PROTOKÓŁ NR 32/2014
Z POSIEDZENIA KOMISJI OCHRONY ŚRODOWISKA, GOSPODARKI WODNEJ, ROLNICTWA I LEŚNICTWA
z dnia 25 kwietnia 2014 roku.
Obrady komisji otworzył i prowadził przewodniczący Janusz Balcerzak. Zgodnie z listą obecności udział w posiedzeniu wzięło 5 członków.
W obradach uczestniczyli także:
1. Jolanta Kubczak kierownik Referatu Dróg Powiatowych,
2. Urszula Łabęda naczelnik Wydziału Budownictwa, Środowiska i Rolnictwa.
Przewodniczący komisji przedstawił następujący porządek posiedzenia:
1. Otwarcie – punkt zrealizowany.
2. Przyjęcie porządku posiedzenia.
3. Podsumowanie akcji „ZIMA” na drogach /w porównaniu do lat poprzednich/ .
4. Omówienie tematów przewidzianych na sesje. 5. Wolne głosy i wnioski.
6. Zakończenie.
Członkowie komisji przyjęli porządek posiedzenia bez uwag, w związku z czym przewodniczący komisji przystąpił do jego realizacji.
Ad.3
Jolanta Kubczak kierownik Referatu Dróg Powiatowych przedstawiła informację na temat zimowego utrzymania dróg w powiecie wrzesińskim w sezonie 2013/2014.
Omawiając powyższą kwestię pani kierownik dokonała porównania planu i wydatków na realizację zadań w stosunku do sezonu 2012/2013, z którego wynikało, że nakłady i koszty w sezonie obecnym były znacznie niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wiąże się to z tym, że zima była zdecydowanie krótsza, jak i również ceny usług związane z zimowym utrzymaniem dróg również były niższe.
Podsumowując pani kierownik poinformowała, że:
1. kosztorys inwestorski na sezon zimowy 2013/2014 wyniósł 799.656,- zł
2. plan na rok 2013 w ramach sezonu 2013/2014 wyniósł 200.000,- zł
3. plan na rok 2014 w ramach sezonu 2013/2014 to kwota 600.000,- zł
4. wartość umów po przetargu to kwota 476.472,- zł w tym:
- w roku 2013 – kwota 117.618,- zł,
- w roku 2014 – kwota 352.854,- zł
5. wydatkowano:
- w roku 2013 kwotę 45.425,- zł,
- w roku 2014 kwotę 185.799,- zł
6. niewykorzystane środki w odniesieniu do planu:
- w roku 2013 – 154.575,- zł
- w roku 2014 – 414.201,- zł
Szczegółowy materiał stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
W dyskusji nad przedstawionym materiałem, członkowie komisji zwracali uwagę, że dokonali objazdu dróg powiatowych i na tej podstawie skierowali spostrzeżenia w formie apelu do Zarządu Powiatu o zwiększenie środków na bieżące utrzymanie dróg. Radni stwierdzili, że Zarząd nie wyciągnął z tego żadnych wniosków i w projekcie budżetu nie zwiększono kwoty na bieżące utrzymanie dróg.
Pani J. Kubczak zaznaczyła, że niedofinansowanie dróg powiatowych ma miejsce od roku 1999.
Ponadto pytania radnych dotyczące zmian organizacyjnych w referacie pani J. Kubczak wyjaśniła, że zgodnie z podjętą przez Radę Powiatu uchwałą zostanie zakupiony samochód osobowo - dostawczy i utworzone stanowisko pracy finansowane przez PFRON. Samochód będzie zabierał albo 6 lub 7 osób. Jeśli chodzi o oszczędności powstałe w okresie zimy, pani J. Kubczak poinformowała, że w pierwszej kolejności dokonywane są naprawy dróg i remonty znaków drogowych w miejscach bezpośrednio zagrażających bezpieczeństwu, w następnej kolejności są: wycinki krzewów, w miejscach, w których utrudniona jest widoczność, obcinanie gałęzi. Pani J. Kubczak zwróciła również uwagę, na fakt, że od roku 1999 jednostka wykonywała zadania, które na daną chwilę były najważniejsze. Ponadto referat zajmuje się również remontami chodników, jak i czyszczeniem kanalizacji deszczowych z piasku, który pozostał po zimie przy krawężnikach, a także zabezpiecza środki na sytuacje awaryjne oraz kradzieże i różnego rodzaju uszkodzenia.
