Protokół nr XXXVIII/2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni,
z dnia 28.12.2005 r. w sali konferencyjnej
Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni
Przewodniczący Rady Tadeusz Świątkiewicz o godz. 1600 otworzył XXXVIII Sesję Rady Powiatu we Wrześni. Po powitaniu radnych i gości Przewodniczący stwierdził, że zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób, stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji - lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Ad. 2.
Przewodniczący Rady wniósł o uzupełnienie porządku obrad o dwa projekty uchwał w sprawie:
1) ustalenia wykazu wydatków nie wygasających z upływem roku budżetowego 2005,
2) zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na rok 2005.
Przewodniczący Rady dodał, że przesłana radnym opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie budżetu Powiatu na rok 2006 wpłynęła po terminie zwołania XXXVIII Sesji oraz dwa powyższe projekty uchwał wyniknęły już po rozpatrywaniu poprawek na XXXVII Sesji w dniu 20 grudnia br.
W związku z tym, że radni nie zgłosili uwag do zaproponowanego porządku obrad Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie powyższe zmiany.
W głosowaniu udział wzięło 18 radnych, zmiany zostały przyjęte jednogłośnie – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przecie” i 0 głosów „wstrzymujących”, w wyniku czego porządek obrad przedstawiał się następująco:
Porządek obrad:
-
Otwarcie i stwierdzenie quorum.
-
Przedstawienie porządku obrad.
-
Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
-
Sprawozdanie Przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.
-
Podjęcie uchwał w sprawie:
a) ustalenia wykazu wydatków nie wygasających z upływem roku budżetowego 2005,
b) zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na rok 2005,
c) budżetu na rok 2006:
- odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,
- odczytanie opinii Komisji, w tym Komisji Budżetowej oraz wniosków radnych,
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- odczytanie stanowiska Zarządu w sprawie opinii Komisji Rady i radnych,
- odczytanie zmian do projektu budżetu wnioskowanych przez Zarząd (autopoprawka),
- dyskusja nad przedstawionymi materiałami,
- głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
-
Interpelacje i zapytania radnych.
-
Wolne głosy i wnioski.
-
Zamknięcie obrad.
Ad. 3.
Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie ze Statutem Powiatu, porządek obrad zawiera punkty 3 i 4 i zaproponował, aby zrezygnować z przedstawiania tych informacji, ponieważ od poprzedniej XXXVII Sesji upłynął bardzo krótki okres czasu i prosił radnych, aby te informacje zostały przedstawione łącznie na następnej Sesji Rady Powiatu.
Przewodniczący dodał, że w dniu dzisiejszym obradowała Komisja Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki, która zajęła się sprawami bieżącymi i przyjęła plan pracy Komisji na 2006 rok. Radni nie wnieśli uwag do propozycji Przewodniczącego Rady, w związku z czym Przewodniczący uznał, że wyrażona została zgoda poprzez aklamację i przeszedł do realizacji porządku obrad.
Ad. 5.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków nie wygasających z upływem roku budżetowego 2005.
Przewodniczący Rady poprosił K. Ambrożak Skarbnika Powiatu o przedstawienie uzasadnienia przedkładania projektu uchwały pod obrady Rady.
K. Ambrożak Skarbnik Powiatu powiedziała, że powodem wywołania tej uchwały jest wniosek Urzędu Marszałkowskiego, aby na stypendia, które Powiat otrzymuje z budżetu Państwa i z Europejskiego Funduszu Społecznego, które nie zostały wykorzystane w roku bieżącym uchwalić jako wydatki nie wygasające z końcem bieżącego roku, a zostaną one wykorzystane do końca grudnia 2006 roku.
Po wyjaśnieniach Skarbnika Powiatu, Przewodniczący Rady otworzył dyskusje nad powyższym projektem uchwały.
Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym, Przewodniczący przystąpił do procedury głosowania.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – jednogłośnie 18 głosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw”, przyjęła uchwałę nr 250/XXXVIII/2005 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie ustalenia wykazu wydatków nie wygasających z upływem roku budżetowego 2005.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na rok 2005.
Przewodniczący Rady poinformował, że Zarząd na posiedzeniu wniósł autopoprawki, które zostały radnym przedłożone i poprosił Starostę D. Jaśniewicza o wyjaśnienie na czy polegają te autopoprawki.
Starosta D. Jaśniewicz poprosił K. Ambrożak Skarbnika Powiatu do uzasadnienia autopoprawek, które będą rozpatrywane przez Radę.
