AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady 2005 (II kadencja)

Protokół nr XXIX / 2005

Protokół nr XXIX/2005

z sesji Rady Powiatu we Wrześni,

która odbyła się w dniu 12 kwietnia 2005r. o godz. 15 00 sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni

Przewodniczący Rady Tadeusz Świątkiewicz, powitał zaproszonych gości oraz radnych i dodał, że Sesja odbywa się w okresie, w którym trwa jeszcze żałoba po odejściu Papieża Jana Pawła II. Chcąc oddać hołd Papieżowi Przewodniczący Rady poprosił wszystkich o powstanie i pożegnał Ojca Świętego następującymi słowami:

Szukaliśmy Cię Ojcze, a Ty do nas przyszedłeś. Przez Morze Czerwone zawiodłeś nas do Ziemi Obiecanej, kiedy już nikt w to prawie nie wierzył.

Dziękujemy Ci Ojcze za naszą nadzieję. Dziękujemy Ci za naszą odwagę i dumę.

Dziękujemy Ci za naszą miłość do bliźnich i nieprzyjaciół. Dziękujemy Ci Ojcze nasz za wrażliwość i miłosierdzie.

Dziękujemy Ci Ojcze nasz za wartości i prostotę pojmowania rzeczy wielkich. Dziękujemy Ci za naszą biało – czerwoną.

Dziękujemy Ci za naszą Małą Polskę i za Wielką Polskę. Dziękujemy Ci za naszą Małą Ojczyznę i prosimy Cię, abyś nie zapomniał o niej w swoich modlitwach do Pana.

Wybacz nam Ojcze nasze słabości, naszą małość i obdarz nas pokorą.

Dziękujemy Ci za to, że byłeś, jesteś i będziesz Ojcze Nasz Polski.

Po tych słowach zebrani uczcili pamięć Ojca Świętego minutą ciszy.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył XXIX Sesję Rady Powiatu we Wrześni i oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób, stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji - lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

 

Ad. 2.

Przewodniczący Rady poinformował, że do Biura Rady nie wpłynęły uwagi do protokołu z obrad XXVIII Sesji i poddał jego przyjęcie pod głosowanie.

Protokół z obrad XXVIII Sesji Rady Powiatu Wrzesińskiego został przez radnych przyjęty 18 głosami „za”, przy 0 głosie ”przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących”.

Ad.3.

W dalszej części posiedzenia Przewodniczący Rady przedstawił radnym następujący porządek obrad:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej Sesji Rady Powiatu.

  3. Przedstawienie porządku obrad.

  4. Sprawozdanie Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

  5. Sprawozdanie Przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.

  6. Przedstawienie rocznego sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów we Wrześni za rok 2004.

  7. Sprawozdania Wydziału Promocji, Kultury i Integracji Europejskiej dotyczące pozyskiwania funduszy pomocowych (przedakcesyjnych, strukturalnych) Unii Europejskiej.

  8. Podjęcie uchwał w sprawie:

    1. wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie udziałów w nieruchomości oznaczonej działką nr 1271/11 o pow. 0,1479 ha zapisanej w KW Nr 34318,

    2. ustanowienia służebności gruntowej,

    3. wyrażenia zgody na użyczenie nieruchomości zabudowanej położonej w Zielińcu, gmina Kołaczkowo, oznaczonej wg ewidencji gruntów działką nr 235/15, a zapisanej w KW Nr 28174 jako własność Powiatu Wrzesińskiego,

    4. zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów we Wrześni w 2004 roku.

  9. Interpelacje i zapytania radnych.

  10. Wolne głosy i wnioski.

  11. Zamknięcie obrad.

Ponieważ radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 4. 

Ad. 4.
W punkcie tym Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdanie z działań Rady Powiatu podejmowanych w okresie międzysesyjnym i zapoznał radnych z pismami, jakie wpłynęły do Rady w omawianym okresie.– załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Po wysłuchaniu sprawozdania radny M. Łosiński prosił Przewodniczącego o wyjaśnienie jakie pytania zostały zadane przez Zarząd Oddziału ZNP. Przewodniczący Rady odczytał treść pisma ZNP – załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Ad. 5.

Sprawozdanie z prac Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym i realizację wykonania uchwał w tym okresie przedstawił Przewodniczący Zarządu D. Jaśniewiczzałącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

O godz. 15 23 na salę obrad przybył radny W. Ossoliński zwiększając ilość osób uczestniczących w posiedzeniu do 19.

Po wysłuchaniu sprawozdania głos zabrał radny M. Łosiński mówiąc, że pan Starosta przedstawił uchwałę Zarządu o ustanowieniu służebności gruntowej, a nie podał numeru tej uchwały. Radny zwrócił się z prośbą o podanie tego numeru i wyjaśnienie o jaką służebność chodzi.

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił radnym biorącego po raz pierwszy udział w Sesji Komendanta Powiatowego Policji we Wrześni pana mł. insp. mgr Jarosława Gruszczyńskiego i poprosił go o krótkie przedstawienie się. Zabierając głos Komendant J. Gruszczyński powiedział, że został powołany na to stanowisko dnia 21 marca br. przez Komendanta Wojewódzkiego i dodał, że aby policja działała skutecznie musi odbywać się to w oparciu o współpracę ze środowiskiem lokalnym.

W dalszych słowach nakreślił kierunki działania, jakie zamierza powziąć w swojej pracy.

- Sprawy dotyczące funkcjonowania policji, reagowania i zachowania się policjantów, szczególny nacisk będzie położony na sposób postępowania, reagowania i podejścia do zdarzeń, które wystąpią na terenie miasta, czy powiatu, wygląd zewnętrzny, czyli umundurowanie policjanta. W przypadku jakichkolwiek sygnałów odnośnie nieprawidłowego zachowania funkcjonariuszy reakcja będzie natychmiastowa, aby pewne naganne zachowania tępić, ponieważ realizując program włączenia się policji w życie społeczne, policja musi się zmieniać, aby dostosowywać się do potrzeb społecznych.

- Działania w zakresie lustracji rejonów odpowiedzialności zaczynając od określenia stanu bezpieczeństwa na dzień dzisiejszy, dotyczy to także bezpieczeństwa pożarowego, sanitarnego, bhp oraz szereg innych dziedzin życia, które są ważne dla społeczności lokalnej. Odbywać się to będzie przy współudziale policjantów dzielnicowych z przedstawicielami poszczególnych sołectw, rad gminnych i taki zbiorczy protokół na temat stanu bezpieczeństwa zostanie przekazany Staroście.

- Podjęcie działań w zakresie „Zero tolerancji”. Ze względu na zbyt niskie dofinansowanie policji trudno jest, aby zajmowała się ona wszystkimi programami i dlatego jest propozycja, aby w każdej gminie wybrać jeden temat najważniejszy w zakresie bezpieczeństwa, który stanowi największy problem dla społeczności lokalnej i w tym zakresie podjąć działania w ramach programu „Zero tolerancji”. Działania służb oraz policji będą zdecydowane i będą ukierunkowane na restrykcyjne działania w zakresie wykroczeń wynikające z kodeksu wykroczeń, czy kodeksu karnego.

W dalszej części wypowiedzi Komendant zwrócił uwagę także na szerzący się problem narkotykowy oraz dodał, że jeżeli policja będzie realizować wspomniane wcześniej zadania, przyczyni się to do poprawy stanu bezpieczeństwa na terenie Powiatu Wrzesińskiego, ponieważ na dzień dzisiejszy badania opinii publicznej wskazują, że społeczeństwo czuje się coraz bardziej zagrożone, natomiast w swoim miejscu zamieszkania czuje się bezpieczne. Komendant zwrócił uwagę na tą rozbieżność i dodał, że jego zdaniem media są przyczyną, że społeczeństwo czuje się zagrożone i ma poczucie, że to zagrożenie wzrasta, a z drugiej strony policja miała nadzieję, że odejście Ojca Świętego spowoduje, że poprawi się coś w zakresie bezpieczeństwa, natomiast po dwóch, czy trzech dniach widać, że żadnych zmian nie ma, a policja i inne służby będą miały nadal dużo do zrobienia.

