Protokół nr XL/2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni,
z dnia 30.06.2010 r.
Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godz. 16:05 otworzył XL sesję Rady Powiatu we Wrześni. Po powitaniu radnych i zaproszonych gości przewodniczący stwierdził, że zgodnie z listą obecności aktualnie w sesji uczestniczy 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób, stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji – lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Nieobecni: radny Piotr Rogoziński.
Ad. 2.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXXIX sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady.
Przewodniczący dodał, że nikt z radnych nie złożył uwag do tego protokołu.
W związku z powyższym, protokół z XXXIX sesji został poddany pod głosowanie.
Protokół z XXXIX sesji Rady Powiatu we Wrześni został przez radnych przyjęty – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących”.
Ad. 3.
Przewodniczący Rady przedstawił następujący porządek obrad:
-
Otwarcie i stwierdzenie quorum.
-
Przyjęcie protokołu z XXXIX sesji Rady Powiatu.
-
Przedstawienie porządku obrad.
-
Wręczenie Tytułu „Człowieka Roku 2009 Powiatu Wrzesińskiego”.
-
Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
-
Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.
-
Informacja na temat bezrobocia i sytuacji na rynku pracy w powiecie wrzesińskim w 2009 roku.
-
Sprawozdanie dyrektora PCPR we Wrześni z działalności w 2009 roku wraz z wykazem potrzeb pomocy społecznej.
-
Podjęcie uchwał w sprawie:
-
zmiany Uchwały nr 138/XIX/2008 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 25 września 2008 roku w sprawie zgody na udzielenie bonifikaty od ceny lokali mieszkalnych nr 1,2,3 i 4 położonych w budynku przy ul. 3 Maja 8 we Wrześni,
-
wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości będącej własnością powiatu wrzesińskiego, położonej we Wrześni, oznaczonej geodezyjnie jako działka nr 1271/12,
-
zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego we Wrześni,
-
określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej,
-
zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za I półrocze 2010 roku,
-
udzielenia pomocy finansowej Gminie Pyzdry,
-
zaciągnięcia kredytu długoterminowego,
-
zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2010 rok.
-
Interpelacje i zapytania radnych.
-
Wolne głosy i wnioski.
-
Zamknięcie obrad.
Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby wnieść zmiany do porządku obrad.
O głos poprosił D. Jaśniewicz przewodniczący Zarządu i zaproponował poszerzenie punktu 9 porządku obrad o projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad i trybu obniżania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Wrzesiński. Starosta zaznaczył, że powodem wprowadzenia tego projektu pod obrady jest uchylenie tej uchwały przez organ nadzoru.
Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały przyjmie numer 9 i) i zwrócił się do radnych z zapytaniem, kto jest za przyjęciem porządku obrad wraz z powyższym projektem uchwały.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła zmianę w porządku obrad.
Po zmianie punkt 9 porządku obrad przedstawiał się następująco:
9. Podjęcie uchwał w sprawie:
-
zmiany Uchwały nr 138/XIX/2008 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 25 września 2008 roku w sprawie zgody na udzielenie bonifikaty od ceny lokali mieszkalnych nr 1,2,3 i 4 położonych w budynku przy ul. 3 Maja 8 we Wrześni,
-
wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości będącej własnością powiatu wrzesińskiego, położonej we Wrześni, oznaczonej geodezyjnie jako działka nr 1271/12,
-
zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego we Wrześni,
-
określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej,
-
zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za I półrocze 2010 roku,
-
udzielenia pomocy finansowej Gminie Pyzdry,
-
zaciągnięcia kredytu długoterminowego,
-
zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2010 rok,
-
szczegółowych zasad i trybu obniżania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Wrzesiński.
W związku z brakiem dalszych uwag do porządku obrad, przewodniczący Rady przystąpił do jego realizacji.
Ad. 4.
Przewodniczący Rady poinformował, że po raz kolejny Rada Powiatu ma zaszczyt uczestniczyć we wręczeniu tytułu „Człowieka Roku”, organizowanego przez Fundację Dzieci Wrzesińskich.
