PROTOKÓŁ NR 31/2014
Z POSIEDZENIA KOMISJI OCHRONY ŚRODOWISKA, GOSPODARKI WODNEJ,
ROLNICTWA I LEŚNICTWA
w dniu 10 marca 2014 r.
Obrady komisji otworzył i prowadził przewodniczący Janusz Balcerzak. Zgodnie z listą obecności udział w posiedzeniu wzięło 5 członków.
W obradach uczestniczyli także:
p. Barbara Nizio kierownik Wielkopolskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych Oddział Września,
p. Janusz Kostecki kierownik Związku Spółek Wodnych we Wrześni,
p. Wojciech Tomaszewski prezes Gminnej Spółki Wodnej w Pyzdrach Obiekt Ksawerów,
p. Henryk Waszak prezes Gminnej Spółki Wodnej Kołaczkowo,
p. Mariusz Szwed prezes Spółki Wodnej Gąsiorowo,
p. Urszula Łabęda naczelnik Wydziału Budownictwa, Środowiska i Rolnictwa
oraz Beata Walkowiak skarbnik powiatu.
Członkowie komisji zaakceptowali i rozpatrzyli następujący porządek obrad:
1. Otwarcie.
2. Przyjęcie porządku posiedzenia.
3. Informacja Kierownika Rejonowego Oddziału Wielkopolskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrześni o stanie technicznym urządzeń melioracyjnych i przeciwpowodziowych oraz planowanych pracach inwestycyjnych i konserwacyjnych na terenie powiatu w roku 2014.
4. Informacja Naczelnika Wydziału Budownictwa, Środowiska i Rolnictwa o możliwości ubiegania się spółek wodnych o dotację na działalność w 2014 roku.
5. Informacje prezesów spółek wodnych o swoich działaniach w 2013 roku i planach na 2014 rok.
6. Omówienie materiałów na sesję.
7. Wolne głosy i wnioski.
8. Zakończenie.
Komisja nie wniosła uwag do zaproponowanego porządku posiedzenia, w związku z czym przewodniczący komisji przystąpił do jego realizacji.
Ad. 3.
Przewodniczący komisji poprosił panią B. Nizio o przedstawienie spraw związanych ze stanem urządzeń melioracyjnych i przeciwpowodziowych oraz planowanych pracach na rok 2014, a także o podsumowanie wykonanych prac w roku 2013.
Pani B. Nizio omówiła w pierwszej kolejności prace wykonane w roku 2013 mówiąc, że na początku roku 2013 budżet wynosił 580 tys. zł, natomiast po uruchomieniu rezerwy celowej wzrósł do 1,3 mln zł i z tego wykonano:
- 70 km konserwacji wałów przeciwpowodziowych,
-
konserwację 89 km cieków - w tym odmulanie – 10, 20, 30 i 40 cm,
wykoszenie skarp
i hakowanie i wykoszenie dna,
- oprócz tego były wykonywane prace zlecane w trybie awaryjnym – na bieżąco usuwane zatory.
Jeśli chodzi o rok 2014, to w planach są wszystkie urządzenia, jednak na dzień dzisiejszy środki są uruchomione w kwocie 580 tys. zł, być może po uruchomieniu rezerwy celowej tych prac będzie wykonane na pewno więcej.
Zadania na rok 2014:
– Kanał Biechowski C,
- utrzymanie przez 5 lat inwestycji, które były wykonywane ze środków unijnych - Kanał Biechowski A i 9 km wałów powodziowych.
Jeżeli zostaną uruchomione dodatkowe środki budżetowe z rezerwy, to w miarę możliwości do konserwacji wejdą wszystkie inne cieki.
Jeśli chodzi o inwestycje w 2013 roku:
- rozpoczęto inwestycję modernizacji prawostronnego obwałowania Warty na odcinku Krzykosy – Orzechowo – Szczodrzejewo oraz
- odbudowę Kanału Biechowskiego,
- przystąpiono do odbudowy Kanału Kołaczkowskiego na długości 9 km - termin zakończenia prac przewidziany jest na 19 listopada 2014.