Komisja sformułowała wniosek, w którym wyraża niepokój w związku z małymi środkami przeznaczonymi na bieżące utrzymanie dróg powiatowych w roku 2014 i apeluje do Zarządu Powiatu o zwiększenie środków finansowych na te zadania.
Na
zakończenie dyskusji, na pytanie dotyczące dokumentacji
projektowej zadania pn.: „Przebudowa drogi powiatowej nr 2159P
Czerniejewo – Września” pani
J. Kubczak wyjaśniła, że nie
została podpisana dalsza umowa z dotychczasowym wykonawcą, który
pomimo aneksu przedłużającego umowę nie wywiązał się z niej.
Niebawem rozpoczną się prace z innymi projektantami.
Po tej informacji, przewodniczący komisji przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 4.
Przewodniczący komisji poprosił panią U. Łabędę o przedstawienie raportu z wykonania Programu ochrony środowiska dla powiatu wrzesińskiego oraz omówienie projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr 222/XXXV/2013 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 28 listopada 2013 r. w sprawie przyjęcia „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z obszaru powiatu wrzesińskiego na lata 2013 – 2032”.
Tytułem wstępu, pani naczelnik poinformowała, że Ustawa Prawo ochrony środowiska nie określa wymagań dotyczących formy i struktury raportu z realizacji powiatowego programu ochrony środowiska, jednak założono, że jego przedmiotem będzie ogólna ocena zagadnień związanych z ochroną środowiska, jak również przedstawienie etapu realizacji poszczególnych zadań, które zostały zawarte w Programie ochrony środowiska i były realizowane przez Powiat Wrzesiński i jego jednostki.
W ramach ochrony przyrody powiat wrzesiński podjął między innymi takie działanie jak:
1. ochrona kasztanowców przed szrotówkiem kasztanowcowiaczkiem i czekoladową plamistością liści.
2.
prowadzenie działań wspomagających rozwój populacji gatunków
zwierzyny łownej o zauważalnym spadku liczebności na terenach
dzierżawionych obwodów łowieckich.
3. wsparcie kół
pszczelarzy w zwalczaniu chorób pszczół,
4. prowadzenie nasadzeń gatunkami rodzimymi przy jednostkach samorządowych oraz drogach powiatowych.
Jeśli chodzi o zasoby kopalin i rekultywację terenów, to na terenie powiatu znajduje się 29 rozpoznanych złóż surowców naturalnych, są to przede wszystkim piaski i żwiry. Największą działalność wydobywczą powadzi się na terenie gminy Kołaczkowo oraz Nekla.
Głównymi zagrożeniami i problemami w ochronie zasobów kopalin są:
- ingerencja w środowisko naturalne powodująca jego zanieczyszczenie lub zubożenie jego walorów,
- przekształcenie krajobrazu, które powoduje obniżenie wartości estetycznych,
- kosztowny i złożony proces rekultywacji terenów zdegradowanych w wyniku działalności górniczej po zakończeniu eksploatacji.
Ochrona wód, ochrona przed powodzią
Zagrożeniem powodziowym objęte są gminy Pyzdry i Miłosław, prze które przepływa Warta i Prosna. Na terenie gminy Pyzdry wały przeciwpowodziowe mają łącznie 18,36 km i zabezpieczają przed zalaniem miejscowości: Białobrzeg, Zamość, Rudę Komorską, Lisewo, Górne Grądy, Kruszyny, Zapowiednię oraz Modlicę. Miejscowości te położone są na obszarze zagrożonym występowaniem powodzi i planowanie rozwiązań przestrzennych na tym obszarze powinno uwzględniać zagrożenie powodziowe.
Powietrze atmosferyczne i odnawialne źródła energii
Powiat podjął szereg inwestycji związanych z ograniczeniem emisji zanieczyszczeń do powietrza na terenie własnych jednostek poprzez modernizację instalacji co i cwu oraz termomodernizację. W większości zadania te były finansowane ze środków własnych oraz z wykorzystaniem funduszy WRPO 2007-2013.
Do poprawy jakości powietrza atmosferycznego oraz ograniczenia zużycia krajowych zasobów surowców, w coraz większym stopniu przyczyniać się będzie wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych. Obecnie głównym źródłem energii odnawialnej w kraju jest biomasa i energia wodna. Energia geotermalna i wiatru ma mniejsze znaczenie, natomiast wzrasta zainteresowanie mieszkańców powiatu wrzesińskiego wykorzystaniem promieniowania słonecznego – kolektorów słonecznych.
