PROTOKÓŁ NR 25/2013
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej
z dnia 26 czerwca 2013 roku
Przewodnicząca Komisji Henryka Waligóra otworzyła posiedzenie i na podstawie listy obecności stwierdziła quorum, przy którym komisja może podejmować decyzje.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
W posiedzeniu uczestniczył D. Jaśniewicz Starosta Wrzesiński i Jerzy Nowaczyk dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni.
Porządek posiedzenia przedstawiał się następująco:
-
Otwarcie i stwierdzenie quorum.
-
Ekonomia społeczna – cel i programy, omówienie J. Nowaczyk dyrektor PCPR.
-
Wolne głosy i wnioski.
-
Wyjazd do Rodzinnego Domu Dziecka w Pyzdrach.
Ad. 2.
J. Nowaczyk dyrektor PCPR zapoznał członków komisji z celami ekonomii społecznej, dziedziną, która w ostatnim czasie wzbudza szerokie zainteresowanie.
Ekonomia społeczna to ogólnie mówiąc połączenie celów gospodarczych i społecznych, czyli działalność gospodarcza, której wyłącznym celem nie jest zysk ale także interesy, dobro i solidarność osób w nim zatrudnionych. Ustawodawca określa jakich to osób dotyczy – zagrożonych wykluczeniem społecznym, którym znacznie trudniej znaleźć się na rynku pracy niż osobom zdrowym, nieobciążonych szczególnymi problemami. Rdzeń ekonomii społecznej to spółdzielnia socjalna lub przedsiębiorstwo społeczne – specyficzne – wspierane przez Państwo i tym samym społeczeństwo. Prymat to ludzie a nie zysk. Ekonomia społeczna preferuje szerokie spektrum partnerstwa: samorząd, organizacje pozarządowe, biznes. Bardzo istotnym elementem są kierunki jakie będą preferowane w zakresie funkcjonowania warsztatów terapii zajęciowej i środowiskowych domów samopomocy. Raport Nadzwyczajnej Izby Kontroli stwierdza, że warsztaty terapii zajęciowej niespełniają swojej idei aktywizacyjnej uczestników, konieczna jest analiza osób w placówkach pod kątem zatrudnienia wspomaganego na rynku pracy.
Ekonomia społeczna wychodzi naprzeciw aktywizacji osób wykluczonych – wiele się robi i są na to przeznaczane znaczne środki finansowe. We Wrześni są możliwości i potencjał – przykładem wzorcowym tego typu działań jest obsługa strefy parkingowej i monitoring przy Straży Miejskiej we Wrześni.
Ważnym punktem tego przedsięwzięcia jest akceptacja i wsparcie władz powiatu wrzesińskiego.
Działania wzmacniane są przez różne organizacje m.in.:
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w grudniu 2012 r. opracował Regionalny Plan Rozwoju Ekonomii Społecznej w Województwie Wielkopolskim na lata 2013- 2020. Powstał on we współpracy Stowarzyszenia na rzecz Spółdzielni Socjalnych, Fundacji Wzajemnej Pomocy BARKA, Forum Rozwoju Nowoczesnych Technologii, Fundacja im. Królowej Polski św. Jadwigi.
Stowarzyszenie Na Rzecz Spółdzielni Socjalnych realizuje projekt ogólnopolski – konkursowy POKL pod tytułem „Innowacyjny model aktywizacji zawodowej uczestników WTZ”.
Wyższa Szkoła Zawodowa „Kadry dla Europy” realizuje projekt regionalny POKL „Model aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych umysłowo w wieku 18-34 lat” (uczestniczą w nim Konin, Poznań i Środa Wlkp.).
Fundacja Pomocy Wzajemnej BARKA – innowacyjny program dla Ekonomii Społecznej.
Przedstawione działania i programy pilotażowe mają dużą dozę informacyjności z której korzystamy i wybieramy pasujące do naszej specyfiki propozycje.
Spółdzielnia socjalna jest podmiotem, któremu ustawowo przyznano liczne preferencje ułatwiające rozwój przedsięwzięcia. Spółdzielnia socjalna może działać jako przedsiębiorstwo, spółdzielnia oraz jako organizacja pozarządowa korzystając z wielu udogodnień – od spraw podatkowych do zamówień publicznych.
Spółdzielnia może liczyć również na wsparcie finansowe m.in.:
- ze środków Funduszu Pracy starosta może zrefundować spółdzielni socjalnej koszty wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy,
- cześć wynagrodzenia osób bezrobotnych, niepełnosprawnych oraz osób, o których mowa w ustawie o zatrudnieniu socjalnym, ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe może zostać zrefundowana z Funduszu Pracy
- spółdzielnia socjalna może prowadzić działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- spółdzielnia może również uzyskać wsparcie ze środków budżetu państwa poprzez dotacje, pożyczki, poręczenia, usługi lub doradztwo w zakresie finansowym, księgowym, ekonomicznym,
- poprzez projekty współfinansowane przez Unię Europejską m.in. koszty inwestycyjne związane z zatrudnieniem w nowopowstającej lub działającej już spółdzielni, wsparcie inwestycyjne na zatrudnioną osobę.
