AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady 2012 (IV kadencja)

Protokół nr XVIII / 2012

PROTOKÓŁ NR XVIII/2012

z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni

w dniu 26 kwietnia 2012 roku


Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godzinie 16:00 otworzył XVIII sesję Rady Powiatu we Wrześni, powitał radnych, starostę, pracowników Starostwa, przedstawicieli jednostek organizacyjnych powiatu, służb i straży powiatowych, dziennikarzy oraz przybyłych gości. Zgodnie z listą obecności w posiedzeniu uczestniczyło 19 radnych,
co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał
i decyzji w sprawach objętych porządkiem obrad.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Ad. 2.

W punkcie tym przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z  XVII sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady i dodał, że nikt z radnych nie zgłosił uwag do treści w nim zawartych. Przewodniczący zarządził głosowanie, w wyniku którego protokół nr XVII/2012 z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 29 marca 2012 roku został przyjęty 19 głosami „za”.

 

Ad. 3.

Przewodniczący Rady zaznaczył, że porządek posiedzenia został radnym przesłany wraz z materiałami na sesję, po czym zapytał, czy ktoś chciałby wnieść zmiany do porządku obrad.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad, zatem przewodniczący Rady przystąpił do realizacji przedstawionego poniżej porządku posiedzenia.

1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

2. Przyjęcie protokołu z XVII sesji Rady Powiatu.

3. Przedstawienie porządku obrad.

4. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie

międzysesyjnym.

5. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym

i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.

6. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów we Wrześni za okres

od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2011 roku.

7. Sprawozdanie Zarządu Powiatu we Wrześni z realizacji rocznego „Programu współpracy

powiatu wrzesińskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi

w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2011 rok”.

8. Podjęcie uchwał w sprawie:

a) założenia publicznego gimnazjum młodzieżowego z oddziałami przysposabiającymi

do pracy,

b) przekształcenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych

we Wrześni,

c) przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 1 we Wrześni,

d) przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Rzemieślniczej nr 2 we Wrześni,

e) przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej nr 3 we Wrześni,

f) likwidacji I Liceum Profilowanego we Wrześni,

g) likwidacji II Liceum Profilowanego we Wrześni,

h) likwidacji III Liceum Profilowanego we Wrześni,

i) likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 1 dla Dorosłych we Wrześni,

j) likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 2 dla Dorosłych we Wrześni,

k) likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 3 dla Dorosłych we Wrześni,

l) likwidacji Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych we Wrześni,

m) zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na rok 2012.

9. Interpelacje i zapytania radnych.

10. Wolne głosy i wnioski.

11.Zakończenie.

Ad. 4.

Przewodniczący Rady przedstawił informację o działaniach podjętych przez radnych

w okresie międzysesyjnym od 29 marca 2012 roku do 26 kwietnia 2012 roku.

Informacja stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

Ad. 5.

Starosta Dionizy Jaśniewicz zapoznał radnych z działalnością Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady podjętych 29 marca 2012 r.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

 

Ad. 6.

W swoim wystąpieniu Elżbieta Staszak – Małecka - Powiatowy Rzecznik Konsumentów zwróciła uwagę na bardzo rozległą problematykę, z jaką zwracają się konsumenci, którzy przedstawiając swoje problemy powierzają rzecznikowi również swoje sprawy osobiste.

W 2011 roku rzecznik udzieliła pomocy 2.216 osobom i jest to w porównaniu do 2010 roku wzrost o 86 osób. Do podstawowych problemów, z którymi zgłaszali się konsumenci to nadal reklamacje obuwia (140 przypadki), oraz reklamacje usług telefonicznych (85 przypadków) jak i reklamacje dotyczące wad telefonów komórkowych (150 przypadków).

Rzecznik zwróciła także uwagę na fakt, że często dochodzi do utraty bądź kradzieży dowodów osobistych, na podstawie których udzielane są kredyty i dopiero, kiedy komornik podejmuje działania okazuje się, że dokument zaginął. Rzecznik apelowała w związku z tym o zabezpieczenie przed kradzieżą wszelkich dokumentów mogących potwierdzić tożsamość.

Sprawozdanie stanowi złącznik nr 4 do protokołu.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad przedstawionym materiałem.

