PROTOKÓŁ NR XVI/2012
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni
w dniu 28 lutego 2012 roku
Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godzinie 1600 otworzył XVI sesję Rady Powiatu we Wrześni. Następnie powitał radnych, starostę, pracowników Starostwa, przedstawicieli jednostek organizacyjnych powiatu, służb i straży powiatowych, dziennikarzy oraz przybyłych gości. Zgodnie z listą obecności w posiedzeniu uczestniczyło 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał i decyzji w sprawach objętych porządkiem obrad.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Nieobecny: radny J. Mazurkiewicz.
Ad. 2.
W punkcie tym przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony w statutowym terminie i był wyłożony do wglądu w biurze Rady. Dodał, że nikt z radnych nie zgłosił uwag do treści w nim zawartych. Przewodniczący zarządził głosowanie, w wyniku którego protokół nr XV/2012 z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 26 stycznia 2012 roku został przyjęty 18 głosami „za”.
Ad. 3.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że porządek posiedzenia został radnym przesłany wraz z materiałami na sesję, po czym zapytał, czy ktoś chciałby wnieść zmiany do porządku obrad.
Radni nie wnieśli uwag.
Porządek posiedzenia przedstawiał się następująco:
-
Otwarcie i stwierdzenie quorum.
-
Przyjęcie protokołu z XV sesji Rady Powiatu.
-
Przedstawienie porządku obrad.
-
Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
-
Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady w okresie międzysesyjnym.
6.
Ocena stanu sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej powiatu
wrzesińskiego
za rok 2011.
7. Podjęcie uchwał w sprawie:
-
uchwalenia Statutu Powiatowego Zarządu Dróg we Wrześni,
-
ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych na terenie powiatu wrzesińskiego na cele niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
-
określenia szczegółowych warunków umarzania w całości lub w części, łącznie
z odsetkami, odraczania terminów płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od
ustalania opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej, -
podziału środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej,
-
wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z gminą Września dotyczącego założenia i prowadzenia przez powiat wrzesiński publicznego gimnazjum młodzieżowego
z oddziałami przysposabiającymi do pracy, -
zamiaru likwidacji I Liceum Profilowanego we Wrześni,
-
zamiaru likwidacji II Liceum Profilowanego we Wrześni,
-
zamiaru likwidacji III Liceum Profilowanego we Wrześni,
-
zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 1 dla Dorosłych we Wrześni,
-
zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 2 dla Dorosłych we Wrześni,
-
zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 3 dla Dorosłych we Wrześni,
-
zamiaru likwidacji Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych we Wrześni,
-
zamiaru przekształcenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych
we Wrześni, -
zamiaru przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 1 we Wrześni,
-
zamiaru przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Rzemieślniczej nr 2
we Wrześni, -
zamiaru przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej nr 3 we Wrześni,
-
udzielenia pomocy finansowej gminie Września,
-
zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na rok 2012,
-
zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2012 – 2025.
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Wolne głosy i wnioski.
10. Zakończenie.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad, zatem przewodniczący Rady przystąpił do jego realizacji.
Ad. 4.
Przewodniczący
Rady
przedstawił informację o działaniach podjętych przez radnych
w
okresie międzysesyjnym od 26 stycznia 2012 roku do 28 lutego 2012
roku.
Informacja stanowi załącznik
nr 2 do protokołu.
Ad. 5.
Starosta
Dionizy Jaśniewicz
zapoznał radnych z działalnością Zarządu Powiatu w okresie
międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady podjętych 26 stycznia
2012 r.
Sprawozdanie stanowi załącznik
nr 3 do protokołu.
O godz. 16:10 na salę obrad przybył radny J. Mazurkiewicz zwiększając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 19.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego materiału, w związku z tym przewodniczący Rady kontynuował realizację porządku posiedzenia.
Ad. 6.
Oddając
głos Grażynie
Prokop
– zastępcy Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrześni
przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu dotyczącego
oceny
stanu sanitarnego
i sytuacji epidemiologicznej w powiecie
wrzesińskim za 2011 rok
stanowiącej załącznik
nr 4 do protokołu.
W
odniesieniu do przedstawionego materiału głos zajęła radna
M. Taciak
przywołując część informacji o stanie sanitarnym placówek
opieki zdrowotnej mówiącej, że stopień realizacji założonych i
zatwierdzonych programów dostosowawczych jest zrealizowany zgodnie
z rozporządzeniem w 11 obiektach, w 6 placówkach nie podjęto
tego programu, a 3 obiekty podjęły realizację programu poprzez
świadczenie swoich usług w nowych budynkach.