K. Ambrożak powiedziała, że po dostarczeniu radnym projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie wpłynęły pisma z dwóch jednostek mianowicie z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni i Liceum Ogólnokształcącego we Wrześni o zwiększenie planu wydatków, w związku z czym Zarząd podjął decyzję, żeby zwiększyć plan wydatków tym jednostkom i na pokrycie wydatków proponuje zwiększenie planu dochodów z tytułu opłat uzyskanych z rejestracji pojazdów. Plan wydatków dla LO zwiększony jest o kwotę 6.650,- zł, z tego na wydatki inwestycyjne 3.850,- zł i na wydatki bieżące 2.800,- zł, natomiast dla PCPR plan wydatków zwiększony jest o kwotę 73.000,- zł.
Skarbnik dodała, że w ramach uporządkowania wydatków w budżecie, Zarząd podjął decyzję, aby środki, które były zaplanowane jako wydatki bieżące na remont budynków będących własnością Powiatu, przenieść środki z wydatków bieżących na wydatki inwestycyjne, aby można było zwiększyć wartość budynków będących własnością Powiatu jako środków trwałych. W związku z tym, wydatki bieżące zmniejszone są o 3.288.409,- zł, a o tą kwotę zwiększone są wydatki inwestycyjne.
Po wyjaśnieniach Skarbnika Powiatu, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad powyższym projektem uchwały.
W dyskusji udział wzięli radni: T. Chromiński, M. Łosiński.
Radny T. Chromiński zwrócił uwagę i prosił o wyjaśnienie dotyczące środków dla PCPR z PFRON dlaczego środki te Powiat otrzyma w roku 2006, a są zatwierdzane do tegorocznego budżetu.
Wyjaśnień w tej sprawie udzielił dyrektor PCPR W. Mól i powiedział, że związane jest to z realizacją Programu Europejskiego finansowanego z UE i dotyczy szkoleń dla pracowników jednostek Powiatu i wniosek w tej sprawie jest od miesiąca złożony w PFRON i jest on zatwierdzony do wypłaty, ale z uwagi na czas przed świąteczny i choroby urzędników, przelanie pieniędzy nastąpi jeszcze w tym roku. Dyrektor dodał, że jest to kwestia czysto formalna.
Przewodniczący Rady zwrócił się do Skarbnika Powiatu i pytał, czy w związku z pytaniem radnego T. Chromińskiego, wszystko jest zgodnie z ustawą i procedura budżetową.
K. Ambrożak odpowiedziała, że tak.
Następnie głos zabrał radny M. Łosiński i powiedział, że w projekcie uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2005 rok jest zmiana w postaci zmniejszenia dochodów i wydatków, w związku z czym rezerwa celowa też ulega zmianie i stwierdził, że zdjęcie z budżetu na 2005 kwoty 857.000,- zł, świadczy o tym, że były to wirtualne zapisy.
Z uwagi na brak dalszych głosów w dyskusji, Przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania autopoprawki w brzmieniu zgłoszonym przez Zarząd Powiatu.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 17 głosami „za”, 1 głosie „wstrzymującym” i 0 głosów „przeciw”, przyjęła autopoprawkę Zarządu
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych – jednogłośnie 18 głosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw” , przyjęła uchwałę nr 251/XXXVIII/2005 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na rok 2005.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie budżetu na rok 2006:
-
odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,
-
odczytanie opinii Komisji, w tym Komisji Budżetowej oraz wniosków radnych,
-
odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
-
odczytanie stanowiska Zarządu w sprawie opinii Komisji Rady i radnych,
-
odczytanie zmian do projektu budżetu wnioskowanych przez Zarząd (autopoprawka),
-
dyskusja nad przedstawionymi materiałami,
-
głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
Przewodniczący Rady poinformował, że radni otrzymali projekt budżetu na rok 2006 w ustawowym terminie i został on szczegółowo analizowany na posiedzeniach Komisji Rady, i dodał, że w trakcie dyskusji radni będą mieli możliwość przedstawienia swoich uwag odnośnie tego projektu. W związku z powyższym, Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy wyrażają zgodę, aby nie odczytywać projektu uchwały budżetowej i przyjąć ją poprzez aklamację.
Radni wyrazili zgodę, w związku z czym, Przewodniczący Rady odczytał opinie Komisji, w tym Komisji Budżetowej – załącznik nr 2 do niniejszego protokołu oraz opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej – załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
O godz. 1630 na salę obrad przybył wicestarosta Paweł Guzik powiększając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 19.
Następnie Przewodniczący Rady odczytał stanowisko Zarządu Powiatu w sprawie opinii Komisji Rady i radnych – załącznik nr 4 do niniejszego protokołu, w którym Zarząd pozytywnie zaakceptował wysunięte przez Komisje wnioski i wprowadził je do autopoprawki projektu budżetu na 2006 r., ponadto Zarząd Powiatu w autopoprawce do projektu budżetu przedstawił również swoje propozycje.