Gospodarowanie odpadami
W ramach realizacji Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu powiatu wrzesińskiego, Referat Środowiska i Rolnictwa corocznie inicjuje i organizuje zadanie polegające na demontażu, odbiorze i przekazywaniu na składowisko odpadów wyrobów zawierających azbest w celu jego unieszkodliwienia wraz z jego finansowaniem.
Środki na realizację zadania pochodzą z budżetu powiatu, budżetu gmin oraz WFOŚiGW w Poznaniu.
W dyskusji nad przedstawionym materiałem członkowie komisji zwracali uwagę na ich zdaniem bezzasadność sadzenia drzew w granicach rowów przy drogach powiatowych, a także pytali, w jaki sposób przeprowadzane są kontrole firm, które zajmują się usuwaniem azbestu.
Wyjaśniając powyższe kwestie, pani naczelnik powiedziała, że jeśli chodzi o nasadzenia drzew, to jest jasno określony pas drogowy i w kwestii ochrony przyrody, to drzewa blokują rozprzestrzenianie się tych wszystkich związków szkodliwych, jakie emitowane są w wyniku komunikacji. Zarządca drogi z różnych względów wycina drzewa, jednak opinię o jego wycince wydaje RDOŚ, który powołując się na ustawę o ochronie przyrody zawsze nakazuje nasadzenia zamienne – drzewo musi mieć wysokość 80 cm i być opalikowane, co znacznie zwiększa koszty nasadzeń. Jeśli chodzi o sprawę kontroli firm zajmujących się usuwaniem azbestu, pani naczelnik wyjaśniła, że firma zobowiązana jest przedstawić stosowne decyzje, które wydaje dla niej marszałek, dotyczą one uprawnień do odbierania odpadów niebezpiecznych, uprawnienia do transportowania tego materiału, jak i umowę ze składowiskiem, który ten materiał przyjmuje. Oprócz tego, przy rozliczaniu całego zadania, firma musi przedstawić karty przekazania odpadów na składowisko i liczba zrealizowanych wniosków i wynikająca z tego ilość ton azbestu musi być adekwatna do liczby ton wskazanych na karcie przekazania odpadów na składowisko.
W związku z brakiem dalszych pytań w tej kwestii, przewodniczący poprosił panią naczelnik o kilka słów na temat projektu uchwały.
U. Łabęda poinformowała, że zmiana projektu uchwały polega na rozszerzeniu zakresu osób mogących starać się o dofinansowanie ze środków pozyskanych przez powiat na usuwanie wyrobów azbestowych w ramach programu usuwania azbestu. Wnioskodawcami mogą być również wspólnoty mieszkaniowe, jak również jednostki samorządu terytorialnego, w tym sprawujące zarząd nad nieruchomościami Skarbu Państwa. Po podjęciu przez Radę Powiatu tej uchwały Zarząd określi regulamin dotyczący składania wniosków.
Członkowie komisji pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały, przewodniczący komisji przystąpił do realizacji punktu 5 porządku obrad.
Ad. 5.
W punkcie tym
członkowie komisji poruszyli kwestię próby odłączenia się ze
Związku Spółek Wodnych Spółki Wodnej Chrustowo. Pani naczelnik
wyjaśniła, że powodem dla którego wniosek spółki nie został
przyjęty był fakt niepodjęcia w tej sprawie uchwały przez Spółkę
Wodną Miłosław, która musiałaby wyłączyć ze swojego działania
tereny należące do Spółki Wodnej Chrustowo. Pani U. Łabęda
dodała, że do tej pory taka uchwała nie została podjęta.
W
związku z powyższym Komisja wnioskuje
o uregulowanie tej kwestii.
W dalszej części tego punktu, członkowie komisji omówili pismo przewodniczącego Rady w Pleszewie dotyczące stanowiska Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Rady Powiatu w Pleszewie w sprawie ograniczenia liczebności bobrów poprzez wyjęcie ich spod ochrony oraz uproszczenia procedur dotyczących wypłat odszkodowań z tytułu szkód wyrządzonych przez bobry.
Członkowie Komisji skierowali wniosek do przewodniczącego Rady we Wrześni, w którym poparli stanowisko Komisji Ochrony Środowiska w Pleszewie.
Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący komisji zamknął punkt 5.
Ad. 6.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa.
Przewodniczący Komisji
/-/ Janusz Balcerzak
Protokołowała:
Katarzyna Plucińska
inspektor
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Katarzyna Plucińska (08/05/2014 13:29:15)
- zaakceptowanie treści informacji: Katarzyna Plucińska (08/05/2014 13:29:59)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Katarzyna Plucińska (08/05/2014 13:29:59)