Radna pytała, czy
owe rozporządzenie zawiera vacatio legis, czyli okres do którego te
obiekty muszą się dostosować, a jeśli nie, to czy wymagają
likwidacji i w jaki sposób będzie to kontrolowane.
Drugim
tematem poruszonym przez radną M. Taciak jest ocena stanu
sanitarnego w zakresie higieny żywności, żywienia i przedmiotu
użytku. Radna dodała, że z informacji wynika,
że dokonywane
są oceny stanu sanitarnego grup obiektów w 2011 roku w porównaniu
do roku 2010, natomiast tabela zawiera rok 2009 i 2010.
Pani G. Prokop odpowiedziała radnej w tej kwestii, że jest to pomyłka.
Radna
M. Taciak
kontynuując odniosła się do wskazanych w sprawozdaniu uchybień
i
pytała, w jaki sposób są dokonywane rekontrole i czy tego rodzaju
uchybienia zdarzają się w tych samych placówkach i jakie z tego
tytułu konsekwencje ponoszą te podmioty.
Na zakończenie swojej
wypowiedzi radna nawiązała do kontroli jakości produktów
spożywczych, z informacji wynika, że stwierdzono nieprawidłowe
oznakowanie pobranych do badań preparatów do początkowego żywienia
niemowląt. Sprawę przekazano do powiatowego lekarza weterynarii.
Radna M. Taciak pytała, jaka jest rola Sanepidu, czy kończy się na
etapie przekazania, czy również dokonywane są rekontrole i czy
stwierdzane jest, że w tym zakresie nie podjęto działań
naprawczych itp.
Udzielając odpowiedzi na pytanie radnej dotyczące obiektów służby zdrowia, pani G. Prokop powiedziała, że wszystkie te obiekty muszą mieć wprowadzony program dostosowawczy i dodała, że rozporządzenia ciągle się zmieniają, przesuwany jest termin realizacji dostosowania tych programów. Wobec tych podmiotów, które nie wprowadziły programów dostosowawczych są wydane decyzje administracyjne, które są w toku, natomiast przesuwany jest tylko termin realizacji tych decyzji. Żaden z tych podmiotów medycznych nie będzie podlegał likwidacji, czas do wprowadzenia programów mają do 2015 roku, natomiast Sanepid cały czas sprawuje nad tym nadzór i monitoruje. Jeżeli jednak okaże się, że nadal są uchybienia, to wówczas również Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie chciał podpisać z takim podmiotem kontraktu.
Jeśli chodzi o drugie pytanie radnej, pani G. Prokop wyjaśniła, że jeżeli stwierdza się nieprawidłowości w produktach żywnościowych, następuje ukaranie mandatem właściciela takiego obiektu oraz wydawana jest decyzja administracyjna z terminem realizacji usunięcia tych wszelkich nieprawidłowości. W momencie, kiedy ten termin upływa, jest przeprowadzona kontrola sprawdzająca realizację tej decyzji. Jeżeli chodzi o pion żywienia, kontrole są niezapowiedziane, natomiast we wszystkich innych pionach inspekcji, wszelkie kontrole są zapowiedziane, kontrola nie może przyjść wcześniej niż po 7 dniach od momentu otrzymania takiego zawiadomienia przez pracodawcę, aż do 30 dni. Jeżeli kontrola wykaże, że nieprawidłowość w dalszym ciągu funkcjonuje, wówczas wszczynane jest postępowanie egzekucyjne, czyli nakładana grzywna i tytuł wykonawczy.
Następnie pani G. Prokop odniosła się do trzeciego zagadnienia poruszonego przez radą M. Taciak dotyczącego przekazywania spraw do weterynaryjnego inspektora sanitarnego mówiąc, że wrzesiński Sanepid dalej tego nie monitoruje. Jeżeli chodzi o przemysł mięsny, mleczarnie, masarnie, to powiatowa inspekcja nie ma nad tym nadzoru, natomiast nadzór ten jest tylko nad produktami przemysłu mięsnego w detalu. Jeżeli wpływa do Sanepidu pismo, to wówczas następuje rozeznanie, wystawienie opinii, a następnie sprawa kierowana jest do odpowiedniego organu służbowego posiadającego bezpośredni nadzór.
O głos ponownie poprosiła radna M. Taciak i pytała, czy zdarzyło się, ze jakiś produkt głównie chodzi o mleko został wycofany.
