PROTOKÓŁ NR XLIII/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni
w dniu 28 sierpnia 2014 roku
Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godzinie 16:00 otworzył XLIII sesję Rady Powiatu we Wrześni, powitał radnych, starostę, pracowników starostwa, przedstawicieli jednostek organizacyjnych powiatu, a także zaproszonych gości. Przewodniczący stwierdził obecność 19 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał i decyzji w sprawach objętych porządkiem obrad.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XLII sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady. Przewodniczący dodał, że nikt z radnych nie zgłosił uwag do treści w nim zawartych i zarządził głosowanie, w wyniku którego protokół nr XLII/2014 z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 26 czerwca 2014 roku został przyjęty 19 głosami „za”.
Przewodniczący Rady zrealizował w ten sposób początkowe punkty porządku obrad:
-
Otwarcie i stwierdzenie quorum.
-
Przyjęcie protokołu z XLII sesji Rady Powiatu.
Ad. 3. Wręczenie stypendiów „Talent”.
Stypendia "Talent" otrzymują szczególnie uzdolnieni absolwenci wrzesińskich szkół ponadgimnazjalnych. Środki na ten cel pochodzą z funduszy zebranych podczas Balu Charytatywnego Starosty Wrzesińskiego i w całości przeznaczone są na stypendia „Talent” dla młodzieży, która wykazuje się szczególnymi uzdolnieniami i osiągnięciami.
Finansowe wyróżnienia zostały wręczone przez Starostę D. Jaśniewicza, a otrzymali je:
Julia Matusiak - absolwentka Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących,
Anna
Pawlaczyk - absolwentka Zespołu Szkół Technicznych i
Ogólnokształcących,
w zawodzie technik żywienia i gospodarstwa
domowego,
Kamila Musielak – absolwentka Zespołu Szkół Zawodowych nr 2, w zawodzie fryzjer,
Kinga Kwiatkowska – absolwentka Technikum Ekonomicznego w Zespole Szkół Politechnicznych,
Tomasz Kucharski – absolwent Zespołu Szkół Zawodowych nr 2, w zawodzie piekarz,
Magdalena Adamczyk - absolwentka Technikum Budowlanego w Zespole Szkół Politechnicznych,
Patrycja Krych - absolwentka Technikum Budowlanego w Zespole Szkół Politechnicznych (nieobecna).
Starosta zaznaczył, że dzięki tym środkom absolwenci mają okazję rozwijać swoje talenty i realizować marzenia związane ze swoimi pasjami. W sumie środków finansowych na stypendia talent w tym roku przeznaczonych jest 15 tys. zł.
Przewodniczący Rady Powiatu w imieniu swoim i radnych złożył laureatom serdeczne gratulacje, życząc dalszych sukcesów.
Ad. 4. Przedstawienie porządku obrad.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że porządek posiedzenia został radnym przesłany wraz z materiałami na sesję, po czym zapytał, czy ktoś chciałby wnieść zmiany do porządku obrad.
O głos poprosił radny J. Szafarek – przewodniczący Komisji Budżetowo – Finansowej i złożył wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej naruszenia procedur wykonywania świadczeń leczniczych w Szpitalu Powiatowym we Wrześni Sp. z o.o. z uwagi na istniejące wątpliwości formalno – prawne. Radny wyjaśnił, że konieczna jest dodatkowa opinia prawna dotycząca pisma, które wpłynęło do Rady Powiatu, czy wypełnia ono istotę terminu „skarga” w określonym trybie art. 227 Kpa.
Przewodniczący Rady zawrócił się z zapytaniem, czy jest wniosek przeciwny.
Z uwagi na brak zgłoszeń, przewodniczący Rady poddał wniosek J. Szafarka pod głosowanie.
Wniosek radnego J. Szafarka został przyjęty 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym”.
W związku z powyższym, porządek obrad przedstawiał się następująco:
5. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
6. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał podjętych na XLII sesji.
7. Podjęcie uchwał:
-
w sprawie określenia kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i placówek prowadzonych przez powiat wrzesiński,
-
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miłosław,
-
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Nekla w roku 2015,
-
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Nekla,
-
zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2014 – 2027,
-
w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2014 rok.
8. Informacja o bieżącej sytuacji w Szpitalu Powiatowym we Wrześni Sp. z o. o.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne głosy i wnioski.
11. Zakończenie.
Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 5 porządku obrad.
Ad. 5.
Przewodniczący Rady przedstawił informację o działaniach podjętych przez radnych w okresie międzysesyjnym od 26 czerwca do 28 sierpnia 2014 roku.
Informacja stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
Ad. 6.
Starosta Dionizy Jaśniewicz zapoznał radnych z działalnością Zarządu Powiatu w okresiemiędzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady podjętych 26 czerwca 2014 r.
Ponadto Starosta poinformował o:
- zakończeniu inwestycji budowy parkingu w kompleksie przy ul. Wojska Polskiego,
- trwającej budowie boiska wielofunkcyjnego przy Liceum Ogólnokształcącym - końcowy termin realizacji tego zadania przewidywany jest na 5 października br.,
- rozpoczęciu realizacji budowy ciągu pieszo – rowerowego w kierunku Września - Gutowo Małe,
- zakończeniu inwestycji polegającej na remoncie dachu na kościele poewangelickim w Miłosławiu.
Kończąc Starosta poinformował, że prawdopodobnie powiat otrzyma 50% dofinansowanie do drogi w Grabowie Królewskim.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie.
Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 7.
Ad. 7.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:
a) w sprawie określenia kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i placówek prowadzonych przez powiat wrzesiński.
Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Katarzyna Starzyńska p.o. naczelnika Wydziału Edukacji i Kultury Fizycznej mówiąc, że zmiany w zapisach Karty Nauczyciela rozszerzyły katalog przesłanek uprawniających nauczycieli do otrzymania nagród, o realizację zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę oraz realizację oraz realizację innych zadań statutowych szkoły. Kończąc K. Starzyńska dodała, że projekt uchwały został uzgodniony z reprezentacjami związków zawodowych nauczycieli.
Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 266/XLIII/2014 w sprawie określenia kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i placówek prowadzonych przez powiat wrzesiński.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:
b) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miłosław.
Uzasadniając
projekt uchwały Paweł Puzdrakiewicz pełnomocnik ds. informacji
niejawnych powiedział, że powiat wrzesiński od wielu lat wspiera
działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców powiatu.
Działanie te polegają między innymi na stałym doposażaniu
jednostek straży pożarnych działających na terenie powiatu w
sprzęt ratowniczo – gaśniczy oraz ochrony osobistej strażaków.
W tym roku Ochotnicza Straż Pożarna w Mikuszewie obchodzi 80-tą
rocznicę powstania. Jest to jednostka, która cały czas aktywnie
uczestniczy w różnego rodzaju działaniach, wzorowo wywiązuje się
ze swoich obowiązków, co niewątpliwie przyczynia się do
zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na terenie powiatu.
Z tego
tez powodu powiat wrzesiński postanowił wyróżnić OSP w
Mikuszewie poprzez sfinansowanie zakupu dwóch aparatów
nadciśnieniowych, który z pewnością pozwoli zwiększyć
bezpieczeństwo osobiste strażaków ochotników.
