AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Zarząd Powiatu we Wrześni » Protokoły z posiedzeń Zarządu Powiatu we Wrześni » Protokoły z posiedzeń Zarządu 2015 (V kadencja) - do nr 26/2015

Protokół nr 19 / 2015
 

PROTOKÓŁ NR 19/2015

Z POSIEDZENIA ZARZĄDU POWIATU WE WRZEŚNI

z dnia 24 marca 2015 roku

 

Dionizy Jaśniewicz, przewodniczący Zarządu otworzył posiedzenie i stwierdził obecność wszystkich członków Zarządu. W posiedzeniu uczestniczyli dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych:

  1. Bogdan Nowak – dyrektor Zespołu Szkół Politechnicznych,

  2. Maciej Mielczarek – dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych nr 2,

  3. Włodzimierz Wawrzyniak – dyrektor Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących,

  4. Violetta Zdunowska – dyrektor Liceum Ogólnokształcącego

oraz naczelnicy wydziałów Starostwa:

  1. Izabela Karpińska – kierownik Referatu Dróg Powiatowych,

  2. Anna Wolska-Wróblewska – naczelnik Wydziału Inwestycji, Zamówień Publicznych i Funduszy Europejskich,

  3. Jolanta Pielak – naczelnik Wydziału Geodezji, Kartografii i Nieruchomości,

  4. Urszula Łabęda – naczelnik Wydziału Budownictwa, Środowiska i Rolnictwa.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

 

Przewodniczący przedstawił porządek obrad:

  1. Przedstawienie:

1) naboru do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2015/2016,

2) funkcjonowania Referatu Dróg Powiatowych, informacji o stanie dróg powiatowych oraz propozycji zadań do realizacji w ramach bieżącego utrzymania dróg powiatowych.

  1. Podjęcie uchwał w sprawach:

1) sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za 2014 rok,

2) informacji o stanie mienia komunalnego Powiatu Wrzesińskiego na dzień 31 grudnia 2014 roku.

  1. Przyjęcie bilansu z wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego za 2014 rok.

  2. Sprawy bieżące, informacje, komunikaty.

  3. Wolne głosy i wnioski.

 

Członkowie Zarządu zaakceptowali jednomyślnie przedstawiony porządek obrad.

 

Pkt 1.1)

Dionizy Jaśniewicz, przewodniczący Zarządu poinformował, że na spotkanie zostali zaproszeni dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych w związku z publicznym komentowaniem decyzji Zarządu o ilości kierunków i liczbie oddziałów w poszczególnych szkołach planowanych w roku 2015/2016. Podkreślił, iż Zarząd Powiatu projektując nabór dokonuje wielu analiz, w tym:

1) liczby absolwentów gimnazjów, poziomu i kierunków rozwoju szkół, migracje uczniów do szkół poza powiatem oraz napływ absolwentów gimnazjów z innych powiatów,

2) uwarunkowania zewnętrzne tj. zmniejszająca się liczba młodzieży, zapotrzebowanie rynku pracy, wzrost zainteresowania kształceniem zawodowym, przyjętą politykę oświatową powiatu.

Zaznaczył, że Zarząd jest odpowiedzialny za odpowiedni poziom naboru, bo tylko wtedy może gwarantować młodzieży możliwość ukończenia szkoły i zdania egzaminu maturalnego na dobrym poziomie lub uzyskanie kwalifikacji zawodowych. Podkreślił, iż konsekwencją takiej polityki jest propozycja progów punktowych w naborze, dla klas licealnych – 100 punktów, a dla klas technikum – 80 punktów. Zaznaczył, że przy dokonaniu naboru na niskim poziomie, część uczniów nie mogąc sprostać stawianym oczekiwaniom, ponosi edukacyjną porażkę, musi rozpocząć lub kontynuować naukę w innej szkole. Dodał, że zdarzają się również sytuacje, gdy uczniowie muszą zrezygnować z nauki już na bardziej zaawansowanym etapie nauki lub po ukończeniu szkoły nie przystępują do egzaminu maturalnego zamykając sobie w ten sposób ścieżkę edukacyjną. Nadmienił, iż materiały przedstawione na spotkaniu 10.03.2015 r. potwierdzają, iż słaby poziom naboru powoduje klęski edukacyjne młodzieży i/lub brak odpowiedniego przygotowania zawodowego. Dodał, że analizy są przeprowadzane na podstawie oficjalnych źródeł tj. danych uzyskiwanych ze szkół oraz Systemu Informacji Oświatowej. Nadmienił, iż realizując politykę oświatową, Zarząd podejmował wiele trudnych decyzji, w tym o połączeniu dwóch szkół, co okazało się słuszne, gdyż dzisiaj dla niewiele ponad 700 uczniów byłyby do dyspozycji dwa obiekty. Dodał, że dzięki tej decyzji w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących uczy się 700 uczniów, a nie połowa z nich.