Na zakończenie swojej wypowiedzi Komendant J. Gruszczyński powiedział, że liczy na współpracę, a także na wsparcie finansowe, ponieważ środki przekazywane na sprzęt i dofinansowanie policji są z roku na rok coraz mniejsze oraz zwrócił się z prośba o zarezerwowanie w budżecie środków finansowych na tzw. patrole płatne, które pozwolą na zwiększenie ilości policjantów w mundurze w rejonach szczególnie zagrożonych i dodał, że dokona wielu zmian organizacyjnych, polegających miedzy innymi na zwiększeniu ilości policjantów w mundurze. Będą także podjęte działania w zakresie powołania „grupy samochodowej”, ponieważ przestępczość samochodowa na terenie Powiatu Wrzesińskiego staje się problemem, w której uczestniczą coraz częściej osoby nieletnie. Kończąc Komendant zwrócił się do obecnych na sali dyrektorów placówek oświatowych prosząc, aby skoordynować przepływ informacji o nagannych zachowaniach nieletnich na terenie szkół pomiędzy policją a szkołami Powiatu Wrzesińskiego.

Przewodniczący Rady podziękował Komendantowi za wystąpienie i w imieniu wszystkich radnych życzył sukcesów w pracy zawodowej, a następnie wrócił do realizacji porządku obrad i zadanego wcześniej pytania przez radnego M. Łosińskiego prosząc Starostę D. Jaśniewicza o udzielenie odpowiedzi.

Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że nastąpiło przejęzyczenie i przyjęto projekt uchwały Rady w sprawie ustanowienia służebności gruntowej.

Ad. 6.

Realizując kolejny punkt porządku obrad Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu Powiatowego Rzecznika Konsumentów Elżbietę Staszak Małecką i przedstawienie sprawozdania z działalności Rzecznika za rok 2004 – załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

O godz. 1539 salę obrad opuścił radny M. Łosiński, pomniejszając ilość osób biorących udział w posiedzeniu do 18.

Po zakończeniu przedstawiania informacji przez Rzecznika Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad powyższym materiałem.

Z uwagi na brak głosów w dyskusji, Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 7 porządku obrad.

O godz. 1544 na salę obrad przybył radny M. Łosiński . Aktualna ilość radnych biorących udział w posiedzeniu – 19.

O godz. 1555 salę obrad opuścił radny K. Wojciechowski pomniejszając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 18.

Ad. 7.

W punkcie tym inspektor w Wydziale Promocji Anna Korzeniewska przedstawiła sprawozdanie Wydziału Promocji dotyczące pozyskiwania funduszy pomocowych (przedakcesyjnych, strukturalnych) Unii Europejskiej – załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad powyższym sprawozdaniem oraz dodał, że projekty złożone, które otrzymały wsparcie finansowe ze środków Unii Europejskiej są na łączną kwotę 5.338.212,- zł. Natomiast w projektach złożonych, które są aktualnie oceniane w Instytucjach Wdrażających - działanie 2.5 „Nowi mikroprzedsiębiorcy w powiecie wrzesińskim. Program kompleksowego wsparcia” ,realizowane przy współpracy powiatu wrzesińskiego z Grupą Edukacyjną „Czarneccy” z Poznania jest na około 6.000.000,- zł. Przewodniczący zwrócił uwagę na to, że wielkość tych środków finansowych jest dość znaczna i ważny jest fakt, że część tych zadań jest realizowanych w ramach zadań Powiatowego Urzędu Pracy.

Następnie głos zabrał radny E. Plewiński, który zwrócił się z zapytaniem dotyczącym przebudowy drogi powiatowej Kołaczkowo – Wszembórz; czy powiat ma zabezpieczone 15 % środków na zrealizowanie tej inwestycji oraz i czy jest gwarancja, że w tym roku ta droga zostanie przebudowana.

Odpowiedzi udzieliła A. Korzeniewska mówiąc, że jeśli chodzi o projekt na przebudowę drogi Kołaczkowo – Wszembórz, to wniosek i studium wykonalności są już gotowe i trwa teraz oczekiwanie na termin ogłoszenia konkursu przez Urząd Marszałkowski, który jest Instytucją Wdrażającą i który ocenia wnioski pod względem formalnym i merytorycznym, a następnie wydaje decyzję i jeżeli jest ona pozytywna wówczas następuje podpisanie umowy i uruchomienie środków finansowych. A. Korzeniewska zaznaczyła, że niestety nie ma 100 % gwarancji na otrzymanie tych środków i zaznaczyła, że wnioski są przygotowywane przy pełnym zaangażowaniu i kompetencji.

Z uwagi na brak kolejnych głosów w dyskusji Przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad i zaproponował 10 minut przerwy.

W tym czasie radny M. Łosiński złożył wniosek formalny, aby w przerwie dostarczono radnym kserokopię wypisu z aktu notarialnego dotyczącego działki 1271/11 i ksero postanowienia o wpisie.

Przewodniczący Rady o godz. 16.20 ogłosił 10 minut przerwy. Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił obrady i poinformował, że radni otrzymali materiały, o które prosił przed przerwą radny M. Łosiński i przystąpił do realizacji punktu 8 porządku obrad.

Ad. 8

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie udziałów w nieruchomości oznaczonej działką nr 1271/11 o pow. 0,1479 ha zapisanej w KW Nr 34318.

Wyjaśnień w tej sprawie udzieliła p.o. Naczelnika Anna Wolska mówiąc, że projekt powyższej uchwały ma na celu realizację Uchwały 193/XXIX/ 2005 podjętej na poprzedniej Sesji , będącej wyrażeniem woli przekazania praw własności Powiatu na rzecz Województwa Wielkopolskiego nieruchomości oznaczonej nr 1271/11. Przekazanie 100% prawa własności należącego do Powiatu Wrzesińskiego gwarantuje kontrolę nad tą nieruchomością, głównie w zakresie realizacji celu na jaki będzie ona darowana – chodzi o cel dydaktyczno-oświatowy, gwarantuje także funkcjonowanie istnienia na terenie Powiatu Wrzesińskiego placówki oświatowej Województwa Wielkopolskiego, w sytuacji nie realizacji powyższego celu również umożliwia do podjęcia działań zmierzających do odwołania darowizny. Naczelnik dodała, że dlatego celowym jest uzyskanie od pozostałych właścicieli tej nieruchomości ich udziałów w taki sposób, aby Powiat Wrzesiński stał się jedynym właścicielem tej nieruchomości.

Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję na temat powyższego projektu uchwały.

W dyskusji udział wzięli radni M. Łosiński, W. Skupiński.