Z uwagi na brak głosów w dyskusji, przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 267/XLIII/2014 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miłosław.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:
c) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Nekla w roku 2015.
Głos w sprawie projektu zabrał starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że na wniosek burmistrza Nekli ulega zmianie § 1 projektu uchwały dotyczący nazwy zadania - „Przebudowa z rozbudową drogi gminnej w m. Nekla i Starczanowo” . Zmiana polega na wykreśleniu z nazwy zadania słowa „ z rozbudową”, w związku z czym prawidłowa nazwa zadania będzie brzmiała „Przebudowa drogi gminnej w m. Nekla i Starczanowo”.
W związku z brakiem głosów w dyskusji, przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek o zmianę w § 1 projektu uchwały polegające na wykreśleniu w nazwie zadania słowa „ z rozbudową”.
W głosowaniu udział wzięło 19 radnych i 19 radnych głosowało „za” wprowadzeniem zmiany w projekcie uchwały.
Następnie przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przegłosowaną zmianą.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 268/XLIII/2014 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Nekla w roku 2015.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:
d) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Nekla.
Uzasadniając projekt uchwały Kamil Perlik naczelnik Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich mówiąc, ze projekt uchwały ma na celu udzielenie pomocy finansowej gminie Nekla z przeznaczeniem na pomoc dla pogorzelców, na częściowe pokrycie kosztów remontu spalonego w trakcie pożaru mieszkania. Z uwagi na to, że zadanie to wykracza poza kompetencje samorządu powiatowego, zatem zasadne jest udzielenie tej pomocy gminie Nekla na wyżej wymieniony cel.
W
dyskusji nad przedstawionym materiałem głos zabrał radny J.
Balcerzak wnioskując o podwyższenie udzielanego dofinansowania
do kwoty 3 tys. zł. Uzasadniając swój wniosek radny poinformował,
że był na miejscu tego zdarzenia, rozmawiał z właścicielką
spalonego mieszkania i stwierdził, że dość znaczące będą
koszty tego remontu. Ponadto radny dodał, że pani ta otrzymała
pomoc finansową z gminy Nekla i z Ośrodka Pomocy Społecznej
w
Nekli.
Następnie
głos w dyskusji zabrał radny K. Wojciechowski mówiąc, że na
wczorajszym posiedzeniu komisji budżetowej ta kwestia była również
dyskutowana, natomiast zdaniem radnego, dotychczas powiat wrzesiński
w takich sytuacjach udzielał pomocy finansowej na poziomie 10 tys.
zł, bez żadnej procedury określającej sposób przydzielenia tych
środków finansowych, ale skoro powiat podejmuje taką decyzję, to
ona powinna być tożsama z poprzednimi. Zdaniem radnego, jeżeli
już się wprowadza taką uchwałę do porządku obrad, to wówczas
absolutnie powinny być przestrzegane dotychczasowe zasady.
W
związku z powyższym radny wnioskował o przydzielenie kwoty 10 tys.
zł.
Starosta D. Jaśniewicz i uzasadnił decyzję Zarządu w tej sprawie mówiąc, że dotychczas uchwały dotyczące pomocy finansowej dla pogorzelców nie były ujmowane w jakieś procedury, traktowane było to z reguły jako solidarnościowe wsparcie osób, które znalazły się w takiej sytuacji. Dotychczasowa pomoc dotyczyła zjawisk o dużej skali, najczęściej były to pożary, które sięgały nawet do kilkuset tysięcy złotych wartości. Starosta dodał, że w tym wypadku Zarząd Powiatu oparł się na współpracy i korespondencji z burmistrzem Nekli i kwota ta miała być wsparciem uzupełniającym. Starosta dodał, że ta szkoda w stosunku do tych wszystkich szkód oraz w stosunku do tych podejmowanych uchwał jest zdecydowanie mniejszą szkodą i kwota 10 tys. zł w pierwszym oszacowaniu przerosłaby wartość szkody, która nastąpiła. Kwota, o którą w ostateczności wnioskuje burmistrz do spięcia całego przedsięwzięcia związanego z wykonaniem prac naprawczych została określona na poziomie 2 tys. zł. Radny J. Balcerzak na podstawie rozeznania stwierdził, że kwota 3 tys. zł byłaby w pełni zamykająca sprawę i satysfakcjonująca. Na zakończenie swojej wypowiedzi starosta podkreślił, że nie jest to kwestia licytowania się, jak i braku empatii, czy solidaryzmu, natomiast podjęta decyzja wynika z przesłanych przez burmistrza Nekli dokumentów.
Radny K. Wojciechowski stwierdził, że przyjmuje do wiadomości informację złożoną przez pana starostę, ale pewne informacje dotyczące korespondencji pana burmistrza Nekli ma Zarząd, radni takiej wiedzy nie mają, natomiast projekt uchwały jest z bardzo szczupłym uzasadnieniem i trudno radnym wnikać w szczegóły tej kwestii. Radny stwierdził, że po wypowiedzi radnego J. Balcerzaka pan starosta uznaje, że skłonny byłby wyrazić zgodę na podwyższenie tej kwoty do 3 tys. zł.
Starosta zaznaczył, że to Rada Powiatu podejmuje decyzję.
Radny K. Wojciechowski kontynuując dodał, że zdanie starosty dla koalicji rządzącej ma określone znaczenie i rozumie, że Zarząd skłonny jest podnieść wartość tej kwoty o 50%. Radny zaznaczył przy tym, że te pieniądze są w jakiś sposób kontrolowane i jeżeli samorząd gminny występował o pomoc finansową w takich sytuacjach i ktoś tych pieniędzy nie wykorzystał, to one wracały do budżetu powiatu. Zdaniem radnego można to dokładnie rozliczyć i to, co nie zostanie wykorzystane na potrzeby tej rodziny, zostanie zwrócone do budżetu powiatu. Kończąc radny zwrócił uwagę, że nie mając określonych procedur nie można dokonywać takich sobie przydzieleń.
Przed przystąpieniem do procedury głosowania wniosków, przewodniczący Rady poprosił, aby dane osoby, o której mówił radny J. Balcerzak zostały wykreślone z jego wypowiedzi i zwrócił uwagę, że powiat udziela pomocy finansowej Gminie Nekla, a nie tej konkretnej osobie.
Radny J. Balcerzak poinformował, że ma zgodę na posługiwanie się nazwiskiem i poinformowanie Rady o tym, kogo ta tragedia spotkała.
Przewodniczący Rady podtrzymał swoje stanowisko, po czym przystąpił do głosowania zgłoszonych wniosków.
Jako pierwszy pod głosowanie został poddany wniosek radnego J. Balcerzaka o podwyższenie pomocy finansowej do kwoty 3 tys. zł.
W głosowaniu udział wzięło 19 radnych – 14 radnych opowiedziało się „za” przyjęciem wniosku, przy 4 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym”.
Wniosek radnego został przyjęty większością głosów.
Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek radnego K. Wojciechowskiego podwyższający kwotę pomocy finansowej do 10 tys. zł.