W dalszej części posiedzenia Przewodniczący Rady udzielił głosu Staroście D. Jaśniewiczowi, który poprosił K. Ambrożak Skarbnika Powiatu o przedstawienie autopoprawki Zarządu – załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
K. Ambrożak Skarbnik Powiatu wyjaśniła, żę autopoprawka związana jest ze zwiększeniem dochodów o kwotę 107.387,- zł w wyniku uzyskania dotacji z Unii Europejskiej na zadania realizowane w ramach programu PHARE 2003 pod nazwą „Nowa jakość kształcenia – nowa praca”. Są to środki przeznaczone na zakup wyposażenia dla pracowni Centrum Kształcenia Praktycznego. W związku z tym, wiąże się to że zwiększeniem planu wydatków budżetowych o kwotę 174.683,- zł. Następne zmiany dotyczą zmniejszeń rezerwy celowej i rezerwy ogólnej i kwoty zmniejszeń przeznaczone są na zwiększenie planu wydatków na ochronę zabytków – 15.000,- zł, na kulturę fizyczną i sport – 50.000,- zł i na dotację dla Gminy Września na prowadzenie biblioteki powiatowej – 5.000,- zł. Skarbnik dodała, że w związku z tymi zmianami automatycznie następują zmiany w odpowiednich załącznikach do projektu budżetu.
Kontynuując Skarbnik przedstawiła także uzupełnienie autopoprawki do projektu budżetu Powiatu na 2006 rok - załącznik nr 6 do niniejszego protokołu mówiąc, że uzupełnienie to związane jest z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Podsumowując, Przewodniczący Rady powiedział, że uzupełnienie autopoprawki do projektu budżetu usuwa nieprawidłowości wskazane w opinii RIO i otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W dyskusji udział wzięli radni: M. Łosiński, J. Głowacki.
Radny M. Łosiński pytał , dlaczego w projekcie budżetu na 2006 rok w dziale 750 – Starostwo Powiatowe, 75020 – jest wzrost wynagrodzeń i pochodnych o ponad 13 %.
Radny zaznaczył, że w korelacji z wynagrodzeniami i pochodnymi w szkołach – w liceach jest to wzrost o około 6%, w szkołach zawodowych o 1,4 %, więc na gruncie podwyżek w tych szkołach w Starostwie Powiatowym podwyżka wynagrodzeń aż o 13 % budzi jego zastanowienie, i prosił o odpowiedź, czym jest spowodowany jego zdaniem tak duży wzrost wynagrodzeń.
Radny J. Głowacki zabierając głos powiedział, że wszyscy mają świadomość, że ten budżet nie jest budżetem idealnym, ale jest też świadomość, że w ciągu roku, podobnie jak w bieżącym roku budżetowym, jak i w poprzednich , będzie ten budżet wielokrotnie zmieniany.
Radny dodał, że cieszy się, że na wstępie, w wyniku między innymi wniosków też radnych opozycyjnych na posiedzeniu Komisji Edukacji , wprowadzono pewne zmiany w budżecie, między innymi, jeśli chodzi o sport, ponieważ w stosunku do ubiegłego 2005 r., byłyby to kwoty o 35 % niższe, zwiększono także środki na ochronę zabytków oraz na powiatową bibliotekę. Radny stwierdził ponadto, że jest to taki precedens, ponieważ wielokrotnie były sytuacje, że gdy radni opozycyjni zgłaszali jakieś wnioski, zawsze tłumaczono w okrętny sposób i z tych zmian się wymigiwano. J. Głowacki oceniając budżet powiedział, że ocenia go jako budżet zachowawczy w porównaniu z rokiem ubiegłym, gdyż tamten budżet był prorozwojowy, dynamiczny i wiadomo dlaczego, ponieważ trzeba zacząć spłacać podjęte zobowiązania. Radny wyraził swoje zdziwienie na zachowanie niektórych radnych na posiedzeniu Komisji Edukacji i wyrażali wątpliwości, dlaczego tyle subwencji oświatowej zdjęto. Radny przypomniał, że w tym roku subwencja oświatowa jest o prawie 1.200.000,- zł wyższa od subwencji z roku ubiegłego, natomiast wydatki na oświatę są o około 2.000.000,- zł niższe. W dalszej części swojej wypowiedzi radny poruszył kwestię wynagrodzeń i pochodnych i stwierdził, że rzeczywiście zróżnicowanie jest bardzo duże i dodał, że rozumie wzrost o około 60% w Centrum Kształcenia Praktycznego, ponieważ jest to jednostka, która się organizuje i zatrudnia nową kadrę, natomiast są to duże różnice i cięcia w oświacie spowodowały, że generalnie w całej oświacie zakłada się wzrost wynagrodzeń i pochodnych o 4,82%. Na zakończenie swoje wypowiedzi radny poruszył kwestię stanu dróg powiatowych, i stwierdził, że jeżeli 2.921.000,- zł jest przeznaczone na drogi i odliczy się od tego kwotę 12.000,- zł na wynagrodzenia i pochodne, zimowe utrzymanie dróg i remonty cząstkowe, to okaże się, że na poważne inwestycje na drogach w tym budżecie nie ma miejsca.
