AAA|rss
Jesteś w dziale:  Strona Główna » Rada Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady Powiatu we Wrześni » Protokoły z Sesji Rady 2015 (V kadencja)

Protokół nr V/2015

PROTOKÓŁ NR V/2015

z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni

w dniu 26 marca 2015 roku

 

1.        Otwarcie sesji Rady Powiatu.

 

Przewodniczący Rady Grzegorz Kaźmierczak o godzinie 16:00 otworzył V sesję Rady Powiatu we Wrześni, powitał radnych, starostę, pracowników starostwa, przedstawicieli jednostek organizacyjnych powiatu, a także zaproszonych gości.

Przewodniczący stwierdził, że w obradach bierze udział 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowi quorum do podejmowania prawomocnych decyzji.

Nieobecny radny Bogdan Kruk.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

2. Przyjęcie protokołu z IV sesji Rady Powiatu.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół został sporządzony w statutowym terminie
i był wyłożony do wglądu w biurze Rady. Dodał, że nikt z radnych nie zgłosił uwag do treści w nim zawartych, w związku z czym zostaje on przyjęty.

 

3. Przedstawienie porządku obrad.

 

Przewodniczący Rady dodał, że radni otrzymali porządek  obrad wraz z materiałami na sesję
i zwrócił się z zapytaniem, czy ktoś z radnych proponuje zmianę do porządku obrad.

Wiceprzewodniczący Rady K. Strużyński zgłosił wniosek o zmianę porządku obrad polegającą na wprowadzeniu projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Przewodniczącego Rady Powiatu we Wrześni.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne wnioski o zmianę porządku obrad.

Radni nie wnieśli innych propozycji zmian do porządku obrad, w związku z czym przewodniczący Rady poddał od głosowanie wniosek Wiceprzewodniczącego Rady
K. Strużyńskiego i wprowadzenie projektu uchwały do punktu 8 k).

W głosowaniu udział wzięło 18 radnych i 18 było „za” przyjęciem zmienionego porządku obrad.

Dalsze punkty porządku obrad po zmianie przedstawiały się następująco:

 

4. Informacja przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie     
    międzysesyjnym.

5. Sprawozdanie przewodniczącego Zarządu z pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym
    i  z wykonania uchwał podjętych na IV sesji.

6. Sprawozdanie Komendanta Powiatowego Policji we Wrześni o stanie porządku
    i bezpieczeństwa publicznego w 2014 roku.

7. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni
     za 2014 rok.

8. Podjęcie uchwał:

 

a)      w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Liceum Ogólnokształcącego
we Wrześni do projektu „Challenges and Opportunities to Prevent Unemployment” („Zapobieganie bezrobociu – wyzwania i możliwości”)
w ramach akcji 2. „Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk: partnerstwa strategiczne – współpraca szkół” w ramach Programu Erasmus+;

b)      w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Zespołu Szkół Technicznych
i Ogólnokształcących we Wrześni do projektu „Youth employment – Europe, get ready for new challenges! Establishing a sustainable network for placements” („Zatrudnienie młodzieży – Europo, przygotuj się na nowe wyzwania! Tworzenie zrównoważonej sieci zatrudnienia” w ramach akcji 2. „Partnerstwa strategiczne” Programu Erasmus+;

c)      w sprawie założenia publicznej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy;

d)      w sprawie podziału środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej;

e)      w sprawie powierzenia Powiatowi Gnieźnieńskiemu prowadzenia w roku 2015 zadania publicznego pn. „Koordynacja Szlaku Piastowskiego na terenie województwa wielkopolskiego”;

f)        w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych na terenie powiatu wrzesińskiego na cele niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego;

g)      w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Września;

h)      w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Pyzdry;

i)        zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu wrzesińskiego na lata 2015 – 2027;

j)         w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2015 rok,

k)       w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Przewodniczącego Rady Powiatu we Wrześni.

 9.  Interpelacje i zapytania radnych.            

10. Wolne głosy i wnioski.

11. Zamknięcie obrad.

Ad. 4.

Przewodniczący Rady przedstawił informację o działaniach podjętych przez radnych
w okresie międzysesyjnym od 29 stycznia do 26 marca 2015 roku.

Informacja stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

O godz. 16:05 na salę obrad przybył radny B. Kruk zwiększając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 19.

 

Ad. 5.

Starosta Dionizy Jaśniewicz zapoznał radnych z działalnością Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady podjętych 29 stycznia 2015 r.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy ktoś chciałby zabrać głos
w tej sprawie.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 6.

Ad. 7.

Jarosław Gruszczyński Komendant Powiatowy Policji we Wrześni w formie multimedialnej przedstawił sprawozdanie o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego
w 2014 roku.

Materiał stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

W dyskusji nad przedstawionym materiałem radna M. Taciak nawiązała do akcji policyjnej dotyczącej badania trzeźwości kierowców, która miała miejsce u zbiegu ulicy Szkolnej
i ronda o godz. 6:30. Radna zaznaczyła, że zdaje sobie sprawę, że akcja była zasadna i pytała, czy trzeba było zrobić to w godzinach porannych i właśnie w takim miejscu, gdzie krzyżują się wszystkie drogi zmierzające w kierunku Gniezna, Jarocina i Poznania i przede wszystkim bacząc na czas, kiedy ludzie udają się na pociąg do pracy. W związku z tym, że na skutek tej akcji wiele osób nie zdążyło do pracy radna M. Taciak apelowała o zastanowienie, gdzie
i w jakich porach prowadzać tego rodzaju akcje.

J. Gruszczyński powiedział, że przyjmuje do wiadomości to, że nastąpiły pewne problemy wynikające z przeprowadzonych działań przez policjantów i dodał, że wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym jest w Polsce najwięcej i ze statystyk policyjnych wynika jednoznacznie, że najwięcej wypadków jest w godzinach rannych, dlatego działania są prowadzone w godzinach: 6:00, 6:30, 7:00. Komendant zaznaczył, że uwzględni uwagę radnej w działaniach organizacyjnych tych akcji i zostanie ona zmodyfikowana. Ponadto komendant zwrócił uwagę, że działania policji są po to, aby zmniejszyć przestępczość,
a przede wszystkim ilość wypadków drogowych i dlatego te działania będą prowadzone
w godzinach rannych. Komendant zaznaczył również, że sprawdzi działanie policjantów, czy rzeczywiście był korek i zobowiązał się, że udzieli radnej na piśmie informacji na temat przeprowadzonej akcji.

Następnie głos zabrał radny B. Kruk potwierdził, że był korek i dodał, że kierowcy informacje o kontrolach przekazują sobie przez CB radio.

J. Gruszczyński stwierdził, że przez CB komunikują się kierowcy ciężarówek, natomiast akcja ta skierowana było do kierowców aut osobowych.

Z uwagi na brak dalszych głosów, przewodniczący Rady podziękował komendantowi za złożone sprawozdanie i przystąpił do realizacji  punktu 7.

 

Ad. 7.

Oddając głos Jerzemu Nowaczykowi dyrektorowi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni przewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu dotyczącego sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni za 2014 rok. Materiał stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Radni nie podjęli dyskusji nad przedstawionym materiałem, w związku z czym, przewodniczący zamknął punkt 7 i ogłosił 10 minut przerwy.

Po przerwie przewodniczący Rady wznowił obrady. Liczba radnych uczestniczących
w posiedzeniu – 19.

 

Ad. 8.

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:

 

a) wyrażenia zgody na przystąpienie Liceum Ogólnokształcącego we Wrześni do projektu „Challenges and Opportunities to Prevent Unemployment” („Zapobieganie bezrobociu – wyzwania i możliwości”) w ramach akcji 2. „Współpraca na rzecz innowacji
i dobrych praktyk: partnerstwa strategiczne – współpraca szkół” w ramach Programu Erasmus+.

 

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Bożena Nowacka sekretarz powiatu mówiąc, że projekt, o którym mowa w uchwale zostanie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, które będą wprowadzone do budżetu powiatu, zatem zgoda Rady Powiatu na przystąpienie Liceum Ogólnokształcącego tego projektu jest elementem koniecznym. Projekt będzie realizowany w okresie dwóch lat z kilkoma partnerskimi państwami. Nie jest wymagany wkład własny.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 24/V/2015 
w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Liceum Ogólnokształcącego we Wrześni do projektu „Challenges and Opportunities to Prevent Unemployment” („Zapobieganie bezrobociu – wyzwania i możliwości”) w ramach akcji 2. „Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk: partnerstwa strategiczne – współpraca szkół” w ramach Programu Erasmus+;   .