Zabierając głos radny M. Łosiński powiedział, że jego wypowiedź na temat tego projektu uchwały będzie w odniesieniu do uchwały 193 podjętej na poprzedniej Sesji Rady Powiatu, o której to lokalna prasa pisała, że radni Łosiński i Wojciechowski mieli zastrzeżenia prawne do tej uchwały. Radny poinformował, że wniósł do Wojewody o uchylenie uchwały 193, z uwagi na to, że zdaniem radnego została ona podjęta niezgodnie z prawem i dzisiejszy wyciąg z ksiąg wieczystych i poświadczony skrócony odpis księgi wieczystej zawiadomienia utwierdza radnego w tym stwierdzeniu. Radny przypomniał, że na XXIX Sesji podejmował tą kwestię, że Rada nie może podarować nieruchomości 1271/11 Marszałkowi, chociaż sam nie był przeciw tej darowiźnie na cele edukacyjne, natomiast proponował zmianę w zapisie uchwały tak, żeby miała ona moc prawną. Radny przypomniał treść uchwały 193 mówiącej o podarowaniu całej nieruchomości, z wypisu jednak wynika, że radny miał rację zgłaszając wcześniejsze uwagi i Powiat w dziale 2 jest wpisany w ułamkowej części, w związku z tym jest to współwłasność. Radny M. Łosiński dodał, ze odpowiadając tym samym na zastrzeżenia Naczelnik A. Wolskiej współwłasność i własność nie jest to samo i określa to Kodeks Cywilny, są to zapisy dwóch działów, dział 1 i 4, gdzie dział pierwszy mówi o własności, natomiast dział czwarty o współwłasności. Radny przytoczył treść Kodeksu mówiący o tym, że właściciel dysponuje swoją nieruchomością do wysokości udziału swojego w tej nieruchomości, dlatego Powiat nie mógł darować całej tej nieruchomości 1271/11. Na zakończenie swojej wypowiedzi radny stwierdził, że gdyby ta uchwała o podarowaniu na własność Powiatu wyprzedzała uchwałę 193 podjętą miesiąc temu, to byłoby dobrze i nie byłoby dyskusji na ten temat ani wniosku radnego do Wojewody o uchylenie uchwały 193, dlatego , że zaistniał wówczas stan faktyczny, który nie był zgodny z rzeczywistością, ponieważ w dniu podjęcia uchwały Powiat nie był właścicielem całości tej nieruchomości, co potwierdza wypis z księgi wieczystej nieruchomości.

W dalszej części dyskusji głos zabrał radny W. Skupiński, który poinformował, że na posiedzeniu Komisji Budżetowej zgłoszono wniosek, aby uściślić § 1 projektu uchwały dopisując adres przy którym znajduje się nieruchomość.

Z uwagi na brak głosów w dyskusji Przewodniczący Rady przystąpił do przegłosowania zaproponowanej poprawki zgłoszonej przez Przewodniczącego Komisji Budżetowej.

Rada Powiatu w obecności 18 radnych – 13 głosami „za”, 5 głosach „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw” przyjęła zgłoszoną autopoprawkę.

W tym momencie na salę obrad przybył radny K. Wojciechowski zwiększając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 19.

Przewodniczący Rady przystąpił do przegłosowania projektu uchwały wraz z autopoprawką.

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 12 głosami „za”, 7 głosach „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw” przyjęła uchwałę nr 194/XXIX/2005 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie udziałów w nieruchomości oznaczonej działką nr 1271/11 o pow. 0,1479 ha zapisanej w KW Nr 34318.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie ustanowienia służebności gruntowej.

Naczelnik A. Wolska wyjaśniła, że w związku ze sprzedażą nieruchomości oznaczonej nr 3649/1, która stanowiła własność Gminy Września, graniczącą z działką nr 3800/51 stanowiącą własność Powiatu Wrzesińskiego oraz z uwagi na brak dostępu działki 3649/1 do drogi publicznej zaistniała konieczność ustanowienia służebności gruntowej w celu ustanowienia drogi koniecznej. Dotychczas ustanowiona droga konieczna przez teren przedszkola „Miś Uszatek” i w bliskości bloków przy ulicy Kilińskiego spowodowała powstanie dużego konfliktu społecznego. W związku z powyższym zwrócono się z prośbą o uwzględnienie możliwości ustanowienia służebności drogi koniecznej na nieruchomościach przyległych. Z tego względu, że nieruchomości te są własnościami Powiatu. Rozważano kilka możliwości, zarówno ustanowienie służebności drogi koniecznej od strony ulicy Kościuszki, jak i od strony ulicy Kilińskiego, natomiast rozwiązanie przedstawione w projekcie uchwały uznano za najbardziej optymalne i dogodne dla wszystkich stron.

Służebność drogi koniecznej będzie się więc mieścić na terenie Powiatu, drogę tą wybuduje właściciel działki 3649/1, będzie ona ogrodzona 4 metrowym płotem. Inwestor zobowiązał się także do ogrodzenia boiska szkolnego, wybudowania bieżni i uporządkowania tego terenu. Poza tym, w związku z rozważaniem ustanowienia służebności gruntowej, rozważano także zwiększenia bezpieczeństwa wokół szkoły, a mianowicie został złożony wniosek o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego w taki sposób, ze odcinek ulicy Koszarowej na wysokości budynku szkoły zostanie wyłączony z ruchu. Natomiast dla ruchu zostałby otworzony odcinek ulicy Koszarowej od szkoły do ulicy Batorego. Na zakończenie swojej wypowiedzi naczelnik dodała, że podjęcie tej uchwały doprowadzi do zażegnania konfliktu społecznego, uporządkowania nieruchomości będących w zarządzie szkoły, usprawnienia organizacji ruchu w rejonie szkoły przy ulicy Koszarowej oraz zwiększenia bezpieczeństwa uczniów jej uczniów.

Przewodniczący Rady otworzył następnie dyskusję nad powyższym projektem uchwały. W dyskusji udział wzięli: radny M. Łosiński, radna A. Kostrzewska, G. Trocha oraz Starosta D. Jaśniewicz.

Radny M. Łosiński nawiązał w swojej wypowiedzi do informacji Naczelnik A. Wolskiej w sprawie wystąpienia z wnioskiem o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego i prosił o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy zmiana tego planu miała uwzględniać także drogę do działki 3649/1 i otwarcie drogi części drogi ul. Koszarowej w kierunku ul. Batorego.

Radna A. Kostrzewska przedstawiła stanowisko Klubu Obywatelskie Forum Samorządowe mówiąc, że rozwiązanie problemu będącego tematem projektu uchwały jest rzeczą konieczną z uwagi na fakt, ze lada dzień nastąpi w tym rejonie wzmożony ruch pojazdów ciężkich. Radna zaznaczyła, że co do ustanowienia służebności gruntowej drogi koniecznej Klub nie ma żadnych wątpliwości, natomiast są zastrzeżenia co do trybu i sposobu załatwienia tej sprawy. Jeżeli mówi się o bezpieczeństwie uczniów, to wprowadzenie ruchu pojazdów pomiędzy budynkiem szkoły, a budynkiem, gdzie znajduje się sala gimnastyczna, niewiele ma wspólnego z bezpieczeństwem, dlatego zdaniem Klubu wyjazd z tej działki powinien prowadzić bezpośrednio na ul. Kościuszki, a rozwiązanie tej kwestii powinno wyglądać w ten sposób, że 3 m Gmina Września powinna kupić od właściciela działki pana Wolnowskiego i 3 m powinien przekazać Powiat Wrzesiński z tego pasa gruntu, który jest w szczycie budynku, w którym znajduje się sala gimnastyczna. Radna kontynuując powiedziała, że Klub ma zastrzeżenia także co do tego, że aby wyjechać na ul. Kościuszki trzeba pokonać skręt pod kątem 90 0, jest to utrudnienie, które da o sobie znać w momencie przejazdu ciężkiego sprzętu. Radna dodała, ze jak ktoś kupuje działkę, która nie ma dojazdu, powinien liczyć się z konsekwencjami ponoszenia dodatkowych kosztów, natomiast kwestia zlikwidowania ruchu pod oknami tych trzech bloków i przedszkola wydaje się rzeczą jak najbardziej uzasadnioną. W dalszej części wypowiedzi radna zwróciła uwagę, że na posiedzeniu Komisji Budżetowej wynikła kwestia, że nie będzie dojazdu do części garaży, które będą zbudowane za kinem „Trójka” przez mieszkańców ul. Kościuszki. Istnieje w związku z tym niebezpieczeństwo, że część właścicieli garaży może mieć pretensje, które mogą mieć finał w sądzie, ponieważ warunki, w jakich nabywali te nieruchomości były inne, aniżeli te, które powstały teraz. Na zakończenie swojej wypowiedzi radna A. Kostrzewska powiedziała, że Klub OFS wstrzyma się od głosu, aby zaakcentować to, że Klub ma zastrzeżenia co do sposobu rozwiązania tej kwestii, natomiast jest spokojny co do tego, że ten ruch pojazdów na terenie przedszkola i pod oknami tych trzech bloków nie będzie się odbywał.

