AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady 2014 (IV kadencja)

Protokół nr XLIV/2014
 

PROTOKÓŁ NR XLIV/2014

z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni

w dniu 29 września 2014 roku


Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godzinie 16:00 otworzył XLIV sesję Rady Powiatu we Wrześni, powitał radnych, starostę, pracowników starostwa, przedstawicieli jednostek organizacyjnych powiatu, a także zaproszonych gości. Przewodniczący stwierdził obecność 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał i decyzji w sprawach objętych porządkiem obrad.

Nieobecny radny Bogdan Kruk.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z  XLIII sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady. Przewodniczący dodał, że nikt z radnych nie zgłosił uwag do treści w nim zawartych i zarządził głosowanie, w wyniku którego protokół nr XLIII/2014 z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 28 sierpnia 2014 roku został przyjęty 18 głosami „za”.


Przewodniczący Rady zrealizował w ten sposób początkowe punkty porządku obrad:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z XLIII sesji Rady Powiatu.


Ad. 3. Nadanie tytułu „Społecznego Opiekuna Zabytków”.

Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z art. 102, ust. 3 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, społecznym opiekunem zabytków może być osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie była karana za przestępstwa popełniane umyślnie oraz posiada wiedzę w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Przewodniczący dodał, że pan Sebastian Mazurkiewicz spełnia powyższe warunki, posiada odpowiednie wykształcenie, a jego kandydatura została wskazana przez Wielkopolskiego Konserwatora Zabytków w Poznaniu. W związku z powyższym Starosta Wrzesiński ustanawia pana Sebastiana Mazurkiewicza Społecznym Opiekunem Zabytków.

Przewodniczący Rady oddał głos staroście Dionizemu Jaśniewiczowi.

Starosta zaznaczył, że jest to dość szczególna funkcja, z jednej strony jest to funkcja społeczna, a z drugiej strony jest to osoba, która stoi na straży ochrony zabytków znajdujących się na terenie powiatu wrzesińskiego, jak też wskazuje te obiekty, które wymagają szczególnej opieki. Starosta dodał, że S. Mazurkiewicz współuczestniczył w tworzeniu Powiatowego Programu Ochrony Zabytków i jest osobą kompetentną i przygotowaną do pełnienia tej funkcji. Następnie starosta wręczył Sebastianowi Mazurkiewiczowi legitymację, która upoważnia do pełnienia zaszczytnej i odpowiedzialnej funkcji społecznego opiekuna zabytków.

S. Mazurkiewicz zaznaczył, że powiat wrzesiński w porównaniu z innymi powiatami sprawy dotyczące ochrony zabytków ma bardzo dobrze uporządkowane. Wskazywał na dobrą współpracę z samorządami gminnymi, między innymi z gminą Września, starostwem powiatowym, w tym z wydziałem kultury i promocji. Kończąc podziękował za dokonanie tego aktu i wręczenie legitymacji.

Przewodniczący Rady złożył w imieniu swoim i Rady Powiatu serdeczne gratulacje, po czym przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.


O godz. 16:10 na salę obrad przybył radny B. Kruk zwiększając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 19.

Ad. 4. Przedstawienie porządku obrad.


Przewodniczący Rady zaznaczył, że porządek posiedzenia został radnym przesłany wraz z materiałami na sesję, po czym zapytał, czy ktoś chciałby wnieść zmiany do porządku obrad. Starosta D. Jaśniewicz wnioskował o wprowadzenie pod obrady, w punkcie 8 f) projektu uchwały w sprawie udzielenie pomocy finansowej gminie Września.

Z uwagi na brak innych zgłoszeń, przewodniczący Rady poddał wniosek starosty pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 19 radnych i 19 było „za” rozszerzeniem porządku obrad.


W związku z powyższym, porządek obrad przedstawiał się następująco:


5. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie      międzysesyjnym.

6. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał podjętych na XLIII sesji.