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:

 

b) wyrażenia zgody na przystąpienie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących
we Wrześni do projektu „Youth employment – Europe, get ready for new challenges! Establishing a sustainable network for placements” („Zatrudnienie młodzieży – Europo, przygotuj się na nowe wyzwania! Tworzenie zrównoważonej sieci zatrudnienia” w ramach akcji 2. „Partnerstwa strategiczne” Programu Erasmus+.

 

B. Nowacka sekretarz powiatu poinformowała, że jest to podobny projekt również realizowany w okresie dwóch lat i w całości sfinansowany ze środków unijnych.

 

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady zarządził głosowanie projektu uchwały.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 25/V/2015 
w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Zespołu Szkół Technicznych
i Ogólnokształcących we Wrześni do projektu „Youth employment – Europe, get ready for new challenges! Establishing a sustainable network for placements” („Zatrudnienie młodzieży – Europo, przygotuj się na nowe wyzwania! Tworzenie zrównoważonej sieci zatrudnienia” w ramach akcji 2. „Partnerstwa strategiczne” Programu Erasmus+.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:

 

c) założenia publicznej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.

 

Uzasadniając projekt uchwały B. Nowacka sekretarz powiatu poinformowała, że pani dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych zwróciła się do Zarządu Powiatu z wnioskiem
o rozszerzenie oferty edukacyjnej o szkołę specjalną przysposabiającą do pracy. Będzie to szkoła dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Na dzień dzisiejszy młodzież z upośledzeniami może kształcić się tylko w gimnazjum do 21 roku życia. Przepisy ustawy o systemie oświaty dają możliwość przedłużenia tej edukacji w szkole przysposabiającej do pracy, wtedy młodzież może uczyć się do 24 roku życia. Pani sekretarz zaznaczyła, że szkoła ta jest finansowana z subwencji oświatowej i powiat nie będzie ponosił dodatkowych kosztów.
Nie będzie to szkoła objęta obowiązkiem nauki, więc jeśli nie będzie chętnych, to nie odbędzie się nabór do tej szkoły. Kończąc pani sekretarz powiedziała, że biorąc pod uwagę potrzebę wspierania tych najsłabszych to podjęcie tych działań jest uzasadnione.

W dyskusji nad projektem uchwały głos zabrała radna M. Taciak pytając, czy założenie tej szkoły wymaga zgody kuratorium oświaty.

B. Nowacka wyjaśniła, że powiat jako organ prowadzący zakłada szkołę, nadaje jej statut
i ma obowiązek poinformować o tym kuratorium.

W związku z brakiem dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpił do procedury głosowania.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 26/V/2015 
w sprawie założenia publicznej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:

 

d) podziału środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej.

 

Uzasadniając projekt uchwały J. Nowaczyk dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie poinformował, że zgodnie z algorytmem PFRON przeznaczył środki na powiat wrzesiński w wysokości 2.634.000,00 zł to jest o 2 % mniej niż w roku ubiegłym.
Z otrzymanej kwoty 1.639.000,00 zł zostanie przeznaczone dla warsztatów terapii zajęciowej, pozostałe środki planuje się wydatkować na realizację pozostałych zadań
z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej. Na zakończenie swojej wypowiedzi pan dyrektor zaznaczył, że szczegółowy podział środków określa załącznik do projektu uchwały
i dodał, że projekt uchwały zyskał pozytywną opinię Powiatowej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 27/V/2015 
w sprawie podziału środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej
i społecznej.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:

 

e) powierzenia Powiatowi Gnieźnieńskiemu prowadzenia w roku 2015 zadania publicznego pn. „Koordynacja Szlaku Piastowskiego na terenie województwa wielkopolskiego”.

 

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Ilona Dębicka naczelnik wydziału promocji i kultury mówiąc, że podjęcie tej uchwały umożliwi powiatowi wrzesińskiemu wzięcie udziału w projekcie pn. „Koordynacja  Szlaku Piastowskiego na terenie województwa wielkopolskiego”. W projekcie udział bierze udział 20 samorządów z terenu województwa, przez które przebiega Szlak Piastowski.

Projekt ma na celu udoskonalenie Szlaku i usprawnienie go jako atrakcji turystycznej. Przekazanie środków finansowych na podstawie umowy, która po podjęciu uchwały zostanie podpisana, pozwoli liderowi projektu, czyli powiatowi gnieźnieńskiemu na koordynację tego zadania.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 28/V/2015 
w sprawie podziału środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej
i społecznej.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:

 

f) ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych na terenie powiatu wrzesińskiego na cele niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.

 

Uzasadnienie do projektu przedstawiła Izabela Karpińska kierownik referatu dróg powiatowych mówiąc, że podjęcie uchwały konieczne jest na podstawie ustawy o drogach publicznych. Stawki dotyczą prowadzenie robót w pasie drogowym, umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanej z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, umieszczania obiektów budowlanych i reklam oraz zajęcie pasa na prawach wyłączności. Przy ustalaniu stawek uwzględniono kategorię drogi, rodzaj elementu zajętego pasa drogowego, procentową wielkość zajmowanej szerokości jezdni, rodzaj zajęcia pasa drogowego oraz rodzaj urządzenia w obiekcie. Dla prowadzenia robót ustalono cztery stawki: trzy stawki dla zajęcia jezdni, jedna stawka dla pozostałych elementów pasa drogowego. Dla umieszczania urządzeń uwzględniono dwie stawki: dla umieszczania urządzeń na jezdni oraz dla pozostałych elementów pasa drogowego oraz na drogowych obiektach inżynierskich. Za umieszczanie obiektów budowlanych
w świetle przepisów prawa budowlanego i elementów budowli ustalono jedną stawkę, druga stawka dotyczy reklam i trzecia obiektów zawierających informację o województwie, powiecie i gminie oraz informacje o zrealizowanych inwestycjach ze środków finansowanych z Unii Europejskiej. Ostatni element zajęcia pasa drogowego dotyczy zajęcia pasa na prawach wyłączności i dotyczy to miejsc postojowych, zastrzeżonych stanowisk postojowych oraz tymczasowych dla obiektów handlowych, gastronomicznych i usługowych.

Radni nie podjęli dyskusji, zatem przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 29/V/2015 
w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych na terenie powiatu wrzesińskiego na cele niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:

 

f) udzielenia pomocy finansowej Gminie Września.

 

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Urszula Łabęda naczelnik wydziału budownictwa środowiska i rolnictwa mówiąc, że projekt uchwały jest odpowiedzią na wniosek Burmistrza Miasta i Gminy Września o wsparcie finansowe działań dotyczących ochrony kasztanowców z punktu widzenia zamówień o ochronie przyrody, jak również założeń przyjętych w Programie Ochrony Środowiska. Wsparcie tych działań jest jak najbardziej celowe, dlatego proponuje się przekazać dotację celową w wysokości 7.000,00 zł na ochronę kasztanowców.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 30/V/2015 
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Września.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:

 

g) udzielenia pomocy finansowej Gminie Pyzdry.

 

Uzasadniając projekt uchwały Kamil Perlik naczelnik wydziału organizacyjnego i spraw obywatelskich wyjaśnił, że udzielenie pomocy finansowej wiąże się z dofinansowaniem zakupu nowego kotła gazowego centralnego ogrzewania dla budynku, który jest własnością gminy Pyzdry, w którym mieści się Warsztat Terapii Zajęciowej w Rudzie Komorskiej. Dotychczas użytkowany piec uległ awarii i nie ma możliwości dalszej eksploatacji, zatem istnieje potrzeba zakupu nowego urządzenia, jednocześnie zadaniem powiatu jest współfinansowanie działalności warsztatów terapii zajęciowych, dlatego zasadne jest podjęcie niniejszej uchwały.

Radni nie podjęli dyskusji, w związku z czym przewodniczący Rady zarządził głosowanie.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła UCHWAŁĘ NR 31/V/2015 
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Pyzdry.

 

Przewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektów uchwał:

 

 g) zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej
      powiatu wrzesińskiego na lata 2015 – 2027;

 

  h) w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2015 rok.

 

Starosta D. Jaśniewicz w imieniu Zarządu zgłosił autopoprawki do w. wym. projektów uchwał i poinformował, że zostaną one omówione przez skarbnika powiatu.

B. Walkowiak poinformowała, że jeśli chodzi o autopoprawkę do WPF związana jest ona ze zmianami zachodzącymi w uchwale budżetowej.

Autopoprawką wprowadza się do budżetu środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 10.000,00 zł z przeznaczeniem na realizację przedsięwzięcia pn.: „Promowanie selektywnej zbiórki odpadów - Drzewko za elektrośmieci".