Dionizy Jaśniewicz zaznaczył, iż po analizie zeszłorocznego naboru Zarząd wprowadził korekty do pierwotnych propozycji naboru w liceach zmniejszając liczbę oddziałów w Liceum Ogólnokształcącym im. H. Sienkiewicza z 6 oddziałów do 5 oddziałów oraz II Liceum Ogólnokształcącym z 3 oddziałów do 2 oddziałów, a utworzenie kolejnego oddziału uwarunkował przeprowadzeniem naboru uczniów spoza powiatu (przypomniał, że dyrekcja ZSTiO, posiadając internat od lat prowadzi nabór młodzieży spoza naszego powiatu). Dodał także, że profilowanie klas licealnych nie daje uczniom dodatkowych punktów w ubieganiu się o przyjęcie do szkół wyższych, a jedynym kryterium rekrutacji jest poziom zdania matury w kierunkowych przedmiotach.

Zaznaczył, iż Zarząd nie może zaakceptować sytuacji, kiedy to jego decyzja o liczbie oddziałów jest kwestionowana poprzez podanie do informatora Wielkopolskiego Kuratora Oświaty nieprawdziwych danych. Nadmienił, iż Zarząd, wyrażając zgodę na nowe profile w II Liceum ustalił liczbę oddziałów na dwa, trzeci warunkowo. Podkreślił, iż ostateczny kształt naboru wyłoni się przy postępowaniu rekrutacyjnym przeprowadzonym na początku lipca.

Podsumowując, stwierdził, iż wyznaczając kryteria naboru Zarząd kierował się poza zawalnością matury i egzaminu zawodowego, wskaźnikami EWD. Zaznaczył, że:

1) II Liceum znajduje się w IV ćwiartce tj. wymagającej pilnej poprawy efektów nauczania, co stanowi sygnał alarmowy dla organu prowadzącego,

2) sugerowanie, że Zarząd uniemożliwia rozwój szkoły jest tezą nieuprawnioną i fałszywą,

3) istotne jest przygotowanie oferty edukacyjnej umożliwiającej młodzieży podjęcie pracy w rozwijających się przedsięwzięciach inwestycyjnych i gospodarczych tj. uwzględnienie analizy rynku pracy, otoczenia inwestycyjnego Wrześni i zapotrzebowania na specjalistów,

4) powiat uczestniczy w przygotowaniu projektu kształcenia zawodowego, którego rozwój spowoduje coraz większe zainteresowanie kształceniem technicznym na niekorzyść kształcenia ogólnego w liceach.

Dionizy Jaśniewicz poprosił dyrektora Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących o przedstawienie uzasadnienia dla postaw odbiegających od decyzji organu prowadzącego szkołę.

Włodzimierz Wawrzyniak poinformował, że:

1) Zarząd miał szansę przedstawić swoją argumentację na posiedzeniu Rady Pedagogicznej ZSTiO, ale z niej nie skorzystał proponując spotkanie w innym miejscu ze względu na ograniczenia techniczne szkoły,

2) dyskutowanie na temat naboru do szkoły w obecności dyrektorów innych placówek jego zdaniem nie jest uzasadnione, gdyż nabór stanowi sprawę wyłącznie szkoły, której on dotyczy,

3) nie należy mówić o porażce edukacyjnej uczniów, gdyż stwierdzenie to nie znajduje potwierdzenia w szkolnych dokumentach tj. danych dotyczących: zdawalności egzaminu maturalnego, promocyjności, ilości uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego w liceum,

4) średnia zdawalność egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, za trzy ostatnie lata, wynosi 92%,

5) po „Szkole Mleczarskiej” została jedynie ½ oddziału technikum hotelarskiego,

6) jest wyraźny progres w liceum ogólnokształcącym w przypadku języka polskiego i przedmiotów humanistycznych, mniejszy jest w przypadku matematyki i przedmiotów przyrodniczych (nauka matematyki nie jest prowadzona
w rozszerzonym zakresie),