7. Informacja z wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za I półrocze 2014 roku.

8. Podjęcie uchwał:


  1. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statków i innych obiektów pływających z obszarów wodnych położonych na terenie powiatu wrzesińskiego w 2015 roku,

  2. w sprawie ustalenia wysokości opłat obowiązujących w roku 2015 za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu z drogi,
    a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu,

  3. w sprawie wyrażenia woli przystąpienia w 2015 roku do realizacji zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 2930P Grzymysławice – Chwalibogowo – Osowo” w ramach programu pod nazwą „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój”
    i zabezpieczenia w budżecie powiatu na 2015 rok środków finansowych na realizację tego zadania,

  4. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Gminy Września na podstawie umowy darowizny,

  5. w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni,

  6. udzielenia pomocy finansowej Gminie Września,

  7. zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2014 – 2027,

  8. w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2014 rok.

9. Informacja o bieżącej sytuacji w Szpitalu Powiatowym we Wrześni Sp. z o. o.

10. Interpelacje i zapytania radnych.

11. Wolne głosy i wnioski.

12. Zakończenie.


Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 5 porządku obrad.




Ad. 5.

Przewodniczący Rady przedstawił informację o działaniach podjętych przez radnych w okresie międzysesyjnym od 28 sierpnia do 29 września 2014 roku.

Informacja stanowi załącznik nr 2 do protokołu.


Ad. 6.

Starosta Dionizy Jaśniewicz zapoznał radnych z działalnością Zarządu Powiatu w okresiemiędzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady podjętych 28 sierpnia 2014 r.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 7.

Ad. 7.

Przewodniczący Rady poinformował, że materiał dotyczący informacji z wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za I półrocze 2014 roku został radnym przekazany w miesiącu sierpniu, ponadto wpłynęła pozytywna opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu i dodał, że jeżeli nie będzie pytań w tym zakresie uzna ten punkt za zamknięty.

Radni nie podjęli dyskusji w tym zakresie, zatem przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.

Ad. 8.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:


a) w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statków i innych obiektów pływających z obszarów wodnych położonych na terenie powiatu wrzesińskiego w 2015 roku,


Uzasadniając projekt uchwały Urszula Łabęda, naczelnik Wydziału Budownictwa, Środowiska i Rolnictwa wyjaśniła, że od stycznia 2012 roku obowiązuje ustawa o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, która nałożyła na powiat zadanie, jakim jest usuwanie i przechowywanie statków i innych obiektów pływających z obszarów wodnych. W związku z tym, Rada ma obowiązek ustalić wysokość stawek za te czynności, które będą wykonywane. Stawki te stanowią dochód własny powiatu. Kończąc pani naczelnik dodała, że stawki zawarte w projekcie uchwały są stawkami maksymalnymi
i wynikają z obwieszczenia Ministra Finansów.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 272/XLIV/2014 w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statków i innych obiektów pływających z obszarów wodnych położonych na terenie powiatu wrzesińskiego w 2015 roku.


Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:


b) w sprawie ustalenia wysokości opłat obowiązujących w roku 2015 za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na wyznaczonym przez starostę parkingu
strzeżonym oraz wysokości kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji  usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu z drogi, a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu.


Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Elwira Haręźlak naczelnik Wydziału Komunikacji, Dróg i Transportu mówiąc, że zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym Rada Powiatu ma obowiązek uchwalenia stawek opłat obowiązujących w tym przypadku w roku 2015 za holowanie i parkowanie pojazdów na wyznaczonym parkingu, a także ustalenia wysokości kosztów, kiedy następuje wydanie dyspozycji, a następnie odstąpienie. Wysokość opłat wynika z obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 30 lipca 2014 roku.


Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 273/XLIV/2014 w sprawie ustalenia wysokości opłat obowiązujących w roku 2015 za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu z drogi, a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:


c) w sprawie wyrażenia woli przystąpienia w 2015 roku do realizacji zadania„Przebudowa drogi powiatowej nr 2930P Grzymysławice – Chwalibogowo – Osowo” w ramach programu pod nazwą „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych –Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój” i zabezpieczenia w budżecie powiatu na 2015 rok środków finansowych na realizację tego zadania.


Przedstawiając uzasadnienie do projektu uchwały Jolanta Kubczak, kierownik Referatu Dróg Powiatowych poinformowała, że projekt dotyczy zabezpieczenia środków na realizację w. wym. zadania. Do jutra jest termin składania wniosków o dofinansowanie, które wynosić będzie 50% kosztów kwalifikowanych. Pani kierownik dodała, że podjęcie tej uchwały jest zasadne, aby powiat mógł aplikować o środki na realizację tego zadania.

