AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z posiedzeń Komisji Rady Powiatu » Komisja Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa (protokoły do nr 3/2015)

Protokół nr 29/2013
 

PROTOKÓŁ NR 29/2013

z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej,

Rolnictwa i Leśnictwa

z dnia 25 listopada 2013 roku

Przewodniczący komisji Janusz Balcerzak powitał zebranych, a następnie stwierdził obecność wszystkich członków i zaproszonych gości. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Przewodniczący komisji następujący przedstawił porządek obrad:

1. Otwarcie – zrealizowany.

2. Przyjęcie porządku posiedzenia.

3. Ocena wykorzystania dotacji powiatowej przez spółki wodne.

4. Zapoznanie z realizacją i aktualizacją Programu Ochrony Środowiska w powiecie wrzesińskim.

5. Informacja o:

a) przebiegu sprzedaży działek pod budownictwo mieszkaniowe w Bierzglinku

b) przetargu na dzierżawę gruntów w Bierzglinku (co ze sprzętem?).

c) przetargach na sprzedaż zasobów gospodarstwa rolnego w Bierzglinku.

6. Wolne głosy i wnioski.

7. Zakończenie.

Członkowie komisji nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku posiedzenia, w związku z czym przewodniczący komisji przystąpił do jego realizacji.

Ad. 3.

Ocenę wykorzystania dotacji dla spółek wodnych omówiła pani Urszula Łabęda, naczelnik Wydziału Budownictwa, Środowiska i Rolnictwa.

Pani naczelnik poinformowała, że do końca listopada br. będą spływać sprawozdania od spółek dotyczące wykorzystania dotacji, tak, że na ten moment możliwe jest przedstawienie realizacji wykorzystania dotacji na podstawie informacji ze spółek bez dokonania analizy dokumentów. Prace w terenie są wykonane, natomiast zgodnie z zawartymi umowami między spółkami wodnymi, do końca listopada spółki są zobowiązane złożyć sprawozdania.
Pani naczelnik poinformowała, że na rok 2013 Rada Powiatu podjęła uchwałę w której przekazała dotację na spółki wodne kwotę w wysokości 40.000,00 zł.

O dofinansowanie wystąpiło 6 spółek. Materiał stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Nazwa spółki wodnej

Wnioskowana kwota

Przyznana dotacja


Udział dotacji (%)

Kołaczkowo

13.000,00 zł

13.000,00 zł

15,60

Pyzdry – obiekt Ksawerów

2.500,00 zł

2.473,00 zł

17,68

Gutowo Małe

10.400,00 zł

6.927,00 zł

29,60

Miłosław

7.000,00

5.600,00 zł

29,29

Targowa Górka

7.000,00

6.300,00 zł

29,17

Gałęzewice
– Sokolniki
– Szamarzewo

5.700,00 zł

5.700,00 zł

29,87


Radny P. Hirschfeld pytał, czy wszystkie spółki wystąpiły o dotacje, natomiast radny B. Kruk pytał, które spółki należą do Związku Spółek Wodnych i od czego zależy wysokość przyznanych dotacji.

Pani naczelnik U. Łabęda odpowiedziała, że nie wszystkie spółki wystąpiły do powiatu
o dotacje i dodała, że do Związku należą spółki: Gutowo Małe, Miłosław, Targowa Górka
i Gałęzewice – Sokolniki – Szamarzewo. Ponadto wyjaśniła, że wysokość przyznanej dotacji zależy od kosztu wykonania konserwacji 1 mb rowu i zdecydowanie na niekorzyść wypadały wyliczenia spółek należących do Związku Spółek Wodnych.

Radny B. Kruk wnioskował, aby w przyszłym roku przyjrzeć się jakości wykonywania prac na rowach przez poszczególne spółki wodne.

Pani naczelnik wyjaśniła, że są określone warunki techniczne, jakie powinien spełniać rów melioracji szczegółowej, natomiast powiat nie jest wstanie na poszczególne spółki nałożyć obowiązku zachowania określonych parametrów, ponieważ podstawową rolą melioracyjnego rowu jest to, żeby spełniał swoje funkcje.