Następnie głos zabrał radny M. Łosiński, który w swojej wypowiedzi zwrócił uwagę na kilka spraw. Pierwsza sprawa dotyczy skierowania wniosku o zmianę planu przestrzennego zagospodarowania. Cyt.: „chciałbym zauważyć, że to my, radni o pewnych rzeczach decydujemy i dzisiaj mamy podjąć tą decyzję, a ktoś wcześniejsza nas podejmuje decyzje o zmianach w planie przestrzennego zagospodarowania nie czekając na podjęcie uchwały o służebności. Dzisiaj dyskutujemy na ten temat, a od tygodnia, czy od dwóch tygodni jest już wniosek o zmianę w tym planie. Uważam, że tym działaniem dano podstawę, żebym twierdził, że niektórzy przynajmniej radni są traktowani jako kwiatek do butonierki i de facto niepotrzebni wcale, żeby z nimi dyskutować , można to za plecami podejmować takie znaczące decyzje. Dzisiaj mamy decydować o służebności, a już wniosek o zmianę w planie zagospodarowania przestrzennego jest. To jest kpina, to jest po pierwsze, po drugie, niedopuszczalnym jest w ogóle koło przedszkola prowadzenie drogi, tu rozumiem i mieszkańców i także Zarząd Powiatu, że nie chce się na to zgodzić, jest to działanie na rzecz mieszkańców i trudno konfliktowa to. Po trzecie pan P. Mikołajewski powinien sobie zdawać sprawę, że są kłopoty z tą działką i dziwi mnie to, że wczoraj na Komisji Budżetowej pani A. Wolska Naczelnik Wydziału stwierdziła, że nie kupiono ziemi pana Wolnowskiego z uwagi na to, że była za droga. A powiem, a co nas to obchodzi. Inwestor inwestując w działkę powinien zdawać sobie sprawę z kosztów, jakie niesie tworzenie nowej drogi. Dlatego, że ktoś nie chce wykupić drogi dojazdowej do budynku, który w przyszłości ma firma „WESEL” wybudować my musimy dzielić boisko sportowe z przeznaczeniem dla dzieci i właściwie de facto z tej działki robić jakiś twór- dziwoląg. Cały ten obiekt jest przeznaczony na działalność sportową. Jeszcze nie tak dawno wszyscy byli przeciwni temu, żeby tam jakakolwiek droga była. Następną kpiną, na którą chciałbym zwrócić uwagę, jest to, że jeszcze nie ma decyzji Rady o służebności, a już wycina się drzewa. Tak się składa, że ten cały grunt jest w zarządzie trwałym szkoły i to szkoła decyduje o tym, czy te drzewa wycinać, czy nie wycinać. Chciałbym usłyszeć odpowiedź, kto wydał decyzję przed podjęciem przez Radę Powiatu decyzji o ustaleniu służebności na wycięcie drzew i prowadzenie tej drogi pośrodku boiska sportowego. Po co w ogóle decydować o czymś takim, kiedy wcześniej już ktoś podjął decyzję za nas. Po co się w ogóle pyta radnych o podjęcie projektu uchwały, kiedy stosuje się już pewne pisma, działania zmierzające do tego, żeby tamta służebność była, wycina się drzewa, prowadzi się jakieś prace bez zgody zarządcy tego terenu. Sprawa zamknięcia ulicy Koszarowej w jakimś fragmencie jest naprawdę problemem z uwagi na to, że ten temat jest podejmowany od wielu lat i wprowadzony tam ruch stwarza zagrożenie dla uczniów tej szkoły, którzy przechodząc na lekcję w-f na boisko niestety muszą przejść przez dosyć ruchliwą drogę ul. Koszarową. Zamknięcie tej drogi spowoduje tak, jak już p. radna A. Kostrzewska powiedziała komplikacje dla naprawdę kilkuset osób, z uwagi na to, że do dzisiaj nikt nie pytał o zgodę ludzi, którzy mieszkają w okolicach właśnie końcówki ul. Koszarowej, czy im będzie odpowiadać wzmożony ruch od ul. Batorego. Tam wiem, że kiedyś też był konflikt związany z otwarciem tej drogi. Ten pomysł nie zrodził się teraz, już funkcjonuje w świadomości mieszkańców ul. Koszarowej od kilku lat i też nie było przyzwolenia społecznego, czy ktoś w ogóle skonsultował z nimi, czy spotkał się, wytłumaczył, czy znalazł jakieś rozwiązanie. Dlatego, ja uważam, że powinniśmy, nie ze złośliwości, proszę nie brać tego pod uwagę, ale jeżeli w tej chwili zamkniemy tą drogę, poczynimy pewne nie przemyślane rzeczy, to będzie to rodzić skutek taki, że dzisiaj Państwo, którzy przyszli na Sesję i nie chcą mieć drogi przy przedszkolu, będą usatysfakcjonowani, natomiast nie będą usatysfakcjonowani wszyscy, którzy mieszkają w obrębie ul. Koszarowej i będą musieli objeżdżać kilka km, żeby postawić swój garaż, czy żeby dojechać do mieszkań swoich w rejonie końcówki ul. Koszarowej. Tak, że uważam, że powinniśmy skonsultować, ja proponowałem wczoraj na Komisji Budżetowej, żeby nie podejmować tej uchwały, a tylko tymczasowo wyrazić zgodę na budowę tej drogi, musimy wszyscy znaleźć wyjście z tej sytuacji, nie róbmy tego na szybko, na zasadach takich, bo tak musi być. Niech ta droga dojazdowa będzie, wymyślimy może po prostu wariant inny, a jeśli nie, to podejmiemy wariant ten, ale w ostateczności, po konsultacjach ze wszystkimi ludźmi mieszkającymi przy ul. Koszarowej. Tak, że sposób traktowania radnych uważam za skandaliczny i mam nadzieję, że się więcej w tej Radzie nie powtórzy, z racji tego, co pan Przewodniczący mówił o naszym Wielkim Rodaku, to jest jedno, a drugie, chociażby z racji tego, że Powiat Wrzesiński wstąpił w szranki konkursu „Przejrzysty Powiat” i to do czegoś zobowiązuje, żeby nie stawiać radnych w takich sytuacjach, że za plecami się działa, a dzisiaj jako kwiatek do butonierki mamy stanowić, chciałbym się dowiedzieć komu.

Panie Przewodniczący, jeszcze ostatnie zdanie. Ja nie mogę nad tym głosować, składam wniosek o odłożenie tego w czasie i zastanowienie się normalnie w rzeczowej dyskusji z radnymi i z mieszkańcami, w jaki sposób ten problem rozwiązać. Ja gwarantuję, że będę za tym, żeby pan Mikołajewski miał drogę dojazdową , ale żeby to nie rodziło konfliktów społecznych i żebyśmy znaleźli najlepsze rozwiązanie, ale nie na szybko”.