Planowane inwestycje na lata następne:
– Kanał Flisa, który w tej chwili jest na etapie wydawania decyzji środowiskowej, decyzji lokalizacyjnych, następnie pozwoleń wodno - prawnych, w końcu pozwolenia na budowę.
- opracowany jest projekt Kanału Miłosławskiego, wydana decyzja środowiskowa, w trakcie jest decyzja lokalizacyjna i w dalszym etapie pozwolenie wodno – prawne i pozwolenie na budowę,
- na terenie powiatu jest zlecona dodatkowo modernizacja prawostronnego obwałowania rzeki Prosny oraz lewostronnego obwałowania rzeki Warty prace na tyle zaawansowane.
Na zakończenie swojej wypowiedzi pani B. Nizio zapoznała członków Komisji planami na modernizację na kolejne lata dotyczące:
- rzeki Maskawy na odcinku od Murzynowa Kościelnego do Nekielki,
- całego odcinka rzeki Wrześnicy na terenie powiatu wrzesińskiego,
- Wielkiego Rowu,
- Kanału Gutowskiego.
Pani B. Nizio podkreśliła, że są to na razie tylko plany i na w. wym. zadania nie ma zleconych projektów z uwagi na to, że nie ma dodatkowych środków unijnych, które miały być uruchomione w 2014 roku.
W dyskusji nad przedstawionym materiałem, członkowie komisji poruszali kwestie związane z konserwacją Kanału Biechowskiego, rzeki Miłosławki w miejscowości Krzywa Góra, przydrożnych rowów, które służą do odprowadzania wody zarówno z dróg, jak i z pól oraz spraw związanych z budownictwem jednorodzinnym w kontekście istniejących urządzeń wodnych na działkach budowlanych.
Podsumowując, przewodniczący komisji stwierdził, że w ostatnich kilku latach wykonano bardzo dużo prac na urządzeniach melioracyjnych, co znacznie rozwiązało problemy z zalewaniem gruntów rolnych.
Z uwagi na brak dalszych pytań, przewodniczący Komisji podziękował pani B. Nizio i przeszedł do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 4.
Przewodniczący komisji poprosił U. Łabędę naczelnika Wydziału Budownictwa, Środowiska i Rolnictwa o przedstawienie informacji o możliwościach ubiegania się przez spółki wodne o dotacje na działalność w 2014 roku.
Pani naczelnik przypomniała, że Rada Powiatu w drodze uchwały, na dotacje dla spółek wodnych w roku 2014 przyznała kwotę 45 tys. zł i jest ona większa o 5 tys. zł w stosunku do roku 2013 i dodała, że nie zamieniły się kryteria przyznawanych dotacji tj. składka od 1 hektara minimum 20,- zł oraz ściągalność tych składek za rok poprzedni musi być na poziomie minimum 70%. Wniosków nie składają te spółki wodne, w których składki są mniejsze niż 20 zł. O dotację wystąpiło 7 spółek wodnych, 4 z nich zrzeszone w Związku Spółek Wodnych i 3 spółki działające samodzielnie.
Materiał stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
W związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji przewodniczący komisji przystąpił do realizacji punktu 5.
Ad. 5.
W punkcie tym prezesi kierownicy spółek wodnych przedstawili informacje o swoich działaniach w 2013 roku i planach na 2014 rok.
Jako pierwszy głos zabrał pan Janusz Kostecki prezes Związku Spółek Wodnych we Wrześni mówiąc, że do Związku należą 4 spółki: Gutowo Małe, Targowa Górka, Miłosław, Gałęzewice – Sokolniki – Szamarzewo. Obszar którymi się te spółki zajmują liczy 18310 ha zmeliorowanych gruntów oraz 402,8 km rowów. Liczba wszystkich członków w Spółce wynosi 1269. W roku 2013 do konserwacji rowów było zaplanowane 49,7 km:
- w Gutowie Małym – 32 km,
- w Miłosławiu 7,4 km,
- w Gałęzewicach – Sokolnikach – Szamarzewie – 3,3 km,
- Targowej Górce – 7 km,
- plus zgłoszone awarie na sieci drenarskiej.