7) w informatorze kuratoryjnym nastąpiły zmiany, przy profilach zostały postawione „gwiazdki” stanowiące odniesienie, że trzeci oddział powstanie, gdy zostanie przyjętych 30 uczniów spoza powiatu (rozwiązanie po spotkaniu z wizytatorem),

8) informatory nie zawierały nigdy liczby oddziałów, jedynie profile, liczbę oddziałów podawano jedynie w przypadku technikum,

9) zastosowanie represji polegającej na obniżeniu o kwotę 800,00zł dodatków do wynagrodzenia nie zostało do tej pory uzasadnione,

10) została wszczęta procedura oceny pracy dyrektora szkoły, która utrudnia dyskusję i swobodny udział organizowanych w spotkaniach.

 

Odnosząc się do wypowiedzi dyrektora ZSTiO, Dionizy Jaśniewicz zaznaczył, że:

1) Zarząd zaprosił dyrektora na spotkanie do Powiatowego Urzędu Pracy, gdyż punkt widzenia dyrektora ZSTiO i Rady Pedagogicznej dotyczący naboru do II Liceum Ogólnokształcącego stał w sprzeczności z decyzjami organu,

2) do udziału w spotkaniu zostali zaproszeni wszyscy dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych, gdyż zmiany w naborze do jednej szkoły, skutkują zmianami we wszystkich szkołach, stąd powstała potrzeba podjęcia tego tematu w szerszym gronie,

3) obniżenie poziomu naboru powoduje, że młodzież, która powinna zasilić szeregi Zespołu Szkół Zawodowych nr 2, zostaje przyjęta do ZSTiO,

4) materiał omówiony na spotkaniu w PUP-ie (wyliczenia dotyczące wartości naboru, porażki edukacyjnej, przystępowalności do egzaminu maturalnego oraz EWD) został przekazany z załącznikami, w odpowiedzi na pismo Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,

5) szkoła wypracowuje strategię na temat kierunków naboru, ale decyzję o liczbie oddziałów, w oparciu o wskazane powyżej uwarunkowania, podejmuje Zarząd jako uprawniony i kompetentny organ,

6) w ubiegłych latach, już w momencie dokonywania naboru, gdy były zgłaszane propozycje ze względu na siłę naboru, liczba oddziałów była zwiększana, przykładowo w technikum weterynaryjnym,

7) siła naboru uprawnia do dokonania korekty pierwotnego planu naboru,

8) progres w II Liceum dokonuje się w IV ćwiartce EWD będącej sygnałem alarmowym dla szkoły o jej efektywności,

9) na spotkaniu z Radą Pedagogiczną dotyczącą prognozy naboru na rok szkolny 2014/2015 wyrażono zgodę na utworzenie trzech oddziałów pod warunkiem, że nabór odbędzie się na odpowiednim poziomie (wyżej wymieniony),

10) Zarząd chciał uzyskać informację o sile ówczesnego naboru (liczba młodzieży i punktacja), jednak dyrektor ZSTiO, w odróżnieniu od dyrektorów pozostałych szkół, nie udostępnił tych danych argumentując odmowę koniecznością ochrony danych osobowych,

11) z analizy uzyskanego po długim czasie materiału okazało się, że otwarcie trzeciego oddziału było nieuprawnione w myśl warunku przyjętego na spotkaniu,

12) ze względu na niedochowanie „umowy” przyjętej w 2014 r., Zarząd, określając wielkość naboru na rok szkolny 2015/2016, wyraził zgodę na utworzenie dwóch oddziałów, z jednoczesnym uwarunkowaniem otwarcia kolejnego przy odpowiednio wysokiej sile naboru, spośród młodzieży spoza naszego powiatu, w momencie przeprowadzania właściwej rekrutacji,

13) próby wymuszenia naboru do II Liceum skutkujące ograniczeniem liczby młodzieży w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 powodują to, iż za chwilę EWD szkoły będzie na jeszcze niższym poziomie,

14) dyrektor zgłosił w informatorze kuratoryjnym trzy oddziały w II Liceum, co było ewidentnym naruszeniem ustaleń Zarządu,

15) ww. kwestia została zgłoszona do kuratora oświaty i dopiero po tej wizycie zamieszczona informacja została skorygowana,

16) obniżenie dodatku funkcyjnego zostało dokonane na podstawie analizy przeprowadzonej jesienią ub., kiedy Zarząd przeanalizował dokumenty naboru, liczby młodzieży, która nie przystąpiła do egzaminu maturalnego lub przerwała naukę, co jest oznaką niewłaściwie prowadzonej polityki edukacyjnej w ZSTiO, a są to dane uzyskane ze szkoły lub Systemu Informacji Oświatowej,

17) ocena dyrektora wynika z faktu kwestionowania kompetencji i roli organu prowadzącego szkołę i jest skutkiem ustaleń z kuratorem oświaty.

