AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady 2010 (III kadencja)

Protokół nr XLI / 2010

Protokół nr XLI/2010

z sesji Rady Powiatu we Wrześni,

z dnia 31.08.2010 r.

 

Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godz. 16:00 otworzył XLI sesję Rady Powiatu we Wrześni. Po powitaniu radnych i zaproszonych gości przewodniczący stwierdził, że zgodnie z listą obecności aktualnie w sesji uczestniczy 17 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób, stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Nieobecni: radny Jerzy Mazurkiewicz i radny Piotr Rogoziński.

 

Ad. 2.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XL sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady.

Przewodniczący dodał, że nikt z radnych nie złożył uwag do tego protokołu.

W związku z powyższym, protokół z XL sesji został poddany pod głosowanie.

Protokół z XL sesji Rady Powiatu we Wrześni został przez radnych przyjęty – 17 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących”.

 

Ad. 3.

Przewodniczący Rady przedstawił następujący porządek obrad:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z XL sesji Rady Powiatu.

  3. Przedstawienie porządku obrad.

  4. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

  5. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.

  6. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. zatwierdzenia przystąpienia Powiatu Wrzesińskiego do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działanie 9.2 „Moja wiedza = mój sukces zawodowy”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

  1. zatwierdzenia przystąpienia Powiatu Wrzesińskiego do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działanie 9.2 „Dobry zawód to dobry start na rynku pracy”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

  2. przyjęcia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,

  3. udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Pyzdry,

  4. udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Kołaczkowo,

  5. udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Miłosław,

  6. udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Kołaczkowo,

  7. udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Września w roku 2011,

  8. zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na 2010 rok.

  1. Interpelacje i zapytania radnych.

  2. Wolne głosy i wnioski.

  3. Zamknięcie obrad.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby wnieść zmiany do porządku obrad. Nikt z radnych nie zgłosił zmian, zatem przewodniczący Rady przystąpił do jego realizacji.

W trakcie wypowiedzi przewodniczącego o godz. 16:07 na salę obrad przybył radny J. Mazurkiewicz zwiększając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 18.

 

Ad. 4.

W punkcie tym przewodniczący Rady Powiatu złożył informację o działaniach podjętych w okresie międzysesyjnym – załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 5.

Informację z posiedzeń Zarządu i realizację z wykonania uchwał stanowiącą załącznik nr 3 do niniejszego protokołu przedstawił przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz.

Starosta poinformował radnych o rozstrzygnięciu Sądu Najwyższego po skardze kasacyjnej Romana Mycielskiego w sprawie gruntów potonsilowskich. Rozstrzygniecie dotyczyło nieruchomości Skarbu Państwa i jest na korzyść Skarbu Państwa. Otwiera to nowy rozdział w regulacji bardzo głośnych spraw związanych z licznymi nieruchomościami Romana Mycielskiego położonych na terenie Wrześni. Otwiera to drogę do uzgodnienia treści ksiąg wieczystych, dochodzenia wpisania Skarbu Państwa jako właściciela tych terenów. To istotne rozstrzygnięcie dla znacznej ilości nieruchomości położonej na terenie Wrześni.

Z uwagi na brak głosów ze strony radnych, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.

 

Ad. 6.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie zatwierdzenia przystąpienia Powiatu Wrzesińskiego do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działanie 9.2 „Moja wiedza = mój sukces zawodowy”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Przewodniczący Rady zaznaczył, że wszystkie projekty uchwał zostały omówione i zaakceptowane na posiedzeniach komisji stałych, zatem Rada może je głosować bez uzasadnień.

Następnie przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad powyższym projektem uchwały.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 253/XLI/2010 w sprawie zatwierdzenia przystąpienia Powiatu Wrzesińskiego do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działanie 9.2 „Moja wiedza = mój sukces zawodowy”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia przystąpienia Powiatu Wrzesińskiego do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działanie 9.2 „Dobry zawód to dobry start na rynku pracy”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 254/XLI/2010 w sprawie zatwierdzenia przystąpienia Powiatu Wrzesińskiego do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działanie 9.2 „Dobry zawód to dobry start na rynku pracy”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie przyjęcia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 255/XLI/2010 w sprawie przyjęcia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Pyzdry.