 Wydatki na drogi 682.500,00 zł zmniejsza się o kwotę 200.000,00 zł i przeznacza na zadania majątkowe pn.:

- „Zakup ciągnika rolniczego" w kwocie 150.000,00 zł,

- „Zakup ścinarki poboczy" w kwocie 50.000,00 zł.

Następnie głos zabrał starosta D. Jaśniewicz i przypomniał, że w momencie konstruowania budżetu na rok 2015, kiedy była mowa o zadaniach inwestycyjnych, przekazana została informacja, że w ciągu roku budżetowego nastąpi przygotowanie do realizacji zadania dotyczącego szkolnictwa zawodowego pn.: „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego”. Do przygotowania tego projektu został powołany zespół interdyscyplinarny, który od kilku miesięcy wypracowywał różne szczegółowe materiały dotyczące założeń całego projektu, zarówno fazy rozpisania projektu, jak i jego funkcjonowania przez najbliższe pięć lat. Środki, które w tej chwili proponuje się w budżecie zagwarantować, dotyczą przygotowania projektów na realizację tej części inwestycyjnej, ponieważ cały projekt obejmuje część inwestycyjną, jak i prowadzenie zadań z projektów, które dopełniałyby realizację tego całego przedsięwzięcia. Zakłada się, że projekt będzie finansowany z WRPO na najbliższą perspektywę. Zadanie to obejmuje budowę Centrum Treningowego w rejonie Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, modernizację
i doposażenie Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej, budowę wyposażenia zaplecza dydaktyczno – sportowego - dotyczy obiektu sportowego w kompleksie PCEZ i Zespołu Szkół Politechnicznych, a także modernizację bazy konferencyjno – pobytowej obejmującą zagospodarowanie bursy gimnazjalnej. Szacunkowy koszt całego projektu wynosi 90.469.000,00 zł, część inwestycyjna to koszt 76.995.000,00 zł, część szkoleniowa planowana jest na poziomie 12 mln zł, z czego dokumentacja projektowa zawierać się będzie w kwocie 1.474.000,00 zł. Całość zagadnienia finansowana będzie z kilku źródeł. Część inwestycyjna finansowana będzie w 85% z WRPO,  z czego 15% udział własny powiatu byłby na poziomie około 3 mln zł, dokumentacja projektowa na poziomie 674.000,00 zł. Pozostałą część udziału własnego  w kwocie 11.149.000,00 zł planuje się pozyskać z budżetu.

Na zakończenie swojej wypowiedzi starosta dodał, że w zmianach do budżetu pojawiają się kwoty, które są niezbędne dla wykonania dokumentacji projektowej. Dla przygotowania powiatu do możliwości realizowania tego zadania dzisiaj trzeba rozpocząć przygotowanie  prac projektowych.

W dalszej części tego punktu skarbnik B. Walkowiak omówiła zmiany zachodzące
w uchwale budżetowej:

1) dochody zwiększa się o kwotę 1.487.425,00 zł z tytułu między innymi:

a. otrzymania odszkodowania za uszkodzone mienie: dla Starostwa Powiatowego i Liceum Ogólnokształcącego,

b. zmiany harmonogramu realizacji projektu „Zmodernizowany system doskonalenia nauczycieli oraz wsparcia rozwoju szkól z terenu powiatu wrzesińskiego" o kwotę
107.738,00 zł.

c. środków otrzymanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu na realizację przedsięwzięcia pn.: „Realizacja programu usuwania azbestu z terenu powiatu wrzesińskiego w 2015 roku" w kwocie 105.000,00 zł - w ramach tego programu 4 gminy powiatu wrzesińskiego przekazały dotację po 10.000,00 zł,

d. środków otrzymanych na realizację projektu „Magister Scholasticus" (Nauczyciel Uczeń) w projekcie „Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej" w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w kwocie 155.313,00 zł,

e. otrzymania darowizny przez Zespół Szkół Zawodowych nr 2 w kwocie 200,00 zł na turniej

na najlepszego ucznia w zawodzie piekarz - cukiernik, k. zawiadomienia Ministra Finansów

d. ulega zwiększeniu część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2015 o kwotę 467.209,00 zł oraz część subwencji równoważącej o kwotę 118,00 zł.

f. dotacji otrzymanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013 w kwocie 600.000,00 zł na dofinansowanie zadania pn. „Opracowanie dokumentacji Centrum Treningowego w celu realizacji projektu pn. „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego "",

g. środków otrzymanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu na realizację przedsięwzięcia pn.: „Promowanie selektywnej zbiórki odpadów - Drzewko za elektrośmieci" o kwotę 10.000,00 zł.

 

2) dochody zmniejsza się o kwotę 4.895,00 zł z tytułu:

a. wpływów z różnych dochodów (2,5% środków na obsługę zadań realizowanych
ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych) - zmniejsza się plan o kwotę 4.895,00 zł.

 

3) Wydatki budżetowe zwiększa się o kwotę 3.049.104,00 zł (z planowanego rozchodu 500.000,00 zł, z uzyskanych dochodów 1.482.530,00 zł oraz 1.066.574,00 z wolnych środków pozostających na rachunku bankowym za 2014 rok) z tego dla:

1) Starostwa Powiatowego zwiększa się plan o kwotę 2.075.565,00 zł, z tego: zwiększa się
o kwotę 700.000,00 zł z przeznaczeniem na:

a) remonty dróg powiatowych kwota 482.500,00 zł,

b) zadanie majątkowe pn.: „Przebudowa odcinka drogi powiatowej nr 2162P -budowa chodnika w miejscowości Września, ul. Szosa Witkowska", kwota 17.500,00 zł,

c) zadanie majątkowe pn.: „Zakup ciągnika rolniczego" w kwocie 150.000,00 zł,

d) zadanie majątkowe pn.: „Zakup ścinarki poboczy" w kwocie 50.000,00 zł,

e) dotację majątkową dla Gminy Pyzdry na dofinansowanie zakupu kotła gazowego, do budynku będącego własnością Gminy Pyzdry, w który swoją siedzibę ma Warsztat Terapii Zajęciowej w Rudzie Komorskiej kwota 3.000,00 zł,

f) 80140 zwiększa się o kwotę 1.000.000,00 zł z przeznaczeniem na:

- zadanie majątkowe pn. „ Opracowanie dokumentacji Centrum Treningowego w celu realizacji projektu pn. „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego"" kwota 600.000,00 zł. Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013,

- zadanie majątkowe pn. „Opracowanie dokumentacji modernizacji Centrum Oświatowego w celu realizacji projektu pn. „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego" kwota 400.000,00 zł,

g) 80146 zwiększa się o kwotę 167.882,00 zł z przeznaczeniem na realizację projektu „Zmodernizowany system doskonalenia nauczycieli oraz wsparcia rozwoju szkół z terenu powiatu wrzesińskiego", z tego: 107.738,00 zł ze zwiększonych dochodów, natomiast kwota 60.144,00 zł to środki pozostające na rachunku bankowym za 2014 rok,

h) 85201 zwiększa się o kwotę 1.106,00 zł z przeznaczeniem na pobycie kosztów utrzymania dziecka w placówce opiekuńczo - wychowawczej położonej na terenie innego powiatu,

i) 85295 zmniejsza się o kwotę 5.000,00 zł. W związku ze stwierdzeniem przez Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu nieważności uchwały nr 21/W/2015 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 29 stycznia 2015 roku w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miłosław dokonuje się zmniejszenia planu w w/w rozdziale o kwotę 5.000,00 zł
i jednocześnie dokonuje się korekty w załączniku nr 7 do uchwały budżetowej (załącznik nr 4 do przedmiotowej uchwały w/w) obejmującym zestawienie planowanych kwot dotacji
w 2015 roku.

j) 85311 zwiększa się o kwotę 4.663,00 zł z przeznaczeniem na:

- uzupełnienie tytułem 10 % partycypacji powiatu w kosztach działalności warsztatów kwota 1.375,00 zł, z tego:

- dotacja dla organów prowadzących Warsztaty Terapii Zajęciowej

k) 90002 zwiększa się o kwotę 145.000,00 zł z przeznaczeniem na realizację przedsięwzięcia pn.: „Realizacja programu usuwania azbestu z terenu powiatu wrzesińskiego w 2015 roku". Środki pozyskane z Gminy Nekla, Pyzdry, Miłosław, Kołaczkowo oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.

l) 90004 zwiększa się o kwotę 10.000,00 zl z przeznaczeniem na realizację przedsięwzięcia pn.: „Promowanie selektywnej zbiórki odpadów - Drzewko za elektrośmieci".