Radny B. Kwiatkowski pytał, czy spółki do wniosku, który składają dołączają kosztorysy planowanych prac i czy z tego można wywnioskować różnice jednostkowe.

Pani naczelnik odpowiedziała, że takie kosztorysy są dołączane i wynikają z nich ceny jednostkowe.

Przewodniczący komisji pytał, w jaki sposób odbywa się kontrola i sprawdzenie, czy faktycznie prace zostały wykonane zgodnie ze sprawozdaniem oraz prosił o podanie nazw spółek, które nie wystąpiły o dotację, a także kwoty zaplanowanej na dotacje w roku 2014.

Pani naczelnik wyjaśniła, że protokół odbioru odbywa się po przeprowadzeniu kontroli
w terenie. Kontynuując pani naczelnik odpowiedziała, że w projekcie budżetu na rok 2014 zaplanowana jest kwota 45.000,- zł, ponadto spółki wodne, które nie zwróciły się do powiatu o dotacje to: Spółka Wodna Gąsiorowo, Gorazdowo i Obiekt Zawarciański w Pyzdrach. Pani naczelnik przypomniała o kryteriach, jakie musi spełniać spółka wodna, która zamierza ubiegać się o dotacje.

Następnie radny L. Stawicki stwierdził, że przez te kilka lat, w których dotacje są przekazywane, zmienił się obraz melioracji, dodając, że środki na te zadania powinny być utrzymywane. Tego samego zdania była radna T. Waszak mówiąc, że podwyższenie składki członkowskiej w spółce Kołaczkowo, co dało możliwość otrzymania dotacji sprawiły, że na ten moment rowy będzie można co 5 lat przekonserwować, ponieważ zaniedbania w tym zakresie były kilkudziesięcioletnie.

Radny P. Hirschfeld pytał, czy 100% tego, co trzeba wykonać jeśli chodzi o meliorację (rowy) mieści się w sferze działania spółek.

Pani naczelnik odpowiedziała, że takich danych niestety nie posiada.

Pod koniec dyskusji członkowie komisji stwierdzili, że jeszcze zbyt małe są dotacje dla spółek wodnych na realizację zadań oraz zwrócili uwagę na fakt, że nie wszystkie grunty posiadają urządzenia melioracyjne oraz na to, że w niektórych miejscowościach nie ma spółek wodnych np. w Czeszewie, gdzie największym problemem jest rów wzdłuż drogi powiatowej.

Podsumowując dyskusję, przewodniczący komisji stwierdził, że dobrze jest, że środki na działanie spółek wodnych ulegają zwiększeniu i że są spółki wodne, które widzą możliwość wykorzystywania tych środków, co jest w pewnym sensie aktywizacją ludzi związanych z rolnictwem i dodał, że jego zdaniem na dobrym poziomie jest współdziałanie powiatu ze spółkami wodnymi.

W związku z brakiem dalszych pytań w tym zakresie, przewodniczący komisji zamknął dyskusję i poprosił panią naczelnik U. Łabędę o omówienie realizacji i aktualizacji Programu Ochrony Środowiska dla powiatu wrzesińskiego.

Pani naczelnik U. Łabęda poinformowała, że sprawozdanie z realizacji programu, którego ważność upłynęła we wrześniu 2013 roku zostanie radnym przedstawiona na początku 2014 roku, ponieważ niektóre zadania realizowane będą do końca bieżącego roku. Kontynuując pani naczelnik wyjaśniła procedurę przyjmowania programu ochrony środowiska, dodała również, że obszerność materiału spowodowana jest między innymi zawartą informacją na temat demografii w powiecie, jego klimatu, zasobami surowców mineralnych, a także prognozą oddziaływania na środowisko. Omawiając program ochrony środowiska pani naczelnik zwróciła uwagę na kierunki, jakie będą realizowane:

- ochrona przyrody i krajobrazu,

- ochrona lasów i terenów zieleni urządzonej,

- ochrona wód i racjonalna gospodarka zasobami wodnymi,

- ochrona przed powodzią,

- ograniczenie niskiej emisji emitowanej przez przemysł,

- analiza uciążliwości systemów komunikacyjnych,

- racjonalne gospodarowanie zasobami surowców mineralnych,

- system gospodarowania odpadami w związku z nową ustawą o odpadach,

- podnoszenie świadomości ekologicznej mieszkańców.


