Uchwały Rady 2003 (II kadencja)
Uchwała nr 57/X/2003
Rady Powiatu we Wrześni
z dnia 30 czerwca 2003 roku
w sprawie: nadania statutu Centrum Kształcenia Praktycznego we Wrześni.
Na podstawie art. 58 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 67 poz. 329 ze zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Nadaje się statut Centrum Kształcenia Praktycznego we Wrześni w brzmieniu jak w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu we Wrześni.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 września 2003 r.
Przewodniczący Rady Powiatu
(-) Aleksandra Głowacka
Załącznik
do uchwały Rady Powiatu we Wrześni Nr 57/X/2003
z dnia 30 czerwca 2003r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Centrum Kształcenia Praktycznego zwane dalej Centrum jest publiczną placówką oświatowo-wychowawczą, która realizuje zadania z zakresu przygotowania praktycznego młodzieży i dorosłych wynikające z programów nauczania zajęć praktycznych, a także inne zadania zlecone przez szkoły i organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze.
§ 2
Centrum ma siedzibę we Wrześni przy ul. Gnieźnieńskiej 28
§ 3
Organem prowadzącym Centrum jest Powiat Wrzesiński.
§ 4
Centrum działa na podstawie:
1. Uchwały Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie utworzenia Centrum Kształcenia Praktycznego.
2. Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 ze zm.) oraz przepisów wykonawczych wydanych na tej podstawie,
3. Niniejszego statutu.
Rozdział II
Zadania Centrum
§ 5
Do zadań Centrum należy w szczególności:
1. Organizowanie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych dla uczniów i słuchaczy publicznych i niepublicznych szkół zawodowych zasadniczych, ponadgimnazjalnych i policealnych w pełnym zakresie programowym bądź w zakresie wybranych treści programowych oraz umiejętności określonych w opisie zawodu.
2. Organizowanie przygotowania zawodowego pracowników młodocianych prowadzone w formie:
a/ nauki zawodu,
b/ przyuczenia do wykonywania określonej pracy,
c/ dokształcenia.
3. Organizowanie przysposobienia do pracy dla uczniów uczących się w klasach przysposabiających do pracy zawodowej.
4. Organizowanie doskonalenia i dokształcania nauczycieli zajęć praktycznych w zakresie pedagogiczno - metodycznym i specjalistycznym.
5. Organizowanie dla osób dorosłych kursów podwyższających kwalifikacje lub umożliwiających uzyskanie innych kwalifikacji (przekwalifikowanie) zgodnie z nowymi standardami wymaganymi w gospodarce rynkowej, w formach pozaszkolnych.
6. Przeprowadzanie egzaminów na tytuły kwalifikacyjne robotnika wykwalifikowanego i mistrza oraz egzaminów na dodatkowe uprawnienia.
7. Organizowanie egzaminów z nauki zawodu i przygotowania zawodowego dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i zasadniczych.
8. Opracowywanie i wydawanie materiałów metodycznych dla nauczycieli zajęć praktycznych (skrypty, poradniki, zeszyty metodyczne, przykładowe konspekty, rozkłady materiałów nauczania, ćwiczenia z wykorzystaniem metody przewodniego tekstu, pomiar dydaktyczny).
9. Współpraca z liceami zawodowymi, liceami technicznymi w zakresie poradnictwa technicznego, udostępnienia bazy materiałowo – technicznej i organizowanie zajęć warsztatowych.
10. Współdziałanie z instytucjami, organizacjami i osobami fizycznymi uprawnionymi do działalności pedagogicznej, podmiotami gospodarczymi wszystkich sektorów oraz uczelniami technicznymi i technologicznymi.
11. Współdziałanie z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie przekwalifikowania bezrobotnych i ustalenia regionalnych potrzeb kształcenia zawodowego.
12. Organizacja procesu kształcenia uczniów w modułach umiejętnościowych lub jednostkach modułowych obejmujących obszary zawodowe wynikające z potrzeb powiatowego rynku pracy.
§ 6
1. Centrum realizuje zadania w pracowniach, laboratoriach i warsztatach wyposażonych w odpowiednie środki techniczne i pomoce dydaktyczne umożliwiające stosowanie nowoczesnych metod nauczania.