W związku z brakiem głosów w dyskusji, przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 274/XLIV/2014  w sprawie wyrażenia woli przystąpienia w 2015 roku do realizacji zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 2930P Grzymysławice – Chwalibogowo – Osowo” w ramach programu pod nazwą „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój” i zabezpieczenia w budżecie powiatu na 2015 rok środków finansowych na realizację tego zadania.


Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:


d) w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Gminy Września na podstawie umowy darowizny.


Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Małgorzata Nowaczyk, geodeta powiatowy mówiąc, że nabycie nieruchomości zabudowanej budynkiem dawnej Bursy Gimnazjalnej położonej we Wrześni przy ulicy Słowackiego podyktowane jest rosnącymi potrzebami jednostki organizacyjnej powiatu jaką jest Powiatowe Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni w celu realizacji zadań szkoleniowo- edukacyjnych. Dynamicznie rozwijający się rynek pracy, szczególnie w branży motoryzacyjnej, w której rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników sprawia, że obecne zasoby lokalowe jednostki są niewystarczające.

W związku z brakiem głosów w dyskusji, przewodniczący Rady zarządził głosowanie.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 275/XLIV/2014  w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Gminy Września na podstawie umowy darowizny.


Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:


e) w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni.


Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Maria Taciak poinformowała, że skarżąca złożyła skargę na Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, w której zarzucała brak dofinansowania na zakup roweru trójkołowego, uznawała, że nie korzystała nigdy z dofinansowania, z pomocy PCPR, w pewnym sensie wskazywała, że wnioski, które skierowała do jednostki załatwiane były odmownie. Komisja Rewizyjna zwróciła się do dyrektora PCPR o przedłożenie informacji niezbędnych do rozpatrzenia i wydania opinii o zarzutach, które zostały zawarte w skardze. Komisja stwierdziła, że pewne informacje zawarte w skardze pozostają
w sprzeczności z dokumentacją, albowiem skarżąca korzystała z pomocy PCPR, wycofała też wniosek o udzielenie wsparcia finansowego na zakup roweru uznając, że zakupi go ze środków własnych. Odpowiedzi na wnioski były kierowane w ustawowym terminach, zatem nie można czynić zarzutów, że PCPR nie dotrzymał statutowego przepisu wynikającego z Kpa. Skarżąca również miała wyjaśniane między innymi okoliczności, które uniemożliwiają wsparcie finansowe, głównie wskazywano na brak zabezpieczenia wystarczającej ilości środków finansowych w budżecie PCPR. Ponadto dyrektor PCPR informował każdorazowo w piśmie, że w przypadku rezerwy, która pojawi się w budżecie, rozważy skierowaną prośbę.

Dokumentacja, która została złożona przez PCPR pozwoliła Komisji Rewizyjnej sformułować opinię uznając, że skarga jest bezzasadna.

Z uwagi na brak głosów w dyskusji, przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 276/XLIV/2014  w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni.


Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały:


f) udzielenia pomocy finansowej Gminie Września.


Uzasadniając projekt uchwały Kamil Perlik naczelnik Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich powiedział, że projekt uchwały ma na celu udzielenie pomocy finansowej gminie Września z przeznaczeniem na pomoc dla rodziny poszkodowanej w wyniku pożaru domu jednorodzinnego w dniu 19 września 2014 roku. Naczelnik zaznaczył, że budynek wymaga kapitalnego remontu, aby mieszkańcy mogli w nim ponownie zamieszkać.

W dyskusji nad przedstawionym materiałem głos zabrał starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że wartość strat jest znaczna i została oszacowana, na kwotę około 300 tys. zł. Ponadto starosta poinformował, że niebawem ma powstać komitet pomocy, który będzie zwracał się do licznych podmiotów i w związku z tym apelował o wsparcie w organizowaniu pomocy poszkodowanym.

W związku z brakiem dalszych głosów, przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 277/XLIV/2014 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Września.


Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektów uchwał:


g) zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2014 – 2027,

h) w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2014 rok.


Starosta D. Jaśniewicz w imieniu Zarządu zgłosił autopoprawki do w. wym. projektów uchwał, po czym poprosił skarbnika powiatu o ich uzasadnienie.