 

Nawiązując do przedstawionych kwestii Włodzimierz Wawrzyniak zaznaczył, że:

1) wprowadzona informacja zawierała trzy profile, gdyż nie istniała możliwość zamieszczenia ich osobno,

2) po rozmowie z przewodniczącym Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki informacja została zmodyfikowana poprzez wstawienie „gwiazdek” stanowiących odnośniki wyjaśniające,

3) informatory, które są przekazywane do szkół gimnazjalnych nie zawierają liczby oddziałów w liceum, a jedynie profile kształcenia,

4) nabór rozpocznie się od 11 maja, a weryfikacje będą przy tzw. „maszynie rozstrzygającej”, przy której elastycznie dostosowuje się liczbę oddziałów do naboru i ustaleń szkół, a zgoda Zarządu nie jest potrzebna, Zarząd w tej kwestii nie ma żadnych kompetencji,

5) na Radzie Pedagogicznej, za zgodą pani sekretarz ustalono, że szkoła nie będzie tworzyła dwóch oddziałów technikum weterynaryjnego tylko 1½ oddziału technikum weterynaryjnego i ½ oddziału technikum rolniczego, a powstanie trzeci oddział liceum ogólnokształcącego, co zostało zaprotokołowane,

6) nie jest beneficjentem „Szkoły Mleczarskiej”, gdyż nie życzy nikomu konieczności zwolnienia 28 pracowników,

7) na prośbę p.o. naczelnika Wydziału Edukacji i Kultury Fizycznej przysłał informację zawierającą: liczbę utworzonych oddziałów i liczbę punktów, nie podając imion i nazwisk uczniów ze względu na ochronę danych osobowych,

8) konsultował ww. kwestię z kuratoryjnym radcą prawnym, który potwierdził, że nie można wywieszać listy uczniów z uzyskaną punktacją, tylko przy ostatnim przyjętym uczniu na liście widnieje próg punktowy,

9) próg punktowy i warunek przyjęcia 30 uczniów spoza powiatu nie stanowią kryterium rekrutacji uczniów, Minister Edukacji Narodowej określa warunki rekrutacji, co potwierdził Wielkopolski Kurator Oświaty,

10) punktacja jest średnio o 12-15 punktów mniejsza niż w latach ubiegłych, gdyż zostały zmienione zasady punktacji, nie bierze się pod uwagę średniej ocen,

11) trudno mówić o porażce edukacyjnej uczniów z pierwszej klasy, gdy nie dysponuje się danymi na temat zdawalności egzaminu maturalnego.

 

Powołując się na dane ze Systemu Informacji Oświatowej Bożena Nowacka, sekretarz powiatu przypomniała, że w roku szkolnym:

1) 2012/2013 do klasy pierwszej technikum zostało przyjętych 126 uczniów, a w drugiej było tylko 117 uczniów,

2) 2012/2013 do klasy pierwszej liceum zostało przyjętych 94, a w klasie drugiej było 84 uczniów,

3) 2013/2014 w technikum naukę rozpoczęło 155 uczniów, a do drugiej klasy nie trafiło aż 19 uczniów.

Dodała, że uczniowie, którzy nie uzyskali promocji lub zmienili kierunek kształcenia, bądź szkołę odnieśli edukacyjną porażkę, gdyż pierwotnie dostali się do klasy, która im nie odpowiadała z różnych względów.

 

Odnosząc się do przywołanych danych Włodzimierz Wawrzyniak zaznaczył, że są one źle interpretowane, uczniowie mieszkający w internacie niejednokrotnie przenoszą się do szkół bliżej miejsca zamieszkania, gdyż nie potrafią się zaaklimatyzować w nowym środowisku. Dodał, że nie znaczy to, iż te osoby nie uzyskały promocji do drugiej klasy.