W stosunku do poprzedniego programu została dokonana modyfikacja, że program usuwania azbestu zostanie przyjęty jako odrębny dokument, z uwagi na to, że program ochrony środowiska po 4 latach traci swoją ważność, natomiast powiat musi posiadać program usuwania azbestu po to, aby mógł występować po środki do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W dyskusji nad przedstawionym materiałem, radni podnosili takie kwestie, jak:

- dotacje do przydomowych oczyszczalni ścieków,

- programy ochrony środowiska w gminach

Pani naczelnik wyjaśniła, że kwestia dotacji do przydomowych oczyszczalni nie została zawarta w programie, ponieważ z ustawy o finansach publicznych wynika, że powiat nie może udzielać dotacji w stosunku do osób fizycznych. Członkowie komisji podkreślali zasadność dofinansowania przydomowych oczyszczalni ścieków na zasadach podobnych, jak odbywa się dofinansowanie usuwania wyrobów azbestowych. Zwracali uwagę,
że pozwoliłoby to znacznie ograniczyć emisję ścieków do wód gruntowych, jak również pozwoliłoby na prawidłową gospodarkę ściekami w miejscowościach, w których nie będzie możliwa budowa kanalizacji przez kilkanaście lat. Jeśli chodzi o programy ochrony środowiska w poszczególnych gminach, pani naczelnik powiedziała, że powiat jako jednostka samorządowa wyższego szczebla w stosunku do gmin nie akceptuje ich programów ochrony środowiska i inwestycji w nich zawartych, ponieważ gminy są organem suwerennym i same planują inwestycje i zapewniają środki na ich realizację, natomiast powiatowy program ochrony środowiska musi być zbieżny z programem międzynarodowym, z programem krajowym i wojewódzkim. Gmina opracowując swój program ochrony środowiska musi zachować te wszystkie warunki przywołane w tych wymienionych programach, jak również brać pod uwagę program powiatowy. Pani naczelnik wspomniała również, że ważną kwestią w realizacji programu ochrony środowiska jest wydawanie różnego typu decyzji dotyczących emisji do powietrza pyłów i gazów, odprowadzenie wody deszczowej itp. Dodała, że powiat wystąpił do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska o dofinansowanie wniosku dotyczącego szkolenia dla właścicieli lasów prywatnych, w planach jest także realizacja przy udziale środków z WFOŚ programu „Bądź eko, żyj eko”, który skierowany byłby do seniorów powiatu wrzesińskiego i do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych.

Radny P. Hirschfeld pytał, czy w programie są zagadnienia dotyczące pomiaru hałasu, dodał, że niektóre miasta opracowują mapy hałasu i kontynuując pytał, czy powiat również ma zamiar opracować taką mapę. Radny wspomniał, że największy hałas w powiecie generuje autostrada, przy której stawia się bariery dźwiękochłonne.

Pani naczelnik poinformowała, że w powiecie wrzesińskim nie ma przekroczenia norm hałasu, jest rozporządzenie, które określa, jaki hałas może powstawać przy prowadzeniu określonej działalności w porze dziennej i nocnej, przedsiębiorcy muszą się do tych norm stosować i w sytuacji, kiedy następuje przekroczenie tych norm i jest to uciążliwe dla otoczenia, to pomiary przeprowadza Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska
w Koninie, pod który podlega powiat wrzesiński. Jeżeli takie przekroczenia wystąpią, wówczas starosta wydaje decyzję dla określonego podmiotu, wskazującą na to, jakie normy muszą być zachowane jeżeli chodzi o hałas. Kontynuując pani naczelnik poinformowała,
że działania, o których mówił radny, typu stawianie ekranów przy autostradzie, czy zastosowanie mas bitumicznych tłumiących hałas są działaniami typowo fizycznymi, natomiast Rada Powiatu posiada instrument prawny polegający na ustanowieniu strefy ograniczonego użytkowania, która może powstać w obrębie obiektów użyteczności publicznej lub taka strefa może być ustanowiona na drodze publicznej, przy której generowany jest zbyt wysoki hałas. Kończąc pani naczelnik dodała, że na razie do powiatu nie wpływają wnioski
o generowanie hałasu, czy uciążliwości z tytułu zakładów zatem na razie nie ma konieczności tworzenia stref ograniczonego użytkowania, ani map hałasu.