W głosowaniu udział wzięło 19 radnych – „za” wnioskiem głosowało 4 radnych, przy 14 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym”.
Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Zarządu Powiatu o ponowne rozpatrzenie potrzeb tej rodziny i w razie konieczności zwiększenia zakresu tej pomocy, a następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętym wnioskiem.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 15 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 4 głosach „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 269/XLIII/2014 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Nekla.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektów uchwał:
e) zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2014 – 2027,
f) w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2014 rok.
Starosta D. Jaśniewicz zgłosił autopoprawkę Zarządu do projektu uchwały i poprosił Beatę Walkowiak skarbnika powiatu o jej przedstawienie.
B. Walkowiak skarbnik powiatu poinformowała, że autopoprawki Zarządu będą dwie, z uwagi na to, że Rada podjęła uchwałę, która zwiększa środki finansowe na pomoc dla Gminy Nekla. Ponadto pismo, które wpłynęło od Wojewody Wielkopolskiego zwiększa środki z dotacji na 38.991,- zł z przeznaczeniem dla Komendy Państwowej Powiatowej Straży Pożarnej na uzupełnienie środków na rekompensatę pieniężną za przedłużony czas służby. W międzyczasie wpłynęły od Wojewody dodatkowe środki na zwiększenie budżetu dla Środowiskowych Domów Samopomocy w Gozdowie i Pietrzykowie w łącznej kwocie 8.640,- zł.
Następnie
pani skarbnik poinformowała
o zwiększeniu dochodów budżetowych
z tytułu:
- zwiększenia stawki utrzymania w Środowiskowym Domu Samopomocy w Gozdowie i w Pietrzykowie;
- otrzymanej darowizny przez Dom Pomocy Społecznej na festyn dla mieszkańców oraz ze zwiększonych wpływów z różnych dochodów;
- wpływy z usług realizowanych przez Zespół Szkół Specjalnych z tytułu zwrotu kosztów za wynajem autobusu;
- decyzji Wojewody Wielkopolskiego o przyznany odszkodowaniu z tytułu przejęcia przez Skarb Państwa nieruchomości przeznaczonej na rozbudowę drogi krajowej nr 92 w zakresie budowy ścieżki pieszo – rowerowej na odcinku Września – Gonice;
- zwiększonych środków z Funduszu Pracy przeznaczonych na finansowanie w 2014 roku kosztów nagród oraz składek na ubezpieczenie społeczne pracowników Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni w szczególności pełniących funkcje doradców klienta oraz zajmujących stanowiska kierownicze;
- otrzymanego odszkodowania przez Zespół Szkół Politechnicznych z tytułu zakończonego postępowania likwidacyjnego z tytułu zalania pomieszczeń BHP w starym budynku dydaktycznym;
- otrzymanej darowizny przez Ośrodek Wspomagania Dziecka i Rodziny w Kołaczkowie.
Ponadto, z wolnych środków pozostających na rachunku bankowym z a2013 rok zwiększa się plan wydatków o kwotę 375.000,00 zł z przeznaczeniem na:
- zimowe utrzymanie dróg powiatowych;
- świadczenie usług pocztowych dla Starostwa Powiatowego we Wrześni;
- najem urządzeń wielofunkcyjnych z pełną obsługą serwisową wraz z papierem;
- uzupełnienie środków do realizacji zadań (między innymi materiały promocyjne, wykonanie kalendarzy, folderów);
- realizację „Powiatowych Grantów Edukacyjnych”;
- pomoc materialną udzielaną uczniom w formie stypendium o charakterze edukacyjno – socjalnym;
- uzupełnienie środków do realizacji zadań (między innymi organizacja jesiennych koncertów kulturalnych oraz Dożynki Powiatowe).
Następuje również zmniejszenie rezerwy ogólnej o kwotę 25.863,00 zł z przeznaczeniem między innymi dla:
- Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie – Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania
o
Niepełnosprawności na zakup sprzętu niezbędnego do prawidłowego
zabezpieczania blankietów kart parkingowych (laminarka, gilotyna,
drukarka);
- Gminy Miłosław – dotacja w formie pomocy finansowej z przeznaczeniem na zakup wyposażenia dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Mikuszewie;
- Gminy Nekla - dotacja w formie pomocy finansowej z przeznaczeniem na pomoc dla pogorzelców na częściowe pokrycie kosztów remontu spalonego mieszkania w Stępocinie.
Jeżeli chodzi o WPF wprowadza się nowe przedsięwzięcia, które będą realizowane w roku 2014 i 2015 i to są granty edukacyjne, granty edukacyjne sportowe, usługi pocztowe dla starostwa, ubezpieczenia mienia powiatu i zimowe utrzymanie dróg.
Na zakończenie pani skarbnik poinformowała, że w związku ze zwiększeniem emisji obligacji przez spółkę pod firmą „Szpital Powiatowy we Wrześni” Sp. z o.o. na sfinansowanie inwestycji pn. „Rozbudowa budynków, budowli i instalacji oraz zakup sprzętu medycznego dla Szpitala Powiatowego we Wrześni” powiat wrzesiński udzieli poręczenia w kwocie 6,6 mln zł. Planowana kwota będzie przypadała na lata 2028-2030 – zmiany te zostały zawarte w WPF.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad przedstawionym materiałem.
Głos
zabrał radny P. Hirschfeld prosząc o wyjaśnienie kwestii
dotyczącej zwiększenia emisji obligacji przez Spółkę Szpital
Powiatowy we Wrześni o kwotę 6,6 mln zł. Radny dodał, że Rada na
wniosek Zarządu Szpitala podejmowała już uchwałę zwiększające
środki dla szpitala. Radny kontynuując pytał, ile w sumie tych
obligacji poręczonych przez powiat zostało wyemitowanych i prosił
o uszczegółowienie warunków emisji tych obligacji,
w
szczególności minimalnych kwot sprzedaży i maksymalnej kwoty
wykupu.
Odpowiedzi udzielił prezes Zarządu Szpitala Zbyszko Przybylski mówiąc, że w wyniku postępowania przetargowego, które zostało rozstrzygnięte w miesiącu lipcu i podpisana umowa w miesiącu sierpniu, kwota realizacji inwestycji wzrosła o kilka pozycji, stąd na realizację inwestycji potrzebna jest dodatkowa kwota, na ten moment 6,6 mln zł. Wynika to z tego, że o blisko 4 mln zł wzrosła wartość inwestycji w stosunku do pierwotnej wartości, jaka została czyli ten projekt, który był do dokończenia za kwotę niecałych 13 mln, w tej chwili będzie realizowany za kwotę 17 mln zł. Do tego doszły kwoty związane z pracami naprawczymi, które są w wyniku inwentaryzacji wykazane i które wymagają dodatkowej poprawki, żeby ta inwestycja została odebrana i żeby można ją było dopuścić do użytkowania. Jest to kwota ponad 2 mln zł. W wyniku odstąpienia od realizacji inwestycji, która nastąpiła we wrześniu ubiegłego roku są również poniesione dodatkowe koszty: przede wszystkim koszt utrzymania tego obiektu w stanie takim, który pozwala na realizowanie dalszej inwestycji, sprawy związane z ociepleniem przez okres zimy, zużyciem energii cieplnej, koszty związane z obsługą prawną, jak i usługą nadzoru. Kwota sięga kolejne blisko 2 mln zł. Jest to ponad 8 mln zł koszty większe, niż planowane w pierwotnej wersji. Prezes zaznaczył, że są to koszty, które Szpital będzie dochodził na drodze sądowej, jest to dodatkowe obciążenie, które wystąpiło z winy wykonawcy – szpital odstąpił od umowy i rozpisał nowy przetarg na wyłonienie nowego wykonawcy, który dokończy tę inwestycję. Umowa jest podpisana i już rozpoczęły się prace na obiekcie.
