Protokoły z Sesji Rady 2006 (II kadencja)
Protokół nr XLVI/2006
z Sesji Rady Powiatu we Wrześni,
z dnia 29.09.2006 r.
Przewodniczący Rady Tadeusz Świątkiewicz o godz. 1600 otworzył XLVI Sesję Rady Powiatu we Wrześni. Po powitaniu radnych i zaproszonych gości Przewodniczący stwierdził, że zgodnie z listą obecności aktualnie w sesji uczestniczy 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób, stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji - lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu. (nieobecny radny Maciej Łosiński)
Ad. 2. Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XLV Sesji był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz, że do tego protokołu radni nie zgłosili uwag.
W związku z powyższym, protokół z XLV Sesji został poddany pod głosowanie.
Protokół z XLIV Sesji został przez radnych przyjęty – 18 głosami „za”, przy 0 głosów i „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących”.
Ad. 3. Następnie Przewodniczący Rady przedstawił następujący porządek obrad:
-
Otwarcie i stwierdzenie quorum.
-
Przyjęcie protokołu z XLV Sesji Rady Powiatu.
-
Przedstawienie porządku obrad.
-
Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
-
Sprawozdanie Przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie
międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym. -
Sprawozdanie dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni z działalności w 2005 r. wraz z wykazem potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
-
Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu za I półrocze 2006 r. oraz informacja o przebiegu wykonania planu finansowego SP ZOZ za I półrocze danego roku.
-
Podjęcie uchwał w sprawie:
-
zatwierdzenia zmian w Statucie SP ZOZ we Wrześni,
-
uchwalenia regulaminu udzielania Nagrody Starosty za szczególne osiągnięcia sportowe,
-
wyrażenia zgody na przyjęcie od Skarbu Państwa darowizny nieruchomości położonej we Wrześni przy ulicy Gnieźnieńskiej,
-
wyrażenia zgody na ustanowienie hipoteki na nieruchomości będącej własnością Powiatu Wrzesińskiego, zapisanej w księdze wieczystej pod numerem KW 25782,
-
zmiany uchwały Rady Powiatu nr 168/XXVI/2005 z dnia 27.01.2005 r. w sprawie uchwalenia warunków odpłatności uczestnika za pobyt w ośrodkach wsparcia – w Środowiskowym Domu Samopomocy w Pietrzykowie gm. Pyzdry i Środowiskowym Domu Samopomocy we Wrześni,
-
zmiany uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 265/XLI/2006 z dnia 30.03.2006 r. zmienionej uchwałą nr 279/XLIII/2006 z dnia 25.05.2006 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej,
-
upoważnienie Zarządu Powiatu we Wrześni do przesunięcia terminu spłaty zobowiązań z tytułu wykupu obligacji,
-
określenia dochodów własnych uzyskiwanych przez samorządowe jednostki budżetowe oświaty i wychowania na wydzielonym rachunku dochodów własnych,
-
zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na 2006 rok.
-
Interpelacje i zapytania radnych.
-
Wolne głosy i wnioski.
-
Zamknięcie obrad.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku, w związku z czym Przewodniczący Rady przystąpił do jego realizacji.
Ad. 4. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
O godz. 16 10 na salę obrad przybył radny M. Łosiński, zwiększając liczbę osób biorących udział w posiedzeniu do 19.
Ad. 5. Sprawozdanie o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym przedstawił Przewodniczący Zarządu – załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
W uzupełnieniu do wystąpienia, Przewodniczący Zarządu zaznaczył, że kontynuowane są prace remontowe na terenie Starostwa i obiektu Powiatowego Urzędu Pracy i dodał, że zostały zakończone prace remontowe i adaptacyjne obiektu Nauczycielskiego Kolegium Językowego i w poniedziałek odbędzie inauguracja nowego roku akademickiego już w nowym standardzie, natomiast pozostałe prace takie jak remont elewacji, jak i otoczenia PUP zakończone będą w listopadzie br.
Na zakończenie Przewodniczący powiedział, że jeśli chodzi o kwestię służebności gruntowej parkingu NKJO, Urząd Marszałkowski finansowo będzie współuczestniczył w wykonaniu I fazy, czyli opłotowania między Zespołem Szkół Politechnicznych a NKJO.
Po wysłuchaniu sprawozdania, Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby zabrać głos na temat przedstawionych materiałów.
O głos poprosił radny M. Łosiński i poruszył sprawy dotyczące nieruchomości przy ul. 3 Maja 8. Radny zaznaczył, że słyszał, że prowadzone są rozmowy z najemcami tych lokali i pytał w związku z tym, czy Powiat wycofuje się ze sprzedaży nieruchomości wraz z lokatorami i poprosił Starostę o kilka słów wyjaśnienia jak mają się te wymienione wyżej działania w stosunku do podjętej przez Radę uchwały.
