PROTOKÓŁ NR 25/2013
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej
Rolnictwa i Leśnictwa
z dnia 22 kwietnia 2013 roku
Przewodniczący komisji Janusz Balcerzak otworzył 25 posiedzenie, powitał radnych i zaproszonych gości, po czym stwierdził quorum, przy którym komisja może podejmować prawomocne decyzje.
Przewodniczący przedstawił następujący porządek posiedzenia.
1. Otwarcie.
2. Zatwierdzenie porządku posiedzenia.
3. Ocena „ akcji zima 2012/2013” na drogach powiatu w porównaniu z zimą 2011/2012.
4. Omówienie materiałów na sesję.
5. Wolne głosy i wnioski.
6. Zakończenie.
Członkowie komisji nie wnieśli uwag, w związku z czym przewodniczący przystąpił do realizacji punktu 3.
Ad. 3.
Przewodniczący komisji poprosił panią Izabelę Karpińską, kierownika Referatu Dróg o przedstawienie tego zagadnienia.
Pani I. Karpińska kwota, jaka była przeznaczona na zimowe utrzymanie dróg w pierwszym sezonie tj. w roku 2011/2012 stanowiła kwotę 278 tys. zł, natomiast w sezonie 2012/2013 została wydana kwota 848 tys. zł. Różnica ta wynikała, jak wiadomo z przedłużającej się zimy, kiedy były ogłaszane dodatkowe postępowania przetargowe.
Radny B. Kruk stwierdził, że drogi powiatowe były najgorzej posypane, a środków wydano trzy razy więcej.
Radny L. Stawicki pytał, czy posypywanie obejmuje tylko skrzyżowania i zakręty.
Pani I. Karpińska odpowiedziała, że wszystko zależy od standardu – I standard – posypywane są drogi na całej długości, II standard – posypywanie niebezpiecznych miejsc – łuki, zakręty, wiadukty itp., III standard – posypywanie tylko wyznaczonych odcinków, IV standard – na tych drogach w ogóle nie są prowadzone działania.
Radny B. Kruk stwierdził, że droga Września Kołaczkowo przez Gozdowo wogóle nie była posypywana, czy wydanie tyle pieniędzy spowodowane było droższym wykonawcą.
Pani I. Karpińska odpowiedziała, że ceny za te usługi były różne, a każda gmina była osobnym zadaniem i dodała, że ceny na pewno wzrosły w porównaniu do poprzedniego sezonu, a wiąże się to również z tym, że może nie było aż takich dużych opadów śniegu, ale notowano maksymalne temperatury zarówno w nocy, jak i w dzień. To co w dzień stopniało, w nocy zamarzało, dlatego działania musiały być podejmowane. Dróg powiatowych jest 320 km, z tego na terenie miasta Wrześni, które są w I standardzie czyli odśnieżane i posypywane.
Radny L. Stawicki pytał, jak wygląda to proporcjonalnie, ile na te 322 km dróg powiatowych jest w poszczególnych standardach.
Pani I. Karpińska wyjaśniła tę kwestię w odniesieniu do poszczególnych gmin:
gmina Kołaczkowo - 60,4 km dróg do odśnieżania i 24,4 do posypywania
gmina Miłosław – 60 km dróg do odśnieżania i 29,3 km do posypywania
gmina Nekla – 39,7 km dróg do odśnieżania i 25,0 km do posypywania
gmina Pyzdry – 40,5 km dróg do odśnieżania i 33,2 km do posypywania
gmina Września 101,9 km do odśnieżania i 63,7 do posypywania
miasto Września 5,4 km do odśnieżania i posypywania.
Na pytanie radnego B. Kwiatkowskiego, ile jest km dróg powiatowych w Kołaczkowie zarówno tych do odśnieżania, jak i tych, których się nie odśnieża, pani I. Karpińska odpowiedziała, że odśnieżane są wszystkie drogi, poza drogami gruntowymi. Na 322 km dróg odśnieżanych jest 308 km.
Radny B. Kruk nie bardzo zgodził się z taką odpowiedzią.
Radna T. Waszak pytała, czy te działania jak odśnieżanie, czy posypywanie bardziej zależało od referatu, czy od firmy, która wygrała przetarg na zimowe utrzymanie dróg.