Przewodniczący Rady udzielił następnie głosu Staroście D. Jaśniewiczowi. Starosta powiedział, że konflikt dotyczący dojazdu do nieruchomości trwa od ponad roku. To nie jest rzecz, która urodziła się wczoraj, to nie jest rozwiązanie, które znaleźliśmy z dnia na dzień, tylko szukaliśmy odpowiedniego rozwiązania. Jeżeli chcemy poważnie traktować swoją rolę jako radnych powiatowych, chciałbym, abyśmy racjonalnie podchodzili do rozwiązywania problemów, problemów prawda jest następująca. Działka zakupiona, do działki tej została ustalona służebność na sąsiedniej nieruchomości, jeżeli działkę sprzedawała Gmina Września, to gmina ustanowiła służebność dla swojej sąsiedniej nieruchomości. I dla potencjalnego nabywcy w zasadzie sprawa byłaby nieistotna. On ma nieruchomość ze służebnością, wykonuje drogę i realizuje swoje zadanie. Oczywiście możemy przytoczyć kilka, czy kilkanaście hipotetycznych rozwiązań, tylko rozważmy, które z tych rozwiązań są możliwe i dopuszczalne. Jeżeli mówimy o wyjeździe od ul. Kościuszki, ten wariant był również rozpatrywany, zresztą obecni dzisiaj mieszkańcy uczestniczyli w części tej rozmowy, kiedy byli mieszkańcy nieruchomości zamieszkałej przy ul, Kościuszki. Dojazd do tejże nieruchomości wzdłuż posesji pana Wolnowskiego jest niemożliwy ze względów technicznych, mianowicie droga, która mogła by być tam wytyczona zgodnie z obowiązującymi przepisami mogłaby być maksymalnie drogą 3 metrową, natomiast przepisy nie pozwalają na dojazd do nieruchomości drogą 3 metrową. Próba wykupu tej części nieruchomości i połączenia naszej części nieruchomości spotkała się ze sprzeciwem mieszkańców, którzy są współwłaścicielami tejże nieruchomości położonej przy ul. Kościuszki. Ponadto, każde z tych rozwiązań jest rozwiązaniem mającym szereg mankamentów, mianowicie przy każdym z tych wariantów potrzebna jest wycinka drzew. Wariant, który został przyjęty jest wariantem, w którym szkody materialne, czyli wycięcie drzew jest najmniejszy z tych wszystkich proponowanych rozwiązań: wzdłuż przedszkola, wzdłuż bloku na terenie koszar od ul Kościuszki, jeżeli ta droga miałaby spełniać swoje wymogi. Czyli, to rozwiązanie jest w zasadzie niewykonalne. Jedyne rozwiązania, o którym powiedziałem, jest albo przez teren przedszkola, które jest z pewnością o wiele bardziej uciążliwe, niż dojazd nie przez środek boiska, tylko między boiskami. Sprawa wyłączenia części ul Koszarowej z ruchu, jest odpowiedzią na wielokrotne postulaty dyrekcji szkoły , że droga przebiegająca w zasadzie przez środek obiektów szkolnych jest w zasadzie rozwiązaniem niedopuszczalnym, |Stąd szukaliśmy rozwiązania optymalnego, najmniej uciążliwego, uciążliwego uciążliwego drugiej strony najmniej kosztownego. I w moim przekonaniu jeżeli mamy dobrą wolę i chcemy rzeczy widzieć takimi, jakimi są , to jest to rozwiązanie optymalne. Wyłączenie części ul Koszarowej spowoduje poprawę bezpieczeństwa , a nie pogorszenie bezpieczeństwa uczniów szkoły. Jeżeli mówimy o dodatkowych 61 garażach, to musimy wiedzieć, że ten ruch ulegnie wzmożeniu, bo garaże te wykupiły osoby nie tylko mieszkające w rejonie tzw. starych koszar, ale wykupiły je również osoby spoza tego terenu, czyli jeżeli do tych garaży byłby dojazd jednostronny od ul. Kościuszki, czyli de facto mielibyśmy do czynienia ze wzmożeniem ruchu. Pozwoliliśmy sobie sprawdzić przyszłych właścicieli garaży na tym odcinku i garaże są budowane w sąsiedztwie ul Batorego, Batorego nie ul Kościuszki, czyli naturalnie bliższym wyjazdem jest ul. Batorego. W każdym bądź razie udrożnienie ruchu z obu kierunków, czyli z ul. Batorego i z ul. Kościuszki bez przelotu między tymi dwoma ulicami powoduje w moim przekonaniu poprawę bezpieczeństwa zarówno uczniów szkoły, jak i ograniczenie bez można powiedzieć uciążliwości ruchu w tym rejonie. Chciałbym nadmienić, że deklaracje, mamy to dzisiaj przygotowane na piśmie inwestora, czyli firmy „WEXEL” zobowiązania się do wykonania prac porządkowych wokół tego terenu. Jest to moim zdaniem bardzo duży nakład, który pozwoli szkole zagospodarować ten teren. Ci z Państwa, którzy znają to miejsce wiedzą, że nie jest on uporządkowany na dzień dzisiejszy. Zostanie on ogrodzony, zabezpieczony, zostaną pobudowane bieżnie wokół tego boiska, co w znakomity sposób poprawi standard tego obiektu przy nie wydatkowaniu środków powiatowych. Jak wcześniej pani Naczelnik zaznaczyła zobowiązania te bierze na siebie inwestor. Chciałbym, abyśmy mieli świadomość, że jest to rozwiązanie optymalne i w zasadzie w moim przekonaniu i w przekonaniu służb, które od pewnego czasu nad tym pracują, nie powiem z dużą determinacją, aby znaleźć rozwiązanie kompromisowe i w moim przekonaniu jest to na dzień dzisiejszy kompromis najkorzystniejszy. Co się tyczy wycinki drzew, Starosta zaznaczył, że każdy z wariantów przewiduje wycinkę drzew, natomiast ten wariant zakłada najmniejszą liczbę wyciętych drzew. Wycinkę drzew można prowadzić do określonego czasu, w związku z czym, termin wycinki spowodowany był tym, że drzew nie można wycinać w kwietniu, w maju, aż do okresu później jesieni, czyli należy mieć świadomość tego, że nie poczynienie tych prac spowodowałoby praktycznie storpedowanie tego projektu nad którym dzisiaj rozważamy. Decyzję podjął Powiat po konsultacji z dyrektorem szkoły. Została dokonana wizja lokalna z udziałem dyrektora i na miejscu sprawdziliśmy w jaki sposób mogłaby ta droga przebiegać, oczywiście z konsekwencją jaką jest wycinka drzew. Do tego chciałbym dodać, że mamy również pozytywną opinię dyrekcji szkoły dotyczącą takiego rozwiązania.

