Protokół nr XXXII/2005
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni,
z dnia 30.06.2005r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni
Przewodniczący Rady Tadeusz Świątkiewicz o godz. 1600 otworzył XXXII Sesję Rady Powiatu we Wrześni i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 16 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób, stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji - lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Ad. 2.
Przewodniczący Rady poinformował, że do Biura Rady nie wpłynęły uwagi do protokołu z obrad XXXI Sesji i poddał pod głosowanie jego przyjęcie.
Protokół z obrad XXXI Sesji Rady Powiatu Wrzesińskiego został przez radnych przyjęty 15 głosami „za”, przy 0 głosów ”przeciwnych” i 1 głosie „wstrzymującym”.
W tym momencie na salę obrad przybył radny T. Chromiński powiększając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 17 osób.
Przewodniczący Rady poinformował, że w obradach nie uczestniczą radni E. Paterka i A. Szablikowski, którzy usprawiedliwili swoją nieobecność.
Ad.3.
Przewodniczący Rady przedstawił radnym następujący porządek obrad:
1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji Rady Powiatu.
3. Przedstawienie porządku obrad.
4. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
5. Sprawozdanie Przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.
6. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Wrzesińskiego, na nieruchomość stanowiącą własność Skarbu Państwa,
b) wyrażenia opinii o wniosku Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej we Wrześni o dotację na wsparcie działań mających na celu poprawę sytuacji ekonomicznej zakładu oraz jakości świadczeń zdrowotnych,
c) uchwalenia zasad przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych umożliwiających uzyskanie świadectwa dojrzałości w roku szkolnym 2005/2006,
d) uchwalenia zasad przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla studentów w roku akademickim 2005/2006,
e) zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na rok 2005.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Wolne głosy i wnioski.
9. Zamknięcie obrad.
Przewodniczący Rady zapytał następnie radnych, czy maja uwagi do powyższego porządku obrad. Z uwagi na to, że radni nie wnieśli uwag Przewodniczący przystąpił do jego realizacji.
Ad.4.
W punkcie tym Przewodniczący Rady przedstawił informację o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym – załącznik nr 2 do niniejszego protokołu, a następnie zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy są uwagi lub pytania w związku z przedstawioną informacją.
Radny M. Łosiński zapytał dlaczego prokuratura zajęła się uchwałą nr 130/XX/2005 w sprawie uchwalenia zasad udzielania Stypendium Starosty za szczególne osiągnięcia sportowe, czy był jakiś wniosek w tej sprawie, czy nastąpiło zaskarżenie tej uchwały do prokuratury. Radny zwrócił uwagę, że jest to pierwszy przypadek w historii tej Rady Powiatu, że prokuratura wnosi o uchylenie tej uchwały oraz dodał, że radni też chcieliby się zapoznać z tym pismem z Prokuratury Rejonowej we Wrześni wnoszącym o uchylenie tej uchwały.
W dalszej części swojej wypowiedzi radny M. Łosiński zwrócił uwagę, że na Komisji Edukacji nie chodziło mu o to, żeby Szkołę im. J. Korczaka wyprowadzić z budynku, tylko, żeby uregulować stan prawny tego budynku, a to są to dwie różne rzeczy.
Przewodniczący Rady przytoczył treść pisma jakie wpłynęło od Komisji Edukacji, do Zarządu Powiatu mówiącego o tym, aby w związku z trudnymi warunkami lokalowymi Zarząd podjął starania o pozyskanie innego samodzielnego budynku dla tego Zespołu Szkół.
Jeśli chodzi o pismo z Prokuratury Rejonowej, to nie zawiera ono uzasadnienia dlaczego Prokurator wnosi o uchylenie uchwały, a wynika to z przepisu art. 5, który mówi, że jeżeli uchwała organu samorządu terytorialnego, albo rozporządzenie wojewody są niezgodne z prawem, prokurator zwraca się do organu, które je wydał o ich zmianę lub ich uchylenie lub kieruje zmianę o ich uchylenie do właściwego organu nadzoru.