Przewodniczący Rady stwierdził, że wypowiedź radnego J. Głowackiego wskazuje na to, że na posiedzeniach poszczególnych Komisji, sprawy związane z projektem budżetu na rok 2006 były szczegółowo analizowane, natomiast najważniejsze jest to, co wynika z opinii RIO, że budżet ten jest przez Zarząd skonstruowany poprawnie pod względem finansowym w myśl ustawy o finansach publicznych, natomiast te kwestie które poruszył radny J. Głowacki i możliwości realizacji tego budżetu jest już następną kwestią.
Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Staroście D. Jaśniewiczowi.
Starosta D. Jaśniewicz ustosunkował się do pytań i wypowiedzi radnych i stwierdził, że jeśli chodzi o wzrost wynagrodzeń i pochodnych , to istnieją trzy istotne powody - służby powiatowe przejęły księgowość 5 jednostek powiatowych i zaznaczył, że możliwe to było bez zwiększania zatrudnienia, - Starostwo prowadzi szeroko zakrojony udział w realizacji zadań z Funduszem Pracy, gdzie te zadania są również wspomagane środkami własnymi. W tym roku z aktywnych form zatrudnienia skorzystało kilkadziesiąt osób, które mogły zdobyć doświadczenie i kwalifikacje.
- Starosta zaznaczył, że jak w oświacie regularnie co roku był zagwarantowany wzrost płac o 3%, to jeśli o pracowników urzędu, to w latach ubiegłych nie było to honorowane, tak, że jeśli spojrzy się na to w ten sposób, to nie ma tu żadnych niezwykłych rozwiązań. Poza tym płace pracowników Starostwa w zdecydowany sposób odbiegały od średniej płacy nauczycieli. Starosta zaznaczył, że w związku z tym Zarząd nie uważa, żeby dobrze pracujący urzędnik był gorzej oceniany, niż dobrze pracujący nauczyciel.
Ponadto Starosta odniósł się do wypowiedzi radnego J. Głowackiego i powiedział, że jego zdaniem bardzo dobrze jest, że toczy się otwarta dyskusja i z tej dyskusji wynikają wnioski, które na ile jest to możliwe dają się skorygować w projekcie budżetu. Starosta zaznaczył, że środki finansowe po zlikwidowanym Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym, nie są jedynymi środkami wydatkowanymi na sport i poinformował, że został złożony projekt z dużymi szansami na pozyskanie kwoty 150.000,- zł na zajęcia rekreacyjno – sportowe. Starosta przyznał także, że nastąpił błąd techniczny w konstrukcji projektu budżetu na 2006 rok, o czym mówił na posiedzeniu Komisji Budżetowej. Kontynuując Starosta powiedział, że w wypowiedzi radnego J. Głowackiego mowa była o budżecie zachowawczym i zaznaczył, że budżet w roku 2005 był wyjątkowy, jeśli chodzi o zadania inwestycyjne, które w tym roku były realizowane. Zdaniem Starosty nie jest to budżet zachowawczy tylko dlatego, że będą spłacane zobowiązania, choć tak rzeczywiście będzie, ponieważ powstała szkoła, która została wybudowana ze środków pochodzących z emisji obligacji, których spłata w roku 2006 jest ustalona na takim samym poziomie, co w roku 2005. Starosta przypomniał, że wcześniej na zobowiązania oświatowe w roku 2003 Powiat zaciągnął kredyt komercyjny w wysokości 1.700.000,- zł. Starosta nawiązał do wątku, że z subwencji oświatowej są realizowane wydatki na oświatę i dodał, że potraktowałby to jako sukces, ponieważ skoro na starcie kwota 1.700.000,- zł musiała być dołożona do oświaty na realizację podstawowych zadań, natomiast na dzień dzisiejszy są realizowane zarówno te zadania, które wynikają z bieżącej działalności, jak i dodatkowe i są to granty edukacyjne, są środki na różnego rodzaju programy promocyjne wokół oświatowe, na zajęcia poza lekcyjne itd. Starosta przypomniał, że kiedyś zostało mu zadane pytanie, jakie są korzyści z przeprowadzonych reform oświatowych i odpowiedź udzielona przez niego brzmiała, że można mówić o korzyściach krótkoterminowych i długoterminowych i wówczas te korzyści krótkoterminowe można było wskazać, natomiast dzisiaj , jeżeli jest pokazane, ze wszystkie zadania oświatowe realizowane są na takim poziomie na jakim są zaplanowane na przyszły rok i można jeszcze, nie zaciągając żadnego kredytu, tylko z subwencji oświatowej pokrywać spłatę zobowiązań inwestycyjnych, to jest to ten sukces i ta korzyść z wcześniej podjętych działań.