Radny P. Hirschfeld zwracając się do prezesa stwierdził, że już raz występował o poręczenie dodatkowych środków na realizację inwestycji i dodał, że zadał wówczas konkretne pytanie, czy te dodatkowe środki, o które szpital występuje, a które powiat ma poręczyć, wystarczą na dokończenie tej inwestycji. Wtedy prezes odpowiedział konkretnie tak, te środki wystarczą. Natomiast w tej chwili mówi się o kwocie 6,6 mln zł, tj. około 10% budżetu powiatu i to jest duża kwota. Radny wspomniał, że na poprzedniej sesji prezes mówił, że na dokończenie tej inwestycji jest około 15 mln i w tych środkach inwestycja się zmieści.
Prezes Z. Przybylski przypomniał, że pierwotnie projekt oscylował w wyższej kwocie , która w wyniku I przetargu została znacznie obniżona. Projekt całościowo był szacowany na kwotę około 50 mln zł. W wyniku przetargu kwota ta wyniosła około 35,225 mln zł. Kolejne oferty oscylowały na kwoty 40 paru mln zł. Czyli już pierwotny przetarg z jednej strony cieszył, że jest tak tanio, ale z drugiej strony pokazał, że chyba był niestety dość mocno zaniżony, na pograniczu rzeczywistych kosztów i w trakcie realizacji wykonawca oczekiwał dodatkowych środków na dokończenie. Skoro szpital miał kwotę ryczałtową, takiej możliwości nie było, w związku z tym nastąpił taki scenariusz. Prezes przypomniał, że w międzyczasie, są dwa istotne zdarzenia –szpital od kilku lat ma ujemny wynik finansowy z uwagi na nierozliczone do dnia dzisiejszego nadwykonania, które są na etapie badania przez biegłych na kwotę 4,5 mln zł i tu praktycznie te obligacje, które szpital wyemitował w kwocie ponad 2,5 mln zł zostały również wykorzystane na spłatę odsetek niestety, co jest niekorzystną rzeczą, ale w umowie wsparcia powiatu jest taki zapis, że jeżeli szpital nie ma środków na spłatę, wówczas płaci powiat. Ponieważ szpital te środki wydatkował, o tyle ta kwota się zmniejszyła. Szpital miał również dwie korekty, które obniżyły dofinansowanie ze środków unijnych o 2mln zł, co musiało zostać na tym etapie zaakceptowane, ponieważ nie byłoby możliwości kontynuacji tej inwestycji.
Radna M. Taciak zwracając się do skarbnika powiatu prosiła o przypomnienie, jaka była dotychczasowa wysokość poręczeń.
Skarbnik odpowiedziała, że 12.350 mln zł. W ubiegłym roku była zwiększona emisja obligacji i kwotę 4.350 mln zł. Pierwotna kwota była 8 mln, w ubiegłym roku 4.350, był wydłużony okres realizacji, w tej chwili kwota 6.6 mln zł będzie na okres do 2028, z każdym rokiem po 2,2 mln zł. Okres został wydłużony ze względu na możliwość spłaty, ponieważ każda kwota ogranicza budżet.
Radna kontynuując stwierdził, że wynika z tego, że co roku 2,2 mln zł będzie zabezpieczeniem powiatu na spłatę obligacji. Uzyskując potwierdzenie od pani skarbnik radna zwróciła się z zapytaniem do prezesa zarządu szpitala, czy to podwyższenie o 6,6 mln zł pozwoli na sfinansowanie realizowanego zadania, czy Zarząd Szpitala ma pewność, że właśnie ta kwota, o jaką następuje zwiększenie obligacji pozwoli na zamknięcie całego zadania.
Prezes Z. Przybylski odpowiedział, że z wyliczeń wynika, że ta kwota pozwoli oddać obiekt do użytkowania, przy założeniu, ze będzie to zrobione w okresie najbliższego roku – do czerwca przyszłego roku, bo taki jest termin zakończenia realizacji inwestycji, ale to, co w tej chwili najbardziej do tego zmusza, to jest zachowanie przede wszystkim terminów, jeśli chodzi o rozliczenie dotacji, stąd tez pewne rzeczy należy przyspieszać, żeby nie tylko zakończyć budowę, ale rozliczyć ten cały projekt. I nawet będąc optymistą nie można zakładać, że w ramach tych środków uda się go zakończyć.
Radny K. Wojciechowski przypomniał, że na ostatniej sesji zadał panu prezesowi pytanie, jaką kwotę nasz szpital ma na przygotowaną do tego przetargu, żeby kontynuować tę inwestycję, wówczas pan prezes odpowiedział, że przed przetargiem nie może tej kwoty ujawnić. Radny stwierdził, że rozumie, że tej kwoty zabrakło i dzisiaj Rada ma podjąć uchwałę, w której dodatkowo powiat zobowiązuje się, nie zobowiązuje się dzisiaj, tylko ma się zobowiązać do poręczenia następnej kwoty ponad 6 mln zł, czyli dochodzimy do blisko 20 mln zł. Radny pytał, dlaczego tylko o 6 mln zł, dlaczego nie więcej, przecież jest tak wspaniale, zróbmy naprawdę świetny, wspaniały szpital, poręczmy na 10 mln zł. Radny stwierdził, że problem polega na innej kwestii – powiat dzisiaj nie poręcza, w zapisie tego projektu jest wyraźnie zapisane, że powiat poręczy, prawdopodobnie przyszła Rada Powiatu, skazując powiat niejako na wieloletnie zobowiązania i trudności w realizacji budżetu w kolejnych latach. Dzisiaj pan prezes powiedział, że na podstawie inwentaryzacji stwierdzono, że wymagane są prace naprawcze. Radny prosił o wyjaśnienie, jakie to są prace i na jaką kwotę, kto ponosi odpowiedzialność za to, że te prace naprawcze należy dzisiaj wykonywać jeszcze w trakcie realizacji inwestycji, gdzie byli inspektorzy nadzoru. W ubiegłym roku, kiedy podjęto decyzję o zerwaniu umowy z firmą Climatic i radni zwiedzali szpital, wówczas zadał panu prezesowi pytanie, a był to okres, kiedy był to obiekt ogrzewany, kto będzie płacił za to ogrzewanie, wówczas pan prezes poinformował, że firma Climatic. Dzisiaj mówi się, że na ten cel potrzebne jest około 2 mln zł, może nie wszystko, ale w tej kwocie również jest ogrzewanie obiektu. Firma miałaby zapłacić po wygranym procesie, radny zwrócił uwagę, że jeżeli ten proces będzie i jeżeli zostanie wygrany. Radny wyraził swoje zaniepokojenie tym faktem, że dzisiaj Rada musi podejmować w sumie tak dramatyczną decyzję, bo radny P. Hirschfeld powiedział, że jest to 10 % budżetu powiatu, ale w sumie poręczenie oscyluje już w wysokości 1/3 budżetu. To są naprawdę bardzo trudne i ważne decyzje. Ponadto radny dodał, że swego czasu radny J. Szafarek apelował, żeby nie krytykować działań i dać Zarządowi Szpitala skończyć tę inwestycję, jednak końca inwestycji nie widać, tylko co jakiś czas powiat musi dokładać określone środki finansowe. Radny dodał, że w zasadzie wszyscy powinni być zachwyceni, ponieważ trwa jedna z niewielu w Polsce, jeśli nie jedyna inwestycja budowy szpitala na poziomie powiatowym. Ponadto radny stwierdził, że jest tyle ważnych problemów i ważnych spraw związanych ze służbą zdrowia, między innymi z tą inwestycją i ma świadomość tego, że w komisji zdrowia jest jedynym członkiem poza koalicją, ale z żalem stwierdza, że ostatnie posiedzenie komisji miało miejsce dosyć dawno. Radny dodał, że prosi, aby nie mówić, że nie na wszystkich komisjach bywa. Kończąc radny powiedział, że bardzo poważnie zastanawia się, jak zachować się podejmując głosowanie.