Radny K. Wojciechowski pytał, czy może przedstawić jakieś wyjątkowe zdarzenia.

Rzecznik E. Staszak - Małecka odpowiedziała, że niestety nic sensacyjnego się nie wydarzyło.

Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do realizacji punktu 7.

 

Ad 7.

Zgodnie z porządkiem obrad Rada zapoznała się ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu
we Wrześni z realizacji rocznego „Programu współpracy powiatu wrzesińskiego
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2011 rok” stanowiącym
załącznik
nr 5
do protokołu.

Zagadnienie przedstawił Kamil Perlik p.o. naczelnika wydziału organizacyjnego, spraw obywatelskich i zdrowia mówiąc, że zgodnie z art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r., nr 234, poz. 1536), Zarząd Powiatu we Wrześni przedstawia Radzie Powiatu sprawozdanie z realizacji programu współpracy
z organizacjami pozarządowymi w 2011 r. Wszystkie elementy zawarte
w rocznym programie współpracy powiatu wrzesińskiego z organizacjami pozarządowymi na 2011 r., który został przyjęty przez Radę Powiatu we Wrześni uchwałą nr 270/XLIII/2010
z dnia 21 października 2010 r. Zgodnie z określonymi w programie współpracy priorytetowymi zadaniami publicznymi, Zarząd Powiatu we Wrześni ogłosił w 2011 r. trzy otwarte konkursy ofert na zlecenie realizacji zadań publicznych powiatu wrzesińskiego
z zakresu kultury, sztuki i ochrony, edukacji, kultury fizycznej i sportu, pomocy dla osób starszych i niepełnosprawnych, które zakończyły okres aktywności zawodowej.

W celu rozpatrzenia i zaopiniowania ofert Zarząd Powiatu powołał trzy komisje konkursowe w skład których weszli pracownicy starostwa oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych. Następnie p.o. naczelnika wymienił obszary będące w zakresie realizacji zadań publicznych oraz wysokości przyznanych środków na poszczególne działania.

W dyskusji nad przedstawionym materiałem głos zabrał radny B. Kruk pytając, według jakich kryteriów z PFRON dotację otrzymało Towarzystwo Wykorzystania Wód Termalnych
w Czeszewie.

K. Perlik p.o. naczelnika wyjaśnił, że na to pytanie może odpowiedzieć dyrektor PCPR
J. Nowaczyk i dodał, że na poprzedniej sesji przedstawiał informację na temat pozyskania środków z PFRON i dotacja, o której radny wspomniał nie dotyczy procedury konkursowej związanej z realizacją zadań publicznych.

W związku z brakiem dalszych pytań, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do realizacji punktu 8 porządku obrad.

 

Ad. 8.

Przed przystąpieniem do realizacji tego punktu przewodniczący Rady zaproponował, aby uzasadnienie do bloku uchwał oświatowych podzielić na trzy części, natomiast głosowanie odbędzie się osobno dla każdego projektu uchwały.

Następnie przewodniczący Rady udzielił głosu pani sekretarz B. Nowackiej prosząc
o uzasadnienie projektów uchwał.

Pani sekretarz B. Nowacka rozpoczęła swoją wypowiedź od uzasadnienia projektu uchwały
w sprawie

a) założenia publicznego gimnazjum młodzieżowego z oddziałami przysposabiającymi

do pracy

mówiąc, że projekt ten jest finalnym efektem działań Rady Powiatu, jak i Rady Gminy Września. Zmiany w zasadach promocji uczniów gimnazjum dla dorosłych, powodowały często, że uczniowie 16 17 letni nie uzyskawszy zaliczenia semestru pierwszego, ze względu na obowiązek nauki zobowiązani byli wrócić do szkoły macierzystej. Sposobem na to, by ta edukacja mogła płynnie być kontynuowana i zakończona, aby ci uczniowie, którzy z różnych względów nie rokują ukończenia gimnazjów w szkole powszechnej, mieli możliwość kontynuowania nauki w systemie szkoły młodzieżowej. Kończąc sekretarz dodała,
że gimnazjum młodzieżowe to kompetencja gminy, w związku z tym Rada Powiatu i Rada Gminy wyraziły zgodę na to, żeby organy wykonawcze – Zarząd i Burmistrz podpisały porozumienie co do możliwości realizacji gimnazjum młodzieżowego przez powiat.
Uchwała powołuje szkołę, nadaje jej statut i zostaje włączona do Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad powyższym projektem uchwały.

Rani nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący zarządził głosowanie.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 106/XVIII/2012 w sprawie założenia publicznego gimnazjum młodzieżowego z oddziałami przysposabiającymi

do pracy.

 

Przewodnicząc Rady poprosił sekretarza B. Nowacką o przedstawienie uzasadnienia do czterech projektów uchwał dotyczących przekształcenia szkół:

Pani B. Nowacka poinformowała, że te projekty są kontynuacją pracy Rady Powiatu
w zakresie przekształceń i likwidacji szkół, które na poprzedniej sesji Rada przyjęła.
Zgodnie z procedurą zostały podjęte działania informujące kuratorium, rodziców i uczniów, rady rodziców, rady pedagogiczne szkół, stąd też dzisiaj przedstawiane projekty uchwał
o przekształceniu i likwidacji.

Po wyjaśnieniach sekretarza, przewodniczący Rady stwierdził, że wypowiedź wyczerpała także uzasadnienia do projektów uchwał dotyczących likwidacji szkół, po czym otworzył dyskusję nad przedstawioną informacją.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący przystąpił do procedury głosowania projektów uchwał w sprawie:

 

b) przekształcenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych

we Wrześni.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 107/XVIII/2012 w sprawie przekształcenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych

we Wrześni.

 

c) przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 1 we Wrześni,

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 17 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 108/XVIII/2012 w sprawie przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 1 we Wrześni.

 

d) przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Rzemieślniczej nr 2 we Wrześni

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 17 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 109/XVIII/2012 w sprawie przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Rzemieślniczej nr 2 we Wrześni.

 

e) przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej nr 3 we Wrześni.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 17 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 110/XVIII/2012 w sprawie przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej nr 3 we Wrześni.

 

f) likwidacji I Liceum Profilowanego we Wrześni

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 111/XVIII/2012 w sprawie likwidacji I Liceum Profilowanego we Wrześni.

 

g) likwidacji II Liceum Profilowanego we Wrześni

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 112/XVIII/2012 w sprawie likwidacji II Liceum Profilowanego we Wrześni

 

h) likwidacji III Liceum Profilowanego we Wrześni

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 113/XVIII/2012 w sprawie likwidacji III Liceum Profilowanego we Wrześni.

 

  1. likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 1 dla Dorosłych we Wrześni

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 114/XVIII/2012 w sprawie likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 1 dla Dorosłych we Wrześni.

 

j) likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 2 dla Dorosłych we Wrześni

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 115/XVIII/2012 w sprawie likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 2 dla Dorosłych we Wrześni

 

k) likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 3 dla Dorosłych we Wrześni

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 116/XVIII/2012 w sprawie likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 3 dla Dorosłych we Wrześni

 

l) likwidacji Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych we Wrześni

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 117/XVIII/2012 w sprawie likwidacji Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych we Wrześni.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i podjęcia projektu uchwały w sprawie:

 

m) zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na rok 2012.

 

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła w imieniu Zarządu Powiatu skarbnik
B. Walkowiak
mówiąc, że tą uchwałą zostają zwiększone dochody o kwotę 37.500,00 zł
z tytułu otrzymanych dotacji celowych z gminy Września i Nekla z przeznaczeniem na realizację przedsięwzięcia pn.: „Realizacja programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla powiatu wrzesińskiego” oraz dotacji z gminy Września z przeznaczeniem na realizację wypoczynku letniego w roku 2012 pn.: „VIII Powiatowa Akcja Letnia”.

Ponadto na podstawie zawiadomienia Ministra Finansów zmniejsza się dochody o kwotę 590.428,00 zł tytułem zmniejszenia części subwencji ogólnej oświatowej na rok 2012 i część równoważącej subwencji ogólnej na rok 2012 o kwotę 45,00 zł. Oprócz tego uległa zmniejszeniu planowana na rok 2012 kwota dochodów z tytułu udziałów we wpływach
z podatku dochodowego od osób fizycznych o kwotę 416.813,00 zł, a także na podstawie informacji Wojewody Wielkopolskiego uległ zmniejszeniu plan dotacji na zadania wykonywane przez powiat wrzesiński o kwotę 77.922,00 zł. Na zakończenie skarbnik dodała, że ze zmniejszonych dochodów budżetowych zmniejsza się plan wydatków o kwotę 266.630,00 zł i rezerwę celową o kwotę 95.648,00 zł – zmniejszoną subwencję oświatową.