Starosta powiedział także, że nie jest to zamknięcie projektu budżetu na 2006 rok, zakłada się nadwyżkę z wykonania budżetu w roku 2005, natomiast trudno dzisiaj bez bilansu i rozliczenia roku 2005 wkładać te pozycje , planować budżet zbyt śmiało, natomiast zakłada się, że nastąpi zwiększenie realizacji zadań na rok 2006, ale Zarząd nie chciał tego robić na zasadzie wirtualnego zwiększania dochodów i najpierw rozliczyć budżet za 2005, wiedzieć jaka kwota jest do dyspozycji i przeznaczyć środki głównie na kontynuację inwestycji w jednostkach oświatowych, które zostały podjęte w roku 2005.
Jeśli chodzi o stan dróg powiatowych, Starosta przypomniał, że istniejąca kiedyś subwencja drogowa stanowiła źródło wspomagania różnego rodzaju zadań poza drogowych. Dzisiaj konstrukcja dochodów wygląda nieco inaczej, mianowicie zwiększone zostały dochody własne i z tych środków głównie są te zadania realizowane. Kończąc Starosta podkreślił, że są już gotowe dokumentacje i projekty do złożenia wniosków do SPORR na drogę Kołaczkowo – Wszembórz, jest to dokończenie drogi ze Szczodrzejewa w kierunku Pyzdr i droga Bierzglinek – Gozdowo. Są to poważne inwestycje i, żeby móc je zrealizować muszą być wyłożone środki własne. Tak, że poza bieżącym łataniem dróg i naprawami, przewiduje się również dosyć poważne inwestycje.
Po wyjaśnieniach Starosty, Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu M. Łosińskiemu.
Radny M. Łosiński zabierając głos powiedział, że Starosta tłumaczy wypowiedź radnego tym, że służby księgowe zostały przeniesione do Starostwa, ale wiadomo, że nie zostały one przeniesione w tej chwili, tylko funkcjonują już od dłuższego czasu, więc środki na ten cel w budżetach szkół zostały ujęte i skierowane do Starostwa i jeżeli te osoby, które to prowadziły, były na etatach Starostwa, jeżeli to prowadzili pracownicy, to za dodatkowe wynagrodzenie. Natomiast sam fakt przeniesienia służb księgowych miał spowodować ułatwienie wglądu w sytuację oświaty pod względem księgowym, a także oszczędności, a nie wzrost wynagrodzeń do 13 %. Radny zaznaczył, że rozumie, że wzrost mógłby nastąpić o 4 %, jak co roku w samorządach się to odbywa i nie mówił tego w kontekście, że urzędnik powinien być gorzej wynagradzany niż nauczyciel, bo w tej chwili akurat wychodzi na to, że jest odwrotnie. Kontynuując, radny powiedział, że jeśli chodzi o aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu jednym z argumentów Starosty było zatrudnienie kilkudziesięciu osób w ramach tych form i jeżeli się radny orientuje, to aktywne formy bezrobocia, jakie zaistniały czy w Starostwie, czy innych podmiotach, które korzystały z tych form, to są środki praktycznie w 90 % pokrywane z budżetu Państwa w dotacjach na ten cel, a Starostwo zatrudniając w formie aktywizacji zawodowej, to de facto nie ponosi żadnych kosztów, jeżeli są to prace interwencyjne i roboty publiczne, to koszty, jakie ponosi Starostwo, to są tylko koszty związane wyłącznie z wysługą lat i odpisem na Fundusz Świadczeń Socjalnych. Radny prosił Starostę, żeby nie mówił, że wzrost o 13 % jest z tego powodu, niestety Starostwo nie ponosi aż takich kosztów, żeby wzrost o 13 % można było to tak argumentować.
Przewodniczący Rady poprosił następnie Starostę D. Jaśniewicza o zabranie głosu i ustosunkowanie się do wypowiedzi radnego M. Łosińskiego.
Starosta D Jaśniewicz uznał, że wyjaśnienia będą mało skuteczne, ponieważ trudno jest przyjmować argumenty, tym bardziej, że w wyjaśnieniach jakie udzielił wymienionych było kilka czynników zaistniałej sytuacji. Starosta dodał, że jeśli chodzi o porównanie wynagrodzeń urzędników i nauczycieli, to nie należy tego przeciwstawiać, natomiast wskazane zostały zjawiska, jakie występowały w ubiegłych latach. Starosta zaznaczył, że osoby pracujące w księgowości zarabiały w granicach 1.000,- i 1.100,- zł brutto i prowadziły rozliczenie kilku jednostek powiatowych, taka była rzeczywistość.
Z uwagi na brak kolejnych głosów, Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do procedury głosowania.
Jako pierwsza pod głosowanie została poddana autopoprawka wraz z uzupełnieniami zgłoszonymi przez Zarząd.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 17 głosami „za”, 2 głosach „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw”, przyjęła autopoprawkę Zarządu.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 17 głosami „za”, 1 głosie „wstrzymującym” i 1 głosie „przeciw” , przyjęła uchwałę nr 252/XXXVIII/2005 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie budżetu na rok 2006.