Udzielając radnemu odpowiedzi, Starosta D. Jaśniewicz zaznaczył, że idea sprzedaży tej nieruchomości była dbałość o budżet powiatu, z tego względu, że nieruchomość jest w niewielkiej części użytkowana przez mieszkańców, ale przychylając się do postulatów mieszkających tam lokatorów Zarząd szuka wykonania tej uchwały, a jedną z form wykonania tej uchwały może być sprzedaż nieruchomości albo do zasobu gminnego bądź do zasobu spółdzielni mieszkaniowej. Taka była sugestia mieszkańców i z takimi pismami Zarząd zwrócił się tych instytucji. Uchwała powierza Zarządowi jej wykonanie i nadal mieści się to w granicach wykonania tejże uchwały, natomiast jakie będzie ostateczne rozstrzygniecie, okaże się, kiedy zajmie stanowisko zarówno gmina, jak i spółdzielnia mieszkaniowa. Na zakończenie Starosta podkreślił, że Powiat nie prowadzi gospodarki mieszkaniowej, bo inaczej nie byłoby podstaw, żeby nie zamieniać całej nieruchomości na mieszkania.
O godz. 16 25 salę obrad opuścił radny Tomasz Chromiński, pomniejszając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 18.
Po tych wyjaśnieniach, Przewodniczący Rady przeszedł do realizacji punktu 6 porządku obrad.
Ad.6. Sprawozdanie z działalności w 2005 r. wraz z wykazem potrzeb w zakresie pomocy społecznej przedstawił dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni Wojciech Mól - załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
O godz. 16 30 salę obrad opuścił radny Maciej Łosiński liczba radnych – 17.
O godz. 16 35 na salę obrad przybył radny Tomasz Chromiński – liczba radnych 18.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad przedstawionym materiałem.
W związku z tym, że radni nie podjęli dyskusji, Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przeszedł do realizacji kolejnego punktu posiedzenia.
Ad. 7. Przewodniczący Rady poinformował, że informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu za I półrocze 2006 r. oraz informacja o przebiegu wykonania planu finansowego SP ZOZ za I półrocze danego roku została radnym dostarczona wcześniej i w tej chwili nie zachodzi potrzeba przedstawiania jej przez Skarbnika Powiatu. Następnie Przewodniczący otworzył dyskusję na powyższy temat.
Radny E. Paterka w swojej wypowiedzi odniósł się do działu „oświata i kultura” i dodał, że na posiedzeniu Komisji Edukacji ten punkt był szczegółowo omawiany i wyraził uznanie, że ta część budżetu jest realizowana na bieżąco i jeśli chodzi o wykonanie budżetu jest ona w granicach 50 %, a wiec nie ma przekroczeń i nie ma obawy o to, że będą trudności z jego realizacją w drugim półroczu. Radny odczytał pozytywną opinię Komisji Edukacji w wyżej wymienionym zakresie – załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Z uwagi na brak dalszych głosów, Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 8. Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie: zatwierdzenia zmian w Statucie SP ZOZ we Wrześni.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad powyższym projektem uchwały.
W dyskusji głos zabrali radni : J. Mazurkiewicz, T. Chromiński, radna A. Głowacka i radna A. Kostrzewska. Wyjaśnień udzielił dyrektor SP ZOZ Z. Przybylski.
Radni zwrócili uwagę na błędy pisarskie powtarzające się w dokumencie i zaproponowali zmianę zapisu Statutu polegającej na wykreśleniu słów, aby w § 4 ust. 1 pkt 9 wykreślić słowa „łóżkami hospicyjno – paliatywnymi”.
O godz. 16 40 na salę obrad przybył radny M. Łosiński, zwiększając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 19.
Radna A. Kostrzewska prosiła dyrektora SP ZOZ o wyjaśnienie, jakie będą konsekwencje wprowadzonych zmian do Statutu, a szczególnie fakt, ze dla pacjentów zostaną utworzone nowe niezbędne poradnie, które będą działały na podstawie kontraktów zawartych z NFZ.
Radny T. Chromiński wyraził swoje wątpliwości dotyczące zmian w Statucie przez Radę Powiatu, z uwagi na fakt, że w przeszłości kiedy Rada otrzymała treść zmian w Statucie SP ZOZ, uchwalonego wcześniej przez Społeczną Radę SP ZOZ, nie mogła dokonać żadnej zmiany, mogła ją przyjąć lub odrzucić. Radny zwracając uwagę na błędy pisarskie powiedział, że jest to apel do Społecznej Rady SP ZOZ o usunięcie ich z dokumentu. Radny nawiązał także do wypowiedzi radnej A. Kostrzewskiej w kwestii przystosowania się do zmian, jakich oczekuje NFZ i poprawy jakości pracy przez dyrektora SP ZOZ lub przewodniczącego Społecznej Rady SP ZOZ.
Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Powiatu zawsze może wprowadzać drogą głosowania zmiany do projektów uchwał, a następnie udzielił głosu dyrektorowi SP ZOZ.
Z. Przybylski dyrektor SP ZOZ wytłumaczył, w jaki sposób mogą powstawać błędy pisarskie i dodał, ze Statut jest zmieniany po to, by dostosować się do obowiązującego nazewnictwa i też do częstych zmian w systemie ochrony zdrowia. Te zapisy mają umożliwić otwarcie możliwości kontraktowania, ponieważ tak jak wspomniała radna A. Kostrzewska są takie potrzeby zwiększenia przez płatnika tych świadczeń i należy to zawrzeć w Statucie, tak, żeby wyjść z oferta w roku następnym. Dyrektor zaznaczył, że nie wie, czy to się uda i tego dzisiaj nie gwarantuje, ale bez tego ruchu nie będzie możliwości zakontraktowania usług związanych z kardiologią czy poradnictwem psychicznym.
Radny E. Plewiński zabierając głos pytał, czy tworzenie poradni kardiologicznej i poradni rehabilitacyjnej będzie się wiązało z powołaniem dodatkowej kadry, aby zwiększyć dostępność do specjalistów.
Dyrektor SP ZOZ wyjaśnił, że wykonywanych jest więcej świadczeń niż jest zakontraktowanych, dlatego będą zawierane umowy z innymi osobami, co poprawi dostępność usług i proponowana oferta będzie na pewno większa.
Z uwagi na brak dalszych pytań, Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do przegłosowania zaproponowanych przez radnych poprawek do projektu uchwały.
Poprawki zostały przez radnych przyjęte jednogłośnie – 19 głosami „za”.
Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie cały projekt uchwały wraz z przyjętymi poprawkami.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw”, podjęła uchwałę nr 297/XLVI/2006 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie zatwierdzenia zmian w Statucie SP ZOZ we Wrześni.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu udzielania Nagrody Starosty za szczególne osiągnięcia sportowe.
W dyskusji nad projektem głos zabrał radny E. Paterka – przewodniczący Komisji Edukacji i zaproponował dwie zmiany w projekcie uchwały polegające na dodaniu do projektu uchwały jednej ustawy z 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym oraz w § 2 pdpkt 1 wykreślenie słów „nie posiadających licencji”. Uzasadniając drugą poprawkę E. Paterka powiedział, że w kraju nie ma dokładnej wykładni określającej pojęcie „licencja”.
W niektórych związkach sportowych licencja jest karta zawodnika, w innych karty zawodowca, czy tym podobne. W związku z tym, gdyby taki zapis pozostał, rodziłby problemy w rozpatrywaniu wniosków o nagrody.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do przegłosowania zaproponowanych poprawek
Poprawki do projektu uchwały zostały przez radnych przyjęte jednogłośnie.
Przewodniczący Rady poddał następnie pod głosowanie cały projekt uchwały wraz z przyjętymi przez Radę poprawkami.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw”, podjęła uchwałę nr 298/XLVI/2006 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie uchwalenia regulaminu udzielania Nagrody Starosty za szczególne osiągnięcia sportowe.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie od Skarbu Państwa darowizny nieruchomości położonej we Wrześni przy ulicy Gnieźnieńskiej.
W związku z brakiem głosów w dyskusji, Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw”, podjęła uchwałę nr 299/XLVI/2006 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie od Skarbu Państwa darowizny nieruchomości położonej we Wrześni przy ulicy Gnieźnieńskiej.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie hipoteki na nieruchomości będącej własnością Powiatu Wrzesińskiego, zapisanej w księdze wieczystej pod numerem KW 25782.
W dyskusji nad powyższym projektem uchwały głos zabrali radni: M. Łosiński, dyrektor SP ZOZ, radna A. Kostrzewska, J. Głowacki, E. Plewiński, K. Wojciechowski.
Jako pierwszy głos zabrał radny M. Łosiński i pytał dyrektora SP ZOZ, jakie warunki kredytowania są przewidywane, ile lat będzie on spłacany, z jakich środków i, czy nie będzie on kosztem SP ZOZ.
Następnie głos zabrał Starosta D. Jaśniewicz i zaproponował poprawkę w treści § 1 projektu uchwały i wykreślenie nazwy banku z tego względu, że istnieje możliwość uzyskania korzystniejszych warunków kredytu z innego banku.
W uzupełnieniu do powyższej informacji, dyrektor SP ZOZ powiedział, że kredyt przewidziany jest na okres 5 lat, nie ma zagrożenia, że na spłatę będą przeznaczone środki z bieżącej działalności, ponieważ inwestycja ma się sama finansować. W międzyczasie zgłosił się inny bank, który prawdopodobnie zaproponuje dogodniejsze warunki kredytowania zabezpieczenia.
Radny M. Łosiński zapytał dyrektora SP ZOZ, czy został ogłoszony przetarg na wybór banku, który miałby udzielić tego kredytu.
Dyrektor SP ZOZ odpowiedział, ze tak.
Radny M. Łosiński pytał, czy odbyło się to bez uchwały Rady.
Dyrektor SP ZOZ odpowiedział, że przetarg był ogłoszony w lipcu br.
Starosta D. Jaśniewicz zaznaczył, że w projekcie przewidziane są miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych, usytuowane bezpośrednio w sąsiedztwie przychodni i będą to miejsca bezpłatne.
Radny M. Łosiński zabierając głos powiedział, że osobiście jest za tym, żeby ten parking nie był płatny, ale rozumie, że innych możliwości SP ZOZ nie ma, finansować tą inwestycję, natomiast status osoby niepełnosprawnej jest ściśle określony i dodał, że w dalszym ciągu nie wie, w jaki sposób osoby, które nie maja takich dokumentów, ponieważ dopiero trafią do przychodni ortopedycznej, czy innej jak będą te osoby traktowane, czy też będą musiały płacić za korzystanie z parkingu. Chodzi o to, by nie nakładać na pacjentów dodatkowych kosztów w postaci opłaty parkingowej przed szpitalem, czy przychodnią.
Radna A. Kostrzewska wypowiedziała się w kontekście wypowiedzi radnego M. Łosińskiego i stwierdziła, że spodziewa się, że na wzór innych parkingów zostanie opracowany regulamin dla korzystających, w którym znajdzie się punkt mówiący o tym, kto może korzystać bezpłatnie z parkingu. Radna wyraziła także swój pogląd jeśli chodzi o frekwencje na parkingu mówiąc, ze jej zdaniem będzie on bardziej wykorzystywany, aniżeli parking na rynku, ponieważ jego klientami będą także interesanci urzędu skarbowego, jak i banku WBK. Na zakończenie swojej wypowiedzi radna dodała, ze wypowiedź Starosty jest wynikiem dyskusji, jaka wyniknęła na Społecznej Radzie SP ZOZ i na posiedzeniu Komisji Zdrowia, żeby miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych były połączone z miejscami, z których najczęściej te osoby korzystają. Radna zwróciła uwagę na bardzo ważną kwestię, a mianowicie na komunikacje na samym parkingu z projektem, który będzie opracowywany w związku z planowaną rozbudową szpitala i zaznaczyła, że specyfikacji dla projektantów, którą komisja przetargowa bardzo mocno zwracała na to uwagę.
W dalszej części dyskusji głos zabrał radny J. Głowacki i stwierdził, że skoro została wykreślona nazwa banku z projektu uchwały, czy dyrektor SP ZOZ mógłby powiedzieć, który z banków oferuje korzystniejsze warunki kredytowania.
Dyrektor SP ZOZ odpowiedział, że zgłosił się bank NORDEA.
Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu E. Plewińskiemu.
Radny zwrócił uwagę, że parking będzie znajdował się od innej strony niż podjazd dla osób niepełnosprawnych i pytał dyrektora SP ZOZ, czy przewiduje się zrobić wejście dla tych osób. I rozwiązać kwestię poruszania się osób niepełnosprawnych w ciągu komunikacyjnym.
Radny M. Łosiński zabierając głos zwrócił uwagę na poruszoną przez radną A. Kostrzewską kwestię korzystania z parkingu także klientów urzędu skarbowego i banku WBK i zasugerował dyrektorowi SP ZOZ, żeby podjął rozmowy z bankiem WBK o współfinansowanie tego przedsięwzięcia.
Włączając się do dyskusji, radny K. Wojciechowski poprosił dyrektora SP ZOZ o rozszerzenie kwestii dotyczącej przetargu na wybór banku i dodał, że rozumie, że przetarg jeszcze nie jest rozstrzygnięty, bo jeśli nie jest rozstrzygnięty, to dziwi go w projekcie tej uchwały zapis, ze miałby to być Bank Gospodarstwa Krajowego. Kontynuując radny powiedział, że jeśli przetarg nie jest rozstrzygnięty, to dlaczego dzisiaj mówi się o banku NORDEA i przypomniał, że jest to bank, który obsługuje rachunek bankowy starostwa i jednostek organizacyjnych, który we Wrześni nie ma swojego oddziału i jest to ten sam bank, który wykupił obligacje. Radny pytał, czy wybór banku NORDEA ma jakikolwiek związek z faktem, że Rada będzie na tym posiedzeniu podejmować uchwałę o przesunięciu terminu spłaty zobowiązań z tytułu wykupu obligacji o kwotę także 1,5 mln zł.
Przewodniczący Rady stwierdził, ze w ogóle niepotrzebnie w projekcie uchwały została zapisana nazwa banku niezależnie od tego który byłby to bank, ponieważ ogranicza to zakres działania dyrektora w tej materii. Przewodniczący poprosił dyrektora SP ZOZ o kilka słów wyjaśnienia tej kwestii.
Dyrektor SP ZOZ powiedział, że przetarg został ogłoszony dwukrotnie. Na pierwsze ogłoszenie nie zgłosił się żaden bank, na drugie ogłoszenie, też nikt się nie zgłosił, więc zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych prowadzi się z wolnej ręki i zwrócono się do różnych banków na zasadzie bezpośredniej rozmowy dotyczącej warunków kredytowania i specyfikacji, jaki byłby koszt kredytu, jak i również sposób zabezpieczenia. Niektóre banki żądały dodatkowych zabezpieczeń w postaci sprzętu medycznego, jak i poręczenia powiatu, co jest trudne do zrealizowania. Bank Gospodarstwa Krajowego był do tej pory jedynym bankiem, który wyraził zgodę na zabezpieczenie kredytu hipoteką, natomiast bank NORDEA wyraził chęć rozmów i nie jest jeszcze wiadome, jakie warunki on zaproponuje.
Radny K. Wojciechowski pytał dyrektora SP ZOZ, czy były już rozmowy z bankiem NORDEA o przejęciu rachunku SP ZOZ.
Dyrektor SP ZOZ odpowiedział, że rok temu został ogłoszony przetarg na prowadzenie rachunku i wtedy kilka banków złożyło ofertę, natomiast rachunek SP ZOZ nadal prowadzi ten sam bank, czyli….
Po tych wyjaśnieniach Przewodniczący Rady zamknął dyskusje i przystąpił do przegłosowania poprawki do projektu uchwały.
Radni przyjęli poprawkę do projektu uchwały jednogłośnie – 19 głosami „za”.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą poprawką.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw”, podjęła uchwałę nr 300/XLVI/2006 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie hipoteki na nieruchomości będącej własnością Powiatu Wrzesińskiego, zapisanej w księdze wieczystej pod numerem KW 25782.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu nr 168/XXVI/2005 z dnia 27.01.2005 r. w sprawie uchwalenia warunków odpłatności uczestnika za pobyt w ośrodkach wsparcia – w Środowiskowym Domu Samopomocy w Pietrzykowie gm. Pyzdry i Środowiskowym Domu Samopomocy we Wrześni.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję na temat projektu uchwały.
Radna A. Kostrzewska zwróciła uwagę, że na posiedzeniu Komisji Zdrowia ustalono, że radni otrzymają na sesję poprawiony projekt uchwały.
O głos poprosił radny T. Chromiński – przewodniczący Komisji Zdrowia i zgłosił poprawkę do powyższego projektu, którą przyjęła Komisja podczas swojego posiedzenia, polegającą na zmianie treści uchwały w § 1 pkt 1 ppkt 1 i dopisaniu za art. 8 ust. 1 ust. 2 oraz wykreśleniu pozostałego członu zdania oraz ppkt 2 .
Radna A. Kostrzewska stwierdziła, ze radni powinni głosować nowy projekt uchwały, ponieważ Komisja Zdrowia ustaliła i zobowiązała dyrektora PCPR do opracowania i dostarczenia radnym nowego projektu uchwały.
Przewodniczący Rady nie zgodził się ze stanowiskiem radnej A. Kostrzewskiej, ponieważ projekt uchwały został zgłoszony przez Zarząd w brzmieniu jakim radni otrzymali w materiałach na sesję i powinny być zgłoszone poprawki do tego właśnie projektu uchwały i Rada powinna przegłosować te poprawki w brzmieniu przedstawionym przez radnego T. Chromińskiego.
Następnie głos zabrał radny M. Łosiński i stwierdził, że radni mają przed sobą dwa projekty uchwał i żadnej autopoprawki i pytał który projekt uchwały będzie poddany pod głosowanie i dodał, że zmiany wprowadza się autopoprawkami, a nie drugimi projektami uchwał.
Przewodniczący Rady odpowiedział radnemu, ze nie jest to autopoprawka, tylko poprawka i w celu przybliżenia odczytania zmian jest wydrukowany prawidłowy projekt uchwały.
Radny E. Plewiński prosił o wyjaśnienie, dlaczego zostaje w projekcie punkt 1, skoro punkt 2 został wykreślony.
Wiceprzewodniczący Rady B. Kruk zaproponował, aby odczytać w całości treść uchwały, którą radni będą głosować.
Przewodniczący Rady zgodził się z wypowiedzią radnego E. Plewińskiego i zaproponował, aby wykreślić z projektu uchwały pkt 1).
O godz. 17 30 salę obrad opuścił radny E. Paterka pomniejszając liczbę osób biorących udział w posiedzeniu do 18.
W związku z niejasnościami wynikającymi z poprawek, Przewodniczący Rady zwrócił się do radcy prawnego D. Wesołek o zajęcie stanowiska w tej sprawie.
Radca prawny D. Wesołek odczytała treść projektu uchwały wraz z proponowanymi poprawkami.
Przewodniczący Rady odczytał w całości wprowadzone poprawki do projektu uchwały i zwrócił się z zapytaniem do radnego T. Chromińskiego, czy zgadza się z treścią odczytanego przez radcę prawnego projektu uchwały.
Radny T. Chromiński odpowiedział, że się zgadza.
W związku z tym Przewodniczący Rady przystąpił do przegłosowania proponowanych przez Komisję Zdrowia poprawek
Poprawki do treści projektu uchwały zostały przez radnych przyjęte jednogłośnie 18 głosami „za”.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętymi poprawkami.
O godz. 1735 na salę obrad wrócił radny E. Paterka – liczba radnych biorących udział w posiedzeniu – 19.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw”, podjęła uchwałę nr 301/XLVI/2006 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu nr 168/XXVI/2005 z dnia 27.01.2005 r. w sprawie uchwalenia warunków odpłatności uczestnika za pobyt w ośrodkach wsparcia – w Środowiskowym Domu Samopomocy w Pietrzykowie gm. Pyzdry i Środowiskowym Domu Samopomocy we Wrześni.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 265/XLI/2006 z dnia 30.03.2006 r. zmienionej uchwałą nr 279/XLIII/2006 z dnia 25.05.2006 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję na d powyższym projektem uchwały.
Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym Przewodniczący przystąpił do procedury głosowania.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw”, podjęła uchwałę nr 302/XLVI/2006 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu we Wrześni nr 265/XLI/2006 z dnia 30.03.2006 r. zmienionej uchwałą nr 279/XLIII/2006 z dnia 25.05.2006 r. o podziale środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie upoważnienie Zarządu Powiatu we Wrześni do przesunięcia terminu spłaty zobowiązań z tytułu wykupu obligacji.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad powyższym projektem uchwały i udzielił głosu radnemu J. Głowackiemu.
Zdaniem radnego J. Głowackiego materiał, który radni otrzymali jest niekompletny, ponieważ powinna być przedstawiona prognoza spłaty ni konsekwencja jaka będzie wynikać z przesunięcia terminu spłaty obligacji i dodał, że do takich uchwał powinien być załącznik.
Przewodniczący Rady poprosił o wyjaśnienie tej kwestii przez Skarbnika Powiatu.
K. Ambrożak Skarbnik Powiatu powiedziała, że uchwała ta jest wyrażeniem zgody Rady Powiatu do upoważnienia Zarządu w sprawie terminu spłaty zobowiązań. Jeżeli Rada nie wyrazi zgody, wówczas będzie obowiązywał taki załącznik o spłacie długu, jaki był przedłożony do projektu budżetu na rok 2006.
Przewodniczący Rady stwierdził, ze do tego typu działań potrzebna jest także zgoda banku.
Skarbnik dodała, że jeżeli będzie zgoda Rady na upoważnienie Zarządu i zgoda banku, wówczas Zarząd podejmie uchwałę w sprawie ustalenia prognozę zadłużenia.
W związku z brakiem dalszych pytań, Przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 16 głosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 3 głosami „przeciw”, podjęła uchwałę nr 303/XLVI/2006 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie upoważnienie Zarządu Powiatu we Wrześni do przesunięcia terminu spłaty zobowiązań z tytułu wykupu obligacji.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie określenia dochodów własnych uzyskiwanych przez samorządowe jednostki budżetowe oświaty i wychowania na wydzielonym rachunku dochodów własnych.
W związku z brakiem głosów w dyskusji, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 16 głosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 3 głosami „przeciw”, podjęła uchwałę nr 304/XLVI/2006 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie określenia dochodów własnych uzyskiwanych przez samorządowe jednostki budżetowe oświaty i wychowania na wydzielonym rachunku dochodów własnych.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na 2006 rok.
W punkcie tym Starosta D. Jaśniewicz zgłosił do projektu uchwały autopoprawkę Zarządu – załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady otwierając dyskusję powiedział, że Skarbnik Powiatu K. Ambrożak uzasadniała wprowadzenie tej autopoprawki na posiedzeniu Komisji Budżetowej.
Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym Przewodniczący poddał pod głosowanie zaproponowana autopoprawkę.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych jednogłośnie 19 głosami „za” przyjęła proponowaną przez Zarząd autopoprawkę.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie cały projekt uchwały wraz z przyjętą przez Radę autopoprawką.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych – jednogłośnie 19 głosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących” i 0 głosów „przeciw”, podjęła uchwałę nr 305/XLVI/2006 Rady Powiatu we Wrześni w sprawie zmiany budżetu Powiatu Wrzesińskiego na 2006 rok.
W związku z wyczerpaniem tego punktu porządku obrad, Przewodniczący przeszedł do realizacji punktu 9.
Ad. 9. W punkcie tym Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie miedzysesyjnym do biura Rady nie wpłynęła żadna interpelacja, zostały udzielone przez Starostę odpowiedzi na interpelacje radnego M. Łosińskiego i zwrócił się do radnych , czy ktoś chciałby złożyć interpelację.
O głos poprosił radny M. Łosiński i powiedział, że chciałby skorygować wypowiedź Przewodniczącego Rady i powiedział, ze otrzymał odpowiedź na pytania, które radny złożył w miesiącu maju br. i uważa, ze jest to pełna odpowiedź i sprawa jest zakończona, natomiast na zadane pytania z ostatniej sesji radny otrzymał odpowiedź Starosty mniej więcej tej treści cyt.: „że powinienem zwrócić się nie do przewodniczącego Zarządu D. Jaśniewicza, tylko do starosty D. Jaśniewicza i to była cała odpowiedź na te pytania” Radny dodał, że de facto nie otrzymał odpowiedzi na zadane pytania.
Starosta D. Jaśniewicz zabierając głos powiedział, że tak się składa, ze starosta raz z mocy prawa występuje jako przewodniczący zarządu Powiatu i raz jako reprezentant Skarbu Państwa jako starosta wrzesiński i w tym wypadku adresatem nie był Zarząd Powiatu, tylko był starosta jako reprezentant Skarbu Państwa.
Przewodniczący Rady stwierdził, że pytania radnego nie dotyczyły mienia powiatu, tylko mienia Skarbu Państwa i zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos.
Radny E. Plewiński powiedział, że po analizie dochodów z wykonania budżetu za I półrocze 2006 r. w części dotyczącej rejestracji pojazdów wykonanie jest w granicach 39 % z wyliczeń radnego wynika, że brakuje 2.200.000,- zł. W związku z tym radny pytał Starostę jakie są w tej kwestii prognozy co do realizacji, czy zaplanowane dochody wpłyną do budżetu. Radny uzasadnił swoje pytanie mówiąc, ze istnieją przesłanki, że powiat będzie musiał zwracać pobrane, zawyżone opłaty za rejestrację pojazdów i pytał, czy jeżeli wyroki sądów w tych sprawach będą pozytywne, czy wpływają już jakieś roszczenia w tej sprawie, a jeśli tak, to w jakiej one są wysokości.
Następnie głos zabrała radna A. Kostrzewska i wypowiedziała się w kwestii remontów dróg, ulic i mostów jakie są przeprowadzane na terenie miasta i gminy Września i zwróciła uwagę na szczególne miejsce, na ulicę prowadzącą na cmentarz, w związku ze zbliżającym się Świętem Zmarłych. Radna dodała, że na posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa w celu poprawy bezpieczeństwa dojazdu do cmentarza rozpatrywana była opcja wycięcia drzew, które wrastają w nawierzchnię drogi. Radna zwróciła także uwagę na nieprzestrzeganie przez kierowców znaku drogowego zakazu poruszania się po tej drodze pojazdów powyżej 10 ton i prosiła o zajęcie się ta sprawą.
Radny G. Trocha w imieniu sołtysa i mieszkańców Chwalibogowa zwrócił się z zapytaniem do Starosty, czy poczyniono jakieś działania odnośnie decyzji budowy chodnika w Chwalibogowie przy drodze powiatowej w celu poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży korzystających z tej drogi. Radny dodał, że pani sołtys pierwszy wniosek w tej sprawie złożyła w marcu tego roku, następny wniosek w lipcu i do tej pory nie uzyskała na niego odpowiedzi.
O godz. 1755 salę obrad opuścił radny W. Skupiński pomniejszając liczbę osób biorących udział w posiedzeniu do 18.
Radny M. Łosiński zabierając głos zwrócił się do Przewodniczącego Rady i powiedział, że skierowanie pisma do Przewodniczącego Zarządu powinno odbyć się w myśl art. 65 Kpa, który mówi, że pismo zaadresowane nie do tego organu należy przesłać w trybie odpowiednich kompetencji do czyli do starosty wrzesińskiego.
O godz. 1800 na sale obrad przybył radny W. Skupiński – liczba osób biorących udział w posiedzeniu – 19.
Przewodniczący Rady udzielił następnie głosu Staroście D. Jaśniewiczowi.
Starosta udzielił odpowiedzi na zadane przez radnych pytania mówiąc, że jeśli chodzi o dochody komunikacyjne, to w trakcie roku budżetowego zmieniły się przepisy regulujące pobieranie opłat rejestracyjnych, w związku z tym w sposób znaczący uległy obniżeniu dochody powiatu z tego tytułu. Szacowane jest to na około 1,5 mln zł. Jeśli chodzi o sprawę dotyczącą akcyzy, to wpłynęły dwa wnioski mieszkańców o zwrot tych kwot, natomiast ostateczna regulacja, czy ostateczne rozliczenie należności, które były pobierane przez służby powiatowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.