2) Domu Pomocy Społecznej zwiększa się plan o kwotę 8.989,00 zł z przeznaczeniem na:

a. zadanie majątkowe „Zakup centrali telefonicznej" kwota 4.305,00 zł,

b. wypłatę nagrody jubileuszowej kwota 4.684,00 zł,

3) Zespołowi Szkół Zawodowych nr 2 zwiększa się plan  o kwotę 92.650,00 zł
z przeznaczeniem na:

a. zakup nagród na turniej na najlepszego ucznia w zawodzie piekarz - cukiernik kwota 1.100,00 zł,

b. zadanie majątkowe pn.: „Modernizacja klatki schodowej i schodów w budynku głównym Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni" kwota 91.550,00 zł,

4) Liceum Ogólnokształcącego zwiększa się plan o kwotę 114.447,00 zł z przeznaczeniem na:

a. zadanie majątkowe pn.: „Budowa parkingu przy Liceum Ogólnokształcącym we Wrześni" kwota 112.987,00 zł,

5) Wpłata na fundusz celowy rozdział 75405 - dofinansowanie „Zakupu samochodu terenowego SUV" w kwocie 42.500,00 zł.

6) Wpłata na fundusz celowy rozdział 75411- dofinansowanie „Zakupu lekkiego samochodu specjalnego dowódczo - operacyjnego" w kwocie 45.000,00 zł,

7) W roku 2015 na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki
 i metod pracy dla dzieci i młodzieży jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie niższej niż wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 284 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1115), w zakresie tych zadań.

W związku z powyższym wprowadza się nowy rozdział 80150 - „Realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych, gimnazjach, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych
i szkołach zawodowych oraz szkołach artystycznych" oraz uzupełnia się plany dla jednostek zgodnie z otrzymaną metryczką.

3. Ponadto w budżecie dokonuje się następujących zmian:

1) Nazwy zadania majątkowego z „"Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego" - Budowa Centrum Treningowego" - wykonanie dokumentacji na „Opracowanie dokumentacji Centrum Treningowego w celu realizacji projektu pn. „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego".

2. Zmniejsza się planowane rozchody w roku 2015 o kwotę 500.000,00 zł, z uwagi na to,
że w 2014 roku nie zaciągnięto kredytu długoterminowego w planowanej kwocie 1.000.000,00 zł. Kredyt ten planowany był do spłaty w latach 2015-2016 po 500.000,00 zł rocznie.

 

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad przedstawionym materiałem.

O głos poprosiła radna M. Taciak mówiąc, że w uchwale budżetowej przewidziana jest kwota 42.500,00 zł na fundusz celowy zakupu samochodu terenowego SUV dla policji. Radna zwracając się do J. Gruszczyńskiego Komendanta Powiatowego Policji z zapytaniem, czy ościenne gminy również partycypują w kosztach zakupu tego samochodu i czy ten samochód terenowy będzie włączony do różnego rodzaju akcji operacyjnych.

J. Gruszczyński wyjaśnił, że jest to zakup radiowozu oznakowanego przeznaczonego na teren działania posterunku w Pyzdrach. Ze względu na specyfikę terenu, trudne jest przemieszczanie się radiowozem typu KIA. Po pozyskaniu tego samochodu, radiowóz
z gminy Pyzdry będzie w dyspozycji Komendy Powiatowej Policji we Wrześni.

Następnie głos zabrał radny B. Kruk mówiąc, że planuje się zakup ciągnika i ścinarki dla referatu dróg powiatowych. Radny zaznaczył, że w poprzedniej kadencji Zarząd lansował tezę, że żaden sprzęt ówczesnej jednostce organizacyjnej, jakim był Powiatowy Zarząd Dróg nie jest potrzebny, w związku z tym między innymi sprzedano rębak. Radny pytał, skąd ta zmiana w podejściu Zarządu do tego tematu.

Odpowiedzi radnemu udzielił starosta D. Jaśniewicz mówiąc, że nigdy nie było mowy na ten temat, że następuje rezygnacja ze sprzętu, została zmieniona struktura organizacyjna funkcjonowania i zarządzania drogami powiatowymi i formuła referatu została wtedy określona jako optymalna, jeżeli chodzi o koszty związane z częścią administracyjną. Natomiast jeżeli chodzi o sprzęt, to właśnie referat dróg powiatowych określił, jakiego typu zadania będą zlecane na zewnątrz, jakie zadania będą realizowane środkami własnymi
i kwestie inwestycyjne. Spośród zadań realizowanych własnymi środkami, są to te związane
z bieżącym utrzymaniem dróg, stąd zakup remontera, który pozwala prowadzić remonty cząstkowe własnymi siłami, co nie zmienia faktu, że większe zadania dotyczące remontu dróg powiatowych zlecane są na zewnątrz wyspecjalizowanym jednostkom. Z kalkulacji kosztów wynika, że szereg zadań związanych z bieżącym utrzymaniem dróg jest korzystniejsze wykonując środkami własnymi, a część zlecając na zewnątrz, jak zimowe utrzymanie dróg, remonty o większym zaawansowaniu sił i środków, natomiast element proponowany w tej chwili, dotyczy ścinania poboczy. Pierwotnie koncepcja była taka, żeby zlecić wykonanie tych prac firmie zewnętrznej, natomiast po skalkulowaniu wielkości zadania, referat dróg zaproponował, aby zakupić ciągnik z przystawkami do ścinania poboczy i wycinania krzewów przy dofinansowaniu ze środków PFRON na utworzenie stanowiska pracy byłby permanentnie pracujący na drogach powiatowych sprzęt od wiosny do późnej jesieni. Według szacunku w ciągu tego roku będzie można dokonać ścięcia poboczy na mniej więcej 1/3 dróg powiatowych. Kończąc starosta dodał, że nie przypomina sobie, żeby Zarząd wycofywał się
z wykonywania prac siłami własnymi, natomiast jakie zadania będą wykonywane
we własnym zakresie, a jakie zlecane na zewnątrz wynikają z kalkulacji referatu dróg powiatowych, który po przedstawieniu na posiedzeniu Zarządu Powiatu uzyskał akceptację.

Radny M. Balicki zapytał, czy gminy będą mogły wypożyczyć ten sprzęt do prac na drogach gminnych za odpowiednią odpłatnością.

Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że dzisiaj trudno jest odpowiedzieć na to pytanie, natomiast tych prac jest sporo, a oszacowano, że w tym roku wykona się prace na 1/3  dróg powiatowych.

W związku z brakiem dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady zamknął dyskusję
i przystąpił do procedury głosowania autopoprawki Zarządu do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2015 – 2027.

 

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie projektu uchwały wraz z przyjętą autopoprawką Zarządu.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 32/V/2015 zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2015 – 2027.

 

Następnie przewodniczący Rady poddał pod głosowanie autopoprawkę Zarządu do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2014 rok.

 

Rada Powiatu w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” przyjęła autopoprawkę w wersji przedstawionej przez Zarząd.

 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętą autopoprawką Zarządu.

 

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 19 radnych – 19 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 33/V/2015 w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu wrzesińskiego na 2015 rok.

Na czas rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie skargi na działanie Przewodniczącego Rady, przewodniczący Rady G. Kaźmierczak oddał prowadzenie sesji wiceprzewodniczącemu Rady K. Strużyńskiemu, po czym opuścił salę obrad.

Wiceprzewodniczący Rady przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie:

k) skargi na działanie Przewodniczącego Rady Powiatu.

O uzasadnienie projektu uchwały wiceprzewodniczący poprosił B. Nowacką sekretarza powiatu.  Pani sekretarz wyjaśniła, że sprawa dotyczy złożonej w dniu 30 września 2014 roku przez radnego IV kadencji …. interpelacji. Zgodnie ze Statutem Powiatu Wrzesińskiego, przewodniczący Rady zobowiązany jest niezwłocznie przekazać tę interpelację panu staroście i tak się stało.