Następnie Przewodniczący Rady zapytał czy ktoś z radnych chce zabrać głos.
Ponieważ nie było pytań ze strony radnych Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 5 porządku obrad.
Ad. 5.
W punkcie tym Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił informację o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał w tymże okresie - załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Zarządu uzupełnił wypowiedź mówiąc, że konkurs na dyrektora Zespołu Szkół im. J. Korczaka został rozstrzygnięty, dyrektorem placówki została pani Ewa Kaczmarek – nauczyciel pracujący w tej szkole, która jako jedyna stawała do konkursu.
Jeśli chodzi o inicjatywę wspólnotową EQUAL, Starosta powiedział, że aby realizować II etap tego programu potrzebne jest poręczenie ze strony powiatu w dalszej części swojej wypowiedzi Starosta wypowiedział się na temat pisma z Prokuratury Rejonowej w sprawie uchylenia uchwały nr 130 /XX/2005 mówiąc, że jest prowadzona akcja ogólnopolska i Prokuratura w statystykach musi się wykazać nadzorem nad uchwałami podejmowanymi przez samorządy, w związku z czym w wielu powiatach i gminach takie stosowne pisma się pojawiły. Starosta poinformował także, że dnia 4 czerwca br. odbyła się w Nowym Folwarku impreza pt.: Dni Rodzicielstwa Zastępczego. Jest to akcja promująca rodziny zastępcze. Dnia 6 czerwca odbył się w Krotoszynie Konwent Starostów, na którym były podejmowane m.in. takie kwestie jak sprawa stypendiów uczniowskich i studenckich, nawet w dość ostrym tonie zostały wystosowane stanowisko Konwentu do Marszałka Województwa, a w zasadzie Ministra Gospodarki, z tego względu, że na dzień dzisiejszy Urząd Marszałkowski nie otrzymał jeszcze pieniędzy na realizację stypendiów za rok 2004. Starostowie wyrazili zaniepokojenie rozwojem tej sytuacji, ponieważ cała odpowiedzialność za tą sytuację spada na samorządy. Zarówno rodzice, jak i uczniowie mają pretensje, że są tak poważne opóźnienia, natomiast możliwości decyzyjne Starostwa w tej kwestii są stosunkowo niewielkie. Starostwo pełni tutaj rolę ogromnej machiny biurokratycznej obsługującej całe przedsięwzięcie, jeżeli chodzi o organizowanie i wdrażanie tych stypendiów. Starostowie zwrócili się także z wnioskiem o uproszczenie właśnie procedur dotyczących stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, aby je realizować w podobnym trybie jak stypendia studenckie.
Kontynuując Starosta powiedział, że drugą omawianą sprawą, była sprawa dotycząca ustawy o restrukturyzacji, co będzie przedmiotem dzisiejszych obrad Rady. W ramach tej ustawy, szpital wrzesiński ubiega się o dotację, jako jeden z nielicznych szpitali w Wielkopolsce, z uwagi na to, że o tą dotacje mogą ubiegać się tylko jednostki, które mają zrealizowane zobowiązania finansowe. Starosta dodał, że wrzesiński szpital w czerwcu br. przekazał z własnych środków finansowych ostatnia ratę w ramach Ustawy „203”.
