowna modernizacja. Udział poszczególnych samorządów gminnych w przedsięwzięciu to kwota po 5.000,- zł dla gminy Kołaczkowo, Miłosław, Nekla i Pyzdry, natomiast samorząd powiatu i gminy Września pozostałą część kwoty po połowie, stąd ta wielkość kwoty, która została określona w projekcie uchwały na realizację tego zadania.

Z uwagi na to, że radni nie podjęli dyskusji, przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosownie.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – jednogłośnie 18głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 141/XIX/2008 w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Września.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2008 rok.

Przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz poinformował o propozycji wprowadzenia przez Zarząd autopoprawki - załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Następnie skarbnik B. Walkowiak przedstawiła i uzasadniła wszystkie zmiany do budżetu powiatu na rok 2008 - (projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu wrzesińskiego na 2008 rok).

W związku z brakiem głosów w dyskusji, przewodniczący Rady poddał pod głosowanie autopoprawkę zgłoszoną przez Zarząd.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – jednogłośnie 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.

Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – jednogłośnie 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 142/XIX/2008 w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego za rok 2008.

W związku z wyczerpaniem tego punktu porządku obrad, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu.

 

Ad. 10.

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym do biura Rady nie wpłynęła żadna interpelacja i zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby złożyć interpelację lub zadać pytanie.

Z uwagi na brak głosów, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad i przeszedł do realizacji punktu 8.

 

Ad. 11.

O głos poprosił radny E. Plewiński zwrócił uwagę na błąd w podjętej przez Radę uchwale nr 139 dotyczącym numeru sesji.

Przewodniczący Rady poinformował, że następna sesja planowana jest na dzień 30 października br.

 

Ad. 12.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący Rady Powiatu o godz. 17:50 zakończył XIX sesję Rady Powiatu.

 

Protokołowała: Katarzyna Plucińska - inspektor

Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji:
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (12/11/2008 12:54:43)
  • zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (13/11/2008 14:14:59)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (13/11/2008 14:14:59)
Lista wiadomości
Protokół nr XXIII / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 29.12.2008 r.
Protokół nr XXII / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 11.12.2008 r.
Protokół nr XXI / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 06.11.2008 r.
Protokół nr XX / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 7.10.2008 r.
Protokół nr XIX / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 25.09.2008 r.
Protokół nr XVIII / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 21.08.2008 r.
Protokół nr XVII / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 27.06.2008 r.
Protokół nr XVI / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 24.04.2008 r.
Protokół nr XV / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 26.03.2008 r.
Protokół nr XIV / 2008
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 28.02.2008 r.