Przewodniczący poinformował, że pomoc dotyczy osób czy podmiotów poszkodowanych w wyniku deszczy nawalnych występujących w okresie sierpnia 2010 r.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 256/XLI/2010 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Pyzdry.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Kołaczkowo.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 257/XLI/2010 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Kołaczkowo.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Miłosław.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 258/XLI/2010 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Miłosław.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Kołaczkowo.

Przewodniczący poinformował, że uchwała dotyczy wsparcia finansowego budowy boiska wielofunkcyjnego „Moje Boisko Orlik 2012” w wysokości 124 tys zł.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 259/XLI/2010 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Kołaczkowo.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Września w roku 2011.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 260/XLI/2010 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Września w roku 2011.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na 2010 rok.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Zarządu D. Jaśniewicza o przedstawienie autopoprawki Zarządu do projektu uchwały.

Starosta poinformował, że wprowadzenie autopoprawki spowodowane jest wpłynięciem wniosków o nauczanie indywidualne.

Skarbnik powiatu wyjaśnił, że wnioski na łączną kwotę 25 152,00 zł zostały złożone przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących (19 008,00zł) i Zespół Szkół Politechnicznych (6 144,00zł). Środki na ten cel będą zdjęte z rezerwy celowej.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu B. Krukowi.

Radny B. Kruk przyglądając się uchwale w sprawie zmiany budżetu powiatu, w której dokonuje się przeniesienia środków z gospodarki odpadami, aby przekazać dotacje dla gmin poszkodowanych w wyniku deszczy nawalnych, a także przesuniecie środków z kolonii i obozów dla dzieci na realizację projektów„Moja wiedza = mój sukces zawodowy” i „Dobry zawód to dobry start na rynku pracy” wyraził swoje obawy o finanse powiatu i zwrócił się z pytaniem czy są zagrożone?

Przewodniczący Zarządu D. Jaśniewicz w odpowiedzi na pytanie radnego B. Kruka poinformował, że przesunięte środki są oszczędnościami.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady poddał pod głosowanie autopoprawkę Zarządu (załącznik nr 4 do niniejszego protokołu).

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.

Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 261/XLI/2010 w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na 2010 rok.

W związku z wyczerpaniem tego punktu porządku obrad, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu.

 

Ad. 7.

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym do biura Rady nie wpłynęła żadna interpelacja i zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby złożyć interpelację lub zadać pytanie.

O głos poprosiła radna T. Waszak mówiąc, że w związku z trudną sytuacją jaka wystąpiła po obfitych opadach deszczu w kraju, również na terenie powiatu wrzesińskiego między innymi w Kołaczkowie (w lipcu spadło około 133 mm/m2 a w sierpniu ok. 210 mm/m2) doszło do zalania pól, domów, gospodarstw. Oprócz tego, że spadło bardzo dużo wody głównym problemem podstopień jest fakt, że na urządzeniach wodnych, jakimi są melioracje, rowy, cieki podstawowe od wielu lat nie przeprowadza się bieżącego utrzymania i konserwacji tych urządzeń. Są one zamulone, zarośnięte drzewami, trawą, krzewami w skutek opadów, które wystąpiły cieki te nie są w stanie odprowadzić nadmiaru wody. Radna T. Waszak zwróciła uwagę, że konieczne są pilne prace udrażniające i w związku z tym zapytała pana Starostę czy jako powiat powinniśmy zwrócić się do Wojewody Wielkopolskiego, Marszałka Województwa Wielkopolskiego jako instytucji, które nadzorują Kanał Kołaczkowski i Kanał Flisa, aby w budżecie na 2011 roku zostały przewidziane środki na udrożnienie tych kanałów. Radna wyraziła opinię, że również jedną z przyczyn zaistniałej sytuacji jest piętrzenie wody na zbiorniku w Borkowie, do którego wpływa woda z Kanału Kołaczkowskiego i na zbiorniku Szybskim w Pyzdrach, do którego wpływa woda z Flisy. Ponadto radna T. Waszak zauważyła, że jako powiat wydaliśmy pozwolenie wodnoprawne dotyczące piętrzenia wody na tych zbiornikach i po wielu interwencjach przyglądaniu się tym sprawom, uczestniczeniu w wielu spotkaniach, również z fachowcami powinno się ustalić poziom piętrzenia wody na tych zbiornikach, który będzie przestrzegany. Powinno się także założyć łaty wskazujące jaki jest poziom wody oraz zamocować blokady nie pozwalające samodzielnie regulować piętrzenia. Radna poprosiła Starostę o podjęcie działań, aby uregulować piętrzenie wody na w/w zbiornikach.

