DECYZJA nr 653/2013
o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
Na podstawie art. 11a ust. 1 i art. 11f ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 687 zwanej dalej „ustawą”) oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 267 zwanej dalej „k.p.a.”), po rozpatrzeniu wniosku burmistrza miasta i gminy Września z dnia 7 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13.08.2013 r.)
I. U d z i e l a m
Burmistrzowi Miasta i Gminy Września
ul. Ratuszowa 1, 62-300 Września
z e z w o l e n i a n a r e a l i z a c j ę i n w e s t y c j i d r o g o w e j
polegającej na
przebudowie i rozbudowie drogi gminnej Psary Małe – Nowy Folwark
obejmującej: - przebudowę i budowę konstrukcji i nawierzchni jezdni oraz zjazdów,
- budowę jednostronnego rowu przydrożnego
na działkach nr ewid.: dz. 13/1, 166, obręb Psary Małe, dz. 131, 21/5, 21/4, 123, obręb Psary Wielkie.
1. Wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii.
Przebudowywana droga jest zlokalizowana pomiędzy Psarami Małymi, a Nowym Folwarkiem i przebiega przez tereny rolnicze i leśne w Psarach Małych i Psarach Wielkich. Początek i koniec przebudowywanej drogi nawiązuje do istniejących dróg gminnych kategorii L i D. Jej początek krzyżuje się z drogą kategorii L relacji Nowy Folwark – Psary Wielkie o nawierzchni bitumicznej. Przebudowa kończy się na skrzyżowaniu z drogą kategorii D w Psarach Małych. Jej dalszy bieg ma istniejącą nawierzchnię bitumiczną.
2. Określenie linii rozgraniczających teren.
2.1. Linie rozgraniczające teren (linia przerywana koloru czerwonego) wyznaczono na mapach zasadniczych w skali 1:500 przyjętych do zasobu powiatowego w dniu 24.03.2011 r. – rys. nr 1 i nr 2 będących załącznikami do niniejszej decyzji.
2.2. Linie rozgraniczające teren ustalone niniejszą decyzją stanowią linie podziału nieruchomości.
3. Warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska.
3.1. Planowana inwestycja jest wyszczególniona w § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9
listopada 2010 r. (Dz. U. nr 213 poz. 1397) jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na
środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane.
W związku z ostateczną decyzją burmistrza miasta i gminy Września o środowiskowych
uwarunkowaniach z dnia 29 grudnia 2010 r. znak: WGA.7624.42-6/2010 w której orzeczono o
braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, nie wymagała
przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Nie należy również do przedsięwzięć
wymagających oceny oddziaływania na obszar Natura 2000.
3.2. Do usuwania drzew i krzewów znajdujących się na nieruchomościach objętych niniejszą decyzją nie
stosuje się przepisów o ochronie przyrody w zakresie obowiązku uzyskania zezwoleń na ich
usunięcie oraz opłat z tym związanych.
4. Warunki wynikające z potrzeb ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej.
Przed rozpoczęciem prac ziemnych inwestor winien wyznaczyć uprawnionego archeologa lub jednostkę archeologiczną i wspólnie z nią złożyć do Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Poznaniu wniosek na wykonywanie badań archeologicznych.
5. Warunki wynikające z potrzeb obronności państwa.
Nie dotyczy. Teren inwestycji leży poza wojskowymi terenami zamkniętymi, w terenie inwestycji nie występują wojskowe urządzenia teletechniczne.
6. Wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich.
6.1. Niniejsza decyzja stanowi podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej i w katastrze nieruchomości.
6.2. Nieruchomości o których mowa w punkcie III niniejszej decyzji stają się z mocy prawa własnością gminy Września z dniem w którym niniejsza decyzja stała się ostateczna, za odszkodowaniem.
6.3. Odszkodowanie przysługuje dotychczasowym właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym oraz osobom, którym przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe.
6.4. Decyzję ustalającą wysokość odszkodowania wydaje starosta wrzesiński w terminie 60 dni od dnia nadania decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej rygoru natychmiastowej wykonalności.
6.5. Do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem pkt. 6.6 niniejszej decyzji.
6.6. Wysokość odszkodowania ustala się według stanu nieruchomości w dniu wydania niniejszej decyzji oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania.
6.7. Ustala się termin wydania burmistrzowi miasta i gminy Września nieruchomości o których mowa w punkcie III na 120 dzień od dnia, w którym niniejsza decyzja stała się ostateczna, z zastrzeżeniem warunków wynikających z nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
II. Z a t w i e r d z a m p o d z i a ł n i e r u c h o m o ś c i
Zgodnie z projektami podziału wykonanymi przez geodetów uprawnionych Sławomira Przyjemskiego i Leszka Nowickiego, przyjętymi przez starostę wrzesińskiego do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i wpisanymi do ewidencji zasobu powiatowego w dniu 15 czerwca 2011 r. pod nr ewid. 055.34-4/2011 oraz w dniu 5 września 2013 r. pod nr ewid. 055.34-4/2013. Mapy z projektami podziału nieruchomości są załącznikiem do niniejszej decyzji.
Stan dotychczasowy |
Stan po podziale |
Księga wieczysta lub oznaczenie dokumentu |
||||
obręb |
arkusz |
nr działki |
nr działki |
działki w liniach rozgraniczających inwestycji |
pow.
|
|
Psary Wielkie |
3 |
123 |
123/1 |
|
0216 m2 |
8875 |
|
|
|
123/2 |
123/2 |
2969 m2 |
|
|
|
|
123/3 |
|
8070 m2 |
|
Psary Wielkie |
4 |
131 |
131/1 |
131/1 |
1788 m2 |
8875 |
|
|
|
131/2 |
131/2 |
0390 m2 |
|
|
|
|
131/3 |
131/3 |
8070 m2 |
|
|
|
|
131/4 |
|
1209 m2 |
|
- 2 -
III. U s t a l a m n i e r u c h o m o ś c i, k t ó r e s t a j ą s i ę
z m o c y p r a w a w ł a s n o ś c i ą g m i n y Września
Nieruchomościami, które w całości z mocy prawa stają się własnością gminy Września są działki niezabudowane oznaczone wg projektu podziału nr ewid.: 123/2, 131/1, 131/2, 131/3, obręb Psary Wielkie.
IV. Z a t w i e r d z a m p r o j e k t b u d o w l a n y
przebudowa i rozbudowa drogi gminnej Psary Małe – Nowy Folwark
(obiekt kategorii XXV)
opracowany przez:
1. Branża drogowa – mgr inż. Mirosław Musielak posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno – budowlanej nr 180/02/DUW członek DOIIB o nr ewidencyjnym DOŚ/BO/2431/01
z zachowaniem następujących warunków realizacji inwestycji, zgodnie z treścią art. 36 ust.1 oraz art. 42 ust. 2 i 3 ustawy Prawo budowlane w związku z art. 11i ust. 1 ustawy:
1. Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:
- budowę należy prowadzić zgodnie z warunkami niniejszego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, zatwierdzonym projektem budowlanym i obowiązującymi przepisami w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu ludzi i mienia, zapewniając dostęp do działek, budynków i urządzeń z nimi związanych w trakcie wykonywania robót,
- przed przystąpieniem do robót oraz w trakcie ich wykonywania należy przestrzegać oraz spełniać warunki i wymogi zawarte w opiniach, uzgodnieniach i decyzjach organów i instytucji opiniujących i uzgadniających projekt budowlany, każdą zmianę opinii, uzgodnień i decyzji organów i instytucji dotyczącą realizowanego projektu należy niezwłocznie przedłożyć w Wydziale Budownictwa, Środowiska i Rolnictwa Starostwa Powiatowego we Wrześni z wnioskiem o wprowadzenie zmian w niniejszej decyzji, jeżeli taka konieczność będzie wynikała z treści w/w dokumentów,
- geodezyjne wyznaczenie obiektu oraz wykonanie inwentaryzacji powykonawczej należy powierzyć uprawnionemu geodecie.
2. Czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych:
Obiekty tymczasowe postawione na czas budowy mogą być użytkowane nie dłużej niż 30 dni od daty zawiadomienia o zakończeniu budowy.
3. Terminy rozbiórki:
a/ istniejących obiektów budowlanych nie przewidzianych do dalszego użytkowania – nie dotyczy,
b/ tymczasowych obiektów budowlanych - 30 dni od daty zawiadomienia o zakończeniu robót.
4. Kierownik budowy (robót) jest zobowiązany:
- prowadzić dziennik budowy zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki .... (Dz. U. z 2002 r. nr 108, poz. 953 ze zm.),
- sporządzić lub zapewnić sporządzenie, przed rozpoczęciem budowy, planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, uwzględniając specyfikę obiektu budowlanego i warunki prowadzenia robót budowlanych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 23 czerwca 2003 r. w sprawie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (Dz. U. z 2003 r. nr 120, poz. 1126).
- protokolarnie przejąć od inwestora i odpowiednio zabezpieczyć teren budowy wraz ze znajdującymi się na nim obiektami budowlanymi, urządzeniami technicznymi i stałymi punktami
osnowy geodezyjnej oraz przestrzegać pozostałych obowiązków określonych w art. 22 ustawy Prawo budowlane.
- 3 -
5. Szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie:
Nie dotyczy.