B. Walkowiak poinformowała, że nowelizacja ustawy o finansach publicznych, jak i rozporządzenie Ministra Finansów zmieniło zakres objaśnień dotyczących poręczeń i gwarancji udzielonych na lata wykraczające poza rok budżetowy. Ponadto zmianie uległ również zakres danych wskazywanych w załączniku nr 1, jednak obowiązuje on tylko te jednostki, które mają postępowania naprawcze. Z uwagi na to, że nie dotyczy on powiatu wrzesińskiego, dane w sekcji 15 pozostają puste, natomiast sekcja 16 nie drukuje się.

Kontynuując skarbnik zaznaczyła, że w WPF nie dokonuje się zmian w żadnym przedsięwzięciu, w związku z tym nie ma załącznika nr 2 do projektu uchwały. Ponadto zmiany w zakresie kwot wykazanych w załączniku nr 1 zostały ujęte w uzasadnieniu do autopoprawki do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2014 rok.

Jeśli chodzi o autopoprawkę do uchwały budżetowej to ulegają zwiększeniu dochody budżetowe:

- o kwotę 17.500,00 zł tytułem dotacji z przeznaczeniem dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni w związku z koniecznością zabezpieczenia środków na naprawę palnika kotła oraz podnośnika SH,

- o kwotę 24.000,00 zł został zmniejszony plan dotacji celowych na rok 2014 w celu dostosowania poziomu środków do zakresu realizowanych zadań,

- o kwotę 747.205,00 zł został zwiększony plan dotacji celowych na rok 2014 na zadanie pn. „Przebudowa odcinka drogi powiatowej nr 2919P w m. Grabowo Królewskie”,

- o kwotę 1.000,00 zł z tytułu otrzymanej darowizny przez Dom Pomocy Społecznej z przeznaczeniem na festyn dla mieszkańców „Pożegnanie lata 2014”,

- o kwotę 2.780,00 zł z tytułu otrzymanego odszkodowania od ubezpieczyciela za szkodę poniesioną w wyniku zalania budynku szkolnego w Bierzglinku.

Z wolnych środków pozostających na rachunku bankowym zwiększa się plan wydatków o kwotę 29.000,00 zł, z tego dla:

- Starostwa Powiatowego – 19.000,00 zł na uzupełnienie środków do realizacji zadań,

- Gminie Września udziela się dotacji w kwocie 10.000,00 zł na pomoc dla pogorzelców spalonego domu jednorodzinnego we Wrześni.

Autopoprawki stanowią załączniki nr 4 i 5 do niniejszego protokołu.


Następnie pani skarbnik poinformowała o zwiększeniu dochodów budżetowych z tytułu:

- dotacji celowej z Gminy Kołaczkowo z przeznaczeniem na realizację zadania pn.:   „Przebudowa odcinka drogi powiatowej nr 2919P w m. Grabowo Królewskie”,

- zwiększonych wpływów uzyskanych przez Starostwo Powiatowe z tytułu otrzymanych m. in. z odszkodowań, opłat za zajęcie pasa drogowego,

- zwiększonych wpływów uzyskanych przez Zespół Szkół Zawodowych nr 2 z tytułu czynszów najmu.

Z wolnych środków pozostających na rachunku bankowym za 2013 rok, zwiększa się plan wydatków dla jednostek światowych. Ponadto na wnioski dyrektorów jednostek przenosi się planowane wydatki budżetowe między działami, rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej.


Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady przeszedł do procedury głosowania autopoprawki Zarządu do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2014 – 2027.


Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie projektu uchwały wraz z przyjętą autopoprawką Zarządu.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 278/XLIV/2014 zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2014 – 2027.


Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie autopoprawkę Zarządu do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2014 rok.


Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.


Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą autopoprawką Zarządu.


Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 279/XLIV/2014 w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2014 rok.


W związku z wyczerpaniem punktu 8, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.


Ad. 9. Informacja o bieżącej sytuacji w szpitalu powiatowym we Wrześni.


Przewodniczący Rady zwrócił się do wiceprezesa Zarządu Szpitala Powiatowego we Wrześni Spółka z o.o. Sebastiana Nowickiego, czy chciałby w tym punkcie zabrać głos.

Wiceprezes poprosił o zadawanie pytań.

Radny P. Hirschfeld podziękował za udzieloną odpowiedź na interpelację, a następnie zwrócił się do wiceprezesa z pytaniem: skąd szpital powiatowy, czy Zarząd Spółki weźmie pieniądze na spłatę długu z wyemitowanych obligacji.