Dnia 7 czerwca br. został podpisany akt notarialny w związku z przekazaniem nieruchomości przy ul. Wojska Polskiego na rzecz Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych. Dnia 15 czerwca br. odbyło się spotkanie z przedstawicielami organizacji kombatanckich. Zdaniem Starosty zarówno Powiat , jak i gminy powinny bliżej zainteresować się tą problematyką, a przede wszystkim pomocą socjalną i finansową dla kombatantów. Kiedyś regulowały to stosowne ustawy, natomiast dzisiaj często środowisko kombatantów zostało pozostawionych samym sobie. Starosta dodał, że niebawem ten problem będzie wywołany oraz, że będzie on apelował do radnych, aby w stosowny sposób wygospodarować jakieś środki finansowe na bezpośrednią, czy pośrednia pomoc dla organizacji kombatanckich. Starosta wspomniał także o „Dniach Pola”, które odbyły się 8 czerwca br. w Gospodarstwie Rolniczym Stefana i Macieja Waszaków w Bierzglinku, w których także uczestniczyli członkowie Komisji Ochrony Środowiska w ramach wyjazdowego posiedzenia. Starosta zaznaczył, ze można obserwować rozwój tego Gospodarstwa jako bazy szkoleniowej z prawdziwego zdarzenia, ponieważ bardzo dobrze układa się współpraca Gospodarstwa z Akademią Rolniczą z Poznania. Członkowie Komisji podnosili konkluzję, że Powiat powinien aktywniej włączyć się we wszelkie przedsięwzięcia dokonywane w Gospodarstwie.
W dalszej części swojej wypowiedzi Starosta poinformował, że Gmina Nekla obchodziła swoje 600- lecie, odbyło się w związku z tym szereg uroczystości.
Na zakończenie swojej wypowiedzi Starosta dodał, że od poniedziałku, czyli od dnia 4 lipca br. rusza organizowana przez Powiat wspólnie z Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej letnia akcja wypoczynku dzieci i młodzieży w Orzechowie, w której uczestniczyć będzie blisko 500 dzieci z całego Powiatu Wrzesińskiego, a kolonie są całkowicie bezpłatne.
Starosta poinformował także, że w piątek przed Sądem Rejonowym we Wrześni Powiat wygrał sprawę o zasiedzenie nieruchomości przy ul. Gnieźnieńskiej, dotyczy to byłego internatu Zespołu Szkół nr 1.
Następnie głos zabrał Przewodniczący Rady i zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby zabrać głos w związku z przedstawionymi przez Starostę informacjami.
Radny M. Łosiński zwrócił się z pytaniem dotyczącym utylizatora i jego zezłomowania. Radny dodał, że chciałby znać koszty jego zakupu i kiedy został on zakupiony, ponieważ z tego, co sobie przypomina było to kilka lat temu. Radny zaznaczył, ze utylizator ten stosunkowo dużo kosztował, a z informacji Starosty można się dowiedzieć, że został on w 50 % zamortyzowany i patrząc na to inaczej jest on w 50 % dobry. Czy zezłomowanie tego środka trwałego jest z ekonomicznego punktu widzenia w tej chwili wskazane, czy nie należałoby ogłosić w prasie ogólnopolskiej, że takie urządzenie szpital posiada na zbyciu najpierw, a dopiero później je zezłomować.
Radny E. Plewiński pytał, czy wyrok w sprawie zasiedzenia nieruchomości przy ul. Gnieźnieńskiej jest prawomocny.
Starosta D. Jaśniewicz odpowiedział radnemu E. Plewińskiemu, że wyrok ten jeszcze się nie uprawomocnił, natomiast jeśli chodzi o pytanie radnego M. Łosińskiego, Starosta stwierdził, że na ten temat były prowadzone wielokrotnie dyskusje, próbowano także zainteresować tym partnerów z Białorusi, ale nie bardzo są zainteresowani tym urządzeniem, natomiast utylizator ten nie spełnia na dzień dzisiejszy wymogów dotyczących ochrony środowiska, w związku z czym jest to urządzenie praktycznie nieprzydatne na terenie kraju, w związku z czym , jakby na to nie patrzeć ma wartość złomową.
Wypowiedź Starosty uzupełnił Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich i Ochrony Zdrowia J. Sznura mówiąc, że w momencie jego zainstalowania, wartość tego utylizatora odpadów medycznych wynosiła 148.000,- zł i został on zamortyzowany w około 48 %. Urządzenie to nie spełnia warunków w tym względzie, że do tej pory do utylizacji wystarczyło 650 0 C, natomiast na dzień dzisiejszy zgodnie z normami unijnymi temperatura utylizacji musi wynosić 10500 C.
Następnie głos zabrał dyrektor SP ZOZ Zbyszko Przybylski mówiąc, że utylizator został zakupiony po opracowaniu przez firmę zajmującą się ochroną środowiska z finansowany był program utylizacji odpadów medycznych dla Powiatu Wrzesińskiego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w roku 2000 i na podstawie tego programu został zaprojektowany taki utylizator i zakupiony. Zmieniające się warunki dotyczące wymogów, spowodowały, że spaliny i wydzieliny, które powstawały w wyniku utylizacji przekraczają obecnie obowiązujące normy. Dyrektor dodał, że amortyzacja o której jest mowa, jest amortyzacja księgową, jest to okres 5 lat, natomiast rzeczywiście szpital miał obniżone koszty, które pozwoliły pokryć koszty utylizacji odpadów. Gdyby ta usługa była kupowana z zewnątrz, kosztowałoby to szpital blisko 200.000,- zł i wówczas byłaby to równoważna cena, która została zainwestowana, jeśli chodzi o przepływy finansowe.
Po wyjaśnieniach dyrektora głos zabrał ponownie radny M. Łosiński mówiąc, „że mimo wszystko jest to urządzenie, które na dzień dzisiejszy przedstawia wartość 75.000,- zł i nie musi ono być do utylizacji odpadów medycznych, ale są różne dziedziny życia, gdzie ten utylizator może będzie przydatny i będzie spełniał wymogi dotyczące utylizacji czegoś innego, dlatego moja propozycja jest taka, żeby przed złomowaniem ogłosić w prasie ogólnokrajowej, może znajdzie się ktoś, to adoptuje to urządzenie na jakieś inne cele. Jeśli nie udało by się odzyskać kwoty 75.000,- zł, a 10.000,- zł, to wydaje mnie się, że jest to dużo więcej niż cena złomu, którą można uzyskać. Dlatego o taką formę mi chodzi i nie chciałbym tu rozpoczynać dalszej dyskusji, tylko kładę to na rozważenia po prostu, chodzi o zdrową zasadę oszczędnego gospodarowania.
Włączając się do dyskusji radny E. Plewiński powiedział, że popiera radnego M. Łosińskiego, w kwestii księgowej. Doskonale wiemy, że jeżeli jakiś sprzęt nie jest zamortyzowany do końca, to w momencie likwidacji należy go zamortyzować do końca, czyli wpisać koszty.
W związku z tym dyrektor będzie musiał tą pozostałą część ewidencyjną, wpisać jako koszt szpitala i dobrze byłoby tak jak radny M. Łosiński mówi każdy grosz uzyskany za to, spowodował zmniejszenie kosztów amortyzacji.
W związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji Przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad i przeszedł do omówienia punktu 6.
Ad. 6.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Wrzesińskiego, na nieruchomość stanowiącą własność Skarbu Państwa.
Uzasadnienie do podjęcia przez Radę tego projektu uchwały przedstawiła p.o Naczelnika Wydziału Nieruchomościami A. Wolska mówiąc, że Państwowy Powiatowy Inspektor sanitarny złożył wniosek o oddanie nieruchomości 3896/ 19 w trwały zarząd. Jest to nieruchomość, która znajduje się na terenie byłego MERAMONTU przy ul. Kościuszki. Na tej nieruchomości znajduje się budynek. Państwowym jednostkom organizacyjnym można oddawać w trwały zarząd nieruchomości tylko wtedy, kiedy stanowią one własność Skarbu Państwa. Natomiast ta nieruchomość jest własnością Powiatu. I aby móc ustanowić trwały zarząd tej nieruchomości, należało by dokonać zamiany tej nieruchomość, na nieruchomość Skarbu Państwa, w konsekwencji czego nieruchomość aktualna Powiatu o numerze 3896/19, stanie się nieruchomością Skarbu Państwa, a nieruchomość Skarbu państwa, która jest proponowana w projekcie uchwały, znajdująca się przy ulicy Wrocławskiej, przejdzie do zasobu powiatowego.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad przedstawionym projektem uchwały oraz zwrócił uwagę na to, że w § 1 tego projektu jest błąd w numerze działki i zamiast 3869/19 winno być 3896/19 i dodał , że w dalszej części tekstu i w uzasadnieniu te numery są właściwe.
Radni przyjęli tą poprawkę przez aklamację. Z uwagi na brak głosów w dyskusji Przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania omówionego projektu uchwały.
Rada Powiatu w obecności 17 radnych – jednogłośnie 17 glosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących”i 0 głosów „przeciw” , przyjęła uchwałę nr 218/XXXII/2005 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Wrzesińskiego, na nieruchomość stanowiącą własność Skarbu Państwa.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie: wyrażenia opinii o wniosku Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej we Wrześni o dotację na wsparcie działań mających na celu poprawę sytuacji ekonomicznej zakładu oraz jakości świadczeń zdrowotnych.
Wyjaśnień dotyczących powyższego projektu uchwały udzielił Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich i Ochrony Zdrowia J. Sznura mówiąc, że dnia 15 kwietnia br. Sejm uchwalił długo oczekiwaną ustawę o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. I na mocy tej ustawy w § 1 w podpunkcie 3 znalazł się zapis, który mówi o możliwości i zasadach udzielania pomocy publicznej publicznym zakładom opieki zdrowotnej. W tej sytuacji, dzięki temu zapisowi, szpital wrzesiński zwraca się z wnioskiem do Ministra Zdrowia o udzielenie dotacji na poprawę warunków świadczenia usług i poprawę warunków ekonomicznych szpitala. W związku z tym, że organem władnym do podjęcia takiej decyzji jest Rada Powiatu dyrektor SP ZOZ zwraca się do Rady o wyrażenie opinii odnośnie zakupu urządzeń niezbędnych do funkcjonowania szpitala.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad powyższym projektem uchwały i dodał, że do tego projektu został radnym dołączony także wniosek dyrektora SP ZOZ o udzielenie dotacji.
W dyskusji udział wzięli radni: T. Chromiński, M. Łosiński, B. Kruk, radca prawny M. Krzymkowski.
Zabierając głos radny T. Chromiński w swojej wypowiedzi nawiązał do posiedzenia Komisji Zdrowia, na której zwrócił uwagę na zapis w § 2 projektu uchwały „za pośrednictwem organu restrukturyzacyjnego”. Radny wyraził swoją wątpliwość dotyczącą użytego zwrotu, ponieważ uważa, że jeżeli organem właściwym do restrukturyzacji jest wojewoda, to taki zapis powinien być zawarty w projekcie uchwały. Kontynuując swoją wypowiedź radny za pośrednictwem Przewodniczącego Rady zwrócił się z pytaniem do radcy prawnego, czy może wnioskować o zamianę tego użytego nazewnictwa na słowo „wojewodę”.
Przewodniczący Rady poinformował, że po posiedzeniu Komisji Zdrowia, projekt tej uchwały był konsultowany z Naczelnikiem J. Sznurą, z Sekretarzem Powiatu R. Szczepaniakiem oraz z radczynią prawną D. Jackowską i uznano, że obie formy zapisu są do przyjęcia oraz dodał, że wprowadzenie takiej zmiany nie spowoduje zmiany treści uchwały.
Następnie głos zabrał dyrektor SP ZOZ Z. Przybylski mówiąc, że jego zdaniem należałoby zachować taką formę zapisu, jaka jest w ustawie, ponieważ art.40 ust. 4 jest zapis, który mówi, że „zakład składa wniosek do ministra właściwego do spraw zdrowia za pośrednictwem organu restrukturyzacyjnego wraz z opinią podmiotu, który utworzył zakład”.
Radca prawny M. Krzymkowski ustosunkował się do wątpliwości radnego T. Chromińskiego mówiąc, że art. 19 mówi o tym, że organem restrukturyzacyjnym dla szpitali, dla których organem prowadzącym są jednostki samorządu terytorialnego jest wojewoda, w związku z tym użycie zapisu „wojewoda” tez było by prawidłowe.
Radny T. Chromiński złożył wniosek o zmianę zapisu w projekcie uchwały, polegającą na zmianie zwrotu „organu restrukturyzacyjnego” na zapis „wojewoda”.
Radny M. Łosiński zgłosił wniosek formalny o zakończenie dyskusji na ten temat oraz dodał, że ustawodawca nie mógł w ustawie zawrzeć klauzuli, że ma to być wojewoda i wymienić wszystkich jacy są i dlatego użył uogólnienia „organ restrukturyzacyjny”. Radni mogą dokonać poprawki i wpisać „Wojewoda Wielkopolski”, ponieważ na terenie powiatu, to on jest tym właściwym organem.
Następnie głos zabrał radny B. Kruk i proponował pozostać przy zapisach, jakie są zawarte w projekcie uchwały.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radnego T. Chromińskiego.
Za przyjęciem wniosku radnego opowiedziało się 5 radnych, 3 radnych „wstrzymało się od głosu”, 9 radnych było „przeciw”.
W wyniku głosowania wniosek radnego nie został przyjęty.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały zaproponowanej przez Zarząd Powiatu.
Rada Powiatu w obecności 17 radnych – 15 glosami „za”, 2 głosami „wstrzymującymi” i 0 głosów „przeciw” , przyjęła uchwałę nr 219/XXXII/2005 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie wyrażenia opinii o wniosku Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej we Wrześni o dotację na wsparcie działań mających na celu poprawę sytuacji ekonomicznej zakładu oraz jakości świadczeń zdrowotnych.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie: uchwalenia zasad przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych umożliwiających uzyskanie świadectwa dojrzałości w roku szkolnym 2005/2006.
Przewodniczący Rady stwierdził, że następne projekty uchwał są podobne, w związku z czym poprosił naczelnika Wydziału Oświaty B. Nowacką o kilka słów uzasadnienia na temat tych projektów.
Naczelnik B. Nowacka powiedziała, że Urząd Marszałkowski w połowie czerwca br. ogłosił otwarty konkurs na składanie projektów. Aby przystąpić do realizacji projektu w ramach Programu ZPORR, należy ustalić zasady przyznawania i przekazywania stypendiów zgodnie z zapisami ustawy o samorządzie powiatowym i w związku z tym, te dwa projekty uchwał. Naczelnik dodała, że w roku ubiegłym zostały przez Radę podjęte podobne uchwały i należy je co roku aktualizować. W roku 2005 zmienia się kwota, którą Urząd Marszałkowski przeznaczył dla powiatu wrzesińskiego, związku z tym zachodzi konieczność podjęcia tych uchwał.
Przewodniczący Rady poinformował, że na posiedzeniach Komisji Budżetowej i Komisji Zdrowia te projekty uchwał były szczegółowo omawiane oraz otworzył dyskusję nad powyższym projektem uchwały i udzielił głosu Staroście D. Jaśniewiczowi. Starosta zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały – załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Z uwagi na brak głosów w dyskusji Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 17 radnych – jednogłośnie 17 glosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw” , przyjęła uchwałę nr 220/XXXII/2005 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie uchwalenia zasad przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych umożliwiających uzyskanie świadectwa dojrzałości w roku szkolnym 2005/2006.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie: uchwalenia zasad przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla studentów w roku akademickim 2005/2006.
