STAROSTA WRZESIŃSKI Września, 29 września 2014 r.
ul. Chopina 10
62-300 Września
WB.6740.547.2014
DECYZJA nr 673/2014
o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
Na podstawie art. 11a ust. 1 i art. 11f ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 687 zwanej dalej „ustawą”) oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 267 zwanej dalej „k.p.a.” ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Burmistrza Pyzdr z dnia 31 lipca 2014 r. (data wpływu 01.08.2014 r.)
I. U d z i e l a m
Burmistrzowi Pyzdr
ul. Taczanowskiego 1, 62-310 Pyzdry
zezwolenia na realizację inwestycji drogowej
polegającej na
rozbudowie i przebudowie drogi gminnej na odcinku Kruszyny – DW 442
na działkach nr ewid.: 92, 252/1 – ark.1, dz. 759, 758/2, 726/2 – ark.4, obręb Grądy Dolne, jednostka ewidencyjna 303004_5, Pyzdry – obszar wiejski.
1. Wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii.
Projektowana (przebudowywana i rozbudowywana) droga jest zlokalizowana w Kruszynach obręb Dolne Grądy. Łączy się z drogą wojewódzką nr 442 Września – Kalisz. Projektowane połączenie zrealizowane jest poprzez istniejące skrzyżowanie zwykłe. Droga będzie kończyć się na granicy działki drogi powiatowej nr 4181 P (dz. nr 16).
2. Określenie linii rozgraniczających teren.
2.1. Linie rozgraniczające teren (linia, kreska koloru czerwonego) na mapie zasadniczej w skali 1:1000 przyjętej do zasobu powiatowego w dniu 16 stycznia 2014 r. - rys. nr 2.1, 2.2, 2.3 będącej załącznikiem nr 1, 2, 3 do niniejszej decyzji.
2.2. Linie rozgraniczające teren ustalone niniejszą decyzją stanowią linie podziału nieruchomości.
3. Warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska.
3.1. Realizacja niniejszej inwestycji nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko
bowiem nie należy ona do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ujętych w
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. (Dz. U. nr 213 poz. 1397). Nie należy
również do przedsięwzięć wymagających oceny oddziaływania na obszar Natura 2000.
3.2. Do usuwania drzew i krzewów znajdujących się na nieruchomościach objętych niniejszą decyzją nie
stosuje się przepisów o ochronie przyrody w zakresie obowiązku uzyskania zezwoleń na ich
usunięcie oraz opłat z tym związanych.
4. Warunki wynikające z potrzeb ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej.
Na etapie prac ziemnych należy zapewnić nadzór archeologiczny w zakresie uzgodnionym z Wielkopolskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków – nie dotyczy.
5. Warunki wynikające z potrzeb obronności państwa.
Nie dotyczy. Teren inwestycji leży poza wojskowymi terenami zamkniętymi, w terenie inwestycji nie występują wojskowe urządzenia teletechniczne.
6. Wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich.
6.1. Niniejsza decyzja stanowi podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej i w katastrze nieruchomości.
6.2. Nieruchomości o których mowa w punkcie III niniejszej decyzji stają się z mocy prawa własnością gminy Pyzdry z dniem w którym niniejsza decyzja stała się ostateczna, za odszkodowaniem.
6.3. Odszkodowanie przysługuje dotychczasowym właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym oraz osobom, którym przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe.
6.4. Decyzję ustalającą wysokość odszkodowania wydaje starosta wrzesiński w terminie 30 dni od dnia nadania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej rygoru natychmiastowej wykonalności,
6.5. Do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem pkt 6.6 niniejszej decyzji.
6.6. Wysokość odszkodowania ustala się według stanu nieruchomości w dniu wydania niniejszej decyzji oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania.
6.7. Ustala się termin wydania burmistrzowi Pyzdr nieruchomości o których mowa w punkcie III niniejszej decyzji na 120 dzień od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna, z zastrzeżeniem warunków wynikających z nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
6.8. W przypadku wydania nieruchomości nie później niż w terminie 30 dni od dnia w którym niniejsza
decyzja stała się ostateczna wysokość odszkodowania powiększa się o kwotę równą 5% wartości
nieruchomości – nie dotyczy.