6. Inwestor jest zobowiązany :
a/ zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, co najmniej 21 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania, załączając dokumenty wymienione w art. 57 ust. 1 Prawa budowlanego.
b/ przed przystąpieniem do użytkowania, uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie – nie dotyczy.
7. Ustalenia wynikające z potrzeb ochrony środowiska.
W trakcie prac budowlanych inwestor jest obowiązany, zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz. U. z 2008 r. nr 25 poz. 150 ze zm.) uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych poprzez wykorzystywanie i
przekształcenie wymienionych elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to
objęte zatwierdzonym projektem budowlanym, wymogami uzgodnień, decyzji organów oraz instytucji
opiniujących i uzgadniających projekt budowlany. Należy także podejmować działania mające na celu
naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą.
V. U s t a l a m o b o w i ą z e k i z e z w a l a m n a p r z e b u d o w ę d r ó g
i n n y c h k a t e g o r i i
Nie dotyczy.
VI. U s t a l a m o b o w i ą z e k d o k o n a n i a p r z e b u d o w y i s t n i e j ą c e j s i e c i u z b r o j e n i a t e r e n u
Nie dotyczy.
Działając na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy nadaję niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
W związku z powyższym zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy niniejsza decyzja:
- zobowiązuje do niezwłocznego wydania nieruchomości,
- uprawnia do faktycznego objęcia nieruchomości w posiadanie przez burmistrz miasta i gminy Września,
- uprawnia do rozpoczęcia robót budowlanych.
Uzasadnienie
Postępowanie w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na przebudowie i rozbudowie drogi gminnej Psary Małe – Nowy Folwark na działkach nr ewid.: dz. 13/1, 166 obręb Psary Małe, dz. 131, 21/5, 21/4, 123 obręb Psary Wielkie zostało wszczęte w dniu 13 sierpnia 2013 r. na wniosek burmistrza miasta i gminy Września.
W toku postępowania organ ustalił jako strony postępowania właścicieli, użytkowników wieczystych, a także osoby fizyczne i osoby prawne posiadające ograniczone prawa rzeczowe oraz inne prawa do nieruchomości oznaczonych numerami ewidencyjnymi: dz. 13/1, 166, obręb Psary Małe, dz. 131, 21/5, 21/4, 123, obręb Psary Wielkie, (działki objęte inwestycją), oraz części działek przyległych, znajdujących się w odległości do 6 m od krawędzi drogi zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U z 2013 r. poz. 260).
Zgodnie z art. 11d ust. 5 ustawy starosta wrzesiński wysłał zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego z dnia 22 sierpnia 2013 r. znak: WB.6740.549.2013 wnioskodawcy oraz właścicielom
i użytkownikom wieczystym nieruchomości objętych wnioskiem. Pozostałe strony postępowania, zgodnie
z powyższym przepisem zostały zawiadomione w drodze obwieszczeń wywieszonych na tablicy ogłoszeń
Starostwa Powiatowego i Urzędu Miasta i Gminy Września oraz na stronach internetowych powyższych urzędów na okres 14 dni. Obwieszczenie o wszczęciu postępowania zostało również opublikowane w
prasie lokalnej („Przegląd Powiatowy”) w dniu 30 sierpnia 2013 r. Wszystkie zawiadomienia i obwieszczenia były dostarczone i wywieszone skutecznie, z zachowaniem wymaganych terminów.
- 4 -
W dniu 12 września 2013 r., w siedzibie organu, z-ca Nadleśniczego pan Adam Smolarek zapoznał się w siedzibie organu z aktami sprawy. Na okoliczność zapoznania się strony z aktami sprawy sporządzono protokół z treści którego wynika, że projektowana lokalizacja inwestycji nie spowoduje zakłócenia prowadzenia prawidłowej gospodarki leśnej. Pozostałe strony postępowania nie skorzystały z możliwości zapoznania się z aktami sprawy i uzyskania wyjaśnień w siedzibie organu.
Po analizie wszystkich zebranych w sprawie dokumentów organ stwierdził, że przedłożony wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej spełnia wymogi art. 11d. ustawy. Wniosek został złożony po uzyskaniu pozytywnej opinii Zarządu Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 czerwca 2011 r. znak: DI-IV.039-8012.60.2011.