Zabierając głos radny G. Trocha powiedział, że Klub OFS nie jest przeciwny ustaleniu służebności dojazdu do działki, bo jest to problem społeczny, który należy rozwiązać. Radny zaznaczył, że uczestniczył w jednym ze spotkań o którym mówił Starosta, jako mieszkaniec ul. Koszarowej, spotkanie dotyczyło drogi dojazdowej poprzez działkę szkolną. Radny zwrócił uwagę, że nikt z mieszkańców na tym spotkaniu nie powiedział „nie”, natomiast powiedziano, że forma tego spotkania i zaskoczenie tym, że od razu muszą mieszkańcy podjąć decyzję. Była mowa, że dyrektor szkoły musi wyrazić zgodę, ponieważ dotyczyło to także terenu szkoły, bieżni, skoczni w dal, z której młodzież na dzień dzisiejszy korzysta i wówczas ze strony dyrektora szkoły nie było tej zgody. Pod koniec spotkania mieszkańcy zaproponowali, aby zastanowić się nad dojazdem na końcu działki szkolnej, czyli na końcu boisk, gdzie część terenu zajmuje gmina, a z części terenu Powiatu mieliśmy wydzielić na funkcję boiska do gry w piłkę nożną i to wydawało się wówczas najlepszym rozwiązaniem. Radny dodał, że wie, że mieszkańcy bloku na ul. Koszarowej również wyrazili swój sprzeciw i dlatego być może jest ta decyzja o służebności na środku tej działki, jednak warto byłoby zastanowić się wówczas na wydzieleniem tej drogi z terenu szkolnego, czyli z końca boisk szkolnych i to może też by nie komplikowało. Warto podkreślić to, iż pan Maciejewski wspomniał o czasie przejmowania budynków koszar teren szkolny już wówczas była propozycja rozwiązania sprawy dojazdu do tych terenów i właściwie wyłączenia ul. Koszarowej z ruchu, czyli ta droga miała służyć jako deptak i dojazd do wszystkich tych budynków miał być przy basenie, dlatego była robiona droga wzdłuż budynku „CENOS” , za terenem szkolnym i dlatego też poruszona została kwestia dojazdu do tej działki poprzez koniec działki szkolnej, aby umożliwić rozważenie tej kwestii dojazdu wzdłuż „CENOSU” i basenu, a na której na dzień dzisiejszy poruszają się także samochody ciężarowe, więc ta droga spełnia wymogi i za budynkiem kina być może warto by się zastanowić, czy jest tam dostateczna szerokość, wówczas zapewnilibyśmy pełne bezpieczeństwo młodzieży na terenie szkolnym i mielibyśmy rozwiązaną sprawę wyłączenia z ruchu terenu koszar. Na zakończenie radny podkreślił, że nikt z mieszkańców z ul Koszarowej nie powiedział wówczas „nie”.

W dalszej części dyskusji głos zabrał radny M. Łosiński cyt.: „ już mamy panie i panowie radni jeden problem z głowy, nie jest tak do końca, jak pan starosta mówi, należy tylko z ludźmi rozmawiać. Ja proponuję, aby ponownie do tego tematu wrócić, bo najlepszym wyjściem byłby dojazd do tej nieruchomości od ul Kościuszki. Natomiast, jeśli chodzi o wycinkę drzew panie Starosto, to oddanie w trwały zarząd szkole rodzi pewne komplikacje dla urzędu. To nie urząd jest stroną w postępowaniu, tylko szkoła i to szkoła powinna wystąpić z wnioskiem, wnioskiem wczoraj panią dyrektor rozmawiałem i nic o wycince drzew nie wiedziała, a drzewa od kilku tygodni są wycięte. To tyle, dziękuję.”

Przewodniczący Rady udzielił następnie głosu Staroście D. Jaśniewiczowi, który przypomniał radnemu G. Trocha, że na tych spotkaniach z mieszkańcami, pan Maciejewski powiedział, że to rozwiązanie nie jest rozwiązaniem korzystnym, ze względu na starodrzew, który jest w pasie tej ewentualnej planowanej drogi. Natomiast ten wariant o którym mowa ulokowania drogi na końcu boiska nie daje możliwości bezpośredniego dojazdu oraz wymagałoby to wycięcia 13 drzew w tym rejonie i praktycznie przedmiot konfliktu zostałby przeniesiony pod bloki na ul. Koszarowej.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do procedury głosowania.

W tym momencie o zabranie głosu poprosiła pani D. Majchrzycka, przedstawiciel obecnych na sali mieszkańców z ul. Kilińskiego i Przewodniczący Rady cofnął zamknięcie dyskusji udzielając głosu pani D. Majchrzyckiej. Mówczyni zaznaczyła, że mieszkańcy bloku przy ul. Kilińskiego dowiedzieli się o lokalizacji drogi pocztą tzw. Pantoflowa i w związku z tym mieszkańcy wystąpili z prośbą do urzędu gminy lipcu, nie teraz. Urząd Gminy zignorował te prośby. Pani podziękowała w tym miejscu panu staroście, wicestaroście, za okazaną pomoc w tej sprawie. Odpowiadając radnemu M. Łosińskiemu, pani D. Majchrzycka zaznaczyła, że obojętnie gdzie ta droga by była, to drzewa by musiały być wycięte. A jeżeli były by wycięte po stronie przedszkola, tamtych drzew jest bardzo dużo, sadzili je rodzice z dziećmi 30 lat temu i robiąc drogę przez teren przedszkola to jest nie fair. Pani D. Majchrzycka wypowiedziała się także na temat uciążliwości ul Kilińskiego w obrębie kina „Trójka”, w godzinach nocnych, kiedy młodzież wraca z dyskoteki.

W toku dyskusji głos zabrał radny M. Łosiński cyt.: ”szanowna pani, myśmy się chyba nie zrozumieli, bo ja mówiłem, że poprowadzenie drogi przez teren przedszkola jest absurdem. Mówiłem tylko o tym, tak jak pani mówi zostaliście zaskoczeni, to radni Powiatu Wrzesińskiego dowiadują się dokładnie tak samo i też są zaskakiwani, dlatego nie ma czasu, żeby zastanowić się nad wariantami, później są niedomówienia, bo się okazuje, że pan starosta mówi o tej drodze, że tam mieszkańcy wspólnoty przy ul. Koszarowej nie pozwalają, a się okazuje, że de facto nikt nie powiedział „nie”, tylko czuli się zaskoczeni. Wszyscy są zaskakiwani, dokumenty idą gdzieś o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego, radni o tym nie wiedzą, dlatego jednoznacznie powiedziałem, że tam ta droga przy przedszkolu jest nie do pomyślenia i chodziło, o to, by mieć czas zastanowić się nad innym wariantem. Jeśli chodzi o to, co pani powiedziała, że wszędzie trzeba będzie wycinać drzewa. Tak, ale jest pewna procedura wycinki drzew, ja mam pretensje do procedury, że nie została ona zachowana, bo wnioskował nie ten co powinien wnioskować.

Radny G. Trocha zgłosił się ponownie do zabrania głosu. Przewodniczący Rady zamierzał zakończyć dyskusję w tym temacie.

Przewodniczący Rady udzielił następnie głosu radnemu K. Wojciechowskiemu, który w kwestii formalnej stwierdził, że chciałby zaprotestować, że nie można tak, ponieważ radny G. Trocha występuje w imieniu Klubu OFS.

Przewodniczący Rady zgodził się udzielić głosu radnemu G. Trocha. Radny stwierdził, że odnosząc się do swojej wcześniejszej wypowiedzi dotyczącej drogi przy basenie, zmieniając plan zagospodarowania i tworząc dojazd od ul. Batorego otwieramy przejazd od ul. Kościuszki do ul. Batorego właśnie przez teren szkolny z drugiej strony.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję, prosząc radnych, aby wzięli pod uwagę wszystkie wysłuchane propozycje rozwiązania tej sprawy i przystąpił do procedury głosowania projektu uchwały.

Radna A. Głowacka zwróciła uwagę, że należy przegłosować wniosek radnego M. Łosińskiego o zdjęcie z porządku obrad tego projektu uchwały.

Przewodniczący Rady stwierdził, że wniosek o zdjęcie z porządku obrad należało złożyć na początku sesji, kiedy pytał, czy są jakieś uwagi do porządku obrad, natomiast po dyskusji Statut nie przewiduje takiej możliwości.

Radny M. Łosiński zwrócił się z zapytaniem do Przewodniczącego Rady” czy ja jako radny jestem jeszcze panu do czegoś potrzebny? Może ja wyjdę?”