W dalszej części posiedzenia Przewodniczący Rady ogłosił 10 minut przerwy.
Wznawiając obrady po przerwie, Przewodniczący Rady pogratulował Zarządowi budżetu, który zyskał pozytywną opinię RIO, a przede wszystkim pozytywną opinię Rady Powiatu i życzył, aby został on jak najlepiej wykorzystany zgodnie z zamierzeniami.
Kontynuując, Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 6.
Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym nikt z radnych nie złożył interpelacji, następnie Przewodniczący zapytał, czy ktoś z radnych chciałby złożyć interpelację lub zadać pytanie.
Radny T. Chromiński pytał czy dyrektor SP ZOZ we Wrześni Z. Przybylski jest przygotowany do ewentualnego udzielania świadczeń z zakresu podstawowej opieki medycznej w styczniu 2006 r. w świetle toczących się negocjacji lekarzy rodzinnych ze Stowarzyszenia „Porozumienie Zielonogórskie” a Narodowym Funduszem Zdrowia.
Odpowiedzi radnemu udzielił Starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że negocjacje kontraktu na rok 2006 przebiegają w dosyć gorącej atmosferze, propozycje NFZ nie zadowalają większości szpitali, szczególnie szpitali powiatowych, pomimo wzrostu o 7 % środków na realizację kontraktów przez szpitale i akurat w tym całym bilansie główne środki miały być skierowane na szpitale kliniczne i co za tym idzie bardzo mocno były by poszkodowane szpitale powiatowe.
Dla wrzesińskiej placówki ten kontrakt był dość stabilny, choć spodziewano się o wiele lepszego po tych zapowiedziach o wzroście środków. Szpital występuje solidarnie ze szpitalami całej Wielkopolski , aby „zmusić” NFZ do zrewidowania tego zaplanowanego podziału środków na rok 2006 w zdecydowanie lepszym kontraktowaniu szpitali powiatowych, natomiast na dzień dzisiejszy toczy się dyskusja i jest zapewnienie, że nie nastąpi pogorszenie warunków świadczenia usług.
W związku z brakiem pytań ze strony radnych, Przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad i przeszedł do realizacji punktu 7.
Ad.7.
W wolnych głosach i wnioskach głos zabrali radni: T. Chromiński, M. Łosiński.
Radny T. Chromiński wrócił w swojej wypowiedzi do pytania, które zadał w punkcie 6 i kontynuując powiedział, że żeby nie być posądzany o prywatne załatwianie swoich spraw, zwrócił uwagę na Art. 8 ustawy o udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, który mówi, że do zadań własnych Powiatu należy między innymi udzielanie świadczeniobiorcom informacji o prawach do świadczeń opieki zdrowotnej, dostępności do tych świadczeń i wskazywanie świadczeniodawców właściwych do udzielania danego rodzaju świadczeń. W Statucie SP ZOZ we Wrześni zostały wprowadzone zapisy, że świadczenia z zakresu podstawowej opieki medycznej szpital będzie realizował w tych chwilach, kiedy nie będą urzędować lekarze rodzinni, a istnieje niebezpieczeństwo, że będzie to miało miejsce już 1 stycznia 2006r. i dlatego zdaniem radnego celowe byłoby, aby już w piątek dyrektor SP ZOZ Z. Przybylski podał w lokalnych mediach informację jakie składy lekarskie będą gotowe przyjmować pacjentów w momencie zamknięcia przychodni lekarzy rodzinnych.
Radny M. Łosiński skierował pytanie do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej dotyczące kontroli, jaką przeprowadziła Komisja odnośnie sprzedaży 35 ha ziemi i pytał, kiedy można spodziewać się jakiś ustaleń Komisji w tej sprawie.
K. Wojciechowski Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odpowiedział radnemu, że wkrótce.
Wyjaśnień radnemu T. Chromińskiemu udzielił Starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że sytuacja o której radny wspomniał miała już miejsce przed dwoma laty i wówczas szpital wrzesiński przeżył oblężenie, ale sobie z sytuacją poradził. Starosta dodał, że dyskusja i negocjacje będą trwają i być może ugoda z NFZ zostanie zawarta w ostatniej chwili. Sytuacja sprzed dwóch lat wyglądała w ten sposób, że we wszystkich punktach przychodni lekarzy rodzinnych została umieszczona informacja, gdzie można korzystać z usług lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, natomiast trudno jest na dzień dzisiejszy rozstrzygać tą kwestię, ponieważ może okazać się, że podana wcześniej tego typu informacja będzie dezinformacją, z uwagi na to, że w ostatniej chwili nastąpi rozstrzygnięcie. Starosta zaproponował, aby czekać w tym wypadku do samego końca.