II. Z a t w i e r d z a m p o d z i a ł n i e r u c h o m o ś c i
Zgodnie z projektem podziału wykonanym przez geodetę uprawnionego Andrzeja Korzeniewskiego, przyjętym przez Starostę Wrzesińskiego do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i wpisanym do ewidencji zasobu powiatowego w dniu 19 listopada 2013 r. pod nr ewid. 045.05-12/2013. Mapa z projektem podziału nieruchomości i wykazem zmian gruntowych jest załącznikiem nr 4 do niniejszej decyzji. Linie oznaczone kolorem czerwonym na tych załącznikach stanowią linie podziału nieruchomości.
Stan dotychczasowy |
Stan po podziale |
Księga wieczysta lub oznaczenie dokumentu |
|||||
obręb |
arkusz |
nr działki |
nr działki |
działki w liniach rozgraniczających inwestycji |
powierzchnia
|
||
ha |
m2 |
||||||
Grądy Dolne
|
4 |
758/2 |
758/3 |
758/3 |
0 |
0512 |
KN1S/00028439/6 |
758/4 |
|
0 |
2100 |
||||
4 |
759 |
759/1 |
759/1 |
0 |
2153 |
KN1S/00028439/6 |
|
759/2 |
|
9 |
1847 |
III. U s t a l a m n i e r u c h o m o ś c i, k t ó r e s t a j ą s i ę
z m o c y p r a w a w ł a s n o ś c i ą g m i n y Pyzdry
Nieruchomościami, które w całości z mocy prawa stają się własnością gminy Pyzdry są działki niezabudowane oznaczone wg projektu podziału nr ewid.: 758/3, 759/1 obręb Grądy Dolne.
IV. Z a t w i e r d z a m p r o j e k t b u d o w l a n y
Rozbudowy i przebudowy drogi gminnej na odcinku Kruszyny - DW 442
(obiekt kategorii XXV)
opracowany przez:
1.Branża drogowa – mgr inż. Dorian Piechowiak posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności drogowej nr WKP/0296/POOD/12, członek WOIIB o nr ewid. WKP/BD/0245/12
z zachowaniem następujących warunków realizacji inwestycji, zgodnie z treścią art. 36 ust.1 oraz art. 42 ust. 2 i 3 ustawy Prawo budowlane w związku z art. 11i ust. 1 ustawy:
- 2 -
1. Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:
- budowę należy prowadzić zgodnie z warunkami niniejszego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, zatwierdzonym projektem budowlanym i obowiązującymi przepisami w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu ludzi i mienia, zapewniając dostęp do działek, budynków i urządzeń z nimi związanych w trakcie wykonywania robót,
- przed przystąpieniem do robót oraz w trakcie ich wykonywania należy przestrzegać oraz spełniać warunki i wymogi zawarte w opiniach, uzgodnieniach i decyzjach organów i instytucji opiniujących i uzgadniających projekt budowlany, każdą zmianę opinii, uzgodnień i decyzji organów i instytucji dotyczącą realizowanego projektu należy niezwłocznie przedłożyć w Wydziale Budownictwa, Środowiska i Rolnictwa Starostwa Powiatowego we Wrześni z wnioskiem o wprowadzenie zmian w niniejszej decyzji, jeżeli taka konieczność będzie wynikała z treści w/w dokumentów,
- geodezyjne wyznaczenie obiektu oraz wykonanie inwentaryzacji powykonawczej należy powierzyć uprawnionemu geodecie.
2. Czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych:
Obiekty tymczasowe postawione na czas budowy mogą być użytkowane nie dłużej niż 30 dni od daty zawiadomienia o zakończeniu budowy.
3. Terminy rozbiórki:
a/ istniejących obiektów budowlanych nie przewidzianych do dalszego użytkowania – nie dotyczy,
b/ tymczasowych obiektów budowlanych - 30 dni od daty zawiadomienia o zakończeniu robót.
4. Kierownik budowy (robót) jest zobowiązany:
- prowadzić dziennik budowy zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki .... (Dz. U. z 2002 r. nr 108, poz. 953 ze zm.),
- sporządzić lub zapewnić sporządzenie, przed rozpoczęciem budowy, planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, uwzględniając specyfikę obiektu budowlanego i warunki prowadzenia robót budowlanych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 23 czerwca 2003 r. w sprawie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (Dz. U. z 2003 r. nr 120, poz. 1126).