 

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie mieli pytań, zatem przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 117/XVIII/2012 w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na rok 2012.

 

Przewodniczący Rady zamknął pkt 8 i przystąpił do realizacji punktu 9 porządku.

 

Ad. 9.

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym nie wpłynęła żadna interpelacja. Zapytał radnych, czy chcieliby zająć głos w tym punkcie porządku obrad.

Głos zabrała radna M. Taciak i zwracając się do starosty prosiła o podanie jakichkolwiek informacji na temat stanu spraw związanych z bursą gimnazjalną, czy nadal toczy się postępowanie, czy zostało zakończone i jakie są plany co do tego obiektu.

Odpowiadając radnej starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że rozpoczęcie uregulowania stanu prawnego bursy rozpoczęły się w momencie, kiedy Sejm Rzeczpospolitej Polskiej nałożył na starostę obowiązek podjęcia działań zmierzających do uregulowania stanu prawnego nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa. Wówczas także nastąpiło zgłoszenie użytkowników bursy o wyjaśnienie stanu prawnego części nieruchomości, na której usadowiona była bursa, ze względu na to, że przystąpiono tam do inwestycji, czyli budowy obiektu gastronomicznego, natomiast Stowarzyszenie Bursy Gimnazjalnej nie potrafiło wykazać się tytułem własności tej nieruchomości. W związku z tym zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające, zmierzające do ustalenia stanu prawnego nieruchomości.
W wyniku wstępnych działań okazało się, że dzisiejsze Stowarzyszenie Bursy Gimnazjalnej, które zarejestrowało swoją działalność w latach osiemdziesiątych nie ma tytułu prawnego, bezprawnie weszło we władanie nieruchomością bursy, mianując się następcą prawnym przedwojennego Stowarzyszenia Bursy Gimnazjalnej. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym nie było żadnych przesłanek prawnych do tego, aby to Stowarzyszenie mogło stać się kontynuatorem przedwojennego Stowarzyszenia. Starosta w imieniu Skarbu Państwa wystąpił do Prokuratorii Generalnej o przejęcie postępowania. W księdze wieczystej widniało Stowarzyszenie Bursy Gimnazjalnej przedwojenne, w celu przyczynienia korzyści materialnej, jeden z członków powojennego Stowarzyszenia, który wówczas był kierownikiem ksiąg wieczystych dokonał bezprawnego wpisu do księgi wieczystej nowego właściciela Stowarzyszenie Bursy Gimnazjalnej, które ogłosiło się bezprawnie prawnym następcą Stowarzyszenia przedwojennego. W wyniku tego Prokuratoria Generalna dokonała zgłoszenia o popełnieniu przestępstwa, polegającego na bezprawnym wpisie do księgi wieczystej.