Następnie
głos zabrała przewodnicząca komisji zdrowia H. Waligóra mówiąc,
że w związku z tym , że od pewnego czasu na każdej sesji są
członkowie Zarządu Szpitala i przedstawiają na bieżąco sprawy
związane z budową szpitala w pewnym stopniu wystarcza, żeby
zadawać pytania i rozmawiać na ten temat. Ponadto przewodnicząca
dodała, że członkowie komisji mają również możliwość
zaproponowania zwołania posiedzenia komisji, jeśli jest taka
potrzeba. Przewodnicząca poinformowała, że posiedzenie komisji
zaplanowane jest
w miesiącu wrześniu.
Radny P. Hirschfeld powiedział, że daje Zarządowi Szpitala „żółtą kartkę” i wszyscy wiedzą, co w nazewnictwie piłkarskim to oznacza. Radny przypomniał, ze przed chwilą radna M. Taciak zadała pytanie, czy te środki wystarczą na dokończenie inwestycji i dodał, że takie pytanie zadawał kilka miesięcy temu i również prezes udzielił takiej samej odpowiedzi. Radny stwierdził, że nie ma żadnej pewności i, ze prezes nie przekonał radnego, że rozbudowa zostanie zakończona w przewidzianym terminie. Te terminy non stop są niedotrzymywane, stąd to ostrzeżenie, w postaci „żółtej kartki”. Zdaniem radnego sytuacja jest bardzo zła, gdyż ta dotacja może nie być faktycznie rozliczona, szpital zostanie z tymi pożyczkami, a powiat za wszystko poręczy, a w tej chwili jest to kwota około 50 mln zł, którą potem trzeba będzie oddać i to jest trochę za dużo.
Prezes
Z. Przybylski zgodził się, że zadanie jest ogromne, że nie jest
to na jedną kadencję, ale na długi okres i dodał, że jeżeli
powiedziało się „a”, to trzeba powiedzieć „b”. Rada
Powiatu parę lat temu podjęła taką decyzję w formie uchwały i
nikt nie mówił, że będzie łatwo, żyjemy w określonych realiach
ekonomicznych i przede wszystkim politycznych, które powodują, że
jest ograniczone pole manewru. Zarząd musi przede wszystkim działać
zgodnie
z prawem, wszyscy doskonale wiedzą, że ustawa o prawo
zamówień publicznych generuje wiele patologii, jak najbardziej
klasyczny przykład budowy dróg, Zarząd nie ma narzędzi, żeby
wiele rzeczy zmieniać. Zdaniem prezesa budowa byłaby już dawno
zakończona, gdyby była ona wykonana bez udziału pieniędzy
unijnych, kiedy każda rzecz wymaga zgody Urzędu Marszałkowskiego,
gdzie są różnice interpretacji, bardzo poważne, o których
decyduje o tym jedna osoba. Zarząd stara się ze swojej strony
dołożyć naprawdę dużo wysiłku i starań,
a przede wszystkim
te procedury, które trwają wymagają czasu i Zarząd nie ma wpływu,
pewnych rzeczy nie można przyspieszyć, a jeżeli inwentaryzacja
trwała dłużej, to tylko dlatego, że Zarząd chciał to
przygotować starannie, żeby nie było rzeczywiście jakiś
niedomówień i wątpliwości. Jeśli chodzi o środki finansowe,
jest to proces ciągły i do oddania do użytkowania te środki
powinny wystarczyć, a co do jest dalszy etap i o tym będzie się
myślało później, jak będzie przyszła Rada, która decydować
będzie o dalszych planach. Natomiast chodzi o to, żeby zakończyć
pewien etap, który jest jasno określony i łączy się on z
rozliczeniem dotacji unijnej i to jest w tej chwili najważniejszy
priorytet, bo jeżeli nie zostanie on zachowany i to naprawdę nie
zależy od Zarządu Szpitala, to będzie wówczas duży problem,
ponieważ przy niezachowaniu terminu istnieje niebezpieczeństwo
oddania dotacji do Urzędu . Tego nikt nie chce, bo zadanie jest
blisko finiszu. Zbyt dużo nie zapewniam, bo zbyt dużo doświadczeń
na tej budowie wszyscy przeżyli, natomiast to, co mogę powiedzieć,
to jest podpisana umowa, prace się rozpoczęły, harmonogram jest
realizowany. Wstępne wrażenia i obserwacje budowy pokazują, że
proces rozpoczął się prawidłowo i oby tak trwał.
Następnie głos w dyskusji zabrał radny B. Kruk poprosił prezesa o poprawienie następujących obliczeń: 18 mln zł poręczy powiat, jeżeli Rada podejmie taką uchwałę, 26 mln zł jest to dotacja od Marszałka, 2 mln powiat dołożył na zakup sprzętu, 2 mln zł za ubezpieczenie od odstąpienia od umowy z firmą Climatic, co razem daje 48 mln zł. Poprzedni przetarg był rozstrzygnięty na kwotę 35 mln zł. Radny dodał, że prezes Zarządu mówi, że w tej chwili potrzebne jest 6,6 mln zł, tj. 41 mln zł, radny pytał w związku z tym, to po co te 7 mln zł, biorąc pod uwagę w całości wykorzystaną dotację.
Prezes Z. Przybylski wyjaśnił, ze najlepiej byłoby zapytanie przekazać w formie pisemnej, żeby nie było wątpliwości, ponieważ kwoty się zmieniały w czasie.
Radny B. Kruk ponownie powtórzył swoje wyliczenia.