- protokolarnie przejąć od inwestora i odpowiednio zabezpieczyć teren budowy wraz ze znajdującymi się na nim obiektami budowlanymi, urządzeniami technicznymi i stałymi punktami
osnowy geodezyjnej oraz przestrzegać pozostałych obowiązków określonych w art. 22 ustawy Prawo budowlane.
5. Szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie:
Nie dotyczy.
6. Inwestor jest zobowiązany :
a/ zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, co najmniej 21 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania, załączając dokumenty wymienione w art. 57 ust. 1 Prawa budowlanego.
b/ przed przystąpieniem do użytkowania, uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie – nie dotyczy.
7. Ustalenia wynikające z potrzeb ochrony środowiska.
W trakcie prac budowlanych inwestor jest obowiązany, zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.) uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych poprzez wykorzystywanie i
przekształcenie wymienionych elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to
objęte zatwierdzonym projektem budowlanym, wymogami uzgodnień, decyzji organów oraz instytucji
opiniujących i uzgadniających projekt budowlany. Należy także podejmować działania mające na celu
naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą.
- 3 -
V. U s t a l a m o b o w i ą z e k i z e z w a l a m n a p r z e b u d o w ę d r ó g
i n n y c h k a t e g o r i i
Nie dotyczy.
VI. U s t a l a m o b o w i ą z e k d o k o n a n i a p r z e b u d o w y i s t n i e j ą c e j s i e c i u z b r o j e n i a t e r e n u
Nie dotyczy.
Działając na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy nadaję niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
W związku z powyższym zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy niniejsza decyzja:
- zobowiązuje do niezwłocznego wydania nieruchomości,
- uprawnia do faktycznego objęcia nieruchomości w posiadanie przez Burmistrza Pyzdr,
- uprawnia do rozpoczęcia robót budowlanych.
Uzasadnienie
Postępowanie w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na rozbudowie i przebudowie drogi gminnej na odcinku Kruszyny – DW 442, na działkach oznaczonych nr ewid.: dz. 92, 252/1- ark.1, dz. 759, 758/2, 726/2 – ark. 4, obręb Grądy Dolne zostało wszczęte w dniu 1 sierpnia 2014 r. na wniosek Burmistrza Pyzdr.
W toku postępowania organ ustalił jako strony postępowania właścicieli, użytkowników wieczystych, a także osoby fizyczne i osoby prawne posiadające ograniczone prawa rzeczowe oraz inne prawa do nieruchomości oznaczonych numerami ewidencyjnymi: dz. 92, 252/1, 759, 758/2, 726/2 obręb Grądy Dolne (działki objęte inwestycją) oraz części działek przyległych, znajdujących się w odległości do 15 m od krawędzi drogi zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U z 2013 r. poz. 260).
Zgodnie z art. 11d ust. 5 ustawy starosta wrzesiński wysłał zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego z dnia 27 sierpnia 2014 r. znak: WB.6740.547.2014 wnioskodawcy oraz właścicielom
i użytkownikom wieczystym nieruchomości objętych wnioskiem. Pozostałe strony postępowania, zgodnie
z powyższym przepisem zostały zawiadomione w drodze obwieszczeń wywieszonych na tablicy ogłoszeń
Starostwa Powiatowego i Urzędu Miejskiego w Pyzdrach oraz na stronach internetowych powyższych urzędów na okres 14 dni. Obwieszczenie o wszczęciu postępowania zostało również opublikowane w
prasie lokalnej („Przegląd Powiatowy”) w dniu 29 sierpnia 2014 r. Wszystkie zawiadomienia i obwieszczenia były dostarczone i wywieszone skutecznie, z zachowaniem wymaganych terminów.
Po analizie wszystkich zebranych w sprawie dokumentów organ stwierdził, że przedłożony wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej spełnia wymogi art. 11d. ustawy. Wniosek został złożony po uzyskaniu pozytywnych opinii: Zarządu Województwa Wielkopolskiego z dnia 24 kwietnia 2014 r. znak: DI-IV.8012.31.2014, Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 30 kwietnia 2014 r. znak: WB.673.1.1.2014, Burmistrza Pyzdr z dnia 28 kwietnia 2014 r. znak RL.6124.3.2014.
