ZARZĄDZENIE Nr 23/2013
STAROSTY WRZESIŃSKIEGO
z dnia 14 czerwca 2013 r.
w sprawie przygotowania i zapewnienia działania powiatowego systemu wykrywana i alarmowania oraz wczesnego ostrzegania w powiecie wrzesińskim
Na podstawie art. 17 ust. 1 i art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590 - ze zm.), § 3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin(Dz. U. Nr 96, poz. 850), oraz zarządzenia nr 198/13 Wojewody Wielkopolskiego z dnia 5 kwietnia 2013 r. w sprawie przygotowania i zapewnienia działania wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania oraz wczesnego ostrzegania w województwie wielkopolskim, zarządzam co następuje:
§ 1. Tworzy się w powiecie wrzesińskim zintegrowany system wykrywania i alarmowania oraz wczesnego ostrzegania, zwany dalej „Systemem”.
§ 2.Do zadań realizowanych w ramach działania Systemu należą:
1) kierowanie monitorowaniem zagrożeń,
2) wykrywanie i rozpoznawanie zagrożeń zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych,
3) monitorowanie, analizowanie i prognozowanie zagrożeń zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych,
4) ocena zagrożeń występujących na terenie powiatu,
5) zapewnienie przepływu informacji w zakresie występujących zagrożeń,
6) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia,
7) realizowanie działań interwencyjnych zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych,
8)gromadzenie, przetwarzanie danych i udzielanie informacji o
zagrożeniach w tym w ramach funkcjonujących aplikacji
informatycznych.
§ 3. 1. Zadania Systemu wymienione w § 2 realizują niżej określone organy administracji publicznej, kierownicy jednostek i instytucji zgodnie z posiadanymi kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych:
1) Starosta Wrzesiński poprzez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego we Wrześni., zwane dalej „Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego”, realizuje zadania w ramach Systemu wymienione w § 2 pkt 1, 3, 4, 5, 6 i 8,
2) Burmistrzowie i Wójt poprzez gminne centra zarządzania kryzysowego, jeżeli zostały utworzone lub komórki organizacyjne urzędów gmin, właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego zwane dalej gminnymi ośrodkami alarmowania (GOA) – realizują zadania w ramach Systemu wymienione w § 2 pkt 1, 3,4, 5, 6 i 8,
3) Komendant Powiatowy Policji we Wrześni poprzez służbę dyżurną przyjmującą zgłoszenia na numery alarmowe oraz patrole prowadzące działania interwencyjne w sytuacjach wystąpienia zagrożeń – realizuje zadania w ramach Systemu wymienione w § 2 pkt 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8,
4) Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni poprzez Stanowisko Kierowania przyjmujące zgłoszenia na numery alarmowe oraz jednostki straży pożarnych prowadzące działania interwencyjne w sytuacjach wystąpienia zagrożeń – realizuje zadania w ramach Systemu wymienione w § 2 pkt 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8,
5) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Wrześni poprzez Powiatową Stację Sanitarno–Epidemiologiczną we Wrześni – realizuje zadania w ramach Systemu wymienione w § 2 pkt 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8,
6) Powiatowy Lekarz Weterynarii we Wrześni poprzez Powiatowy Inspektorat Weterynarii we Wrześni – realizuje zadania w ramach Systemu wymienione w § 2 pkt 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8,
7) redaktorzy naczelni lokalnej prasy w ramach realizacji obowiązku określonego w art. 34 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (DZ. U. Nr 5 z 1984 r., poz. 24 - ze zm.) – realizują zadania w ramach Systemu wymienione w § 2 pkt 6,
8) Prezes Szpitala Powiatowego we Wrześni Sp. z o.o. poprzez Szpitalny Oddział Ratunkowy lub Szpitalną Izbę Przyjęć – realizuje zadania w ramach Systemu wymienione w § 2 pkt 2, 5, 7 i 8,
9) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego we Wrześni poprzez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego we Wrześni – realizuje zadania w ramach Systemu wymienione w § 2 pkt 2, 3, 4, 5, 7 i 8.
2.
Jednostki i instytucje wchodzące w skład Systemu, zobowiązuje się
do wymiany informacji uzyskanych w toku realizacji zadań, mających
bezpośredni lub pośredni związek
z wystąpieniem zagrożeń
ludności lub środowiska.
3. Włączenie jednostek i instytucji do Systemu nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zakresu realizowanych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§ 4. 1. Starosta, Burmistrzowie i Wójt przygotują i zapewnią całodobowy nadzór nad funkcjonowaniem Systemu na obszarze ich działania.
2. Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Systemu w wyższych stanach gotowości obronnej państwa, pracownicy jednostek i instytucji realizujących przedmiotowe zadania mogą być reklamowani od obowiązku czynnej służby wojskowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 5. Obieg informacji w ramach Systemu obejmuje:
1) przekazywanie informacji pomiędzy organami administracji publicznej z zastrzeżeniem, iż organ, który pierwszy otrzymał informację o wystąpieniu zagrożenia, niezwłocznie informuje organ wyższego i niższego szczebla, jednocześnie realizując działania z zakresu zarządzania kryzysowego,
2) kierownicy jednostek i instytucji przekazują informacje związane z realizacją działań w ramach Systemu do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego i do jednostek współdziałających przy realizacji działań,
3) nadrzędną rolę w zakresie wymiany informacji dotyczących zagrożeń na terenie powiatu wrzesińskiego sprawuje Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego.
§ 6. Za przygotowanie do realizacji zadań w ramach Systemu, o których mowa w § 2, odpowiedzialne są w zakresie swoich kompetencji organy i kierownicy jednostek określonych w § 3 ust. 1 w szczególności przez:
-
działania planistyczne, organizacyjne i szkoleniowe dotyczące:
1) aktualizacji danych o potencjalnych źródłach zagrożeń w ramach planu zarządzania kryzysowego,
2) opracowania i aktualizacji standardowych procedur operacyjnych opisujących szczegółowo działanie systemu w ramach planów zarządzania kryzysowego, opracowywanych na poszczególnych szczeblach administracji publicznej,
3) organizacji systemu łączności oraz wymiany informacji o zagrożeniach,
-
organizowanie szkoleń i doskonalenie osób funkcyjnych w zakresie: wiedzy o właściwościach źródeł zagrożeń, systemów ochrony przed zagrożeniami, sposobów i metodyk dokonywania pomiarów, oceny sytuacji, usuwania skutków oraz prawnych rozwiązań ochrony przed zagrożeniami;
-
organizowanie oraz prowadzenie ćwiczeń i treningów sprawdzających i doskonalących funkcjonowanie systemu i procedur oraz udział w takich ćwiczeniach i treningach.
§ 7. Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego zapewnia współpracę Systemu w powiecie wrzesińskim z Wojewódzkim Systemem Ostrzegania i Alarmowania.
§ 8. 1. W przypadku zagrożenia zewnętrznego bezpieczeństwa państwa zastosowanie mają alarmy, sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze określone w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2013 r. poz. 96).
2. Do przekazywania alarmów, o których mowa w ust. 1, poprzez akustyczny system alarmowy, należy wykorzystywać wojewódzki radiowy system włączania syren oraz pojedyncze syreny alarmowe.
3. W celu
sprawdzenia stanu technicznego urządzeń alarmowych należy
przeprowadzić głośną próbę syren raz na kwartał, w ramach
prowadzonych treningów, zgodnie z harmonogramem ich realizacji;
stosowany sygnał – dźwięk ciągły, modulowany trwający
1
minutę.
-
Wykorzystanie sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych w ramach treningów i ćwiczeń Systemu, możliwe jest po ogłoszeniu tego faktu przez właściwe terytorialnie organy administracji publicznej, z 24 godzinnym wyprzedzeniem, w środkach masowego przekazu i w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie. Ogłoszenie powinno zawierać informację o zakresie i zasięgu terytorialnym prowadzonego treningu i ćwiczenia.
