AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z posiedzeń Komisji Rady Powiatu » Komisja Zdrowia i Pomocy Społecznej (protokoły do nr 3/2015)

Protokół nr 27/2013
 

PROTOKÓŁ NR 27/2013

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej

z dnia 20 listopada 2013 roku



Przewodnicząca Komisji Henryka Waligóra otworzyła posiedzenie i na podstawie listy obecności stwierdziła quorum, przy którym komisja może podejmować decyzje.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

W posiedzeniu uczestniczył Jerzy Nowaczyk dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni.


Porządek posiedzenia przedstawiał się następująco:


  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Omówienie materiałów na XXXV sesję Rady Powiatu.

  3. Informacja na temat wyniku finansowego Szpitala Powiatowego we Wrześni
    Spółka z o.o. za 2012 rok.

  4. Wolne głosy i wnioski.


Ad. 2.

Członkowie komisji omówili dwa projekty uchwał objęte porządkiem obrad XXXV sesji – projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 169/XXVII/2013 z dnia 6 marca 2013 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej, jak również projekt uchwały w sprawie uchwalenia Powiatowego programu rozwoju pieczy zastępczej na lata 2014-2016.

Przewodnicząca Komisji oddała głos panu dyrektorowi PCPR J. Nowaczykowi.

Uzasadniając pierwszy projekt uchwały pan dyrektor poinformował, że na podstawie oceny i analizy dokonano rozliczenia wszystkich dotychczasowych zadań i w załączniku do projektu uchwały przedłożone zostały propozycje zmian: I.1 – Rehabilitacja zawodowa i społeczna – powstały oszczędności z uwagi na mniejsze zainteresowanie pracodawców wyposażaniem stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych - tylko 4 podmioty stworzyły stanowiska pracy;
I.2 – 1 osoba zdecydowała się rozpocząć działalność gospodarczą, I.3 – w tym roku nikt się nie zgłosił na szkolenie specjalistyczne, I.4 - jednocześnie istnieje potrzeba zwiększenia wydatków na staże dla młodych ludzi, przesunięcie środków pozwoli na odbycie przez 9 osób staży średnio 4-5 miesięcznych. Z całej I części powstały oszczędności w kwocie 59.030,- zł i proponuje się przenieść je w całości na rehabilitację społeczną na takie zadania jak: dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych, dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze – dodatkowe środki na to zadanie pozwolą na zrealizowanie zaległych 109 wniosków. W tym roku również poprzez Stowarzyszenie Niesienia Pomocy Osobom Niepełnosprawnym sfinansowano zakup wózków, chodzików i łóżek. Kończąc pan dyrektor dodał, że jeśli chodzi o budżet warsztatów terapii zajęciowej to pozostaje on bez zmian.

Członkowie komisji nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały, w związku z czym przewodnicząca komisji ponownie oddała głos dyrektorowi J. Nowaczykowi celem omówienia projektu uchwały w sprawie uchwalenia Powiatowego programu rozwoju pieczy zastępczej na lata 2014-2016. Materiał stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

J. Nowaczyk poinformował, że ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej stanowi, że do zadań własnych powiatu należy opracowanie i realizacja trzy letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej. W Programie wskazano na konieczność podjęcia działań rozwijających i wspierających rodzinną pieczę zastępczą oraz usamodzielniających się wychowanków. Uchwalenie Programu pozwoli również na pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizację zadań pieczy zastępczej.

Ponadto pan dyrektor zwrócił uwagę na fakt, że istniejące placówki opiekuńczo – wychowawcze nie zabezpieczają w pełni potrzeb w zakresie zapewnienia dzieciom opieki. W Rodzinnym Domu Dziecka w Pyzdrach nastąpi wygaszanie działalności z powodu osiągnięcia przez prowadzących wieku emerytalnego. W Ośrodku Wspomagania Dziecka i Rodziny w Kołaczkowie jest 30 miejsc, natomiast liczba dzieci tam przebywających jest często wyższa. Od roku 2020 w tego typu placówce będzie mogło przebywać wyłącznie 14 wychowanków, co dodatkowo zwiększy trudności w zapewnieniu opieki i wychowania dzieciom potrzebującym, stąd też jest potrzeba utworzenia trzech takich placówek na terenie powiatu wrzesińskiego.