Pani G. Prokop przyznała, że nie jest jej znany taki przypadek.
Następnie głos w dyskusji zabrał radny B. Kwiatkowski. Radny pytał, czy znany jest problem wszawicy w szkołach i jakie są dalsze działania w tym zakresie.
Odpowiadając radnemu pani G. Prokop wyjaśniła, że również ten problem nie jest realizowany przez powiatowego inspektora sanitarnego, może on służyć tylko i wyłącznie pomocami dydaktycznymi w formie informacji na temat zapobiegania wszawicy, na temat przestrzegania podstawowych zasad higieny. Wszystkie te informacje są także umieszczane na stronach internetowych. Pani G. Prokop dodała, że wszawica zniknęła z wykazu chorób zakaźnych, natomiast na terenie powiatu są monity, że zdarzają się takie sytuacje, sanepid odpowiada na te monity, choć nie jest to jego rolą. Dyrektor placówki musi sobie z tym poradzić sam, pracownicy nie mogą dziecka dotknąć, czy zmierzyć, żeby przystosować jego wzrost do miejsca, w którym siedzi.
Zabierając
głos w dyskusji radny
K. Wojciechowski
podziękował pani dyrektor za składane co roku sprawozdania.
Stwierdził, że reformy w różnych dziedzinach życia publicznego
nie nakładają się na siebie i dzisiaj się okazuje, że powiatowy
inspektor sanitarny podlegający
w jakimś sensie strukturom
powiatowym, składa sprawozdanie, informuje radnych o sytuacji w
szkołach podstawowych, podległych segmentowi samorządu gminnego.
Natomiast nie otrzymujemy informacji na temat podobnej sytuacji w
szkołach ponadgimnazjalnych, podobnie rzecz się ma ze szpitalem.
Radny złożył wniosek do przewodniczącego Rady, aby wystąpić z
pismem o uzyskanie informacji na temat stanu sanitarnego szkół
ponadgimnazjalnych, a także szpitala powiatowego, gdyż zdaniem
radnego, radni powinni penetrować te dziedziny życia publicznego,
które są w jurysdykcji powiatu.
Pani G. Prokop wspomniała, że identyczną ocenę stanu sanitarnego przedkłada wojewódzki inspektor sanitarny, ale nie jest przekonana, czy znajdują się tam wyczerpujące informacje na temat szpitala we Wrześni, czy szkół ponadgimnazjalnych. Podkreśliła, że jej zdaniem będzie to raczej globalnie ocenione, natomiast jak najbardziej można zwrócić się do wojewódzkiego inspektora sanitarnego za pośrednictwem powiatowego inspektora sanitarnego o uzyskanie takich informacji.
Radny
J. Balcerzak
pytał, w jakim składzie osobowym jednostka realizuje swoje
działania
i w oparciu o jaki budżet. Powołując się na media
radny wspomniał o propozycjach zmian
w strukturach sanepidu, a
także o powstaniu wojewódzkiej inspekcji sanitarnej i utworzeniu w
niektórych powiatach inspektoratów. Radny pytał w związku z tym,
czy pani dyrektor wie coś na temat tych zmian wiadomo oraz czy grozi
to tym, że powiat wrzesiński nie będzie miał inspektoratu.
Ponadto radny pytał panią dyrektor o aferę z solą drogową
wprowadzoną do obrotu jako sól spożywczą, czy jest w stanie
zagwarantować, że ta sól nie wpłynęła na teren powiatu
wrzesińskiego.
Odnosząc
się do pytania dotyczącego sytuacji kadrowej pani G.
Prokop
poinformowała,
że te wszystkie zadania, o których mowa w
sprawozdaniu realizowane są przez 24 osoby na stanowiskach 1
osobowych, w pionie higieny żywienia i żywności jest 5 osób, w
pozostałych pionach są stanowiska 2-3 osobowe. Jeśli chodzi o
sprawy budżetu, pani G. Prokop wyjaśniła, że nie jest jej znana
kwota budżetu, jakim dysponuje sanepid, niemniej kwota jest skromna.
Jeżeli chodzi o kwestię reorganizacji pani G. Prokop przyznała, że nie jest zorientowana w tej kwestii, choć stwierdziła, że o takiej reorganizacji mówi się od kilku lat, ale raczej na razie nie grozi Wrześni, aby sanepid został zlikwidowany.