-
W przypadku wystąpienia zagrożeń wymagających ostrzegania i alarmowania ludności w innym stanie prawnym niż wymienionym w ust. 1, stosuje się komunikaty, ostrzeżenia i alarmy przewidziane stosownymi procedurami Planu Zarządzania Kryzysowego Powiatu Wrzesińskiego.
§ 9. Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego, w przypadku otrzymania ostrzeżenia z Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Poznaniu przed żywiołowym działaniem sił przyrody oraz przed suszą, przekazuje komunikaty ostrzegawcze do organów administracji samorządu terytorialnego szczebla podstawowego oraz do powiatowych służb, inspekcji i straży.
§ 10. 1. W przypadku powstania zagrożenia lub wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, określonej w przepisach ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz. U. z 2008 r. Nr 25 poz. 150 – ze zmianami), Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni informuje niezwłocznie Starostę Wrzesińskiego poprzez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego o zaistniałym zdarzeniu, z podaniem informacji o podjętych i planowanych działaniach mających na celu ograniczenie skutków zdarzenia.
2. W przypadku powstania zagrożenia poważną awarią w transporcie drogowym lub kolejowym, Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni, Komendant Powiatowy Policji we Wrześni oraz zarządcy dróg informują Starostę Wrzesińskiego poprzez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego o zaistniałym zdarzeniu z podaniem informacji o podjętych i planowanych działaniach mających na celu ograniczenie skutków zdarzenia zgodnie z właściwymi procedurami określonymi w Planie Zarządzania Kryzysowego Powiatu Wrzesińskiego.
3. W przypadku powstania zagrożenia poważną awarią w transporcie drogowym towarów niebezpiecznych oraz zagrożenia poważną awarią w transporcie kolejowym towarów niebezpiecznych, Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni, Komendant Powiatowy Policji we Wrześni oraz zarządcy dróg informują Starostę Wrzesińskiego poprzez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego o zaistniałym zdarzeniu z podaniem informacji o podjętych i planowanych działaniach mających na celu ograniczenie skutków zdarzenia zgodnie z właściwymi procedurami określonymi w Planie Zarządzania Kryzysowego Powiatu Wrzesińskiego.
§ 11. W przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego, postępowanie służb, inspekcji i straży określają standardowe procedury operacyjne zawarte w Planie Zarządzania Kryzysowego Powiatu Wrzesińskiego.
§ 12. W przypadku wystąpienia zagrożeń epidemiologicznych, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Wrześni informuje o tym Starostę Wrzesińskiego poprzez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego. Postępowanie właściwych jednostek i instytucji w tym zakresie określa Plan Reagowania Kryzysowego Powiatu Wrzesińskiego.
§ 13. W przypadku zagrożenia wystąpienia lub wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt ( Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342 – ze zmianami), Powiatowy Lekarz Weterynarii we Wrześni informuje o tym Starostę Wrzesińskiego poprzez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego.
§ 14. Wykonanie zarządzenia, nadzór nad przygotowaniem Systemu do realizacji zadań, wykonanie dokumentów normujących jego organizację oraz organizację treningów elementów systemu, powierzam Pełnomocnikowi ds. Ochrony Informacji Niejawnych – Kierownikowi Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego we Wrześni.
§ 15. Traci moc zarządzenie Starosty Wrzesińskiego nr 8/2010 z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przygotowania i zapewnienia działania powiatowego systemu wykrywania i alarmowania oraz wczesnego ostrzegania w powiecie wrzesińskim.
§ 16. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
/-/ Starosta
Dionizy Jaśniewicz
- wytworzenie informacji: Dionizy Jaśniewicz
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Łukasz Jakubowski (28/01/2014 10:19:01)
- zaakceptowanie treści informacji: Łukasz Jakubowski (28/01/2014 13:15:30)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Łukasz Jakubowski (28/01/2014 13:15:30)