2. Centrum realizuje zadania wynikające z głównych nurtów reformowania kształcenia zawodowego tj. modułowego kształcenia w liceum profilowanym – technicznym, modułowego kształcenia w zawodach szeroko profilowanych i organizowania kształcenia praktycznego uczniów na nowoczesnych stanowiskach dydaktycznych.
Rozdział III
Organy Centrum
§ 7
1. Organami Centrum są:
1/ dyrektor Centrum,
2/ rada pedagogiczna Centrum.
2. Organy Centrum współdziałają z właściwymi organami szkół oraz innych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych, na których rzecz Centrum wykonuje zadania, o których mowa w § 5.
§ 8
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1. W zakresie kierowania działalnością dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą:
1/ organizowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej Centrum oraz innych zadań statutowych,
2/ reprezentowanie Centrum na zewnątrz, kształtowanie twórczej atmosfery, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych,
3/ przedkładanie radzie pedagogicznej ramowych planów działalności dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej Centrum, kierowanie ich realizacją oraz składanie radzie pedagogicznej określonych sprawozdań z ich realizacji,
4/ ustalenie po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej tygodniowego rozkładu zajęć,
5/ przydzielanie nauczycielom w uzgodnieniu z radą pedagogiczną pracowni zajęć praktycznych zgodnie z ich kwalifikacjami,
6/ sprawowanie nadzoru pedagogicznego, w tym hospitowanie zajęć praktycznych,
7/ kierowanie rekrutacją, ustalanie z radą pedagogiczną, Powiatowym Urzędem Pracy i organem prowadzącym Centrum przyjęć do Centrum oraz zawodów i specjalności,
8/ realizowanie uchwał organów Centrum zgodnie z przekazanymi kompetencjami w ramach obowiązujących przepisów.
2. W zakresie spraw kadrowych i socjalnych:
1/ zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników Centrum,
2/ przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Centrum,
3/ występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej o nadanie odznaczeń i wyróżnień nauczycielom i innym pracownikom Centrum,
4/ realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz nadanie stopni awansu zawodowego,
5/ wykonywanie innych spraw pracowniczych wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
3. W zakresie spraw administracyjno – gospodarczych i organizacji działalności Centrum:
1/ zarządzanie powierzonym przez organ prowadzący mieniem Centrum,
2/dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Centrum i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
3/organizowanie i nadzorowanie pracy administracji Centrum,
4/ organizowanie przeglądów stanu technicznego obiektów Centrum, remontów i prac konserwacyjno – remontowych,
5/ organizowanie okresowych inwentaryzacji mienia Centrum zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
6/ zapewnienie odpowiedniego stanu bhp,
7/ egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników Centrum ustaleń zawartych w statucie,
8/ określenie zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami,
9/ sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno – gospodarczą Centrum,
10/ organizowanie wyposażenia Centrum w środki dydaktyczne i sprzęt.
§ 9
Dyrektor Centrum jest kierownikiem zakładu pracy dla nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami zatrudnionymi w Centrum.
§ 10
Stanowisko dyrektora Centrum powierza i odwołuje Zarząd Powiatu stosownie do przepisów ustawy o systemie oświaty.
§ 11
- Organem Centrum realizującym zadania wynikające z niniejszego statutu oraz innych przepisów prawa jest rada pedagogiczna.
- Do podstawowych zadań rady pedagogicznej należą:
1/ zatwierdzanie planu dydaktycznego Centrum,
2/ zatwierdzanie wyników egzaminów z nauki zawodu i przygotowania zawodowego uczniów,
3/ podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Centrum,
4/ ustalanie organizacji doskonalenia i dokształcania zawodowego nauczycieli.
- Rada pedagogiczna opiniuje:
1/ organizację pracy Centrum, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć praktycznych,
2/ projekt planu finansowego Centrum,
3/ wnioski dyrektora w sprawie przyznania odznaczeń i wyróżnień,
4/ propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych i opiekuńczych,
5/ propozycje dyrektora na stanowiska kierownicze,
6/ powoływanie nowych kierunków kształcenia i szkolenia.