W
kwestii wprowadzenia soli drogowej na rynek, pani G. Prokop
poinformowała,
że wpłynęło w dniu dzisiejszym pismo od
wojewódzkiego inspektora sanitarnego mówiące
o wzmożeniu
nadzoru przede wszystkim nad producentami soli. Podkreśliła, że we
Wrześni ten nadzór jest prowadzony cały czas, ponieważ jest na
terenie producent soli, którym jest CENOS. Kontynuując, pani G.
Prokop powiedziała, że ta sól drogowa nie różni się wyglądem,
ani smakiem od soli spożywczej, ale jeżeli chodzi o skład
chemiczny, to jest szalona różnica w zawartości siarczanu sodu,
którego wg norm w soli spożywczej może być w ilości 0,04 %,
natomiast w soli odpadowej tego siarczanu jest około 4%, czyli
parametry są prawie 100 krotnie przekroczone. Trwają badania, jaki
jest wpływ soli wypadowej dla zdrowia ludzi.
Z uwagi na brak dalszych głosów w dyskusji, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad dziękując jednocześnie pani dyrektor G. Prokop za przedstawione sprawozdanie i życząc realizacji zamierzeń w 2012 roku na bardzo wysokim poziomie.
Następnie przewodniczący Rady ogłosił 10 minut przerwy.
Po
przerwie o godz. 17:15 przewodniczący wznowił obrady przystępując
do realizacji
punktu 7.
Liczba radnych biorących udział w posiedzeniu – 18 osób. Nieobecny radny A. Szablikowski.
Ad. 7.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie:
-
uchwalenia Statutu Powiatowego Zarządu Dróg we Wrześni.
Uzasadniając projekt uchwały p.o. dyrektora PZD Marcin Nowak wyjaśnił, że konieczność uchwalenia statutu wynika ze zmiany ustawy o finansach publicznych.
Z uwagi na brak głosów w dyskusji, przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 18 radnych – 18 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 85/XVI/2012 w sprawie uchwalenia Statutu Powiatowego Zarządu Dróg we Wrześni.
O godz. 17:20 na salę obrad przybył radny A. Szablikowski zwiększając liczbę osób biorących udział w posiedzeniu do 19.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie:
b)
ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych
na terenie
powiatu wrzesińskiego na cele
niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub
potrzebami ruchu drogowego.
Ponownie głos zabrał p.o. dyrektora PZD M. Nowak i przedstawił uzasadnienie do powyższego projektu uchwały mówiąc, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala w drodze uchwały wysokość stawek opłat za zajęcie pasa drogowego. Ustalając stawki wzięto pod uwagę dotychczas obowiązujące stawki, ustalone poprzednią uchwałą Rady Powiatu, a także ze względu na rodzaj elementu pasa drogowego.
Dyrektor
zaznaczył, że dla umieszczenia urządzeń wodociągowych i
kanalizacyjnych zastosowano pomniejszenie stawki o 50%. Adresatami
tych stawek są głównie gminy,
a umniejszenie ma na celu
ograniczenie obciążania budżetów, gdzie umieszczanie w. wym.
urządzeń w pasie drogowym stanowi ustawowy obowiązek i ma nie
dopuścić do większych obciążeń użytkowników końcowych, czyli
społeczności lokalnej.
Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19
radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0
głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 86/XVI/2012 w
sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego
dróg powiatowych na terenie
powiatu wrzesińskiego na cele
niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu
drogowego.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie:
c)
określenia szczegółowych warunków umarzania w całości lub w
części, łącznie
z odsetkami, odraczania terminów
płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od
ustalania
opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
Omawiając
projekt uchwały dyrektor
PCPR J. Nowaczyk
zaznaczył, że z dniem 1 stycznia 2012 roku weszła w życie ustawa
o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej i zgodnie z art.
194 tej ustawy rada powiatu określa w drodze uchwały szczegółowe
warunki umorzenia w całości lub części, łącznie z odsetkami
odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania
od ustalania opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej. Jeśli
chodzi
o kryterium dochodów przy ustalaniu umorzenia, dla osoby
pozostającej w rodzinie, to jest to kwota 351 zł, która obowiązuje
od 2006 roku. Przedmiotowa uchwała zakłada, że odstąpienie od
ustalenia opłaty może następować w przypadku, jeżeli dochód
rodziców nie będzie przekraczał 200% kryterium dochodowego. W
oparciu o znajomość środowisk, z których wywodzą się dzieci,
określono również możliwość stosowania odstępowania od
ustalenia opłaty innych czynników niż kryterium dochodowe.
