AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady 2014 (IV kadencja)

Protokół nr XXXVII/2014
 

PROTOKÓŁ NR XXXVII/2014

z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni

w dniu 30 stycznia 2014 roku


Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godzinie 16:00 otworzył XXXVII sesję Rady Powiatu we Wrześni, powitał radnych, starostę, pracowników starostwa, przedstawicieli jednostek organizacyjnych powiatu, a także zaproszonych gości. Przewodniczący stwierdził obecność 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał i decyzji w sprawach objętych porządkiem obrad.

Nieobecna radna Teresa Waszak.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z  XXXVI sesji został sporządzony
w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady. Przewodniczący dodał,
że nikt z radnych nie zgłosił uwag do treści w nim zawartych i zarządził głosowanie,
w wyniku którego
protokół nr XXXVI/2013 z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni
w dniu 27 grudnia 2013 roku został przyjęty 18 głosami „za”
.


Przewodniczący Rady zrealizował w ten sposób początkowe punkty porządku obrad:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z XXXV sesji Rady Powiatu.


Ad. 3.

Przewodniczący Rady zaznaczył, że porządek posiedzenia został radnym przesłany wraz z materiałami na sesję, po czym zwrócił się z zapytaniem, czy ktoś z radnych chciałby zgłosić uwagi do zaproponowanego porządku.

Radni nie zgłosili uwag, w związku z czym dalsze punkty porządku obrad przedstawiały się następująco:

  1. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

  2. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady podjętych na XXXVI sesji.

  3. Sprawozdanie starosty wrzesińskiego z  działalności Komisji Bezpieczeństwa
    i Porządku za 2013 rok.

  4. Sprawozdania przewodniczących komisji stałych Rady Powiatu z działalności
    w 2013 roku.

  5. Podjęcie uchwał w sprawie:


          a) wyrażenia zgody na nabycie na własność powiatu wrzesińskiego części nieruchomości, położonej w Nowej Wsi Podgórnej, gmina Miłosław,  
              oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 138/6 o powierzchni 0,0028 ha;


         b) wyrażenia zgody na objęcie granicami Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej nieruchomości położonych na terenie gminy Września,
              stanowiących własność Powiatu Wrzesińskiego;

         c) zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2014 rok.


  1. Informacja o bieżącej sytuacji w Szpitalu Powiatowym we Wrześni Sp. z o. o.

  2. Interpelacje i zapytania radnych.

  3. Wolne głosy i wnioski.

  4. Zakończenie.


Ad. 4.

Przewodniczący Rady poinformował o działaniach, które zostały podjęte przez radnych w okresie międzysesyjnym od 27 grudnia 2013 roku do 30 stycznia 2014 roku.

Przedstawione informacje stanowią załącznik nr 2 do protokołu.


Ad. 5.

Sprawozdanie z prac Zarządu i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym przedstawił przewodniczący Zarządu Dionizy Jaśniewicz.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.


Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby zabrać głos  w kwestii przedstawionych informacji.

Radny J. Balcerzak nawiązując do sprawozdania z prac Zarządu zapytał, w jakim celu planuje się zakup samochodu ciężarowego o ładowności 6 ton.

Starosta D. Jaśniewicz poinformował, że samochód ma zostać zakupiony w celach związanych z zarządzaniem drogami powiatowymi, co rozwiąże problem obsługi remontera, jak i dowozu pracowników na miejsce wykonywania robót. Zarząd wstrzymał się
z podjęciem decyzji do momentu rozliczenia wydatków na zimowe utrzymanie dróg. Starosta zaznaczył, że Zarząd widzi potrzebę doposażenia Referatu w celu realizacji zadań na drogach powiatowych.

Następnie radny K. Wojciechowski zapytał, o jaką kwotę chodzi w przypadku zakupu tego samochodu.

Starosta D. Jaśniewicz odpowiedział, że jest to kwota około 60 - 70 tys. zł.

Z uwagi na brak dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady zamknął punkt 5 i przystąpił do realizacji punktu 6.


Ad. 6.

Przewodniczący Rady powiedział, że radni otrzymali sprawozdanie zgodnie z ustawowym obowiązkiem i dodał, że jeżeli nie będzie pytań w tej sprawie, to uzna ten punkt za zamknięty.

Radni nie zgłosili sprzeciwu, zatem przewodniczący Rady zamknął punkt 6.

Sprawozdanie starosty wrzesińskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2013 rok stanowi załącznik nr 4 do protokołu.


Ad. 7.

Sprawozdania komisji stałych z działalności w roku 2013 przedstawili przewodniczący poszczególnych komisji według następującej kolejności:


- H. Waligóra – przewodnicząca Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej, sprawozdanie stanowi  załącznik nr 5 do protokołu.

- M. Przyjemski – przewodniczący Komisji Rozwoju Lokalnego, sprawozdanie stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

- M. Taciak – przewodnicząca Komisji Rewizyjnej, sprawozdanie stanowi załącznik nr 7 do protokołu,

- J. Balcerzak – przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa, sprawozdanie stanowi załącznik nr 8 do protokołu

- S. Tomczak– przewodniczący Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki, sprawozdanie stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

- Józef Szafarek - przewodniczący Komisji Budżetowo – Finansowej, sprawozdanie stanowi załącznik nr 10 do protokołu.


Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby zabrać odnośnie przedstawionych sprawozdań.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 8.


Ad. 8

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:


     a) wyrażenia zgody na nabycie na własność powiatu wrzesińskiego części nieruchomości, położonej w Nowej Wsi Podgórnej, gmina Miłosław,
          oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 138/6 o powierzchni 0,0028 ha.


Uzasadniając projekt uchwały geodeta powiatowy pani Małgorzata Nowaczyk poinformowała, że Referat Dróg Powiatowych wystąpił z wnioskiem o nabycie na rzecz powiatu wrzesińskiego działki położonej w Nowej Wsi Podgórnej, która została zajęta na poszerzenie drogi powiatowej i stanowi jej pas drogowy.

Radni nie podjęli dyskusji w tej kwestii, w związku z czym przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 237/XXXVII/2014 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na własność powiatu wrzesińskiego części nieruchomości, położonej w Nowej Wsi Podgórnej, gmina Miłosław, oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 138/6 o powierzchni 0,0028 ha.


Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:


      b)  wyrażenia zgody na objęcie granicami Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej nieruchomości położonych na terenie gminy Września,
           stanowiących własność Powiatu Wrzesińskiego.


Uzasadnienie podjęcia tej uchwały ponownie przedstawiła pani M. Nowaczyk mówiąc, że Rada Miejska we Wrześni uchwałą z 17 grudnia 2013 roku włączyła do Wałbrzyskiej Strefy Ekonomicznej nieruchomości położone w Białężycach, Chociczy Małej, Grzymysławicach i Obłaczkowie. Teren ten jest własnością powiatu wrzesińskiego i przylega do terenów, które już posiadają status specjalnej strefy ekonomicznej. Włączenie tych działek w skład przedmiotowej Strefy umożliwi racjonalne wykorzystanie gruntów pod aktywizację gospodarczą.


Z uwagi na brak dyskusji, przewodniczący Rady zarządził głosowanie.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 238/XXXVII/2014 w sprawie wyrażenia zgody na objęcie granicami Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej nieruchomości położonych na terenie gminy Września, stanowiących własność Powiatu Wrzesińskiego.


Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:

     c)  zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2014 rok.


Uzasadnienie do powyższego projektu przedstawiła skarbnik Beata Walkowiak mówiąc, że zmiany polegają na:

- zmniejszeniu rezerwy ogólnej o kwotę 13.000,- zł, z czego 10.000,- zł przeznacza się na zakup usług systemu informatycznego i aplikacji mobilnej do szybkiego informowania i ostrzegania ludności o zagrożeniach na terenie powiatu za pomocą wiadomości tekstowych SMS, natomiast 3.000,- zł przeznacza się na wykup gruntów.

Ponadto w załączniku nr 5, w wydatkach majątkowych zmienia się nazewnictwo zadań, natomiast nie zmienia się: zakres wykonywanych prac, jak również ich wartość.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 239/XXXVII/2014 w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2014 rok.


Punkt 8 został wyczerpany, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 9 porządku obrad.


Ad. 9

W punkcie dotyczącym informacji o bieżącej sytuacji w Szpitalu Powiatowym we Wrześni Sp. z o. o. głos zabrała radna M. Taciak i skierowała do Zarządu Szpitala następujące pytania:

1. na jakim etapie jest inwentaryzacja, 2. do kiedy przewiduje się opracowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, 3. kiedy będzie można ogłosić przetarg na realizację dokończenia inwestycji. Kontynuując radna M. Taciak stwierdziła, że z wypowiedzi pana A. Jasinskiego na ostatniej sesji będzie to końcówka roku 2013, a być może gdzieś połowa stycznia 2014 roku. Radna dodała, że dzisiaj jest 30 stycznia, zatem te pytania są jak najbardziej zasadne.

Odpowiedzi radnej udzielił prezes Zarządu Szpitala Z. Przybylski mówiąc, że nie chciałby szafować konkretnymi terminami, ponieważ doświadczenie pokazało, że dokładne wskazywanie terminów nie jest najlepszą formą. Prezes zwrócił uwagę na aspekt dokumentacji, jaką Zarząd Szpitala otrzymał od firmy Climatic, dotyczącej zakresu wykonanych prac i dodał, że niestety jest to dokumentacja, która ma duże braki, w związku z czym Zarząd musiał podjąć szersze prace, aby dokładnie zinwentaryzować stan, który jest.

Jakość przeprowadzonej inwentaryzacji będzie decydowała o powodzeniu rozstrzygnięciu przetargu i dalszym sposobie realizacji i zakończenia inwestycji. Prezes zaznaczył, że trwa, uzgadnianie wszystkich materiałów do przygotowywania tej dokumentacji i dodał, że Zarząd odstąpił od trybu przetargu ograniczonego, który miał być ogłoszony na początku stycznia 2014 roku i podjął decyzję o ogłoszeniu przetargu w trybie nieograniczonym, który wymaga opracowania bardzo szczegółowego materiału już w pierwszym terminie ogłoszenia i wszczęcia procedury przetargowej. W związku z tym ten termin ogłoszenia będzie późniejszy. Prezes dodał, że może to być miesiąc marzec, a kluczem jest opracowanie szczegółowych materiałów, które będą zweryfikowane i zaakceptowane przez Urząd Marszałkowski.

Radna M. Taciak ponownie zabierając głos stwierdziła, że rozumie, że Zarząd posiada wiedzę, na jakim etapie ta inwentaryzacja jest, biorąc pod uwagę dokumentację przysłaną przez firmę Climatic w porównaniu z tym, co zostało zaprezentowane na spotkaniu z radnymi w szpitalu. Radna pytała w związku z tym, czy materiał zawarty w inwentaryzacji jest zrealizowany w granicach 30,40 % i jeszcze niestety czeka 60,70% i czy od jakości i zakresu tych dokumentów, którymi Zarząd już dysponuje, można określić, czy w pierwszym półroczu będzie można zakończyć ten etap przygotowawczy, łącznie z uzgodnieniami z Urzędem Marszałkowskim, o których prezes mówił, który umożliwiłby ogłoszenie przetargu.

Prezes Z. Przybylski odpowiedział, że Zarząd zakłada, że w drugim kwartale będzie wybrany wykonawca, który podejmie dalsze prace i dodał, że Zarząd przede wszystkim obliguje sprawa dotacji unijnej i jej rozliczenia i są to terminy, które trzeba przestrzegać, ponieważ inaczej będzie problem z rozliczeniem dotacji. Na zakończenie prezes dodał, że przyjmuje się termin drugiego półrocza na zakończenie budynku „D”.

W dalszej części dyskusji głos zabrał radny K. Wojciechowski mówiąc, że rozumie, że inwentaryzacja nie jest zakończona, mimo, że na tym spotkaniu radnych w siedzibie Zarządu deklarowano, że zakończy się ona pod koniec ubiegłego roku. Radny kontynuując stwierdził, że na ostatniej sesji radni otrzymali informację, że inwestycja zostanie zakończona w tym głównym budynku do końca roku. Dzisiaj prezes mówi, że ten termin jest nierealny i lepiej o terminach nie rozmawiać. Radny dodał, że może faktycznie o terminach nie rozmawiać, ponieważ od dwóch lat radni słyszą o przesuwaniu kolejnych terminów. Radny zapytał, jak wygląda sprawa rozliczenia dotacji uzyskanej na budowę szpitala, w związku z tym kolejnym opóźnieniem zaplanowanych prac, ponieważ odnosi wrażenie, że w głosie prezesa słychać niepokój, że mogą grozić jakieś komplikacje w momencie, gdyby z tym rozliczeniem były problemy. Kontynuując radny stwierdził, że swego czasu na komisji zdrowia padła wypowiedź na temat ewentualnej sprzedaży większościowego pakietu szpitala. Radny pytał, czy jest to prawda, czy jest taki zamysł, czy była o tym mowa na komisji zdrowia, czy nie było o tym mowy, a jeżeli była o tym mowa, to dlaczego tego nie ma w protokole. Radny dodał, że chciałby na ten temat uzyskać odpowiedź z uwagi na to, że te wszystkie opóźnienia zaczynają poważnie martwić w kontekście potencjalnych rozliczeń z tej dotacji.

Odpowiadając radnemu prezes Z. Przybylski zaznaczył, że w jego głosie nie było nic niepokojącego i dodał, że przekazanie informacji, że wszystko powinno być dopięte, co pozwoli wyłonić wykonawcę też gwarantuje dalszą realizację tej inwestycji. Co do kwestii sprzedaży, prezes zaznaczył, że nie jest to pytanie do niego, ponieważ to nie Zarząd Szpitala o tym decyduje i nic na ten temat nie wiadomo. To, co zostało już rozliczone z Urzędem Marszałkowskim, jest to zamknięty pewien etap, natomiast dalszy etap będzie po inwentaryzacji, ponieważ nie wiadomo, jaka w przetargu będzie kwota końcowa inwestycji, dlatego tez musi być to przygotowane bardzo precyzyjnie, żeby mieć jasność, co Zarząd czeka i jakie będą dalsze decyzje.

Radna M. Taciak zapytała, czy w związku ze zmianą składu osobowego Zarządu, inwentaryzacja, którą rozpoczął Zarząd będzie kontynuowana w tym samym składzie, czy spółka zleciła jej dokończenie innej osobie.

Prezes Z. Przybylski odpowiedział, że inwentaryzacja wykonywana jest w tym samym składzie.

Następnie głos zabrał radny P. Hirschfeld i przytoczył fragment protokołu z sesji Rady Powiatu, w którym przewodniczący Rady Nadzorczej Szpitala zapewnia, że jest przekonany, że termin dokończenia inwestycji nastąpi do końca 2013 roku i publicznie deklaruje podanie się do dymisji w momencie, jeżeli okaże się, że się tak nie stanie. Radny skierował pytanie do starosty wrzesińskiego, jak na dzień dzisiejszy wygląda skład osobowy Rady Nadzorczej Szpitala.

Rozpoczynając swoją wypowiedź starosta D. Jaśniewicz ustosunkował się do kwestii związanych ze zmianą składu osobowego w Zarządzie Spółki mówiąc, że taki komunikat ukazał się na stronie internetowej szpitala powiatowego i dodał, że na wniosek Zarządu Szpitala, Zarząd Powiatu uznał, że jest potrzeba wzmocnienia tego pionu technicznego, między innymi w tym etapie związanym z inwentaryzacją i przygotowaniem dokumentów do rozpisania nowego przetargu, stąd zmiany organizacyjne polegające na tym, że w miejsce trzech członków Zarządu, po rezygnacji pana Adama Jasinskiego, pozostanie dwóch członków – prezes i wiceprezes, stąd został powołany przez Zarząd pan inż. Tomasz Sadrzak jako prokurent, który ma przeprowadzić kwestie przygotowania dokumentacji w następnym etapie inwestycji i który będzie ten proces prowadził i nadzorował oraz ponosił za niego odpowiedzialność.

Kontynuując starosta odniósł się do składu Rady Nadzorczej mówiąc, że pan D. Jurewicz zgodnie z deklaracją oddał się do dyspozycji Zgromadzenia Wspólników, natomiast ze względu na ten etap inwestycji, Zgromadzenie Wspólników jednogłośnie uznało, że nie będzie dokonywało zmian na kilka miesięcy przed końcem kadencji, która upływa 30 czerwca 2014 roku, żeby w tym istotnym dla Spółki momencie zachować ciągłość kierowania Radą Nadzorczą, tym bardziej, że Zgromadzenie Wspólników nie miało zastrzeżeń do kierowania Radą Nadzorczą, wręcz przeciwnie oceniało prace przewodniczącego bardzo pozytywnie.
W momencie składania deklaracji przez przewodniczącego Rady Nadzorczej nikomu nie przychodziło na myśl, że firma Climatic doprowadzi do zaniechania dalszych prac wymuszając dodatkowe świadczenia. W dalszej części wypowiedzi starosta poinformował, że na konto szpitala została przelana gwarancja ubezpieczeniowa, na podstawie dokumentów uzasadniających odstąpienie od umowy z firmą Climatic. Środki te związane są ze składową kar umownych związanych z odstąpieniem Spółki od umowy, co ma istotne znaczenie dla prowadzenia inwestycji. Ponadto starosta zaznaczył, że jest to istotne rozstrzygnięcie, które podkreśla uzasadnienie tej decyzji związanej z odstąpieniem od umowy. Jeśli chodzi o kwestię zmiany koncepcji dotyczącej przetargu ograniczonego na przetarg nieograniczony starosta zaznaczył, że wynikało to w dużej mierze z konsultacji z Urzędem Marszałkowskim i dodał, że w pierwotnej wersji te terminy byłyby o wiele dłuższe w granicach około 70 dni, natomiast Urząd Marszałkowski stwierdził, że w nowym postępowaniu przetargowym należy się odnosić do kwoty i wielkości inwestycji, która pozostała, w związku z czym jest przewidziana krótsza procedura 14 dni, stąd najistotniejsze na tym etapie Zgromadzenie Wspólników kilkakrotnie przyjmowało informacje prowadzenie tego postępowania nadzorowanego przez pana T. Sadrzaka. Ma to szczególne uzasadnienie, żeby poprzez bardzo precyzyjne zapisy i wyliczenia, nie było takiej sytuacji, jaka pojawiła się w wypadku poprzedniego wykonawcy, z którym niestety Zarząd Spółki odstąpił od umowy zawartej na realizację tego zadania. Wstępna propozycja za strony Urzędu Marszałkowskiego zakłada przedłużenie obowiązującego aneksu, który pozwoli dokończyć inwestycję w zakresie dofinansowania, jaka była pierwotnie zaplanowana. Na koniec starosta odnosząc się do kwestii, która jest wielokrotnie podnoszona i która zmierza w kierunku jakby imputacji pod kierunkiem powiatu, Zarządu Powiatu, czy w tym wypadku Zgromadzeniu Wspólników, że jest przygotowywana jakaś wersja sprzedaży udziałów szpitala, czy utraty pakietu kontrolnego itp. starosta podkreślił, że taka koncepcja nie była, nie jest rozpatrywana i nie ma żadnego uzasadnienia dla takiego rozwiązania, natomiast istotnym jest, aby ta inwestycja była przeprowadzona pewnie i skutecznie do końca. Starosta stanowczo uciął spekulacje, jakie się pojawiają i zaznaczył, że podjęta przez Radę Powiatu uchwała sankcjonująca dokumenty powołujące Spółkę Szpital Powiatowy we Wrześni zawiera bezwzględną, niepodważalną dyrektywę, która jako jedynie kompetentne ciało do dokonywania zmian w tym obrębie scedowała na Radę Powiatu. Nie jest temu władne ani Zgromadzenie Wspólników, ani Zarząd Powiatu, ani Zarząd Spółki. To jest kotwica, która jest tym elementem, który zabezpiecza przed takimi rozwiązaniami. Kończąc starosta dodał, ze dzisiaj jest to etap decydujący i wiążący i od tego, jak dobrze i skutecznie uda się przygotować te materiały do przeprowadzenia przetargu, będą decydowały o sprawnym poprowadzeniu tej inwestycji. Starosta zaznaczył, że wszyscy wyciągnęli wnioski z tego pierwszego etapu, kiedy mieliśmy do czynienia z wykonawcą, co do którego były tak poważne zastrzeżenia, że konieczne było odstąpienie od umowy, stąd dzisiaj trzeba zbudować to na bezwzględnych, niepodważalnych, niepodlegających interpretacji podstawach, żeby to przedsięwzięcie w racjonalnym terminie doprowadzić do końca, a ten zakres prac w stosunku do całości inwestycji jest zdecydowanie niezbyt wielki i w perspektywie kilku miesięcy daje szansę zakończenia tej inwestycji.

Radny K. Wojciechowski zabierając głos powiedział, że ma nadzieję, że ta kotwica, o której mówił starosta jest i w składzie tej Rady nikt nie odważyłby się podnieść ręki za podjęciem uchwały o sprzedaży szpitala. Radny zwrócił uwagę, że hipotetycznie jest taka możliwość, ponieważ wystarczy większość radnych, którzy podejmą uchwałę o sprzedaży.

Następnie głos zabrała radna M. Taciak i pytała o rozliczenia z Narodowym Funduszem Zdrowia za nadwykonania za lata ubiegłe i miniony 2013 rok oraz, czy podjęte zostały działania zmierzające do wyegzekwowania środków z NFZ.

Prezes Z. Przybylski poinformował, że takie działania zostały podjęte, Zarząd Szpitala jest w trakcie dwóch procesów z NFZ – jeden za nadwykonania za lata 2010 i 2011 – na kwotę ponad 4,5 mln zł i drugi, kiedy szpital już nie miał kontraktu na szpitalny oddział ratunkowy, a świadczył te usługi na zasadzie bezumownej i jest to kwota rzędu 12 tys. zł. Taką decydującą kwestią będzie rozliczenie roku 2013, w połowie lutego NFZ będzie już wiedział, jakimi dysponuje środkami. Jeśli chodzi o rozliczenia z roku 2012 2013, Zarząd planuje ponownie wystąpić o zwrot środków, ponieważ ze strony NFZ została zaproponowana kwota, która była nie do przyjęcia przez Zarząd, ponieważ była zbyt niska. Za ubiegły rok kwota nadwykonań wynosi około 1 mln zł, natomiast za rok 2012 będzie ona około 1,6 mln zł. Od roku 2010 kwota, która nie została zwrócona przez NFZ jest rzędu około 10 mln zł.

Radny B. Kwiatkowski zapytał, jaka kwota wpłynęła na konto szpitala z tytułu gwarancji ubezpieczeniowej.

Prezes Z. Przybylski odpowiedział, że jest to 1,750 mln zł.

Zabierając głos radny J. Balcerzak stwierdził, żeby nie wyglądało, że tylko opozycji zależy na zdrowiu mieszkańców powiatu, w związku z tym zada pytanie jako członek koalicji. Radny pytał, czy dyrekcja orientuje się, na ilu etatach pracują lekarze zatrudnieni w szpitalu powiatowym we Wrześni. Radny uzasadnił swoje zapytanie mówiąc, że media wielkopolskie piszą, że zasadniczą przyczyną błędów lekarskich jest zmęczenie lekarzy. Radny dodał, że te błędy w Polsce są większe niż w Niemczech, gdzie ludności jest prawie dwa razy więcej niż w Polsce.

Odpowiedzi radnemu udzielił wiceprezes S. Nowicki mówiąc, że w szpitalu są dwie grupy lekarzy – lekarze pracujący w ramach umowy o pracę, gdzie wszystkie przepisy związane ze stosunkiem pracy są przestrzegane, natomiast część pracowników świadczących usługi to są indywidualne praktyki lekarskie, czyli prywatni przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą i tu normy godzinowe nie są przestrzegane. Wiceprezes dodał, że takie uelastycznienie czasu pracy pozwala na wypełnienie dość trudnych limitów narzuconych przez NFZ i zaznaczył, że nikt nie jest w stanie sprawdzić, gdzie pracujący w szpitalu lekarze świadczą inne usługi, natomiast wiadomo, że w czasie, kiedy są w szpitalu, to nie są gdzie indziej, ponieważ jest system monitorowania czasu pracy.

Następnie głos zabrał radny B. Kruk i zwrócił się do radnego J. Balcerzaka prosząc, aby nie używał zwrotów „koalicja”, czy „opozycja”, ponieważ jako radni przysięgali, że będą dobrymi radnymi powiatowymi, nie PSL – u, nie koalicji, czy opozycji, nie Nekli, nie Kaczanowa, tylko powiatu.

Radny P. Hirschfeld zwrócił się z pytaniem dotyczącym rodzajów specjalizacji w związku z rozbudową szpitala.

Wiceprezes S. Nowicki podkreślił, że rozbudowa szpitala ma na celu podniesienie jakości świadczonych usług, natomiast nie jest tajemnicą, że Zarząd szpitala stara się od pewnego czasu o powrót świadczeń – leczenie udarowe mózgu, chodzi o leczenie fibrolityczne. Wiceprezes dodał, że ta część usług była już realizowana we wrzesińskim szpitalu, a wypadła ona ze względu na dosyć wysokie standardy i wymagania nakładane na świadczeniodawców, chodzi między innymi o warunki lokalowe, których szpital w tej chwili nie spełnia, jak i dodatkowy dyżur lekarski. Nowy szpital będzie zasiedlony starymi oddziałami, modelem szpitala powiatowego obowiązującym w Polsce, jest model, w którym są podstawowe oddziały, czyli: interna, chirurgia, pediatria, ginekologia z położnictwem. Wrzesiński szpital posiada jeszcze kilka innych oddziałów – izbę przyjęć i intensywną opiekę medyczną.
Po wybudowaniu nowego szpitala w ramach oddziału neurologicznego zostanie wydzielona nowa część dla pacjentów z intensywnym nadzorem neurologicznym, gdzie pacjenci będą mogli być w odpowiedni sposób monitorowani podczas skomplikowanego procesu leczenia.

Z uwagi na brak dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady zamknął punkt 9 i przystąpił do realizacji punktu 10.


Ad. 10.

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym nie wpłynęła żadna interpelacja, po czym zapytał radnych, czy chcieliby zająć głos w tym punkcie porządku obrad.