Zapytanie radnej stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Radna M. Taciak w nawiązaniu do wypowiedzi radnej Waszak poprosiła Burmistrza Pyzdr i Wójta Kołaczkowa o przybliżenie rozmiarów szkód w gminach jakie wystąpiły w wyniku deszczy nawalnych.

Z ustawy o samorządzie wynika, że na dwa miesiące przed końcem kadencji każdy radny musi złożyć oświadczenie majątkowe w związku z tym Radny E. Plewiński poprosił sekretarza powiatu o uściślenie na jaki dzień powinno się złożyć oświadczenie.

Radny B. Kruk poprosił pana Starostę, aby ustosunkowując się do zapytań radnej T. Waszak i radnej M. Taciak mówił o podtopieniach w całym powiecie wrzesińskim nie tylko w gminie Kołaczkowo i Pyzdry.

Po wyczerpaniu pytań Przewodniczący Rady udzielił głosu Sekretarzowi Powiatu.

Sekretarz Powiatu poinformował, że kadencja Rady kończy się 12 listopada, a na dwa miesiące przed zakończeniem kadencji czyli 12 września należ złożyć oświadczenie majątkowe.

Przewodniczący Rady uzupełniając wypowiedź Sekretarza Powiatu dodał, że oświadczenie powinno zawierać informacje na dzień składania oświadczenia. W związku z tym, że 12 wrzesień wypada w dzień wolny od pracy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego i Kodeksem Cywilnym wskazuje, że ostatecznym dniem składania oświadczenia może być 13 wrzesień.

Przewodniczący Rady udzielił głosu burmistrzowi Gminy Pyzdry oraz Wójtowi Kołaczkowa.

Burmistrz Strużyński wskazał, że do 31 grudnia jest ważna umowa ze związkiem wędkarskim (PZW) oraz decyzja starosty, upoważniająca do pewnych działań związanych ze Stawami Szybskimi. Ustawienia poziomów wód piętrzących na tych stawach są uzależnione od tej właśnie decyzji. Stawy Szybskie zostały zbudowane na wniosek wędkarzy w latach 80 przez Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych i są to stawy rybne, a nie retencyjne, które regulują poziomy. Burmistrz dodał, że na szczęście istnieje na granicy gminy Pyzdry i Kołaczkowo przepust będący wentylem bezpieczeństwa i tam właśnie było widać najbardziej skutki deszczy nawalnych, gdyż spiętrzona woda przelewała się przez przepust na poziomie 1 metra. Ponadto od stawów rybnych jest odpływ do rzeki Warty i wzdłuż odpływu przy ul. Miłosławskiej mieszkają mieszkańcy, którzy także są zalewani i każde obniżenie poziomu powoduje, że mają bardzo wysoki poziom wody nie tylko w piwnicach, ale także i w budynkach mieszkalnych. Burmistrz Strużyński przypomniał, że po oddaniu do użytku przez gminę Kołaczkowo oczyszczalni ścieków zalecano przy jej rozbudowie utworzenie zbiornika retencyjnego, który miał regulować poziom wody, o którym mówiła wcześniej Pani Radna Waszak. Ponadto Ciek Flisa na pyzdrskim odcinku ma do ujścia rzeki 146 drzew o średnicy powyżej metra, które od około 40 lat nie były wycinane a to świadczy o tym, że konserwacji cieków flisy nie było od kilkudziesięciu lat co także jest powodem piętrzenia wody. Odpowiadając na pytanie o ilość poszkodowanych domostw w wynik deszczy nawalnych burmistrz poinformował, że wzdłuż ul. Miłosławskiej jest 16 domostw z zalanymi piwnicami.

 

W dalszej części Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi Majchrzakowi, który poinformował, że gmina Kołaczkowo jest w trudnej sytuacji i rolnicy są rozgoryczeni i nawet byli za tym, aby odwołać dożynki powiatowe ze względu na fakt, że sporo hektarów nie jest jeszcze wymłócone. Główną przyczyną tej sytuacji są niedrożne kanały, które w 1989 roku były ostatni raz czyszczone. Głównie przy tych nawałnicach ucierpiało Kołaczkowo, Wszembórz, Cieśle i Borzykowo. W Borzykowie zostało podtopione osiedle, ale jest to wina niedrożności burzówki na drodze wojewódzkiej. Wójt dodał, że w pewnym momencie burzówka płynie przez osiedle i wybija koło piekarni. Należy rozpocząć inwestycję rozbudowa i przebudowa Flisy od samego wpływu do rzeki Warty, gdyż jest pozarastany krzewami, drzewami i jest to wspólna inwestycja obydwu gmin. Wójt Majchrzak poinformował, że był z delegacją rolników u Wojewody i po tym spotkaniu otrzymał pismo informujące, że Wojewoda przekazał te kompetencje do Marszałka Województwa. Na terenie gminy rolnicy poszukują już nawet kombajnu na gąsienicy, który wjedzie na mokre pole i jak najwięcej wymłóci. Wójt ostrzegł, że może być problem ze zbożem nie tylko siewnym ale i chlebowym i obawia się, że w przyszłości rolnicy będą obwiniani za wysokie ceny.

Radny J. Szafarek dodał, że krąży fama wśród rolników, że jeżeli przyjdzie kontrola to rolnicy nie otrzymają dopłat. I w związku z tym poinformował, że każdy rolnik, który złoży oświadczenie podpisane przez Wójta czy sąsiada, że podtopienie czy zalanie wstąpiło dopłatę otrzyma w 100% obojętnie czy plony zbierze czy nie. Wpłynęło w sumie około 700 oświadczeń, podtopieniu uległo 5tys ha. To nie są jednak wszystkie oświadczenia bo rolnicy mają 10 dni na złożenie oświadczenia po ustaniu przyczyny a woda na polach nadal stoi. Radny Szafarek poinformował, że do radnych zwrócił się prezes Golpaszu, który twierdzi, że ma niewymłóconych 120 ha i zwraca się do Wójta o przysłanie komisji, która stwierdzi ten stan ze względu na dzierżawę, którą musi odprowadzić do Agencji Nieruchomości Rolnych w Poznaniu.

Starosta D. Jaśniewicz uzupełniając wypowiedzi burmistrza Strużyńskiego i wójta Majchrzaka zwrócił uwagę, że tak jak już wcześniej powiedziano podtopienia dotyczą całego terenu powiatu i obecnie główną kwestią jest poszukiwanie winnych, odpowiedzialnych za taką sytuację poza przyrodą. Jeśli chodzi o gospodarkę wodną to na tym obszarze występuje kilka podmiotów: Związek Spółek Wodnych odpowiedzialny za urządzenia drenarskie i cieki szczegółowe. Związek Spółek Wodnych nie podlega kontroli powiatu zatem powiat nie ma wpływu na jego funkcjonowanie. Drugim podmiotem odpowiedzialnym za cieki podstawowe jest Marszałek Województwa, natomiast instytucją, która zarządza tymi ciekami jak i urządzeniami na nich jest Wielkopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych. Natomiast mówiąc o powiecie w zakresie działania czy kompetencji to w tej materii powiat wydaje pozwolenia wodnoprawne.

W dalszej części wypowiedzi Starosta wskazał, że sprawa dotyczy dwóch zbiorników Borkowskiego i Stawów Szybskich. Zostały tam wydane pozwolenia wodnoprawne, które opierają się na przygotowanych operatach wodnoprawnych, w których znajdują się określone pomiary, przeliczenia i na tej podstawie przygotowany jest materiał (opis), który jest główną, składową częścią decyzji (pozwolenia) wydawanej przez starostę. Spór dotyczy czy poziomy wód są odpowiednie i czy są respektowane zapisy decyzji. Po przeprowadzeniu lustracji w terenie Starosta wydał polecenie Wydziałowi Ochrony Środowiska, aby ponownie dokonać zlecenia wykonania operatów wodnoprawnych na tych zbiornikach, co jest związane z sytuacją jaka jest w tej chwili jak i stanem tych urządzeń, które przez lata nie były odpowiednio użytkowane. Starosta Jaśniewicz zauważył, że jest bardzo duża dowolność jak i trudności w kontroli i respektowaniu zapisów zawartych w pozwoleniach wodnoprawnych. Często te urządzenia spustowe i pomiarowe nie pozwalają na ściśle opisaną i racjonalną gospodarkę na tych urządzeniach dlatego w pozwoleniach wodnoprawnych zdaniem Starosty powinny być jednoznacznie uregulowane te kwestie. Przede wszystkim poziomu piętrzenia, sposobu spuszczania wody, w jakich warunkach, przy jakich poziomach jak i osób odpowiedzialnych za urządzenia i zabezpieczeniu ich przed manipulowaniem przez postronne osoby.

Ponadto Starosta poinformował, że dzięki wcześniejszej inicjatywie Komisji Ochrony Środowiska i Rolnictwa udało się wprowadzić dwa bardzo ważne zadania do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Województwa Wielkopolskiego finansowane w 100% z Wojewódzkiego Regionalnego Programu Operacyjnego - kanał Biechowski (dokumentacja jest już gotowa i inwestycja mogłaby się już rozpocząć gdyby nie protesty ekologów) i zbiornik Gozdowski (opracowywana jest koncepcja). Starosta zauważył, że w sytuacji jaka nastąpiła niezbędne byłoby przeprowadzenie poważnych inwestycji na kanale Kołaczkowskim i kanale Flisa. Za całość sytuacji oprócz warunków pogodowych odpowiedzialny jest cały ciąg począwszy od urządzeń melioracyjnych na polach, cieków szczegółowych czyli to za co odpowiada Związek Spółek Wodnych, poprzez cieki podstawowe zarządzane przez Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych. Sytuacja na większości tych cieków wodnych jest katastrofalna. Dwa tygodnie temu przeprowadzono pewne prace na cieku podstawowym, żeby pokazać na żywym przykładzie, że w ciągu dwóch, trzech dni można wykonać prace, których nie wykonano od kilkudziesięciu lat udrażniając te zbiorniki. Starosta wobec powyższego wyraził opinię, że instytucje odpowiedzialne za funkcjonowanie tych urządzeń w ogóle nie spełniają swojej roli. Dodał, że w jego przekonaniu, w przekonaniu ekspertów, osób które znają zagadnienie to jest to po prostu zapaść i ten system funkcjonowania tych instytucji nie zapewni poprawy warunków nie ma na to szans bez poważnych nakładów inwestycyjnych na tych ciekach wodnych. Pojawiła się propozycja, zgłoszona przez radnego J. Mazurkiewicza, aby zaproponować rolnikom przeorganizowanie całego systemu i utworzenia nowych form organizacyjnych, bardziej wydolnych, których główny wysiłek będzie skierowany na zakup sprzętu i bezpośrednie parce. Starosta dodał, że sytuację na ciekach można przyrównać do naczyń krwionośnych gdzie istnieją zatory, przewężenia które uniemożliwiają dotarcie wody do punktu docelowego i ta woda się rozlewa. Podkreślił, że poziom piętrzenia wody jest tylko jednym i ostatnim z elementów natomiast to wszystko co się dzieje do momentu kiedy woda do tych zbiorników dociera praktycznie jest dziś zdewastowane. Do tego dochodzi jeszcze pewna samowola czy pomysłowość samych rolników gdyż rolnicy przewężają cieki wodne ze względu na to, że w sytuacji kiedy w ubiegłych latach była susza pozwalało to w skuteczny sposób zatrzymywać wodę.

Na koniec Starosta podsumował, że system, który w tej chwili funkcjonuje jest kompletnie niewydolny i nie rokujący żadnej nadziei na uregulowanie tych spraw i poprawę.

Starosta poprosił radnego Mazurkiewicza o omówienie przedstawionej prezentacji z wizji lokalnej. Materiał stanowi załącznik 6 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 8.

Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady poinformował, że następna XLII sesja jest planowana na 30.09.2010 r.

 

Ad. 9.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący Rady o godz. 17:45 zamknął XLI sesję Rady Powiatu we Wrześni.

 

 

Protokołowała: Joanna Suplewska - inspektor

Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji: Grzegorz Kaźmierczak
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (06/10/2010 08:51:35)
  • zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (09/11/2010 09:49:54)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (09/11/2010 09:49:54)
Lista wiadomości
Protokół nr XLIII / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni z dnia 21.10.2010 r.
Protokół nr XLII / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 29.09.2010 r.
Protokół nr XLI / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 31.08.2010 r.
Protokół nr XL / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 30.06.2010 r.
Protokół nr XXXIX / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 25.05.2010 r.
Protokół nr XXXVIII / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 29.04.2010 r.
Protokół nr XXXVII / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 22.04.2010 r.
Protokół nr XXXVI / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 25.03.2010 r.
Protokół nr XXXV / 2010
z sesji Rady Powiatu we Wrześni z dnia 04.02.2010 r.