Radni nie podjęli dyskusji.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada
Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”,
przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących”
podjęła uchwałę nr 87/XVI/2012 w sprawie
określenia
szczegółowych warunków umarzania w całości lub w części,
łącznie
z odsetkami, odraczania terminów płatności,
rozkładania na raty lub odstępowania od
ustalania opłaty za
pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie:
d) podziału środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.
Dyrektor
PCPR omówił propozycję podziału środków finansowych zwracając
uwagę na fakt, że otrzymane środki będą większe niż w roku
2011o około 30% i wynoszą 3.115.427 zł.
Z otrzymanej kwoty na
działalność warsztatów terapii zajęciowej przeznacza się
1.692.662,- zł. Jest to kwota o 4% większa od ustalonego przez Radę
Ministrów algorytmu na działalność warsztatów terapii
zajęciowej. Z uwagi na bardzo małe zainteresowanie pracodawców
tworzeniem nowych stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych oraz
znaczną ilością chętnych na staże, środki na rehabilitację
zawodową proponuje zwiększyć się w stosunku do roku poprzedniego
o 100% do kwoty 260.000,- zł. Ponadto mając na uwadze ogromne
potrzeby w likwidacji barier architektonicznych w miejscu
zamieszkania i niską realizacją wniosków w roku ubiegłym, na ten
cel proponuje się przeznaczyć kwotę 600.000,- zł. Pozostałe
środki planuje przeznaczyć się na realizację zadań zawartych w
planie podziału środków PFRON.
W związku z brakiem głosów w dyskusji, przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 88/XVI/2012 w sprawie podziału środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.
Przed przystąpieniem do realizacji punktu 7e) przewodniczący Rady zaproponował, aby pani sekretarz dokonała uzasadnienia pierwszego projektu uchwały, natomiast odnośnie pozostałych projektów uchwał oświatowych, żeby uzasadnienie dotyczyło wszystkich łącznie, natomiast głosowanie odbędzie się osobno dla każdego projektu.
O głos poprosił radny P. Hirschfeld mówiąc, że
ma wątpliwości odnośnie punktu 7m), 7n)
i 7o).
Przewodniczący Rady poinformował radnego, że za chwile będą omawiane te projekty, wówczas będzie mógł się wypowiedzieć w tej sprawie, po czym przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwały w sprawie:
e)
wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z gminą Września
dotyczącego założenia
i prowadzenia przez powiat
wrzesiński publicznego gimnazjum młodzieżowego
z
oddziałami przysposabiającymi do pracy.
O uzasadnienie projektu uchwały przewodniczący
Rady poprosił sekretarza powiatu
B. Nowacką.
Pani sekretarz wyjaśniła, że powiat wrzesiński
jest organem prowadzącym dla Gimnazjum dla Dorosłych, które mieści
się w Zespole Szkół Zawodowych nr 2. Uczniami tej szkoły jest
młodzież w wieku od 15-16 lat, mająca trudności w nauce.
Utworzenie dla tych uczniów publicznego gimnazjum młodzieżowego z
oddziałami przysposabiającymi do pracy ułatwiłoby ukończenie
szkoły według zasad obowiązujących w szkołach dla młodzieży.
Dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 wystąpił z wnioskiem o
utworzenie gimnazjum
z oddziałami przysposabiającymi do pracy,
Zarząd pozytywnie ustosunkował się do wniosku
i wystąpił do
burmistrza Miasta i Gminy Września o wyrażenie opinii w
przedmiotowej sprawie. Rada Miejska wyraziła zgodę na zawarcie
porozumienia z powiatem wrzesińskim
w sprawie założenia i
prowadzenia gimnazjum.
Z uwagi na brak głosów w dyskusji, przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19
radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0
głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 89/XVI/2012 w
sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z gminą
Września dotyczącego założenia
i prowadzenia przez powiat
wrzesiński publicznego gimnazjum młodzieżowego
z oddziałami
przysposabiającymi do pracy.
Przed przystąpieniem do rozpatrzenia kolejnych
projektów uchwał, przewodniczący Rady ponownie zaproponował
uzasadnienie łącznie dla wszystkich projektów, następnie dyskusja
i blok głosowań.
W tej kwestii radny B. Kruk zaproponował, aby uzasadnienia były dokonane osobno, ponieważ nie są one tożsame.
Następnie w kwestii formalnej o głos poprosił
radny K. Wojciechowski i stwierdził,
że te zaproponowane
kwestie należy przegłosować.