Wiceprezes S. Nowicki odpowiedział, że od dawna jest znana inżynieria finansowa, połowa tych środków jest to dofinansowanie z Unii Europejskiej i tych środków nie trzeba będzie oddawać, ponieważ są to dotacje bezzwrotne. Natomiast część zobowiązań są to rzeczywiście obligacje, czyli jest to pewnego rodzaju forma długu, a są one gwarantowane przez powiat. Założenie jest takie, że rozbudowa szpitala spowoduje rozwinięcie działalności, która spowoduje poprawę sytuacji finansowej Spółki, zwiększy dostępność do różnego rodzaju świadczeń zdrowotnych dla mieszkańców powiatu wrzesińskiego i szpital, jeśli będzie mógł będzie te zobowiązania regulował. Wiceprezes zaznaczył, że szpital częściowo już zobowiązania reguluje, bo takie zobowiązania się pojawiły po wyemitowaniu pierwszych serii obligacji.

Radny P. Hirschfeld kontynuując ponownie zwrócił się do wiceprezesa z pytaniem, jak dług przełoży się na normalne funkcjonowanie placówki. Radny dodał, że w ciągu 15 lat sytuacja może się zmienić, pewne zmiany będą na pewno dotyczyły leczenia, dostosowania nowego sprzętu i jeżeli szpital będzie musiał tak dużo spłacać, jak się to będzie miało do normalnego funkcjonowania tej placówki.

Wiceprezes S. Nowicki wyjaśnił, że te zobowiązania powstały właśnie po to, żeby ten sprzęt zakupić, dodał, że Zarząd Spółki był wielokrotnie krytykowany za to, że sprzęt stoi
w kartonach i niestety takie, a nie inne są zobowiązania wynikające z umów i tego sprzętu za kwotę kilku milionów złotych zostało zakupione. Po ukończeniu budowy ten sprzęt zostanie uruchomiony i nie przewiduje się w najbliższym czasie konieczności kupowania jakiegoś bardzo drogiego sprzętu. Natomiast nie ma co ukrywać i nie jest tajemnicą, że szpital ma od kilku lat stratę, ale jest to troska wszystkich, żeby mieszkańcy powiatu mogli się leczyć w dobrze wyposażonym i spełniającym kryteria szpitalu. Wiceprezes przypomniał, że pewne wymogi dotyczące placówek szpitalnych zostały przedłużone od roku 2012 i nie wykluczone, że osobom sprawującym władzę nie zabraknie determinacji, to szpitale, które nie podjęły ryzyka rozbudowy, przebudowy i dostosowania do wymogów europejskich zostaną zamknięte lub pozbawione kontraktów. Oczywiście może być i taka sytuacja, że placówek będzie tak dużo, że będzie jakaś prolongata, ale i tak lepiej, żeby być do tego przygotowanym, bo nawet, jeżeli będzie tolerancja dla placówek zacofanych, starych, źle zarządzanych, to lepiej, żeby mieszkańcy leczyli się już w nowoczesnym szpitalu.

Radny P. Hirschfeld ponownie zabrał głos i zapytał, czy nie było na rynku jakiegoś tańszego produktu, ponieważ z analizy wynika, że o 50% więcej jest do oddania i czy te obligacje były rzeczywiście najlepszym rozwiązaniem.

Wiceprezes S. Nowicki przypomniał, że u genezy rozbudowy szpitala analizowane były różne możliwości, brana była pod uwagę koncepcja partnerstwa publiczno – prywatnego, w toku szerokiej dyskusji, przedstawianej na forum Rady Powiatu, wybrano opcję z obligacjami jako najbardziej korzystną. Zdaniem wiceprezesa istnieje jeden fakt, który jest niedoceniany, taki, że około 70% funduszy dla szpitala miało pochodzić z funduszy unijnych, niestety stało się tak, że konsorcjum, które wygrało przetarg, a potem zbankrutowało, w toku postępowania konkursowego obniżyło cenę, co spowodowało zmniejszenie kwoty dotacji,
a później, jak życie pokazało odbył się kolejny przetarg na dokończenie. Ta kwota pierwotnie szacowana była bliska prawdy i niestety taki niekorzystny zbieg okoliczności spowodował, że połowę pieniędzy trzeba było pożyczyć w formie obligacji i rzeczywiście jest to pieniądz, który trzeba będzie zwrócić.