Z uwagi na brak dalszych głosów w dyskusji, przewodniczący komisji poinformował o tematach, które pozostały do zrealizowania przez komisję w tym roku, po czym ogłosił 10 minut przerwy.

Po przerwie skład osobowy komisji nie uległ zmianie, w związku z czym przewodniczący przystąpił do realizacji punktu 5 porządku obrad.


Ad. 5

Przewodniczący poprosił panią J. Pielak naczelnika Wydziału Geodezji, Kartografii i Nieruchomości o przedstawienie informacji na temat przetargu na dzierżawę gruntów w Bierzglinku, przetargach na sprzedaż zasobów gospodarstwa rolnego w Bierzglinku oraz przebiegu sprzedaży działek pod budownictwo mieszkaniowe w Bierzglinku.

Pani naczelnik przypomniała, że umowa z panami Waszakami na dzierżawę gospodarstwa rolnego w Bierzglinku skończyła się w marcu br. Przed podjęciem przez Zarząd Powiatu decyzji o przeznaczeniu części działek do dalszej dzierżawy, dzierżawcy bezumownie korzystali z tej nieruchomości na zasadach określonych w umowie dzierżawy.

W dalszej części wypowiedzi pani naczelnik szczegółowo omówiła działania Zarządu Powiatu, jak i procedury przetargowe i ich przebieg w stosunku do nieruchomości, które na mocy uchwał Zarządu i Rady Powiatu przeznaczone zostały do dzierżawy, jak i do sprzedaży.

W wyniku tych działań nastąpiła:

- dzierżawa na okres 5 lat 4 działek o łącznej powierzchni 28,38 ha, których kwota czynszu dzierżawnego ustalona została na poziomie 68 tys. zł, a która będzie co roku waloryzowana
o wskaźnik inflacji ogłaszany przez prezesa GUS,

- sprzedaż w II przetargu ustnym nieograniczonym działki zabudowanej budynkami inwentarskimi i działki o pow. 32 ha za łączną kwotę 2.980.265,- zł.

Przetargi na pozostałe działki przeznaczone do sprzedaży zakończyły się wynikiem negatywnym.

W dyskusji na przedstawionym materiałem członkowie komisji poruszyli następujące kwestie, na które pani naczelnik udzieliła wyjaśnień:

a) prawo pierwokupu dzierżawców po upływie 5 lat,

b) kierunki kształcenia praktycznej nauki w zawodzie technik krajobrazu

c) procedury dalszej dzierżawy działek w odniesieniu do kompetencji Zarząd i Rady Powiatu.

Odnośnie prawa pierwokupu pani J. Pielak wyjaśniła, że zgodnie z ustawą o kształtowaniu ustroju rolnego wygląda to tak, że gdyby Rada Powiatu wyraziła wolę sprzedaży tych nieruchomości przed upływem tego terminu dzierżawnego, wówczas dzierżawca miałby prawo pierwokupu, gdyż byłby jeszcze dzierżawcą w ramach umowy. Po upływie okresu dzierżawy prawo pierwokupu już dzierżawcom nie będzie przysługiwało. Jeśli chodzi
o kierunki kształcenia Pani naczelnik odpowiedziała, że jest to w gestii dyrektorów szkół,
z kim te praktyki są załatwiane i dodała, że na tych działkach praktyczna nauka zawodu w kierunku technika krajobrazu nigdy się nie odbywała. W kwestii procedury dzierżawy działek, pani naczelnik wyjaśniła, że z ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, że do 3 lat Zarząd Powiatu może wydzierżawić bez przetargu, powyżej 3 lat do 10 - musi być przetarg, a powyżej 10 lat wymagana jest zgoda Rady Powiatu.