Przewodniczący Rady cyt.: „ ja nie prowadzę prywatnego spotkania, jest procedura….”

Radny M. Łosiński cyt.: zgłosiłem wniosek formalny i proszę go przegłosować”.

Przewodniczący Rady sprecyzował wniosek radnego M. Łosińskiego pytając radnych, kto jest za zdjęciem z porządku obrad tego projektu uchwały i skonsultowanie tego z mieszkańcami. Za przyjęciem wniosku radnego głosowało 5 osób, natomiast 12 było „przeciw”, w związku z czym wniosek nie został przyjęty. Przewodniczący Rady poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustanowienia służebności gruntowej.

Rada w obecności 19 radnych uczestniczących w posiedzeniu, 11 głosami „za” i 8 głosami „wstrzymującymi” podjęła Uchwałę nr 195/XXIX/2005 w sprawie ustanowienia służebności gruntowej.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na użyczenie nieruchomości zabudowanej położonej w Zielińcu, gmina Kołaczkowo, oznaczonej wg ewidencji gruntów działką nr 235/15, a zapisanej w KW Nr 28174 jako własność Powiatu Wrzesińskiego.

Wyjaśnień w tej sprawie udzieliła p.o. Naczelnika A. Wolska mówiąc, że projekt uchwały obejmuje użyczenie nieruchomości obejmującej pałac i las na zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie między innymi promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej Metoda użyczenia została uznana za najkorzystniejszą z uwagi na możliwość takiej sytuacji występowania przez podmioty, którym użyczy się tej nieruchomości o środki finansowe z Unii Europejskiej na realizację zadań.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad powyższym projektem uchwały. W dyskusji głos zabrali radni: W. Skupiński, E. Plewiński, M. Łosiński i radna A. Głowacka.

W. Skupiński - Przewodniczący Komisji Budżetowej, poinformował, że na wczorajszym posiedzeniu Komisji zgłoszono wniosek, aby zawrzeć w projekcie uchwały, podmiot któremu Rada użycza tą nieruchomość.

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że ta kwestia była konsultowana z radcami prawnymi i poprosił o zabranie głosu radczynię prawną D. Wesołek.

Radca prawny D. Wesołek odpowiedziała, że nie jest jeszcze w 100% wiadomo, który podmiot będzie wykonywał te zadania, w związku z czym, ten projekt uchwały, przygotowany przez Zarząd jest jak najbardziej właściwy, ponieważ na dzień dzisiejszy MONAR – MARKOT stara się o tą nieruchomość, ale nie jest do końca pewne, czy ten podmiot będzie realizował te zadania. W projekcie uchwały jest wskazany cel, na jaki będzie użyczona ta nieruchomość i jest to pewne zabezpieczenie.

Zabierając głos radny E. Plewiński powiedział, że na posiedzeniu Komisji Budżetowej zwrócił uwagę czy w tym wypadku konieczne jest przeprowadzenie przetargu i padło stwierdzenia, że jeżeli samorząd nie jest zaangażowany finansowo, to można wskazać, że MONAR – MARKOT będzie tym podmiotem. Radny przypomniał, że konsultacje społeczne wypadły pomyślnie i społeczność Zielińca wyraziła zgodę na użyczenie tej nieruchomości MONAROWI, dlatego nie bardzo wiadomo, czy na dzień dzisiejszy samorząd powinien użyczać tą nieruchomość innemu podmiotowi. W swojej wypowiedzi radny podkreślił, że jest za tym, żeby jednak w projekcie uchwały był zapis o użyczeniu na rzecz MONAR – MARKOT.

Radca prawny D. Wesołek odpowiedziała, że zgadza się z radnym, ze można zmienić projekt uchwały i wskazać podmiot, ale w takiej wersji tego projektu przedłożonej przez Zarząd nie widzi niebezpieczeństwa. Natomiast zdaniem radczyni przetarg nie jest konieczny, ponieważ Ustawa o gospodarce nieruchomościami nie przewiduje przetargu.

Włączając się do dyskusji radna A. Głowacka wyjaśniła, że jest potrzebny konkurs, ale przeprowadzony na podstawie Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz na podstawie Ustawy o pomocy społecznej i nikt Zarząd z tego konkursu nie zwolni. Ta uchwała, którą Rada ma dzisiaj podjąć, jest dla Zarządu punktem wyjścia do ogłoszenia tego konkursu. Zarząd też chciałby, żeby to było Wielkopolskie Centrum Pomocy Bliźniemu MONAR – MARKOT, ponieważ tak, jak radny E. Plewiński powiedział są za tym mieszkańcy Zielińca, ale niemniej czasami może zdarzyć się, że do konkursu przystąpi także inny oferent. Na podstawie tej uchwały Zarząd musi ogłosić konkurs na tą działalność, a nie przetarg na użyczenie.

Radny E. Plewiński kontynuując powiedział, że nie chciałby polemizować, ale w uzasadnieniu do projektu uchwały jest zapis, że użyczenie nieruchomości w Zielińcu Wielkopolskiemu Centrum Pomocy Bliźniemu MONAR MARKOT jest uzasadnione.

Radna A. Głowacka wskazała, że w tym uzasadnieniu Zarząd także napisał, że zadania te można by szerzej realizować użyczając obiekt zespołu pałacowo – parkowego w Zielińcu temu podmiotowi.

Nastepnie głos zabrał radny M. Łosiński i powiedział, ze jego zdaniem ten temat został wczoraj na posiedzeniu Komisji Budżetowej wyjaśniony i dodał, ze zwrócił uwagę, że nie potrzeba uruchamiać procedury przetargowej z uwagi na to, że za uchwałą Rady nie idą żadne środki publiczne. Gdyby Powiat MONAROWI dofinansował jakąkolwiek kwotę, to ta kwota musiała by być rozparcelowana w formie konkursu, natomiast, jeżeli Rada daje w użyczenie, to jest to w gestii Zarządu. Zarząd podpisuje umowę z MONAREM, a Rada podejmuje uchwałę o użyczeniu.

Zamykając dyskusję Przewodniczący Rady powiedział, że Rada nie ryzykuje nic podejmując taką uchwałę.

Przewodniczący Rady przystąpił następnie do procedury głosowania nad powyższym projektem uchwały.

Rada w obecności 19 radnych uczestniczących w posiedzeniu, jednogłośnie - 19 głosami „za”, 0 głosami „wstrzymującymi” i 0 głosów „przeciw” podjęła Uchwałę nr 196/XXIX/2005 w sprawie wyrażenia zgody na użyczenie nieruchomości zabudowanej położonej w Zielińcu, gmina Kołaczkowo, oznaczonej wg ewidencji gruntów działką nr 235/15 , a zapisanej w KW Nr 28174 jako własność Powiatu Wrzesińskiego.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów we Wrześni w 2004 r.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad powyższym projektem uchwały. Z uwagi na brak głosów w dyskusji Przewodniczący przystąpił do procedury głosowania.

Rada w obecności 19 radnych uczestniczących w posiedzeniu, jednogłośnie - 19 głosami „za”, 0 głosami „wstrzymującymi” i 0 głosów „przeciw” podjęła Uchwałę nr 197/XXIX/2005 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów we Wrześni w 2004 roku.

Ad. 9.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad Przewodniczący Rady poinformował, ze została udzielona odpowiedź na interpelację i zapytał, kto z radnych chciałby zabrać głos.

