AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady 2010 (III kadencja)

Protokół nr XLII / 2010

Protokół nr XLII/2010

z sesji Rady Powiatu we Wrześni,

z dnia 29 września 2010 r.

 

Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godz. 16:05 otworzył XLII sesję Rady Powiatu we Wrześni. Po powitaniu radnych i zaproszonych gości przewodniczący stwierdził, że zgodnie z listą obecności aktualnie w sesji uczestniczy 17 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób, stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Nieobecni: radny Bogdan Kruk i radna Maria Taciak.

 

Ad. 2.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XLI sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady.

Przewodniczący dodał, że nikt z radnych nie złożył uwag do tego protokołu.

W związku z powyższym, protokół z XLI sesji został poddany pod głosowanie.

Protokół z XLI sesji Rady Powiatu we Wrześni został przez radnych przyjęty – 17 głosami „za” , przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących”.

 

Ad.3

Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad wraz z projektami uchwał na sesję został radnym dostarczony i zwracając się do radnych zapytał, czy ktoś chciałby dokonać zmiany w poniższym porządku obrad XLII sesji.

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z XLI sesji Rady Powiatu.

  3. Przedstawienie porządku obrad.

  4. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

  5. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.

  6. Informacja Przewodniczącego Rady o oświadczeniach majątkowych radnych.

  7. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za pierwsze półrocze 2010 r.

  8. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. wyrażenia woli realizacji projektu pn. „Przebudowa drogi powiatowej Kozubiec – Sarnice – Czeszewo – Orzechowo”, współfinansowanego z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008 – 2011

  2. zmiany Uchwały nr 157/XXV/2004 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 28.12.2004 r. w sprawie Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Wrzesińskim na lata 2004 – 2015

  3. zmiany Uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 225/XXXVI/2010 z dnia 25.03.2010 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej

  4. wyrażenie zgody na ustanowienie zastawu na udziałach Spółki „Szpital Powiatowy we Wrześni” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

  5. wyrażenie zgody na podjęcie długoterminowego zobowiązania finansowego w związku z realizacją przez Spółkę pod firmą „Szpital Powiatowy we Wrześni” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością inwestycji pn. „Rozbudowa budynków, budowli i instalacji oraz zakup sprzętu medycznego dla Szpitala Powiatowego we Wrześni

  6. zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na 2010 rok

  1. Interpelacje i zapytania radnych.

  2. Wolne głosy i wnioski.

  3. Zamknięcie obrad.

 

O godz. 16:10 na salę obrad przybyli: radna M. Taciak i B. Kruk zwiększając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 19.

O głos poprosił przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz i zaproponował zmianę polegającą na skreśleniu w punkcie 8d) projektu uchwały w sprawie: wyrażenie zgody na ustanowienie zastawu na udziałach Spółki „Szpital Powiatowy we Wrześni” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a wprowadzenie w to miejsce projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla gminy Miłosław w roku 2011.

Uzasadniając wprowadzenie zmian starosta D. Jaśniewicz zaznaczył, że jest to związane z ubieganiem się o środki unijne z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Gmina Miłosław w formie uchwały podjęła decyzję o pomocy finansowej przy drodze Kozubiec – Sarnice – Czeszewo – Orzechowo, natomiast powiat wyraziłby zgodę na udzielenie pomocy finansowej na przebudowę dróg gminnych, które bezpośrednio związane są z powyższą inwestycją.

Przewodniczący Rady ponownie zapytał, czy ktoś z radnych chciałby zgłosić zmianę do porządku obrad.

Radni nie zgłosili dalszych uwag, zatem przewodniczący Rady zapytał, kto z radnych jest za wykreśleniem z porządku obrad projektu uchwały w sprawie: wyrażenie zgody na ustanowienie zastawu na udziałach Spółki „Szpital Powiatowy we Wrześni” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

W głosowaniu wzięło udział 19 radnych i 19 było „za” wprowadzeniem zmiany.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad po wprowadzeniu do niego projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy dla Gminy Miłosław w roku 2011.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła nowy porządek obrad.

 

W związku z powyższym porządek XLII sesji przedstawiał się następująco:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z XLI sesji Rady Powiatu.

  3. Przedstawienie porządku obrad.

  4. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

  5. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.

  6. Informacja Przewodniczącego Rady o oświadczeniach majątkowych radnych.

  7. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za pierwsze półrocze 2010 r.

  8. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. wyrażenia woli realizacji projektu pn. „Przebudowa drogi powiatowej Kozubiec – Sarnice – Czeszewo – Orzechowo”, współfinansowanego z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008 – 2011

  2. zmiany Uchwały nr 157/XXV/2004 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 28.12.2004 r. w sprawie Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Wrzesińskim na lata 2004 – 2015

  3. zmiany Uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 225/XXXVI/2010 z dnia 25.03.2010 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej

  4. udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Miłosław w roku 2011

  5. wyrażenie zgody na podjęcie długoterminowego zobowiązania finansowego w związku z realizacją przez Spółkę pod firmą „Szpital Powiatowy we Wrześni” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością inwestycji pn. „Rozbudowa budynków, budowli i instalacji oraz zakup sprzętu medycznego dla Szpitala Powiatowego we Wrześni

  6. zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na 2010 rok.

  1. Interpelacje i zapytania radnych.

  2. Wolne głosy i wnioski.

  3. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 4.

W punkcie tym przewodniczący Rady Powiatu złożył informację o działaniach podjętych w okresie międzysesyjnym – załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Ad. 5.

Informację z posiedzeń Zarządu i realizację z wykonania uchwał stanowiącą załącznik nr 3 do niniejszego protokołu przedstawił przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie przedstawionych informacji.

O głos poprosił radny B. Kruk i prosił starostę o uzasadnienie propozycji Zarządu dotyczącej wycofania uchwały w sprawie: wyrażenie zgody na ustanowienie zastawu na udziałach Spółki „Szpital Powiatowy we Wrześni” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Udzielając odpowiedzi przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz powiedział, że w drodze negocjacji bank wycofał się z zabezpieczenia polegającego na zastawie udziałów, tak, że w tym przypadku uchwała stała się bezprzedmiotowa.

Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 6.

 

Ad. 6.

Informacja Przewodniczącego Rady o oświadczeniach majątkowych radnych stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 7.

Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych radni otrzymali takie sprawozdanie i zaproponował, że jeżeli nie będzie żadnych pytań i wniosków, to będzie uważał ten punkt za zamknięty.

Radni nie podjęli dyskusji w tej kwestii, zatem przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 8 porządku obrad.

 

Ad. 8.

Przed realizacją tego punktu porządku obrad, przewodniczący Rady zaproponował, aby uchwały rozpatrywane były bez uzasadnień.

Radni nie wyrazili sprzeciwu odnośnie propozycji przewodniczącego Rady.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie wyrażenia woli realizacji projektu pn. „Przebudowa drogi powiatowej Kozubiec – Sarnice – Czeszewo – Orzechowo”, współfinansowanego z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008 – 2011.

W dyskusji nad projektem uchwały głos zabrała radna M. Taciak i w swojej wypowiedzi odniosła się do dwóch projektów uchwał, które są ze sobą tematycznie związane. Radna pytała skąd wysokość udzielonego wsparcia finansowego - 410 tys. zł, czy jest to swobodne uznanie samorządu zakresie określenia pomocy, czy wysokość tej kwoty to pochodna jakiegoś procentu inwestycji dlatego, że całkowity koszt realizacji projektu w 2011 roku wynosi 4 mln zł. Radna zwróciła uwagę, że termin składania wniosków upływa 30 września br., czyli w dniu jutrzejszym i dodała, że na posiedzeniu komisji budżetowej pytała skarbnika o parametry założeń do budżetu na 2011 rok, o zadania, które są do realizacji w 2011 roku, nie znając założenia, jak ten budżet w roku następnym będzie wyglądał, czy faktycznie nastąpi realizacja tego zadania przy udziale 410 tys. zł.