Radny B. Kruk nawiązał do złożonej interpelacji i przytoczył zawarte w niej pytanie „czy pod protokołami zanim wypłacono jakiekolwiek pieniądze wykonawcy podpisywał się inspektor nadzoru, kierownik budowy i następnie główny wykonawca” i dodał, że na to pytanie nie została udzielona odpowiedź. W zamian za to udzielono odpowiedzi, że prace naprawcze zawierają koszty związane bezpośrednio z wykonaniem robót, a także wykonanie inwentaryzacji robót w toku, wykonanie i uzupełnienie dokumentacji projektowej, dokumentacji dodatkowej, kontrola, ochrona, obsługa eksploatacyjna, a te prace uznane za wykonane źle, to są na bardzo małą kwotę, a w ogóle to prace wykonane źle to były nieodebrane i niezapłacone. Radny pytał, że jeżeli to była mała kwota, to, czy wiceprezes może doprecyzować, co było takie drogie, że uzbierało się 2,3 mln zł, jeżeli nie naprawa źle wykonanych robót.

Wiceprezes zapytał, czy ma rozumieć, że zbyt mało szczegółowa była odpowiedź i dodał, że rozumie pytanie, ale nie jest w stanie w tym momencie wylistować wszystkich tych kwestii.

Radny B. Kruk stwierdził, że wiceprezes nie potrafi odpowiedzieć, że coś z tych wymienionych prac kosztowało np. 500 tys. zł.

Wiceprezes powtórzył, że nie jest w stanie z głowy odpowiedzieć, tym bardziej, że nie zajmuje się bezpośrednio inwestycją, niemniej jednak te dane są jemu znane, a nie chce mówić z pamięci czegoś, czego dokładnie nie zna.

Radny B. Kruk kontynuując swoją wypowiedź nawiązał do posiedzenia komisji zdrowia, na której dowiedział się, że Zarząd Spółki domaga się od firmy, która została wyrzucona z budowy 3, czy 4 mln złotych z tytułu kar umownych. Radny stwierdził, że jest to bardzo mało pieniędzy, ponieważ jeżeli szpital nie zostałby wykonany w terminie, to Spółce grozi utrata 26 mln zł dotacji, a tymczasem kary umowne wynoszą 3 czy 4 mln zł.

Radny pytał, czy taka była zła umowa z tą firmą, że te kary umowne takie małe, że nie zapewniały jakiegoś komfortu, czy wykonawca ciągle miał w szachu Zarząd Spółki, bo Spółce groziła utrata 26 mln zł, a wykonawcy tylko 3 mln zł.

Wiceprezes wyjaśnił, że szpital dostał pieniądze i są one „naznaczone” i dostał tzw. gwarancję należytego wykonania i jest to połowa kar umownych. Zarząd Spółki uważa, że należy się dużo więcej, niż to, co wynikało z zapisów umowy. Polskie prawo tak stanowi, że jeżeli roszczenia są większe, to można złożyć wniosek do sądu, ale raz i o całość i w związku z tym, że materia ta jest bardzo skomplikowana i wymaga dobrego przygotowania, to Zarząd jest na etapie gromadzenia materiału i zamierza złożyć wniosek do sądu o kwotę przekraczającą kwotę wynikającą z umów. Wiceprezes dodał, że ta sytuacja nie była standardowa i przez to, że budowa się ślimaczy, to nie jest to tylko i wyłącznie kwestia czasu i opóźnienia, ale również pewnych kontraktów, które mogły być wyrobione. Dlatego też w tej sprawie będzie przygotowany pozew sądowy.

Radny B. Kruk ponownie zapytał, czy wykonawca trzymał w szachu Zarządu Spółki, że tak długo pozwolono mu być na budowie.