Sprawa dotyczyła udzielenia informacji na temat działania Szpitala Powiatowego we Wrześni Spółka z o.o., zawartej w 17 punktach.  Zarząd Szpitala odpowiedział,  że ze względu na złożoność i wielkość tych zapytań  zachodzi niemożliwość dochowania terminu, w związku
z czym prezes Szpitala zawnioskował o to, by dać więcej czasu na przygotowanie odpowiedzi, po czym w uzupełnieniu kolejnym pismem pan prezes poprosił o to, żeby zwrócić się do pana … o to, żeby pan radny przedstawił, które z tych zagadnień, które zapisał w interpelacji są dla niego najważniejsze i żeby przedstawił je w pierwszej kolejności do rozpatrzenia. Wszystkie pisma, które wpływały ze Szpitala, pan Starosta przekazywał Przewodniczącemu Rady i panu …. Ostatnie pismo, jakie w tej sprawie się pojawiło była to prośba pana Starosty, aby radny doprecyzował lub wskazał, które punkty są dla niego istotne. Do końca kadencji pan radny nie przedstawił żadnego pisma i nie sformułował tych priorytetów w informacjach, jakie chciał uzyskać, w związku z tym sprawa nie miała dalszego toku, Szpital czekał na pismo od radnego, ale takie nie wpłynęło.

29 stycznia pan…. zwrócił się do pana Przewodniczącego Rady z informacją,
że nadal czeka na odpowiedź na interpelację. Pan Przewodniczący odpowiadając przedstawił całą chronologię korespondencji wskazując w sentencji, że uprawnienie do składania interpelacji przysługuje tylko radnemu i przewodniczący może tylko radnemu odpowiedzieć, natomiast wskazał także, że panu …, jak i każdemu mieszkańcowi naszego powiatu przysługują prawa obywatelskie i może zwrócić się do Szpitala z wnioskiem
o udzielenie informacji publicznej.  Pan … nie przyjął tej racji, zwrócił się także do komisji rewizyjnej ze skargą na działanie Przewodniczącego Rady, który jego zdaniem nie dopełnił formalności, czy procedury udzielenia odpowiedzi na interpelację. Pani sekretarz przypomniała, że Statut Powiatu Wrzesińskiego prócz tej kwestii, która ustala rozpoczęcie procedury uzyskania informacji w ramach złożonej interpelacji mówi także o tym, w jaki sposób ta odpowiedź zostaje radnemu przekazana. W Statucie Powiatu Wrzesińskiego jest mowa o tym, że odpowiedzi na interpelację, pan Starosta, bądź podmiot, czy urzędnik wskazany przez pana Starostę udziela przewodniczącemu i równolegle radnemu, czyli  trudno wskazać, że przewodniczący Rady jest odpowiedzialny za to, że pan … nie otrzymał odpowiedzi, bowiem Przewodniczący wszystkie czynności, które były zapisane w Statucie zrealizował. Pani sekretarz podkreśliła, że zarówno Szpital, jak i pan starosta czekali na doprecyzowanie wniosku pana …, ale nie było takiego pisma. Komisja Rewizyjna odbyła
w tej sprawie posiedzenie. Pani sekretarz zaznaczyła, że ma świadomość, że różne organy różnie rozstrzygają i interpretują te kwestie. W kodeksie postępowania administracyjnego,
w rozdziale skargi, art. 229 ust. 1 mówi o tym, że na działanie rady gminy, rady powiatu organem właściwym do rozpatrzenia skargi jest wojewoda, w związku z czym komisja rewizyjna zwróciła się do przewodniczącego Rady i takie pismo skierowane zostało do wojewody, w którym komisja stwierdziła swoją niewłaściwość i przekazała wojewodzie zgodnie z interpretacją taką, że jest to skarga na działanie rady. Wojewoda zwrotnie skierował pismo do rady z informacją, że uznaje się za niewłaściwym, jest to skarga na działanie rady,
a skarga na działanie przewodniczącego, którego wybrała rada ze swojego grona, zdaniem wojewody rada jest właściwa do rozpatrzenia skargi. W związku z powyższym, po konsultacji Zarządu i analizie tych wszystkich dokumentów i zasadności prowadzenia dalszego ustalania procedury, stanowisko jest takie, żeby tę skargę rozpatrzyć. Pani sekretarz przypomniała,
że skarga dotyczy zarzutu, że przewodniczący Rady nie zrealizował przepisem określonego obowiązku w postaci takiej, że nie przedstawił radnemu odpowiedzi na jego interpelację. Zgodnie z zapisem Statutu, przewodniczący zrealizował te obowiązki, czyli przedstawił skargę niezwłocznie panu Staroście, natomiast dalsze obowiązki, jakie ustawa nakłada,
w odpowiedzi na interpelację złożoną na ręce przewodniczącego przedstawia radzie, natomiast radny niezależnie od działania Starosty otrzymuje odpowiedź do rąk własnych.
W związku z tym, tak jak wynika z uzasadnienia, które pisała pani radczyni, nie ma tutaj
w tym stanie faktycznym i prawnym naruszenia przepisów przez pana Przewodniczącego,
w związku z tym taki właśnie projekt uchwały.

Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Głos zabrała radna M. Taciak, przewodnicząca komisji rewizyjnej i stwierdziła, że pozwoli sobie nie zgodzić się z panią sekretarz. Radna przytoczyła definicję skargi w myśl art. 227 kpa, który stanowi, co następuje: „przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, przez naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwienie sprawy”. Kontynuując radna M. Taciak poinformowała,
że w całym materiale, które komisja rewizyjna analizowała było prześledzenie, czy faktycznie było przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie sprawy. Komisja przeanalizowała wszystkie dokumenty, które zostały przedłożone. Radna M. Taciak zwróciła uwagę, że wcześniejsze pismo pana … również nosiło znamiona skargi. Po zapoznaniu się z całokształtem materiału, komisja uznała, że nie to, że komisja rewizyjna jest niewłaściwa do rozpatrzenia skargi, bo komisja może tylko opiniować, natomiast komisja nie rozstrzyga o skardze. Komisja wyraziła opinię, analizując zapis art. 229 kpa, że organem właściwym do rozpatrzenia jest wojewoda. Radna wyraziła swoje zdziwienie, że materiał, który został przekazany, został potraktowany przez wojewodę w sposób bardzo spłycony. Z uwagi na to, że nie wszyscy radni są
w posiadaniu odpowiedzi od wojewody, radna M. Taciak zacytowała jego  fragment. Ponadto zwróciła uwagę na zwrot zawarty w piśmie „przyjąć należy”, które to pismo podpisał dyrektor wydziału kontroli prawnego i nadzoru. To pismo, mimo, że było skierowane do Rady Powiatu zostało przesłane wszystkim członkom komisji rewizyjnej. Mając na uwadze, że temat jest istotny, ponieważ skarżący oczekuje na odpowiedź, zostało niezwłocznie zwołane posiedzenie komisji rewizyjnej, na którym poddano ponownej analizie odpowiedź wojewody, a także pozyskane z internetu uchwały i rozstrzygnięcia wojewody podlaskiego
i okazało się, że wszystkie uchwały, z różnych jednostek administracyjnych zawierają w swej treści między innymi zapis, że rady uznają się niewłaściwe do rozpatrzenia i przekazują skargę do wojewody. Takie stanowisko opierają na wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6.11.2003 r., w sprawie rozstrzygnięcia sporu kompetencyjnego pomiędzy radą a wojewodą podlaskim. Radna zwróciła uwagę, że był już spór, który wywołała nieprawnie podjęta uchwała, a więc taka sama uchwała, którą radni mają dzisiaj podjąć. Kontynuując radna M. Taciak poinformowała, że w uzasadnieniu tego wyroku NSA wyjaśnił, że zgodnie z art. 229 pkt 1 kpa, wojewoda jest organem właściwym do rozpoznania skargi na działalność rady, a każdą działalność przewodniczącego rady należy traktować jako działalność tejże rady. Stąd w ocenie NSA skarga na przewodniczącego rady jest de facto skargą dotyczącą trybu pracy rady, którą powinien rozpoznać wojewoda. Radna dodała, że po posiedzeniu komisji rewizyjnej, te materiały, o których mówiła postanowiła udostępnić między innymi wiceprzewodniczącemu Rady, ponieważ przewodniczący, na którego skarga jest złożona powinien się wyłączyć z postępowania, zresztą tak stanowi kpa, z myślą o tym, że dzisiaj radni otrzymają projekt uchwały, w której to Rada Powiatu jako organ uzna się za niewłaściwy do rozpoznania tejże skargi i, że zostanie ona przekazana do wojewody. Tymczasem treść uchwały jest zupełnie inna. Radna podkreśliła, że najistotniejsze jest to,
że przedkłada się radnym  projekt uchwały mając świadomość, że będzie ona podjęta
z naruszeniem prawa. Radna zaznaczyła, że  nie będzie głosować za podjęciem tej uchwały, ponieważ ma świadomość, że naruszy obowiązujące przepisy prawa.

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że mieszkamy w województwie wielkopolskim
i powinniśmy ograniczyć się do wojewody wielkopolskiego.

Radna M. Taciak odpowiedziała, że ogranicza się do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Następnie głos zabrał radny J. Balcerzak mówiąc, że dla niego skarga jest nieistotna, natomiast istotne jest to, co ją wywołało.

Wiceprzewodniczący Rady wchodząc w słowo radnemu powiedział, że należy zrobić tak, żeby ta skarga była bezzasadna.

Kontynuując radny J. Balcerzak stwierdził, że radny poprzedniej kadencji nie otrzymał odpowiedzi na interpelację.

Wiceprzewodniczący Rady wyjaśnił, że pani sekretarz tłumaczyła te kwestie.

Radny J. Balcerzak zwrócił uwagę, że na udzielenie odpowiedzi na interpelację było 21 dni. Radny IV kadencji zadał 17 pytań, ale w Statucie nie ma, czy można zadać jedno pytanie, czy dziesięć, czy dwadzieścia, nie ma też zapisane, czy interpelacje mają być szczegółowe, czy ogólne. Następnie radny przedstawił chronologię pism, jakie wpływały do urzędu w tej sprawie i stwierdził, że przewodniczący Rady prawidłowo wykonał swoje zadanie. Radny zacytował treść pisma, w którym Szpital odpowiada Staroście Wrzesińskiemu, że ze względu na szczegółowy i szeroki charakter zadanych pytań w interpelacji zostanie poddana analizie formalno – prawnej celem ustalenia odpowiedzi, czyli nie ma tutaj informacji, czy radny dostanie odpowiedź, czy nie. Po terminie, w którym pan…. powinien otrzymać odpowiedź, prezes Szpitala pisze do pana Starosty, że „przeanalizowano dokumenty pod względem formalnym co do zakresu udzielenia odpowiedzi. Przygotowanie całości odpowiedzi zajmie czas do miesiąca. Jest to związane z szerokim zakresem zadanych pytań, jak
i szczegółowości. Część pytań wymaga dodatkowych wyliczeń. Istnieje możliwość wcześniejszego przygotowania wyselekcjonowania części odpowiedzi, jeśli pan … określi, które z 17 pytań są dla niego najistotniejsze, to postaramy się je opracować w pierwszej kolejności”. Radny J. Balcerzak zwrócił uwagę, że pismo to było skierowane do Starosty było po terminie. Radny czekał 21 dni na udzielenie odpowiedzi i jak wiadomo tej odpowiedzi nie otrzymał. Następnie radny J. Balcerzak odczytał kilka pytań z interpelacji radnego, po czym stwierdził, że nie były one skomplikowane i prezes Szpitala mógł odpowiedzieć na ich część. Radny J. Balcerzak kontynuując powiedział, że radny nie mógł złożyć skargi na prezesa Szpitala, ani na Starostę Wrzesińskiego, więc złożył na przewodniczącego Rady. Następnie radny J. Balcerzak zwrócił się do radcy prawnego, czy były radny powinien otrzymać odpowiedź, czy nie. Dodał, że po dzisiejszej sesji będzie się obawiał złożyć jakąkolwiek interpelację.

Wiceprzewodniczący Rady poprosił radcę prawnego o udzielenie odpowiedzi.

Mec. J. Sławski powiedział, że trudno odnieść się do całości sprawy, ponieważ jest ona bardzo szeroka i skomplikowana, jeżeli odpowiedź wymagała jeszcze innych zabiegów formalnych i nie było możliwości udzielić jej w terminie, wydaje się, że termin został przedłużony, jeśli chodzi o udzielenie odpowiedzi winna ona zostać udzielona radnemu.

Radny J. Balcerzak dodał, że pan… nadal czeka na odpowiedź, ale nie jest już radnym,
w związku z czym, czy należy się jemu ta odpowiedź, czy nie.

Mec. J. Sławski odpowiedział, że ze Statutu Powiatu Wrzesińskiego wynika, że nie.

Radny J. Balcerzak stwierdził, że z tego wynika, że nie można składać interpelacji 21 dni przed zakończeniem kadencji.

Wiceprzewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu starostę D. Jaśniewicza.

Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że rzecz dotyczy dwóch niezależnych od siebie spraw. Jedna sprawa dotyczy merytorycznie złożonej interpelacji i udzielenia na nią odpowiedzi. Starosta podkreślił, że dzisiaj Rada nie ustosunkowuje się do tego, czy w terminie została udzielona odpowiedź. Dzisiaj Rada ma rozstrzygnąć, czy przewodniczący Rady może być adresatem skargi radnego i odpowiedź w tym wypadku jest jednoznaczna. Starosta nawiązał do szkolenia zorganizowanego dla radnych rad z terenu powiatu wrzesińskiego, na którym zadano wprost pytanie, czy można złożyć skargę na przewodniczącego rady. Jednoznaczna odpowiedź i interpretacja – nie można złożyć skargi na przewodniczącego rady, nie ma takiego umocowania prawnego. Jeżeli dzisiaj Rada ma się ustosunkować do tej części formalno – prawnej dotyczącej przewodniczącego Rady, jego uchybienia, czy jako prawidłowego adresata, jako Rada wywołaniu pismem wojewody, aby się do tej kwestii odnieść, odnosimy się jednoznacznie, że Rada uznaje tę skargę za bezzasadną. Natomiast kwestie merytoryczne podnoszone przez radnego J. Balcerzaka, części zagadnienia dotyczącego udzielenia odpowiedzi na interpelację, starosta stwierdził, że oczywiście taka odpowiedź w ustawowym czasie powinna zostać udzielona i co do tego trudno byłoby toczyć spór. Zgodnie z kpa 30 dni jest na załatwienie sprawy, co się dzieje, jeżeli w terminie nie można tej sprawy załatwić, przedłuża się termin jej załatwienia. Odnosząc to do sytuacji, okazało się, że Zarząd Szpitala Powiatowego we Wrześni ocenił, że  z tych 17 pytań część wymagała dość czasochłonnych przygotowań i sięgnięcia do różnego rodzaju źródeł. Starosta dodał, że jako radny wielu kadencji nie zadawałby pytań oczywistych, na które powinien znać odpowiedź pełniąc funkcję radnego, z tego względu, że sam uczestniczył
w procesie podejmowania pewnych decyzji, głosowań i rozstrzygnięć. Ponadto starosta zaznaczył, że z jego wiedzy wynika, że te pytania, które były zadawane, ktoś, kto pełnił funkcję radnego być może pełnił ją niestarannie, skoro zapytuje o sprawy, w których podejmował decyzje głosując na sesjach Rady. Starosta dodał, że mówi tu o kwestiach dotyczących finansów, zabezpieczeń, wielkości środków przeznaczanych, żadne z tych rozstrzygnięć nie następowało poza wiedzą Rady, z tego względu, że Rada sygnuje tzw. powiatowy program wsparcia tej inwestycji. Tam są określone wielkości, tam są zapisy
i określone terminy, między innymi jeden z dokumentów istotnych i ważnych przechodzących przez Radę, żadna z tych kwot  nie znalazła się poza Wieloletnią Prognozą Finansową, a skoro te wartości są zapisane w WPF, to radny znał lub powinien znać odpowiedź na pytania, które zadawane są w tejże interpelacji. Starosta dodał, że szereg kwestii znajduje w biuletynie informacji publicznej. Konkludując starosta dodał,
że spowodowało to, że ten okres rozpatrzenia tej kwestii wykroczył poza termin, w którym należało udzielić odpowiedzi. Zaniechanie dalszej aktywności byłego radnego można było uznać za utratę zainteresowania odpowiedzią na złożone pytania. Starosta zaznaczył, że działo się to już w czasie, kiedy upłynęła kadencja Rady i dodał, że pojawia się następna kwestia, czy po upływie kadencji Rady, można udzielić odpowiedzi w formie interpelacji. Pani sekretarz wskazała na tryb zupełnie inny, na dostęp do informacji publicznej. Starosta stwierdził, że nie może rozstrzygać, czy można było udzielić odpowiedzi na pytania
w krótszym okresie czasu, w okresie trwania kadencji, ponieważ nie był ostatecznym adresatem tych pytań, które się pojawiły. Starosta dodał, że co do tego nie było i nie ma przeszkód, aby udzielić odpowiedzi na te pytania, tym bardziej, że część tych pytań wielokrotnie była na sesjach Rady omawiana. Starosta powrócił w swojej wypowiedzi do przedmiotu dzisiejszych obrad dotyczącego skargi. W tej materii, co do sposobu postępowania i czynności, które leżały po stronie przewodniczącego Rady, starosta dodał,
że nie znajduje uchybienia, pomijając fakt formalny skargi na przewodniczącego Rady. Jeżeli po zastanowieniu się i rozpatrzeniu zasadności tejże skargi, propozycja, która jest dzisiaj przedstawiona Radzie uznania skargi za bezzasadną w tej materii. Starosta dodał,
że podtrzymuje, że skarga ta powinna zostać uznana za bezzasadną.