Po długim postępowaniu w dwóch instancjach, sędzia dokonujący tego wpisu został skazany prawomocnym wyrokiem. Postępowanie toczyło się dalej, w międzyczasie starosta dotarł do dokumentów z lat pięćdziesiątych, które dokonywały przejęcia majątku Stowarzyszenia przedwojennego na rzecz Skarbu Państwa, z tym, że nie zostało to dokonane wpisem do księgi wieczystej. W związku z czym, kiedy te dokumenty z archiwum państwowego zostały przedstawione sądowi, okazało się z przyczyn formalno – prawnych, że archiwum nie ma uprawnienia do potwierdzania zgodności dokumentów z oryginałem, czyli z formalnego punktu widzenia nie można było posłużyć się tym dokumentem, żeby zamknąć sprawę. Toczyło się postępowanie o uzgodnienie treści księgi wieczystej i w I instancji Sąd Rejonowy we Wrześni, mimo, że w swoim uzasadnieniu wyszczególnił, że Stowarzyszenie Bursy Gimnazjalnej nie miało nigdy tytułu prawnego do własności tej nieruchomości, ani było też następcą prawnym tego przedwojennego Stowarzyszenia, natomiast z formalnego punktu widzenia Sąd Rejonowy przyjął założenie, że Skarb państwa nie może żądać dokonania zmiany bezprawnego wpisu, który nadal funkcjonował w księdze wieczystej, tylko powinno nastąpić odtworzenie władz przedwojennego Stowarzyszenia i poprzez ustanowionego kuratora dokonać wygaszenia Stowarzyszenia i w dalszej kolejności przekazać obiekt na rzecz Skarbu Państwa. Od tego rozstrzygnięcia Sądu Rejonowego nastąpiło odwołanie do Sądu Okręgowego, który stwierdził jednoznacznie, że interpretacja sądu I instancji nie znajduje uzasadnienia, w związku z czym, polecił ponowne rozpatrzenie sprawy. Rozprawa do dnia dzisiejszego się nie odbyła z tego względu, że został przez prokuratora zaskarżony wpis w księdze wieczystej jako bezprawny i ponowne rozpatrzenie sprawy przez Sąd Rejonowy musi nastąpić po rozstrzygnięciu tej kwestii. Starosta zwrócił uwagę, że jest to bardzo skomplikowana sytuacja prawna i jest kwestią czasu, kiedy nieruchomość ta powróci do Skarbu Państwa i pojawi się on w księdze wieczystej jako właściciel tej nieruchomości. Ponadto dodał, że nadal włada tą nieruchomością Stowarzyszenie powojenne przed
3 tygodniami zwróciło się do starosty z pismem, aby dokonać sprzedaży nieruchomości bursy gimnazjalnej, powołać fundację z udziałem członków Stowarzyszenia, jak i starosty, aby środki ze sprzedaży fundacja mogła wykorzystać na potrzeby Liceum Ogólnokształcącego
we Wrześni. Starosta poinformował, że nie ma takiego tytułu prawnego, żeby dysponować tą nieruchomością, ale również tego tytułu nie ma Stowarzyszenie. Starosta zaznaczył także,
że często uważa się, że podejmuje on działania ograniczające działanie Stowarzyszenia Bursy Gimnazjalnej i stwarza trudności związane z wykorzystywaniem majątku tej bursy na swoją działalność statutową. Stowarzyszenie mogło i może prowadzić swoją działalność, ale kwestia, która jest bezsporna – nie może władać majątkiem. Do tych działań zobowiązuje starostę ustawa z 2007 roku o ujawnianiu treści własności w księgach wieczystych Skarbu Państwa, proces ten toczy się 5 lat, kiedy znajdzie swój finał i kiedy Skarb Państwa do końca stanie się właścicielem wpisanym w księgę wieczystą, będzie można zastanawiać się, co dalej z tą nieruchomością. Na zakończenie swojej wypowiedzi starosta zaznaczył, że jako starosta realizuje na terenie powiatu sprawy dotyczące własności Skarbu Państwa, ale są to czynności prawno – administracyjne, natomiast tylko wojewoda ma kompetencje podejmowania stanowiących decyzji dotyczących przeznaczenia tej nieruchomości.

Następnie o głos poprosił radny K. Wojciechowski zaznaczając, że pytanie będzie związane
z sytuacją budżetową i dodał, że przyszłoroczny budżet może być zasadniczym problemem, zapowiada się, że wiele powiatów będzie miało problemy w ogóle z przyjęciem budżetów
w kontekście zapisów art. 243 ustawy o finansach publicznych. Radny dodał, że jest mu wiadome, że Związek Powiatów Polskich podejmuje w tej kwestii istotne działania, mające na celu dokonanie zmian w przepisach dających powiatom możliwość innych zapisów
w budżecie. Radny zwrócił się do starosty z pytaniem, czy mógłby te działania Związku przybliżyć.

Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że nie tylko Związek Powiatów Polskich z tymi kwestiami występował. Zmiana tej formuły jest powszechnie krytykowana przez wszystkie samorządy,
z uwagi na to, że w bardzo poważny sposób ogranicza możliwość konstruowania budżetu, zaciągania zobowiązań, ale przede wszystkim w pewnej perspektywie realizowania inwestycji z wkładem własnym, czyli sięgania po środki zewnętrzne. Starosta przypomniał,
że w ubiegłych latach powiat aktywnie korzystał ze środków zewnętrznych i dodał,
że niesprawiedliwym jest, że samorządy, które podjęły bardzo aktywne działania zmierzające
do realizacji inwestycji w tej formule są poszkodowane. deklaracje ze strony Ministra Finansów są takie, że ma być dokonana korekta tego zapisu polegająca na wyłączeniu wydatków, zobowiązań związanych z realizacją inwestycji. Starosta przy okazji podkreślił,
że jeśli chodzi o budżet powiatu wrzesińskiego, to obecny rok jest rokiem ostrożnościowym, polegającym na konsolidacji finansów publicznych samorządu powiatowego, właśnie z tego względu, żeby zapewnić bezpieczeństwo przy wykonaniu budżetu, jak i konstruowaniem budżetu na rok następny. Starosta kontynuując zaznaczył, że jeżeli można powiedzieć o jakiś pozytywnych zjawiskach kształtujących się wokół budżetu powiatu, jego wykonania, jak
i bardzo niekorzystnej korekty polegającej na umniejszeniu dochodów o kwotę ok. 500.000,- zł, to umniejszenie to nie dotyczy subwencji oświatowej, natomiast ta większa kwota dotyczy dochodów z podatku od osób fizycznych PIT, którego realizacja jest niezależna od decyzji Ministra Finansów. Zapis ten ma formę jakiejś prognozy, natomiast dochód z podatku PIT nie jest bezwzględnie zamykający drogę do osiągnięcia dochodów na określonym, pierwotnie założonym poziomie. Dodatkowym elementem, który dość korzystnie będzie wpływał na realizację tegorocznego budżetu, jak i konstruowanie budżetu na rok następny, jest pomyślne wykonanie budżetu w roku 2011, wynik finansowy daje podstawę do tego, aby nie obawiać się poważnych zagrożeń w realizacji budżetu na rok 2012. Na zakończenie starosta przypomniał, że budżet roku 2012 jest budżetem ostrożnościowym, stąd przez cały rok Zarząd stara się śledzić wszystkie kwestie związane zarówno z wydatkami, jak i dochodami
i wyraził nadzieję, że jeżeli nic nadzwyczajnego się nie wydarzy i jeżeli ta formuła zapisu art. 243 ustawy o finansach publicznych ulegnie modyfikacji, to będzie to korzystnie dla realizacji zadań powiatu. Opinia RIO z realizacji ubiegłorocznego budżetu, bez uwag stanowi pewien prognostyk, że uda się uniknąć problemów związanych zarówno z wykonaniem budżetu
za rok 2012, jak i skonstruowaniem budżetu na rok następny, ale zważywszy na te czynniki wymienione wcześniej, daleko posunięta ostrożność jest jak najbardziej wskazana.

Z uwagi na brak dalszych głosów w tym puncie, przewodniczący Rady zamknął pkt. 9.

 

Ad. 10.

W punkcie tym radni nie podjęli dyskusji.

Przewodniczący Rady poinformował, że XIX sesja – absolutoryjna planowana jest
we wtorek 5 czerwca 2012 roku, o godz. 16:00.

 

Ad. 11.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący Rady o godz. 17:15 zamknął XVIII sesję Rady Powiatu we Wrześni.

 

 

 

Protokołowała:

 

Katarzyna Plucińska

inspektor

Załączniki

Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji:
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Łukasz Jakubowski (06/06/2012 18:28:27)
  • zaakceptowanie treści informacji: Łukasz Jakubowski (06/06/2012 18:29:38)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Łukasz Jakubowski (06/06/2012 18:29:38)
Lista wiadomości
Protokół nr XXV / 2012
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 28.12.2012 roku.
Protokół nr XXIV / 2012
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 06.12.2012 roku.
Protokół nr XXIII / 2012
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 30.10.2012 roku.
Protokół nr XXII / 2012
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 26.09.2012 roku.
Protokół nr XXI / 2012
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 31.08.2012 roku.
Protokół nr XX / 2012
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 27.06.2012 roku.
Protokół nr XIX / 2012
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 05.06.2012 roku.
Protokół nr XVIII / 2012
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 26.04.2012 roku.
Protokół nr XVII / 2012
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 29.03.2012 roku.
Protokół nr XVI / 2012
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 28.02.2012 roku.
Protokół nr XV / 2012
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni, w dniu 26.01.2012 roku.