Prezes odpowiedział, że kwoty te nie dotyczą tylko części budowlanej, do tego należy dodać wyposażenie szpitala w sprzęt i aparaturę, a także całą infrastrukturę na zewnątrz obiektu (część parkingowa, drogi).
W związku z wyjaśnieniami prezesa, radny B. Kruk uznał odpowiedź za wyczerpującą.
Radna M. Taciak prosiła o przypomnienie, na jaką wartość oszacowana była ta inwestycja, ile miało kosztować to zadanie przed przetargiem.
Prezes odpowiedział, że z wyposażeniem około 60 mln zł.
Radny J. Mazurkiewicz, wyjaśnił, że jeszcze nie doszliśmy do kosztorysu, który był przyjęty.
W związku z brakiem dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady przeszedł do procedury głosowania autopoprawki Zarządu do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2014 – 2027.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 18 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie projektu uchwały wraz z przyjętą autopoprawką Zarządu.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 14 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 5 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 270/XLIII/2014 zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2014 – 2027.
Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie autopoprawkę Zarządu do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2014 rok.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 14 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 5 głosach „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą autopoprawką Zarządu.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 14 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 5 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 271/XLIII/2014 w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2014 rok.
W związku z wyczerpaniem punktu 7, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 8.
Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem, czy panowie prezesi chcieliby coś dodać oraz czy ze strony radnych są jeszcze pytania.
O głos poprosił radny K. Wojciechowski prosząc o wyjaśnienie, jakie to prace naprawcze mają być wykonane i na jaką wartość.
Odpowiedzi radnemu udzielił pan Tomasz Sadrzak mówiąc, że zajmuje się strona techniczną inwestycji i prace naprawcze, które mają zostać wykonane, są to prace, które zostały zaprzestane bądź te, które w trakcie były odbierane częściowo, bo były niezakończone lub wykonywania zostały wykonane niewłaściwie. Jeśli chodzi o wartość kosztów, to obejmuje ona również inne koszty poza również samymi pracami. Są to prace takie, które należy wykonać z racji nieprawidłowego wykonania w trakcie niezakończonej budowy. Sytuacja jest złożona, jest masa różnych prac przerwanych w trakcie realizacji inwestycji.
Radny K. Wojciechowski stwierdził, że nie chodziło o zdefiniowanie pojęcia prac naprawczych i dodał, że skoro jest tych prac aż tak wiele to prosił o podanie kilku przykładów, co zostało źle zrobione lub zostały przerwane i dlaczego nazywa się to w ten sposób.
Pan T. Sadrzak np.: wyjaśnił, że prace naprawcze dotyczą np.: wykonania sufitów podwieszanych, które zostały wykonane w części i niepoprawnie, na tyle, żeby wykorzystać tę konstrukcje do zakończenia tych prac, wykładziny, które zostały położone w sposób niepoprawny lub w części pozostawione i zepsute, i szereg różnych innych elementów z tym związanych, ściany, łączenia i szereg różnych innych elementów z tym związanych. Trudno wymieniać w tej chwili, ponieważ tych przykładów jest naprawdę dużo.
Radny K. Wojciechowski pytał, czy nie byłoby zasadne, z takich logicznych względów, żeby radni, którzy mają podejmować decyzje o dodatkowym zabezpieczeniu obligacji, poręczeniu ich na wysoką kwotę, czy nie powinni dostać informacji, jakie to prace zostały popsute, co zostało źle zrobione. Radny pytał, czy na tej budowie byli inspektorzy nadzoru i dlaczego tego nie dopilnowali, dlaczego nie wyciągnięto w stosunku do nich konsekwencji, proszę mi na to odpowiedzieć dzisiaj.
Pan
T. Sadrzak – prace były wykonywane i zostały przerwane w trakcie.
Inspektorzy nadzoru obserwując budowę dokonują odbioru robót
zakończonych, mowa jest o pracach niezakończonych, te prace nie
zostały odebrane. Na ten temat trwa postępowanie, wartość tych
prac zostanie określona po postępowaniu. Jeśli chodzi o rzeczowy
zakres został on określony w inwentaryzacji, która jest dostępna
dla każdego z radnych, jest ona również
w trakcie oceny przez
urząd nadzorujący, dotujący inwestycję. Pan Sadrzak dodał, że
w tej chwili nie jest w stanie przedstawić wszystkich elementów,
można by to zrobić bardziej szczegółowo pokazując rysunki i
posługując się dokumentacją techniczną. Jest to oczywiście
możliwe, ta dokumentacja jest wykonana w formie inwentaryzacji i
można się z tym zapoznać.
Radny B. Kruk nawiązując do wypowiedzi pana T. Sadrzaka stwierdził, że poprawki są na pracach nieodebranych, nieukończonych to znaczy, że nieodebranych przez inspektora nadzoru. Czyli za te prace niezapłacono, to dlaczego są dodatkowe koszty, czyżby tam płacono za prace, których nie odebrał inspektor nadzoru?
Pan T. Sadrzak wyjaśnił, że kosztuje demontaż, kosztuje montaż ponowny i ten zakres pracy wchodzi w tzw. zakres prac naprawczych. W znacznym stopniu większość tych materiałów nie da się wykorzystać na tej, ani na innej budowie.
Radny K. Wojciechowski przypomniał, że na jednej z ostatnich sesji zadał pytanie dotyczące inwentaryzacji sporządzonej przez Szpital, uzyskał taką informację, że różnica między wyliczeniem inwentaryzacyjnym dokonanym przez firmę Climatic, a tą inwentaryzacją dokonaną przez Szpital była niewielka.
Pan T. Sadrzak zapytał, o jaką wartość chodzi.
Radny K. Wojciechowski wyjaśnił, że jaka jest różnica między inwentaryzacją wycenioną przez firmę Climatic, a jaka jest wartość tej inwentaryzacji dokonana przez Szpital. Wówczas pan prezes Z. Przybylski odpowiedział, że różnice są niewielkie, niemalże symboliczne. Radny kontynuując dodał, że zadał wówczas pytanie, czy był sens czekać tyle miesięcy, bo przecież ta inwentaryzacja miała być skończona pod koniec grudnia, a została skończona parę miesięcy temu. Czy według pana te procedury były rzeczywiście zasadne?
Pan T. Sadrzak zasadne, ponieważ z punktu widzenia formalnego należało je przeprowadzić, z uwagi na decyzję odstąpienia od umowy.
Radny K. Wojciechowski kontynuując wyjaśnił, że w momencie, kiedy firma Climatic zrobiła inwentaryzację po rozwiązaniu tego aneksu, szpital nie zgodził się z wartością tej inwentaryzacji. Inwentaryzacja została przez firmę Climatic wykonana w okresie około dwóch tygodni, natomiast szpitalowi robił tę inwentaryzację prawie 8 miesięcy. W wyniku tej 8 miesięcznej ciężkiej pracy taka odpowiedź udzielił pan prezes na sesji, że nie stwierdzono żadnych wielkich istotnych różnic między tymi dwoma wartościami, dlatego zadaję pytanie, czy nie wydaje się panu, że straciliśmy 8 miesięcy czasu w realizacji tej inwestycji.