Radny K. Wojciechowski powiedział, że nie przypomina sobie, czy w Statucie jest zapis, żeby Przewodniczący odczytywał treści odpowiedzi, żeby Rada mogła usłyszeć odpowiedzi na poszczególne interpelacje. Radny poinformował, że skierował dnia 1 marca br. interpelacje za pośrednictwem Przewodniczącego Rady do Starosty i nawiązując do wypowiedzi radnego M. Łosińskiego mówiącej o traktowaniu radnych, będzie to takim swoistym uzupełnieniem, w jaki sposób radni są traktowani. Radny zaznaczył, że w tej interpelacji zadał kilka pytań, między innymi, jakie były planowane i faktycznie wydatkowane środki w ramach subwencji oświatowej oraz czy powiatowa oświata była dofinansowana z innych pozycji budżetowych w latach 1999- 2004. w tym miejscu radny przytoczył uzyskaną na powyższe pytania odpowiedź - załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Zwracając się do Starosty D. Jaśniewicza radny powiedział, że mimo różnic w wielu kwestiach nie podejrzewa, że jest on autorem tych słów. Radny dodał, że nie chce się powoływać na szereg przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz szczegółowych zapisów samej ustawy o samorządzie powiatowym, ale nie może być tak, że radnego , w tym konkretnym przypadku powiatowego traktuje się w ten sposób, żądając od niego wykazania interesu publicznego. Radny dodał, że jest wiele uzasadnień, które mówią, że nie ma obligatoryjnego obowiązku, żeby radni musieli wykazywać interes publiczny. Wynika to z wyroku Sądu Administracyjnego, w którym wyraźnie jest zapisane, że radny może żądać informacji publicznej od organu samorządu w którym sam działa i nie musi on wykazywać, że jest ona potrzebna dla interesu publicznego. Radny kontynuując powiedział, że, odpowiedzi na te pytania są dla niego nie satysfakcjonujące i dodał, że na pytanie dotyczące ilu pracowników zatrudnionych jest w poszczególnych wydziałach Starostwa nie otrzymał w ogóle odpowiedzi. Radny K. Wojciechowski na zakończenie swojej wypowiedzi zwrócił się do Przewodniczącego Rady zgodnie z § 30 pkt. 5 Statutu Powiatu, o nakazanie panu Staroście udzielenia odpowiedzi i przekazał na jego ręce pismo o powyższej treści – załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady odpowiedział radnemu, że zgodnie ze Statutem zostanie nadany bieg tej sprawie, a następnie udzielił głosu Staroście D. Jaśniewiczowi.

Starosta D. Jaśniewicz powiedział, że jest to przedmiotem częstych nieporozumień, dotyczących informacji, które wymagają przygotowania i przetworzenia. Na jedną z poprzednich Sesji pan sekretarz R. Szczepaniak przygotował taką informację, które materiały można uzyskać bez żadnych problemów, a które wymagają przetworzenia, czyli określonej pracy. Aby dokonać takiego wyliczenia uzyskania subwencji oświatowej i środków spoza subwencji na realizację zdań oświatowych, należy wykonać dość dużą pracę, natomiast w sprawozdaniach z corocznego wykonania budżetu te informacje są wyraźnie zapisane i określone. Starosta zwrócił uwagę, że radny K. Wojciechowski jako starosta I – kadencji zna dokładnie sprawozdania z wykonania budżetu, natomiast, jeżeli potrzeba by konstruowania dodatkowych danych i dokonywania wyliczeń w przeciągu ponad 6 lat, to wymaga to dość dużego nakładu pracy i dlatego też ten zapis o wykazaniu interesu publicznego. Starosta następnie odczytał odpowiedź na pytanie zadane przez radnego K. Wojciechowskiego - załącznik nr 8 do niniejszego protokołu, dotyczącego wykazu zatrudnienia w Starostwie Powiatowym.

Zabierając głos radny K. Wojciechowski powiedział, że nie będzie toczył dalej tej polemiki, a problem polega na tym, że radny nie pytał, jaki jest stan zatrudnienia na koniec 1999 roku, ponieważ to wiadomo, ale pytanie dotyczyło, ilu pracowników pracuje w poszczególnych wydziałach Starostwa oraz zwrócił się do Przewodniczącego Rady i ponowił prośbę o nakazanie Staroście udzielenia odpowiedzi.

Przewodniczący Rady udzielił następnie głosu radnemu M. Łosińskiemu. Radny pytał odnośnie informacji przekazanej przez Starostę, a dotyczącą obiektu sportowego przy ul. Koszarowej, że inwestor ogrodzi teren i wybuduje bieżnie, czy bieżnia wybudowana na tym terenie będzie spełniała wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, dotyczące obiektów sportowych dopuszczonych do użytkowania przez szkoły.
Zabierając głos Starosta D. Jaśniewicz zapytał radnego M. Łosińskiego, czy był na terenie boiska, które w tej chwili użytkuje szkoła, czy ta bieżnia spełnia na dzień dzisiejszy jakiekolwiek wymogi, jest to po prostu klepisko. Natomiast przewiduje się wykonanie bieżni okrężnej wokół dużego boiska, które będzie ogrodzone siatka w wysokości 4 metrów.

Kontynuując radny M. Łosiński stwierdził, że zadał pytanie jednoznaczne, czy bieżnia będzie spełniała wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, jeżeli nie będzie ona spełniała tych wymogów, to na jakiej podstawie dopuści się ją do użytkowania przez dzieci, jest to obiekt sportowy na terenie szkoły.

Starosta D. Jaśniewicz odpowiadając powiedział, że nie potrafi tego skomentować.

Przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 10 porządku obrad.

Ad. 10.

W wolnych głosach i wnioskach Przewodniczący Rady udzielił głosu panu J.Malskiemu. W swojej wypowiedzi pan Malski wyraził wdzięczność Radzie Powiatu za podjęcie tej uchwały, która zdaniem mieszkańców jest najkorzystniejszym rozwiązaniem zarówno dla mieszkańców, jak i dla dzieci uczęszczających do przedszkola „Miś Uszatek” oraz podziękował Staroście D. Jaśniewiczowi i Wicestaroście P. Guzikowi za podejście do tej sprawy. Pan J. Malski dodał, że władze Gminy Września nie chciały rozmawiać z mieszkańcami na ten temat i dopiero tu w Starostwie taką pomoc uzyskano, w wyniku której sprawa ta znalazła swój szczęśliwy finał.

Z uwagi na brak kolejnych głosów Przewodniczący Rady zamknął dyskusję w ramach tego punktu porządku obrad.

Ad. 11.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Sesji, Przewodniczący Rady o godz. 1753 zamknął XXIX Sesję Rady Powiatu we Wrześni.

 

Protokołowała: Katarzyna Plucińska - inspektor

Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji:
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (22/07/2008 12:19:32)
  • zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (22/07/2008 12:19:42)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (22/07/2008 12:19:42)
Lista wiadomości
Protokół nr XXXVIII / 2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 28.12.2005 r. w sali konferencyjnej Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni
Protokół nr XXXVII / 2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 20.12.2005 r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni
Protokół nr XXXVI / 2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 24.11.2005 r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni
Protokół nr XXXV / 2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 17.11.2005 r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni
Protokół nr XXXIV/2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 29.09.2005r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni
Protokół nr XXXIII / 2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 25.08.2005r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni
Protokół nr XXXII / 2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 30.06.2005r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni
Protokół nr XXXI / 2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 31.05.2005 r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni
Protokół nr XXX / 2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni, z dnia 29.04.2005 r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni
Protokół nr XXIX / 2005
z sesji Rady Powiatu we Wrześni, która odbyła się w dniu 12 kwietnia 2005 r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni
Protokół nr XXVIII / 2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni, która odbyła się w dniu 16 marca 2005 r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni
Protokół nr XXVII / 2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni, która odbyła się w dniu 24 lutego 2005 r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni
Protokół nr XXVI / 2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni, która odbyła się w dniu 27 stycznia 2005 r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni