AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z posiedzeń Komisji Rady Powiatu » Komisja Rozwoju Lokalnego (protokoły do nr 4/2015)

Protokół nr 26/2013
 

PROTOKÓŁ NR 26/2013

z posiedzenia Komisji Rozwoju Lokalnego

w dniu 26 września 2013 roku

 

Przewodniczący komisji Marek Przyjemski otworzył posiedzenie, powitał zebranych i stwierdził quorum, przy którym komisja może podejmować praworządne decyzje.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Porządek posiedzenia przedstawiał się następująco:

 

  1. Otwarcie.

  2. Przedstawienie i omówienie porządku obrad.

  3. Informacja i omówienie realizacji inwestycji powiatowych.

  4. Informacja o realizowanych oraz planowanych naborach wniosków Lokalnej Grupy Działania „Z nami warto”.

  5. Omówienie projektów uchwał/tematów na najbliższą sesję.

  6. Wolne głosy i wnioski.

  7. Zakończenie.

 

Ad. 3.

Przewodniczący komisji poinformował, że punkt 3 dotyczący informacji z realizacji inwestycji powiatowych zostanie omówiony na następnym posiedzeniu komisji.

 

Ad. 4.

Informację przedstawił prezes Lokalnej Grupy Działania „Z nami warto” Jerzy Mazurkiewicz mówiąc, że dwa zadania wprowadził powiat przez LGD – naprawa dachu na kościółku poewangelickim w Miłosławiu, które będzie realizowane w tym roku, dofinansowanie 75%, wartości zadania tj. około 20 tys. zł. Drugie zadanie to remont oficyny w Kołaczkowie, w październiku br. będzie podpisywana umowa, z realizacją na rok 2014 –, wartość tego projektu to 89.900,00 zł, maksymalne dofinansowanie 75%, ale biorąc pod uwagę fakt, że podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym,w związku z czym dofinansowanie będzie w granicach 50.000,00 zł.

Jeżeli chodzi o nabór wniosków, który odbył się w maju br., a dotyczył 4 podstawowych działań tj. Odnowy i rozwoju wsi (ostatni nabór), Małych projektów, Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej (ostatni nabór), Tworzenia i rozwoju mikroprzedsiębiorstw (ostatni nabór) prezes podkreślił, że od czerwca nie ma żadnej informacji odnośnie rozstrzygnięcia wniosków, ponieważ te informacje są przekazywane raz na kwartał. Niezależnie od tej informacji na grudzień planowany jest nabór wniosków na Małe projekty ze środków, które będą uzyskane i pozostaną. Prezes podkreślił, że rozpatrywanie wniosków przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa trwa półtora roku. Średnio dla wniosków z Różnicowania i Mikroprzedsiębiorstw rozpatrywanie wniosków trwa 450 dni, dlatego też w początkowych miesiącach 2014 roku należy liczyć się ze stwierdzeniem Agencji, czy Urzędu Marszałkowskiego, że lokalne grupy działania nie wykorzystały pewnych kwot pieniędzy. Prezes zaznaczył, że nie będzie wiadomo o jakie kwoty chodzi, a dopiero w roku 2015 okaże się jakiego rzędu są to pieniądze, wówczas będzie można wnioski załatwić telefonicznie, a efekt takich działań będzie taki, że nie wszystkie środki da się rozdysponować i będzie ich zwrot do Unii.

W dyskusji o głos poprosił radny L. Stawicki pytając o przebudowę odcinka drogi Grzymysławice – Chwalibogowo - Osowo, czy cała jej długość musiała być brana pod uwagę w projekcie.

Przewodniczący komisji odpowiedział radnemu, że jedne z najistotniejszych punktów, jakie się zdobywa, to fakt połączenia z drogą wyższej kategorii.

Prezes LGD J. Mazurkiewicz podkreślił, że droga w samej wsi Chwalibogowo mogłaby być wyremontowana z własnych środków, ale ponieważ jej lokalizacja – połączenie z drogą krajową i z wojewódzką, czy w tym programie, czy w następnym daje dużą szansę na wysoką ocenę punktową wniosku.

Przewodniczący komisji poinformował, że środki z tzw. schetynówki na budowę dróg w 2014 roku zostały zmniejszone i na całe Województwo Wielkopolskie jest to kwota 20 mln zł.

Radny J. Szafarek stwierdził, że skoro dofinansowanie projektu budowy drogi w Grabowie Królewskim ma być w wysokości 747.205,82 zł, to po informacji przewodniczącego komisji może okazać się, że tych pieniędzy nie będzie.

Prezes LGD odpowiedział, że ogólnie szanse są niewielkie.

Przewodniczący komisji podsumował, że jeżeli o 1/5 zostały zmniejszone środki to o 1/5 zmniejszyły się szanse na uzyskanie dofinansowania i dodał, że inwestycje na wsiach przegrywają z inwestycjami w miastach, ze względu na łatwość połączeń, inne kryteria bezpieczeństwa – przejścia, sygnalizacje świetlne, ronda itp., natomiast na wsi ciężko argumentować taką potrzebę.

Radny B. Kwiatkowski zwrócił się z zapytaniem, czy są skończone dokumentacje przebudowy dróg: w Grabowie Królewskim i Września – Czerniejewo.

Prezes LGD J. Mazurkiewicz odpowiedział, że dokumentacja na budowę drogi w Grabowie Królewskim jest skończona, ale wystąpił pewien problem, ponieważ z dokumentacji wynika, że droga przechodzi w pobliżu torów kolejowych, a teren ten częściowo nie został uregulowany prawnie przez kolej, sprawą zajął się już Urząd Wojewódzki, natomiast, jeśli chodzi o drogę do Czerniejewa, dokumentacja, jeszcze nie jest zakończona.

Przewodniczący komisji pytał o kwestię sprzedaży działek w Bierzglinku.

Prezes LGD J. Mazurkiewicz poinformował, że jest dość małe zainteresowanie jeśli chodzi o działki, sprzedane zostały 3 lub 4 działki. Nie zostały sprzedane grunty rolne, w listopadzie ma odbyć się II przetarg, została obniżona cena gruntu z budynkami w Bierzglinku, z uwagi na to, że może jest on w dobrym stanie technicznym, ale nie w technologicznym i w tych budynkach nie da się prowadzić produkcji zwierzęcej z jednoczesnym zachowaniem dobrostanu zwierząt.

Radny B. Kwiatkowski pytał, co się wydarzyło że transakcja nie doszła do skutku, pomimo tego, że był oferent.

Prezes LGD wyjaśnił, że warunkiem podpisania umowy jest postąpienie, a ono nie nastąpiło.

Radny L. Stawicki stwierdził, że małe zainteresowanie działkami wynika z tego, że na rynku nieruchomości jest bardzo dużo takich działek, zarówno od osób prywatnych, jak i instytucji.

W związku z brakiem dalszych zapytań, przewodniczący komisji przystąpił do realizacji punktu 6 porządku obrad.

 

Ad. 6.

W punkcie tym przewodniczący komisji ponownie wnioskował o zabezpieczenie w przyszłorocznym budżecie środków na budowę 800 metrów chodnika w Gutowie Małym. Przewodniczący podkreślił, że chodnik ten można położyć po stronie lewej, wówczas uniknie się kosztów odwodnienia rowu. Ponadto członkowie komisji dyskutowali na temat remontu drogi w Kaczanowie w kontekście wypadku drogowego, jakie miał miejsce w tej miejscowości.

 

Ad. 7.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący komisji zamknął 26 posiedzenie Komisji Rozwoju Lokalnego.

Przewodniczący Komisji

/-/Marek Przyjemski

 

Protokołowała:

Katarzyna Plucińska

inspektor

Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji:
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Katarzyna Plucińska (23/10/2013 08:37:20)
  • zaakceptowanie treści informacji: Katarzyna Plucińska (23/10/2013 08:38:50)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Katarzyna Plucińska (23/10/2013 08:38:50)
Lista wiadomości
Protokół nr 4/2015
z posiedzenia Komisji Rozwoju Lokalnego w dniu 23 marca 2015 roku
Protokół nr 3/2015
z posiedzenia Komisji Rozwoju Lokalnego w dniu 19 stycznia 2015 roku
Protokół nr 1/2014
z posiedzenia Komisji Rozwoju Lokalnego w dniu 11 grudnia 2014 r.
Protokół nr 32/2014
z posiedzenia Komisji Rozwoju Lokalnego w dniu 28 pażdziernika 2014 roku.
Protokół nr 31/2014
z posiedzenia Komisji Rozwoju Lokalnego w dniu 26 września 2014 roku.
Protokół nr 30/2014
z posiedzenia Komisji Rozwoju Lokalnego w dniu 27 sierpnia 2014 roku.
Protokół nr 29/2014
z posiedzenia Komisji Rozwoju Lokalnego w dniu 29 stycznia 2014 roku.
Protokół nr 28/2013
z posiedzenia Komisji Rozwoju Lokalnego w dniu 19 grudnia 2013 roku.
Protokół nr 27/2013
z posiedzenia Komisji Rozwoju Lokalnego w dniu 23 października 2013 roku.
Protokół nr 26/2013
z posiedzenia Komisji Rozwoju Lokalnego w dniu 26 września 2013 roku.
Protokół nr 25/2013
z posiedzenia Komisji Rozwoju Lokalnego w dniu 24 kwietnia 2013 roku.
Protokół
ze wspólnego posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisji Rozwoju Lokalnego z dnia 6 marca 2013 roku.
Protokół nr 23/2013
z posiedzenia Komisji Rozwoju Lokalnego w dniu 29 stycznia 2013 roku.