Pan T. Sadrzak odpowiedział, że nie potrafi odnieść się do informacji na temat różnicy. Inwentaryzacja wykonana przez firmę odstępującą od umowy jest to zupełnie inny materiał od inwentaryzacji przeprowadzonej przez szpital. Nie było dokumentacji technicznej, która pozwalała na określenie poprawności wykonania, czyli można powiedzieć, że ktoś, kto był zobowiązany do wykonania dokumentacji technicznej i wykonał poprawnie, nie składając dokumentacji powykonawczej i inwentaryzacji trudno zdefiniować, czy te prace są wykonane poprawnie, nie ma podstawy do ich określenia. Inwentaryzacja wykonana przez szpital obejmowała dokumentację i wykonane fizycznie określenie ilości prac pozostałych do wykonania po to, żeby można było zdefiniować przedmiot zamówienia do przetargu, który się właśnie odbył.
W związku z brakiem dalszych pytań, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 9.
Ad. 9.
Przewodniczący
Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym, 4 lipca br.
wpłynęła interpelacja radnego K. Wojciechowskiego w sprawie
wysokości subwencji oświatowej
i sposobu jej rozdysponowania na
poszczególne jednostki oświatowe, na którą radny otrzymał
odpowiedź.
Radny K. Wojciechowski potwierdził, że odpowiedź otrzymał i jest usatysfakcjonowany.
Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby w tym punkcie zabrać głos.
O głos poprosił radny P. Hirschfeld i stwierdził, że w poprzedniej dyskusji wnosił o uszczegółowienie warunków emisji obligacji, a w szczególności minimalnej kwoty sprzedaży oraz maksymalnej kwoty wykupu. Przewodniczący Rady zwrócił się do radnego P. Hirschfelda, czy zgłasza ten wniosek w formie interpelacji.
Radny odpowiedział, że tak.
Przewodniczący Rady poinformował, że interpelacje winny być zgłaszane na piśmie.
Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad.
Ad. 10.
Radna M. Taciak zwróciła uwagę, że w informacjach pana przewodniczącego, jak również przewodniczącego Zarządu nie było przekazu o piśmie Komisarza Wyborczego w Koninie, który zobowiązywał do podjęcia uchwały do dnia 29 sierpnia br. przez Radę Powiatu w kwestii, która już była omawiana, a mianowicie ustalenia liczby mandatów jeśli chodzi o gminę Miłosław i Kołaczkowo. Radna pytała, czy pismo to potraktowane będzie milcząco i nie będzie wywołany projekt uchwały, co tym samym decyzje będzie podejmował Komisarz. Zdaniem radnej to pismo jest dość istotne, tym bardziej, ze znany jest termin wyborów i każda jednostka, szczególnie gmina Miłosław i Kołaczkowo jest zainteresowana, jaką liczbą mandatów będzie dysponowała, a więc jaką będzie miała reprezentację w organie stanowiącym, jaką jest Rada Powiatu.
Starosta
D. Jaśniewicz przypomniał, że na sesji pani mec. K. Chmielarz –
Suszka przedstawiała kwestię związaną z reprezentatywnością
mandatów w poszczególnych okręgach wyborczych, przedstawiając
wyliczenia, które obligują do dokonania tych korekt. Pierwotnie
zarząd Powiatu chciał zachować status quo, czyli, że nie ulega
zmianie liczba mandatów w okręgach wyborczych, natomiast Komisarz
Wyborczy w Koninie stanął na stanowisku, że taka sytuacja jest nie
do przyjęcia. Starosta dodał, że poinformował również, że
stanowisko Zarządu w tej sprawie, jest takie, że jeżeli sytuacja
została wywołana przez Komisarza Wyborczego, co wynika z
dopatrzenia się, że ta reprezentacja jest nieprawidłowo wyliczona,
to po konsultacjach i dyskusji Zarząd uznał, że rozstrzygnięcia
co do mandatów i okręgów dokona Komisarz Wyborczy i Rada w tej
kwestii nie będzie zabierać głosu. Starosta zaznaczył, że
odniósł przekonanie, że w tej sprawie został osiągnięty
konsensus.
W związku z czym Komisarz Wyborczy dokona
ostatecznego rozstrzygnięcia i ma na to w tej chwili tydzień czasu.
Starosta zapewnił, że o tym fakcie radni niezwłocznie zostaną
powiadomieni.
Radny K. Wojciechowski stwierdził, że przypomina sobie tę dyskusję na temat okręgów wyborczych, i możliwości, jakie prezentowała pani mecenas i dodał, że stwierdziła ona jednoznacznie, że właściwie Rada nie ma żadnego wyboru. Radny pytał, czy nie byłoby słuszniej, gdyby Rada podjęła w tej kwestii stosowną decyzję wcześniej, tylko czeka na decyzję Komisarza Wyborczego. Radny zwrócił uwagę, że od 27 sierpnia br. trwa kampania wyborcza, a nie wiadomo, czy w okręgu Kołaczkowo - Pyzdry będzie okręg 3 czy 4 mandatowy, co jest istotne dla każdego komitetu wyborczego.
Starosta D. Jaśniewicz zaznaczył, że w tej kwestii zostało przedstawione stanowisko Zarządu i do dnia dzisiejszego nikt tej kwestii nie podnosił, ani nie zgłaszał odrębnej inicjatywy. Starosta dodał, że radny mógł taką inicjatywę w stosownym czasie zgłosić. Starosta ponownie zaznaczył, że stanowisko było jednoznacznie przedstawione, że Rada nie będzie podejmować działań i jeżeli do dnia dzisiejszego nie zostało to uczynione, to w przekonaniu starosty wszyscy w konsensusie na takie rozwiązanie się zgodzili, z tego względu, że nie z radnych inicjatywy następuje próba dokonania korekty.
Radny K. Wojciechowski stwierdził, że ma świadomość, że jako radny taką próbę inicjatywy mógłby podjąć, ale przez wieloletnie doświadczenia, a w tej kadencji szczególnie, nie widział możliwości i sensu wnoszenia jakiejkolwiek inicjatywy, która byłaby sprzeczna ze stanowiskiem koalicji rządzącej. Wniosek o to, żeby te kwestię rozstrzygnąć wcześnie i tak zostałby przegłosowany, podobnie, jak dzisiaj została przegłosowana kwestia dofinansowania dla pogorzelców na terenie gminy Nekla. Radny zwrócił się do starosty mówiąc, że nie było żadnych szans, żeby taki wniosek załatwić, natomiast byłoby fajnie w sensie ludzkim, gdyby radni przed rozpoczęciem kampanii wyborczej wiedzieli, jak są podzielone na mandaty okręgi.
Starosta wyjaśnił, że do 7 września br. zgłaszane są komitety wyborcze i do tego momentu Komisarz podejmie decyzję. Od momentu zgłoszenia komitetu wyborczego, do momentu zarejestrowania list upływa kilka tygodni, gdzie wszyscy mają dokładnie takie same szanse, żeby się do tego rozstrzygnięcia ustosunkować. Starosta dodał, że gdyby rozpoczęły się próby dokonywania nowych ustaleń, to byłoby to w dużej mierze przedmiotem też bardzo wielu konfliktów, być może kontrowersji, a w ostatecznym wypadku, takie, czy inne rozstrzygnięcie jest takie samo dla każdego z radnych, dla każdego kandydata i każdego komitetu, który wystartuje w wyborach. Jakiekolwiek by nie nastąpiło rozstrzygnięcie, każdorazowo określono by to jako próbę działania na domniemaną korzyść któregokolwiek z komitetów, a tym bardziej, prawdopodobnie koalicji. Dlatego została dokładnie wyjaśniona cała zasada, z czego ona wynika, jakie są możliwe warianty i rozwiązania i do tej pory czyli przedednia kampanii wyborczej nikt tej kwestii nie podnosił, a odbyło się w tym czasie kilka rad powiatu, kilka posiedzenia komisji i można było do tego tematu wrócić. Kończąc starosta dodał, że dzisiaj nadal podtrzymuje stanowisko Zarządu, że takie rozwiązanie było optymalne.
Radny K. Wojciechowski stwierdził, że starosta nie przekonał radnego, że dla radnych tutaj obecnych, reprezentujących okręg nr 1, z terenu Pyzdr i Kołaczkowa nie jest rzeczą obojętną, czy okręg będzie miał 4 mandaty, czy 3, podobnie nie jest rzeczą obojętną dla radnych z terenu Nekli i Miłosławia, czy będą mieli 4 mandaty, czy 5 i tak samo nie jest to obojętne dla tych, którzy interesują się samorządem, pomimo, że ich tu na sali nie ma. Radny dodał, |że jest to bardzo istotne, ponieważ, każdy komitet wyborczy przygotowuje się do wyborów i w przypadku okręgu 4- mandatowego – 8 osób, a w przypadku okręgu 3- mandatowego – 6 osób, w przypadku 5- mandatowego – 10 osób. Zdaniem radnego ta wiedza należała się wcześniej wszystkim mieszkańcom powiatu wrzesińskiego. Na zakończenie swojej wypowiedzi radny dodał, że skoro jest taka decyzja, to należy poczekać.
Starosta poinformował, że do opinii publicznej ta informacja dotarła, zawarta była w przeglądzie powiatowym, wiadomości wrzesińskie również na ten temat się wypowiadały, na szeregu spotkaniach, sesjach gminnych te kwestia były podnoszone, tak, że nie była to jakaś skrywana wiedza dotycząca rozstrzygnięcia związanego z nowym parytetem mandatów w stosunku do liczby mieszkańców.
Przewodniczący Rady przypomniał radnym o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych na dwa miesiące przed upływem kadencji.
Radny J. Balcerzak pytał, czy w związku z tym, że trwają konsultacje i przygotowania do opracowania Strategii Powiatu Wrzesińskiego na lata 2014-2020, Rada Powiatu w tej kadencji przyjmie uchwałą ten dokument oraz czy obecna Rada dokona oceny wykonania Program Rozwoju Lokalnego na lata 2008-2013. Radny zauważył, że oba dokumenty mają wpływ na prowadzoną kampanię wyborczą szczególnie programową.
Odpowiedzi udzieliła Magdalena Niechcielska p.o. naczelnika wydziału inwestycji i funduszy europejskich mówiąc, że trwa opracowywanie strategii na lata 2014-2020 i do końca września mają zostać zakończone prace nad tym dokumentem. W październiku zostanie on przedstawiony na posiedzeniach komisji i na sesji Rady Powiatu.
Jeśli chodzi o podsumowanie Planu Rozwoju Lokalnego, jest ono dostępne w wydziale organizacyjnym.
Rady L. Stawicki wypowiedział się w kwestii zamknięcia drogi gminnej między Chwalibogowem a Obłaczkowem związanej z rozpoczęciem inwestycji firmy Volkswagen. Radny dodał, że mieszkańcy Chwalibogowa i Barda tą drogą najczęściej rowerami dojeżdżali do Wrześni. Obecnie cały ruch kołowy z Wrześni do Środy Wlkp został przekierowany na drogę krajową z Wrześni do Miłosławia. Radny prosił o interwencję w tej sprawie do gminy Września.
Radny B. Kwiatkowski zwrócił się z zapytaniem, na jakim etapie jest przygotowanie dokumentacji projektowej drogi powiatowej Września – Czerniejewo.
J. Kubczak kierownik referatu dróg wyjaśniła, że po nieprzedłużeniu terminu wykonania z firmą projektującą, została podpisane dwie oddzielne umowy – 1 na wykonanie mapy projektowej, 2 na wykonanie dokumentacji, natomiast wykonanie projektu zlecono firmie ze Słupcy. Na chwilę obecną jest uzgodniony przebieg sytuacyjny, zatwierdzony projekt kanalizacji deszczowej na tym odcinku, na jutrzejszą komisję uzgodnienie urządzeń podziemnych i w trakcie opracowywania jest operat wodny.
Kontynuując radny B. Kwiatkowski zapytał, czy przewidziane jest etapowanie tej drogi, z uwagi na budowaną na tym odcinku kanalizację.
J.
Kubczak odpowiedziała, że nie ma jeszcze kosztorysu inwestorskiego,
natomiast na podstawie zakresu robót na odcinku 10 km nawierzchni od
drogi krajowej do granicy z gminą Czerniejewo szacunkowy koszt 1 km
jezdni wynosi 500-600 tys. zł. Oprócz tego w planie jest: budowa
około 4 km chodnika lub ciągu pieszo – rowerowego, budowa ok. 2
km kanalizacji deszczowej (pozwolenia wodno – prawne, warunki
podłączenia się do Wrześnicy, odmulenie rowów, wycinka krzewów)
Pani J. Kubczak poinformowała, że jej zdaniem ta inwestycja może
kosztować około 12-13 mln zł. Jeśli chodzi o kanalizację
sanitarną, to
w ramach naprawy jezdni, gmina Września odtworzy
nawierzchnię na połowie szerokości jezdni, czyli od krawężnika
do osi drogi.
Radny B. Kwiatkowski zapytał, czy na tym etapie planowania można już zastanowić się nad etapowaniem.
Pani J. Kubczak odpowiedziała, że tak.
Radny J. Balcerzak poinformował, że komisja ochrony środowiska na posiedzeniu w dniu 25.08.2014 r. zapoznała się z apelem Rady Miejskiej w Środzie Wielkopolskiej w sprawie odrzucenia veta Prezydenta do ustawy wprowadzającej możliwość odrolnienia gruntów I-III klasy o powierzchni do 0,5 ha bez zgody MRiRW. Komisja nie widzi potrzeby wysyłania apelu na tym etapie realizacji.
Stanowisko komisji w tej sprawie stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Z uwagi na brak dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady zamknął punkt 10 i podziękował radnym za udział w sesji.
Ad. 11.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, przewodniczący Rady, o godz. 17:55 zamknął XLIII sesję Rady Powiatu we Wrześni.
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Katarzyna Plucińska (09/10/2014 14:11:44)
- zaakceptowanie treści informacji: Katarzyna Plucińska (13/10/2014 15:47:08)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Katarzyna Plucińska (13/10/2014 15:47:08)