Wniosek zawierał:
- mapy w skali 1:1000 przedstawiające proponowany przebieg drogi,
- analizę powiązania drogi z innymi drogami publicznymi,
- określenie zmian w dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu,
- mapy zawierające projekt podziału nieruchomości przeznaczonych do podziału,
- cztery egzemplarze projektu budowlanego,
- oświadczenie projektanta o sporządzeniu projektu budowlanego, zgodnie z obowiązującymi
przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej,
- opinię Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu z dnia 9 maja 2014 r. znak: ZS-B-
2124-20/14,
- opinię Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w Poznaniu Kancelaria Jawna z dnia 30 czerwca 2014 r.,
nr 2017/14.
Wniosek zawierał również ostateczną decyzję Burmistrza Pyzdr o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 9 kwietnia 2014 r. znak: OCH.6220.1.2014 orzekającą o braku potrzeby przeprowadzenia oceny
oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko bowiem nie należy ona do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ujętych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. Nie należy również do przedsięwzięć wymagających oceny oddziaływania na obszar Natura 2000.
- 4 -
W dniu 19 sierpnia 2014 r. Burmistrz Pyzdr złożył w kancelarii organu wniosek o nadanie przedmiotowej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej rygoru natychmiastowej wykonalności uzasadniając to zabezpieczonymi na ten cel środkami finansowymi w budżecie 2014 r., dofinansowaniem inwestycji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, ogłoszeniem przetargu nieograniczonego na realizację inwestycji celu publicznego oraz tym, że w przypadku zachowania ustawowego terminu w związku ze zbliżającymi się miesiącami zimowymi realizacja przedmiotowej inwestycji nie będzie możliwa.
Organ ocenił, że oczekiwanie na rozpoczęcie prac budowlanych do czasu uzyskania przez decyzję klauzuli ostateczności uniemożliwi dotrzymanie powyższych terminów w związku z czym uznał, że wskazane okoliczności wyczerpują przesłanki określone w art. 17. ust. 1 ustawy uzasadniające nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
W związku z powyższym wniosek Burmistrza Pyzdr został rozpatrzony pozytywnie i orzeczono jak w sentencji decyzji.
Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Wojewody Wielkopolskiego w Poznaniu, al. Niepodległości 16/18 za pośrednictwem starosty wrzesińskiego w terminie czternastu dni od dnia jej otrzymania przez wnioskodawcę lub zawiadomienia pozostałych stron.
Pouczenie
1. Inwestor jest zobowiązany zawiadomić o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych
właściwy organ nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji
budowy z projektem, co najmniej na 7 dni przed ich rozpoczęciem, dołączając na piśmie:
a) oświadczenie kierownika budowy (robót), stwierdzające sporządzenie planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz przyjęcie obowiązku kierowania budową (robotami budowlanymi), a także zaświadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy Prawo budowlane,
b) oświadczenie inspektora nadzoru inwestorskiego, stwierdzające przyjęcie obowiązku pełnienia nadzoru inwestorskiego nad budową (robotami budowlanymi), a także zaświadczenie, o którym mowa w art.12 ust.7 ustawy Prawo budowlane – nie dotyczy.
2. Inwestor zobowiązany jest wystąpić o wydanie dziennika budowy do organu, który wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
3. Do użytkowania obiektu można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.
4. Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych po uzyskaniu ostatecznej decyzji PINB o pozwoleniu na użytkowanie – nie dotyczy.
Załączniki do decyzji:
- zał. nr 1, mapa zasadnicza w skali 1:1000 rys. nr 2.1
- zał. nr 2, mapa zasadnicza w skali 1:1000 rys. nr 2.2
- zał. nr 3, mapa zasadnicza w skali 1:1000 rys. nr 2.3
- zał. nr 4, mapa z projektem podziału nieruchomości i wykazem zmian gruntowych
- zał. nr 5, projekt budowlany
Otrzymują:
1. Burmistrz Pyzdr, ul. Taczanowskiego 1, 62-310 Pyzdry
2. Pozostałe strony postępowania – zgodnie z art. 11f ust. 3 ustawy i art. 49 k.p.a.
Do wiadomości:
1. PINB w/m wraz z zał. nr 1, 2, 3 i 4
2. Wydział NG w/m (2 egz. decyzji wraz z zał. nr 1, 2, 3, 4)
3. Wydział NGK w/ m
3. WB a/a
- 5 -
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Szymon Kusiński (01/10/2014 09:10:07)
- zaakceptowanie treści informacji: Szymon Kusiński (01/10/2014 09:10:52)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Szymon Kusiński (01/10/2014 09:10:52)