- Rada pedagogiczna ma prawo:
1/ realizacji uchwał i wniosków rady,
2/ tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania członków rady i agend Centrum,
3/ oddziaływanie na postawę, zachęcanie do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji,
4/ dbania o autorytet rady, ochrony praw i godności nauczycieli,
5/ zapoznawania rady z obowiązującymi przepisami prawa.
- Członek Rady pedagogicznej jest zobowiązany do:
1/ współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady,
2/ przestrzegania prawa Centrum oraz zarządzeń dyrektora,
3/ czynnego uczestniczenia we wszystkich zebraniach i pracach rady,
4/ realizowania uchwał rady także wtedy, kiedy zgłosił swoje zastrzeżenia,
5/ składania przed radą sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań,
6/ nie ujawnianie spraw poruszanych na posiedzeniach rady, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub ich rodziców a także nauczycieli i innych pracowników Centrum.
§ 12
1. Zebrania rady pedagogicznej zwołuje jej Przewodniczący (dyrektor Centrum). Zebrania mogą być również zwoływane z inicjatywy, co najmniej 1/3 członków rady lub organu prowadzącego.
2. Zebranie zwyczajne rady pedagogicznej odbywa się w oparciu o tematykę i terminarz posiedzeń rady pedagogicznej.
3. Posiedzenie nadzwyczajne może być zwołane w celu załatwienia ważnych spraw Centrum.
4. Uchwały rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej 2/3 członków.
5. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane przez wybranych przedstawicieli. Protokół wpisuje się do „księgi protokołów” w terminie nie dłuższym niż 10 dni od daty posiedzenia. Protokół podpisuje nauczyciel protokołujący i prowadzący posiedzenie.
6. Członkowie rady zobowiązani są do zapoznania się z protokołem i w ciągu 14 dni mogą zgłaszać poprawki. O wniesieniu poprawek decyduje rada pedagogiczna.
§ 13
Sprawy sporne między członkami rady rozstrzyga dyrektor na drodze negocjacji, wyjaśnienia lub organ prowadzący Centrum zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami (Karta Nauczyciela, ustawa o systemie oświaty).
Rozdział IV.
Sprawy organizacyjne i finansowe
§ 14
1. W Centrum tworzy się:
- pracownie,
- laboratoria,
- magazyny.
2. Podstawową jednostką organizacyjną Centrum jest pracownia.
3. Zakres działania pracowni odpowiada działaniom określonym w programie zajęć praktycznych. Pracownią kieruje i odpowiada za jej działalność nauczyciel (opiekun pracowni).
4. Podstawową formą pracy dydaktycznej w Centrum są zajęcia praktyczne prowadzone w pracowniach lub laboratoriach, a podstawową jednostką organizacyjną zajęć praktycznych jest grupa złożona z uczniów lub słuchaczy realizujący określony program.
5. Organizację zajęć określają odrębne przepisy.
§ 15
Szczegółową organizację zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny, opracowany przez dyrektora Centrum i zatwierdzony przez organ prowadzący Centrum.
§ 16
1. Centrum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach przewidzianych dla jednostek budżetowych.
2. Działalność produkcyjna i usługowa oraz organizowane przez Centrum kursowe formy kształcenia, dokształcania i doskonalenia mogą być prowadzone i finansowane w formie gospodarki pozabudżetowej na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
Rozdział V
Uczniowie, słuchacze i pracownicy Centrum
§ 17
1. Prawa i obowiązki uczniów i słuchaczy:
a/ każdy bez względu na swój wiek w Centrum ma prawo do poszanowania godności, dobrego imienia oraz własności osobistej,
b/ uczniowie, słuchacze Centrum mają obowiązek:
- systematycznie uczęszczać na zajęcia,
- przestrzegać przepisy BHP,
- starannie i sumiennie prowadzić dzienniczek zajęć praktycznych, praktyk zawodowych,
zgodnie z zasadami ustalonymi przez nauczyciela,
- dbać o schludny wygląd i czystość odzieży roboczej,
- przestrzegać instrukcję obsługi maszyn i urządzeń stanowiących wyposażenie pracowni Centrum,
- dbać o wyposażenie pracowni, laboratoriów i warsztatów Centrum,
c/ uczniowie, słuchacze Centrum mają prawo do:
- znajomości kryteriów i zasad, jakie stosuje przy ocenianiu każdy nauczyciel,
- sprawiedliwości, jawności i systematyczności w ocenianiu,
- uzyskania od nauczycieli pomocy (instrukcji) w zakresie uzupełniania braków i poprawy oceny,
- znajomości celu zajęć praktycznych, ćwiczeń laboratoryjnych oraz do jasnego i zrozumiałego dla nich przekazu treści ćwiczeń.