Wiceprezes S. Nowicki odpowiedział, że wszyscy wiedzieli, że idzie byle jak, ale każdy zdawał sobie sprawę z tego, że odstąpienie od umowy może przynieść dodatkowe koszty i tak zresztą się stało. Dlatego też dokończenie budowy będzie droższe, niż nominalnie obejmowała umowa z firmą Climatic i Grupą 3J. Zdaniem wiceprezesa firma Climatic w sposób perfidny ciągnęła budowę aż do takiego momentu, że wydawało się, że szpital jest na wyciągnięcie ręki, wówczas nastąpiła straszna eskalacja żądań, dlatego nastąpiło odstąpienie od umowy z firmą Climatic. Eskalacja żądań doszła do 6 mln zł i do tego nie było postępu prac, prace były markowane. Oczywiście była to forma nacisku i to, że wiedzę o możliwości utraty 26 mln zł dotacji posiadał Zarząd Spółki i wykonawca, który to wykorzystywał. Zresztą w sposób jednoznaczny i obcesowy powiedział, że chodzi tylko o pieniądze.

Radna Maria Taciak pytała, jak postępują prace w dniu dzisiejszym oceniając firmę, która realizuje zadanie na placu budowy, czy ta realizacja przebiega zgodnie z przyjętym planem rzeczowym. Czy firma realizując to zadanie ujawnia jakieś kolejne uchybienia, które będą wymagały usunięć i jaka jest ocena inspektora nadzoru w odniesieniu do prac, które realizuje nowy wykonawca.

Wiceprezes S. Nowicki podkreślił, że firma pracuje w zdecydowanie innym tempie niż poprzednia firma, prace postępują, w tej chwili jest wykonywana droga, wykańczane jest wejście, trwają prace naprawcze – są wymieniane podwieszane sufity, są wykonywane prace wykończeniowe, rozpoczął się również montaż wykuszy.

W związku z brakiem dalszych pytań, przewodniczący Rady podziękował wiceprezesowi za udzielone wyjaśnienia i przystąpił do realizacji punktu 10.

Ad. 10. Interpelacje i zapytania radnych.


Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym, została złożona interpelacja radnego B. Kruka i odpowiedź została udzielona. Ponadto przewodniczący dodał, że w dniu dzisiejszym wpłynęła interpelacja od radnego B. Kwiatkowskiego i poprosił radnego o jej odczytanie. Dokument stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Przewodniczący poinformował, że odpowiedź zostanie udzielona w statutowym terminie, w ciągu 21 dni.

Z uwagi na brak zgłoszeń, przewodniczący Rady zamknął punkt interpelacje i zapytania radnych, po czym przystąpił do realizacji punktu 10.


Ad. 11. Wolne głosy i wnioski.


Głos w tym punkcie zabrał starosta D. Jaśniewicz i wypowiedział się w kwestii podjętej przez Radę Powiatu uchwały dotyczącej przyjęcia od Gminy Września nieruchomości, tzw. bursy gimnazjalnej mówiąc, że moment, w którym to następuje poprzedziło 7 lat bardzo żmudnej pracy, szeregu spraw sądowych i przygotowywania wielu materiałów. Kiedy w 2007 roku, Sejm podjął ustawę o ujawnieniu nieruchomości Skarbu Państwa w księgach wieczystych wówczas w oparciu o tę ustawę rozpoczął się proces porządkowania spraw związanych z nieruchomościami, które mieściły się w tym zakresie. Okazało się, że bursą gimnazjalną zawiaduje Stowarzyszenie Bursy Gimnazjalnej, które pierwotnie zakładało, że jest sukcesorem przedwojennego Stowarzyszenia Bursy Gimnazjalnej. Okazało się, że Stowarzyszenie Bursy Gimnazjalnej utworzone w 1991 roku nie jest sukcesorem przedwojennego Stowarzyszenia, czyli tak naprawdę nie miało tytułu do władania tą nieruchomością. Podjęte czynności wykazały jednoznacznie, że Stowarzyszenie nie potrafiło się wykazać taką sukcesją i aby mogła ona mieć miejsce, to albo musiała to być odpowiednia dyspozycja przedwojennego Stowarzyszenia, która upoważniałaby odpowiednie osoby do takiej sukcesji lub członkowie poprzedniego Stowarzyszenia kontynuowaliby te działania w reaktywowanym Stowarzyszeniu. Takie sytuacje nie miały miejsca, w związku z czym po wielu latach prawomocne i ostateczne orzeczenie sądu o powrocie tej nieruchomości do Skarbu Państwa. Starosta Wrzesiński reprezentuje Skarb Państwa w tej sprawie, choć sprawy te przy pewnej wartości mienia prowadzi Prokuratoria Generalna. Dzięki pracy licznego zespołu ludzi ostatecznie udało się uporządkować stan prawny tejże nieruchomości.
Po przejęciu przez Skarb Państwa, Gmina Września, zgodnie z prawem zgłosiła prawo do komunalizacji z tego względu, że w momencie, kiedy nastąpiło przejęcie tej nieruchomości przez Stowarzyszenie Bursy Gimnazjalnej, wówczas nieruchomość ta była własnością gminy Września. Po komunalizacji, gmina stała się właścicielem bursy. W tym miejscu starosta podziękował samorządowi gminnemu za przekazanie nieruchomości i zaznaczył, że główny nakład pracy związany z rozwikłaniem tej sprawy prowadzony był przez powiat. Starosta podziękował radnym Gminy Września, że nieruchomość ta wróci do powiatu, gdyż od samego początku związana była nieodłącznie z ideą filantropów w okresie przedwojennym - żeby służyła celom oświatowym. W tej chwili pojawia się koncepcja zagospodarowania tej nieruchomości na potrzeby związane z dużym projektem rozbudowy Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej jako zaplecze pobytowe dla osób uczestniczących z różnego rodzaju szkoleniach i kursach zawodowych. Korzystając z nowej perspektywy unijnej Programu Regionalnego – działanie 10.4 powiat będzie występował w całym pakiecie programowym i starał się o środki na zagospodarowanie tej bursy i przeprowadzenie remontu, aby bursa gimnazjalna we Wrześni mogła służyć temu, do czego została przez założycieli powołana, aby ponownie stała się placówką służącą wrzesińskiej oświacie.