Dyrektor zaznaczył, że wraz z rocznym sprawozdaniem z działalności PCPR będzie również przedstawiał Radzie Powiatu we Wrześni roczne sprawozdanie z realizacji tego Programu.


Przewodnicząca komisji otworzyła dyskusję, po czym zapytała, czy przekształcanie rodzin zastępczych w zawodowe niesie za sobą jakieś koszty oraz, jakie plany ma PCPR w tworzeniu trzech placówek OWDiR.

Dyrektor J. Nowaczyk wyjaśnił, że są to pewne koszty, jednakże powiat wrzesiński skromnie dofinansowuje takie rodziny. Jeśli chodzi o drugie pytanie, to z tego obecnego OWDiR stworzone byłyby dwie placówki, na dzień dzisiejszy takiej możliwości nie ma, ale może okazać się, że ustawodawca stworzy takie możliwości. Rok jest takim okresem, który pozwoli na wypracowanie pewnych wariantów działań docelowych.

Radna T. Waszak stwierdziła, że często jest tak, że pewne rzeczy są regulowane ustawami, natomiast w parze nie idą za tym środki. W OWDiR ma docelowo przebywać 14 dzieci, natomiast ustawodawca nie patrzy na realia, w jakich te ośrodki funkcjonują w powiatach i trudno prowadzić te placówki, jeżeli nie ma chętnych do podjęcia w nich pracy.

Dyrektor zgodził się z wypowiedzią radnej i oddał, że jest to zadanie własne powiatu i ma nadzieję, że uda się te jednostki przekształcić zgodnie z wymogami ustawy.

Z uwagi na brak dalszych pytań, przewodnicząca komisji zamknęła dyskusję, po czym poinformowała, że plan pracy komisji na 2013 rok jest realizowany na bieżąco i na następnym posiedzeniu komisja przystąpi do opracowania planu pracy na rok 2014.

Dyrektor J. Nowaczyk wspomniał, że w roku 2013 została podjęta akcja, żeby usamodzielnić ŚDS w Gozdowie i Pietrzykowie, Zarząd Powiatu uznał, żeby do końca tego roku funkcjonowały one w strukturze PCPR, rok 2014 nakłada bezwzględny wymóg samodzielnej struktury tych placówek. Dyrektor podkreślił, że placówki te dobrze realizują swoje zadania będąc w strukturze PCPR, mają wsparcie również ze strony obsługi prawnej, ze strony finansowej, jak i księgowej. Po kontroli w środowiskowych domach samopomocy przeprowadzonej przez wojewodę, w zaleceniach pokontrolnych zawarta jest uwaga,
że w 2014 roku mają one funkcjonować jako samodzielne jednostki organizacyjne.


Ad. 3.

W drugiej części posiedzenia uczestniczyli: Zbyszko Przybylski - prezes Zarządu Spółki „Szpital Powiatowy we Wrześni” i Adam Jasinski – wiceprezes Zarządu Spółki „Szpital Powiatowy we Wrześni”.