Odpowiadając radnej, pani I. Karpińska wyjaśniła, że w referacie były dwie osoby dyżurujące na zmianę, pan Szumigała i pan Nowak i jeżeli była konieczność działania, to najpierw wykonawca zgłaszał to do referatu i jeżeli uznano, że faktycznie jest taka potrzeba poprzez wizję w terenie, to te działanie były podejmowane. Wykonawcy sami nie mogli podejmować żadnych konkretnych decyzji. W latach wcześniejszych były zarzuty, że była słaba kontrola wykonawców.
Radny B. Kwiatkowski zapytał, kto pokrywa koszty tych osób dyżurujących.
Pani I Karpińska odpowiedziała, że dyżury te nie są dodatkowo opłacane, bo w godzinach pracy i tak jeździ się po drogach i przy okazji są weryfikowane te działania, natomiast, jeśli chodzi o godziny popołudniowe, czy soboty, niedziele i święta, rozliczenie jest w dniach wolnych, bez dodatkowych opłat, a często zdarzało się tak, że pracownicy ci jeździli własnym samochodem.
Radna T. Waszak wspomniała, że zimą jest problem, bo zdarzało się, że wyjazd sprzętu się opóźnił, a za chwilę nastąpiła zmiana pogody i okazywało się, że wszystko się roztopiło i było po problemie, chociaż gdyby doszło do jakiegoś tragicznego zdarzenia, to wówczas byłby problem, który spadłby na karb referatu dróg, dlatego, że nie w czas i nie w porę były wykonane zabiegi.
Zdaniem radnego B. Kwiatkowskiego te tematy są trudne, ponieważ na dwóch dyżurujących jest 322 km dróg.
Radny L. Stawicki wypowiedział się w kontekście dróg w gminie Września mówiąc, że ze 101,9 dróg ponad 60% jest posypywane i dodał, że chciałby wiedzieć, które to drogi w tej kategorii są posypywane.
Pani I. Karpińska poinformowała, że na mapach poszczególnych gmin są zaznaczone drogi, w jakich standardach są one utrzymywane. W dokumentacjach przetargowych te wszystkie dane są zawarte: są mapy są wyliczenia ile km dróg do posypywania i ile mieszaniny musi być zużyte na każdy km i z tego wykonawcy muszą się rozliczać.
Przewodniczący komisji stwierdził, że pracownicy nie muszą objechać w danym dniu wszystkie 322 km, mogą wyjechać na najbliższe drogi, by zorientować się w sytuacji.
Pani I. Karpińska potwierdził wypowiedź przedmówcy mówiąc, że wystarczy wyjechać na najgorsze drogi, czyli na te na których jest duże natężenie ruchu, na odcinki leśne lub polne, gdzie zawiewania są nagminne.
Zdaniem radnego B. Kruka zostało wydane trzy razy więcej pieniędzy, ale nie widzi on, żeby trzy razy się poprawiła jakość zimowego utrzymania dróg i powiatowe drogi można było poznać po tym, że są marnie odśnieżone, tak, jak co roku.
Przewodniczący komisji pytał, ile firm brało udział w przetargach i jakie były rozbieżności w wycenie na jednym kilometrze.
Pani I. Karpińska odpowiedziała, że w poszczególnych gminach przedstawiało się to następująco:
w Kołaczkowie była to jedna firma - Rolnicza Spółdzielnia Usługowo - Handlowa,
w Miłosławiu, Nekli i Wrześni była jedna firma usługowa pana Daniela Waligóry z Targowej Górki
w Pyzdrach – firma handlowo - usługowa pana Wrzaskowskiego,
we Wrześni – Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych.
Kontynuując pani I. Karpińska odniosła się do cen za 1 km odśnieżania w pierwszym przetargu.
gmina/miasto |
cena (zł) 1 km odśnieżania |
cena (zł) 1 km posypywania |
cena (zł) z tonę mieszaniny do posypywania |
Kołaczkowo |
25,00 |
20,00 |
150,00 |
Miłosław |
37,80 |
43,20 |
57,78 |
Nekla |
35,00 |
41,00 |
57,00 |
Pyzdry |
27,00 |
22,00 |
165,00 |
Września |
37,80 |
43,20 |
57,78 |
miasto Września |
18,36 |
155,52 z materiałem |
|
Ceny
za tonę w gminie Miłosław, Nekla i Września były niższe z uwagi
na to, że pan
D. Waligóra ma swoją hurtownię, inne firmy
musiały zakupić, co przedłożyło się na ceny usług.
Radny B. Kruk pytał, jakie ceny za 1 km były w ubiegłym roku.