2. Dyrektor Centrum może w drodze decyzji administracyjnej skreślić ucznia z listy uczniów i słuchaczy. Przypadki, w którym może nastąpić skreślenie z listy określa rada pedagogiczna w trybie, o którym mowa w art.42 ust.1 Ustawy o systemie oświaty.
3. W Centrum zatrudnia się nauczycieli, oraz innych pracowników inżynieryjno-technicznych, pracowników administracji i obsługi.
4. Nauczyciel (opiekun pracowni) prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
5. Nauczyciele Centrum powinni być przygotowani do:
- organizowania kształcenia na bazie praktyki poprzez działanie oraz refleksję nad działaniem,
- łączenia znajomości procedur i twierdzeń z profesjonalnym osądem w celu optymalnego działania,
- kształtowania postaw badawczych i twórczo - wynalazczych,
- organizowania sytuacji dydaktycznych,
- kształtowania u uczniów wiary w własne możliwości i w możliwość osiągnięć,
- organizowanie zbiorowości uczniowskich w zespoły zadaniowe oraz inspirowania podziału pracy i reguł współdziałania,
- wspierania integracji społecznej zespołu uczniowskiego oraz stosowania skutecznych technik rozpoznawania i rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i grupowych,
- organizowania kształcenia zindywidualizowanego (praca w „poziomach”, praca w zespołach, zajęcia wyrównawcze, komunikacja sprzężona zwrotnie z jednym uczniem, perswazja, „kontakty”),
- inicjowanie sytuacji symulacyjnych,
- organizowanie samokształcenia uczniów a zwłaszcza przygotowanie ich do samodzielnego korzystania z tekstów i pozatekstowych źródeł informacji,
- kształtowania umiejętności indywidualnego i grupowego podejmowania decyzji oraz rozwiązywania procesów przeddecyzyjnych ,
- kształtowania umiejętności samodzielnego planowania i przystosowania się do zmiennych warunków pracy,
- kształtowania umiejętności konstruowania umysłowego i przedmiotowo- manipulacyjnego zgodnie z analitycznymi i syntetycznymi stadiami występowania przy rozwiązywaniu problemów technicznych,
- organizowania egzaminów zawodowych,
Rozdział VI
Postanowienia końcowe.
§ 18
1.Ocenianie opanowania przez ucznia lub słuchacza umiejętności określonych programem zajęć praktycznych odbywa się na zasadach określonych dla uczniów i słuchaczy szkół publicznych.
2.W Centrum funkcjonuje Wewnętrzny System Oceniania (WSO) uczniów opracowany na postawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych.
3. Zasady przeprowadzania egzaminu zawodowego regulują odrębne przepisy.
§ 19
Centrum prowadzi dokumentacje przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 20
1. Uczestnikom pozaszkolnych form kształcenia Centrum wydaje świadectwa potwierdzające ich ukończenie. Na świadectwach i innych dokumentach wydawanych przez Centrum podaje się nazwę:
Centrum Kształcenia Praktycznego
ul. Gnieźnieńska 28
62-300 Września
2. Nazwa Centrum umieszczona jest na pieczęci urzędowej.
3. Umiejętności zawodowe zaprezentowane przez ucznia (słuchacza) w czasie egzaminu z nauki zawodu na poziomie wyróżniającym podlegają certyfikacji i są dokumentowane certyfikatem przyznawanym przez Komisję Egzaminacyjną.
§ 21
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (25/07/2003 00:00:00)
- zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (25/07/2003 09:05:17)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (25/07/2003 09:05:17)