Przewodniczący Rady stwierdził, że wycofuje swoją propozycję.
Ostatecznie radny B. Kruk również wycofał swoją propozycję.
Przewodniczący Rady poprosił sekretarza powiatu B. Nowacką o przedstawienie uzasadnienia do projektów uchwał w sprawie:
f) zamiaru likwidacji I Liceum Profilowanego we Wrześni,
g) zamiaru likwidacji II Liceum Profilowanego we Wrześni,
h) zamiaru likwidacji III Liceum Profilowanego we Wrześni,
i) zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 1 dla Dorosłych we Wrześni,
j) zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 2 dla Dorosłych we Wrześni,
k) zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 3 dla Dorosłych we Wrześni,
l) zamiaru likwidacji Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych we Wrześni,
m) zamiaru przekształcenia
Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego dla
Dorosłych we Wrześni,
n) zamiaru przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 1 we Wrześni,
o) zamiaru
przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Rzemieślniczej nr 2
we Wrześni,
p) zamiaru
przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej nr 3
we Wrześni.
Zabierając głos sekretarz powiatu B. Nowacka powiedziała, że zarówno projekty dotyczące zamiaru likwidacji, jak i zamiaru przekształcenia wynikają ze zmiany w systemie oświaty, która wprowadza nowy ustrój szkół ponadgimnazjalnych począwszy od roku szkolnego 2012/2013. Pojawiają się nowe szkoły, a znikają wcześniej funkcjonujące, szkoły zawodowe przekształcają się z dwuletnich na trzyletnie i mimo, że ustawa dokładnie wskazuje jakie szkoły będą od roku 2012 i dalej funkcjonowały w systemie oświaty, to niestety zabrakło takiego zapisu, który automatycznie wprowadza te nowe typy szkół i w związku z tym Rada jest zobowiązana przeprowadzić całą procedurę likwidacji i przekształceń. Sekretarz dodała, że te wszystkie uchwały o zamiarze likwidacji, jak i samej likwidacji nie mogą nie zaistnieć, ponieważ te uchwały tylko stwierdzają ustawową regulację i porządkują w takim wymiarze, ze Rada, która powołuje szkoły i nadaje im statuty stwierdza, że dana szkoła przestaje funkcjonować, a zamiast jednej zaczyna się pojawiać inna.
Po wyjaśnieniach pani sekretarz, przewodniczący Rady otworzył dyskusję, w której udział wzięli według kolejności zgłoszeń; radny P. Hirschfeld, radny S. Tomczak, radny B. Kruk.
Radny P. Hirschfeld pytał, co by się stało, gdyby radni zagłosowali przeciw.
Przewodniczący Rady odpowiedział, że wówczas Rada nie podjęłaby uchwały.
Kontynuując radny P. Hirschfeld pytał,
czy w ogóle można coś takiego zrobić i czy jest sens na ten temat
dyskutować. Radny wyraził swoje wątpliwości dotyczące punktu,
7n), 7o)
i 7p), dotyczący zmiany okresu nauki z dwuletniego na
trzyletni. Radny pytał, co na to sami zainteresowani, czy uczniowie
zostali poinformowani, że zmieni się ich długość nauki przed jej
podjęciem. Radny podkreślił, że niepokojący jest fakt, że
zmienia się reguły podczas trwania roku szkolnego, że uczniowie ci
mogliby już podjąć pracę po dwóch latach nauki, tym bardziej, że
cały czas trwa dyskusja na temat reformy emerytalnej, a przez ten
okres trzeba będzie płacić na kształcenie tej młodzieży.
Przewodniczący Rady porosił panią sekretarz o udzielenie odpowiedzi na kwestie poruszane przez radnego.
Pani sekretarz B. Nowacka stwierdziła, że
Rada Powiatu nie może zdecydować inaczej, to ustawa wprowadza
zmianę w ustroju szkół ponadgimnazjalnych i przewiduje, że od
nowego roku szkolnego 2012/2013, przestają istnieć klasy w szkołach
zawodowych kształcące
w okresie dwuletnim, a nauka będzie
realizowana wyłącznie w trybie trzyletnim. Sekretarz podkreśliła,
ze zmiana ta dotyczy uczniów, którzy dopiero przyjdą do szkoły,
więc na ten moment absolutnie nie ma żadnych zmian dotyczących
tego cyklu kształcenia, który rozpoczął się w tym roku szkolnym.