Naczelnik B. Nowacka wyjaśniając powiedziała, że w tym projekcie zasada jest taka sama, zapisy należy uaktualniać co roku, tu także nastąpiła zmiana kwot z Urzędu Marszałkowskiego.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad powyższym projektem uchwały.
Radni nie wzięli udziału w dyskusji, w związku z czym Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 17 radnych – jednogłośnie 17 glosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw” , przyjęła uchwałę nr 221/XXXII/2005 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie uchwalenia zasad przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych umożliwiających uzyskanie świadectwa dojrzałości w roku szkolnym 2005/2006.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie: zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na rok 2005.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Staroście D. Jaśniewiczowi, który zgłosił autopoprawkę do powyższego projektu uchwały – załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Skarbnik Powiatu K. Ambrożak zabierając głos powiedziała, że w projekcie tym zostały przeniesione wydatki zaplanowane na remonty w budynkach szkół i tym projektem uchwały zostały zmniejszone wydatki na elewacje budynku i wymiany okien w wysokości 192.500,- zł.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję na temat projektu uchwały.
Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym Przewodniczący zamknął dyskusje i poddał pod głosowanie zgłoszone wcześniej autopoprawkę Zarządu.
Rada Powiatu w obecności 17 radnych - jednogłośnie 17 głosami „za” przyjęła autopoprawkę.
Następnie pod głosowanie został poddany projekt uchwały łącznie z przyjętą autopoprawką.
Rada Powiatu w obecności 17 radnych – jednogłośnie 17 glosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw”, przyjęła uchwałę nr 222/XXXII/2005 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na rok 2005.
Ad. 7.
W punkcie tym Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym do Biura Rady nie wpłynęły żadne interpelacje i zapytania oraz zwrócił się do radnych, czy w tej chwili ktoś chce złożyć interpelację lub zadać pytanie.
Nikt z radnych nie złożył interpelacji, natomiast do zabrania głosu zgłosili się radni: E. Plewiński, M. Łosiński, radna A. Kostrzewska, radny K. Wojciechowski, radny J. Głowacki.
Radny E. Plewiński przedstawił propozycję młodzieży z Zielińca, która poprzez radnego gminnego zwróciła się z zapytaniem, czy w ramach pomocy w pomalowaniu parkanu wokół parku w Zieleńcu jest możliwość zwrócenia się z wnioskiem do Zarządu Powiatu w tej sprawie.
W dalszej części głos zabrał radny M. Łosiński i wypowiedział się na temat „Przeglądu Powiatowego” mówiąc, że skoro wydatkuje się środki publiczne na ten Przegląd, to jego zdaniem pracownicy, którzy pracują przy tym periodyku, powinni się podpisywać z imienia i z nazwiska. Radny dodał, że naliczył 40 artykułów podpisanych pseudonimami pseudonimami nie wie, czy te osoby wstydzą się podpisywać, ale są to środki publiczne, a pracownicy są pracownikami Starostwa i dlatego powinni podpisywać się z imienia, nazwiska
i funkcji , jaką wykonują. Kontynuując radny pytał, kto się kryje pod pseudonimem „LUK”, ponieważ, sprawozdanie z Sesji Rady Powiatu jest po prostu wredne. Jeżeli wyrywa się z kontekstu jedno zdanie, akurat moje dotyczące bezrobotnych, po to, żeby zminimalizować wyjście kilku radnych z sali, zrobić całkowite „mysz – masz” z mojej wypowiedzi, która ani nie była wykładem, tylko próbą zrozumienia ludzi, którzy od kilku lat są bezrobotni, to jest to nie w porządku. Bo to wyrwane zdanie z kontekstu nijak się ma do dalszych wypowiedzi, która uzasadnia akurat to, o czym mówiłem w pierwszym zdaniu”. Radny dodał, że nie oczekuje dzisiaj odpowiedzi, ale zgłasza wniosek, żeby pracownicy podpisywali się pod swoimi tekstami i brać odpowiedzialność.