Pani I. Karpińska odpowiedziała, że ceny w poprzednim sezonie były niższe, co roku następuje ich wzrost ze względu na stale rosnące ceny paliwa.
Radny B. Kwiatkowski zapytał, z czego wynika fakt, że odbyły się dwa przetargi na zimowe utrzymanie dróg i czy różnią się one kwotowo na plus, czy na minus.
Pani I. Karpińska wyjaśniła, że dodatkowe przetargi wynikały z kończącej się puli pieniędzy na danym zadaniu i w niektórych przypadkach były to różnice na minus, w niektórych na plus.
Radny kontynuując pytał, czy jest sens organizowania dwóch przetargów, a nie jednego przetargu na cały okres zimowy bez blokady finansowej na koniec, np. na czas akcji zima od października do marca, czy kwietnia, bo jeżeli pracownik dyżurujący decyduje co firmy mają odśnieżać i kiedy, to jeśli nie będzie pieniędzy, to tego nie zrobią, czy nie można zakresu działania określić w specyfikacji.
Pani I. Karpińska odpowiedziała, że nie może tak być, ponieważ przetarg jest na określoną kwotę.
Radny P. Hirschfeld pytał, co w sytuacji, kiedy będzie krótka zima, a przetarg jest na 500 tys. zł.
Pani I. Karpińska odpowiedziała, że przetarg jest do danej kwoty i cenę jednostkową faktycznie przejechanych kilometrów i jest wówczas możliwość zaoszczędzenia.
Radny B. Kwiatkowski pytał, kto kontroluje wykonaną pracę, czy jest jakiś protokół, objazd dróg.
Pani I. Karpińska wyjaśniła, że firmy przedstawiają karty sprzętu i to musi się pokrywać z tym, co zostało zgłoszone dyżurnemu. Jeżeli zostanie wykazane coś, co nie było zgłoszone w referacie, to te działania nie zostaną sfinansowane.
Radny L. Stawicki stwierdził, że w latach poprzednich sołtysi potwierdzali wykonanie prac w danej wsi.
Pani I. Karpińska zwróciła uwagę, że jest to w sumie ogrom pracy dla pracowników referatu, zwłaszcza, kiedy zdarzało się, że w jednym dniu jest pięć wyjazdów, bo spadło tyle śniegu.
Radny B. Kruk stwierdził, że jechał już po zimie drogą z Gozdowa do Kołaczkowa już po zimie i nadal trzeba było oczekiwać w zatoczkach, bo nie było odśnieżone. Gminne drogi w gminie Września nie były w tak tragicznym stanie.
Radny L. Stawicki potwierdził wypowiedź radnego B. Kruka i dodał, że droga przez Chwalibogowo była cała skuta lodem i zwrócił uwagę na inny problem, na chodniki, które są przy tych drogach są zasypywane przez pługi, które odśnieżają.
Ustosunkowując się do wypowiedzi radnego, pani I. Karpińska wyjaśniła, że chodniki nie są odśnieżane z uwagi na to, że kwota za te usługi byłaby wielokrotnie większa, natomiast wykonawcy mają powiedziane, żeby jechali z jak najmniejszą prędkością w miejscach, w których są chodniki.
Radny B. Kruk pytał czy jest zrobione takie porównanie kosztów zimowego utrzymania dróg w powiecie i w gminie.
Przewodniczący komisji udzielił odpowiedzi na pytanie radnego przedstawiając wysokość kwot za 1 km zimowego utrzymania w poszczególnych gminach.
Gmina/powiat |
Km dróg do zimowego utrzymania |
Kwota wydana na zimowe utrzymanie dróg (zł) |
Koszt 1 km zimowego utrzymania dróg (zł) |
Nekla |
117 |
293.000,00 |
2.500,00 |
Miłosław |
58 |
145.000,00 |
2.500,00 |
Kołaczkowo |
64 |
60.290,00 |
942,00 |
Pyzdry |
85 |
45.000,00 |
534,00 |
Września |
191 |
1.720.000,00 |
9.008,00 |
powiat wrzesiński |
322 |
847.512,66 |
2.632,00 |
Radny B. Kwiatkowski pytał, czy wszystkie faktury są już zapłacone i ile środków było przeznaczone w budżecie na zimowe utrzymanie dróg..