Składki członkowskie za 1 ha kształtowały się następująco:
- w Gutowie Małym – 23,00 zł,
- w Miłosławiu, Gałęzewicach – Sokolnikach - Szamarzewie i Targowej Górce - 22,00 zł.
Hektary zdrenowane i objęte do obliczenia składki wynoszą:
- w Gutowie Małym - 12036,9,
- w Miłosławiu – 3402,
- w Gałęzewicach – Sokolnikach – Szamarzewie – 798,
- w Targowej Górce – 2072.
Budżet w roku 2013:
- Gutowo Małe – 325.846,- zł
- Miłosław - 92.413,- zł
- Gałęzewice – Sokolniki – Szamarzewo – 21.000,- zł,
- Targowa Górka – 55.000,- zł.
Ogółem budżet Związku na rok 2013 ze składek wyniósł 495.083 zł. Spółki otrzymały dotacje z budżetu powiatu w kwocie 18.000 zł, z rezerwy budżetu od Wojewody i z budżetu Wojewody, Urzędu Marszałkowskiego oraz z budżetów samorządów.
Łącznie spółki otrzymały kwoty dotacji w wysokości:
- Gutowo Małe – 97.541,- zł,
- Miłosław – 29.013,- zł,
- Gałęzewice – Sokolniki – Szamarzewo – 18.629,- zł,
- Targowa Górka – 25.303,- zł
w sumie 170.487,- zł.
Ściągalność i wpłaty składek – pod koniec 2012 roku zaległości w ściąganiu składek było na 82.218,- zł, na koniec 2013 roku zwiększyło się to do kwoty 102.340,- zł.
Procentowo wynosi to:
- w Gutowie Małym – 81,3 %,
- w Miłosławiu – 73,8 %,
- w Gałęzewicach – Sokolnikach – Szamarzewie – 73,3 %
- w Targowej Górce – 80 %.
Średnio w Związku ściągalność składek wynosi – 79,8 %.
Wykonanie budżetu łącznie z dotacjami przedstawiało się następująco:
- w Gutowie Małym - 425.470,- zł
- w Miłosławiu – 85.690,- zł,
- w Gałęzewicach – Sokolnikach – Szamarzewie – 38.702,- zł
- w Miłosławiu - 72.300,- zł.
Budżet na koniec 2013 roku w poszczególnych spółkach:
- w Gutowie Małym – minus 9.970,- zł,
- w Miłosławiu – 4.865,- zł,
- w Gałęzewicach – Sokolnikach – Szamarzewie – minus 4.148,- zł,
- w Targowej Górce – 3.449,- zł.
Jeśli
chodzi o Związek, to na robotach, które były wykonywane w ramach
działalności poza statutowej na przetargach, ogólny przerób na
koniec roku 2013 wyniósł 936.783,- zł, czyli ponad 315.000,- zł
robót poza statutowych. Związek dotuje te wszystkie prace
poszczególnych spółek, ponieważ na 30 czerwca 2013 roku wpływ
składek 205.270,- zł,
a wykonanych robót było na 257.000,-
zł.
Następnie przewodniczący komisji udzielił głosu panu Wojciechowi Tomaszewskiemu, prezesowi Gminnej Spółki Wodnej w Pyzdrach Obiekt Ksawerów.
Prezes
poinformował, że Gminna Spółka Wodna działa od trzech lat,
powierzchnia zmeliorowanych hektarów – 252,98 i 9,6 km rowów.
Liczba członków w spółce – 143.