Przewodniczący Rady zwrócił się do radnego M. Łosińskiego mówiąc, że prawo prasowe zezwala na takie skróty nazwisk i prosi, aby nie wprowadzać cenzury.
Radny M. Łosiński kontynuując powiedział, że prawo prasowe dotyczy wszystkich gazet, natomiast ta gazeta jest jeszcze bardziej specyficzna, bo wydatkowane są na nią środki publiczne.
W dalszej części posiedzenia Przewodniczący Rady poinformował, że na XXXI Sesji radna A. Kostrzewska zadała pytanie dotyczące wielkości wydatkowanych środków z opieki społecznej na bezrobotnych mieszkańców powiatu wrzesińskiego, zamieszkałych szczególnie na terenach po pegeerowskich. Dyrektor PCPR przedłożył radnej materiały, które wymagają opracowania i w związku z tym tematyka ta powróci jako jeden z tematów Sesji, na której dyrektor PCPR będzie przedstawiał sprawozdanie z zakresu działania.
Radna A. Kostrzewska zgodziła się z wypowiedzią Przewodniczącego.
Następnie Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 8 porządku obrad.
Ad. 8.
W punkcie tym głos zabrali radni: K. Wojciechowski, J. Głowacki, M. Łosiński oraz Starosta
D. Jaśniewicz.
Radny K. Wojciechowski podziękował w imieniu własnym i całej swojej rodziny władzom powiatowym, panu Przewodniczącemu Rady, Staroście i wicestaroście, radnym, urzędnikom Starostwa za udział w pogrzebowej uroczystości swojego ojca. Radny dodał, że pozwala sobie na ten osobisty ton z uwagi na to, że jego ojciec przez wiele lat pracował w poprzednich strukturach na rzecz Powiatu Wrzesińskiego.
Radny J. Głowacki w swojej wypowiedzi apelował o zmianę terminu posiedzenia Komisji Edukacji, którą Przewodniczący tej Komisji zwołał na dzień 13 lipca br. Radny dodał, że tematyka posiedzenia jest bardzo ważna, ale nic nie stało by na przeszkodzie, aby realizacje naboru do szkół i wyniki matur były przedmiotem posiedzenia na Komisji w sierpniu.
Radny M. Łosiński przychylił się do wypowiedzi radnego J. Głowackiego.
Następnie głos zabrał Starosta D. Jaśniewicz i odpowiedział radnemu E. Plewińskiemu mówiąc, że Zarząd rozważy tą możliwość, ze względu na to, że z jednej strony pracują w Zieleńcu pracownicy z tzw. robót publicznych, przy porządkowaniu terenu jak i samego obiektu. Na obiekcie zostały wykonane pewne prace renowacyjne, głównie jeżeli chodzi o dach i rynny i jeżeli są chętni do pracy, do pomocy, to z pewnością Zarząd rozważy, jakie środki można by na to wyasygnować na pomalowanie parkanu.
Na zakończenie swojej wypowiedzi Starosta poruszył kwestię Ośrodka Wspomagania Dziecka i Rodziny w Kołaczkowie i poinformował, że po artykułach, które ukazały się w lokalnej prasie , zlecił przeprowadzenie kontroli w placówce przez Wydział Polityki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego Poznaniu. Protokół pokontrolny już wpłynął i te zarzuty, pod adresem kierownictwa Ośrodka się nie potwierdziły. Starosta dodał, że będzie to jeszcze przedmiotem osobnych obrad Rady, ponieważ będzie czas na dłuższą debatę w tej sprawie.
Ad. 9.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 1724 Przewodniczący Rady zamknął XXXII Sesję Rady Powiatu we Wrześni.
Protokołowała: Katarzyna Plucińska - inspektor
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (22/07/2008 13:40:45)
- zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (22/07/2008 14:10:01)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (22/07/2008 14:10:01)