Sekretarz ponownie podkreśliła, że Rada nie może tego zmienić,
nie może zdecydować, że chce inaczej. Sekretarz dodała, że gdyby
Rada jednak zdecydowała inaczej, to ustawa i tak obowiązuje i organ
nadzoru Radzie Powiatu wytknąłby niewłaściwe działanie. Kończąc
sekretarz zwróciła uwagę, że Liceum Profilowane już od kilku lat
nie ma naboru, zatem w tej chwili nie ma żadnych uczniów w tej
szkole.
Jednym z elementów realizacji tej całej procedury jest
obowiązek poinformowania wszystkich podmiotów, które są
zainteresowane tymi zmianami, a więc kuratora oświaty
i
rodziców uczniów.
Radny S. Tomczak wspomniał, że identyczna
dyskusja toczyła się na posiedzeniu komisji edukacji. Radny zgodził
się z wypowiedzią sekretarza, że jest to obowiązek Rady
realizacji tej ustawy. Radny podkreślił, że celem ustawodawcy było
wprowadzenie przygotowania ucznia do zawodu w tak szerokim
kontekście, żeby ci uczniowie w następnych latach byli w stanie
mobilnie zmieniać zawód. Radny dodał, że strzałem w dziesiątkę
było powstanie w powiecie Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej,
które po dogłębnym przygotowaniu uczniów
w trzyletnich
szkołach zawodowych będzie mogło przekwalifikować w zawodach,
które aktualnie są potrzebne na rynku pracy.
Radny B. Kruk stwierdził, że jest to taki zakamuflowany sposób zapobiegania bezrobociu wśród nauczycieli. Radny prosił o wskazanie dobrego fachowca, który powie, że go wykształciła szkoła.
Przewodniczący Rady zwrócił uwagę radnemu, że w punkcie tym jest dyskusja na temat projektów uchwał.
Radny S. Tomczak stwierdził, że nie
będzie polemizował z radnym B. Krukiem na ten temat
i dodał,
że cała reforma, która przewiduje zmiany w szkołach
ponadgimnazjalnych nie zwiększa liczby godzin dla nauczycieli, ale
je zmniejsza, co potwierdzić może dyrektor ZSP B. Nowak, że w
ciągu najbliższych lat czeka fala zwolnień nauczycieli, ponieważ
liczba godzin będzie się zmniejszała.
Radny B. Kruk stwierdził, że to będzie
jeszcze gorzej, bo tam gdzie potrzeba, tych godzin się nie utrzymuje
i jego zdaniem tworzy się niepotrzebne klasy, bo ci ludzie po dwóch
latach by pracowali, płacili podatki i nie trzeba by było na
emeryturę przechodzić w wieku 67 lat.
Na zakończenie radny
stwierdził, że szkoda, że Rada Powiatu jest taką Radą, która
musi to zaakceptować.
Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do procedury głosowania bloku uchwał oświatowych.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 18 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 90/XVI/2012 w sprawie
zamiaru likwidacji I Liceum Profilowanego we Wrześni.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 91/XVI/2012 w sprawie zamiaru likwidacji II Liceum Profilowanego we Wrześni.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 92/XVI/2012 w sprawie
zamiaru likwidacji III Liceum Profilowanego we Wrześni.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 93/XVI/2012 w sprawie
zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 1 dla Dorosłych we Wrześni.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 94/XVI/2012 w sprawie zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 2 dla Dorosłych we Wrześni.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 95/XVI/2012 w sprawie
zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 3 dla Dorosłych we Wrześni.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 96/XVI/2012 w sprawie
zamiaru likwidacji Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych we Wrześni.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 97/XVI/2012 w sprawie
zamiaru przekształcenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych we Wrześni.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 16 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 98/XVI/2012 w sprawie
zamiaru przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 1 we Wrześni.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 16 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 99/XVI/2012 w sprawie
zamiaru przekształcenia Zasadniczej Szkoły
Zawodowej Rzemieślniczej nr 2
we Wrześni.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 16 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 100/XVI/2012 w sprawie
zamiaru przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej nr 3 we Wrześni.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie:
r) udzielenia pomocy finansowej gminie Września.
Uzasadnienie do powyższego projektu przedstawił
starosta D. Jaśniewicz mówiąc,
że 1 lutego br. miał
miejsce pożar kamienicy we Wrześni, a ponieważ Zarząd w pewnym
momencie przyjął zobowiązanie, że w sytuacjach losowych z budżetu
powiatu będzie starał się wspierać możliwość złagodzenia
skutków takich nieszczęść, stąd konsekwentnie propozycja takiej
uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 101/XVI/2012 w sprawie udzielenie pomocy finansowej gminie Września.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie:
-
zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na rok 2012.