Prezes Fundacji pani Lilla Pylak oraz przewodniczący Kapituły Konkursowej Fundacji Bolesław Święciechowski przedstawili uzasadnienie dokonanego wyboru oraz wręczyli tytuł „Człowieka roku 2009 Powiatu Wrzesińskiego” pani mgr Ewie Lenartowicz, sekretarzowi Zarządu Stowarzyszenia Czytelni Ludowych.
W kilku słowach laureatka podziękowała Fundacji za przyznanie tego zaszczytnego tytułu oraz przyjęła liczne gratulacje, w tym od starosty wrzesińskiego i przewodniczącego Rady Powiatu.
Ad. 5.
W punkcie tym przewodniczący Rady Powiatu złożył informację o działaniach podjętych w okresie międzysesyjnym – załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Ad. 6.
Informację z posiedzeń Zarządu i realizację z wykonania uchwał stanowiącą załącznik nr 3 do niniejszego protokołu przedstawił przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz.
Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie przedstawionych informacji.
Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady przystąpił do realizacji następnego punktu porządku obrad.
Ad. 7.
Informację na temat bezrobocia i sytuacji na rynku pracy w powiecie wrzesińskim w 2009 roku przedstawił dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Eugeniusz Wiśniewski.
Informacja stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Dyrektor omówił także aktualną sytuację na rynku pracy. Wynika z niej, że bezrobocie w połowie 2010 roku ma tendencję spadkową. Od 1 stycznia do maja 2010 roku PUP dysponował większą ilością ofert pracy w stosunku do roku poprzedniego. Obserwuje się wzrost zapotrzebowania na nowych pracowników, co wynika z poprawiającej się sytuacji ekonomicznej spowodowanej ożywieniem gospodarczym. Na zakończenie swojej wypowiedzi dyrektor wspomniał o zmianie w ustawie, mówiącej o tym, że poradnictwo zawodowe musi zakończyć się przygotowaniem indywidualnego planu działania dla osób zarejestrowanych w urzędzie powyżej 6 miesięcy i które przez ten okres nie zostały objęte żadną formą pomocy.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad przedstawionym materiałem.
W związku z brakiem głosów, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do realizacji punktu 8 porządku obrad.
Ad. 8.
Sprawozdanie z działalności w 2009 roku wraz z wykazem potrzeb pomocy społecznej zostało zaprezentowane przez dyrektora PCPR Jerzego Nowaczyka w formie multimedialnej i stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
W trakcie prezentacji o godz. 16:45 salę obrad opuścili radni M. Kosiński i B. Kruk.
Radni przyszli o godz. 16:55 zwiększając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 18.
W dyskusji nad przedstawionym materiałem głos zabrał radny E. Plewiński i poruszył kwestię dotyczącą usamodzielniania się wychowanków Ośrodka Wspomagania Dziecka i Rodziny w Kołaczkowie i pytał, czy PCPR interesuje się losem, czy ma taki obowiązek, jeśli tak, to w jaki sposób się ta pomoc przejawia.
Odpowiadając na pytanie radnego, dyrektor PCPR J. Nowaczyk wyjaśnił, że PCPR pomaga osobom, które się usamodzielniają, gdyż leży to w sferze wykonywanych zadań. Jeżeli się osoba usamodzielniająca się uczy, to nadal ma dofinansowanie do swojej edukacji, udzielana jest także pomoc w poszukiwaniu mieszkania, jest dofinansowanie do zagospodarowania lokalu muieszkalnego. Kończąc dyrektor zaznaczył, że kwoty dofinansowania nie są duże i dodał, że każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie.
Z uwagi na brak dalszych pytań, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad.
Ad. 9.
Przed realizacją tego punktu porządku obrad, przewodniczący Rady zaproponował, aby uchwały rozpatrywane były bez uzasadnień.
Radni nie wyrazili sprzeciwu odnośnie propozycji przewodniczącego Rady.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie: zmiany Uchwały nr 138/XIX/2008 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 25 września 2008 roku w sprawie zgody na udzielenie bonifikaty od ceny lokali mieszkalnych nr 1,2,3 i 4 położonych w budynku przy ul. 3 Maja 8 we Wrześni.