Następnie Starosta D. Jaśniewicz podziękował wszystkim radnym za współpracę, za współudział w realizacji zadań budżetu za rok 2005 i zaznaczył, że każdy ma w tym przedsięwzięciu swój udział. Starosta dodał, że została przygotowana krótka prezentacja multimedialna, która jest podsumowaniem zadań, które zostały zrealizowane w roku 2005 – załącznik nr 7 do niniejszego protokołu oraz poinformował, że w listopadowym numerze „Wspólnoty”, w rankingu dotyczącym nadwyżki operacyjnej w roku 2004, powiat wrzesiński zajmuje II miejsce w kraju po powiecie człuchowskim. Te wszystkie ambitne zadania, które udało się zrealizować w roku 2005 wynikają z bardzo dobrego wyniku roku poprzedniego. Starosta dodał, że zakłada, że ten budżet roku 2006 będzie pewną pochodna budżetu z roku 2005, ponieważ przewiduje się pewną nadwyżkę, która wynika nie tylko ze sprzedaży nieruchomości, ale również z realizacji zadań i uporządkowania pewnych spraw finansowych Powiatu, które praktycznie z roku na rok procentują.
Kontynuując Starosta przystąpił do prezentacji.
Prezentacja obejmowała:
- Remonty w ramach jednostek organizacyjnych powiatu wrzesińskiego w roku 2005
stara siedziba Powiatowego Urzędu Pracy – ul. Chopina 10
nowa siedziba Powiatowego Urzędu Pracy przed remontem – ul. Wojska Polskiego 2 nowa siedziba Powiatowego Urzędu Pracy
stare siedziby PCPR oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej – ul. 3 Maja 3
i 3 Maja 8
nowa siedziba PCPR, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności przed remontem – ul. Wojska Polskiego 1
nowa siedziba PCPR, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności
remonty w Liceum Ogólnokształcącym im. H. Sienkiewicza - ul. Witkowska 1
remonty w Zespole Szkół Politechnicznych – ul. Wojska Polskiego 1
Zespół Szkół Zawodowych nr 2 – ul. Koszarowa 12
Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących – ul. Kaliska 2a
Zespół Szkół Specjalnych – ul. Batorego 8
Warsztaty w Centrum Kształcenia Praktycznego – ul. Wojska Polskiego 1
Dom Pomocy Społecznej – ul. Szkolna 25
docieplenie ściany szczytowej z wymianą okien budynku przy ul. 3 Maja 3
remont poddasza w siedzibie Starostwa Powiatowego – ul. Chopina 10
poddasze w siedzibie Starostwa Powiatowego po remoncie
remont pomieszczeń pod nowo zakupiony tomograf komputerowy – SP ZOZ, ul. Słowackiego 2
remonty dróg powiatowych
- Plan remontów jednostek organizacyjnych powiatu wrzesińskiego w roku 2006
elewacja budynku Starostwa Powiatowego we Wrześni
remont pomieszczeń byłej siedziby PUP
Wydział Komunikacji i Dróg
parking przy budynku starostwa
parking przy wrzesińskim szpitalu
planowany remont elewacji oraz otoczenia nowej siedziby PUP oraz NKJO
przy ul. Wojska Polskiego 2
- Najważniejsze przedsięwzięcia podjęte w roku 2005
I. Określenie i tworzenie nowych perspektyw kształcenia zawodowego
- likwidacja warsztatów szkolnych przy ZSP, powołanie nowej struktury CKP
II. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkół
- program wspierania uzdolnionych dzieci i młodzieży
(w dziedzinach: naukowa, artystyczna, sportowa – nagrodzonych ponad 70 uczniów)
- granty edukacyjne (finansowanie wartościowych, ciekawych zajęć pozalekcyjnych, projektów edukacyjnych, konkursów, Kino Konesera)
- oferta sportowa na czas ferii – szkoły ponadgimnazjalne, Powiatowa Letnia Liga Sportowa – młodzież z całego powiatu
III. Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci
i młodzieży ze środowisk ubogich, zagrożonych społecznie z terenu powiatu wrzesińskiego
- włączanie się i realizacja różnych programów stypendialnych o charakterze socjalnym
(skorzystało ponad 1000 uczniów i studentów)
Działania wykonane w 2005 r. w obszarze pomocy społecznej
b) Projekt realizowany ze środków EFS w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich - „Szkolenie dotyczące metod pracy z osobą niepełnosprawną i jego rodziną”. Budżet projektu: 108.300,-zł. Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie szkoleń w dwóch modułach: psychofizyczny dla 50 beneficjentów oraz podstawowych komend języka migowego dla 20 osób spośród 50 beneficjentów.
Pierwszy moduł szkolenia odbył się w terminach od 19-23.09.2005 i 3-7.10.2005. Drugi moduł szkolenia odbył on się w terminie od 21.X-16.XII.2005r.