 

Włączając się w dyskusję Maciej Mielczarek zaznaczył, że kilkunastu uczniów corocznie jest przyjmowanych do Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 już w trakcie trwania roku szkolnego i są to też osoby, które rozpoczęły naukę w ZSTiO. Podkreślił, iż nabór do szkół ponadgimnazjalnych jest współzależny, przykładowo w ubiegłym roku Zarząd zaplanował 27 oddziałów, w trakcie rekrutacji zwiększono oddział w liceum, a nabór odbył się faktycznie na poziomie 25 oddziałów, z czego w ZSZ nr 2 nie utworzono trzech oddziałów. Zaznaczył, że dawanie ułudy średniego wykształcenia powoduje, że młodzież, która powinna rozpocząć naukę w szkole zawodowej, pierwotnie zostaje przyjęta do innych szkół. Podkreślił, że jeden oddział kompletuje się później z osób, które poniosły już porażki edukacyjne. Dodał, że niekiedy te migracje powodują, że uczniowie zdają egzaminy zawodowe z rocznym opóźnieniem.

 

Włodzimierz Wawrzyniak zaznaczył, że corocznie dwa oddziały kompletują się z uczniów pochodzących spoza powiatu wrzesińskiego. Dodał, że uczniowie nie są „zabierani” innym szkołom, gdyż ostateczną decyzję, jaką szkołę wybierze absolwent gimnazjum, podejmują jego rodzice.

 

Dionizy Jaśniewicz podkreślił, że upublicznione przez dyrektora informacje dotyczące naboru na rok szkolny 2015/2016 stoją w sprzeczności z decyzjami Zarządu. Zaznaczył, że dyrektor został zaproszony ponownie na spotkanie w tej kwestii, by w obecności pozostałych dyrektorów ustosunkował się do głoszonych przez siebie tez. Dodał, że Zarząd dąży do zapewnienia jakości usług edukacyjnych w powiecie wrzesińskim poprzez: przedstawienie rzetelnej oferty, przeprowadzenie silnego naboru, dofinansowywanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, granty edukacyjne i system stypendialny. Zaznaczył, że ZSTiO nie jest dyskryminowany, gdyż we wszystkich szkołach obowiązują te same warunki naboru. Nadmienił, iż nauczyciele połączonych szkół uzyskali możliwość skorzystania ze 100% dofinansowania studiów podyplomowych uprawniających ich do nauki drugiego przedmiotu. Dodał, że szkoła uzyskała wysokie środki finansowe na zadania inwestycyjne i ponadto corocznie wykorzystuje więcej środków niż kwota, która wynika, dla tej placówki, z subwencji oświatowej.

 

Bożena Nowacka zaznaczyła, że z danych pochodzących z wykonania budżetu powiatu w ciągu ostatnich lat wynika, iż szkoła otrzymuje środki przewyższające kwotę wyliczoną na jednego uczniu w ramach przydzielonej subwencji oświatowej. Dodała, że dzieje się to kosztem innych placówek. Ponadto nadmieniła, iż w szkole zbyt wielu nauczycieli korzysta z urlopów dla poratowania zdrowia, a dyrektor nie skorzystał nigdy z możliwości weryfikacji zasadności udzielenia urlopu.

 

Włodzimierz Wawrzyniak zaznaczył, że urlopy dla poratowania zdrowia są to rozwiązania prawne, o których się nie dyskutuje. Podkreślił, że dyrekcja szkoły nigdy nie kwestionowała wysokości środków przekazywanych szkole. Przypomniał, iż od pięciu lat wnioskuje o zabezpieczenie środków na wymianę instalacji elektrycznej oraz wymianę lamp w budynku B i sali gimnastycznej i dopiero w tym roku uzyskał deklarację na uzyskanie środków.

 

Dionizy Jaśniewicz zauważył, że Zarząd prowadzi politykę finansową w szkołach w sposób, który ma im umożliwić właściwe funkcjonowanie, natomiast zadaniem dyrektorów jest podejmowanie działań przeciwdziałających sytuacjom zagrażającym bezpieczeństwu uczniów.

 

Włodzimierz Wawrzyniak zaznaczył, że nie może podejmować działań, gdyż nie dysponuje odpowiednimi środkami w budżecie szkoły, dlatego wnioskuje o jego zwiększenie, przykładowo na wymianę lamp. Podkreślił, że szkoła nie dysponuje kwotą 600.000,00zł na wymianę instalacji elektrycznej. Przypomniał, iż kwestia konieczności wymiany lamp została omówiona na posiedzeniu Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki, gdzie uzgodniono, że należy etapować wykonanie tego zadania.