Kontynuując radna M. Taciak odniosła się do drugiego projektu uchwały dotyczącego pomocy finansowej dla gminy Miłosław mówiąc, że gmina Miłosław udziela powiatowi wsparcia finansowego w wysokości 410 tys. zł., natomiast gmina Miłosław otrzymuje od powiatu dotację celową do kwoty 208.132,00 zł na remont ulic w Orzechowie. Radna pytała skąd jest ta kwota 208.132,00 zł przy braku informacji, ile to zadanie będzie kosztowało, ponieważ używa się terminu, że gmina zamierza „wystąpić”, a jeżeli zamierza się wystąpić, to posiada się jakiś kosztorys.

Przewodniczący Rady poprosił skarbnika powiatu o udzielenie odpowiedzi w imieniu Zarządu.

B. Walkowiak skarbnik powiatu wyjaśniła, że jeśli chodzi o projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli realizacji projektu pn. „Przebudowa drogi powiatowej Kozubiec – Sarnice – Czeszewo – Orzechowo”, jest to uchwała, która będzie w oparciu o umowę partnerską, z uwagi na to, że im więcej będzie partnerów, tym więcej punktów może powiat otrzymać.

Jeśli chodzi o drugą uchwałę i kwotę 208.132,00 zł, to całkowity koszt inwestycji gminy Miłosław wyniesie 2.030.557,26.

Wypowiedź skarbnika powiatu uzupełnił starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że gmina do ostatniej chwili przygotowywała dokumentację na realizację tej inwestycji, stąd ta propozycja wsparcia. Bez tych dodatkowych punktów za umowę partnerską, projekt nie ma praktycznie większych szans na realizację tego zadania w wyrównanej stawce w konkursie.

Z uwagi na brak dalszych pytań ze strony radnych, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do procedury głosowania.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 263/XLII/2010 w sprawie wyrażenia woli realizacji projektu pn. „Przebudowa drogi powiatowej Kozubiec – Sarnice – Czeszewo – Orzechowo”, współfinansowanego z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008 – 2011.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie zmiany Uchwały nr 157/XXV/2004 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 28.12.2004 r. w sprawie Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Wrzesińskim na lata 2004 – 2015.

O godz. 16:25 salę obrad opuścił starosta D. Jaśniewicz i radny B. Kruk – pomniejszając liczbę radnych uczestniczących w posiedzeniu do 17.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Rada Powiatu w obecności 17 radnych – 17 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 264/XLII/2010 w sprawie zmiany Uchwały nr 157/XXV/2004 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 28.12.2004 r. w sprawie Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Wrzesińskim na lata 2004 – 2015.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie zmiany Uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 225/XXXVI/2010 z dnia 25.03.2010 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Rada Powiatu w obecności 17 radnych – 17 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 265/XLII/2010 w sprawie zmiany Uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 225/XXXVI/2010 z dnia 25.03.2010 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.

O godz. 1630 na salę obrad wrócił starosta D. Jaśniewicz i radny B. Kruk – liczba radnych biorących udział w posiedzeniu – 19.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Miłosław w roku 2011.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Rada Powiatu w obecności 17 radnych – 17 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 266/XLII/2010 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Miłosław w roku 2011.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie wyrażenie zgody na podjęcie długoterminowego zobowiązania finansowego w związku z realizacją przez Spółkę pod firmą „Szpital Powiatowy we Wrześni” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością inwestycji pn. „Rozbudowa budynków, budowli i instalacji oraz zakup sprzętu medycznego dla Szpitala Powiatowego we Wrześni.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały i udzielił głosu staroście D. Jaśniewiczowi.

Rozpoczynając swoją wypowiedź starosta D. Jaśniewicz wspomniał o najbardziej istotnych decyzjach dotyczących funkcjonowania samorządu, a szerzej mówiąc zadań, jakie są z mocy ustawy przypisane powiatowi, zwracając uwagę na szczególne zadanie dotyczące szpitala powiatowego, którego organem prowadzącym jest powiat. Kontynuując starosta podsumował całą drogę dojścia do fundamentalnego rozstrzygnięcia, które rozpoczęło się od samego początku funkcjonowania powiatu, kiedy stały się one organami prowadzącymi. Dzisiaj ta decyzja otwiera fundamentalne rozstrzygnięcie dla tej placówki, które będzie istotne dla mieszkańców powiatu wrzesińskiego na całe dziesiątki lat. To nie jest decyzja, która jest decyzją na jedną, czy dwie kadencje, należy podkreślić, że wokół tej kwestii udało się zbudować porozumienie od samego początku. Od początku kwestia modernizacji, rozbudowy szpitala była tą kwestią, gdzie dyskusja odbywała się w zasadzie ponad podziałami, co zdaniem starosty uważa się za szczególny sukces.

Cyt: „Uważam to za szczególny sukces, że takie porozumienie udało się zbudować. Bardzo często w tym całym projekcie, można powiedzieć, przecieramy nowy szlak. Wiele rozwiązań, które podejmowaliśmy lub podejmujemy, są właściwie rozwiązaniami gdzie trudno było się oprzeć na doświadczeniach innych jednostek, innych samorządów. Natomiast musieliśmy przecierać ten szlak sami, indywidualnie opierając się jednakże na ekspertach, na wsparciu fachowców branży i w krótkiej prezentacji chciałbym przedstawić jakby cały ciąg logiczny przedsięwzięcia, ważniejsze wydarzenia, które miały miejsce, które doprowadziły nas do dnia dzisiejszego, do otwarcia jakby najważniejszej inwestycji w powiecie. Nie tylko związaną z budżetem powiatu czy zadaniami powiatu, ale praktycznie największą inwestycję powiatową od kilkudziesięciu lat. Stąd myślę, że potrzeba kilka słów aby wprowadzić w zagadnienia, z drugiej strony dokonać pewnego podsumowania. Dzisiejsze decyzje są konsekwencją kilkudziesięciu wcześniejszych działań i decyzji, które, jak wspomniałem, praktycznie od początku samorządu powiatowego były podejmowane, i które w logicznym ciągu następowały po sobie. Decyzja ta będzie miała, jak powiedziałem, istotne znaczenia praktycznie na kilkadziesiąt lat dla mieszkańców powiatu wrzesińskiego, jeżeli chodzi o opiekę medyczną. Rozpoczynamy realizację przedsięwzięcia, które jest przedsięwzięciem poważnym, jest przedsięwzięciem odważnym, ale jest przedsięwzięciem realnym, skalkulowanym i dającym perspektywę sprawnego przeprowadzenia inwestycji jak i później funkcjonowania Szpitala Powiatowego we Wrześni po zakończeniu tejże inwestycji.

Na podstawie tej całej ścieżki dochodzenia do tego momentu, jak i wielu cyfr, które tutaj padną, chcę wykazać, że jest to przedsięwzięcie przewidywalne, skalkulowane i dające nieporównywalną perspektywę dla powiatu wrzesińskiego. Jeżeli Państwo pozwolicie, rozpocznę krótką prezentację. Będę skupiał się na kwestiach, można powiedzieć, najistotniejszych, nie wdając się w większość szczegółów, większość danych, które tutaj będą się pojawiały. Jest to charakterystyka Szpitala Powiatowego we Wrześni, stanu za dzień dzisiejszy. Jak wspomniałem, procesy restrukturyzacyjne rozpoczęły się praktycznie od początku mianowania powiatu, kiedy to powiat przyjął prowadzenie szpitala jako organ prowadzący czyli przejął odpowiedzialność za to, co dzieje się nad przyszłością powiatu, nad przyszłością szpitala, nad perspektywami jego rozwoju. I tak już w styczniu 1999 roku zostały przyjęte przez powiat statusy organu założycielskiego w stosunku właśnie do zakładów opieki zdrowotnej, w tym wypadku Szpitala Powiatowego we Wrześni. Pierwsza sesja, proszę zwrócić uwagę, że praktycznie na samym początku, dotycząca restrukturyzacji SP ZOZ we wrześniu to spotkanie zespołów do spraw wdrażania reformy służby zdrowia, w sprawie projektu modernizacji szpitala, czyli wtedy, można powiedzieć, ten proces się rozpoczął. Pierwszym takim przedsięwzięciem, z którym powiat zmierzył się, była budowa oddziału ratunkowego. Zawarcie umowy na wykonanie dokumentacji technicznej, opracowanie strategii rozwoju szpitala na lata 2003-2006, ta perspektywa później była przedłużana.