Radni nie podjęli dyskusji.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 244/XL/2010 w sprawie zmiany Uchwały nr 138/XIX/2008 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 25 września 2008 roku w sprawie zgody na udzielenie bonifikaty od ceny lokali mieszkalnych nr 1,2,3 i 4 położonych w budynku przy ul. 3 Maja 8 we Wrześni.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości będącej własnością powiatu wrzesińskiego, położonej we Wrześni, oznaczonej geodezyjnie jako działka nr 1271/12.
Radni nie podjęli dyskusji.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 245/XL/2010 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości będącej własnością powiatu wrzesińskiego, położonej we Wrześni, oznaczonej geodezyjnie jako działka nr 1271/12.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie: zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego we Wrześni.
Radni nie podjęli dyskusji.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 246/XL/2010 w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego we Wrześni.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie: określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
Radni nie podjęli dyskusji.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 247/XL/2010 w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie: zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za I półrocze 2010 roku.
Radni nie podjęli dyskusji.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 248/XL/2010 w sprawie zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za I półrocze 2010 roku.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie: udzielenia pomocy finansowej Gminie Pyzdry.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 249/XL/2010 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Pyzdry.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie: zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 250/XL/2010 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie: zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2010 rok.
Przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz poinformował o wprowadzeniu przez Zarząd autopoprawki.
Przewodniczący Rady poprosił skarbnika powiatu B. Walkowiak o przedstawienie autopoprawki Zarządu.
Radni nie podjęli dyskusji nad przedstawionym materiałem w związku z czym przewodniczący Rady poddał pod głosowanie autopoprawkę Zarządu. (załącznik nr 6 do niniejszego protokołu).
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw”
i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.
Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 251/XL/2010 w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2010 rok.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie: szczegółowych zasad i trybu obniżania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Wrzesiński.
Dyskusję rozpoczął radny K. Wojciechowski i zaproponował zmianę zapisu w projekcie, polegającą nie na zmianie uchwały, tylko § 6 uchwały.
Sekretarz powiatu R. Szczepaniak wyjaśnił, że zapis ten może być inny, z tym, że zasada techniki prawodawczej wyraźnie mówi, że musi być zapis, że „§ 6 otrzymuje brzmienie”.
W związku z wyjaśnieniami sekretarza, radny K. Wojciechowski wycofał swój wniosek.
Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 252/XL/2010 w sprawie szczegółowych zasad i trybu obniżania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Wrzesiński.
Ad. 10.
Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym do biura Rady nie wpłynęła żadna interpelacja i zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby złożyć interpelację lub zadać pytanie.
W związku z brakiem głosów, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 11.
Ad. 11.
W punkcie tym głos zabrał radny B. Kruk i radny J. Mazurkiewicz.
Radny B. Kruk rozpoczął swoją wypowiedź od stwierdzenia, że od 12 lat jest radnym i dotąd nikt nie uprawiał na sesji żadnej agitacji politycznej, a radny W. Podzerek przyszedł w koszulce z napisem „przebrała się miarka, głosuję na Jarka”, co brzmi jak groźba. Radny pytał, cyt.: „czym my tak przeskrobaliśmy, że się pan tak odgraża”.
Przewodniczący Rady odpowiedział radnemu, że to wolny kraj.
Radny B. Kruk kontynuując powiedział, że taki był zwyczaj od 12 lat.
Przewodniczący Rady odpowiedział, że zwyczaje czasami się zmieniają, po czym udzielił głosu radnemu J. Mazurkiewiczowi.
