Uchwały Rady 2004 (II kadencja)
Uchwała nr 131/XX/2004
Rady Powiatu we Wrześni
z dnia 28 czerwca 2004 r.
w sprawie: współpracy w zakresie międzynarodowej wymiany młodzieży
Na podstawie art. 12 pkt 9a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Rada Powiatu we Wrześni wyraża zgodę na nawiązanie współpracy w ramach określonych przez Kartę Wymiany Międzynarodowej o treści jak w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu we Wrześni.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Powiatu
(-) Tadeusz Świątkiewicz
Załącznik do Uchwały nr 131/XX/2004
Rady Powiatu we Wrześni
z dnia 28 czerwca 2004 roku
COROCZNE MIĘDZYNARODOWE
SPOTKANIA MŁODZIEŻY
Z
WOLFENBÜTTEL, RHONDDA,
KRAKOWA, WRZEŚNI I CACHAN
ZADANIA NASZEJ AKCJI
Od wielu już lat inwestujemy w projekt angażujący młodzież z naszych czterech krajów. Ta międzynarodowa wymiana jest czymś więcej niż zwykłą podróżą turystyczną. Jest rezultatem wspólnej woli nadania naszej pracy dla młodzieży wymiaru europejskiego i międzynarodowego. Jako dorośli mieliśmy okazję pracować nad stworzeniem tożsamości europejskiej, dlatego też dziś życzymy sobie, by to młodzież z różnych krajów mogła być przygotowana do zapewnienia ciągłości tego procesu.
Świadomi naszych różnic kulturowych i językowych, traktujemy je bardziej jako bogactwo, aniżeli przeszkodę do pokonania. Pragniemy pomagać młodzieży krajów partnerskich w przyswajaniu i promowaniu tego zadania.
Ten tekst kładzie podstawy pod wspólną pracę. Jest projektem, profesjonalnym działaniem, ale posiada również wymiar moralny (pedagogiczny), potwierdzający nasze zaangażowanie w troskę o młodzież zarówno z naszego własnego kraju, jak i z innych krajów świata.
Karta Wymiany Międzynarodowej
1. Młodzież jest w centrum wszelkich zajęć.
Musimy dołożyć wszelkich starań, by budować ten projekt dla młodzieży i z młodzieżą. Główną zasadą naszego działania jest przede wszystkim dostosowanie naszego projektu do cech charakterystycznych, życzeń i aspiracji młodzieży, a nie wymóg, by to młodzi ludzie dostosowywali się do niego.
2. Praca międzykulturowa.
Pragniemy rozwijać przenikanie się kultur i języków przy jednoczesnym respektowaniu tożsamości młodzieży danego kraju. Chcemy temu sprzyjać i wspierać młodych w odkrywaniu innych kultur, pomagając im w jak najszerszym otwieraniu umysłów.
Aby osiągnąć te cele, zobowiązani jesteśmy – przed każdą wymianą – umożliwić młodzieży przyswojenie ogólnej wiedzy na temat kraju przyjmującego.
3. Praca zbiorowa.
Pragniemy, by młodzież mogła angażować się w warsztaty i prace zbiorowe w celu rozwijania swoich umiejętności współdziałania w wymiarze międzynarodowym.
Celem tych warsztatów jest wspólne działanie, mające trwały charakter, potwierdzający współpracę młodzieży z krajów partnerskich.
4. Słowo i dialog.
Ważne jest, by młodzi ludzie nauczyli się rozwiązywać wszelkie problemy poprzez dialog, a nie przemoc.
Dlatego też wykazujemy szczególną troskę, chcąc dostarczyć im niezbędnej pomocy, aby mogli rozwijać między sobą kontakty oparte, przede wszystkim na konstruktywnym dialogu.
Pragniemy również, by ta wymiana stała się obszarem debaty nie tylko między młodzieżą, ale również między młodzieżą a dorosłymi.
Uważamy, że nauka życia w społeczeństwie odbywa się głównie przez słuchanie i szacunek dla słowa drugiej osoby.
5. Czas wolny / czas wakacji.
Jest niezwykle ważne, by w okresie, w którym odbywa się wymiana, młodzi ludzie otaczali się klimatem rozluźnienia i życzliwości, pozwalającym im spędzić miłe wakacje.
Dlatego też proponujemy, by czas pracy międzykulturowej i warsztaty przerywane były momentami rozrywki, relaksu, ćwiczeń sportowych i zwiedzania.
Będziemy również czuwać nad tym, by proponować im czas wolny, który będą mogli wykorzystać według własnego uznania.
6. Rola dorosłych.
Uważamy, że dorosły powinien być tym, do którego można się odwołać, kimś w rodzaju pozytywnego modelu. Musimy również czuwać, by nasz obraz, który prezentujemy młodzieży, nie stał w sprzeczności z przekazywanymi przez nas wartościami.
7. Cele profesjonalnego działania.
· Prawo wyrażania siebie
Musimy umożliwić młodzieży wypowiadanie się na każdy temat, który ich dotyczy. Musimy tworzyć obszary dyskusji ułatwiające zabieranie głosu.
· Uczestnictwo
Postrzegamy młodzież jako podmioty prawa zdolne do modyfikacji własnego otoczenia, potrafiące reagować w każdej sprawie, która ich dotyczy. Z tego tytułu musimy pozwolić jej na angażowanie się w tę wymianę pod każdym względem - również dotyczącym decyzji związanych z koncepcją, wdrażaniem i przebiegiem projektu.
8. Funkcja wychowawcy.
Jako dorośli mamy obowiązek przekazywania wiedzy, którą posiadamy.
Przekazywanie tej wiedzy nie powinno opierać się jedynie na tym, co potrafimy zrobić, ale również na tym, kim potrafimy być w społeczeństwie.
Edukacja i wychowywanie młodzieży to również umożliwianie jej opanowania kodów komunikacji koniecznych do wspólnego funkcjonowania w organizacji społecznej.
Mamy obowiązek kształcenia i informowania młodzieży, ale nasza rola nie może ograniczać się do zwykłego przekazywania informacji. Musimy pracować z młodzieżą w taki sposób, by samodzielnie potrafiła znaleźć informacje. Musimy pomagać młodym w rozwijaniu ich zmysłu krytycznego i umiejętności obiektywnej oceny.
Przyznajemy, że taki zabieg ma na celu umożliwienie młodzieży samodzielnego tworzenia własnej osobowości.
9. Zaangażowanie.
Uznajemy, że ta karta świadczy o naszym zaangażowaniu moralnym. Wypada teraz, by każdy partner – zgodnie ze swoimi możliwościami – użył potencjału ludzkiego, środków technicznych, materialnych i finansowych, bez których projekt ten nie może być doprowadzony do końca.
Wolfenbüttel .......................................
Rhondda .......................................
Września .......................................
Cachan .......................................
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Kamil Perlik (05/07/2004 00:00:00)
- zaakceptowanie treści informacji: Kamil Perlik (05/07/2004 14:10:28)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Kamil Perlik (05/07/2004 14:10:28)