Ekonomia społeczna w powiecie wrzesińskim – czyli dla kogo i w jakich sferach zawodowych umiejscawia swoje działania:
Potencjalni spółdzielcy: osoby zagrożone wykluczeniem społecznym:
- uczestnicy i byli uczestnicy placówek WTZ i ŚDS,
- osoby długotrwale bezrobotni (byli beneficjenci projektu „Bądźmy aktywni”),
- członkowie organizacji pozarządowych: amazonki, SM,
- osoby niepełnosprawne z wolnego naboru,
- osoby dotknięte przemocą domową,
- usamodzielniani wychowankowie placówek opiekuńczo – wychowawczych,
Potencjalny zakres usług:
- usługi sprzątające,
- utrzymanie i pielęgnacja terenów zielonych,
- ochrona obiektów,
- usługi opiekuńcze/ wsparcie osób zależnych,
- marketing (promocja i sprzedaż) wyrobów WTZ i ŚDS,
- wypożyczalnia i naprawa sprzętu rehabilitacyjnego,
PCPR przystąpił do projektu „Kadry Ekonomii społecznej”: Wyższa Szkoła Zawodowa „Kadry dla Europy”.
Działania:
- powołanie partnerstwa (JST, organizacja pozarządowa) – mamy już podpisane porozumienie między Powiatem Wrzesińskim a Forum Organizacji Pozarządowych działającym przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni.
– szkolenia dla kadry ekonomii społ.: 5- modułowa platforma e-learning z zakresu zarządzania, marketingu, motywowania, psychologii, finansowania, indywidualnych planów działania oraz szkolenia stacjonarne – trzy zjazdy weekendowe - w Poznaniu). Osoby zakwalifikowane do etapu szkoleniowego to pięciu pracowników: 2 z PCPR oraz po jednym
z WTZ w Czeszewie, ŚDS w Gozdowie i OPS w Kołaczkowie.
- okres półroczny – wspomaganie merytoryczne przez konsultantów ze szkoły Kadry Dla Europy.
- utworzenie lokalnego ośrodka aktywizacji: Lokalny Ośrodek Ekonomii Społecznej na celu :
Stworzenie LOKALNEJ PLATFORMY WSPARCIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM I ICH RODZIN
a w tym:
-
diagnoza osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz rynku lokalnego,
-
wariantowanie funkcjonowania spółdzielni ( jaki model wybrać jako odpowiadający nowej specyfice)
-
rekrutacja potencjalnych beneficjentów – spółdzielców,
-
warsztaty – różne formy szkoleniowe, integracyjne, stażowe.
Komisja pozytywnie odniosła się do przedstawionych przez dyrektora PCPR działań
i zamierzeń wyrażając przekonanie, że są one wskazane i przydatne lokalnej społeczności.
Ad. 3.
W punkcie tym głos zabrał starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że na sesji podejmowane będą projekty uchwał związane z kontynuacją budowy szpitala, które są konsekwencją wypowiedzi na ostatniej sesji Rady Powiatu przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółki.
Radny B. Kruk zwrócił się z zapytaniem do starosty, czy postępuje budowa szpitala.
Starosta D. Jaśniewicz odpowiedział, że po przekazaniu środków na konto szpitala przez Urząd Marszałkowski w dniu 18 czerwca br. budowa nabrała tempa, wzrosła liczba osób na budowie. W związku z brakiem dalszych pytań, przewodnicząca komisji zamknęła punkt 3.
Ad. 4.
Druga część posiedzenia komisji odbyła się w Rodzinnym Domu Dziecka w Pyzdrach przy współudziale dyrektora placówki pani Danuty Bączkiewicz i dyrektora PCPR Jerzego Nowaczyka.
Przewodnicząca komisji wspomniała, że komisja zdrowia wizytowała Rodzinny Dom Dziecka w Pyzdrach w roku 2007 oraz 2010 i wskazywała wówczas, żeby placówka nie przyjmowała więcej dzieci, ze względu na ograniczone warunki lokalowe.
Rodzinny Dom Dziecka jest placówką opiekuńczo-wychowawczą dla dzieci pozbawionych częściowo bądź całkowicie opieki rodzicielskiej.
Rodzinny Dom Dziecka w zakresie wykonywanych zadań współpracuje z sądem, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, rodziną, asystentem rodziny, koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej.
Dyrektor D. Bączkiewicz poinformowała, że w placówce wychowuje się 10 dzieci, z tego 3 dzieci jest w rodzinie zastępczej. Najmłodsze dziecko ma 12 lat, najstarsze 21 i jest studentem Politechniki Poznańskiej. Pani dyrektor zaznaczyła, że nie ma z dziećmi żadnych problemów wychowawczych. Na pytanie członków komisji o dalsze przysposabianie dzieci, pani dyrektor odpowiedziała, że planuje, ale w późniejszym okresie, kiedy pozostałe dzieci się usamodzielnią. Na zakończenie posiedzenia członkowie komisji zapoznali się z warunkami lokalowymi placówki.
Przewodnicząca komisji
/-/ Henryka Waligóra
- wytworzenie informacji: Henryka Waligóra
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Katarzyna Plucińska (04/10/2013 12:43:40)
- zaakceptowanie treści informacji: Katarzyna Plucińska (14/11/2013 14:45:06)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Katarzyna Plucińska (14/11/2013 14:45:06)