O głos poprosiła radna Maria Taciak i stwierdziła, że chciałaby skierować zapytania do Komendanta Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, ale niestety jest nieobecny dzisiaj na sesji, po czym zwróciła się do starosty z prośbą o kilka zdań wyjaśnień w związku z artykułem, jaki ukazał się w lokalnej prasie, iż Państwowa Powiatowa Straż Pożarna wykonywała usługę w Radomicach, na obiektach magazynowych pana Gąsiorka. Radna dodała, że interesują ją następujące kwestie:

  1. Czy tego rodzaju usługę wogóle może wykonywać Powiatowa Państwowa Straż Pożarna i czy to należy do jej zadań statutowych?

  2. Kto wyraził zgodę na realizację tego zadania?

  3. Jaki był koszt realizacji usługi po stronie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej?

  4. Czy z tytułu wykonania usługi Komenda otrzymała zapłatę? Jeśli tak, to w jakiej kwocie?

  5. Jakie są relacje między wycenionym kosztem, który leży po stronie Komendy,
    a ewentualną kwotą, jeśli takowa była i była ona zapłatą?

  6. Czy ta usługa była objęta ochroną ubezpieczeniową?, bo różne przypadki mogą się zdarzyć zarówno ze sprzętem, ale także z czynnikiem ludzkim.


Kontynuując radna M. Taciak dodała, że właściciel, jak wynika z tego artykułu prasowego nie wiedział o tejże usłudze, a wyjaśnienie zdawkowe ze strony komendanta PPSP, że to rzekomo były ćwiczenia może by tak bardzo nie bulwersowało, gdyby były one przeprowadzane w obiektach użyteczności publicznej. Ponadto radna zaznaczyła, że chciałaby uzyskać odpowiedzi na te zadane pytania, jeżeli są one przyjęte do protokołu, to oczekuje odpowiedzi pisemnej lub ewentualnie, jeśli pan starosta udzieli odpowiedzi na dzisiejszej sesji, to oczywiście odstąpi od formy pisemnej.

Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że w obrębie tzw. zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami inspekcjami i strażami, rola starosty jest tylko rolą, którą pełni jako zwierzchnik tych służb, natomiast służby te nie podlegają staroście pod względem operacyjnym. Zwierzchnikiem jest Wojewódzki Komendant Państwowej Straży Pożarnej. Starosta dodał, że te kwestie były analizowane i rozpatrywane przez Wojewódzkiego Komendanta i nikt nie konsultował tego ze starostą, a o sprawie starosta dowiedział się ex post i w tym wypadku nie czuje się adresatem tych zapytań.

Radna M. Taciak powiedziała, że na początku swojej wypowiedzi zaznaczyła, że pytanie to miało być skierowane do Komendanta Powiatowego PSP, a ponieważ nie jest obecny na sali, zatem pozwoliła sobie skierować pytania do pana starosty.

W związku z brakiem dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad.


Ad. 11.

W punkcie tym radni nie podjęli dyskusji, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad.

Ad. 11.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w sesji i o godz. 17:30 zamknął XXXVII sesję Rady Powiatu we Wrześni.


Na tym protokół zakończono.


Przewodniczący Rady

/-/Grzegorz Kaźmierczak






Protokołowała:

Katarzyna Plucińska

Referat Kancelaria Ogólna,

Biuro Rady i Zarządu


załączniki


Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji: Grzegorz Kaźmierczak
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Katarzyna Plucińska (14/03/2014 14:22:53)
  • zaakceptowanie treści informacji: Katarzyna Plucińska (29/05/2014 13:12:23)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Katarzyna Plucińska (29/05/2014 13:12:23)
Lista wiadomości
Protokół nr XLV/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 30.10.2014 roku.
Protokół nr XLIV/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 29.09.2014 roku.
Protokół nr XLIII/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 29.09.2014 roku.
Protokół nr XLII/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 26.06.2014 roku.
Protokół nr XLI/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 27.05.2014 roku.
Protokół nr XL/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 29.04.2014 roku.
Protokół nr XXXIX/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 13.03.2014 roku.
Protokół nr XXXVIII/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 05.03.2014 roku.
Protokół nr XXXVII/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 30.01.2014 roku.