8 kwietnia – posiedzenie Zarządu Powiatu – szukaliśmy możliwości rozwiązań, które pozwoliłyby doprowadzić do modernizacji wrzesińskiego szpitala tak, aby w odpowiednich standardach, mógł wykonywać te zadania, które zostały mu powierzone z pewną perspektywą rozwojową. Pojawił się wówczas taki program pilotażowy, ministerialny, który niestety okazał się projektem, który ugrzązł w ministerialnych korytarzach. Nie doczekał się realizacji. Stąd podjęliśmy działania zmierzające do wypracowania własnej drogi, własnej ścieżki modernizacyjnej zakładając, że coraz trudniej będzie uzyskiwać środki tak zwane ministerialne na przekształcenie czy na modernizację szpitala. Odbyło się spotkanie, które poprzedzone zostało zleceniem firmie dokonania tak zwanego studium programowo-przestrzennego, czyli jeżeli chcemy realizować te zadania w szpitalu, które przed nim stoją, jeżeli chcemy spełniać standardy, które na pewien okres dały placówkom służby zdrowia czas na osiągnięcie tych standardów, na przystosowanie obiektów do realizacji tych zadań, mamy po upływie tego okresu. Szpital Powiatowy we Wrześni mógł nadal realizować te zadania, które przed nim zostały postawione i których oczekują mieszkańcy naszego powiatu. Firma ARCHI + POLSKA wykonała tak zwane studium przestrzeni rozbudowy szpitala, czyli w jakiej bryle, w jakiej przestrzeni technicznej. Chcąc realizować przybliżony zakres zadań, po wypełnieniu tych standardów będziemy mogli realizować w Szpitalu Powiatowym we Wrześni. Miałyby na to udzielić jakby podstawowej odpowiedzi: czy w szpitalu istniejącym, który byśmy modernizowali w starym budynku szpitala, jesteśmy w stanie osiągnąć te standardy? Odpowiedź brzmiała, że w tych warunkach technicznych nawet po modernizacji nie jesteśmy w stanie tych standardów zapewnić, gdyż musielibyśmy w znaczący sposób ograniczyć zakres działania Szpitala Powiatowego we Wrześni. Drugim przedsięwzięciem, czyli jeżeli odpowiedzieliśmy sobie na pytanie, że niezbędnym jest modernizacja, rozbudowa projektu szpitala dla docelowego spełnienia standardów, musieliśmy sobie odpowiedzieć na pytanie: jak będzie się to działo jeżeli chodzi o kalkulację ekonomiczną. Zleciliśmy takie studium ekonomiczne, praktycznie ekonomiczno-prawne, gdzie chcieliśmy uzyskać odpowiedź na pytanie: czy to przedsięwzięcie, które zostało zaprojektowane czy jesteśmy w stanie finansowo zbilansować, w sensie czy szpital czy jak docelowo zakładaliśmy w formie spółki, będzie mógł udźwignąć taki ciężar finansowy zarówno samej inwestycji, jaki i utrzymanie całego obiektu i wprowadzenia tego zakresu świadczeń medycznych przynajmniej na niezmienionym, nienaruszonym poziomie. Wówczas zrodził się projekt powołania dwóch spółek, to ma istotne znaczenie, powrócimy do tego, jakby w końcowej fazie, kiedy nastąpiło już ostateczne rozstrzygnięcie ścieżki finansowania całego przedsięwzięcia. Projekt zakładał powołanie dwóch spółek, a w zasadzie jednej spółki, którą dzisiaj jest Szpital Powiatowy we Wrześni, czyli spółka z. o. o, czyli spółki eksploatacyjnej i drugiej spółki inwestycyjnej, czyli tej spółki, która zrealizowałaby to przedsięwzięcie, która przyjęła by ten cały ciężar finansowy i organizacyjny przeprowadzenia inwestycji, rozliczenia jej i po spłacie zobowiązań przez spółkę, likwidacji spółki inwestycyjnej jako tej celowej powołanej dla realizacji przedsięwzięcia. Rozpoczął się cały ciąg działań zmierzających do przeprowadzenia, można powiedzieć, działań przygotowawczych, organizacyjnych, prawnych do tego, abyśmy mogli to zadanie skutecznie móc zrealizować. Uchwała Rady Powiatu z grudnia 2005 roku w sprawie podjęcia przez Zarząd Powiatu we Wrześni działań zmierzających do modernizacji, rozbudowy i ewentualnego przekształcenia szpitala, czyli to byłaby następna bardzo istotna decyzja, kiedy Rada Powiatu podjęła decyzję o tym, że będziemy przekształcać szpital, restrukturyzować go i że będziemy zmierzali do zbudowania modelu inwestycyjnego, który pozwolił to zadanie zrealizować. Rozpoczął się proces zmierzający do powołania spółki z tego względu, że mając w projekcie realizację tego przedsięwzięcia SP ZOZ, można powiedzieć, było swego rodzaju strukturą dość hybrydyczną, nie występującą na tak zwanych rynkach gospodarczych i finansowych, mającą po prostu za małą przestrzeń ewentualnych partnerów - zakładaliśmy wtedy partnerstwo publiczno-prywatne. Stąd jakby działania zmierzające do stworzenia struktury prawno-organizacyjnej, która byłaby rozpoznawalną w świecie obrotu gospodarczego. Stąd działania zmierzające do utworzenia spółki.