 

Podsumowując Dionizy Jaśniewicz podkreślił, iż szkoły ponadgimnazjalne tworzą system tzw. „naczyń połączonych” i decyzje podejmowane w stosunku do jednej placówki skutkują we wszystkich pozostałych, zarówno jeśli dotyczy to kwestii finansowych, jak i warunków naboru. Zaznaczył, że jakość naboru decyduje o tym, w jaki sposób oferta szkoły gwarantuje ukończenie szkoły oraz zdawanie egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Dodał, że Zarząd nie podejmował nigdy działań mających na celu represjonowanie jakiegokolwiek dyrektora szkoły. Wszelkie działania Zarządu służą realizacji takiej polityki by utrzymać wysoką jakość wrzesińskiej oświaty. Każda szkoła ma taką samą pozycję, żadna nie może być przywilejowana, zwłaszcza przez działania wymuszające.

 

Włodzimierz Wawrzyniak podkreślił, że kryteria rekrutacji określa Minister Edukacji oraz szkolna komisja rekrutacyjna. Zaznaczył, że nakładanie na szkołę wymogów dotyczących przyjęcia 30 uczniów spoza powiatu jest niezgodne z prawem rekrutacyjnym. Dodał, że szkoła nie odniosła klęski edukacyjnej, a potwierdzeniem tego jest 98,3% zdawalność egzaminu maturalnego w liceum. Nadmienił, iż migracje uczniów do innych szkół są powodowane różnymi względami, w tym chorobowymi, co nie potwierdza, że dokonali oni złego wyboru. Dodał, że przedstawione na posiedzeniu dane są niewłaściwie interpretowane. Poinformował, że chce wglądu do protokołu z posiedzenia.

 

Dionizy Jaśniewicz zaznaczył, że przedstawione dane zostały pozyskane ze szkoły oraz Systemu Informacji Oświatowej i na ich podstawie powstała ocena sytuacji w szkole. Podkreślił, że te dane upoważniają Zarząd do uzyskania wyjaśnień na temat informacji przekazywanych o naborze do liceum. Dodał, że Zarząd mówiąc o przyjęciu uczniów spoza powiatu, miał na celu uzupełnienie liczby absolwentów gimnazjów, która się zmniejsza na skutek podejmowania przez część z nich nauki w innym powiecie. Podkreślił, że dzięki takim działaniom bilansuje się, od kilku lat, liczba absolwentów gimnazjów i uczniów klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych. Nadmienił, że próba zmiany pierwotnego planu naboru nastąpi, gdy w powiecie podejmie naukę większa liczba absolwentów gimnazjów z powiatów sąsiednich. Przypomniał, iż dyrektor Liceum Ogólnokształcącego im. H. Sienkiewicza zaplanował utworzenie sześciu oddziałów, ale Zarząd ograniczył liczbę do pięciu ze względu na analizę poprzednich naborów oraz liczbę gimnazjalistów w powiecie. Zaznaczył, iż jedyną i wyłączną kompetencją Zarządu jest decydowanie o wielkości naboru, a rozstrzygnięcia te nie powinny być kwestionowane.

Włodzimierz Wawrzyniak zaznaczył, że nie jest uzasadnione argumentowanie wymogu przyjęcia co najmniej 30 uczniów spoza powiatu możliwością zakwaterowania ich w internacie. Dodał, że w ZSTiO uczy się 168 uczniów, a w internacie jest 156 miejsc, z których część zajmują uczniowie Liceum im. H. Sienkiewicza i Zespołu Szkół Politechnicznych.

Dionizy Jaśniewicz zaznaczył, że z analizy punktacji uczniów przyjętych do technikum weterynaryjnego w ubiegłym roku wynika, iż powinien być utworzony wyłącznie jeden oddział. Dodał, że docelowo w internacie zamiast uczniów z klas weterynaryjnych powinni się znaleźć przykładowo uczniowie liceum spoza powiatu. Dodał, że Zarząd nie wyrazi zgody na przeprowadzenie kolejnego słabego naboru.

 

Włodzimierz Wawrzyniak zaznaczył, że trudno przewidywać, na jakim poziomie uczniowie ukończą szkołę, gdyż dopiero po uzyskaniu informacji o zdawalności matury będzie możliwe określenie wartości naboru. Podkreślił, że II Liceum kształci w zakresie ogólnym, jak każde inne liceum, a jego profile stanowią jedynie innowacje pedagogiczne. Zaznaczył, że szkoły wyższe nie przyznają dodatkowych punktów za ukończenie profilowanego liceum w ubieganiu się o przyjęcie na uczelnię.