Radny J. Mazurkiewicz w swojej wypowiedzi odniósł się do pewnych zarzutów, które pojawiły się odnośnie nie stworzenia dogodnych warunków dla przedsiębiorców z terenu powiatu wrzesińskiego dla inwestycji pod tytułem rozbudowa szpitala. Radny podkreślił, że jest jedynym członkiem komisji przetargowej z Rady Powiatu i uzasadnił, dlaczego komisja przetargowa ustawiła tak wysokie progi dotyczące oferentów. Kontynuując radny powiedział, że w ciągu 16 miesięcy ma powstać obiekt o powierzchni użytkowej na poziomie około 7,4 tysięcy metrów kwadratowych. Gdyby to podzielić na mieszkania w blokach o powierzchni 70-75 metrów kwadratowych, to w przeciągu 16 miesięcy należałoby postawić 100 takich mieszkań, ale do tego trzeba by było je jeszcze wyposażyć. Wartość zamówienia jest na poziomie 63 mln zł netto, a brutto to jest prawie 77 mln, tak więc są to olbrzymie kwoty i jak popatrzeć na specyfikację warunków zamówienia to warunki, jakie muszą spełnić potencjalni wykonawcy muszą być związane z zamówieniem i proporcjonalne do tego zamówienia. W związku z tym, że jeden z warunków, jakie musi spełnić oferent to jest to, że w ciągu ostatnich trzech lat przerób musiałby być w granicach 50 mln rocznie, co wskazywałoby na to, że ten przedsiębiorca jest w stanie udźwigną także większe koszty. Jeżeli chodzi o środki własne, to komisja podała, że własnych środków oferent winien mieć około 20 mln zł lub takie zabezpieczenie kredytowe dlatego, że w tej procedurze przewidziano, że płatność będzie etapami. Urząd marszałkowski proponował, żeby wprowadzić zaliczkę. Komisja stała na stanowisku, że raczej nie zaliczka, tylko faktura częściowa, z której sporządza się protokół odbioru częściowego, co jest bardziej bezpieczne. Każda firma powinna być ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności na poziomie jednej raty do odbioru - 20 mln zł. Zatrudnienie powyżej 80 osób, warunek ten wynikał z doradztwa, jakie przedstawiał ekspert od zamówień publicznych i komisja się do tego przychyliła. Komisja starała się zabezpieczyć na poczet usterek po zakończeniu inwestycji kwotę na poziomie niższym niż 5 %, ponieważ byłoby to obciążenia dla wykonawców, jednak zarówno urząd marszałkowski, jak i banki sugerowały przyjęcie tej kwoty w takiej wysokości, jak jest określone w zamówieniach publicznych. Komisja zaproponowała, żeby 70% wartości kubaturowej powierzchni obiektu było brane pod uwagę, a nie jak się najczęściej sugeruje w takich procedurach, a więc komisja próbowała na ile można dostosować to do w miarę łagodnych form dla przedsiębiorców. Faktem jest, że jeden przedsiębiorca nie może tego udźwignąć, stąd propozycja była taka, żeby przedsiębiorcy założyli konsorcjum. Jednak z tym nie jest tak łatwo, ponieważ są tacy, którzy takich mocy przerobowych nie mają. Specyfikacja sporządzona do tych warunków zamówienia została przedstawiona urzędowi marszałkowskiemu, który zdecydowanie ją zatwierdził. Komisja musi brać pod uwagę także fakt, że wszelkie działania są „pod lupą” Urzędu Ochrony Państwa, który już wcześniej kontrolował poczynania związane z rozbudową szpitala.
Na zakończenie swojej wypowiedzi radny J. Mazurkiewicz podkreślił, że całość zamówienia jest ogłoszona na teren całej Unii Europejskiej i wyraźnie się mówi, że nie można dla nikogo stosować jakiś wyjątków. Wszyscy muszą mieć równe prawa. Poza tym skargi, które się tutaj pojawiają są kierowane nie do tej instytucji, która jest ustawowo przystosowana do ich przyjęcia. Radny dodał, że komisja byłaby bardziej zadowolona, gdyby przedsiębiorcy dwa tygodnie temu, kiedy specyfikacja została ogłoszona w internecie zwrócili się do specjalnej komórki biura robót publicznych, że coś nie jest tak, wówczas biuro w Warszawie mogłoby zmienić postanowienia zamówienia lub bez zmian zatwierdzić w wersji jaka obowiązuje teraz.
Po dzisiejszym posiedzeniu komisji, nic w tym nie można zmienić, jedynie sugerować założenie konsorcjum i wystartowanie jako silny podmiot, który spełni te warunki.
W związku z brakiem dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął punkt 11.
Ad. 12.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący Rady o godz. 17:40 zamknął XL sesję Rady Powiatu we Wrześni.
protokołowała: Katarzyna Plucińska - inspektor
- wytworzenie informacji: Grzegorz Kaźmierczak
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (08/09/2010 08:49:04)
- zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (09/11/2010 09:52:53)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (09/11/2010 09:52:53)