I tak 26 kwietnia 2007 roku została podjęta uchwała odnośnie, w skrócie można by powiedzieć, dotycząca tak zwanego zamiaru likwidacji SP ZOZ, czyli tak jakby przekształcenie mogło się dokonać przez likwidację podniesionej struktury, a nie poprzez przekształcenie jej w spółkę. Następnie po podjęciu tej decyzji, jak państwo zobaczycie, rok trwał ten cały proces, który tutaj cykl konsultacji społecznych z organizacjami pozarządowymi, samorządowymi, grupami zawodowymi w celu jakby przekazania całego pomysłu, całego projektu związanego nie tylko z przekształceniem SP ZOZ w spółkę, ale z całym projektem tym, o którym wcześniej mówiłem, i z tym studium programowo-przestrzennym i z tym studium ekonomiczno-prawnym, który miał doprowadzić do modernizacji i rozbudowy Szpitala Powiatowego we Wrześni. Utworzenie spółki nie było celem samym w sobie, natomiast utworzenie spółki dawało nam skuteczne narzędzie dla przeprowadzenia tego zadania. I tutaj mamy cały program opiniowania. Chcę tutaj zaznaczyć, jeżeli ktoś chciałby powiedzieć, że Zarząd Powiatu czy może Rada gdzieś tam sobie w zaciszu sobie wydumała pewien projekt, a następnie postanowiła go zrealizować, to chciałbym zaznaczyć, że ten cały proces konsultacji, chociaż on obligatoryjnie nie wpływał na ostateczną decyzje, bo to były tylko opinie. Praktycznie z tej całej listy wszystkich samorządów gminnych, stowarzyszeń zawodowych, związków branżowych itd. Przeprowadziliśmy konsultacje, w wyniku których uzyskaliśmy aprobatę praktycznie bez jednego głosu sprzeciwu, co uważam za szczególny sukces, ale głównie dlatego, że potrafiliśmy jakby ponad podziałami zgodzić się na pewien projekt, przedstawić go i pójść z nim wtedy i na zebraniach zarówno sołeckich, jak i organizacji samorządowych, na sesjach rad całego powiatu. Ten cały proces konsultacyjny odbył się praktycznie bez sprzeciwu.
Na żadnej z sesji Rady, żaden z radnych głosujących nad opinią nie wypowiedział się przeciwko temu projektowi. Dlaczego? Dlatego, że wcześniej ten projekt jakby był podawany do publicznej wiadomości, gdzie zaznajamialiśmy z projektem całego przedsięwzięcia. Można powiedzieć, to była jakby jedna z głównych chociaż niewiążąca, a jedna z głównych legitymacji społecznych do przekształcenia szpitala w spółkę i procesów modernizacji i rozbudowy. Jakby tu trudno zaprzeczać faktom, czyli tej aprobacie, która uzyskaliśmy w procesie konsultacyjnym. W tym momencie, jak powiedziałem, utworzenie spółki miało na celu tylko i wyłącznie stworzenie narzędzia. Natomiast równocześnie trzeba było przygotowywać cały projekt przedsięwzięcia. Stąd ogłoszenie konkursu na wykonanie dokumentacji projektowej rozbudowy i modernizacji Szpitala Powiatowego we Wrześni. Następnie cała ta ścieżka prawno-legislacyjna prowadząca do likwidacji SP ZOZ i powołania spółki Szpital Powiatowy we Wrześni. Uchwała w sprawie likwidacji SP ZOZ, czyli po tej uchwale intencyjnej odbył się cały szereg konsultacji i ostateczna decyzja o likwidacji SP ZOZ. I teraz chcę wskazać uwagę na bardzo ważny dokument, który często gdzieś tam może umyka w tym całym procesie, a on jest praktycznie fundamentalny dla przekształcenia rozbudowy szpitala i decyzji o podjęciu inwestycji. Mianowicie uchwałą numer 58 Rada Powiatu we Wrześni przyjęła program dostosowania SP ZOZ we Wrześni do wymagań, jakie powinny odpowiadać pod względem fachowym, sanitarnym pomieszczenia, urządzenia zakładów opieki zdrowotnej, czyli to jest jakby warunki brzegowe, w których Szpital Powiatowy we Wrześni może funkcjonować warunkowo do czasu, jaki dawało rozporządzenie Ministra Zdrowia do przeprowadzenia tego procesu dostosowawczego czyli modernizacji, w naszym wypadku rozbudowy szpitala. Dalej jakby cały proces polegający na likwidacji SP ZOZ i powołania spółki uchwała Zarządu Powiatu w sprawie powołania likwidatora przekształcenie SP ZOZ w SP ZOZ w likwidacji. Dalej równocześnie nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu na wykonanie dokumentacji projektowej rozbudowy i modernizacji Szpitala Powiatowego we Wrześni. To jest ten równoległy proces, który przebiega do przekształceń zmierzających do utworzenia spółki Szpital Powiatowy we Wrześni. Rozbudowa szpitala jest może schematycznie przedstawiona. W zasadzie w całym projekcie zakładamy przeniesienie większości działalności medycznej Szpitala Powiatowego, który będzie spełniał te standardy. Natomiast gros powierzchni starego szpitala będzie wykorzystane np. do badań specjalistycznych, na to wszystko, co z jednej strony bezpośrednio ze szpitalem jest związane, a z drugiej daje możliwość na dodatkowe rozszerzone kontraktowanie o przychodnie specjalistyczne, jak kiedyś bywało, że w szpitalu były przychodnie specjalistyczne, i z drugiej strony stworzenie tych warunków funkcjonowania szpitala, które pozwalałyby wprowadzić działalność medyczną w tym zakresie po upływie tego okresu dostosowawczego. W przeciwnym wypadku powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie; czy decydujemy się na zdecydowane ograniczenie zakresu działalności szpitala de facto przy niskim kontraktowaniu, trudną wydolność finansową i w jakiejś perspektywie przy założeniu konkurencji, co dzisiaj jakby od czasu przekonuje nas tym bardziej o tym, że tak się dzieje, abyśmy mogli, można powiedzieć, wyprzedzić czas.

Tu jest jakby pokazany rozkład poszczególnych projektowanych oddziałów szpitalnych, całego zaplecza technicznego itd. Następnie 30 sierpnia uchwała Rady Powiatu w sprawie zawiązania przez powiat wrzesiński spółki z o.o. Szpital Powiatowy we Wrześni. Akt założycielski, czyli to jest ta konstytucja, która obrała formalny kształt w Spółkę Szpital Powiatowy we Wrześni. Jak pamiętacie Państwo, tam została zawarta tak zwana „kotwica” jak to nazywamy, czyli wszystkie kwestie dotyczące jakby rzeczy najistotniejszej, mianowicie dysponowania udziałami. Zostały wyraźnie zastrzeżone jako jedyna, wyraźnie zarysowana kompetencja dla Rady Powiatu czyli w sprawach własnościowych spółki nie może nic się dokonywać bez zgody Rady Powiatu czyli w kwestiach dotyczących spraw własnościowych spółki cokolwiek by się nie działo zawsze spółka będzie musiała zwrócić się do Rady Powiatu, która będzie o tych kwestiach decydowała. Następnie rejestracja N ZOZ, bo spółka musiała zarejestrować zakład, w którym działalność szpitalna byłby prowadzona. I tu chcę powiedzieć, że w momencie kiedy przekształcaliśmy w spółkę i chcieliśmy przenieść działalność z tej pierwszej spółki formalnej do faktycznej, żeby ona przejęła działalność szpitalną, napotkaliśmy na problem. Właśnie o tych warunkach higieniczno-sanitarnych, które musi spełnić każda nowo utworzona jednostka, czyli mimo że odbywało się to swego rodzaju przekształcenie, ale poprzez likwidację stanęliśmy przed faktem, że placówka od nowego roku nie będzie spełniała warunków w związku z czym zwróciliśmy się do parlamentarzystów o dokonanie zmian w tym rozporządzeniu, które dopuszczałoby te podmioty, które ulegają przekształceniu, czyli w tym wypadku przez ścieżkę likwidacji, mogą nadal realizować ten projekt, ten program dostosowawczy istotny dla realizacji zadań medycznych. Uchwała Zgromadzenia Wspólników w sprawie powołania NZOZ Szpital Powiatowy we Wrześni, to jest ten moment, o którym powiedziałem, gdzie napotkaliśmy na te bariery. W międzyczasie prowadziliśmy konsultacje, rozmowy z potencjalnymi partnerami, którzy pozwoliliby nam zrealizować poprzez tą spółkę inwestycyjną zadania, czyli ta spółka, to ten partner ponosiłby ciężar i koszt całego przedsięwzięcia, czy części przedsięwzięcia, to się za chwilę okaże bo takie było nasze pierwotne założenie – spółka eksploatacyjna i spółka inwestycyjna. Okazało się, że bardzo wiele podmiotów jest zainteresowanych wejściem w takie przedsięwzięcie
i realizację takiego zadania. Chcąc wyposażyć nowo utworzoną spółkę w majątek, na który wprowadziłaby działalność, musieliśmy dokonać wyceny tegoż majątku. Aby dokonać takiej wyceny, zostało to zlecone biuru pani Iwony Kilianowskiej z całym zespołem biegłych i osób zajmujących się wyceną nieruchomości jak i majątku ruchomego, co okazało się jeszcze większą trudnością niż wycenienie samego majątku. Ostatecznie został wyceniony majątek szpitala, w tym nieruchomości odnoszącej się do wartości, która tutaj widnieje. Następnie jakby odbywał się równoległy proces przekazywania zadań z SP ZOZ do Spółki i stopniowej likwidacji SP ZOZ. Trudno tego było dokonać jednym pociągnięciem, jednym aktem prawnym, stąd dokonywało się to przez szereg różnego rodzaju działań prawnych jak np. uchwała Zarządu Powiatu w sprawie odwołania likwidatora, Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Szpital Powiatowy we Wrześni w sprawie zmiany statutu N ZOZ. Spotkanie informacyjne równoległe, tak samo prowadzone ze związkami zakładowymi, pragnę aby ten projekt przedstawić tym najbardziej zainteresowanym, czyli pracownikom jeszcze SP ZOZu, za chwilę Spółki Szpital Powiatowy we Wrześni. Obawiano się nowej struktury. Zakładano, że spółka stanie się czymś takim, co nagle przewróci do góry nogami tę całą strukturę funkcjonowania szpitala. Posiedzenie Rady Powiatu – informacje o pracach związanych z wyceną wartości majątku – i ostatecznie w listopadzie 2008 roku przyjęcie przez Zarząd Powiatu uchwały w sprawie zgody na podwyższenie kapitału. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na podwyższenie do kwoty 27 745 000 zł, to jest ta wartość majątku spółki. Następnie tak zwany aport czyszczący, to znaczy, że mimo że już funkcjonowała spółka, w likwidacji był SP ZOZ, to zawsze pozostawały jakieś jeszcze nierozliczone środki, należności itd. Dlatego ten proces odbywał się stopniowo i wnosiliśmy coraz to nowe aporty tak zwane w ostateczności czyszczące, podwyższające udziały Szpitala Powiatowego we Wrześni.