Zakup radiowozów dla Powiatu Wrzesińskiego
Zakup wozu strażackiego dla KP PSP we Wrześni
Inwestycje w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
Realizowane projekty finansowane ze środków unijnych
Wprowadzenie elektronicznego systemu ewidencji księgowej w urzędzie
Po zakończeniu prezentacji Starosta D. Jaśniewicz ponownie podziękował wszystkim radnym Rady Powiatu, za współudział w zrealizowaniu przedstawionych zadań.
Kontynuując obrady, Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, czy chcieliby zabrać głos w tym punkcie porządku obrad.
Do dyskusji zgłosili się radni: M. Łosiński, E. Plewiński, B. Kruk.
Radny M. Łosiński zwrócił się do Przewodniczącego Rady, aby w przyszłości informował radnych, że takie wystąpienie kogokolwiek będzie miało miejsce, i dodał, że ma nadzieję, że w przyszłości radni mogą liczyć na dokładnie taki sam czas w wolnych głosach i wnioskach, jaki Przewodniczący dał panu Staroście. Radny stwierdził, ze nie to jest jednak przedmiotem jego wystąpienia, bo wiele rzeczy można by było dzisiaj powiedzieć, natomiast jedno, co nie może zostać bez komentarza, porównywania faktycznego ogromu pracy ludzi w Wydziale Komunikacji do fal tsunami i to w rocznicę śmierci kilku tysięcy osób wydaje się radnemu niestosowne i stwierdził, że w tej kwestii nie doda nic więcej. Radny zaznaczył, że Starosta zapomniał o jednej kwestii, a mianowicie o tym, że wiele tych inwestycji zawdzięcza wyłącznie przekształceniu gruntów w I kadencji Rady Powiatu i tego w tej prezentacji zabrakło.
Przewodniczący Rady odpowiedział radnemu, że przed wystąpieniem nie cenzuruje żadnych wypowiedzi radnych i nie pyta jaki będzie zakres ich wypowiedzi.
Radny E. Plewiński zwrócił uwagę na to, że została w prezentacji podana informacja, że w Wydziale Komunikacji zarejestrowano 8.860 pojazdów, a wydanych tablic 841.
Radnemu odpowiedział L. Iglewski Naczelnik Wydziału Komunikacji mówiąc, że druga cyfra odnosi się do tablic wydanych tymczasowo.
Radny B. Kruk skierował pytanie do Przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska, czy jest już wiadomo, czy od 1 stycznia będzie możliwy handel zwierzętami na wrzesińskim targowisku.
J. Mazurkiewicz Przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska odpowiedział, że na posiedzeniu Komisji w połowie roku 2005 była omawiana sprawa targowiska, następne spotkanie było z Kolegium Burmistrzów, gdzie okazało się, że to zadanie jest do wykonania przez gminę Września, która zadeklarowała, że do 1 stycznia 2006 przygotuje koncepcję, na podstawie której Powiatowy Lekarz Weterynarii będzie miał podstawy do tego, aby nie wstrzymywać handlu na targowisku. J. Mazurkiewicz zaznaczył, że nie wie jak dalej sprawy się potoczą, ponieważ ze strony Komisji i pana Starosty zostało zrobione w tej sprawie wszystko co było możliwe.
Następnie głos zabrał Starosta D. Jaśniewicz i udzielił sprostowania mówiąc, że jeśli chodzi o inwestycje, które zostały podjęte, w dość znacznym stopniu przekraczają kwotę pochodzącą ze sprzedaży nieruchomości, co jest do sprawdzenia, natomiast jeśli chodzi o przekwalifikowanie gruntów, to nastąpiło ono w tej kadencji Rady, ponieważ w poprzedniej kadencji nie udało się wyasygnować środków na przekwalifikowanie i jeśli chodzi o tą kwestię, to jest do dyspozycji bardzo szeroka korespondencja pomiędzy Gminą Września, a Starostwem Powiatowym i ktokolwiek z radnych byłby zainteresowany , to Starosta udostępni te materiały.
Z uwagi na brak dalszych głosów w dyskusji, Przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad i podziękował wszystkim radnym za wkład pracy samorządowej w 2005 roku, za udział w pracach komisji Rady, za pracę na sesjach, za pracę indywidualną we wszystkich gminach Powiatu Wrzesińskiego oraz życzył radnym wytrwałości i zaangażowania w pracy samorządowej w roku 2006.
Przewodniczący Rady podziękował także Zarządowi Powiatu, Staroście za współpracę i życzył osiągnięć w roku 2006.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady o godz. 18 30 zamknął XXXVIII Sesję Rady Powiatu.
Protokołowała: Katarzyna Plucińska – inspektor
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (23/07/2008 08:23:53)
- zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (23/07/2008 08:43:20)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (23/07/2008 08:43:20)