Kontynuując pani J. Pielak odniosła się do sprzedaży działek przeznaczonych pod zabudowę mówiąc, że w roku ubiegłym Rada Powiatu wyraziła zgodę na sprzedaż dwóch działek o łącznej powierzchni 18,43 ha, w związku z tym, że są one objęte planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę rodzinną i usługową podjęto działania mające na celu wydzielenie działek. Wydzielono 133 działki pod zabudowę mieszkaniową. Z uwagi na to, że nikt nie zgłosił roszczeń do tych nieruchomości, Zarząd Powiatu podjął uchwałę w sprawie przystąpienia do ogłoszenia I ustnego przetargu nieograniczonego oraz powołania komisji do przeprowadzenia tego przetargu. Zarząd zdecydował, ze ceny wywoławcze netto będą na tym samym poziomie, jak to ustalił rzeczoznawca. W I przetargu ustnym nieograniczonym zostały sprzedane dwie działki. Zarząd Powiatu przystąpił do II ustnego przetargu nieograniczonego na sprzedaż pozostałych nieruchomości, wpłacono 1 vadium, ale uczestnik nie przystąpił do przetargu. Kolejne III przetargi będą się odbywać od 7-28 stycznia 2014 r.

Po wyjaśnieniach naczelnika, przewodniczący komisji zwrócił się zapytaniem co z budynkiem, który znajduje się przed wjazdem do gospodarstwa, a także pytał jakie jest przeznaczenie sprzętu rolniczego, który był na wyposażeniu gospodarstwa.

Pani naczelnik odpowiedziała, że budynek ten jest własnością powiatu, natomiast jest oddany w trwały zarząd ZSTiO, jeśli chodzi o drugą część pytania, pani naczelnik wyjaśniła, że jeżeli chodzi o sprzęt szkolny użytkowany przez dotychczasowych dzierżawców, to nie chciałaby się na ten temat wypowiadać, ponieważ jest to majątek ruchomy, którego administratorem jest szkoła.

Radna T. Waszak poinformowała, że sprzęt ten nie do końca jest wykorzystywany, sprawny jest kombajn, który w tym roku uczestniczył w akcji żniwnej, a młodzież na tym kombajnie odbywa kurs na kombajnistę. Radna dodała, że obecnie sprzęt jest już nowej generacji.

Radny B. Kwiatkowski pytał, czy środki finansowe ze sprzedaży działek wpłynęły na konto urzędu.

Pani naczelnik wyjaśniła, że tak, ponieważ przepisy wymagają, żeby na trzy dni przed podpisaniem aktu notarialnego nabywca ma obowiązek wpłacić różnicę ceny wynikającą z vadium i uzyskanej z przetargu.

Z uwagi na brak dalszych pytań, przewodniczący komisji zamknął ten punkt porządku obrad i przystąpił do realizacji kolejnego punktu.


Ad. 6 i 7.

Radni nie podjęli dyskusji w tym punkcie, w związku z czym przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa.

Przewodniczący Komisji

/-/Janusz Balcerzak




Protokołowała:

Katarzyna Plucińska

inspektor



Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji: Janusz Balcerzak
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Katarzyna Plucińska (17/12/2013 07:54:59)
  • zaakceptowanie treści informacji: Katarzyna Plucińska (17/12/2013 07:55:42)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Katarzyna Plucińska (17/12/2013 07:55:42)
Lista wiadomości
Protokół nr 3/2015
z wyjazdowego posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 12 lutego 2015 r.
Protokół nr 2/2015
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 19 stycznia 2015 r.
Protokół nr 35/2014
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 29 października 2014 r.
Protokół nr 34/2014
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 25 sierpnia 2014 r.
Protokół nr 33/2014
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 23 maja 2014 r.
Protokół nr 32/2014
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 25 kwietnia 2014 r.
Protokół nr 31/2014
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 10 marca 2014 r.
Protokół nr 30/2013
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 16 grudnia 2013 r.
Protokół nr 29/2013
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 25 listopada 2013 r.
Protokół nr 28/2013
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 25 września 2013 r.
Protokół nr 27/2013
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 17 lipca 2013 r.
Protokół nr 26/2013
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 11 czerwca 2013 r.
Protokół nr 25/2013
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 22 kwietnia 2013 r.
Protokół nr 24/2013
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 11 kwietnia 2013 r.
Protokół nr 23 / 2013
z posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 30 stycznia 2013 r.