I tu dochodzimy do bardzo istotnego elementu. Pojawiły się środki na modernizację szpitali w ramach Wojewódzkiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Uznaliśmy, że ma to fundamentalne znaczenie dla sfinansowania przedsięwzięcia, dla realizacji tego zadania, które żeśmy sobie wytyczyli. Stąd przygotowaliśmy się do startu w konkursie, mając gotową dokumentację techniczną. I co się okazało? Warunkiem przystąpienia do konkursu było posiadanie gotowej dokumentacji technicznej. Bardzo wiele samorządów niestety nie mogło stanąć do konkursu z tego względu, że nie przygotowało tego procesu wcześniej tak jak my to uczyniliśmy. 10 września Zarząd Województwa Wielkopolskiego zatwierdził przyznanie dotacji z WRPO na rozbudowę Szpitala Powiatowego we Wrześni. 35 479 046 zł. Jest to największa dotacja w województwie wielkopolskim, podejrzewam, że jedna z największych w Polsce. Było to prawie 1/3 wszystkich środków, które w konkursie zostały pozostawione do dyspozycji na rozbudowę i modernizację szpitala. Następna kwestia – powołania komisji przetargowej do przygotowania i przeprowadzenia postępowania przetargowego na rozbudowę szpitala. Natomiast równolegle toczyły się negocjacje z Urzędem Marszałkowskim na temat jakby technicznego sposobu zrealizowania inwestycji. Jak Państwu wspomniałem wcześniej, zakładaliśmy, że odbędzie się to poprzez spółkę celową z ewentualnym udziałem partnera publiczno-prywatnego do tego przedsięwzięcia.

W wyniku negocjacji okazało się, że realizacja takiego przedsięwzięcia przez spółkę celową nie jest akceptowana przez Urząd Marszałkowski, czyli ten wstępny projekt, który zakładaliśmy, który uważaliśmy, że jest optymalny, przejrzysty, że wszystko, co jest związane z inwestycją znalazłoby się w spółce celowej – tam byłoby realizowanie inwestycji, tam byłoby jej rozliczanie i likwidacja po zakończeniu zadania.
Było to najbardziej optymalne rozwiązanie, niestety z tej ścieżki nie mogliśmy skorzystać.
W związku z czym trzeba było szukać sposobu na pozyskanie środków dla spięcia całego przedsięwzięcia, czyli do tych 35 ml znalezienie środków, aby to przedsięwzięcie zrealizować. Z dwóch powodów, do których za chwilę wrócimy, będą wynikały z inżynierii w realizacji tej inwestycji. Ogłoszenie przetargu na terenie Unii Europejskiej, był to przetarg bardzo trudny do przygotowania, dlatego posłużyliśmy się specjalistyczną firmą, która ma doświadczenie w tym względzie. Bez względu na to, jak Państwo widzicie, jest to konkurs, do którego mogą przystąpić firmy z całej Unii. Pamiętacie Państwo dyskusję dotyczące tego, czy nie postawiliśmy zbyt wysokich kryteriów, czy nie ograniczyliśmy możliwości startu publicznych firmom, przedsiębiorstw itd. Specjaliści przekonywali nas, co do tego, że kryteria muszą być dość restrykcyjnie przedstawione, dość wyraźnie zaznaczone żebyśmy nie mieli problemów z wyłonieniem wykonawcy, jak i realizacją inwestycji. Przerabiamy to wielokrotnie, kiedy pojawia się inwestor, z którym jest często więcej kłopotu niż efektu związanego z realizacją inwestycji. Wielokrotnie żeśmy to przerabiali, kilka przetargów nie zostało rozstrzygniętych z tego właśnie względu, że nie udało się wyłonić przewidywalnego wykonawcy. Nastąpiło rozstrzygnięcie w dniu 13 sierpnia 2010 roku. Wykonawca grupa 3J zaoferowała kwotę na wykonanie tego przedsięwzięcia w wysokości 35 258 575zł. Kosztorys pokrywał na około na 51 mln zł. Zgłosiło się, z tego co pamiętam, 9 firm w tym 5 konsorcjum. Nawet z sąsiedniej Środy zgłosiło się konsorcjum do realizacji tego przedsięwzięcia. Niestety nie było konkurencyjne. Teraz chciałbym przekazać kilka danych, które mają niezwykle istotne znaczenie dla tej decyzji, którą dzisiaj tutaj podejmujemy.

Ktoś mówi być może, że to przedsięwzięcie jest trudne dla powiatu. Być może Spółka Szpital Powiatowy we Wrześni, nie udźwignie tej decyzji, być może będą trudności z pozyskaniem środków na obsługę tejże inwestycji. Przedstawiam te dane świadomie i celowo. W przeciągu niespełna 10 lat zainwestowaliśmy w Szpital Powiatowy we Wrześni kwotę 25 669 244zł, z czego bardzo ważna informacja jest ta - 15 488 181zł pochodziło ze środków własnych szpitala-spółki i powiatu. Jak Państwo wiecie, szereg przedsięwzięć współfinansowaliśmy, wkładaliśmy udział w realizację licznych inwestycji i przedsięwzięć, czyli jeżeli mówimy w perspektywie potrafiliśmy wygenerować ponad 15 mln zł, w dość trudnym okresie.