Wniosek zawierał:
- mapę w skali 1:500 przedstawiającą proponowany przebieg drogi,
- analizę powiązania drogi z innymi drogami publicznymi,
- określenie zmian w dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu,
- mapy zawierające projekt podziału nieruchomości przeznaczonych do podziału,
- cztery egzemplarze projektu budowlanego,
- pozytywną opinię Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Poznaniu z dnia 27 kwietnia 2011 r. znak: WA-4153-1652/2011,
- opinię Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu z dnia 20 grudnia 2011 r. znak: ZZ-B-
2124-3.1,
- opinię Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 30 czerwca 2011 r.
znak: OKI-522/II109/2011
Wniosek zawierał również ostateczną decyzję burmistrza miasta i gminy Września o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 29 grudnia 2010 r. znak: WGA.7624.42-6/2010 orzekającą o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz oświadczenie burmistrza miasta i gminy Września z dnia 9 sierpnia 2013 r. znak: WIK.RI.7013.148.2013 stwierdzające, że inwestycja nie jest zlokalizowana: w miejscowości uzdrowiskowej, w obszarach pasa technicznego i ochronnego portów morskich i przystani, w obszarze bezpośredniego zagrożenia powodzią, na terenach górniczych i na gruntach leśnych, nie ma też styczności z linami kolejowymi. W opinii organu ze względu na swoją lokalizację wniosek nie wymagał dołączania innych opinii lub wymaganych przepisami odrębnych decyzji administracyjnych.
W opinii organu ze względu na swoją lokalizację wniosek nie wymagał dołączania innych opinii lub wymaganych przepisami odrębnych decyzji administracyjnych.
Przedłożony projekt budowlany spełnia warunki określone w ustawie Prawo budowlane. Geometria drogi została pozytywnie zaopiniowana przez organ zarządzający ruchem – opinia WK.7121.58.2011 starosty wrzesińskiego z dnia 7 lipca 2011r.
W dniu 22 sierpnia 2013 r. burmistrz miasta i gminy Września złożył w kancelarii organu wniosek, uzupełniony pismem z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 5.09.2013 r.), o nadanie przedmiotowej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej rygoru natychmiastowej wykonalności z uzasadnienia którego wynika, że przedmiotowa droga, ze względu na konieczność rozliczenia jej dofinansowania ze środków budżetu Województwa Wielkopolskiego do końca listopada bieżącego roku winna być wybudowana do końca października b.r. W przypadku niezrealizowania przedmiotowej inwestycji w terminie jak wyżej, gmina zmuszona będzie zwrócić otrzymaną dotację.
Organ ocenił, że oczekiwanie na rozpoczęcie prac budowlanych do czasu uzyskania przez decyzję klauzuli ostateczności uniemożliwi dotrzymanie powyższych terminów w związku z czym uznał, że wskazane okoliczności wyczerpują przesłanki określone w art. 17. ust. 1 ustawy uzasadniające nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
W związku z powyższym wniosek burmistrza miasta i gminy Września został rozpatrzony pozytywnie i orzeczono jak w sentencji decyzji.
Od niniejszej decyzji służy odwołanie do wojewody wielkopolskiego w Poznaniu, al. Niepodległości 16/18 za pośrednictwem starosty wrzesińskiego w terminie czternastu dni od dnia jej otrzymania przez wnioskodawcę lub zawiadomienia pozostałych stron.
- 5 -
Pouczenie
1. Inwestor jest zobowiązany zawiadomić o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych
właściwy organ nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji
budowy z projektem, co najmniej na 7 dni przed ich rozpoczęciem, dołączając na piśmie:
a) oświadczenie kierownika budowy (robót), stwierdzające sporządzenie planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz przyjęcie obowiązku kierowania budową (robotami budowlanymi), a także zaświadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy Prawo budowlane,
b) oświadczenie inspektora nadzoru inwestorskiego, stwierdzające przyjęcie obowiązku pełnienia nadzoru inwestorskiego nad budową (robotami budowlanymi), a także zaświadczenie, o którym mowa w art.12 ust.7 ustawy Prawo budowlane – nie dotyczy.
2. Inwestor zobowiązany jest wystąpić o wydanie dziennika budowy do organu, który wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
3. Do użytkowania obiektu można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.
4. Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych po uzyskaniu ostatecznej decyzji PINB o pozwoleniu na użytkowanie – nie dotyczy.
Załączniki do decyzji:
- mapa zasadnicza w skali 1:500 rys. nr 1 i nr 2 (2 egz.)
- mapa z projektem podziału nieruchomości (2 egz.)
Otrzymują:
1. Burmistrz miasta i gminy Września, ul. Ratuszowa 1, 62-300 Września
2. Pozostałe strony postępowania – zgodnie z art. 11f ust. 3 ustawy i art. 49 k.p.a.
Do wiadomości:
1. PINB w/m wraz z 1 egz. zatw. proj. budowlanego
2. Wydział NG w/m (2 egz. decyzji)
3. WB a/a
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Łukasz Jakubowski (10/10/2013 15:04:17)
- zaakceptowanie treści informacji: Łukasz Jakubowski (10/10/2013 15:04:42)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Łukasz Jakubowski (10/10/2013 15:04:42)