Przewodniczący Rady poprosił skarbnika powiatu B. Walkowiak o uzasadnienie wprowadzonych zmian.
Rozpoczynając swoją wypowiedź skarbnik omówiła zwiększenie dochodów o kwotę 1.439.545,00 zł z tytułu:
- dotacji celowej uzyskanej z gminy Miłosław, z gminy Kołaczkowo oraz Gminy i Miasta Pyzdry na realizację przedsięwzięcia pn. „Realizacja programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla powiatu wrzesińskiego”,
- dotacji celowej na dofinansowanie projektu pn. „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie powiatu wrzesińskiego”,
- dotacji z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu na dofinansowanie projektu pn. „Program aktywizacji społecznej i zawodowej „Bądźmy aktywni”,
- zmiany harmonogramu realizacji projektów pn. „Moja wiedza = mój sukces zawodowy”, „Certyfikat na twoje umiejętności zawodowe”,
- zwiększenia dochodów budżetowych – 2,5% na obsługę z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- zwiększonych wpływów osiąganych przez Powiatowy Zarząd Dróg z tytułu zajęcia pasa drogowego, sprzedaży drewna z wycinki oraz wpływów z różnych dochodów,
- zwiększonych wpływów osiąganych przez Powiatowe Centrum Edukacji Zawodowej
Ponadto skarbnik omówiła wydatki budżetowe,
które zwiększa się o kwotę 1.834.815,00 zł
z tego:
1.439.545,00 zł ze zwiększonych dochodów budżetowych oraz
395.270,00 zł
z wolnych środków pozostających na rachunku
bankowym.
Po wyjaśnieniach skarbnika, przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Z uwagi na brak głosów, przewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 102/XVI/2012 w sprawie zmiany budżetu powiatu wrzesińskiego na rok 2012.
Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia i przyjęcia projektu uchwał w sprawie:
-
zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata
2012 – 2025.
Skarbnik zaznaczyła, że zmiany w WPF są
konsekwencją zamian w budżecie i dodała, że jest w nim zawarte
nowe zadanie tj. audyt zewnętrzny, który na nowych zasadach będzie
funkcjonował w starostwie powiatowym. W ubiegłym roku Rada Powiatu
podjęła uchwałę
o zaciągnięciu kredytu na kwotę
7.166.007,- zł, został on wykorzystany w kwocie 7.000.000,- zł,
zatem zmieniają się kwoty spłaty kredytu.
Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 103/XVI/2012 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2012 – 2025.
W związku z wyczerpaniem punktu 7, przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 8.
Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym wpłynęły dwie interpelacje złożone przez pana radnego K. Wojciechowskiego, po czym odczytał ich treść.
Przewodniczący przypomniał, że termin udzielenia odpowiedzi na interpelacje to 21 dni i zwrócił się do radnych, czy ktoś w tym punkcie chciałby zabrać głos.
Z uwagi na brak głosów w tym punkcie, przewodniczący Rady zamknął punkt 8 i przystąpił do realizacji punktu 9.
Ad. 9.
W punkcie tym o głos poprosił starosta D. Jaśniewicz i poinformował, że w ubiegłym tygodniu uczniowie z ZSZ nr 2 we Wrześni zdobyli mistrzostwo Polski w konkursie cukierniczym. Starosta dodał, że jest to powód do satysfakcji dla dyrekcji szkoły, tym bardziej, że nie jest to pierwszy sukces uczniów, a byli to uczniowie odbywający praktyki zawodowe w zakładzie radnego P. Kuczory.
Ponadto starosta wspomniał, że powiat wrzesiński w programie na lata 2007-2013 pozyskał najwięcej środków tzw. unijnych, zajmując I miejsce w Wielkopolsce, a 13 w kraju. Starosta tym samym uzasadnił powstanie w latach ubiegłych wydziału rozwoju lokalnego.
Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna sesja planowana jest na 29 marca br.
Ad. 10.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący Rady o godz. 18:10 zamknął XVI sesję Rady Powiatu we Wrześni.
Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak
Katarzyna
Plucińska
inspektor
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Łukasz Jakubowski (11/04/2012 07:45:40)
- zaakceptowanie treści informacji: Łukasz Jakubowski (11/04/2012 07:46:14)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Łukasz Jakubowski (11/04/2012 07:46:14)