Radny B. Kruk stwierdził, że nie wie, czy te pytania były naiwne, czy mądre, ale prezes Szpitala zlekceważył radnego, zlekceważył przewodniczącego Rady i zwracając się do starosty powiedział, że chciałby, żeby „prezes został przywołany do porządku”. Zdaniem radnego przewodniczący Rady zrobił wszystko zgodnie z procedurami, w związku
 z tym uznał, że jako człowiek nie jako radny będzie głosował, żeby uznać tę skargę za bezzasadną.

W związku z brakiem dalszych głosów wiceprzewodniczący Rady przystąpił do procedury głosowania projektu uchwały.

Rada Powiatu we Wrześni w obecności 17 radnych – 12 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 5 głosów „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr 34/V/2015 w sprawie skargi na Przewodniczącego Rady Powiatu we Wrześni.

Po głosowaniu, wiceprzewodniczący Rady ogłosił 5 minut przerwy.

Po przerwie na salę obrad wrócił przewodniczący Rady, który wznowił obrady z udziałem pełnego składu osobowego Rady -19 radnych.

Przewodniczący Rady stwierdził, że punkt 8 został wyczerpany, w związku z czym przystąpił do realizacji punktu 9.

Ad. 9. Interpelacje i zapytania radnych.

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym nie wpłynęła żadna interpelacja ani zapytanie, ale wpłynęła odpowiedź na sprawę, którą przedstawiała na poprzedniej sesji radna M. Taciak dotyczącej przywrócenia linii kolejowej na trasie Gniezno – Jarocin. Przewodniczący poinformował, że w najbliższym czasie dotrze jeszcze pismo z PKP z Poznania w tej sprawie. Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś chciałby w tym punkcie zabrać głos.

Radny P. Hirschfeld zwracając się do starosty zadał następujące pytania:

- czy została podpisana umowa na dokończenie budowy szpitala,

- czy starosta jest przekonany, że szpitalowi wystarczy środków na dokończenie całej inwestycji oraz,

- czy wystarczy czasu na dokończenie tej całej inwestycji.

Starosta D. Jaśniewicz odpowiedział, że z tego, co jest mu wiadomo, w ubiegłym tygodniu została podpisana umowa, czy został przyjęty plac budowy, to z tego, co wiadomo, to na dzień dzisiejszy jeszcze nie. Firma Bt-Bud zdecydowała się wykonać prace za kwotę około
5 mln zł brutto, jest to o mln zł mniej niż szacował Szpital. Następna oferta od tej złożonej była około 3 mln zł drożej. Starosta dodał, że jeżeli Szpital nie posiadałby środków, zgodnie
z prawem zamówień publicznych nie mógłby rozstrzygać przetargu. Co do czasu zrealizowania tego zadania, starosta zaznaczył, że specyfikacja zawierała szczegółowe terminy realizacji tej inwestycji łącznie z harmonogramem, według którego zadanie powinno być realizowane.

Następnie głos zabrała radna M. Taciak zwróciła się do przewodniczącego Rady mówiąc,
że w sprawozdaniu przewodniczącego z okresu międzysesyjnego nie było informacji, że do biura Rady wpłynęła uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej, która stwierdziła nieważność uchwały Rady Powiatu z dnia 29 stycznia 2015 roku w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miłosław.

Przewodniczący Rady odpowiedział, że radni otrzymali treść tej uchwały drogą elektroniczną.

Radna M. Taciak dodała, że tak istotna informacja na posiedzeniu Rady powinna być  podana i kontynuując skierowała pytanie do pana starosty dotyczące obwodnicy Wrześni. Radna zaznaczyła, że wokół tego tematu zostało podjętych szereg działań, kierowanych pism do Urzędu Marszałkowskiego, do Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Radna pytała, czy starosta uczestniczył w konsultacjach dotyczących między innymi Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. Radna dodała, że dysponuje informacją, że w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju był przygotowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 i przed przyjęciem tego dokumentu przez Radę Ministrów, projekt miał być przekazany do konsultacji jednostkom samorządu terytorialnego. Z tego dokumentu wynika to,
że niestety, w tym Programie, budowa obwodnicy Wrześni i Miłosławia nie została uwzględniona. Radna pytała, czy te konsultacje, które ewentualnie się odbyły przyniosły nieco odmienne stanowisko. Radna dodała, że w dokumencie do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku, który został już przyjęty przez Radę Ministrów również nie zostało przewidziane wsparcie do budowy obwodnicy Wrześni i Miłosławia. Radna zaznaczyła,
że patrząc na ruch jaki odbywa się na drogach na terenie Wrześni, zbudowane drogi zostaną zdewastowane przez pojazdy ciężkie, nie mówiąc o bezpieczeństwie, które zagraża w tym ruchu kołowym dotyczącym tranzytu, który przebiega przez Wrześnię.

Starosta D. Jaśniewicz wyjaśnił, że sprawa obwodnicy Wrześni jest od kilku lat przedmiotem dużej aktywności Burmistrza Wrześni, jak i udziału starosty. Na różnych etapach ubiegania się o umieszczenie tej inwestycji w planach budowy i rozbudowy dróg krajowych niestety w rozmowie z Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego, temat projektowanych inwestycji na drogach krajowych, które uznano o znaczeniu strategicznym dla Wielkopolski, niestety w tej hierarchii priorytetów obwodnica nie znalazła się w I lidze zadań, o które województwo ubiegało by się, natomiast zostało to określone jako zadanie, które mogło by być rozpatrywane z tzw. puli rezerwowej, czyli, jeżeli któreś z zadań nie byłyby zrealizowane lub środki zaplanowane byłyby wyższe niż pierwotnie założone. Sprawa ta była również przedmiotem spotkań w Ministerstwie Infrastruktury i bezpośredniego zabiegania o jednak umieszczenie Wrześni na tej liście, również poprzez parlamentarzystów
z terenu, którzy lobbując starali się umieścić w tym programie obwodnicę Wrześni. Niestety te działania okazały się bezskuteczne. Po EURO 2012 lista tych zadań została dość mocno skorygowana w stosunku do pierwotnie planowanych zadań i niestety pomimo starań Wrześni w tym projekcie na lata 2014-2020 nie ma. Starosta dodał, że nie zamierzają z Burmistrzem Wrześni pogodzić się z takim rozstrzygnięciem, pomimo, że sytuacja z pewnością nie jest łatwa i sytuacja ta może ulec pogorszeniu w związku z realizowanymi inwestycjami
i natężeniem ruchu, ta sytuacja może ulec dalszemu pogorszeniu w stosunku do stanu, który jest na dzień dzisiejszy.

Radna M. Taciak ponownie zwróciła się do starosty z prośbą o udzielenie informacji, czy przed zamknięciem basenu pana starosta uczestniczył w jakichkolwiek rozmowach oraz czy wspólnie z Burmistrzem Wrześni starał się wynegocjować z obecnym właścicielem konsensusu, który by sprawił, że basem we Wrześni by funkcjonował.

Starosta D. Jaśniewicz poinformował, że stroną przede wszystkim w tej sprawie była gmina Września, bardzo zainteresowana rozstrzygnięciem dotyczącym pozostania basenu
we Wrześni. Starosta dodał, że był i jest z Burmistrzem w stałym kontakcie w tej sprawie.
W całych negocjacjach, które toczyły się, po ostatnim stanowisku właścicieli obiektu można mówić o pewnym pacie. Natomiast rzecz, którą podnosi Burmistrz i gmina Września są związani dokonaną przez siebie wyceną tego obiektu i ona w znaczący sposób odbiega od kwoty, jaką chciałby uzyskać w tej chwili właściciel. Stanowisko Burmistrza
w tych negocjacjach zajęte, że nie ma tych uprawnień do tego, żeby przekraczać kwoty, które zostały przyjęte w wycenie zleconej przez Miasto i Gminę Września. Starosta dodał,
że z relacji przebiegu negocjacji, w osobistej ocenie ze strony właściciela jest to pewna demonstracja siły przy założeniu tego, że jednak ten nacisk społeczny związany z potrzebą utrzymania basenu we Wrześni jest niezwykle cenny dla mieszkańców powiatu wrzesińskiego. Kończąc starosta dodał, że sprawa jest na dzień dzisiejszy w toku, nie jest to przedsięwzięcie, które można zamienić na cokolwiek innego, zdaniem starosty wszyscy powinni uzbroić się cierpliwość i ze strony Gminy, która gotowa była nabyć ten basen od byłego właściciela, natomiast wygórowana cena, która w trakcie negocjacjo została podbita, ale informacje dotyczące negocjacji są sprzed dwóch czy trzech dni, temat na pewno nie jest zamknięty.