To daje jakąś gwarancję tego, że to przedsięwzięcie, którego realizację w tej chwili zaczynamy, ma szansę powodzenia. Tu w takim rozkładzie pokazane jest, jak wyglądały środki czyli ponad 25 ml, które zostały w tym czasie w szpitalu zainwestowane.
Dwie największe pozycje, czyli środki własne szpitala ponad 8 mln i ponad 7 mln to są środki powiatu z budżetu powiatu na dofinansowanie i realizację licznych przedsięwzięć. Od pierwszego przedsięwzięcia, które zostało zrealizowane w pierwszej kadencji, na budowę oddziału ratunkowego. Pamiętacie Państwo jakie emocje temu wtedy towarzyszyły. I to było właśnie to pierwsze zadanie inwestycyjne podjęte w czasie pierwszej kadencji. Modernizacja, rozbudowa systemu ratownictwa medycznego, czyli ten słynny SOR, przy głównym udziale środków finansowych powiatu. Następnie termo-modernizacja również z udziałem środków finansowych powiatu i pozyskany budżet zewnętrzny. Następnie modernizacja – utworzenie najpierw oddziału ortopedycznego i jego modernizacja. Dalej stworzenie całego bloku laboratoryjnego, całego zaplecza z tym związanego - pracowni specjalistycznych.
Wszystko zostało zbudowane ze środków własnych. Następnie rozbudowa parkingu wokół szpitala, najpierw przez prowadzenie prac związanych z uzyskaniem czytelnego stanu prawnego własności tego terenu, w ostateczności budowa; szereg różnego rodzaju nowoczesnych urządzeń, które zostały zakupione również z udziałem własnym, ze środków własnych i włączonych środków pozostałych. Tomograf komputerowy został całkowicie sfinansowany z budżetu powiatu. Cały czas nawiązuję do tego, że powiat cały czas jest aktywnym uczestnikiem procesu inwestycyjnego szpitala. Cały czas środki z budżetu powiatu są lokowane w Szpitalu Powiatowym we Wrześni. Pamiętacie Państwo dyskusję, niektórzy mówili – a po co we Wrześni tomograf. W wielu krajach nowoczesne szpitale nie mają tomografów. Natomiast jeżeli dzisiaj spróbowalibyśmy dzisiaj wyobrazić sobie funkcjonowanie wrzesińskiego szpitala bez tomografu, to myślę czy dyrektor Przybylski czy każdy z lekarzy jak i pacjentów związanych ze szpitalem wie, jakie to jest istotne urządzenie dla prowadzenia głównie procesów diagnostycznych. Następne inwestycje, w których udział spółki czy powiatu polegał na wkładzie własnym to pozyskiwane środki zewnętrzne. Doszliśmy do tego momentu, w którym jesteśmy dzisiaj i chciałbym żeby prezes Zbyszko Przybylski przedstawił ten projekt, który będzie w najbliższym czasie realizowany zarówno jeżeli chodzi o stronę konstrukcji finansowej, jak i jeżeli chodzi o sprawę organizacyjną tego przedsięwzięcia.

Kończąc swoją wypowiedź starosta poprosił Zbyszko Przybylskiego prezesa spółki „Szpital Powiatowy we Wrześni” o przedstawienie projektu budowy szpitala, który będzie w najbliższym czasie realizowany, zarówno jeśli chodzi o stronę finansową, jak i procedurę prawno – organizacyjną.

Prezes Zbyszko Przybylski zaznaczył, że większość informacji o finansach została już przekazana przez starostę i rozpoczynając swoją wypowiedź zwrócił uwagę na rok 2007, kiedy to powstał projekt rozbudowy szpitala, a oszacowana wówczas wielkość inwestycji wraz z wyposażeniem wynosiła 60 mln zł czyli była kwotą, która niewiele różni się od dzisiejszych założeń, mimo tego, że przyszedł taki okres, w którym wszyscy obawiali się, że inwestycja będzie dużo droższa ze względu na wzrost cen materiałów budowlanych i robocizny. Dzisiaj, kiedy już jest po przetargu, wiadomo, że cennik kosztorysowy, a rzeczywistość, to dwie różne kwestie. Prezes zaznaczył, że każdą inwestycję można zrealizować, kiedy się ma środki finansowe, dlatego też od początku podjęte były działania poszukiwania źródeł finansowania i stworzenie inżynierii finansowej. W dalszych działaniach nastąpiła ocena możliwości pozyskania środków z funduszy centralnych, (co oczywiście nastąpiło), możliwości samorządu, pomimo tego, że kwoty widoczne po stronie przychodów szpitala były i są znacznie mniejsze, niż te, które będą potrzebne. Zastanawialiśmy się nad partnerstwem publiczno – prywatnym, z kilkoma firmami były prowadzone rozmowy, była kwestia rozmów z bankami i kwestia pozyskania środków z unii europejskiej. Tak się stało, że te środki udało się pozyskać, mieliśmy plan i projekt wykonawczy, który zdecydował, że znaleźliśmy się na drugim miejscu, jeśli chodzi o punktacje i pierwszym miejscu, jeśli chodzi o kwotę. Cały projekt to nie jest ten, który złożyliśmy tylko do Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, na budowę szpitala składają się koszty kwalifikowane i niekwalifikowane. Koszty kwalifikowane są w 75 % finansowane ze środków unijnych, czyli program inwestycyjny przekracza w znacznym stopniu tą wysokość grantu, w związku z tym istnieje konieczność szukania źródeł finansowania. Po rozstrzygnięciu powróciła kwestia współpracy, czy pozyskiwania tych brakujących środków od inwestorów prywatnych, czyli kwestia partnerstwa publiczno – prywatnego, które było wcześniej rozpatrywane i przygotowywane były analizy prawne przez Kancelarię Prawną pana Piotrowskiego. Miała powstać spółka inwestycyjna „Szpital Powiatowy”, do której wniesiony byłby grant , czyli pieniądze z UE, a pozostałe środki finansowe miał dostarczyć inwestor.

Z jednej strony ryzyko finansowe częściowo przeniesione zostałoby na wykonawcę inwestycji, czyli partnera prywatnego, ale także przeniesione zostałoby ryzyko dotyczące samej budowy i spraw technicznych, na których szpital się nie zna. Przeniesienie grantu do spółki inwestycyjnej wymagało zgody urzędu marszałkowskiego, jednak takiej zgody szpital nie uzyskał. Rozpoczęło się więc analizowanie innego modelu, który był trochę inaczej skonstruowany i polegał na tym, żeby znaleźć na rynku firmę, która jest w stanie wykonać to zadanie, czyli rozbudować szpital wykładając jednocześnie z odroczonym w czasie terminem płatności na 10,15 lat tą brakującą kwotę, ale tak, że ciężar tych pozyskanych środków finansowych byłby przeniesiony na tego partnera czyli wykonawcę tej inwestycji. Analizy, które zresztą też wykonywali na nasze zlecenie specjaliści pokazuje, że ten pieniądz, które pozyskują duże firmy bywa trochę tańszy niż dla szpitala, gdyż dla banku szpital jako spółka jest ryzykownym podmiotem w porównaniu z dużą firmą, która ma potencjał. Prezes podkreślił, że nie uzyskano również zgody na tryb powoływania partnera, dlatego też pozostał tryb, który jest w tej chwili realizowany: klasyczna droga, w której szpital powiatowy jest inwestorem i jest naprawdę w tym momencie i spółką inwestycyjną i spółką eksploatacyjną, bowiem będzie realizować program medyczny. Został rozstrzygnięty przetarg, w którym firma budowlana Lider Konsorcjum Grupa 3J S.A. będzie wykonawcą, pieniądze na zapłatę będą pochodziły z grantu, który szpital uzyskał z UE i z emisji obligacji, a szpital będzie podmiotem który będzie odpowiedzialny za emisję obligacji. Bank będzie organizował emisję obligacji, spłata będzie spoczywała na spółce, natomiast dla banku niezbędnym elementem tutaj, który musi wspierać tę inwestycję jest powiat, ponieważ szpital jest młodą spółką z punktu widzenia gospodarczego, pomimo, że działalność jest kontynuowana, jest podmiotem, który przy kontraktowaniu z Narodowym Funduszem Zdrowia na okres 3 lat. Jest to bardzo krótki okres w perspektywie inwestycji rozłożonej na okres co najmniej 15 lat. Po przetargu koszty są już w większości znane. Koszty kwalifikowane to kwota 39.490.113,00 zł, środki te składają się z dwóch elementów, mianowicie pochodzą z dotacji WRPO, jak i częściowo z Ministerstwa Zdrowia, z których finansowane będzie wyposażenie ratownictwa oddziału ratunkowego oraz udział własny, który jest niezbędny w wysokości 25%. Jeśli chodzi o finansowanie z Ministerstwa Zdrowia, to udział własny jest 55/45 %. Reasumując udział własny w kosztach kwalifikowanych to kwota blisko 11 mln. Pozostają koszty tzw. niekwalifikowane, które są poza obiektem szpitala – drogi dojazdowe, kanalizacja i tego typu elementy, które nie mieściły się w kosztach kwalifikowanych i są szacowane dzisiaj na kwotę blisko 12 mln zł. Tak, ze kwota, która jest w tej chwili niezbędna, by dokończyć inwestycje i doprowadzić do etapu, by mogła być dopuszczona do odbioru i świadczenia usług medycznych to kwota bliska 51 mln zł. Sumując te wszystkie elementy to kwota ta zbliża się do kwoty szacowanej sprzed 4 lat i jak się okazuje były one bardzo precyzyjne. Kwota wyposażenia tej części hotelowej – którą to chcielibyśmy mieć od początku nową i w pełni wyposażoną, ale również jest to rzecz, która może być w części wykorzystana z obecnego szpitala, gdyż część łóżkowa zostanie przeniesiona do nowego obiektu.