Następnie głos w dyskusji zabrał radny B. Kruk i stwierdził, że artykuł w numerze 182 przeglądu powiatowego nie oddaje atmosfery XLIII sesji, zdaniem radnego w tym biuletynie informacyjnych są zamieszczane tylko takie wypowiedzi i takie fragmenty, które są wygodne dla starosty. Radny apelował, aby starosta nie pisał w przeglądzie o sesji, niech tam będzie coś o sporcie.

Starosta wyjaśnił radnemu, że jak sama nazwa wskazuje jest to biuletyn informacyjny i nie wchodzi w różnego rodzaju meandry, czy komentarze, bo od tego są pisma komercyjne. Głównym zadaniem i rolą biuletynu informacyjnego jest przekazanie podstawowych informacji o wydarzeniach, ludziach, przedsięwzięciach, które mają miejsce. Starosta zaznaczył, że nie stawia nikomu żadnych ograniczeń i nie cenzuruje materiału. Zespół prowadzący biuletyn stara się, aby ograniczać się wyłącznie do roli dobrze zorganizowanego biuletynu informacyjnego. Kończąc starosta poinformował o udziale w warsztatach dotyczących przekazów medialnych, na którym prowadzący wyraził swoją opinię na temat przeglądu powiatowego mówiąc, że jest to jeden z najlepiej prowadzonych biuletynów, jakie miał okazję widzieć w swojej karierze.

Z uwagi na brak dalszych zgłoszeń przewodniczący Rady poprosił przewodniczących komisji stałych o przygotowanie na ostatnią sesję sprawozdań z działalności komisji w roku 2014.


Ad. 12.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, przewodniczący Rady, o godz. 17:15 zamknął XLIV sesję Rady Powiatu we Wrześni.

przewodniczący Rady

/-/ Grzegorz Kaźmierczak






Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji:
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Katarzyna Plucińska (09/12/2014 09:29:42)
  • zaakceptowanie treści informacji: Katarzyna Plucińska (09/12/2014 09:31:17)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Katarzyna Plucińska (09/12/2014 09:31:17)
Lista wiadomości
Protokół nr XLV/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 30.10.2014 roku.
Protokół nr XLIV/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 29.09.2014 roku.
Protokół nr XLIII/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 29.09.2014 roku.
Protokół nr XLII/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 26.06.2014 roku.
Protokół nr XLI/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 27.05.2014 roku.
Protokół nr XL/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 29.04.2014 roku.
Protokół nr XXXIX/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 13.03.2014 roku.
Protokół nr XXXVIII/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 05.03.2014 roku.
Protokół nr XXXVII/2014
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 30.01.2014 roku.