Zabierając głos prezes Z. Przybylski nadmienił, że po zamknięciu roku budżetowego sprawozdania z działalności i wynik finansowy Szpitala są ogłaszane w Monitorze B.
Ponadto prezes podkreślił, że jeżeli chodzi o działalność firmy i względy finansowe, to rok 2012 był rokiem najtrudniejszym i zakończony został ujemnym wynikiem finansowym w kwocie 4.459 mln zł. Sytuacja ta wynika ze zmiany zasad kontraktowania i problemem szpitala są niedoszacowane kontrakty, które wynikają z pewnych historycznych uwarunkowań i mimo zwracania na to uwagi, co zarzuca NIK w kontrolach NFZ, że nierówno traktuje szpitale w poszczególnych powiatach, jest znaczna różnica w przekazywaniu tych środków na świadczenia w ramach tych czterech podstawowych oddziałów, jak również specjalistyki, która jest realizowana w szpitalach powiatowych. Wykonywane przez szpital świadczenia wynikają z trybu nagłości przyjęć, nie można odmówić przyjęcia pacjenta, jeżeli jest stan zagrożenia życia i trzeba podjąć bardzo intensywne działania utrzymujące podstawowe funkcje życiowe. Wskaźnik przyjęć na 10 tys. takich pacjentów jest porównywalny z innymi szpitalami powiatowymi. Prezes dodał, że gdyby NFZ zapłacił za te świadczenia w całości, to wynik finansowy byłby dodatni. Czynione są starania, aby odzyskać te środki z NFZ. W sumie szpital w wyniku umów i negocjacji odzyskał z NFZ za rok 2009 około 2,6 mln zł. Zarząd Szpitala wystąpił na drogę sądową z pozwem na kwotę 4,6 mln zł za lata 2010 i 2011. Sprawa jest w toku, na tę kwotę NFZ nie zgodził się przystać, proponując nieco powyżej 500 tys. zł. Prezes wyraził nadzieję, że w przyszłym roku uda się część tych środków w pewnym stopniu odzyskać i dodał, że rok 2011 był takim okresem, który dodatkowo obarczony był utratą kontraktu na dwa kluczowe elementy – Szpitalny Oddział Ratunkowy, który nie spełniał standardów obowiązującego rozporządzenia, w związku z tym o blisko 1 mln zł została zmniejszona wartość środków zakontraktowanych na tę część, która w obecnym czasie nazywana jest izbą przyjęć, druga część, która nie spełniała standardów, to oddział udarowy, również jest to utrata blisko 1 mln zł środków zakontraktowanych rok wcześniej. Głównym zadaniem szpitala, to utrzymanie płynności finansowej. Prezes podkreślił, że jest zachowana płynność finansowa, w jej utrzymaniu pomaga pewien element finansowy, mianowicie koszty amortyzacji. Sytuacja budżetu NFZ nie jest lepsza, jest porównywalna z latami poprzednimi.

Przewodnicząca komisji pytała, czy trwają jakieś prace nad ujednoliceniem usług medycznych.

Prezes wyjaśnił, że trwają intensywne prace w tej kwestii i ważne jest to, że kontrole NIK wykazały, że są duże dysproporcje w finansowaniu. Stanowisko p.o. dyrektora NFZ pana Nowaka jest takie, że należy zmieniać te dysproporcje. Taka możliwość da szpitalowi szansę pozyskania dodatkowych środków na poszczególne oddziały.

Przewodnicząca komisji poprosiła prezesa o przedstawienie założeń do kontraktowania.

Prezes odpowiedział, że dyrektor NFZ Nowak wskazuje, że w Wielkopolsce jest 400 mln brakujących środków i, że tak naprawdę o 10 % powinny być niższe kontrakty, niż w latach minionych, co jest rzeczą trudną do zrealizowania, tym bardziej, że w Wielkopolsce pułap kosztów jest wysoki ze względu na to, że część placówek jest po restrukturyzacji i jak spełnione są standardy, to te koszty są wynikiem kryteriów zatrudnienia, zakupu sprzętu, wyposażenia i organizacji, czyli są to tzw. koszty stałe, które trzeba ponieść, żeby złożyć ofertę. Na podstawie analiz i zapowiedzi poziom kontraktowania w 2014 roku powinien być porównywalny z rokiem obecnym.

Przewodnicząca komisji pytała, co jeśli NFZ nie zapłaci nadwykonań w kwocie oczekiwanej przez szpital, jak to wpłynie na zamknięcie roku bieżącego i lat poprzednich.

Prezes Z. Przybylski odpowiedział, że rocznie do szpitala przyjmowanych jest około 7 tys. pacjentów. Problemem jest możliwość doszacowania wartości poszczególnych procedur i wiadomo, że część ich wypunktowana jest zbyt nisko w stosunku do rzeczywistych kosztów, jakie należy ponieść. Kolejna kwestia, to droga sądowa, która pozwala odzyskać w jakiejś części środki finansowe, ale wymaga to niestety czasu.

Przewodnicząca komisji pytała, czy NFZ uzasadnia niewypłacanie tych nadwykonań z racji złego zakwalifikowania pacjentów.

Prezes Z. Przybylski wyjaśnił, że NFZ ma mało pieniędzy i szuka oszczędności, a jest to kwestia definiowania w sposób korzystny dla Funduszu. Nie przyjmując pacjenta stwarza się ryzyko stanu zagrożenia życia i zdrowia. Wszystkie historie zostały przekazane do sądu, do biegłych, którzy przyjrzą się od strony medycznej.

Radny S. Tomczak stwierdził, że spółka szpital powiatowy rządzi się prawami ekonomicznymi, z jednej strony szpital ma dużą stratę, generowaną co roku, a z drugiej strony zachowuje płynność finansową i pytał, czym rekompensowane są te straty.

Prezes Z. Przybylski wyjaśnił, że szpital miał pewien zasób środków przygotowanych na trudniejsze momenty i w etapach początkowych były pewne nadwyżki w budżecie, drugim bardzo ważnym elementem jest kwestia amortyzacji i jest to kwota rzędu kilku milionów złotych, która pozwala zachować płynność finansową.

Kontynuując radny S. Tomczak pytał, czy szpital zaciąga kredyty.

Prezes Z. Przybylski wyjaśnił, że szpital posiada taki kredyt pomocniczy na rachunku bieżącym.

Radna T. Waszak pytała, że skoro należy się spodziewać kontraktowania w roku 2014 na podobnym poziomie, jakie było w roku 2013, to jak te środki pozwolą funkcjonować szpitalowi w rzeczywistości.

Prezes odpowiedział, że szpital jest po rozmowach z dyrektorem NFZ i jest koncepcja, czy trend…

Radna T. Waszak weszła w słowo prezesowi mówiąc, że ma nadzieję, że nie będą to oszczędności na pacjentach.

Prezes zaznaczył, że muszą być oszczędności i jako przykład podał zaangażowanie dwóch anestezjologów na dyżurze, tłumacząc, że około 700 tys. zł jest „wyrzucone w błoto”, ponieważ niedopełnienie tego wymogu powodowałoby zmniejszenie kontraktu na poziomie 2 mln zł. Zdaniem prezesa koszt wprowadzenia tego standardu przewyższa efekt, jest możliwość zrobienia tego dużo taniej, ale również bezpieczniej dla pacjenta. Prezes dodał, że szpital wydaje te pieniądze, które można by było przeznaczyć na inne potrzeby, jak i na poprawę wyniku finansowego.

Radna T. Waszak kontynuując powiedziała, że w opinii społeczności powiatu wrzesińskiego jest pogląd, że służba w szpitalu coraz bardziej kuleje. Prezes mając na względzie oszczędności w NFZ, koszty utrzymania szpitala na podobnym poziomie może sprawić, że będzie się działo źle. Nowy szpital miał rozwiązać szereg problemów, a okazuje się, że środki otrzymane z zewnątrz też nie będą gwarantowały wystarczającej opieki medycznej.

Zdaniem prezesa Z. Przybylskiego opinia jest nieuzasadniona, ponieważ nigdy nie zdarzyło się, że w szpitalu zabrakło, leków czy innych środków, szpital wchodził jako pierwszy w nowe technologie. Prezes dodał, że taka opinia dotyczy całego sektora zdrowia, który jest w całości źle postrzegany.

Radny B. Kruk pytał, czy jak istniała Społeczna Rada SP ZOZ, która była ciałem doradczym, czy miała jakieś funkcje kontrolne.

Prezes Z. Przybylski wyjaśnił, że tak jak w tej chwili Rada Nadzorcza kontroluje Zarząd Spółki, tak wówczas te kompetencje miała Społeczna Rada SP ZOZ.

Przewodnicząca Komisji poprosiła wiceprezesa A. Jasinskiego o przedstawienie aktualnej sytuacji na budowie.

Wiceprezes poinformował, że cały czas pracuje zespół ds. inwentaryzacji i zakłada się, że do 30 listopada br. ta inwentaryzacja zostanie zakończona, będą zaewidencjonowane roboty wykonane i roboty w toku i od 1 grudnia rozpoczną się prace nad opisem przedmiotu zamówienia. Nie ma żadnych zagrożeń i wszystkie prace przebiegają zgodnie z założeniami. Wiceprezes dodał, że to, co wykonała firma Climatic nie można nazwać inwentaryzacją, na pewno stanowiska w tej sprawie będą różne.

Radny S. Tomczak pytał, czy firma Climatic może wystąpić w nowym przetargu.

A. Jasinski odpowiedział, że może wystąpić i dodał, że prawo zamówień publicznych pozwala wykluczyć taką firmę z przetargu.

Radna T. Waszak pytała, czy są jeszcze jakieś okoliczności, które mogą zakłócić przyjęty przebieg prac.

A. Jasinski podkreślił, że w tej chwili Zarząd ma pełną kontrolę nad inwestycją, natomiast nie wiadomo, co były wykonawca jeszcze zrobi, nie ma go na placu budowy i nie jest w stanie przeszkodzić w tym, co na tym placu będzie się teraz działo.

Prezes Z. Przybylski stwierdził, że Zarząd stara się przygotować wszystko w taki sposób, aby było to najmniejsze ryzyko, jednak wiele kwestii jest trudnych do przewidzenia.

Przewodnicząca komisji stwierdziła, że w roku 2014 zasadnym byłaby cykliczność raz na kwartał pojawiania się przedstawiciela Zarządu na posiedzeniach komisji zdrowia i informowania na bieżąco o sytuacji w szpitalu.

Z uwagi na brak dalszych pytań, przewodnicząca komisji zamknęła ten punkt porządku obrad.


Ad. 4.

W punkcie tym członkowie komisji nie podjęli dyskusji.


Ad. 5.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodnicząca komisji zamknęła 27 posiedzenie Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej.


Przewodnicząca Komisji

/-/Henryka Waligóra

protokołowała:

Katarzyna Plucińska

inspektor



Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji: Henryka Waligóra
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Katarzyna Plucińska (06/02/2014 11:59:43)
  • zaakceptowanie treści informacji: Katarzyna Plucińska (06/02/2014 12:03:50)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Katarzyna Plucińska (06/02/2014 12:03:50)
Lista wiadomości
Protokół nr 3/2015
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej w dniu 9 marca 2015 r.
Protokół nr 2/2015
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej w dniu 15 stycznia 2015 r.
Protokół nr 30/2014
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej w dniu 29 września 2014 r.
Protokół nr 29/2014
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej w dniu 12 marca 2014 r.
Protokół nr 28/2014
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej w dniu 23 stycznia 2014 r.
Protokół nr 27/2013
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej w dniu 20 listopada 2013 r.
Protokół nr 26/2013
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej w dniu 25 września 2013 r.
Protokół nr 25/2013
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej w dniu 26 czerwca 2013 r.
Protokół nr 24/2013
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej w dniu 21 maja 2013 r.
Protokół
ze wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej oraz Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki z dnia 7 marca 2013 roku.
Protokół nr 22/2013
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej w dniu 24 stycznia 2013 r.