Na zakończenie swojej wypowiedzi prezes Z. Przybylski stwierdził, ze wszystko już jest na takim etapie, że dzisiaj nie podjęcie tej inicjatywy skutkuje tym, że szpital nie będzie spełniał standardów europejskich do 2012 roku zgodnie z tym programem dostosowawczym, który był podjęty uchwałą Rady w 2007 roku i znacznie ograniczyłby się dostęp do świadczeń medycznych, do kontraktowania na pewno mniejszej ilości usług.

Przewodniczący Rady otwierając dyskusję nad przedstawionym materiałem udzielił głosu radnemu W. Podzerkowi.

Radny W. Podzerek stwierdził, ze byłoby bardzo nieroztropnie, gdyby te 11 lat, które zostały poświęcone na przygotowanie tego projektu uchwały zaprzepaścić. Radny dodał, że 74 tysiące mieszkańców powiatu wrzesińskiego zasługuje na to, żeby być leczonym w warunkach odpowiadającym nowym standardom. Kontynuując radny zaznaczył, że nieroztropnie byłoby również nie wspomnieć o ewentualnych zagrożeniach i ryzyku związanym z tym przedsięwzięciem. Radny dodał, ze jego zdaniem ryzyko i zagrożenia są realne i mogą wynikać chociażby z sytuacją budżetu Państwa, jak i również budżetu powiatu, który zależny jest od sytuacji budżetu centralnego. Jeśli ten tzw. kryzys będzie trwał i rozwijał się, być może środki, które są przeznaczone na zadania własne powiatu, a finansowane z budżetu mogą się okazać niewystarczające, to cóż wtedy – muszą być realizowane. Drugą kwestię, jak radny poruszył to kwestia samego szpitala, który jest jednostką gospodarczą, która operuje w ramach pewnego systemu. System finansowania służby zdrowia wiadomo, jak wygląda i pomimo szczerych chęci i kompetencji prezesa Z. Przybylskiego, jak i wszystkich pracowników szpitala, może się okazać, że w tym systemie finansowania szpital nie będzie miał dochodu. Można sięgnąć do danych za ubiegły rok i do tego odnosić, czy szpital jest rentowny, czy potrafi sprostać temu działaniu, ale to byłoby zbyt proste i nie chciałby korzystać z tego porównania, gdyż nie w tym rzecz, żeby wchodzić tu w decyzję zarządu szpitala, ponieważ szpital realizując politykę zdrowotną uzależniony jest od środków, które otrzymuje za zrealizowane świadczenia z NFZ. I te nad wykonania, które są niezapłacone za ubiegły rok, sytuacja zdrowotna społeczeństwa jest wiadoma, coraz więcej ludzi korzysta i być może będzie korzystać z usług szpitala, powoduje, że być może występuje tu ryzyko samodzielnego finansowania tego przedsięwzięcia przez szpital, co w większym stopniu składać się to może wówczas na zabezpieczeniu tych środków przez powiat wrzesiński. Na zakończenie swojej wypowiedzi radny W. Podzerek jeszcze raz podkreślił, że nieroztropnie byłoby nie powiedzieć dzisiaj o tych zagrożeniach podejmując decyzję o tym co będzie realizowane, mając pełną świadomość tego, co może się zdarzyć.
Radny zaznaczył również, że nie jest wizjonerem dramatycznych sytuacji, ale uważa, że sytuacja finansowa w państwie nie jest na tyle korzystna, by nie mieć podstaw do obaw o płynne przejście przez te 13 lat, które wiążą się z finansowaniem tego przedsięwzięcia. Radny dodał, że nie wątpi w kompetencje zarządu szpitala, nie wątpi również w mądrość radnych i Rady i te obawy, że Rada nie potrafiła sprostać temu zadaniu powinny być odłożone.

W wyniku braku dalszych głosów w dyskusji, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do procedury głosowania.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 267/XLII/2010 w sprawie wyrażenie zgody na podjęcie długoterminowego zobowiązania finansowego w związku z realizacją przez Spółkę pod firmą „Szpital Powiatowy we Wrześni” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością inwestycji pn. „Rozbudowa budynków, budowli i instalacji oraz zakup sprzętu medycznego dla Szpitala Powiatowego we Wrześni.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2010 rok.

Przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz poinformował o wprowadzeniu przez Zarząd autopoprawki.

Przewodniczący Rady poprosił skarbnika powiatu B. Walkowiak o przedstawienie autopoprawki Zarządu.

Skarbnik powiatu B. Walkowiak wyjaśniła, że autopoprawka Zarządu polegałaby na wprowadzeniu do budżetu kwoty 20.000,- zł, uzyskanych z gminy Września na zakup sprzętu chirurgicznego dla Szpitala Powiatowego we Wrześni i na wniosek naczelnika wydziału oświaty i sportu nastąpiłoby przeniesienie 10.500,- zł z zadań stypendium edukacyjnych na bieżącą działalność.

Przewodniczący Rady zwracając się do radnych powiedział, że uzasadnienie do projektu uchwały jest radnym znane, po czym otworzył dyskusję nad powyższym projektem uchwały.

Radni nie podjęli dyskusji nad przedstawionym materiałem w związku z czym przewodniczący Rady zamknął dyskusję poddał pod głosowanie autopoprawkę Zarządu.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.

Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 268/XLII/2010 w sprawie zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na 2010 rok.

 

Ad. 9.

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym do biura Rady nie wpłynęła żadna interpelacja i zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby złożyć interpelację lub zadać pytanie.

O głos poprosiła radna M. Taciak i pytała, czy znany jest termin zakończenia realizacji inwestycji drogowych, które mają miejsce we Wrześni, ponieważ tak się składa, że Września jest miastem, gdzie krzyżują się drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne i na wszystkich tych drogach rozpoczęły się prace. W związku z tym, co by mieć wiedzę i pocieszać tych, którzy zadają pytania, kiedy te trudności znikną, radna zwróciła się do starosty o udzielenie odpowiedzi.

Udzielając odpowiedzi starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że termin realizacji inwestycji GDDKiA dotycząca modernizacji drogi z Wrześni do Gniezna do granicy powiatu obejmuje trzy miesiące.

Dyrektor PZD Jolanta Kubczak doprecyzowała, że do końca tego roku kalendarzowego prace mają zostać ukończone.

Starosta D. Jaśniewicz zwrócił uwagę, że pierwotna wersja zakładała termin realizacji trzy miesiące i dodał, że jeśli chodzi o remont ulicy Słowackiego, to rzeczywiście prace trwają dość wolno.