 

Dionizy Jaśniewicz zauważył, że do publicznych mediów dyrektor podał informację o dodatkowym punktowaniu profili licealnych.

 

Włodzimierz Wawrzyniak zaznaczył, że taką informację przekazał jedynie w przypadku profilu ratownictwo medyczne.

 

Bogdan Nowak zaprosił dyrektorów na Targi Pracy do Zespołu Szkół Politechnicznych, na których zaprezentuje się Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Kaliszu.

 

Dionizy Jaśniewicz dodał, że planuje się otworzyć siedzibę tej szkoły w Nauczycielskim Kolegium Językowym we Wrześni. Dodał, że jeśli zapadnie decyzja o założeniu oddziału zamiejscowego, nabór rozpocznie się już w październiku br.

 

Ponadto podkreślił, że protokół z posiedzenia Zarządu jest publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej, po jego akceptacji przez członków Zarządu.

 

Izabela Karpińska, kierownik Referatu Dróg Powiatowych przedstawiła wnioski stanowiące załącznik nr 3 do protokołu. Poinformowała, że właściciel działki, na której jest usytuowany barak służący przewoźnikom obsługującym przeprawę promową w Nowej Wsi Podgórnej, wystąpił o zawarcie umowy dzierżawy lub usunięcie obiektu z działki. Dodała, że wnioskujący zaproponował za dzierżawę cenę w kwocie 65,00zł/rok. Izabela Karpińska wnioskowała o zakup na potrzeby Referatu Dróg Powiatowych:

1) używanego samochodu osobowego, którego koszt szacuje się w kwocie około 28.000,00zł,

2) ciągnika wraz ze ścinarką do poboczy oraz wykaszarką do krzaków, których koszt szacuje się w kwocie około 150.000,00zł za ciągnik i po 50.000,00zł za dodatkowe maszyny.

Zaznaczyła, że samochód osobowy jest wyeksploatowany, a roczne koszty naprawy przewyższają jego wartość. Podkreśliła, iż zakup ww. sprzętu umożliwi realizowanie zadań związanych z wycinką krzewów i ścinaniem poboczy przez pracowników Referatu.

 

Rafał Zięty, członek Zarządu zauważył, że trudno jest ocenić, bez wiedzy o szacunkowych kosztach, czy zakup ciągnika i sprzętu jest tańszy niż zlecanie wycinki krzewów i ścinania poboczy firmom zewnętrznym.

 

Izabela Karpińska zaznaczyła, że wykoszenie około 30 km poboczy przez firmę zewnętrzną szacuje się w kwocie 62.000,00zł, a na terenie powiatu przebiegają drogi o łącznej długości ponad 320 km.

 

Członkowie Zarządu uzgodnili jednomyślnie, co następuje:

1) sprawa zakupu samochodu osobowego zostanie rozpatrzona w terminie późniejszym,

2) należy rozważyć możliwość dofinansowania zakupu ciągnika ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

3) środki, które w projekcie uchwały Rady w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2015 rok zostały zabezpieczone na bieżące utrzymanie dróg powiatowych w kwocie 682.500,00zł zostaną zmniejszone o łączną kwotę 200.000,00zł z przeznaczeniem na:

  1. zakup ciągnika rolniczego w kwocie 150.000,00zł,

  2. zakup ścinarki poboczy w kwocie 50.000,00zł.

 

Izabela Karpińska przedstawiła wniosek mieszkańca gminy Pyzdry w sprawie wykonania przepustu w miejscowości Górne Grądy, który umożliwi odwodnienie pola. Zaznaczyła, że do regulacji stosunków wodnych i ochrony użytków rolnych służą urządzenia melioracji wodnej, które muszą znajdować się na terenie nieruchomości będącej własnością wnioskującego. Powołując się na ustawę o drogach publicznych podkreśliła, że zabrania się odprowadzania wody i ścieków melioracyjnych do przydrożnych rowów i na jezdnię. Dodała, że wnioskujący twierdzi, że wymienił rurę, która przebiega pod drogą, ale ze względu na zasypanie jej przez sąsiada, jego pole jest wciąż zalewane.

 

Członkowie Zarządu uzgodnili jednomyślnie, iż nie istnieją podstawy prawne do podejmowania działań w przedmiotowej sprawie.

 

Pkt 2.1) i 2)

Beata Walkowiak, skarbnik powiatu omówiła sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2014 rok oraz informację o stanie mienia powiatu za 2014 rok.