Pani I. Karpińska odpowiedziała, że jeszcze nie, za miesiąc kwiecień, nie zostały jeszcze złożone przed wykonawców. W sumie w tegorocznym budżecie zostały zabezpieczone środki w wysokości 763.119,00 zł, umowy zostały podpisane na kwotę 754.468,77 zł.
Radny B. Kwiatkowski zwrócił się do pani I. Karpińskiej o udostępnienie członkom komisji dokumentacji związanej z kategorią dróg wraz z mapą.
Pani I. Karpińska obiecała dostarczyć członkom komisji te dokumenty.
Następnie głos zabrała radna T. Waszak wypowiedziała się w kwestii uzupełniania ubytków na drogach powiatowych, na jakim etapie są realizowane te zadania i kiedy firma podejmie działania w gminie Kołaczkowo.
Pani I. Karpińska odpowiedziała, że najgorsze ubytki w mieście zostały już uzupełnione, firma kończy prace w Grzybowie, następnego dnia wejdzie na drogę Września – Czerniejewo, w pierwszej połowie maja br. zaplanowana jest gmina Pyzdry i później Kołaczkowo.
Radna T. Waszak zwróciła uwagę na tragiczny stan drogi w miejscowości Gałęzewice i pytała, czy jest możliwe, żeby naprawić tę drogę, ponieważ tamtędy zjeżdżają samochody z autostrady nie wiedząc o tych głębokich dziurach i nie ma też żadnych znaków informujących o niebezpieczeństwie, tym bardziej, że droga z jednej strony nie ma pobocza, tylko są od razu budynki.
Pani I. Karpińska poinformowała, że w tym roku zostało wykorzystane 68.000,- zł na remonty cząstkowe. Referat jest w tej chwili na etapie przygotowania drugiego przetargu.
Radny L. Stawicki pytał, czy naprawa dróg w każdej gminie odbywa się kompleksowo.
Pani I. Karpińska odpowiedziała, że w pierwszej kolejności naprawiane są te drogi, które mają największe natężenie ruchu i najgłębsze ubytki.
Radny B. Kruk pytał, czy te prace wykonuje firma zewnętrzna.
Na pytanie radnego, pani I. Karpińska odpowiedziała, że na prace firmy zewnętrznej już się środki skończyły, tak jak mówiła wcześniej.
Radni pytali, jakie prace zostały wykonane za tę kwotę 68.000,- zł.
Pani I. Karpińska wyjaśniła, że były to: ul. Kościuszki i ul. Witkowska we Wrześni wszystkie drogi w Pyzdrach, część dróg w Miłosławiu i dodała, że w związku z przedłużającą się zimą remonty dróg są opóźnione, ubytków na drogach jest dużo, będzie ogłoszony drugi przetarg, żeby pracowały dwie ekipy. Są zabezpieczone środki na remonty w wysokości 200.000,- zł, z czego na razie zrobiony zostanie przetarg na 100.000,- zł, obecnie referat jest na etapie przygotowania przetargu na zakup remontera. W tej chwili pracownicy referatu gospodarczego zamiatają ulice i czyszczą studzienki kanalizacyjne, natomiast ekipa referatu dróg robi remonty cząstkowe.
W dalszej części dyskusji, radny L. Stawicki stwierdził, że zakup remontera powinien nastąpić dużo wcześniej. Ponadto radni dyskutowali nad złym stanem dróg powiatowych i koniecznością przeprowadzania jak najszybciej remontów cząstkowych.
Ad. 4.
W punkcie tym członkowie komisji omówili projekty uchwał: zmieniającą uchwałę nr 86/XVI/2012 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych na terenie powiatu wrzesińskiego na cele niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Miłosław.
Ad. 5.
W punkcie tym członkowie komisji nie podjęli dyskusji.
Ad. 6.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący J. Balcerzak zamknął 25 posiedzenie komisji.
Przewodniczący komisji
/-/Janusz Balcerzak
Protokołowała:
Katarzyna Plucińska
inspektor
Załączniki do protokołu znajdują się w Wydziale Organizacyjnym i Spraw Obywatelskich – Referat Kancelaria Ogólna, Biuro Rady i Zarządu Starostwa Powiatowego we Wrześni, ul. Chopina 10, 62-300 Września, pok. 117.
- wytworzenie informacji: Janusz Balcerzak
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Katarzyna Plucińska (04/12/2013 10:21:36)
- zaakceptowanie treści informacji: Katarzyna Plucińska (04/12/2013 10:23:27)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Katarzyna Plucińska (04/12/2013 10:23:27)