Uzupełniając wypowiedź starosty dyrektor PZD J. Kubczak wyjaśniła, że opóźnienia w pracach związane są z warunkami pogodowymi i dodała, że jest to inwestycja gminna i powinna zakończyć się w terminie dwóch tygodni. Jeśli chodzi o ulicę Wrocławską, koło dworca PKP, dalej ul. Daszyńskiego w kierunku Gniezna jest to inwestycja GDDK i A, termin zakończenia inwestycji był faktycznie za trzy miesiące, ale z uwagi na warunki pogodowe, prace mogą zakończyć się w listopadzie. Dla ruchu będzie całkowicie zamknięte skrzyżowanie ul. Daszyńskiego z Gnieźnieńską z uwagi na budowę ronda. Objazd będzie prowadzony przez Psary drogą powiatową na Czerniejewo i powrót przez ul. Słoneczną do ul. Paderewskiego – to jest dla ruchu lokalnego i osobowego, a dla ruchu tranzytowego ciężkiego objazd jest prowadzony od Gniezna przez Witkowo i Strzałkowo.

W tej kwestii o głos poprosił starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że od strony Gniezna przestały nadjeżdżać „tiry”, co jest wynikiem ciężkich negocjacji z Wojewódzkim Zarządem Dróg, który zgodził się na okres trzech tygodni doprowadzić do objazdu transportu ciężarowego z Gniezna przez Witkowo.

Następnie przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu K. Wojciechowskiemu.

Radny K. Wojciechowski poprosił o przesunięcie swojego głosu do kolejnego punktu porządku obrad.

Z uwagi na brak dalszych głosów w dyskusji, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 10.

 

Ad. 10.

W punkcie tym przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu K. Wojciechowskiemu.

W pierwszej części wypowiedzi radny nawiązał do kwestii rozbudowy szpitala powiatowego i wyraził swoje zadowolenie, ponieważ tak się złożyło historycznie, że miał okazję uczestniczyć od samego początku, kiedy to w I kadencji Rada podejmowała już pierwsze decyzje. Radny podkreślił, że jest zadowolony również z tego powodu, że sami, niezależnie od inwestorów z zewnątrz Rada Powiatu będzie tę inwestycję realizować i dodał, że pomimo obaw wierzy, że to przedsięwzięcie się uda.

W dalszej części wypowiedzi radny K. Wojciechowski zwracając się do Zarządu Powiatu, do starosty, do Komisji Bezpieczeństwa apelował o podjęcie działań w sprawie dopalaczy. Radny dodał, że wie, że we Wrześni są punkty sprzedaży dopalaczy i na szczęście we Wrześni nic takiego, co wydarzyło się w innych miejscowościach, gdzie młodzi ludzie muszą podjąć niepotrzebnie leczenie w znacznie gorszych szpitalach niż wrzesiński.

Radny zaznaczył także, że możliwości w tej kwestii są ograniczone, bo jest możliwość sprzedawania tego rodzaju rzeczy, ale jest także możliwość oddziaływania na właścicieli lokali, którzy wynajmują sprzedawcom tych materiałów swoje lokale. Radny dodał, że w wielu miejscowościach właśnie tą drogę się wybiera po to, żeby zniechęcić wynajmujących do podejmowania współpracy w tym zakresie. Radny zwrócił się do starosty z prośbą o podjęcie tego tematu, ponieważ jest bardzo ważna sprawa, tym bardziej, że w jurysdykcji powiatu jest spora grupa młodzieży szkół ponadgimnazjalnych.

O głos poprosił starosta D. Jaśniewicz i poinformował, że na ostatnim posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa ten temat był podjęty przez panią Alicję Kostrzewską – wieloletniego komendanta milicji we Wrześni. Komisja Bezpieczeństwa obradowała z udziałem prokuratora. Prokuratura we Wrześni też jest bardzo zainteresowana tym problemem, zjawisko to próbuje się monitorować, jak i podejmować pewnego rodzaju działania względem sprzedawców dopalaczy. Starosta zaznaczył, że na dzisiaj jedyne skuteczne narzędzie działania takie nie wprost, okazują się często skuteczne, natomiast temat staje się coraz głośniejszy w dyskusji publicznej i chyba dojrzewa sytuacja do tego, żeby uregulować to prawnie i wyposażyć w narzędzia, które uniemożliwią handel takimi specyfikami.

Następnie przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu W. Podzerkowi.
Radny wypowiedział się w kwestii poruszonej przez radnego K. Wojciechowskiego, a dotyczącej dopalaczy mówiąc, że słyszał w mediach o przypadkach, kiedy młodzież po zażyciu dopalaczy znalazła się w szpitalu. Radny zaznaczył, że walka z dopalaczami będzie trudna, ponieważ są dopuszczone do sprzedaży, bo nie jest to narkotyk i refleksja, jaka wynika z tych informacji jest taka, że jak nie ma możliwości walczyć wprost i nie ma możliwości zakazania sprzedaży. Radny apelował, żeby działania policji Wrzesińskiej zmierzały w kierunku legitymowania osoby nabywające te środki, bo oprócz tego kwestia właściciela sklepu, czy wynajmującego lokal, to jedno, a legitymowanie osób nabywających to drugie. Radny zaznaczył, że problem dopalaczy jest nowym zjawiskiem, z którym w zasadzie jeśli chodzi o problemy społeczne, to wspomina się o alkoholizmie i narkotykach, dlatego z czasem należy zastanowić się nad nowymi zagrożeniami, które są na skraju prawa, a jednocześnie wpływają destrukcyjnie na kwestie zdrowotne zwłaszcza młodzieży.

Drugą kwestię, którą radny poruszył, to sprawa związana z przebudową drogi, a zwłaszcza z tym, że prawo nie jest szanowane, ponieważ jeżeli jest zamknięty odcinek drogi od ul. Daszyńskiego do ul. Gnieźnieńskiej jest postawiony znak zakaz ruchu, pomimo tego inne pojazdy jadą. Radny pytał, czy znaki drogowe muszą znaleźć się na drogach wcześniej, przed rozpoczęciem inwestycji, czy jest to działanie sprzyjające temu, nie przestrzega się przepisów.

Na zakończenie swojej wypowiedzi radny W. Podzerek podziękował wszystkim radnym za możliwość współpracy w ciągu tych 4 lat i poinformował, że nie będzie ubiegał się o mandat radnego na IV kadencję.

W dalszej części dyskusji głos zabrał radny R. Zięty i nawiązał do tematu poruszonego przez radnego K. Wojciechowskiego, informując, że Rada Miasta w Bydgoszczy być może dzisiaj podejmie uchwałę w sprawie zakazu sprzedaży dopalaczy na terenie miasta.

Z uwagi na brak dalszych głosów w dyskusji, przewodniczący Rady poinformował, że termin ostatniej XLIII sesji III kadencji planowany jest na 21 października 2010 r., po czym zamknął ten punkt porządku obrad.

 

Ad. 11.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący Rady o godz. 17:40 zamknął XLII sesję Rady Powiatu we Wrześni.

 

Protokołowała: Katarzyna Plucińska - inspektor

Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji: Grzegorz Kaźmierczak
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (28/10/2010 12:37:18)
  • zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (09/11/2010 09:45:32)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (09/11/2010 09:45:32)
Lista wiadomości
Protokół nr XLIII / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni z dnia 21.10.2010 r.
Protokół nr XLII / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 29.09.2010 r.
Protokół nr XLI / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 31.08.2010 r.
Protokół nr XL / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 30.06.2010 r.
Protokół nr XXXIX / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 25.05.2010 r.
Protokół nr XXXVIII / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 29.04.2010 r.
Protokół nr XXXVII / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 22.04.2010 r.
Protokół nr XXXVI / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 25.03.2010 r.
Protokół nr XXXV / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni z dnia 04.02.2010 r.