 

W głosowaniu nad podjęciem uchwał wzięło udział pięciu członków Zarządu.

Uchwały nr:

1) 72/2015 w sprawie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za 2014 rok,

2) 73/2015 w sprawie informacji o stanie mienia komunalnego Powiatu Wrzesińskiego na dzień 31 grudnia 2014 roku zostały podjęte jednomyślnie. Głosów „przeciwko” nie oddano.

 

Uchwały stanowią odpowiednio załączniki nr 4 i 5 do protokołu.

 

Pkt 3

Beata Walkowiak omówiła bilans stanowiący załącznik nr 6 do protokołu.

 

Członkowie Zarządu przyjęli jednomyślnie bilans z wykonania budżetu powiatu wrzesińskiego sporządzony na dzień 31.12.2014 r.

 

Pkt 4 Sprawy bieżące, informacje, komunikaty.

Beata Walkowiak wnioskowała o przyjęcie autopoprawek do „finansowych” projektów uchwał Rady objętych porządkiem obrad V sesji. Zaznaczyła, że zmiany wynikające z:

1) przeznaczenia kwoty 200.000,00zł na zakup ciągnika i ścinarki do poboczy z puli środków zabezpieczonej na bieżące utrzymanie dróg,

2) wpływu środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu w wysokości 10.000,00zł na realizację przedsięwzięcia pn.: „Promowanie selektywnej zbiórki odpadów – Drzewko za elektrośmieci” skutkują koniecznością wprowadzenia zmian w przyjętych projektach uchwał Rady.

 

W głosowaniu nad przyjęciem autopoprawek wzięło udział pięciu członków Zarządu.

Autopoprawki do projektów uchwał Rady Powiatu we Wrześni:

1) w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2015 rok,

2) zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2015 – 2027 zostały przyjęte jednomyślnie. Głosów „przeciwko” nie oddano.

 

Autopoprawki stanowią odpowiednio załączniki nr 7 i 8 do protokołu.

 

W pkt. Wolne głosy i wnioski członkowie Zarządu nie podjęli dyskusji. Z uwagi na wyczerpanie porządku obrad Dionizy Jaśniewicz zamknął posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono i po zapoznaniu się z jego treścią podpisano.

  1. /-/ Dionizy Jaśniewicz

  2. /-/ Waldemar Grzegorek

  3. /-/ Paweł Guzik

  4. /-/ Jerzy Mazurkiewicz

  5. /-/ Rafał Zięty

Protokołowała:

 

Natalia Kowalczyk

Referent

Referat Kancelaria Ogólna,

Biuro Rady i Zarządu

 

Załączniki do protokołu znajdują się w Wydziale Organizacyjnym i Spraw Obywatelskich – Referat Kancelaria Ogólna, Biuro Rady i Zarządu Starostwa Powiatowego we Wrześni, ul. Chopina 10, 62-300 Września, pok. 117.

 

 

Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji: Dionizy Jaśniewicz
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Natalia Kowalczyk (14/04/2015 14:57:46)
  • zaakceptowanie treści informacji: Natalia Kowalczyk (14/04/2015 15:00:35)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Natalia Kowalczyk (14/04/2015 15:00:35)
Lista wiadomości
Protokół nr 26 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 12 maja 2015 roku.
Protokół nr 25 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 6 maja 2015 roku.
Protokół nr 24 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 29 kwietnia 2015 roku.
Protokół nr 23 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 20 kwietnia 2015 roku.
Protokół nr 22/2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 14 kwietnia 2015 roku.
Protokół nr 21 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 31 marca 2015 roku.
Protokół nr 20 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 26 marca 2015 roku.
Protokół nr 19 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 24 marca 2015 roku.
Protokół nr 18 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 17 marca 2015 roku.
Protokół nr 17 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 10 marca 2015 roku.
Protokół nr 16 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 3 marca 2015 roku.
Protokół nr 15 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 24 lutego 2015 roku.
Protokół nr 14 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 17 lutego 2015 roku.
Protokół nr 13 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 10 lutego 2015 roku.
Protokół nr 12 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 3 lutego 2015 roku.
Protokół nr 11 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 29 stycznia 2015 roku.
Protokół nr 10 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 26 stycznia 2015 roku.
Protokół nr 9 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 21 stycznia 2015 roku.
Protokół nr 8 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 13 stycznia 2015 roku.
Protokół nr 7 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 8 stycznia 2015 roku.
Protokół nr 6 / 2015
z posiedzenia Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 2 stycznia 2015 roku.