 Z uwagi na brak dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady zamknął punkt 9 i przystąpił do realizacji punktu 10.

 

Ad. 10. Wolne głosy i wnioski.

O głos poprosił radny J. Mazurkiewicz i poinformował, że jest członkiem każdej komisji przetargowej i ta ostatnia, która miała miejsce w lutym dotyczyła wyłonienia nowego wykonawcy. W kryteriach dostępu komisja bardzo mocno ograniczyła wymogi, aby do przetargu mogły przystąpić firmy mniejsze. W momencie od ogłoszenia Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia do rozstrzygnięcia przetargu wiele firm pytało się o różne szczegółowe rozwiązania, jak i czy mogą dokonać wizji lokalnej. Na to wszystko Szpital wyrażał zgodę. W związku z tym, że pytań było dużo, trzeba było przesunąć termin rozstrzygnięcia przetargu. W momencie otwarcia ofert były tylko dwie. Radny zaznaczył, że jeżeli słyszy, że jest firma z Wołomina lub Pruszkowa lub z Warszawy to cyt. „cierpnie jemu skóra”. Przed otwarciem ofert trzeba podać, jaką kwotę zabezpieczył inwestor na realizację tej inwestycji. Zgodnie z tymi zapisami i kosztorysem inwestorskim 6 mln zł  brutto Szpital przeznaczył na dokończenie inwestycji. Firma Bt – Bud złożyła ofertę na kwotę 4.900.000,00 zł, natomiast firma z Poznania na kwotę ponad 8 mln zł. Komisja patrzyła, czy obie firmy spełniają wszystkie określone kryteria ogłoszone i wymagane przez komisję. Firma Bt – Bud natychmiast uzupełniła drobne uchybienia. Radny zaznaczył, że była rozważana propozycja droższej firmy, ale nie można było zgodnie z prawem zamówień publicznych i nic nie można było tej firmie zarzucić. W związku z tym procedura wyboru trwała bardzo krótko i w ciągu 4-5 dni firma Bt – Bud została wezwana do podpisania umowy. Umowa została podpisana
i do północy dzisiejszego dnia firma powinna wejść na budowę. Umowa została podpisana
i zapewniono, że do 30 czerwca br. szpital zostanie oddany do dyspozycji. Radny zaznaczył, że na żadnym etapie tego procedowania absolutnie nigdzie nie można było się do niczego doczepić i dodał, że osobiście boi się tej firmy z Warszawy.

Wiceprzewodniczący K. Strużyński zapytał, w jakiej wysokości było vadium i co się stanie, jeżeli firma nie wejdzie na budowę.

Radny J. Mazurkiewicz odpowiedział, że vadium było w wysokości 150.000,00 zł i można je wprowadzać w różnej formie. Może to być gotówka, gwarancje, czy polisy ubezpieczeniowe
i w tym wypadku chyba była to polisa ubezpieczeniowa.

Radny J. Balcerzak zapytał, czy vadium zostało wpłacone, czy jest zatrzymane.

Radny J. Mazurkiewicz wyjaśnił, że to vadium jest wprowadzone.

Radny J. Balcerzak zapytał, czy inwestor może zatrzymać to vadium i wyegzekwować, jeśli nie zostanie podpisana umowa.

Radny J. Mazurkiewicz wyjaśnił, że umowa jest podpisana, ale firma miała 4 dni na to, żeby wejść na budowę.

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że vadium jest określone procentowo do wartości przetargowej i jest ono w tym wypadku bardzo niskie i .powinno być w granicach 10%.

Radny J. Mazurkiewicz wyjaśnił, że poprzednio były ciągle zarzuty, że za wysokie vadium, ze za wysokie wymagania, że żadna firma z terenu powiatu nie może wejść. Teraz komisja zrobiła tak, że mogła wejść firma z Wrześni, to będą zarzuty, że wymagania są za niskie.
Z uwagi na to, że kwota inwestycji była znacznie niższa, tylko 6 mln, okres realizacji trzy miesiące, w związku z tym nie jest to forma niebezpieczna, tym bardziej, że prace do wykonania są dla sprzątaczek, dla malarzy są to typowe roboty wykończeniowe. Praca dla dużej liczby osób w ciągu krótkiego czasu i przy tej małej kwocie inwestycji komisja nie wymagała tego wielkiego zabezpieczenia w postaci dużej kwoty vadium. Chodziło o to, żeby przystąpiło więcej firm, żeby tę inwestycję bezpiecznie skończyć.

Starosta D. Jaśniewicz poinformował, że wczoraj we Wrześni byli przedstawiciele Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Kaliszu, jest to jedna z najlepszych szkól zawodowych o kierunkach politechnicznych i po spotkaniu jest deklaracja i wola uruchomienia we Wrześni oddziału zamiejscowego o kierunkach politechnicznych, czyli tych, które korespondują z kierunkami prowadzonymi przez Zespół Szkół Politechnicznych na poziomie ponadgimnazjalnym. Dotyczy to przede wszystkim kierunku mechanicznego
i kierunku elektronicznego. Kończąc starosta dodał, że w tej kwestii został powołany zespół
z Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych, z Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej i Zespołu Szkół Politechnicznych i niebawem pojawi się oferta bardzo dobrej wyższej uczelni na terenie Wrześni zarówno w systemie dziennym, jak i w systemie zaocznym.

Następnie o głos poprosił wiceprzewodniczący Rady i nawiązał do spraw związanych
z budową Szpitala mówiąc, że rozmawiał z dyrektorami kilku poznańskich firm, którzy twierdzili, że dlatego nie przystąpili do tego przetargu, ponieważ bardzo skomplikowana jest procedura, gdyż musieliby wziąć na siebie odpowiedzialność za dotychczasowe firmy, które wykonywały te prace, na które nie dają gwarancji i są to sprawy niedotyczące tych 6 mln zł, tylko 45 mln zł.

Radny J. Mazurkiewicz wyjaśnił, że nie niezupełnie tak jest, ponieważ komisja przetargowa w SIWZ była mowa, jak sporządzić ofertę, aby ten wykonawca, który teraz będzie tę inwestycję kończył nie ponosił takiego ryzyka. W ofercie znalazł się zapis, że w przypadku ewentualnych usterek wykonawca daje gwarancję na funkcjonowanie całego systemu,
a wszelkiego typu usterki materiałowe w całości odpowiedzialność bierze Szpital, czyli to ryzyko nie było aż tak duże. Radny dodał, że w prawie zamówień publicznych jest coś takiego, że można kogoś odrzucić za rażąco niską cenę i tu tego przepisu też nie można było zastosować, bo rażąco niska cena też jest określona w prawie zamówień publicznych i mówi się, że jeżeli to jest 30% minimum i tej oferty z tego tytułu nie można było odrzucić. Nie można było wybrać tej drugiej firmy, która była o tyle lepsza, bo gwarantowała wielkie zaplecze i większe doświadczenie w realizacji, natomiast Bt – Bud z kolei podał, że da gwarancję na 5 lat.

Radna M. Taciak zapytała od ilu lat funkcjonuje firma Bt- Bud.

Radny J. Mazurkiewicz odpowiedział, że pytanie to należy zadać pracownikom Szpitala, natomiast to, co było wymagane, ze zrealizowali takie obiekty to pokazali.

W związku z brakiem dalszych zgłoszeń, przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad.

 

Ad. 11.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, przewodniczący Rady o godz. 19:10 zamknął V sesję Rady Powiatu we Wrześni.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Przewodniczący Rady

Grzegorz Kaźmierczak

 

 

Protokołowała:

 

Katarzyna Plucińska

Inspektor

 

 

 

 

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za:
  • wytworzenie informacji:
  • wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Katarzyna Plucińska (16/02/2015 08:27:50)
  • zaakceptowanie treści informacji: Natalia Ratajczyk (10/04/2015 10:49:03)
  • ostatnią zmianę treści wiadomości: Natalia Ratajczyk (10/04/2015 10:49:03)
Lista wiadomości
Protokół nr V/2015
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 26.03.2015 roku.
Protokół nr IV/2015
z posiedzenia Rady Powiatu we Wrześni w dniu 29.01.2015 roku.