W międzyczasie orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego stwierdziło, że były to opłaty pobierane niezgodnie z prawem i rzecz dotyczy całego kraju. Na dzień dzisiejszy kwestia ta jest w rozstrzygnięciu, zarówno dotycząca w ogóle wielkości dochodów praktycznie wszystkich powiatów całego kraju, Konwent starostów wystąpił o odpowiednią rekompensatę. Co się tyczy samych opłat za wydanie karty pojazdu to do dnia wczorajszego to jest to kwota 459.690,- zł. Jak ostatecznie zostaną te kwestie rozwiązane okaże się może przed końcem roku. Jedna z uchwał jest w sposób bezpośredni z tym związana, mimo, ze na koncie bankowym powiatu jest kwota 2,5 mln zł, natomiast Zarząd chce uniknąć brania kredytu liniowego dla realizacji bieżących zadań, stad też taka propozycja. Na zakończenie swojej wypowiedzi Starosta powiedział, że do końca roku te kwestie mają zostać rozstrzygnięte i wynikają z przyczyn od Zarządu niezależnych.
W dalszej części Starosta ustosunkował się do wypowiedzi radnej A. Kostrzewskiej i powiedział, że były prowadzone rozmowy z dyrektorem PZD i Zarząd wystąpił z oficjalnym pismem ze wszystkimi uwagami poruszonymi na Komisji Bezpieczeństwa i dyrektor PZD ustosunkuje się do realizacji tych zadań i wyjaśni na jakim jest to etapie.
Jeśli chodzi o chodnik w Chwalibogowie Starosta wyjaśnił, że przygotowywane są w tej chwili prace studyjne przygotowujące wykonanie dokumentacji na realizację tego przedsięwzięcia, jednakże realizacja tego zadania w tym roku jest mało prawdopodobna.
W tym miejscu głos zabrał radny G. Trocha podziękował Staroście w imieniu pani sołtys i mieszkańców Chwalibogowa, że zostały podjęte działania w tej sprawie.
Przewodniczący Rady zwrócił się do dyrektora PZD J. Kubczak z pytaniem, czy chciałaby uzupełnić podane przez Starostę informacje.
Dyrektor PZD J. Kubczak wyjaśniła, że remonty przeprowadzane są nie na drogach powiatowych, tylko na drogach krajowych i gminnych. Jeśli chodzi o budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Kaliskiej i Objazdowej ma się rozpocząć, jest już po przetargu na wykonawcę i być może umowa już została zawarta na realizację tego zadania w tym roku. Tak, że byłoby to drugie utrudnienie na terenie Wrześni, tym bardziej, że na ciągu, który stanowi w tej chwili objazd. Według informacji z gminy budowa tego ronda będzie się odbywać częściowo z zachowaniem ruchu komunikacyjnego. Na zakończenie swojej wypowiedzi dyrektor dodała, że otrzymała pismo z Komisji Bezpieczeństwa i jest już w tej sprawie przygotowana odpowiedź. Już w sierpniu ubiegłego roku na Zarządzie była omawiana kwestia bezpieczeństwa na odcinku drogi prowadzącej do cmentarza i opracowana została koncepcja budowy ciągu pieszo- rowerowego, jednokierunkowego, który rozpoczynałby się od ul. Słowian w stronę ronda. Całe przedsięwzięcie szacuje się na kwotę ok. 2.300.000,-, dlatego realizacja jest możliwa tylko etapami. Jeśli chodzi o wycinkę drzew, zostały już skierowane pisma w tej sprawie, jeżeli taka zgoda zostanie uzyskana, nastąpi wycinka.
Po wyjaśnieniach dyrektora PZD i braku dalszych głosów w dyskusji, Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do realizacji punktu 10.
Ad. 10. W wolnych głosach i wnioskach głos zabrali radni E. Plewiński, wicestarosta P. Guzik oraz starosta D. Jaśniewicz.
Radny E. Plewiński zwrócił uwagę na niebezpieczeństwo jakie powodują rosnące krzewy na łukach drogi prowadzącej do Pyzdr. Radny prosił, jeżeli jest to możliwe o usunięcie tych krzewów.
Wicestarosta P. Guzik odpowiedział radnemu, że w tej sprawie zostało skierowane pismo do Wielkopolskiego Rejonu Dróg o wycięcie krzewów, a przede wszystkim o postawienie nowych znaków drogowych.
Następnie głos zabrał Starosta D. Jaśniewicz i odczytał informacje dotyczącą analizy oświadczeń majątkowych – załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
W części końcowej posiedzenia ,Przewodniczący Rady udzielił głosu dyrektorowi SP ZOZ, który w kilku słowach przedstawił informację o wykonaniu termomodernizacji szpitala.
Ad. 11. W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 1820 Przewodniczący Rady zamknął XLVI Sesję Rady Powiatu we Wrześni.
Protokołowała: Katarzyna Plucińska - inspektor
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (10/11/2006 00:00:00)
- zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (10/07/2008 09:15:44)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (10/07/2008 09:15:44)