W 2013 roku składka
członkowska wynosiła 25,- zł od 1 ha, co dało planowane dochody
w wysokości 6.324,55 zł. Wykonano następujące prace:
- odmulenie rowu melioracyjnego na długości 1430 m,
- usunięto awarie drenarskie poprzez wymianę rur drenarskich na długości 410 m,
Poniesione
koszty przez Spółkę na zrealizowane zadania to środki własne -
6.347,- zł , środki pochodzące z dotacji – 8.291,- zł i
pozostałe środki – 1928,- zł. Łącznie koszt robót wyniósł
16.567,- zł. Zarząd od początku prowadzi spółkę w formie
wolontariatu, natomiast środki są tylko przeznaczane na naprawę i
konserwację rowów. Plan na rok 2014 zostanie zatwierdzony na walnym
zebraniu 20 marca 2014 r. – utrzymanie awarii drenarskich na
odcinku 300 m
w Ksawerowie, ponieważ jest poważna awaria
drenarska. Na koniec roku 2013 budżet spółki wyniósł 420,06 zł.
W roku 2014 spółka będzie ubiegać się o dotację, z uwagi na to,
że spółka jest mała, bez dotacji nie byłoby możliwości
realizować tych zadań.
Ponadto prezes zwrócił uwagę na problem, który stanowią rosnące w rowach melioracyjnych odprowadzających wodę i urządzeniach drenarskich drzewa, często o dużej średnicy, które wrastają korzeniami w urządzenia drenarskie.
Z uwagi na brak pytań, przewodniczący komisji poprosił pana Henryka Waszaka prezesa Gminnej Spółki Wodnej w Kołaczkowie o zabranie głosu. Obszar działania spółki 4700 ha, konserwacja rowów 13,237 km, czyszczenie studni drenarskich – 13, naprawa wylotów 40, przepusty pod drogami gminnymi i powiatowymi – 8 szt. Składki członkowskie 106.317,11 zł Spółka otrzymała łącznie 57.489,84 zł dotacji z czego:
- z Urzędu Wojewódzkiego - 23.100,- zł,
- z Urzędu Marszałkowskiego – 12.799,84 zł,
- z budżetu powiatu – 13.000,- zł,
- z budżetu gminy Kołaczkowo – 8.400,- zł,
- z banku – 300,- zł.
W roku 2013 przeprowadzono następujące prace konserwatorskie:
- odmulanie rowu K8 – rów przy drodze powiatowej – 1,4 km na sumę – 11.881,- zł
– największa praca była na rowie WT7 – 4,840 km,
- odmulanie 1km rowu w Spławiu,
- odmulanie 1420 m rowu w Kołaczkowie,
- konserwacja rowu w Wygodzie 664 m,
- likwidacja zatorów wodnych budowanych przez bobry.
Ostatecznie wyczyszczone zostało 13,237 km rowów na łączną kwotę - 117.071,77 zł.
W roku 2014 planuje się wysokość składek członkowskich na poziomie 23 zł, planowane wpłaty ze składek to kwota 100.000,- zł, dotacje na tym samym poziomie, co w roku 2013.
W dyskusji nad przedstawionym materiałem, radni poruszali kwestię braku współpracy pomiędzy spółkami wodnymi zrzeszonymi w Związku Spółek Wodnych, a pozostałymi spółkami wodnymi.
Ad. 6.
Uzasadniając projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Beata Walkowiak omówiła zwiększenie dochodów budżetowych, zwiększenie planu wydatków z wolnych środków pozostających na rachunku bankowym za 2013 rok, jak również zmniejszenie rezerwy ogólnej/celowej.
Ad. 7.
W punkcie tym radni nie podjęli dyskusji.
Ad. 8.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący zamknął 31 posiedzenie komisji.
Przewodniczący komisji
/-/Janusz Balcerzak
Załączniki do protokołu znajdują się w Wydziale Organizacyjnym i Spraw Obywatelskich – Referat Kancelaria Ogólna, Biuro Rady i Zarządu Starostwa Powiatowego we Wrześni, ul. Chopina 10, 62-300 Września, pok. 117.
Protokołowała:
Katarzyna Plucińska
inspektor
- wytworzenie informacji: Janusz Balcerzak
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Katarzyna Plucińska (08/05/2014 12:04:50)
- zaakceptowanie treści informacji: Katarzyna Plucińska (08/05/2014 13:21:19)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Katarzyna Plucińska (08/05/2014 13:21:19)